فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا
فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا
فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا
فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول)

رضا توکلی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

با افزایش سطح دسترسی مردم به گوشی‌های هوشمند، طیف علاقه‌مندان به بازی‌های موبایل نیز افزایش پیدا کرده است و به همین جهت در سه‌چهار سال گذشته ساخت و عرضه بازی برای سیستم‌ عامل‌های موبایل چندین برابر شده است. در بین این همه بازی منتشر شده برای موبایل، امروز قصد داریم بهترین‌ها را به شما معرفی کنیم. در ادامه با این قسمت اول این مقاله همراه باشید.

در این مقاله قصد داریم بهترین بازی‌های موبایل که از ابتدا بر روی سیستم‌ عامل‌های گوشی‌های هوشمند منتشر شده‌اند، را بر اساس سبک، در دسته‌بندی‌های مشخص به شما معرفی کنیم. موبایل امروزه بازار بسیار بزرگی دارد و تعداد بسیار زیادی از شرکت‌های بازی‌سازی و توسعه‌دهندگان در آن فعالیت کرده و روزانه بازی‌های جدید خود را در مارکت‌های گوگل‌پلی و اپ‌استور منتشر می‌کنند اما از بین این همه بازی، درصد کمی از آنها به‌موفقیت می‌رسند و دیده می‌شوند. هدف از نگارش این مقاله معرفی بازی‌های موفق این پلتفرم به‌شما است. بسیاری از بازی‌هایی که امروزه برای موبایل عرضه می‌شوند، جنبه تجاری داشته و تنها قصد دارند سهم خود را از این بازار بزرگ بدست آورند. موبایل پلتفرم بسیار سودآوری برای بازی‌سازان بوده و درآمد بازی‌های آن بیشتر از مجموع درآمد بازی‌های کنسول‌ها و کامپیوتر شخصی، بوده است. پیش‌تر در شماره هفدهم مجله گیمفا به بررسی کامل دلایل درآمدزایی شگفت‌انگیز بازی‌های موبایل پرداختیم که توصیه می‌کنم حتما آن را مطالعه کنید. در کنار بازی‌های جدید اغلب تکراری و تجاری، موبایل تا کنون بازی‌های خلاقانه و واقعا با کیفیت، بسیاری را به خود دیده است. در اولین قسمت از این مقاله به معرفی بهترین بازی‌های سبک اکشن (Action)، استراتژیک (Strategy)، رانندگی (Racing) و روزمره (Casual) خواهیم پرداخت. بازی‌های معرفی شده در این بخش ارزش‌گذاری و رتبه‌بندی نشده‌اند و ترتیب معرفی آنها کاملا تصادفی است. از آنجایی که حجم مقاله محدود است، سعی کرده‌ایم که بهترین‌ها را در لیست‌ قرار دهیم و مطمئنا در هر دسته‌بندی بازی‌های دیگری نیز وجود دارند که از قلم افتاده‌اند. به همین دلیل از شما کاربران دعوت می‌کنم که درصورت آگاهی از سایر بازی‌های برتر و جالب موبایل (در دسته‌بندی‌های ذکر شده) آن‌ها را به دیگر کاربران معرفی کنید. نکته مهم این مقاله تغییر دسته‌بندی‌ بازی‌ها از لحاظ سبک است. به دلیل محدود بودن حجم مقاله و بازی‌های لیست شده، مجبور به یکی‌کردن و یا جابه‌جایی یک بازی به دسته‌بندی مرتبط دیگر، برای معرفی بازی‌های بیشتر شدیم.

بازی با موبایل؟؟؟

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

Mobile Gmaing

پیش از شروع و پرداختن به معرفی بازی‌ها، قصد دارم یک حد یک پاراگراف توضیحاتی را در مورد بازی کردن با موبایل بدهم. بسیاری اصلا بازی‌های موبایل را بازی، و افرادی که آنها را بازی می‌کنند را گیمر نمی‌دانند. من با مورد دوم موافق هستم اما درمورد بازی‌های موبایل کاملا نظر دیگری دارم. احساس می‌کنم افرادی که این دیدگاه اول را دارند، هنوز به‌خوبی با بازی‌های موبایل آشنا نیستند و شاید هنوز بهترین‌های موبایل را تجربه نکرده‌اند. در کشور ما طبق آمار رسمی، ۲۸ میلیون گیمر وجود دارد که اغلب آنها مشغول بازی با موبایل هستند. طبیعتا به‌کار بردن عنوان «گیمر» برای کسی که مشغول بازی کردن Candy Crash Saga است با کسی که برای مثال نیمی از روز خود را به‌صورت آنلاین Battlefield بازی می‌کند تفاوت دارد، اما به هر حال هر دو این افراد در یک گروه قرار گرفته‌اند. به‌لطف پیشرفت سخت‌افزارهای موبایل، بازی‌های این پلتفرم هم بسیار پیشرفت کرده‌اند و امروزه در هر سبک و مدلی بازی بر روی موبایل وجود دارد، همان‌گونه که بر روی کامپیوتر شخصی و کنسول‌ها است. پس تفاوت در سبک نیست. عده‌ای کنترل بازی‌های موبایل را راحت نمی‌دانند، گروهی دیگر بازی‌های موبایل را بی‌محتوا خطاب کرده و شاید آنها را سودجویانه بدانند. همه این حرف‌ها درست است اما برای رد کردن هر کدام بازی‌ای وجود دارد. اما به‌طور کلی طبیعتا بازی‌های موبایل برای یک گیمر حرفه‌ای که کامل‌ترین تجربه بازی را با کامپیوتر شخصی و یا کنسول خود انجام داده است، خیلی جذاب نیست. در بهترین بازی‌های موبایل تنها یک مکانیزیم درگیر کننده وجود دارد و آن شاید برای گیمرهای حرفه‌ای بسیار ساده به‌نظر برسد. تفاوت‌ها مشخص است و کسی هم قصد ارزش‌گذاری بر روی هر کدام از پلتفرم‌های بازی را ندارد. اما بازی‌های موبایل هم بازی محسوب می‌شوند و مطمئنا در آینده نزدیک (با توجه به رشد چشمگیر بازی‌ها از همه‌لحاظ) بیشتر از امروز افراد در حال گفتگو درمورد آن هستند. بازی‌های موبایل که در این مقاله قصد معرفی آنها را دارم، جز بهترین‌های هر سبک هستند و امیدوارم با معرفی آنها عقاید افرادی که سخت‌تر با بازی‌های موبایل کنار می‌آیند را تغییر دهم. بازی‌های موبایل سرگرم‌کننده هستند و این اولین قدم موفقیت بازی‌ها است. هدف از ساخت بازی از ابتدا همین مورد بوده و حال بازی‌ای که بتواند علاوه بر سرگرم‌کننده بودن، مفاهیم و ارزش‌های دیگری را ارائه دهد، ارزش بالاتری خواهد داشت حتی از بازی‌های کامپیوتر شخصی و کنسول‌ها. صرفا موبایلی بودن یک بازی دلیل کم ارزش بودن و برعکس، عرضه بازی برای کامپیوتر شخصی و کنسول‌ها نشانه با ارزش‌تر بودن بازی‌ها نیست، فقط با تجربه بازی‌های هر پلتفرم می‌توان در مورد آن‌ها نظر داد و یک بازی هم نماینده همه بازی‌های یک پلتفرم نیست.

بهترین بازی‌های اکشن موبایل

سری بازی Modern Combat

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

Modern Combat Series | Gameloft | 6.99$ – Free

سری بازی Modern Combat شرکت گیم‌لافت (Gameloft) یکی از بهترین سری‌ بازی‌های اکشن موبایل است که هر کدام حال و هوای متفاوتی دارند. سه نسخه ابتدایی این بازی مربوط به جنگ‌های جهانی بوده و پس از آن خط داستانی جدیدی برای آنها نوشته شده است. نسخه اول این سری بازی با عنوان Sandstorm در سال ۲۰۰۹ برای سیستم‌ عامل‌های اندروید، آی‌او‌اس و بادا منتشر شد اما امروزه به دلیل پشتیبانی نکردن از سخت‌افزار و نرم‌افزارهای جدید موبایل، دیگر در دسترس نیست. نسخه دوم بازی یک سال بعد با نام Black Pegasus منتشر شد و پس آن هم نسخه سوم با نام Fallen Nation در سال ۲۰۱۱ عرضه شد. نسخه چهارم Modern Combat هم سال بعد با نام Zero Hour منشتر شد که کاملا پیشرفت قابل توجهی از لحاظ کیفیت تصویر داشت. پس از این روند سالانه، نسخه بعدی بازی با فاصله دو ساله با نام Blackout در سال ۲۰۱۴ منتشر شد و تا به‌امروز نسخه اصلی جدیدی پس از گذشت ۴ سال عرضه نشده است. اما یک نسخه فرعی از بازی به‌نام Versus سال گذشته وارد بازار شد که یک بازی کاملا چندنفره بر روی موبایل بود. اگر بخواهیم بهترین نسخه این مجموعه را نام ببریم، باید از Modern Combat 2: Black Pegasus یاد کنیم. نسخه دوم این مجموعه دارای بیشترین محیط‌های آب‌و‌هوایی، تنوع سلاح‌ها و مراحل را داشت و از همه بازی‌های این سری کامل‌تر ظاهر شده بود.

N.O.V.A. 3

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

N.O.V.A. 3 | Gameloft | Free

یکی دیگر از بازی‌های برتر اکشن بر روی موبایل محصول شرکت گیم‌لافت است. این سری بازی که تنها نسخه سوم آن امروزه در دسترس است، N.O.V.A. نام دارد که مخفف عبارت Near Orbit Vanguard Alliance بوده و یک شوتر اول شخص بر روی موبایل با داستانی کلیشه‌ای در مورد هجوم بیگانه‌های فضایی به زمین است. این بازی برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ برای اندروید و آی‌او‌اس، ویندوز فون و بلک‌بری منتشر شد اما تا کنون چندین به‌روزرسانی بزرگ دریافت کرده و از لحاظ کیفیت تصویر همچنان در جمع بهترین‌های موبایل قرار می‌گیرد. این بازی رایگان با ترکیب المان‌های بازی‌های Kill Zone، Call of Duty و Halo موفق شد که یک شوتر جذاب و هیجان‌انگیز را بر روی موبایل در اختیار مخاطبین قرار دهد.

سری بازی Grand Theft Auto

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

Grand Theft Auto San Andreas | Rockstar Games | 6.99$

نسخه San Andreas سری بازی محبوب GTA یکی از اولین بازی‌هایی بود که بر روی سیستم عامل‌های موبایل به‌صورت کامل پورت شد. پس از پیشرفت سخت‌افزارهای موبایل، اجرا بازی‌های نسل ششمی تقریبا بر روی آنها ممکن شد و پس از GTA بازی‌های دیگر شرکت راک‌استار مانند Bully هم بر روی موبایل پورت شدند. جدا از بازی‌های خود موبایل یا به بیانی دیگر انحصاری 🙂 بازی‌های پورت شده نیز در این لیست قرار گرفته‌اند. پس از این نسخه از بازی و اجرا موفقیت‌آمیز آن بر روی موبایل، سایر بازی‌های Grand Theft Auto نیز روی موبایل منتشر شدند. نسخه‌های دیگر منتشر شده این مجموعه علاوه بر San Andreas و نسخه اصلی سوم، Chinatown Wars، Vice City و Liberty City Stories نام دارند. به دلیل اینکه بتوانیم در بخش بازی‌های ماجراجویی بازی‌های بیشتری را معرفی کنیم، این سری بازی با اینکه در مارکت‌ها در دسته ماجراجویی منتشر شده‌اند، را در بخش اکشن لیست کردیم. اجرا بازی‌های سبک جهان بازی (Open-World) به‌صورت کامل بر روی موبایل نشان داد که چقدر این پلتفرم ظرفیت بالایی دارد و بعید نیست که در آینده نه‌تنها نسخه‌های بعدی این مجموعه، بلکه سایر بازی‌های روز بر روی موبایل عرضه شوند.

Shadowgun Legends

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

Shadowgun Legends | Madfinger Games | Free

بازی اکشن شوتر اول شخص Shadowgun Legends محصول شرکت Madfinger Games یکی دیگر از بهترین با‌زی‌های اکشنی است که می‌توانید بر روی موبایل آن را تجربه کنید. این بازی فانتزی که به‌صورت رایگان منتشر شده، در مورد حمله بیگانگان فضایی به زمین است. Madfinger یکی از توسعه‌دهندگان موبایل مانند گیم‌لافت است که سعی دارد همواره بازی‌های خود را در یک سطح بالاتر از سایر بازی‌های بازار منتشر کند. این نسخه از بازی در سال ۲۰۱۸ عرضه شده و جز بازی‌های جدید لیست ما است. این بازی که تقریبا یادآور بازی Destiny است، از المان‌های نقش‌آفرینی استفاده کرده و شما در ابتدای بازی باید شخصیت خود که در این نسخه از بازی از آن‌ها با نام Legend یا افسانه یاد می‌شوند، را به‌صورت کامل بسازید. تجربه این بازی کاملا با سری Modern Combat متفاوت است و توصیه می‌شود این نسخه از بازی Shadowgun را تجربه کنید.

PUBG / Fortnite Battle Royale

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

PUBG Mobile | Tencent Games | Free

پس از همه‌گیر شدن بازی‌های سبک بتل رویال، پای این سبک از بازی به موبایل هم کشیده شد. در ابتدا چندین توسعه‌دهنده مستقل نمونه‌های مشابه بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds را برای سیستم عامل اندروید منتشر کردند اما پس از عرضه نسخه رسمی بازی PUBG Mobile برای اندروید، اغلب کاربران به‌سراغ بازی مرجع رفتند. بازی PUBG که پیش‌تر نقد و بررسی آن در سایت منتشر شده است، یک بازی سبک بتل رویال واقع‌گرایانه است و درست در نقطه مقابل آن بازی دیگری این سبک یعنی Fortnite Battle Royale قرار دارد. نسخه بتل رویال بازی Fortnite برای سیستم عامل آی‌اواس و اندروید، ارائه دهنده همین سبک به شیوه فانتزی است. Fortnite در خود بازی و همچنین شیوه بازاریابی و تبلیغاتی خود با شیوه‌های عامه‌پسندانه‌تر سبک فانتزی خود را در قالب این سبک معرفی کرد و امروزه از PUBG در درآمدزایی بر روی موبایل پیشی گرفته است. هر دو این بازی در یک جایگاه در لیست قرار دارند و می‌توانید بر اساس سلیقه خود یکی را برای بازی بر روی موبایل انتخاب کنید.

Injustice 2 / Street Fighter IV

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

Street Fighter IV CE | CAPCOM | 4.99$

برای اینکه لیست بهترین بازی‌های اکشن را بدون بازی مبارزه‌ای (Fighting) تمام نکنیم، دو بازی مطرح این سبک را در این قسمت قرار داده‌ایم. وقتی مانند سطر بالا، دو بازی در یک جایگاه قرار می‌گیرد، به این معنی است که بازی‌ها به هم شباهت داشته و می‌توانید بر اساس سلیقه یکی را انتخاب کنید. بازی مبارزه‌ای Injustice 2 محصول برادران وارنر، تجربه مبارزه با شخصیت‌های دنیای کمیک دی‌سی را برای شما ممکن می‌کند. Street Fighter IV هم یکی از عناوین قدیمی پورت شده بر روی موبایل است با این تفاوت که با بروزرسانی‌هایی تغییرات زیادی داشته است. نسخه ویژه این بازی با نام Champion Edition در حال حاضر کامل‌ترین نسخه این بازی مبارزه‌ای شرقی بر روی موبایل است.

بهترین بازی‌های استراتژیک موبایل

Fallout Shelter

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

Fallout Shelter | Bethesda | Free

بازی Fallout Shelter یکی از بهترین بازی‌هایی است که می‌توانید در سبک استراتژیک، آن را بر روی موبایل تجربه کنید. این بازی که محصول کمپانی Bethesda است، یک بازی رایگان با محوریت دنیای پسا-آخرالزمانی دنیای Fallout است. در این بازی شما باید با کنترل منابع و امکانات پناهگاه‌هایی را برای افراد در زیر زمین بسازند و آنها را مدیریت کنید. این بازی برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ عرضه و به‌صورت منظم بروزرسانی و محتوای اضافه دریافت کرده است. در سال جاری بازی سریال تلویزیونی Westworld هم عملکردی مشابه این بازی را داشت و از المان‌های مشابهی استفاده می‌کرد اما دنیای هر یک و ماموریت‌های انجام شده در هر کدام کاملا متفاوت هستند.

Clash of Clans

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

Clash of Clans | Supercell | Free

یکی از شروع‌کنندها و بازی‌هایی که رویه‌ی پرداخت درون‌برنامه‌ای (In-app Purchase) را در موبایل جا انداخت، بازی استودیو فنلاندی Supercell یعنی Clash of Clans بود. Clash of Clans به‌خوبی توانست یک بازی استراتژیک پرجزییات را با استفاده از صفحه‌نمایش لمسی بر روی موبایل پیاده کند. سادگی در عملکرد و اجرا باعث شد افراد زیادی جذب و یا به بیان‌ دیگر معتاد بازی شوند. طراحی فانتزی از یک قبلیه و سیستم امتیازدهی و ارتقا در بازی از دلایل محبویت Clash of Clans بود. این بازی برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ برای سیستم عامل آی‌او‌اس منتشر و یک‌سال بعد، پس دریافت بازخوردهای مثبت برای سیستم‌عامل اندروید عرضه شد.

Clash Royale

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

Clash Royale | Supercell | Free

بازی بعدی برتر در این سبک، محصولی اقتباسی از بازی قبلی یعنی Clash of Clans است. سوپرسل پس از موفقیت بازی اصلی، به‌خوبی با عرضه این بازی جان دیگری به کاراکترها و شخصیت‌های درون بازی بخشید. برعکس بازی قبلی این استودیو که حمله‌ها از جانب یک‌طرف در زمان آفلاین بودن طرف دیگر صورت می‌گیرد، Clash Royale این حمله‌ها در قالب یک بازی کارتی به صورت همزمان (Real-Time) در بازی قرار داد و این باعث شد که جذابیت و هیجان آن بیشتر شود. همچنین برعکس بازی Clash of Clans که با پول می‌توانستید خود را به‌راحتی به سطح اول بازی برسانید، در Clash Royale پرداخت درون‌برنامه‌ای اصلا همچنین قابلیتی ندارد و به بیان دیگر بازی به‌هیچ‌وجه Pay2Win نیست. در این بازی شما باید با کارت‌های خود در زمان درست حمله و یا دفاع کنید و نوع کارت‌ها هم ضامن برد شما نیست. به عقیده من این بازی نشانه هوشمندی استودیو Supercell بود که توانستند از بازی قبل، یک اثر برتر را بدون وابستگی به فروشگاه روانه بازار کنند. این بازی در سال ۲۰۱۶ برای اندروید و آی‌او‌اس منتشر شد.

Hearthstone

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

Hearthstone | Blizzard Entertainment | Free

بازی کارتی Hearthstone محصول Blizzard Entertainment در سال ۲۰۱۴ برای مایکروسافت ویندوز، اندروید و آی‌اواس منتشر شد. در بازی شما با انتخاب شخصیت قهرمان خود می‌توانید با سایر افراد به‌صورت آنلاین رقابت کنید. شخصیت‌های این بازی از روی بازی دیگر Blizzard، یعنی  World of Warcraft طراحی شده‌اند. شیوه مبارزه با کارت‌ها در کلاس‌های مختلف در این بازی، الهام‌بخش سایر بازی‌های موبایل در این سبک بود و بسیاری دیگر از بازی‌ها سعی در ساخت بازی‌های مشابه کردند. یکی از موفق‌ترین بازی‌هایی که بر پایه Hearthstone ساخته شد، بازی The Elder Scrolls: Legends ساخته Bethesda بود. هر دو این بازی‌ها رایگان هستند عرضه شده‌‌اند و می‌توانید هم‌اکنون آنها را تجربه کنید.

Reigns / Meteorfall: Journeys

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

Reigns | Nerial  | ۲٫۹۹$

دو بازی دیگر با مکانیزم‌های مشابه در این جایگاه قرار گرفته‌اند. بازی Reigns یک بازی کارتی استراتژیک محصول استودیو مستقل Nerial است که در آن باید به شیوه‌ای نو یک امپراطوری را رهبری کنید. افراد مختلف قلمرو شما در قالب کارت‌هایی پیغام‌هایی به شما می‌دهند که باید بر اساس آنها تصمیم‌گیری کنید تا بالانس اعتبار امپراطوری شما حفظ شود. این بازی که در سال ۲۰۱۶ منتشر شده بود، یکی از بهترین‌های آن سال به‌حساب می‌آمد. حال بازی دیگر این جایگاه Meteorfall: Journeys نام دارد که از همان مکانیزم‌ها استفاده می‌کند اما در قالب سبکی جدید. در این بازی که توسط Slothwerks در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است، تجربه همزمان یک بازی کارتی، استراتژیک و اکشن را برای شما ممکن می‌کند. در Meteorfall می‌توانید کارت‌های خود را با مدیریت درست، اعمال کرده و یا آنها را رد کنید. هدف شما در این بازی کشتن هیولاهایی است که به‌شما حمله می‌کنند. هر دو عنوان، جز بهترین‌های بازی سال عرضه خود بودند و خوشبختانه جز بازی‌هایی هستند که به صورت آفلاین و بدون پرداخت درون‌برنامه‌ای در حالت غیر رایگان منتشر شده‌اند.

Civilization Revolution 2

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

Civilization Revolution 2 | ۲K Games | 6.99$

وقتی صحبت از بازی‌های استراتژیک می‌شود، ذهن در ابتدا به‌سراغ همچین بازی‌ می‌رود. تنها نسخه رسمی سری بازی Civilization بر روی موبایل عنوان Civilization Revolution 2 است. این بازی که یک شبیه‌ساز مدیریت شهری است، به‌شما اجازه کنترل و مدیریت مناطق را می‌دهد و می‌توانید آن را گسترش و توسعه دهید. نسخه اول این مجموعه دیگر بر روی موبایل در دسترس نیست اما نسخه دوم در سال ۲۰۱۴ با قیمت ۶٫۹۹ دلار برای سیستم‌ عامل‌های اندروید و آی‌او‌اس توسط کمپانی ۲K Games منتشر شد.

سری بازی Plants vs. Zombie

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

Plants vs. Zombie | PopCap Games | Free

اولین نسخه بازی Plants vs. Zombie جز اولین بازی‌هایی بود که توسط PopCap Games بر روی موبایل پورت شد. بر عکس GTA: San Andreas که پورت کاملی بود، بازی Plants vs. Zombie دارای باگ‌ و اشکالات فراوانی بر روی موبایل بود اما رفته‌رفته این مشکلات رفع شدند و پس از یک تجربه کامل از بازی، نسخه دوم این مجموعه بر روی موبایل با بهینه‌سازی کامل عرضه شد. این سری بازی که به‌صورت دقیق‌تر در دسته‌بندی بازی‌های Tower Defense قرار می‌گیرند، تجربه لذت‌بخشی را بر روی موبایل به ارمغان می‌آورند. نسخه دوم با نام کامل Plants vs. Zombies 2: It’s About Time با عرضه برای اندروید و آی‌او‌اس یکی از بهترین بازی‌های سبک استراتژیک موبایل را به‌صورت رایگان دراختیار علاقه‌مندان قرار داد. همچنین در سال ۲۰۱۶ نسخه دیگری از این مجموعه با نام Plants vs Zombies : Heroes منتشر شد.

بهترین بازی‌های رانندگی موبایل

سری بازی Asphalt

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

Asphalt | Gameloft | Free

بهترین بازی‌های سبک رانندگی (Racing) بر روی موبایل متعلق به سری بازی Asphalt شرکت گیم‌لافت است. این مجموعه که همواره چندین سطح بالاتر بازی‌های هم‌رده خود بودند، بهترین تجربه بازی‌های رانندگی را در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارد. تا کنون ۹ نسخه رسمی و ۳ نسخه فرعی از این مجموعه برای اندروید و آی‌او‌اس (و نسخه‌های جدید برای ویندوز ۱۰) عرضه شده است. در فاصله بین نسخه هشتم تا نهم بازی آسفالت، سه بازی فرعی با نام‌های Asphalt Nitro، Asphalt Xtreme و Asphalt Street Strom با سبک‌ها و حالت‌های مختلف عرضه شدند که هر کدام برای تست کردن قابلیت‌هایی برای نسخه نهایی، یعنی نسخه نهم آسفالت بودند. آخرین و کامل‌ترین نسخه این سری بازی Asphalt 9: Legends نام دارد که در بالاترین سطح کیفیت از لحاظ فنی قرار دارد. البته گیم‌پلی و جذابیت نسخه هشتم بازی را هم نمی‌توان فراموش کرد اما نسخه نهم با توجه به فاصله زمانی ۵ ساله نسبت به Asphalt 8: Airborne ویژگی‌های جدیدتری دارد. در هر صورت اگر قصد تجربه بهترین بازی‌ رانندگی بر روی موبایل را دارید، پیشنهاد می‌کنم حداقل دو نسخه رسمی آخر این مجموعه را تجربه کنید.

سری بازی CSR Racing

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

CSR Racing | Natural Motion | Free

بازی‌های رانندگی بر روی موبایل هم انواع مختلفی دارند و در بازی CSR Racing محصول شرکت Natural Motion می‌توانید تجربه یک مسابه درگ (Drag Racing) را داشته باشید. در این مدل از بازی دیگر خبری از کنترل ماشین در پیچ‌و‌خم مسیرها نیست و تنها باید در زمان درست تعویض دنده و در ابتدا، عمل لانچ را انجام دهید. این سبک از بازی بعد از CSR Racing به‌سرعت محبوب شد و بازی‌های بسیاری زیادی مشابه این عنوان عرضه شدند. بعد از این بازی که از خودروهای امروزی استفاده می‌کرد، نسخه فرعی دیگری با نام CSR Classic عرضه شد که تجربه همین بازی‌ را با خودروهای قدیمی ممکن کرد. نسخه دوم این مجموعه هم در سال ۲۰۱۴ عرضه شد. شرکت گیم‌لافت هم یکی از نسخه‌های فرعی بازی‌ Asphalt را به همین سبک اختصاص داد و به‌نوعی یک کپی ضعیف از CSR Racing را در قالب بازی Asphalt Street Strom عرضه کرد.

Real Racing 3

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

Real Racing 3 | Firemonkeys Studios | Free

نسخه سوم سری بازی Real Racing با پشت سر گذاشتن مجموعه GT Racing گیم‌لافت، خودش یک‌تنه عنوان بهترین بازی سبک رانندگی پیست را از آن خود کرد. این بازی که بر روی مسیرهای مسابقه از پیش مشخص شده تمرکز دارد، با کیفیت تصویر بسیار بالا برای موبایل عرضه شده است. Real Racing 3 از آن دسته بازی‌هایی قدیمی است که همچنان بروزرسانی دریافت می‌کند. این بازی برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط Firemonkeys Studios عرضه شد. پس از نسخه دوم این مجموعه، شرکت Electronic Arts بازی را خریداری و در نسخه سوم به‌عنوان ناشر این بازی معرفی شد. این بازی رایگان جدا از کیفیت تصویر بالا و امکان تجربه یک بازی رانندگی با جزییات روی موبایل، یکی از اولین بازی‌هایی بود که دارای بخش چندنفره آنلاین برای یک عنوان رانندگی موبایل بود و شما می‌توانستید در دست‌های تعیین‌شده با سایر بازیکنان به صورت آنلاین رقابت کنید.

SBK 16 / Red Bull Air Race 2

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

SBK 16 | Digital Tales | Free

در این قسمت دو بازی سبک رانندگی غیر حالت اتومبیل‌رانی را انتخاب کرده‌ایم. SBK16 Official Mobile Game یکی از بازی‌های با کیفیت در سبک موتور سواری است که توسط شرکت Digital Tales به‌صورت رایگان برای اندروید منتشر شده است. بازی دیگر این جایگاه هم یک شبیه‌ساز مسابقات هوایی است. عنوان Red Bull Air Race 2 که توسط خود شرکت Red Bull تهیه و منتشر شده است، امکان تجربه مسابقه با هواپیماهای ملخی را در موبایل فراهم می‌کند. این دو بازی جهت تنوع و آشنایی با سایر سبک‌های رانندگی در لیست قرار گرفته‌اند.

Need for Speed: No Limits

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

Need for Speed: No Limits | Electronic Arts | Free

شرکت Electronic Arts پیش‌تر در ابتدای نسل گوشی‌های هوشمند دو نسخه بازی از سری Need For Speed را برای موبایل عرضه کرد اما خیلی زود به دلیل پشتیبانی نکردن از سخت‌افزارهای جدید، فراموش شدند و چند سالی اصلا خبری از سری Need For Speed بر روی موبایل نبود و سایر بازی‌های رانندگی خودنمایی می‌کردند. با ورود شرکت‌های بازی‌سازی بزرگ به پلتفرم موبایل، EA هم تصمیم گرفت با همکاری استودیو سازنده بازی Real Racing 3 یعنی Firemonkeys نسخه جدیدی از این سری بازی را با نام کامل Need For Speed: No Limits روانه بازار کند. این بازی به‌صورت رایگان اواخر سال ۲۰۱۵ برای اندروید و آی‌او‌اس منتشر شد و توانست به‌سرعت جایگاه خود در بین بازی‌های مطرح سبک رانندگی موبایل بدست آورد. کیفیت تصویر بالا و گیم‌پلی سرگرم کننده و  همچنین نام سری Need For Speed از عوامل موفقیت این بازی با وجود بازی‌های رانندگی بزرگ بود.

Crazy Taxi Classic

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

Crazy Taxi Classic | SEGA | Free

عنوان خاطره‌انگیز Crazy Taxi را نمی‌توان مطلقا یک بازی سبک رانندگی دانست اما انتشار پورت آن از روی نسخه قدیمی توسط شرکت SEGA بر روی اندروید و آی‌او‌اس باعث شد نام این بازی را هم در لیست بهترین‌های این دسته‌بندی قرار دهیم. پیش‌تر در سایت به صورت کامل به بررسی Crazy Taxi Classic پرداخته شده است اما لازم به‌ذکر است که این عنوان جز بازی‌هایی است که شرکت سگا آنها را در قالب برنامه SEGA Forever برای سیستم عامل‌های موبایل به‌صورت رایگان عرضه کرده است. این بازی درست همان Crazy Taxi‌ای است که در سال ۱۹۹۹ منتشر شده بود و تجربه آن بر روی موبایل بسیار می‌تواند جذاب و صد‌البته خاطره‌انگیز باشد.

Thumb Drift: Furious Racing / Horizon Chase – World Tour

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

Thumb Drift: Furious Racing | SMG Studio | Free

در جایگاه پایانی بهترین بازی‌های رانندگی به سراغ دو بازی متفاوت در این سبک رفته‌ایم. یکی از کارهای جذاب در در مسابقات رانندگی دریفت کشیدن است و بسیاری از بازی‌ها از این تکنیک‌ در بازی‌های خود استفاده می‌کنند و برخی دیگر کلا بازی خود را بر منبای آن می‌سازند. بازی Thumb Drift یکی از بهترین عناوین وابسته به دریفت در بین بازی‌های رانندگی است. این بازی که توسط SMG Studio به‌صورت رایگان برای اندروید و آی‌او‌اس منتشر شده است، با طراحی هنری فانتزی و گیم‌پلی ساده و روان، طرفداران بسیاری را بدست آورد. بازی دیگر معرفی شده در این قسمت Horizon Chase است که این بازی هم یکی دیگر از بازی‌های تم فانتزی بر روی موبایل است. این بازی که محصول Aquiris Game Studio است به صورت رایگان با پرداخت درون‌برنامه‌ای برای اندروید و آی‌او‌اس منتشر شد. نکته قابل توجه در مورد Horizon Chase این است که این بازی علاوه بر موبایل، برای کامپیوتر شخصی، پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان و نینتندو سوییچ هم عرضه شده است.

بهترین بازی‌های روزمره موبایل

سری بازی Angry Birds

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

Angry Birds | Rovio | Free

اگر بخواهیم یک بازی را در موبایل، انقلابی و یا شروع‌کننده یک جریان جدید معرفی کنیم، آن بازی اولین نسخه بازی پرندگان خشمگین یا همان Angry Birds استودیو Rovio است. این سری بازی که هم‌اکنون ۱۷ نسخه مختلف بر روی موبایل دارد، یکی از بازی‌های برتر موبایل در همه سبک‌ها بوده و همچنان هم هست. در اصل ۷ نسخه اول بازی، شامل نسخه اصلی اول، Seasons، Rio، Friends، Space، Star Wars، Star Wars II  که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ منتشر شدند، جز نسخه‌های اصلی بازی به‌حساب می‌آید که فرم مشابهی دارند. پس از آن بازی‌ها رنگ‌و‌بوی دیگری به خود گرفتند و می‌توان اینطور گفت که Rovio راه و مسیر اصلی خود را گم کرد و در دام تله‌های تجاری افتاد. ساخت بازی رانندگی، پازل‌، نقش‌آفرینی، کارتی، استراتژیک و… از این سری بازی تنها در جهت کسب درآمد بیشتر از این مجموعه بوده است. البته پس از چند نسخه فرعی، نسخه اصلی دوم بازی با نام Angry Birds 2 در سال ۲۰۱۵ عرضه شد که مشابه سبک قدیمی بازی بود. همچنین این سری بازی بر روی موبایل دارای اسپین‌آف‌هایی نیز است. سه بازی Bad Piggies و Angry Birds Stella و Angry Birds POP! نسخه‌های اقتباس شده از مجموعه اصلی پرندگان هستند. در مجموع سری بازی پرندگان خشمگین یکی از سرگرم‌کننده‌ترین عناوینی است که می‌توانید آن‌ها را بر روی موبایل تجربه کنید. همچنین همه بازی‌های این مجموعه به صورت رایگان برای سیستم عامل‌های اندروید و آی‌او‌اس در دسترس هستند.

سری بازی‌های Ketchapp

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

Ketchapp Games | Free

یکی از توسعه‌دهندگان مستقل بازی‌های موبایل که تا کنون بازی‌های خلاقانه بسیاری را روانه بازار کرده و همه کاربران موبایل، حداقل یکی از بازی‌های آن را بازی کرده‌اند، Ketchapp نام دارد. این توسعه‌دهنده که تا کنون بیش از ۱۰۰ بازی را برای سیستم‌ عامل‌های اندروید و آی‌او‌اس منتشر کرده که همگی آن‌ها ویژگی‌های خاص ندارند و بازی‌های تکراری هم در میان آن‌ها دیده می‌شود اما تعداد بازی‌های جالب و خالاقانه این مجموعه هم کم نیست. بازی‌های Ketchapp عموما بی‌آلایش و با گیم‌پلی بسیار ساده عرضه شده‌اند و این باعث شده کاربران عادی و روزمره موبایل با آن‌ها راحت‌تر باشند. در شماره هجدهم مجله گیمفا به معرفی ۲۰ بازی برتر این شرکت پرداختیم که در صورت تمایل می‌توانید آن را مطالعه کنید. اما برای اینکه این بخش را بی معرفی به‌پایان نرسانیم، لازم است چند بازی جالب این مجموعه را معرفی کنیم. بازی‌های BlueEdge، Jelly Jump، Circle The Dot، Dunk Line، Circle، Sky، Stack، Pineapple Pen، ۲Cars و Don’t Touch The Spikes را می‌توان به‌عنوان نماینده بازی‌های Ketchapp به شما معرفی کرد اما به‌صورت کلی تجربه بازی‌های این توسعه‌دهنده خالی از لطف نیست.

سری بازی‌های General Adaptive

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

General Adaptive Games | Free

یکی از دیگر از توسعه‌دهندگان بازی‌های موبایل که به دلیل سادگی بیش‌از حد گیم‌پلی و همچنین اعتیادآور بودن آن مورد توجه قرار گرفت، شرکت General Adaptive Apps Pty Ltd با بازی aa بود. در این بازی ساده شما تنها می‌بایست به یک گوی در حال چرخش، گوی‌های دیگری را مانند سوزن وارد کنید. در وسط گوی تعداد گوی‌های کوچک‌تری که باید آنها را با لمس کردن پرتاب کنید نوشته می‌شود. این بازی رکوردی وقتی به پایان می‌رسد که گوی‌های پرتاب شده شما به‌هم بخورند. این شرکت پس از موفقیت این بازی، تعداد ۲۱ عنوان دیگر را مشابه aa منتشر کرد. این بازی‌ها همگی الهام گرفته‌شده از گیم‌پلی ساده aa هستند با این تفاوت که مکانیزم رد کردن رکورد در آنها با یک‌دیگر متفاوت است. این بازی‌ها با نام‌های مشابهی چون ff، uu، th، rr، sp، ao، ru، do و… منتشر شده‌اند. همه بازی‌های این مجموعه به‌صورت رایگان برای سیستم عامل‌های اندروید و آی‌او‌اس در دسترس هستند.

Pokémon GO

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

Pokémon GO | Niantic | Free

Pokémon GO یکی از پدیده‌های موبایل در سال ۲۰۱۶ بود که کم‌کم در حال کم‌رنگ شدن است اما با این بازی تا کنون جز درآمدزاترین بازی‌های موبایلی بوده و به‌دلیل ترکیب دنیای واقعی با دنیای بازی‌ مورد استقبال گسترده افراد قرار گرفته است. دسترسی به این بازی در ایران مسدود شده است اما روند کلی بازی به این شکل است که افراد برای پیدا کردن پوکمون‌ها در دنیای واقعی دست به ماجراجویی می‌زنند. دوربین گوشی فعال می‌شود و بر روی آن افراد می‌توانند آیتم‌های درون بازی را مشاهده کنند. Pokémon GO کاملا بر اساس نقشه جغرافیایی افراد تنظیم می‌شود و کاربران باید خود را به نقاطی در شهر برسانند که پوکمون‌های بیشتر در آنجا قرار دارد. این بازی به‌دلیل مسائل امنیتی دچار محدودیت‌هایی است که باعث شده کم‌کم از تب‌و‌تاب اولیه‌اش بیافتد، اما این به‌هرحال Pokémon GO یکی از بهترین بازی‌هایی است که افراد به‌صورت روزمره می‌توانند آن را تجربه کنند.

Crossy Road

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

Crossy Road | Hipster Whale | Free

بازی بعدی در جایگاه بهترین بازی‌های روزمره Crossy Road نام دارد. این بازی بی‌پایان که توسط توسعه‌دهنده Hipster Whale در سال ۲۰۱۴ برای اندروید، آی‌او‌اس و سپس ویندوز ۸٫۱ و ۱۰ منتشر شده است، شما را در نقش یک مرغ کوچک قرار می‌دهد که قصد دارد از خیابان و مسیرهای پر تردد عبور کند. این بازی البته شخصیت‌های متنوع دیگری نیز دارد اما گیم‌پلی کلی بازی یکسان است. شما با انتخاب مسیر حرکت در چهار اصلی، می‌توانید کاراکتر خود را حرکت دهید تا از خیابان و مسیرهای جاده‌ای و آبی، عبور کند. در صورت برخورد و تصادف با ماشین‌ها، پرت شدن در آب و یا جا ماندن از دوربین در حال حرکت بازی، بازنده می‌شوید و باید دوباره بازی را آغاز کنید. Crossy Road عنوانی بسیار سرگرم کننده برای تجربه بر روی موبایل است.

Slither.io

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

Slither.io | Lowtech Studios | Free

یکی دیگر بازی‌های روزمره برتر موبایل که در زمان انتشار بسیار مورد استقبال قرار گرفت، عنوان Slither.io بود. این بازی با الهام بازی بازی قدیمی Snake موبایل، مکانیزم مشابهی داشت. شما باید با خوردن طول مار خود را افزایش دهید. ویژگی اصلی بازی آنلاین بودن آن است. شما پس از ورود به محیط بازی در دنیای آنلاین بازیکنان آن قرار می‌گیرد و می‌توانید هر مار کوچک‌تر از خود ببلعید. وقتی شما بزرگ‌تر می‌شوید، می‌توانید مارهای کوچک‌تر را بخورید و آنها را بازی حذف کنید و همچنین باید مراقبت باشید که مارهای بزرگ‌تر، به شما حمله نکنند. Slither.io در سال ۲۰۱۶ برای سیستم عامل اندروید و آی‌او‌اس (و همچنین نسخه تحت وب) توسط Lowtech Studios LLC، به‌صورت رایگان منتشر شد.

Flappy Bird

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

Flappy Bird | Dong Nguyen | Free

باز هم یک بازی ساده و جذاب دیگر. در موبایل خلاقیت و سادگی دو فاکتور مهم برای موفقیت بازی‌ها بوده و هست و همچنان بازی‌هایی از این دست مورد توجه قرار می‌گیرند. یکی از بازی‌های مهم‌ دیگر موبایل در سال ۲۰۱۳ برای اندروید و آی‌او‌اس منتشر شد. Flappy Bird که توسط توسعه‌دهنده مستقل Dong Nguyen عرضه شد، به یک باره در شبکه‌های اجتماعی غوغا کرد. این بازی هم در دسته عناوین بی‌پایان (Endless) موبایل قرار داشت و ثبت رکوردهای بالا توسط افراد و قابلیت اشتراگ‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، باعث شد به صورت ویروسی بازی تبلیغ شود. در این بازی کنترل پرنده کوچکی را بر عهده دارید که باید از بین لوله‌های مشخص شده به‌جلو، با لمس‌های مکرر شما، حرکت کند.

Doodle Jump

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

Doodle Jump | Lima Sky | Free

یکی از بازی‌های قدیمی قرار گرفته در این لیست Doodle Jump نام دارد که در سال ۲۰۰۹ برای سیستم عامل آی‌اواس و یک‌سال بعد برای اندروید منتشر شد. باز هم پرش در این بازی، این‌بار رو به بالا و همچنین شلیک توپ، باعث جذابیت بازی شد. در زمان انتشار، بازی‌هایی به این شکل بسیار کم بودند و Doodle Jump نماینده بهترین بازی‌های روزمره آن دوران است. بازی‌های بی‌پایان با قابلیت ثبت رکورد همیشه توانسته‌اند مخاطبین را جذب کند. حال اگر در بازی حالت‌های اکشن و کنترل محل فرود با تکان دادن گوشی وجود داشته باشد، پتانسیل بازی برای موفقیت بیشتر می‌شود. Doodle Jump که توسط استودیو آمریکایی Lima Sky منتشر شده بود، پس از گذشت عمر تقریبا ۱۰ ساله خود همچنان بروزرسانی دریافت می‌کند. همچنین برای این بازی تا کنون ۵ نسخه فرعی منشتر شده است.

Alto’s Adventure

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

$Alto’s Adventure | Noodlecake | 4.99

عنوان Alto’s Adventure از معدود بازی‌های سبک بی‌پایان بر روی موبایل است که بر روی بخش طراحی هنری آن حسابی کار شده است. معمولا بازی‌های معرفی شده در این بخش هم در گیم‌پلی و هم در طراحی، بسیار ساده بودند اما Alto’s Adventure محصول استودیو Noodlecake دارای محیط‌های بسیار تماشایی بر روی موبایل است. در این بازی شما نقش یک اسکیت‌باز در کوهستان را دارید که باید در مواجه‌شدن با موانع، پرش‌های آن را با لمس کردن صفحه انجام دهید. این بازی برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ برای اندروید، آی‌او‌اس و مایکروسافت ویندوز منتشر شد.

Fruit Ninja

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

Fruit Ninja | Halfbrick  | Free

باز هم یک بازی قدیمی و خاطره‌انگیز دیگر. بازی جذاب Fruit Ninja محصول استودیو Halfbrick در سال ۲۰۱۰ برای اندروید و آی‌اواس منتشر شد و همچنین در سال‌های بعد این بازی برای کینکت ایکس‌باکس ۳۶۰، پلی‌استیشن ویتا و عینک واقعیت مجازی HTC Vive عرضه شد. این بازی ساده و باز هم با قابلیت ثبت رکورد در لیدربورد، به‌شما این اجازه را می‌دهد که با شمشیرهای سامورایی، به‌سراغ برش میوه‌ها بروید. در این بازی شما باید در زمان درست، حجم بیشتری از میوه‌ها را با یک حرکت نصف کنید تا امتیاز بیشتری را کسب کنید. این بازی هم‌اکنون تغییرات بسیار گسترده‌ای را به‌خود دیده و کاملا با آن چیزی که در گذشته به‌یاد دارید متفاوت است. سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای و تمرکز بر روی بحث درآمدزایی از بازی باعث شده، Fruit Ninja جذابیت گذشته را نداشته باشد.

Temple Run 1 and 2

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

Temple Run | Imangi | Free

یکی از جریان‌ساز ترین بازی‌های موبایل، Temple Run نام دارد که برای اولین بار سبک دوندگی بی‌پایان یا Endless Running را در موبایل معرفی کرد. در این بازی شخصیت اصلی مدام در حال دویدن و فرار کردن، مسیرهایش تغییر کرده و موانعی سد راه‌اش قرار می‌گیرند و شما وظیفه هدایت آن را دارید. انتخاب مسیر درست، پرش و یا سر خوردن از زیر یک مانع، وظایف شما در بازی است که باید آنها را در زمان درست انجام دهید تا رکورد بیشتری در بازی بزنید. Temple Run که نسخه اول آن در سال ۲۰۱۱ برای آی‌او‌اس و یک‌سال بعد برای اندروید منتشر شد، تا کنون دو نسخه اصلی دارد اما بازی‌های بی‌شماری از روی این بازی اقتباس شده‌اند. برای مثال یکی از بازی‌های موفق این سبک، Subway Surfers نام دارد که درست همان Temple Run را در فضای شاد و رنگارنگ عرضه کرد. نسخه دوم این بازی در سال ۲۰۱۳ توسط استودیو Imangi منتشر شد.

به پایان قسمت اول مقاله «بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید» رسیدیم. در این مقاله سعی شد بازی‌های مطرح و برتر هر دسته‌بندی معرفی شوند، اما طبیعتا بازی‌های بسیار زیاد دیگری نیز هستند که می‌توانستند در لیست قرار بگیرد. مخصوصا در دسته بازی‌های روزمره (Casual) بازی‌های بسیار زیادی عرضه شده‌اند که از شما کاربران می‌خواهم در صورت آشنایی، آن‌ها را به من و سایر کاربران معرفی کنید. قسمت دوم این مقاله را می‌توانید، هفته آینده در گیمفا مطالعه کنید.

Alborz

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا
فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا
فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا
فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا
فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا
فاتحان صفحه کوچک | بهترین بازی‌هایی که با موبایل می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید (قسمت اول) - گیمفا