تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی  Marvel’s Spider-Man - گیمفا
تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی  Marvel’s Spider-Man - گیمفا
تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی  Marvel’s Spider-Man - گیمفا
تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی  Marvel’s Spider-Man - گیمفا

تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی Marvel’s Spider-Man

مهدی رضایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی  Marvel’s Spider-Man - گیمفا

هر کدام از ما دوران کودکی و نوجوانی خود را با داستان‌های جذاب و دلبرانه‌ی یکی از قهرمانان دنیای DC یا Marvel گذرانده‌ایم و حداقل طرفدار یکی از آن‌ها هستیم. قهرمانانی که آنقدر در دنیای کمیک‌ها به آن‌ها پرداخته شده است که می‌توان از آن‌ها ده‌ها فیلم و بازی، آن هم در بازه‌های زمانی مختلف و با شخصیت‌های منفی و مثبت مختلف ساخت. از بتمن و Cat Woman و Aquaman در دنیای DC، تا Spiderman و Deadpool و Iron Man در دنیای مارول. آن اوایل وقتی می‌شنیدیم یک فیلم سینمایی یا بازی ویدئویی از قهرمانان محبوبمان در دست ساخت است قند در دلمان آب می‌شد، اما به تدریج آنقدر آثار ضعیف یا متوسط از این کاراکترها ساخته شد که همه چیز رنگ عادی بودن به خود گرفت و تقریبا به همگان ثابت شده بود که هدف اصلی اقتباس از آن‌ها فقط و فقط درامدزایی بیشتر است; نه ساخت یک عنوان با کیفیت و حیرت‌انگیز.

تا دلتان بخواهد نام خفاش شهر گاتهام و مرد عنکبوتی منهتن در هنر هشتم با آثاری کم کیفیت نظیر Batman Begins و Amazing Spiderman زیر سوال رفت. آثاری که از دیگر Heroها هم ساخته می‌شد بسیار ضعیف و سطحی بودند. این روند در سال ۲۰۰۹، توسط RockSteady به پایان رسید و کمپانی برادران وارنر با انتشار Batman: Arkham Asylum یک سه گانه فوق‌العاده را کلید زد و در نهایت در سال ۲۰۱۷ با اتمام این سه‌گانه زیبا سود بسیار زیادی نسیب Warner Bros و DC شد. این سه‌گانه به قدری قوی بود که تحولی عظیم را در جهان بازی‌های سوپرهیرویی و سیستم مبارزات بازی‌های Open World به وجود آورد. با وجود تمامی موفقیت‌هایی که بتمن با Rocksteady به دست آورد و به قله‌ی خوشبختی رسید، قهرمانان مارول همچنان از داشتن یک عنوان فراتر از معمولی در جهان بازی‌‌ها بی‌بهره بودند. تنها عنوان نسبتا موفق آن‌ها، The Ultimate Spiderman بود که آن هم به دلیل سبک گرافیکی خاصش، چندان مورد توجه واقع نشد.

تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی  Marvel’s Spider-Man - گیمفا

The Marvel’s Spiderman

در E3 2016، اعلام شد که حق استفاده از نام Spiderman در بازی‌ها، توسط سونی از Activision خریداری شده و یک عنوان انحصاری برای PS4 از این شخصیت فوق‌العاده محبوب، در دست ساخت است. Activision، سال‌های سال نتوانسته بود عنوان درخوری برای مرد عنکبوتی بسازد و هر از گاهی با عناوینی بسیار کلیشه‌ای و متوسط، طرفداران را ناامید و ناامیدتر می‌کرد. با انتشار خبر خرید حق نام این عنوان توسط سونی، امیدها جان گرفت. آیا بلاخره Spiderman صاحب یک عنوان شایسته‌ی نامش در جهان بازی‌ها می‌شود و یا بازهم باید شاهد تبلیغاتی پر از وعده‌های رنگارنگ و نتیجه‌‌ای کاملا متفاوت می‌بودیم؟ با وجود سابقه قوی سونی در ارائه‌ی انحصاری‌هایش، احتمال چنین چیزی بسیار کم بود، اما باز هم با نگاه کردن به تاریخچه‌ی بازی‌های Spiderman کمی نگرانی در ته دلمان زنده می‌شد. وظیفه‌ی ساخت بازی را Insomniac Games بر عهده داشت که با انحصاری‌های سونی غریبه نبود و با ساخت سری محبوبResistance، برای همگان اثبات شده بود. با نزدیک شدن به تاریخ انتشار بازی و ارائه‌ی تریلرهای مختلف، نگرانی‌ها به مرور جای خود را به احساس رضایت و تحسین Insomniac و Sony می‌دادند. حال چند روزی است از انتشار The Marvel’s Spiderman می‌گذرد. عنوانی که البته حال و هوایش با دیگر عناوین انحصاری PlayStation تفاوت می‌کند. با بررسی The Marvel’s Spiderman با گیمفا همراه باشید. به منهتن نیویورک خوش آمدید.

تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی  Marvel’s Spider-Man - گیمفا

رد کن بیاد اسلحه‌ها رو وقت نداریم

اگر کامیک‌بوک‌های اسپایدرمن را خوانده باشید، می‌دانید که برای این شخصیت، بازه زمانی معنایی ندارد; به این معنا که این شخصیت، در زمان‌های مختلف، اتفاقات خوشایند و ناخوشایند زیادی را تجربه کرده که هر کدام می‌تواند دست‌مایه‌ی ساخت یک فیلم یا بازی باشد. پیتر پارکر در قالب اسپایدر من، پیروزی و شکست، مرگ، جدایی از معشوق، مبارزه با تروریست‌ها و بسیاری از موارد دیگر را تجربه کرده که تنها اگر کمی پر و بال داده شوند هیچ چیز از یک داستان درجه یک کم ندارند. Insomniac Games هم می‌توانست با اقتباس از یکی از این داستان‌ها و کمی زرق و برق دادن به جزئیات، به این مهم دست پیدا کند. از آنجا که می‌دانیم نام این شرکت خلاق با نواوری گره خورده و انتظاز تکرار مکررات از Insomniac کمی بی‌جاست، به هیچ عنوان شاهد چینین چیزی در The Marvel’s Spiderman نیستیم. Insomniac، به جای تقلید صرف از یکی از داستان‌های Spiderman(کاری که اکیتیویژن‌ سال‌ها انجام می‌داد) نکاتی را از تمامی کامیک‌های Spiderman برداشت کرده و داستان اوریجینال خودش را در بازی تعریف کرده است. بازی در عین این که کاملا به کامیک‌ها وفادار است و هیچ تناقضی با آن‌ها ندارد، داستانی کاملا جدید را برای مرد عنکبوتی تعریف می‌کند و از هیچ‌چیز اقتباس نکرده است.

تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی  Marvel’s Spider-Man - گیمفا

لذت گشتن تو نیویورک وصف نشدنیه واقعا

بگذارید حقیقت را بگویم. در دوساعت ابتدایی بازی( از حیث داستانی) حس می‌کردم با یک کلون دیگر از بازی‌های قبلی روبه رو هستم و لحظه به لحظه ناامیدتر می‌شدم. یک شخصیت منفی غول‌پیکر که طبق معمول عناوین قبلی، با دار و دسته‌اش در شهر مزاحمت و تخریب ایجاد کرده‌ بودند و باید دستگیر می‌شدند. حتی کات سین جذابی که مرا به اشتباه بودن تفکرم متقاعد کند وجود نداشت و بازی کاملا در مسیری تکراری حرکت می‌کرد. اما تنها دقایقی بعد از آن، همه‌چیز از زمین تا آسمان عوض شد. داستان بازی چنان ورق برگرداند که حتی یک درصد هم فکرش را نمی‌کردم قرار است با چنین اتفاقاتی روبه رو شوم. تنها چند ساعت بعد از آن بود که به حدی روایت بازی زیبا شده بود که در حال مقایسه اسپایدرمن اینسامنیاک با بتمن راک استدی بودم! عنوانی که تا قبل از Spiderman سونی آن را کاملا بی‌رقیب خطاب می‌کردم اما الان کمی قضیه فرق می‌کند. داستان و روایت این بازی آنقدر خوب و به جاست که نه تنها بتمن راک‌استدی بلکه هر عنوان داستان محوری را می‌تواند به چالش بکشد و دست بالا را داشته باشد. قبل از تجربه بازی، با توجه به سازنده بازی و ناشری مانند سونی تا حدی مطمئن بودم که داستان بازی خوب از آب در می‌آید; اما تا این حد خوب؟ اگر روراست باشم نه!

تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی  Marvel’s Spider-Man - گیمفا

لذت بازی با ۳ تا شخصت مختلف با یه داستان عالی و سینمایی رو فقط باید تجربه کنید تا درکش کنید

در ابتدای بازی تنها خطری که شما را نگران می‌کند و فکر می‌کنید بزرگ‌ترین دشمن شماست، Fisk است. مردی غول‌پیکر که با ثروت بسیار زیاد خودش هر چیز و هر کس را می‌خرد و تقریبا تمام شهر را در کنترل خود دارد. با کمی گذر زمان، مزاحم دیگری برای کارتان پیدا می‌کنید و کمی بعد از آن دشمن خطرناکی دیگر. در واقع با از بین بردن یا خنثی کردن هر تهدید، خطر بعدی پایش را به جهان بازی باز می‌کند که آنقدر از قبلی جدی‌تر است که آرزو می‌کنید همان Fisk ابندای بازی برای همیشه خطر اصلی باقی می‌ماند! Tombstone، Black Cat، Martin Li و مستر نگاتیو تنها چند مورد از دشمنان پر تعدادتان در بازی هستند که شخصیت‌پردازی‌های فوق‌العاده‌ای دارند و اگر یکی یا دوتا از کامیک‌های اسپایدرمن هم خوانده باشید که بیشتر هم با آن‌ها ارتباط برقرار خواهید کرد. اما نگران نباشید، اگر برای اولین بار هم است که وارد  این جهان دوست داشتنی شدید، باز هم از داستان عالی بازی لذت زیادی خواهید برد. علاوه بر دشمنان پرتعداد و کارشد‌ه‌ای که در نیویورک انتظارتان را می‎کشند، دوستان و همراهان خوبی هم دارید; Aunt may که همواره نزدیک‌ترین فرد به اسپایدی بوده و از کودکی او را بزرگ کرده است، در اوایل تنها فردی است که سعی می‌کنید از دشمنانتان دور نگهش دارید، اما با ورود Marry Jame، Davis، Miles و چندی دیگر افراد زیادی برایتان اولویت خواهند داشت.

تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی  Marvel’s Spider-Man - گیمفا

همیشه هم تار انداختنات جواب نمیده پیتر جان!

بازی به طور همزمان، چند داستان را به موازات هم روایت می‌کند. مهم‌ترین تفاوتی که در داستان اسپایدرمن سونی با دیگر بازی‌های اسپایدی و به طور کلی عناوین سوپرهیرویی وجود دارد، پرداختن به زندگی شخصی پیتر پارکر در کنار نشان‌دادن کارهای خارق‌العاده اوست. پیترپارکر با وجود یک قهرمان بودن و داشتن توانایی‌های ابرقهرمانی، یک انسان است و هر کاری یک انسان انجام می‌دهد را می‌تواند انجام دهد! پس چرا زندگی شخصی او به تصویر کشیده نشود و مدام درگیر کارهای ابر قهرمانی او باشیم؟ این مورد، جذابیت داستان بازی را چندین برابر کرده است. پیتر، به عنوان یک محقق در مرکز تحقیقاتی دکتر Otto کار می‌کند. Otto یک مخترع نابغه است که تا به حال چندین و چند اختراع ثبت کرده و هم اکنون در حال کار بر روی اندامی مکانیکی برای انسان است که با قدرت ذهن و تفکر کار می‌کنند و در این راه هم به کمک پارکر، پیشرفت زیادی کرده است. طولی نمی‌کشد که Osborn، شهردار منهتن با حکم قانونی آزمایشگاه را تعطیل می‌کند و به Otto پیشنهاد کار زیر نظر خودش را می‌دهد. در سویی دیگر Demonها، شبانه به خانه‌ی موزه‌مانند Fisk حمله کرده و سرقت کلانی را انجام می‌دهند. بعد از مدتی، پیتر متوجه می‌شوید دلیل حمله Demon ها به خانه فیسک، چندان ربطی به اختلافات این دو گروه نداشته و هدف Demonها بسیار کثیف‌تر از این هاست; اما دیگر دیر شده است و با انفجار  City Hall توسط آن‌ها، در مرکز نیویورک، و حمله تروریستی برای کشتن شهردار، شهر به آشوب کامل کشیده می‌شود و تنها راه نجات آن کسی نیست حز پیتر پارکر یا همان اسپایدرمن خودمان.

تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی  Marvel’s Spider-Man - گیمفا

دیگه وقت نبود لباس بپوشه با لباس شخصی عنکبوت شد

در کنار این دو خط داستانی و ماجرهای دیگری که در طول آن‌ها با ورود شخصیت‌های فرعی پیش می‌آید، روابط پارکر با اطرافیانش هم به زیبایی هرچه تمام‌تر به تصویر کشیده شده.Mary Jane به عنوان معشوقه سابق پیتر، Aunt May که از مادر هم به پارکر نزدیک‌تر است و هری به عنوان نزدیک‌ترین دوستش روابط بسیار موثر و قابل باوری با او دارند که به برقرای ارتباط شما با شخصیت اصلی بازی کمک شایانی می‌کند. پرداخت به جنبه‌ی احساسی شخصیت اسپایدرمن و نشان دادن عشق و محبت او به اطرافیانش او را ده‌ها برابر واقعی‌تر و باورپذیرتر از سابق کرده است. برای اولین بار در یک بازی رایانه‌ای رابطه‌ای به بالغی و زیبایی رابطه Nathan و Elena در دنیای آنچارتد و به خصوص در نسخه چهارم دیدم. همان قدر زیبا، همان‌قدر دوست داشتنی.

تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی  Marvel’s Spider-Man - گیمفا

لطفا تو شماره‌های بعدی بیشتر به رابطه این دوتا پر و بال بده اینسامنیاک. چقدر میان به هم لعنتیا!

تارانداختن در نیویورک و پریدن از یک ساختمان به دیگری در Spiderman، جرء لذت بخش‌ترین کارهاییست که می‌توان در نسل هشتم انجام داد. سیستم تاراندازی در این نسخه از اسپایدرمن به جز پرتاب کردن تار به یک ساختمان برای آویزان شدن از آن هیچ شباهتی به دیگر بازی‌های با نام این شخصیت ندارد. هنگامی که با تار انداختن در هوا معلق هستید، حتی لحظه‌ای حس نمی‌کنید کنترل اسپایدی را از دست داده‌اید و کمترین تاخیری هم در اجرای فرمان‌ها با وجود پیجیده بودن آن‌ها، مشاهده نمی‌کنید. قابلیت Web Zip کمک بسیار زیادی به این سیستم کرده است و قطعا اگر نبود، شاهد جنین تکاملی در جابه‌جایی Spiderman نبودیم. با کمک این قابلیت، پیتر تارهای کوتاهی را به ساختمان‌های اطراف پرتاب می‌کند و این کار باعث می‌شود کمی به جلو کشیده شده و تعادلش در هوا حفظ شود. اگر چنین ویژگی نبود، مدام باید روی زمین فرود آمده و مجددا برای تار اندازی اقدام می‌کردیم و سرعت و لذت این قسمت‌ها جندین برابر کم‌تر می‌شد. در حین تار انداختن‌هایتان، می‌توانید روی هوا پرش هم انجام دهید. این کار میانه چرخشتان( زمانی که تار انداخته‌اید و مسیری را طی می‌کنید) باعث سرعت گرفتن شما و در بالای چرخشتان باعث ارتفاع گرفتن بیشتر می‌شود. حتی در حین تارانداختن و معلق بودن در هوا، می‌توانید حرکات نمایشی هم اجرا کنید که هم به متنوع‌تر شدن هر چه بیشتر آن کمک می‌کند هم باعث سریع‌تر پرشدن Focus Bar می‌شود که در ادامه آن را توضیح می‌دهم.

تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی  Marvel’s Spider-Man - گیمفا

طراحی نیویورک فوق‌العاده کار شده و زیباست

به احتمال بسیار بالا، اگر از یک گیمر در مورد بهترین مبارزات تن به تن تاریخ بازی‌های رایانه‌ای بپرسید، دو جواب خواهید گرفت: Batman Arkham Asylum و Batman Arkham City. این دو عنوان چنان انقلابی در مبارزات تن به تن به پا کردند که تا مدت بسیار زیادی شاهد استفاده از همان سیستم موفق در بازی‌ها خواهیم بود. مبارزات در اسپایدرمن هم با آن که از دید کلی، شبیه به آن‌ها طراحی شده، اما تفاوت‌هایی اساسی هم دارد. کما آنکه استفاده از المان موفق یک عنوان به درستی، هیچ ایرادی ندارد و تحسین هم خواهد شد. از همان ابتدای بازی متوجه خواهید شد مبارزات بازی ساده نیست. کمبوهای بسیار متنوعی وجود دارد که می‌توانید بنا به توانایی‌های دشمنان روی آن‌ها پیاده کنید و آن‌ها را از پای دراورید. اصلی‌ترین کار شما در حین مبارزات، جاخالی است و اگر بتوانید به موقع ضربات را جاخالی دهید و البته به سرعت کمبوها را تا جای ممکن بزنید، به احتمال زیاد پیروز میدان خواهید بود. اسپایدرمن با استفاده از ویژگی به نام Spider-Sense می‌تواند لحظه‌ای که دشمن در حال فرود آوردن یک ضربه، یا تیراندازی به سمت اوست، او را شناسایی کند. در این لحظه یک آیکون سفید رنگ بالای سرتان ظاهر می‌شود که باید جاخالی بدهید و بعد به دشمن ضربه بزنید.

تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی  Marvel’s Spider-Man - گیمفا

سیستم مبارزات بازی نفس‌گیر و چالش برانگیز است. پیشنهاد می‌کنم برای اولین بار روی آخرین درجه سختی بازی نکنید

نواری به نام Focus Bar Level در بازی وجود دارد که با پر شدن آن، می‌توانید از قابلیت مخصوص لباس خود استفاده کنید. هر لباس در بازی یک قدرت خاص به شما می‌دهد که با پرشدن Focus Bar فعال می‌شود. علاوه بر فعال کردن قدرت ویژه، این نوار دو قابلیت مهم دیگر هم دارد: امکان اجرای Finisher بر روی دشمنان و پر کردن نوار سلامتی‌تان. Finisherها تنوع خوبی دارند و شاید تنها در اواخر بازی یک Finisher را دوبار یبینید. پرگردن نوار سلامتی هم عنصری بسیار مهم در مبارزات است و سعی کنید به محض پر شدن Focus Bar تصمیم خود را برای نحوه استفاده از آن به سرعت بگیرید، چون همه چیز در مبارزات بازی به سرعت پیش می‌رود و چندان وقت تامل و تجزیه تحلیل ندارید! دشمنان بازی، بسیار متنوع هستند و از شمشیر زن تا تفنگ‌دار و شلاق‌زن و باس‌قایت‌های خوب، همه و همه در بازی حضور دارند تا Spiderman حتی برای یک لجظه هم رنگ  و بوی تکرار به خود نگیرد.

تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی  Marvel’s Spider-Man - گیمفا

نگران نباشید. روی زمین هم گیم‌پلی دارین تا دلتون بخواد:)

هر Suit تعدادی Mode دارد که می‌توانید با آنلاک کردن آن‌ها قدرت لباس خود را افزایش دهید. همچنین در بازی گجت‌هایی وجود دارد که به ترتیب برای شما آنلاک شده و برای ارتقا آن‌ها باید Token خرج کنید. Token، واحد پول بازی است; برای باز شدن Suitهای جدید، مدها و ارتقا دادن کچت‌ها. Tokenها در بازی به ۶ دسته: Backpack،Challenge،Base،Landmark،Crime و Research تقسیم می‌شود. برای خریدن یا باز کردن هر چیزی، نیاز به مقدار مشخصی از این Tokenها دارید.لباس‌های متنوع اسپایدی، علاوه بر آن که از تکراری شدن ظاهر بازی جلوگیری می‌کنند، با قدرت مخصوصشان گیم‌پلی مبارزات هم دچار تغییر و تحول می‌کنند. اما این فقط لباس‌ها و گجت‌ها نیستند که می‌توانند ارتقا یا تغییر پیدا کنند; توانایی‌های فردی پروتاگونیست بازی هم قابل ارتقا دادن هستند و شاهد یک درخت مهارت کار شده هستیم. طبق روند دیگر بازی‌ها، در طول گشت‌زنی در شهر و انجام ماموریت‌ها و مبارزات،XP کسب می‌کنید و بعد از رسیدن آن‌ها به مقداری مشخص، Skill Point به دست می‌آورید. Skill Pointها می‌توانند سه توانایی کلی حمله،دفاع و جست و جو را که هر یک شامل مهارت‌های زیادی است، ارتقا دهند و شما می‌توانید به دلخواه از SPها برای آنلاک کردن یک مهارت استفاده کنید. نکته‌ای که در مورد درخت مهارت‌ها وجود دارد، این است که Skill Tree می‌توانست برای کامل شدن، شما را بیشتر به چالش بکشید. فکر نکنید بعد از ۱۰ یا ۱۵ ساعت بازی با یک درخت مهارت کامل شده روبه رو خواهید شد; اما کمی سرعت به دست اوردن Skill Pointها برای ارتقای یک مهارت بالاست و بهتر بود، بازیباز برای ازاد شدن یک مهارت با SPها چالش بیشتری را تجربه کند.

تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی  Marvel’s Spider-Man - گیمفا

یکی از چندین و چند لباس متنوعی که می‌توانید در بازی بپوشید

نقشه بازی با توجه به داستانی محور بودن بازی وسعت بسیار خوبی دارد و سطح و تنوع فعالیت‌هایی که در آن می‌توانید انجام دهید هم بالاست. علاوه بر ماموریت‌های اصلی، ماموریت‌ها و فعالیت‌های جانبی بسیاری برای کامل کردن وجود دارند. Side Missionها، بیشتر برای تقدیم کردن XP به شما حصور دارند و خیلی کم پیش می‌آید در به اتمام رساندن آن‌ها دچار مشکل شوید. اگر این ماموریت ها هم مانند خط اصلی داستان گیم‌پلی چالش برانگیزی داشتند، قطعا بازی از چیزی که هست هم کم نقص‌تر و کامل‌تر می‌شد. البته ناگفته نماند در پشت اکثر این ماموریت‌ها یک داستان نسبتا قانع کننده و جذاب و جود دارد که علاوه بر XP گرفتن، انجام دادنشان از این حیث هم خالی از لطف نیستند. بهترین داستان‌های فرعی هم در ماموریت‌های Research Mission روایت می‌شود که باید بحران‌های جدی را در آن مدیریت کنید. فعالیت‌های جانبی هم کارهایی  را مانند دنبال کردن گربه‌های Black Cat برای یافتن او، از بین بردن مخفی‌گاه‌های Fisk و Demonها، عکس‎‌برداری از Landmarkها و مناظر زیبا، پیدا کردن بیش از ۵۰ کوله پشتی که در نقشه رها شده‌اند و… شامل می‌شوند که گاها باعث می‌شوند ساعت‌ها به آن‌ها مشغول شوید و خط اصلی داستان را دنبال نکنید. گشت و گذار در نیویورک به لطف سیستم تاراندازی و تنوع فعالیت‌های جانبی بسیار لذت‌بخش است.

تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی  Marvel’s Spider-Man - گیمفا

درخت مهارت‌های بازی. همانطور که می‌بینید واضح است با وقت گذاشتن و مهارت در طول بازی، می‌توانید در اواخر بازی یک درخت مهارت‌های کامل داشته باشید. Skill Tree تصویر تا کمی قبل از اواسط بازی است.

به جز گیم‌پلی پرجزئیات و زیبایی که با پیتر پارکر تجربه خواهید کرد، در بخش‌هایی از داستان هم کنترل Mary و Miles هم بر عهده خواهید داشت که بسیار گیم‌پلی کار شده‌ای دارند و به هیچ عنوان تنها به عنوان رفع تکلیف به آن‌ها نگاه نشده است. در بخش‌هایی که مری را کنترل می‌کنید، تماما باید مخفیانه مراحل را به اتمام برسانید و از درگیری‌ها دوری کنید. فراموش نکنید که Mary Jane فقط یک خبرنگار است نه یک سوپر هیرو! اگر تنها امکان کنترل پارکر هم بر عهده داشتیم، باز هم با یک گیم‌پلی ناب طرف بودیم، اما اینسامنیاک با روایت داستان با ۳ شخصیت با ویژگی‌های مختلف، سنگ تمام گذاشته است.

تقریبا امکان ندارد بازی AAA انحصاری سونی، کیفیت بصری بدی داشته باشد. این موضوع در طول سالیان اخیر کاملا ثابت شده است و سونی از همان روزهای اول با عرضه Killzone:Shadowfall و Infamous: Second Son نشان داد برای گرافیک عناوینش ارزش بسیار زیادی قائل است و بهترین منابع را در اختیار سازندگان قرار می‌دهد. طبق رسم همیشگی، The Matvel’s Spiderman هم گرافیکی خیره‌کننده دارد و هر بیننده‌ای را به تحسین وا می‌دارد. از چهره‌ها شروع کنیم; به احتمال بسیار بالا  تا قبل از شروع بازی فکرش را هم نخواهید کرد که اینسامنیاک تا این حد در طراحی چهره‎ها عالی عمل کرده و نه تنها یکی از بهترین طراحی چهره‌های نسل هشتم بلکه تاریخ بازی‌های رایانه‌ای را برایمان تدارک دیده است. جزئیات صورت شخصیت‌ها و تغییر حالت صورت آن‌ها در مواقع مختلف مبنی بر ناراحتی، خوشحالی، عصبانیت و شادی به بهترین شکل ممکن طراحی شده و چهره‌ها و حالت‌هایشان فوق‌العاده از آب درامده‌اند. بافت‌های ساختمانی و زمین شهر نیویورک بسیار واقع‌گرایانه هستند و کیفیتی فراتر از کنسول‌ها دارند. تابش و بازتاب نور در هنگامی که در آسمان در حال جابه جایی هستید بسیار زیباست و برای باور کردن معجزه‌ی آن فقط و فقط باید با چشم خودتان آن را ببینید. هیچ‌گونه Downgrade یا افت گرافیکی هم در بازی وجود ندارد و از این بابت کم‌ترین نگرانی نداشته باشید. روز و شب و هوای بارانی فرقی ندارد، گرافیک Spiderman سونی فوق‌العاده است.

تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی  Marvel’s Spider-Man - گیمفا

شب و روز و بارانی ندارد. Spiderman سونی همیشه زیباست

به تمام موارد بالا جمعیت زیاد و شلوغ بودن شهر و جزئیات فراوان هم اضافه کنید; اصولا کمی افت فریم باید طبیعی باشد، اما با این وجود حتی در شلوغ‌ترین و سنگین‌ترین صحنات هم شاهد کم‌ترین افت فریمی نیستیم و تجربه بازی چه بر روی PS4های معمولی و چه نسخه Pro، با فریمی کاملا پایدار و ثابت امکان‌پذیر است. امیدواریم در ادامه نسل هشتم و نسل بعد، بیشتر شاهد چنین بازی‌هایی با چنین کیفیت بصری و فریم ریت ثابت باشیم.

جست و جو در یک شهر زیبای بزرگ با یک گیم‌پلی چالش برانگیز و روایتی زیبا معجونیست که برای کامل شدنش هنوز به یک عنصر نیاز دارد: موسیقی خوب و صداگذاری طبیعی شخصیت‌ها. خوشبختانه Spiderman قدم آخر هم خوب برداشته و کاملا گلیم خود را از آب بیرون کشیده است. در حین گشت و گذار در شهر، گاهی قطعه‌ای آرام و گاهی قطعه‌ای حماسی پخش می‌شود و برای مبارزات هم موزیک‌هایی زیبا در نظر گرفته شده است که هیجان بازی را چندبرابر می‌کند. صداگذاری پیتر پارکر و بعد از آن Mary Jane یک سطح از بقیه شخصیت‌ها بالاتر است و صداگذاری این دو به طرز دیوانه‌واری با شخصیتشان هماهنگ است.  صدای باقی صداگذاران هم مانند Martin Li و Aunt May به خوبی با شخصیت درونی آن‌ها تطابق دارند.

تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی  Marvel’s Spider-Man - گیمفا

بازم چیزی بگم برای نورپردازی؟ مرسی اینسامنیاک. مرسی سونی.بازم از این شاهکارا بسازین برامون

اگر از طرفداران Spiderman هستید بدون لحظه‌ای درنگ و تردید، بازی را تهیه کنید و از ۴۰ ساعت روایت ناب لذت ببرید. اگر طرفدار Spiderman نیستید، بدون لحظه‌ای درنگ بازی را تهیه کنید و از یکی از بهترین عناوین نسل هشتم لذت ببرید. حتی اگر از سوپرهیروها تنفر هم دارید، باز هم تجربه Spiderman به عنوان یک شاهکار بر شما واجب است. آنقدر چیزهای خوب و مثبت در بازی وجود دارد که با خیال راحت می‌توانید اندک نقاط ضعف را نادیده بگیرید و از تجربه آن نهایت لذت را ببرید.

تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی  Marvel’s Spider-Man - گیمفا

Mohsen bakhtiariBatman Arkham knightرایدرAli_px

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی  Marvel’s Spider-Man - گیمفا
تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی  Marvel’s Spider-Man - گیمفا
تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی  Marvel’s Spider-Man - گیمفا
تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی  Marvel’s Spider-Man - گیمفا
تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی  Marvel’s Spider-Man - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • michaelbn گفت:

    گفتین با batman begins آبروی بتمن رفت که اشتباه بود، در واقع شالوده ی سری آرکام همین بازی بود، بازی های amazing هم شالوده ی این بازی هستن، فقط دست استودیویی بودن که کارشون رو بلد نبودن. این بازی شاهکار یا انقلابی نیست ولی دلیل نمیشه که بازی ای بسیار سرگرم کننده، مهیج و بی نظیر نباشه، قطعا ارزش بازی کردن داره و به همه ی طرفداراش هم یه تبریک درست حسابی هم باید گفت از این موفقیت عالی، تنها مشکل شرایط اقتصادی مزخرفه که نمیشه این بازی رو خرید، که البته برای امثال ما مشکله.
    https://youtu.be/ywRoRPKyQw8
    اینم یه ایستراگ از استاد نیکو بلیک که واقعا جالبه.

  • Su35.Flanker گفت:

    ممنون مهدی جان این یعنی انحصاری درست ودرمون و کامل که تونست گندی که به این عنوان زده شد رو به شاهکار تبدیل کنه. ادم با افتخار میگه انحصاری هست نه بیای بگی تومب ریدر عملا انحصاری وان ایکس اخرشم اون وضعش شد.

  • Mr Hill93 گفت:

    از مقاله لذت بردم و با ایراد منفی ایی ک گرفتید موافقم بخش ساید میشن ها کمی باید چالش برانگیز میبود تا جذاب تر میشد ولی یادمون نره ک اولین بازی سوپر هیرویی اینسومنیاک بود که واقعا عالی از پسش بر اومدن
    ____________
    پ ن : اون جعبه فنایی ک هی میگن سیستم مبارزاتش عین بتمن هست باید بگم که سخت در اشتباهید شاید ی ذره الگو برداری شده باشه ولی اصلا شباهتی ندارن تو سیستم مبارزات سری ارکهام بتمن نفری ی مشت میزد به دشمناش میپرید رو نفر بعدی ی حالت پست تو پست داشت ولی سیستم مبارزات اسپایدی وقتی با ی نفر درگیر میشی راحت میتونی اون ی نفر و ناک اوت کنی بعد بری سراغ نفر بعدی توی کمبو کردن ضربات هم دستتون بازه ترجیح میدید رو هوا بجنگید یا رو زمین با گجت بجنگید یا با استفاده از ابجکتیو های محیط طرف و با تار بچسبونین به دیوار یا زمین خلاصه کلا دستتون تو مبارزه باز هست و اصلا خسته نمیشید مخصوصا اینکه suit power هم دارید که با توجه به تعداد suit ها هردفه ی قدرت جدید میتونید استفاده کنید

  • Schrodinger گفت:

    بسیار بسیار ممنونم. نقد بسیار خوبی بود.

  • JJSTYLE36 گفت:

    برای لذت بردن از این شاهکار فقط لازمه ۳۰ ثانیه اول بازی رو بازی کنین تا بفهمین چقدر خوبه این بازی…فقط ۳۰ ثانیه برای درک زیبایی هاش

  • Rorschach گفت:

    اولین نکته ای که از این بازی به چشمم اومد، وسعت شهر نیویورک، تاب خوردن های مفرح پارکر و زنده بودن و درجریان بودن شهر، ماشین ها و آدما بود. (همون موقع احتمال می دادم که فقط تاب خوردن توی بازی میتونه خودش یه مینی گیم باشه برای بازی کردن) من این جور موقعیت سازی ها و فضاهای شهری شلوغ رو خیلی دوست دارم.
    اون تصویری که از اسپایدر من توی روز بارونی نشسته بر چراغ گذاشتید، حال عجیب سرخوشی بهم میده که نگو. عاشقشم.
    کاش همه بازیش کنن. کیفیت بازی بسیار بالا به نظر میرسه. طراحی چهره سطح بالا و نسل هشتمیه. (البه اینارو همش از روی ویدیوها میگم)
    یه خواهش
    جان عزیزترین هاتون، نیایید اراجیف های فن بازی تونو توی این پست راه بندازین
    نظر درست درمون بدید
    آخرم از آقای رضایی برای نوشتن بررسی تشکر می کنم. بررسی کامل و جامعی بود و مشخصه از بازی کردنش خیلی کیف کردید. :yes: :yes: :yes:

  • به این میگن نقد
    نه اون چرت و پرت هایی که توی سایت های دیگه نوشته

    Yosef
  • اقای مهدی رضایی مثل همیشه عالی ایشالا سالم و تندرست باشید

  • Nima.ZM گفت:

    به به عالی ترین نمره رو دادین این بازی شاهکاره

  • سلام روزتان شاد و ارام دوستان گیمفایی. هیچ وقت من از شخصیت های DC و Marvel خوشم نیومد و همچنین اسپایدی اما خدایی حرف راست این است که این بازی فوق العادست و ارزش تجربه کردنو داره که به نزدیکی تجربش میکنم علتش اینه تیمی بسیار قوی داره که گذاشت واسه ما چنین از اب بالا در بیاد و همه عاشقش بشن که واقعاً دَم تیمش و کار گردانش گرم که زیبا ساخته :heart:.
    اقای رضایی گفتین قهرمان کودکی ((اولین قهرمانی که عاشقش شدم شخصیت سگایی بود SEGA و خیلی از ماها دوسش داریم که با گیم عاشقش شدم در بازیِ Street of rage :heart: اونم شخصیت (AXEL) بود خیلی عاشق بودم و الانم عاشقشم :shy: جونمه https://pm1.narvii.com/6731/1a6556f2628eff458b7013f39dfec7b970f1809cv2_hq.jpg ))
    اقای مهدی رضایی: ممنون از مقاله جالب بود. موفق باشید دوستان

  • Last Of Us گفت:

    مرسی
    ظرفیت یک کسی فروشی نداره؟

  • Sony_ps گفت:

    به این میگن نقد و برسی کامل و استادانه
    با تمامی نکات و مثبت و منفی که گفتید موافقم دمتون گرم و خسته نباشید،
    ( غرور جلوی چشمای نویسنده رو نگرفته که فکر کنه چه خبره واقعا حرف حق و میزنه اقای رضایی ، )

    Yosef
  • گیمپلی هاشو دیدم فکر نکنم اصلا با سری بتمن آرکهام ربطی داشته باشه. بازیش جالبه مخصوصا برای کسی مثل من که با سه گانه مرد عنکبوتی اوایل دهه ۲۰۰۰ خاطراتی زیاد داره (همونی که اولش با اون موجود سبزه که نورمن آزبرنه میجنگیم بعد تو قسمت دو با دکتر اختاپوس و توی سه با ونوم و مرد شنی و هری آزبورن میجنگیم.)
    اسپم: آقای امیر حسین نصرتی لطفا سری به پست “Metal Gear Solid 5: The Definitive Experience را اکنون ارزان‌تر از همیشه خریداری کنید” بزنید و به کامنتم یک ریپلای بزنید. باید بگم که بحث جالبی بود.

  • ali sina گفت:

    نکات مثبت رو که گفتید
    از نور پردازی و گیم پلی و تار زنی و مبارزات و….

    ولی واقعا کات سین های موقع فست تراول واقعا خیلی جذابه*اسپویل*(مخصوصا موقع شورش تو شهر)

    پایان اسپویل

    واقعا قبول دارم درخت مهارت اصلا تکمیل کردنش سخت نیست‌ به طوری که من بدون ساید میشن تونستم قبل پایان بازی کامل کنمش

    و با وجود سیستم تارزنی عالی این بازی دیگه فست تراول بی معنی میشه
    ادم لذت میبره که ۲ تا مسافت خیلی طولانی‌ رو فقط تار بزنه

  • Parsa.jm.jr10 گفت:

    واقعا بازی خوبیه و یکم کم لطفی شد به متای بازی ، در کل هرچی انحصاری خفن پلی استیشن هستو بازی کردم و بازی میکنم ،ممنون از مهدی رضایی برای این مقاله خوب

  • خسته نباشید آقای رضایی با متن شما تو بازی غرق شدیم … :yes:
    بالاخره بعد از مدت ها شاهد یک بازی درخور این شخصیت دوست داشتنی بودیم.

  • خسته نباشید جناب رضایی
    نقد رو هنوز نخوندم ولی سیستم نمره دهی شما باز هم عادلانه تر از سایت همسایه به نظر میاد…. واقعا این قضیه خیلی مهمه که باعث برتری گیمفا از نظر من هم شده….
    من متوجه نمیشم زومجی چطور فقط با ذکر دو تا ایراد ۱٫۵ نمره از بازی کم کرده… اصلا برای من قابل درک نیست چطور سیستم مبارزات رو یک نقص دونسته….. گرافیک بازی هم که مشخصه بهبود داشته.
    در هر صورت سپاس ویژه…. بریم نقد رو بخونیم

    • نقد رو همین الان که کامنت رو مینویسم خوندم…. واقعا عالی بود… سپاس مجدد از شما جناب رضایی.
      خبر خوشحال کننده برای گیمر های نظیر من که بیشترین ارزش رو برای داستان و شخصیت پردازی و اینجور موارد قائل میشیم این هست که اسپایدر من هم به مانند سایر عناوین سونی در این زمینه فوق العاده عمل کرده و داستان و شخصیت هایی رو با شیوه روایت عالی به ما معرفی میکنه که تا ابد در یادمان خواهند ماند…
      نکته بعدی که در اکثر انحصاری های سونی مشهود هست وجود یک گیمپلی فوق العاده در کنار داستان بی نظیر هست که باز هم اسپایدر من از این قائده پیروی میکنه… من خودم قادر به تجربه این عنوان نیستم ولی با توجه به گیم پلی هایی که دیدم بهترین سیستم مبارزات و تارزنی رو برای یک عنوان از شخصیت اسپایدر من شاهد هستیم..
      گرافیک بازی هم باز هم مانند اکثر انحصاری های سونی در کنار گیم پلی و داستان حرف نداره( همینه دیگه میگیم سونی این نسل گل کاشته)… تار اندازی با اسپایدر من محبوب همراه با گیم پلی لذت بخش در شهر نیویورک با طراحی عالی و گرافیک و نورپردازی خارق العاده قطعا برای هر گیمری باید لذت بخش باشه..
      این عنوان دوتا از مهم ترین شاخص های یک بازی شاهکار از نظر من یعنی داستان و گیم پلی رو داره…. جدا از اون در زمینه های گرافیکی و صداگذاری و موسیقی هم مشخصه خیلی خوب عمل کرده..
      مرسی سونی
      مرسی اینسومنیاک
      تجربه عنوانی از اسپایدر من با داستان و شخصیت پردازی عالی و همراهی گیم پلی کامل در شهری جذاب با گرافیک و نورپردازی بالا به نام نیویورک و صداگذاری و موسیقی عالی
      انشالله یک روز گیمر هایی مثل من و البته خیلی های دیگه توانایی تجربه راحت عناوین روز رو داشته باشند….ما که فعلا ها از این قاعده پیروی نمیکنیم.

    • Fight Club گفت:

      PARSARAD777
      عزیز دلایلش مشخصه… ۰٫۵ نمرش به خاطر اینه که بازی انحصاری سونیه
      ۰٫۵ دیگش به خاطر اینه که بگن ما مثلا سایت شاخی هستیم… کسانی که نمرات این سایت رو دنبال میکنن میدونن به دلایل غیر منطقی همیشه نمره کم میکنن… البته عناوین نینتندو سوییچ استثنا هستند 😎 😎
      ۰٫۵ دیگش هم منطقیه .. اونم به دلیل side missions ها…
      بازی اگه تو side missions هاش بهتر عمل میکرد.. جا پای ارخام سیتی میزاشت

      • از نظر من نمره ۹ یا ۹٫۵ منطقی به نظر میرسه…. ولی من همیشه با سیستم نمره دهی زومجی مشکل داشتم… وقتی به گاد ۹٫۵ داد فهمیدم باید از نقد های این سایت قطع امید کرد… توی نقد گاد مشکلات دوربین و مشکل قفل کردن دوربین رو ذکر کرد… حالا من کاری ندارم که تا نزدیک ۲۰۰ ساعت این عنوان رو تجربه کردم و مشکلی برام ایجاد نشد…. ولی آیا به نظر شما این مشکلات اصلا در حدی بود که از بازی نمره کم شه؟؟؟؟ اگر بخوایم اینجوری حساب کنیم پس هیچ بازی ارزش نمره کامل رو دارا نیست…
        بعدش نمره شرم آور دیترویت که نشان از چشم پوشی از نکات مثبت فراوان و تمرکز بیشتر روی نکات منفی داشت….
        حالا هم اسپایدی که من معتقدم این عنوان اصلا در حد ۸٫۵ نیست… حتی اگر نمره ۹ هم میداد باز من یه مقدار درک میکردم ولی ۸٫۵ اونم بخاطر مشکالی نظیر مراحل فرعی اصلا منطقی به نظر نمیرسه

        • Fight Club گفت:

          در تکمیل صحبت هات بگم… سیستم نمره دهی گیمفا با زومجی کلا فرق میکنه
          تو گیمفا.. طبق صحبت های جناب اقابابایی .. هر کسی که داره نقد میکنه… طبق سلیقه شخصیش به بازی نمره میده… بر خلاف سایت زومجی که برای نمره دادن یه معیار کلی دارن!
          حالا من ازت یه سوال دارم ..super mario odyssey رو تجربه کردی؟
          تو زومجی این بازی ۱۰ از ۱۰ کرفت…
          خودمم کامل رو کنسول داییم تجربش کردم فوق العاده هست نمره منم قطعا ۱۰ از ۱۰ هست…
          منتها بازی یه سری مشکلات داشت.. از یه سری باگ بگیر که کنترل دشمن هات رو در دست میگرفتی تا مشکلات دوربین…. اما این مشکلات جزئی هیچ اسیبی به بازی نمیزد… میدیدی و ازشون رد میشدی
          god of war دقیقا به همین شکل… بازی یه سری ایرادات فوق العاده جزئی داشت… که اصلا و ابدا به بازی لطمه نمیزد …یعنی اصلا متوجهش نمیشدی
          چطور زومجی ایرادات گاد رو میبینه و نمره کم میکنه ولی برای super mario odyssey نمیبینه و نمره کم نمیکنه!!!!…
          اگه قرار باشه عدالت یا قانونی اجرا بشه … چرا برای همه عناوین درست و یکجا اجرا نمیشه!!!
          کاملا ابهام داره این موضوع!
          بعدشم در مورد Spiderman …
          هممون میدونیم.. نمره ۸٫۵ برای یه بازی متوسط رو به بالا هست..
          ایا Spiderman یه بازی متوسط رو به بالا هست؟
          جواب مشخصه .. قطعا خیر
          Spiderman بهترین بازی ابر قهرمانیه این نسله و بعد از ارخام سیتی بهترین بازی ابر قهرمانیه تاریخه
          پس زمانی که یه سایت میاد بهش نمره ۸٫۵ میده داره خودشو مسخره میکنه!

          • بله دقیقا با صحبت های شما موافقم

          • داش گفتی ۸۵ نمره متوسط در اصل ۵۰ متوسطه اما ما دیگه فکرمون چرخش خورده و ۸۵ رو متوسط میدونیم. حالا داش میدونی چی منو میخندونه اولان نمره چیز مهمی نیست ولی چیزی که منو میخندونه میبینم امروزه منتقدان خیلی سخت گیر شدن و خیلی بد نره میدن به بازیا اخه اگه اینجوره باید فرنچایزهای قدیمی نمرهاش اپدیت بشن به نظرم و و و! جالب اینجاست اگه بازی اصلاح بشه اشکالاتش در اینده میگن بازی تکراریه بعد نمرهاش افتضاحتر میشه خدایی نمره چیز بسیار بسیار مزخرفیه که از مزخرفم مزخرفتره دریگه با این حالی که میبینم. و برای همین نمره دادن به بازی بنظرم چیز نا درستیه و چیزی از محبوبیت بازی کاهش یا پیشرفت نمیده اما بعضیا با دیدن نمره میرن خرید! خیلی چیز اشتباهیه و باید ادم هرچی عشقشه بگیره و باش حال کنه صحیح ترین راه خودم ترلر دیدم و قبولش کردم میرم واسه کنسولم میگیرم اگرم خوشم نیومد بیخالش میشم.
            من بالا کامنت دادم همینجوری کامنت دادم واسه نمره نبوده فقط تعریفی کامنت دادم که از شخصیتهای دی سی و مارولی خوشم نمیاد اما این بازی عالی بودش همین.
            و بیخیال نمره باشیم که بعضیا اگه دسترسی داشتن به نمره دادن از ۱۰۰۰ هم ۱۰۰۰ میدادن
            هرفردی به بازی خودش یجور دیگه نمره میده واسه همین نباید کله ی نمرهارو بزرگ کنیم.
            فروش خیلی مهمه خیلی چیز مهمیه ترلر میبینیم و میخریم اخرشم میبینیم کیی قهرمان فروش شده اینشکلی بهتره خیلی چیز خوبیه بازم معنی نمرهرو نمیده اما تقریبان نشانه محبویترو نشون میده بازم از متا میتونم بگم که چه چیز ناجوریه اما تا همین جا فکر کنم کافیه.
            ___________
            راستی یادم اومد چنتا مثال بیارم بعضیا انتقادشون که بازی اسکی از بازی های اسپایدی قبله و باید نمرش پایین بیاد(خیلی مضحک)
            بعضیا میگم اسپایدی فقط تار میده و همیشه اسپایدی میمونه(بازم خیلی خنده دار)
            بعضیا میگن اسپایدی همون اسپایدی اوله فقط گرافیکش بالاست و کمی فرزتر شده و هیچ گونه اسلحه ای حمل نمیکنه (خدایی اینم خنده داره)
            بعضیا میگن اسپایدی مگه چقد داستان داره بسه دیگه بازم نمره پایین میدن(اینم یک نکته خنده دار)
            بعضیـــــا مشتاقانه میگن اسپاییدی همون اسپایدی اوله اخ جون ایول نمره بالا میدن! و بعضیا جملشون همینه اما مشتاق نیستن نمره پایین میدن! (اخه دیگه چی باس گفت)
            این فقط از اسپایدر من
            حالا یک مثالی از کاستلوانیا لورد اف شادو ۲ میگن چون یارو شلاق داره اسکی از گاد اف واره و باید متاش پایین باشه اخه چرا این حرفا؟ بازی کنید حالشو ببرید چرا اینجوری میگین خدایی نمره کاستلوانیا ۲ غـــــــــییر قابل تحمله والله به عشق گاد اف وار اگه هم باشه این بازیرو میبوسم گرچه فن خاص خودشو داستان محترم عضمت محترم خاص خودشو داره.
            (ببخشید اگه زیادی گفتم چون میبینم خیلی حق خوری هست نباس توجه کنیم بهشون بهتره)

            • Mahdi Sam گفت:

              فروش هم مهم نیست این چقدر لذت میبری مهمه وگرنه چون cod فروشش بیشتر از dark souls هست یعنی بازیه بهتریه؟

              • دوست عزیز: گفتم که عقش به بازی مهمه ایم مثالش بود: کاستلونیارو دوسدارم نمرش خیلی پایینه اما من عاشقشم. و گفتم فروش مهمه یجورایی تقریباً مشگه گفت نشانه ی محبوبیته یجورایی میشه گفت یکی از نشانهای محبوب بودنه نگفتم حتما نشانه نحبوبیته.
                _______
                اون کود که گفتی کم نیست شاید برای تو و من دارکسولز۳ بهتره و لی برای بعضی افراد کود قدیمیتر و معروفتره تازه! کود هم مثل اسپایدی هست هم افراد کم سن هم بزرگ سالان بهش علاقه دارن! بلخره بازی باید اینجوری باشه تا افراد بیشتری بگیره. (و دیگه این که کدوم بازی رو بیشتر دوس داری؟ از این دو عنوان: کسی به این چیز اعتنایی نمیکنه :rose: اصلاً غییر قابل شدنه که بخای بدونی کدوم فرنچایز دنیا مردم بیشتر عاشقشن )

          • احسنت به فرزام و پارسای عزیز که یه جوری توضیح دادین که اصلا دیگه کلا لازم نیست یه کلمه بگم!! از این بهتر نمیشد بیان کرد.

          • G_man گفت:

            نمیدونم کامنتم رو میبینی یا نه
            فقط می خواستم بگم با وجود batman arkham knight،اسپایدرمن به هیچ وجه برترین بازی ابرقهرمانیه این نسل نیست!!!

            Commander jensen
        • ببینید من هر طور حساب میکنم این عنوان اسپایدر من در حد نمره ۸٫۵ نیست…. حالا هر سایتی که چنین نمره ایی یا نمره پایین تر به این بازی داده باشه…
          سایت های خارجی هم که بعضی هاشون که تعدادشون کم هم نیست نقد هاشون از این حرفا هم خیلی غیر منصفانه تر هست….
          وقتی سایت گیم کریتیکز میاد به عنوانی مثل گاد ۷۵ میده و میگه داستان اون بی هدف هست دیگه اینجا بحث سلیقه و نظر شخصی نیست این که فلان عنوان دارای داستان قوی هست بیشتر مثل یک فکت میمونه… حالا زومجی هم همینطور…..
          این سایت به گیرز ۴ نمره ۹ رو داده…. به ولفنشتاین ۲ نمره ۹٫۵٫٫٫٫ بعد به اسپایدر من ۸٫۵٫٫٫ میدونم که مقایسه چنین عناوینی اشتباه هست ولی در هر صورت این عناوین از لحاظ نمره با هم مقایسه میشند و این مثل روز روشن هست که اسپایدر من به هیچ عنوان کمتر از گیرز ۴ و ولفنشتاین ۲ نیست که نمرات کمتری در زومجی گرفته….. این نویسنده که شما فرمودی درست نقد کرده باشه شاید ولی نمره ایی که داده کمتر از حق و اندازه بازی بوده….
          یا مثلا نمره ۶٫۵ دیترویت که به طرز فاجعه باری مسخره بود… همین قضیه برای خیلی از سایت های خارجی هم پیش اومد و نتیجه اون شد کم لطفی در حق دیترویت… اگر زومجی قصد داشته باشه تمامی عناوین رو مشابه گاد و اسپایدر من و یا دیترویت نقد کنه اونوقت هیچ بازی نباید از این سایت نمره کامل رو بگیره… حالا مشکل اینجاست در نقد برخی از بازی ها نکات منفی ریز در نظر گرفته نمیشوند و اون عنوان نمره خوبی رو میگیره ولی برای بعضی های دیگه ریز ترین نکات هم در نظر گرفته شده و سیستم نمره دهی ناعادلانه ایی شکل میگیره
          در هر صورت نظر شخصی من اینه و قصد بی احترامی به سایر نظرات رو هم ندارم

        • Fight Club گفت:

          جناب آریامقدم نظر شما برای بنده محترم..
          منتها نظرم اینه که سایت زومجی تو قسمت نمراتش بی انصافی میکنه..

          • درود بر فرزام عزیز و گل. فرزام جان ما کلا همیشه نمره خود بازی رو میدیم و نه به جو اطرافش کار داریم نه این که اگر کمتر بدیم خفنیم یا نه!!! دقیقا عمق صحبت شما رو متوجه هستم ولی خب به خاطر همکاری و .. بهتره حرفی نزنم. به خاظر افرادی مثل شما گیمفا همیشه گیمفا می مونه و نمره هاش رو هم همیشه بر اساس تجربه نویسنده از بازی میده. برای ما هم حمایت کاربرامون مهمه نه کسانی که یک بار در سال یه نظر در راستای تخریب میدن و میرن!!

  • ferigamer گفت:

    حیف که با این قیمت نمیشه خرید خیلی دوست دارم بازیش کنم

  • gow dmc ps4 گفت:

    عالیه حیف پولشو ندارم 😥 😥 😥

  • نقد بسیار قوی بود و با همش تقریبا موافقم تنها با یه جاش به شدت مخالفم
    Batman Begins اصلا و ابدا ضعیف نبود، در حد The Dark Knight نبود ولی نمیشه اونو شعیف دونست میشه گفت شاهکار نبود
    Amazing Spiderman هم بازی قشنگی بود واقعا(نسخه اولش)
    نسخه دومش چنگی به دل نمیزد

  • Mikasa گفت:

    یکم نمرش بالاست
    ۹ مناسبشه
    مرسی از نقد

  • خیلی ممنون بابت نقد ، نقد خیلی منصفانه و عالی ای بود ، من بازی رو تجربه کردم و باید بگم که بعد از سری آرکهام برترین بازی کمیک بوکی هستش ، بازی بسیار خوش ساخت و معرکه ای هست ، تعجب میکنم که بعضی ها بهش نمره ی ۸٫۵ دادند !! لیاقت این بازی ۹ به بالا هستش .

  • PewDiePie گفت:

    یعنی من الان با این وضعیت اقتصادی خواب اینو میبینم :-/
    *******************************************************
    میخوام خودکشی کنم فقط موندم پول کفنمو از کجا بیارم :I

  • vergil2max گفت:

    ظاهرا این اولین نقدی بود که نویسندش اقای رضایی هست را خوندم.واقعا خسته نباشید نقد خیلی خوب و رسایی بود

  • نوبجی ی ایراد های الکی از این بازی گرفته ک فقط باید خندید

    • shadowwarior گفت:

      باو این نوبجی همش از گیم اسپات #اسکی میره بخدا , الانشتم یه بخش ویدیویی داره برای گیم و گرنه کلا سایت سینما و فیلمه اصلا سایت گیم نیست……
      من خودمم یه ۱ سالی اونجا بودم که بعد از فن بازیهای شدید و باند بازی (یه سریا فن یه برندی بودن و همیشه پشت همو میگرفتن راست میگفتی یا دروغ میکوبیدنت!) ازونجا اومدم گیمفا و واقعا خیلی خیلی خوشحالم برای این تصمیم .
      رفع اسپم : تبریک به سونی فن های واقعی و گیمرهای واقعی که بدون تعصب خاصی هستند و بدون تخریب طرفداری برند محبوبشون رو میکنن نه مثلا بعضیا که روز و شب اینجا میگن فلانی سلطان صنعت گیم و اصلا وقت بازی هم ندارن چون همش اینجان.

  • adams-khersi گفت:

    اگه قیمت بازی مثل پارسال بود حتما تجربش میکردم ولی با این قیمت بازی ها اولویت های مهم تری دارم، ایشالا آذر که خلوت میشه و قیمتش اشم میاد رو ۳۰۰ اینا تجربش میکنم……

  • عالی داداش فقط این که اینسومیاک ریسیستند رو ساخته نه ایفیموس . با تشکر از گیمفا چقدر خوبه که هستی

  • Mehdi-ty گفت:

    عجب بازی ای شده.حیف چند وقت دیگه rdr2 میاد.حدس میزدم متاش ۹۳ به بالا شه که متاسفانه نشد ولی همین الان هم متاش عالیه.
    مراحلش هم اونطور که منتقد ها میگن تکراری نمی شن.

  • mo1234 گفت:

    بازی خوبیه ۴ ۵ روزی مشغول میشین

  • sam094 گفت:

    خیلی ممنون بابت نقد اقای رضایی :yes:
    اول نقد نوشتید اینسامنیاک گیمز سازنده Infamous هست ولی اینفیمس رو ساکر پانچ ساخته !!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟

  • Senatorbigy گفت:

    خیلی هم عالی :inlove: مرسی از آقای رضایی بابت نقد زیباشون :inlove: :inlove: tnx

  • ashkan گفت:

    سلام به دوستان گل
    واقعا این اسپایدر من نسبت به قبلیا
    خیلی بهتره واقعا روش کارکردن
    ولی متاسفانه با این اوضاع خوب فک نکنم تعداد معدودی شاید بتونن این عنوان عالی رو تجربه کنن
    به امید اینکه وضعیت خوب بشه البته کمی دور تصوره

  • Shadow of tomb raider + spider man دیسک بخری میشه ۱،۶۰۰،۰۰۰ هزار تومان قبل عید میشد ۵۵۰،۰۰۰ هزار تومان واقعا اوضاع قشنگی کاش یه ماشین زمان وجود داشت زمانو تغییر می‌دادیم.
    بابت بررسی ممنون واقعا بازی قشنگیه و حق متاش بیشتر از ۸۷ باس فایت های فوق العاده ای هم داره و زیبایی شهر هم همونطور که گفتید بی‌نظیره انشالله اوضاع درست شه و همه مشکلی واسه خرید بازی نداشته باشن تنها سرگرمی ما هست تو این کشور که اوضاع خیلی بدی داره

  • بهترین بازى ابرقهرمانى تاریخ و جزء تاپ تن سبک اکشن ادونچر :inlove: با نقدتون کاملا موافقم و نمره ٩.۵ ( که نمره واقعى این بازیه ) نشان دهنده شاهکار بودنش هست 😎 Marvel’s Spider-Man از نظر امتیازات هم متااسکور ( هر دو ٨٧ هستند ولى اسپایدى تعداد نقداش بیشتره ) و هم یوزر اسکور ( اسپایدى ٨.٨ و آرکهام نایت ٧.٨ 😎 ) از Batman Arkham Knight بهتره 😎 ذاتا وقتى به کیفیت کار هم نگاه میکنى اسپایدرمن با گیمپلى بهتر ( سیستم مبارزات متنوع تر و جذاب تر و سیستم تارزنى محشششر ) و گرافیک بالاتر ( چه هنرى چه فنى ) و داستانى درخور اسپایدرمن خیییییلى بهتر از آرکهام نایت هست 😎
    باتوجه به صحنه هاى پس از تیتراژش حتما دنباله اى براى این بازى ساخته خواهد شد :inlove:

  • MASOUd 1000 گفت:

    نقد و بررسی خوب و کاملی بود خسته نباشید
    ولی بنظرم نمرش زیادی هست از لحاظ نمره زیاده روی کردید
    وقتی بازی های بسیار خوبی مثل ویچر و گادر اف وار از این سایت ۱۰ میگیرین نباید مرد عنکبوتی فقط نیم نمره با اونها فاصله داشته باشه چون اصلا در حد اونا نیست

  • sarfaraz گفت:

    صبح و عصرش فوق العاده اس اما شبش چندان دلنشین نیس متاستفانه هر چقد از لحاظ گیم پلی روان و حرفه ای هست از لحاظ داستانی ضعیفه بنظرم انسامنیاک گیمز با نشوندن دادن اون تریلر ها به فن هاش خیانت کرد بازی چندان صحنه سینمایی نداره و تقریبا کلش همون دو تا تریلری هست که قبل از عرضه نشون داد یکی از بچه ها درست گفت مشکل از استدیو نیس مشکل از شخصیت اسپایدی گرچه خیلی سعی کردن از بتمن الگو بگیرن ولی اصلا در حد و اندازه بتمن نیس سه تا ویژگی عالی داره این سری جدای از موسیقی نیویورک سیتی فوق العاده عالی با جزییات و زیبا ساخته شده به غیر از شبش که خوشکل نیس گیم پلی خیلی روانه و ابزار سوت وگجت های خوبی هم داره از اونطرف ماموریت های جانبی بعضی اوتات حتی از ماموریت های مرد عنکبوتی شگفت انگیز دو هم بی هیجات تر و تکراری تر میشه باس فایت های اصلی لااقل برای من سینمایی و هیجانی نیس و میتونست خیلی غوغایی تر ظاهر بشه نفشه بازی بزرگه اما نصفه هس و در حقیقت استدیو ادامه نقشه سری بعد که هنوز نساخته رو گزاشته توی بازی و نمیشه بهش دسترسی پیدا کرد و این آزاردهندس اگه میدونستن قابل پلی نیس نباید جزو نقشه اصلی میگزاشتن و در آخر داستان فوق العاده ضعیفه شاید تنها موردی ک اصلا با اون گیم پلی فوق العاده و گرافیک و محیط بی نظیر بدجور توی ذوق ادم میزنه داستان فوق العاده سطحی بازیه بنظم مرد عنگبوتی شکفت انگیز یک حتی داستانش در بعضی مواقع بهتر و جذاب تر از این نسخه اس اما چون این اولین سری سونی هست نمیشه زیاد بهش ایراد گرفت مطمئنن در سری های بعدی هیلی قوی تر میشه مطمئنن بهترین مرد عنکبوتی ساخته شده خصوصا از لحاظ محیط و گیم پلی هست وای اصلا در حد و اندازه بتمن نیس

    • Nathan Drake گفت:

      کاملا موافقم با اینکه خودم فن سونی ام اما معتقدم به بتمن نمیتونه برسه ب خصوص که خیلی هم از روی اون اسکی شده و همه میدونن.ولی در کل خوبه.

    • alispider گفت:

      از قدیم گفتن هر حرفی که آدم میخواد بزنه باید اول مزه مزش کنه بعد بهش فکر کنه بعد بریزتش بیرون.شما در هنگام شب برید از بالای ساختمون امپایر استیت بپرید پایین ببینید شهر چه نورانیه.اتفاقا هر چیزیش که از نظر سخت گیر ترین منتقد ها هم ضعیف باشه داستانش و شخصیت پردازیش نیست.شما دوست عزیز اگه ۴ تا کمیک از مردعنکبوتی بخونید متوجه میشید که اینسامنیاک بهترین داستان رو روایت کرده.

      • sarfaraz گفت:

        از قدیم گفتن ادمو سگ بگیره جو نگیره داداش من از اپارات و یوتیوب نظر ندادم دیسکش همینجا بغلمه داستانش افتضاحه چون بدون استثنا متن تمام کان سین ها پیش پا افتاده نوشته شده و خیلی بریده بریده هست مثه فیلمی میمونه که از ۲ساعت ۱ساعتش سانسور شدن و دوم صحنه سینمایی آنچنانی نداره شالوده اسپایدی روی هیجانه که توی بازی هست اما یا خیلی کوتاس یا خیلی اکشنش سادس شبش هم از بالا وقتی توی هوایی خوب نیس منو یاد اسپایدر من ۳میندازه فقط گرافیکش بیشتره ولی وقتی توی خیابون راه میری دیگه اون مشکلو نداره ما هم بازی رو میگیریم که باش حاا کنیم نه اینکه نظر منتقد و متا هاش رو بشماریم شما رو نمیدونم
        اسم کمیک اوردی مرد عن کبوتی شگفت انگیز یک و دو هم از روی کمیک ساختن که گند زده شد توش تنها مرد عنکبوتی خوش ساخت برای من که اتفاقا برعکس کمیکش هست سه گانه مرد عنکبوتی بوده و هست حرفی از شخصیت پردازی نزدم که اشاره کردی ولی خود پیتر در اصل ی جوون خرخون و منزوی بوده که بعد از عمکبوتی شدنش خیلی شوخ و اجتماعی میشه یه جورایی دو شخصیتی میشه شخصیت اروم و بدون لباس شخصیت جسور و بذله گو با لباس توی بازی از همون اول زرنگ و تیز نشون داده شده عینکم که نداشت مری جین هم عشق اول پیتر نبوده بر خلاف بازی حالا اینا مهم نیس مهم داستان پیچیده و کشش دار هست که هیچکدوم از سری داستان قشنگی نداشتن ولی اینکه بهترین مرد عنکبوتیه هیچ شکی توش نیس نباید از ی بازی تینیجری هم انتظار ی چیزی تو مایه های بتمن داشت خصوصا که حتی منوی اصلیش هم از بتمن اسکی رفته خیابون ها هم خیلی به خیابان های واچ داگز ۱ بعضی وقتا شبیه بود ولی خب از حق نگزریم مپ بازی و محیطش عالیه

        • ما یک چیزی داریم به نام فکت… یک چیزی هم نظر شخصی.
          اینکه داستان اسپایدی با توجه به شخصیت اون فوق العاده هست فکته…. تمامی سایت ها از اون تعریف و تمجید کردند….
          اینکه شما میگی داستان افتضاحی داره تماما یک نظر شخصی نه چندان جالب محسوب میشه… در ضمن حواست باشه کسی که میگه اسپایدی به بتمن نمیرسه داره از بیخ اشتباه میزنه!!!!! چون این دو درصدی هم شباهت به هم ندارند… مگر در از دست دادن عزیزانشان…
          درسته که بتمن و کمیک هاش اتمسفر سنگین و تاریک فوق العاده ایی دارند ولی این دلیل نمیشه سایر سوپر هیرو ها رو سرزنش کنیم…اتفاقا اسپایدی یکی از برترین شخصیت های خلق شده در کمیک هست… همه چیزش کامله… از شخصیت خودش تا بحران های دورنی پیتر پارکر تا پیچش های داستانی در برخی از کمیک ها نظیر کمیک مربوط به زنده ماندن دکتر اختاپوس که دن اسلات نویسندش بود….
          . در ضمن اینکه بازی نیومده دوباره اریجین اسپایدی رو نشون بده و روایت رو از عشق به گوئن شروع کنه جذابیت خودش رو داره… در کل بهترین داستانی که برای اسپایدی میشه جور کرد همینه.. اگر بازی میومد دوباره از اول شروع میکرد به نظرت خسته کننده نمیشد؟؟؟؟
          این عنوان یک اقتباس کامل از این شخصیت هست..

        • alispider گفت:

          برادر سرفراز حالا چرا اینقدر عصبی میشید؟چجوریه که مردعنکبوتی شگفت انگیز ۱ و ۲ از رو کمیک بودن ولی این بازی نیست؟این بازی از اولش که شروع شد همه فهمیدن به کمیک وفاداره.از پیتر که اتاقش بهم ریخته بود و لباسش بوی گند میداد معلوم بود.کسی که میگه چون اون دو تا از رو کمیک ساخته شدن گند زده شده بهشون یعنی چیزی از ذات اسپایدرمن نمیدونه.اگه یه ذره دقت میکردید بازی ۸ سال بعد از اسپایدرمن شدن پیتر روایت میشه به خاطر همین عینک نداشت و گوئن توش نیست.بنده نگفتم شما بازی رو ندارید چونکه بهتون گفتم از روی ساختمون امپایر استیت بپرید پایین.خودم هم بازی رو تموم کردم و دقیق گذاشتمش زیر ذره بین.درسته مشکل هایی داره مثل باگ های زیاد و مراحل فرعی ساده ولی اینکه بگید داستان بازی مشکل داره از نظر من منطقی نیست و نظر شخصی شمائه و من بهش احترام میزارم.

          • sarfaraz گفت:

            داداش عبصانی نیستم :rotfl: اشتباه فهمیدی منظورم از تمام کرد عنکبوتی هایی که گفتم فیلمش بود نه بازی کمیکش خوندم ولی بهترین اسپایدی برای من سه گانه اورژینال فیلمش بوده و هست هر چند دقیقا برعکس کمیکشه اینم چون مثه سه گانه فیلمش نیس از لحاظ داستانی خیلی منو درگیر نکرد ولی بقیه جاهاش عالیه 🙂

  • Nathan Drake گفت:

    خوبه فقط گرونه یکم ۹۰۰ تومن قیمتشه
    فکر کنم یکم زوده واسه خریدش

  • AmiraliJ38 گفت:

    نقد بی نظیری بود,از همون اول که من دموی اینو تو E3 2016 دیدم میدونستم این بازی فوق العاده میشه. :yes:

  • یه بازى ریسینگ میخواد نمره بالاى ٩ از یه سایت بگیره 😐 اگه بدن واقعا فن بوى هستن
    این بازى هم قطعا حقش ٩.۵ هست

  • “اگه چن وقت دیگه فورتزا بیاد متاش مثلا بشه ۹۲ اونوقت بهش ۱۰ میدین قطعا نه”
    از کجا این رو میدونین؟
    “یکم نمره ها رو باید عادلانه داد”
    نمره عادلانه یعنی چی ؟
    عادلانه یعنی اگه بازی سونیه و مایکرو فنی باید نمرش کم باشه یا بلعکس؟
    یه وقت فکر نکردین که خب شاید واقعا همینه نمرش؟ شاید بازی به همین خوبی هست که گفته شده ؟

  • Marvel Spiderman
    قاتل جدید ایکس باکس

  • god of war گفت:

    عجب نقد خوب و کاملی بود اقای رضایی
    اول ازتون تشکر می کنم بابت همچین نقد کاملی
    من فقط با اون نیم نمره ایی ک کم کردید مشکل دارم
    تقریبا تمام نقدو خوندم و فقط از بازی تعریف بود
    حتی در فریم ریت شما اشاره ب پایدار بودن فریم کردید در حالی ک انتظار افت فریم در مناطق شلوغ رو داشتید!!!!
    بله بعضی از معموریت های فرعی زیاد مثل داستان عالی نبودند ولی اسمشون روشه فرعی
    یعنی ی چیز اضافه ک اگه دوست داشتی انجام بدی و اکس پی بگیری
    طبیعا استادیو نمی یاد مثل معموریت های داستانی روش وقت بزاره!!
    صادقانه بگم در بازی های واچ داگز و اساسین هیچ وقت نتونستم درخت مهارتشو کامل کنم و از همه ی ویژگی های شخصیتم استفاده کنم
    شاید استادیو نمی خاست این مشکل برای بازیش پیش بیاد
    ب قول کوری بارلوگ شما وقتی بازی می کنی نباید ی لیست از کار های تکراری جلوت باشه ک چند تا ایتم باز کنی و قابلیت جدید ب شخصیت اضافه کنی
    در هر صورت حرف من اینه با اینکه من نمی خوام ب نقد شما ایرادی بگیرم ولی با توجه ب سابقه ی گیم فا توی نمره دادن نمره این بازی باید ۱۰ باشه و انصافا دلایل قانع کننده ایی برای کسر نمره وجود نداره
    وقتی عنوان های Persona 4 Arena Ultimax و World of Goo به راحتی ۱۰ می گیرن فکر نکنم نمره ی ۱۰ برای این شاهار دور از انتظار باشه

  • dl گفت:

    نقد و بررسی بسیار زیبا با تشکر …

  • NFrealmusic گفت:

    این نمره کاملا برازنده این عنوانه :yes: من نمیدنم این زومجی لامصب میترسه نمره هاش تموم شه که بهش ۸٫۵ داده 😕

  • DNA گفت:

    حیف ک بخاطر دلار نتونستم ps4 pro بخرم و مجبورم فعلا با لبتابم باشمو از بازیهای ناب ps4 محروم شم حیف

تارهای اسپایدی چسبناک‌تر از همیشه | نقد و بررسی بازی  Marvel’s Spider-Man - گیمفا