یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا
یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا
یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا
یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا

یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening

سعید آقابابایی
۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا

به شخصه علاقه خیلی زیادی به بازی های دارای دوربین ایزومتریک دارم، مخصوصا اگر نقش آفرینی هم باشند که دیگر چه بهتر. این علاقه و عشق برای دوستداران این زاویه دوربین، معمولا از دیابلو سرچشمه گرفته است و به خاطر آن شاهکار بی بدیل بلیزارد، عاشق بازی های دارای دوربین ایزومتریک شده ایم و به شخصه حتی بازی های غیر نقش آفرینی دوربین ایزومتریک را نیز بلافاصله تا چشمم به آنها و تریلرشان می افتد، نامش را یادداشت می کنم و می دانم بالاخره آن را روزی بازی خواهم کرد. حالا چه دیابلو باشد، چه Sacred Citade یا How to Survive و Torchlight و Van Helsing و Divinity Original Sin و pillars of Eternity و ….   که برخی از آنها خوب عمل نکرده اند و برخی نیز توانسته اند موفقیت آمیز ظاهر شده و طرفداران خود را داشته باشند و طرفداران دیابلو را هم به خود جذب کنند تا در زمانی که نسخه جدیدی از دیابلو در دسترس نیست، طرفداران جای خالیش را با این بازی ها پرکنند.  عنوانی که امروز قصد داریم آن را با شما عزیزان بررسی نماییم، از همین سبک عناوین است و هم بازی کاملا جدید و بسیار زیبایی است و هم برای خیلی از بازیبازان چندان شناخته شده نیست.  بازی مورد نظر ما عنوانی به نام Shadows: Awakening است که بعد از تجربه آن بر روی پلی استیشن ۴، تصمیم دارم تا بررسی آن را برای شما عزیزان به رشته تحریر در آورم و بسیار دقیق، زوایای مختلف گیم پلی آن را برای شما عزیزان بشکافم. مخصوصا با توجه به این که این بازی یک عنوان بسیار جدید محسوب می شود و تنها چندین روز است که منتشر شده است، شاید با خواندن این مطلب تصمیم بگیرید که آیا خرید این عنوان می تواند برای شما با توجه به سلیقه تان مناسب باشد یا خیر.

یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا

اصل لذت و جذابیت بازی همین قضیه بی نظیر و خاص یک بدن، ۴ روح و ۲ دنیا است که در بخش گیم پلی در مورد آن توضیح داده ام

 در ابتدا بد نیست تا توضیحاتی کلی را در مورد این بازی برای شما عزیزان بیان کنیم تا با توجه به این که با یک عنوان تقریبا ناشناخته طرف هستید، بیشتر با سازندگان و کلیت بازی آشنا شوید. بازی Shadows: Awakening توسط استودیو Games Farm که سابقه ساخت عناوینی مثل Vikings – Wolves of midgard را دارد ساخته شده و چند روز قبل، در ۳۱ آگوست ۲۰۱۸ توسط شرکت Kalypso Media Digital برای PlayStation 4, Xbox One و Microsoft Windows منتشر گردید. فضای بازی، فانتزی و پر از جادوگرها و هیولاها و گرگینه ها و.. است و با فضاسازی جذاب خود، حس و حال حضور در داستان های فانتزی را برای بازیباز رقم می زند. Shadows: Awakening موفق شد تا نظرهای مثبتی را به سمت خود جلب نماید و امتیاز متای حدود ۸۰ را در اختیار دارد تا این امتیاز بیانگر آن باشد که با یک عنوان اکشن نقش آفرینی ایزومتریک یا “دیابلو کلون” کاملا با کیفیت و ارزشمند با استانداردهای روز دنیا در این سبک طرف هستید که ارزش بازی کردن را کاملا داراست. با دانستن این اطلاعات کلی در خصوص بازی،  اگر فکر می کنید که به این عنوان علاقمند هستید یا به طور کلی طرفدار عناوین اکشن نقش آفرینی با دوربین ایزومتریک مانند دیابلو هستید، با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا در ادامه مطلب نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening همراه شوید.

یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا

یک اکشن نقش آفرینی ایزومتریک بسیار خوش ساخت با گیم پلی بی نهایت عمیق و جذاب که آن قدر نکات مثبت و مکانیک های گیم پلی و لوتینگ و ارتقا و مدیریت شخصیت ها و .. دارد که باعث شود لحظه لحظه ای که در حال تجربه ان هستید لذت ببرید

تجربه و تاریخ به ما نشان داده است که عناوین سبک اکشن نقش آفرینی ایزومتریک، معمولا بازی هایی بر اساس داستان قدرتمند و داستان گویی قوی و به طور خلاصه عناوین داستان محوری نیستند. Shadows: Awakening نیز از این قائده مستثنی نیست و اصلا نمی توان روی آن به عنوان یک بازی که داستانش شما را به خود جذب کند و به دنبال خود بکشاند حساب کنید. در واقع داستان در این بازی تنها دلیلی برای وصل کردن مراحل و اتفاقات بازی به هم و دادن دلیلی به شما برای این که دشمنان را بکشید است و نه چیزی بیشتر. البته باید اشاره کرد که انتظار خیلی زیادی هم از داستان عنوانی با این ژانر نداریم و بهترین بازی ها و غول های این سبک نیز از لحاظ داستانی در مقابل برترین عناوین داستانی دنیا نمی توانند قد علم کنند. در واقع همان طور که قبلا نیز این نکته را خدمت شما عرض کرده ام، حتی خود پادشاه این سبک یعنی بازی دیابلو با این که داستان بسیار خوب و جذاب و “بلیزاردی” دارد و هیچ بازی هم سبکش توان رقابت با آن را ندارد، باز هم در مقایسه با بازی های سبک های دیگر که بسیار به داستان های قدرتمند وایبسته هستند و مثلا در مقایسه با عناوینی مثل ویچر و بایوشاک و … هیچ حرفی از لحاظ داستانی برای گفتن ندارد.

یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا

Shadows: Awakening جزو برترین اکشن نقش آفرینی هایی است که تا امروز بازی کرده ام و سیستم بازی با ۴ شخصیت و مدیریت تیم و داشتن دو دنیای مختلف در یک زمان و سوییچ کردن بین شخصیت ها، باعث شده است تا در خیلی از زمینه ها Shadows: Awakening بازی خیلی بهتر و خاص تر و جدیدتری نسبت به قدرتمندترین عناوین هم سبک خود باشد

شخصیت اصلی در Shadows: Awakening که شما کنترل او را برعهده می گیرید یک Demon است که در دنیای سایه ها وجود دارد و در آنجا تردد می کند. این دیمون توسط پیرمردی جادوگر که راوی بازی هم هست به دنیای ما احضار می شود و باید به پیزمرد کمک کند تا بتوانند وضعیت دنیا را که اسیر نفرین شده است به حالت عادی برگردانند و البته از حرف زدن پیرمرد به نظر می رسد که در برخی موارد خودش نیز مقصر ایجاد جنین نفرینی بوده است و حالا می خواهد به نوعی جبران نماید. بعد از احضار دیمون پیرمرد به وی می گوید که او (دیمون) می تواند ارواح افراد قدرتمند و روح باس ها را بعد از کشتن آن ها در اختیار بگیرد و هر وقت می خواهد تبدیل به آن ها شود و در جسم و قالب آنها، بیاید به دنیای زنده ها.  داستان بازی دارای پیچش یا جذابیت های خاص داستانی نیست و هرگز شاهد داستانی عمیق و شخصیت هایی که بعد از پایان بازی در یاد شما باقی بمانند نیستید که این موضوع در این سبک از بازی ها موضوع چندان عجیبی نیست، اما به هر حال باید این مورد را در نظر داشته باشید که اگر داشتن داستان قوی و گیرا و قدرتمند یکی از خواسته های اصلی شما برای تجربه کردن یک بازی است، Shadows: Awakening گزینه مناسبی برای شما نیست زیرا که داستان این بازی فقط برای یک عنوان در این سبک نسبتا قابل قبول است و به هیچ وجه شما را در گیر خود نمی کند.

یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا

در بازی از طریق این پورتال ها قابلیت سفر سریع دارید ولی خب زمان های بارگذاری مقداری روی مخ است

از لحاظ طراحی هنری، Shadows: Awakening عنوان با کیفیتی است و طراحی دنیا و مراحل و فضاسازی بازی در سطح بسیار قابل قبولی انجام شده است. رنگ بندی های بازی بسیار مناسب و زیبا است و چشم شما را خسته نمی کند و بسیار از نظر رنگ بندی شبیه به دیابلو ۳ است. در بازی محیط های خوش آب و رنگ زیادی می بینید که ممکن است با خود بگویید واقعا این مرحله زیباست. در واقع شاید باید گفت بهترین خصوصیت گرافیکی این بازی همین تنوع و فضاسازی بالا و جذاب محیط هاست که با رنگ بندی های بسیار متنوع و همچنین تنوع و طراحی فوق العاده عالی شخصیت های تیم شما (تمامی پروتاگونیست های بازی واقعا طراحی های معرکه ای دارند) ترکیب شده است و سبب می شوند تا هرگز چشم بازیباز خسته نشده و از نگاه کردن به مراحل دلزده نشود که این موضوع نکته بسیار ارزشمندی برای یک بازی اکشن نقش آفرینی ایزومتریک و دیابلو کلون است که قرار است چند بار به سراغ آن بیایید و خیلی مهم است که بازی از نظر محیطی و طراحی برایتان تکراری نشود که Shadows: Awakening در این زمینه موفق عمل کرده است. طراحی شخصیت های اصلی بازی یا پروتاگونیست ها که تیم شما را در بازی تشکیل می دهند و حدود ۸ تا ۱۰ نفر هستند، به معنای واقعی از لحاظ ظاهری جذاب و فوق العاده انجام شده است و هر کدام از آنها زمین تا آسمان با دیگری از همه نظر تفاوت دارد که این موضوع بازی را خیلی برتر از بسیاری از عناوین هم سبکش قرار می دهد زیرا بازی که در ان ۱۰ شخصیت را در اختیار دارید کجا و بازی که از ابتدا تا انتها کلا باید با یک نفر بازی کنید کجا. تنوع محیط ها در بازی بسیار خوب است (البته نه در حد دیابلو) و چندین نوع محیط و مرحله گوناگون از بیابان و جنگلی و سیاهچال و … در بازی در اختیار شما قرار دارد که با این که بسیار مناسب هستند ولی از نظر تنوع و دقت به جزییات هر محیط، در برابر دیابلو حرف خاصی برای گفتن ندارند.

یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا

شخصیت های تصلی بازی که تیم خود را از اینها می سازید طراحی بی نظیری هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ قابلیت ها و مهارت ها دارند و تنوع بسیار بسیار بالایی به بازی بخشیده اند

تنوع دشمنان از لحظ طراحی اصلا در بازی خوب نبوده و یکی از موارد منفی Shadows: Awakening است که واقعا جا داشت با این همه تنوع و عمق بالای گیم پلی که سازندگان خلق کرده اند، تنوع طراحی دشمنان را نیز در این سطح قرار می دادند تا کشتن مدام و چندین باره یک نوع دشمن در بازی تکراری نشود و در واقع باید گفت این بازی از نظر تنوع دشمنان حتی نزدیک به دیابلو هم نمی شود و می بایستی دشمنان متنوع تری خلق می شدند. Shadows: Awakening از لحاظ گرافیک فنی نیز بازی با ثباتی محسوب می شود و در بازی شاهد مشکلات فنی از قبیل افت فریم و دیر لود شدن بافت ها نیستیم اما موضوعی که چند باری در بازی برای من رخ داد این بود که گاها تصویر در حد یک ثانیه یا کمتر، می ایستاد و دوباره بازی ادامه پیدا می کرد که شبیه افت فریم نبود ولی به هر حال یک مشکل فنی بود که در بازی چند باری مشاهده کردم ولی در نهایت باید منصف بود و به جرات می گویم بازی هیچ مشکل فنی ندارد که بتواند تجربه شما را خدشه دار نماید. خوشبختانه در بازی خیلی خیلی کم پیش می آید که با باگ روبرو شویم و در این مورد سازندگان بهینه سازی بسیار خوبی را انجام داده اند و شاهد یک بازی با ثبات و پولیش شده از لحاظ فنی هستیم.  نورپردازی Shadows: Awakening نیز با توجه به سبک آن مناسب به نظر می رسد و شاهد یک نورپردازی کاملا استاندارد در بازی هستیم که برای عنوانی با این ژانر و دنیایی فانتزی شبیه به عناوین دیابلو، به خوبی عمل می کند. نهایتا و با یک جمع بندی در مورد بخش گرافیک بازی باید گفت Shadows: Awakening در زمینه بصری چه از منظر فنی و چه هنری، عنوانی مناسب و با کیفیت است و بسیار خوب عمل کرده است اما جا داشت شاهد تنوع دشمنان بیشتری در بازی بودیم.

یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا

انگار که تصویری از دیابلو ۳ را شاهد هستیم از نظر طراحی و رنگ بندی

دوستان عزیزم اگر که به عناوین اکش نقش آفرینی علاقه دارید لطفا بخش گیم پلی این مطلب را حتما از ابتدا تا انتها بخوانید تا دریابید با چه عمقی از گیم پلی روبرو هستید و فقط خواندن همین بخش مقاله برای شناختن بازی کافی است. تعیین کننده ترین و کلیدی ترین بخش در یک عنوان اکشن نقش آفرینی ایزومتریک، گیم پلی آن است که تعیین می کند از بازی به عنوان یک بازی موفق یاد کنیم با آن را شکست خورده بنامیم و اگر گیم پلی یک بازی این سبک بسیار خوب باشد، می توان آن را در زمره بازی های موفق این سبک قرار داد که خوشبختانه این اتفاق به معنای کامل و در شبیه ترین حالت به دیابلو در Shadows: Awakening رخ داده است. گیم پلی در Shadows: Awakening در یک کلام فوق العاده عالی است. تا به امروز بازی های زیادی را در سبک و سیاق شاهکارهای دیابلو تجربه کرده ام اما به راحتی باید بگویم که Shadows: Awakening جزو ۳ بازی برتری است که تاکنون در این سبک بازی کرده ام. دلیل اصلیش هم همین گیم پلی جذاب بازی و مکانیک عالی تغییر تیم و تغییر دنیا در بازی است که برایتان شرح خواهم داد. همان طور که در بخش داستان خدمت شما عرض کردم، شخصیت اصلی در این بازی که شما کنترل او را برعهده می گیرید یک Demon است که در دنیای سایه ها وجود دارد و در آنجا تردد می کند. حالا این دیمون، می تواند ارواح افراد قدرتمند و روح باس ها را بعد از کشتن آنها در اختیار بگیرد و هر وقت می خواهد تبدیل به آنها شود و بیاید به دنیای زنده ها. حالا می گویید چطور بار اول که در دنیای سایه ها بود روح کسی را گرفت؟ همان طور که در بخش داستان گفته شد، در ابتدای بازی پیرمرد جادوگری که شما را احضار می کند و راوی بازی هم هست، ۳ مجسمه را به شما نشان می دهد که روح ۳ مبارز بی نظیر درون آنها در دنیای سایه ها است و اینجا شما باید یکی را انتخاب کنید که این همان کلاس اولیه است که انتخاب می کنید جادوگر یا تیرانداز یا مبارز نزدیک باشید.

یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا

با استفاده از قابلیت لحظه ای تغییر بین دنیای سایه و دنیای زنده ها، سازندگان پارل های گاها جالبی را خلق کرده اند و از آن مهم تر این که بازی کردن در دو دنیای مختلف عمق و تنوع گیم پلی را بسیار بالا برده است.

به این شکل بازی آغاز می شود و جالب ترین نکته اینجاست که به هر منطقه ای که می رسید در واقع شما در آنجا دو دنیا دارید. یعنی اگر در یک منطقه ثابت به شخصیت دیمون سوئیچ کنید به همان جا در دنیای سایه ها می روید که دشمنان خاص خود و آیتم ها و.. مخصوص این دنیا را دارد که دیمون می تواند با آنها تعامل کند و مبارزه نماید. اگر هم همین جا به شخصیت خودتان که انسانی است سوئیچ کنید بلافاصله دنیا عوض می شود و به دنیای زنده ها می ایید که اینجا همه دشمنان و آیتم ها و… مخصوص خود را داراست و به این ترتیب در هر بخش بازی باید حواستان باشد که هر دو دنیا را بگردیدتا چیزی را جا نیاندازید. با استفاده از همین مکانیک جذاب تغییر دنیا و تغییر شخصیت، سازندگان در بازی پازل های مختلف و مبارزه های به هم وابسته و… را در بازی خلق کرده اند که بسیار کار را جذاب می کند و از خوبی های این بازی اکشن نقش آفرینی، وجود المان های پازل و ماجرایی است که تنوع خیلی خوبی به بازی بخشیده اند. حالا کار به همین جا ختم نمی شود. هر چه جلو می روید و هر باس یا شخصیت قدرتمندی را که می کشید، دیمون روح وی را می گیرد و او نیز به لیست افراد شما اضافه می شود که می توانید ۴ نفر را همزمان در اختیار داشته باشید و در واقع تیمتان چهار نفره است که هر لحظه بخواهید بین آنها سوئیچ می کنید و دیمون در دنیای سایه ها قرار دارد و ۳ نفر دیگر در دنیای انسان ها. این شخصیت هایی که به تیمتان اضافه می شوند خیلی خیلی خفن و متنوع و پرتعداد هستند و از یک زامبی غول پیکر گرفته تا یک موجود شیطانی کوچک تیرانداز و یک گرگینه قدرتمند و یک موجود دایناسور مانند و یک موجود درخت مانند و … همه و همه در بازی وجود دارند و شاید تا پایان بازی چیزی در حدود بیشتر از ۱۰ شخصیت داشته باشید که هر کدام با دیگری متفاوت هستند و ویژگی های خود را دارند و برای برخی مبارزه ها کار آمدتر هستند که این موضوع یک تنوع شاهکار را به بازی بخشیده است.

یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا

اگر می خواهید تمام پتانسیل گیم پلی بازی را شاهد باشید بازی را روی درجه سختی Hard تجربه نمایید.

تصور کنید که می توانید در هر لحظه از بین حدود ۱۰ شخصیت تیم ۴ نفره خود را بسازید و تازه در دو دنیای مختلف با اینها بازی کنید. همه این شخصیت هایی که در اختیارتان در آمده اند با هم لول می خورند و مثلا وقتی که ۴ شخصیت اصلی شما لول ۸ هستند و ۸ اسکیل پوینت خرج کرده اید، وقتی یک شخصیت جدید به تیم شما اضافه شود با لول ۸ می اید و ۸ عدد هم امتیاز مهارت دارد که خرج کند و از آن به بعد هم با بقیه لول می خورد و قوی می شود تا به این شکل شما فقط روی ۴ نفر کلید نکنید و هی آنها را قوی کنید و بقیه را هرگز حتی یک بار هم به تیم نیاورید. زیرا به این شکل همه آنها یک سطح هستند و می توانید از همه آنها استفاده نمایید که این موضوع نیز تنوع بی نظیری به بازی بخشیده است. با هر لول که می زنید، برای هر شخصبیت ۵ امتیاز attribute می گیرید که روی ۴ گزینه قدرت و چابکی و مقاومت و قدرت جادویی هزینه نمایید به هر رونشی که می خواهید. همچنین یک اسکیل پوینت می گیرید برای هر شخصیت که می توانید از آنها روی ازاد کردن یا ترقی دادن مهارت های خاص آن شخصیت استفاده کنید. بگذارید مثالی بزنم; مثلا شخصیت جادوگر مونثی که در بازی وجود دارد، قدرت های ویژه اش (که برای وی اغلب آتشی هستند) شامل احضار یک توپ اتشین از اسمان روی سر دشمن، زدن ۳ شعله آتش به روی یک دشمن، رها کردن آتش به دشمنان روبرو، احضار یک غول سنگی برای کمک و چند مورد دیگر هستند که هر شخصیت حدودا ۱۰ مهارت ویژه خودش را دارد که جالب است بدانید یک عدد هم مثل هم نیستند و حتی مثلا در بازی وقتی ۲-۳ شخصیت در کلاس جادوگر در تیمتان دارید، همه قدرت های خاصشان با هم فرق می کند و چیزی در حدود ۱۰۰ قدرت و مهارت مخنلف در بازی خلق شده است که بی نظیر است.

یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا

طراحی محیط های بازی خیلی جذاب است.. پلی از ستون فقرات یک هیولای باستانی..

سطح اول هر مهارت، ۱ اسکیل پوینت، سطح دوم آن ۲ و سطح سوم آن ۳ عدد اسکیل پوینت می خواهد اما این طور نیست که هر وقت اسکیل پوینت داشتید دیگر هر کدام از این مهرات ها را که خواستید ارتقا دهید و آزاد کنید زیرا با حرکت هوشمندانه سازندگان که بازی را خیلی عمیق تر کرده است، این مهارت ها و ارتقایشان در بند لول اسیرند. یعین در ابتدای بازی با این که ۳ جای خالی مهارت روی ۳ دکمه مربع و مثلث و داره دارید (ضربدر ضربه عادی و معمولی هر شخصیت است) ولی فقط یک عدد مهارت آزاد است و اگر به لیست مهارت ها بروید و بخواهید برخی از آنها را ازاد کنید، می بینید که از بالا به پایین هر یک از این مهارت ها در لول بالاتری قابل ازاد شدن هستند و مثلا یک مارت برای آزاد شدن باید حداقل لول ۶ باشید، یکی میخواهد لول ۹ باشید، یکی دیگر می خواهد لول ۱۲ باشید و به همین ترتیب هر چه در بازی پیش بروید اینها باز می شوند و می توانید با اسکیل پوینت هر کدام را می خواهید بخرید و روی ۳ بخش خالی خود فعال کنید. اما باز هم کار عمیق تر است زیرا ارتقای هر کدام از اینها مهارت ها نیز به لول بسته است. یعنی مثلا یک مهارت برای ارتقا به سطح دومش لول ۸ از شما می خواهد و یک مهارت خیلی قوی تر که در بخش های پایانی و با لول بالا قابل خریدن می شود برای ارتقا به سطح دومش لول ۱۶می خواهد. به این ترتیب باید تصمیم بگیرید که چگونه اسکیل پوینت های خود را خرج کنید. مثلا من در بازی ۴ مهارت را ازاد کرده بودم ولی برای رسیدن به سطح دوم دو تا از آنها، لول بالاتری می خواستم. حالا می توانستم با اسکیل پوینت هایم مهارت های دیگر را ازاد کنم ولی چون این ۴ مهارتم به نظرم ار بقیه بهتر بودند این پوینت ها را نگه داشتم و خرج نکردم تا به لول مثلا ۱۳ برسم و بتوانم سطح آن دو مهارتم که مانده بود را به سطح ۲ ارتقا دهم (هر کدام با ۲ اسکیل پوینت). اگر فکر می کنید گیم پلی بازی با توجه به این هایی که گفتم خیلی عمیق است، صبر کنید. هنوز شاید به نصف راه رسیده باشیم و بازی خفن تر از این حرف هاست!

یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا

اصلا مگه بازی دیابلو کلون بدون عنکبوت تا حالا خلق شده آخه!!

در منوی بازی، هر شخصیت به سبک دیابلو یک نوار دایره ای شکل دورش دارد که از لباس و کلاه و دستکش و ۲ حلقه و گردنبند و … را می توانید برای او عوض کنید و هم با آیتم های قوی تر و دارای لول بالاتر وی را قوی تر نمایید و هم ظاهرش را با این ایتم های بهتر تغییر دهید. این ایتم هم لول دارند و باید لول شما مساوی یا بیشتر از آن ایتم و سلاح باشد تا بتوانید آن را مجهز کنید. همچنین آیتم ها مثل دیابلو سطح کیفیت دارند که با رنگ های سفید برای آیتم معمولی، آبی برای آیتم یک بار enchanted شده، سبز برای آیتم جادویی که دو بار Enchanted شده، زرد برای ایتم عالی که ۳ بار enchanted شده و آیتم بنفش افسانه ای که ۴ بار Enchanted شده است. در واقع این تعداد enchanted شدن ایتم رنگ آن را عوض می کند و آیتم بهتری می شود. حالا جالب تر اینجاست که خود شما می توانید ایتم ها را Enchanted کنید! یعنی مثلا یک ایتم سفید معمولی را در ۴ بخش دلخواهتان ارتقا دهید تا از سفید به بنفش تبدیل شود. برای این کار اسانس نیاز دارید که ۳ سطح از ضعیف و متوسط و قوی دارند و همچنین برای هر بار enchanted کردن سکه و پول هم نیاز دارید که مثل دیابلو در بازی جمع می کنید از کشتن دشمنان و ماموریت ها و ..  بگذارید مثالی بزنم برایتان. مثلا شما یک سلاح سفید لول ۱۳ دارید که  آسیبش مثلا ۸۰ است با المان آتش (در بازی المان های آتش و سم و ببرق و تاریکی و.. مثل دیابلو وجود دارد) ولی فقط همین. یعنی هیچ بار ارتقا نیافته است. حالا یک سلاح بنفش لول ۳ هم دارید که آسیبش ۳۰ است ولی ۴ بار در ۴ زمینه enchanted شده است و مثلا ۱۵ اسیب آتش به آن اضافه شده، با هر ضربه ۵ تا خط سلامتیتان را پر می کند، در برابر دیوها ۵۰ درصد بیشتر آسیب می زند و همچنین با هر کشتن دشمن، ۲۰ درصد پول بیشتر می گیرید (که خیلی در بازی مهم است پول مخصوصا برای همین enchanted کردن). حالا از طرفی آسیب سلاح معمولی و لول آن بیشتر است ولی از طرفی دیگر  ۴ گزینه Enchanted شده سلاح لول ۳ خیلی بهتر هستند و تعیین کننده تر هستند. حالا اینجا شما می ایید و با اسانس هایی که در بازی یافته اید یا می خرید، آن سلاح لول ۱۳ سفید را هم از ۱ تا ۴ بار Enchanted می کنید تا یک ایتم لول ۱۳ بنفش یا زرد و سبز و ابی شود بسته به تعداد enchanted. انواع اسانس ها در بازی وجود دارند که تنوع فوق العاده را در اختیار شما می گذارند برای ارتقا دادن ایتم هایتان و گاها باید کلی فکر کنید که کدام یکی بهتر می شود اگر انجام دهم. اسانس  ها هم ۳ نوع ضعیف تا قوی دارند که یک نوع ضعیف آن ها مثلا روی سلاح، ۱۰ اسیب سمی اضافه می کند، نوع متوسط همان اسانس روی سلاح ۱۵ اسیب سمی و نوع قوی آن روی سلاح ۲۰ آسیب سمی اضافه می کند.

یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا

آن قدر گیم پلی بازی عمیق است و آپشن های مختلف دارد که یکی از جذاب ترین بخش های بازی همین چزخیدن در منو و امتحان کردن آیتم های جدید روی شخصیت ها و مقایسه آنها و قوی تر کردن آنهاست.

هر چه در بازی بیشتر پیش بروید اسانس های قوی تر پیدا می کنید. تازه علاوه بر قوی و ضعیف بودن خود هر اسانس، کارایی یک اسانس ثابت هم روی هر وسیله شما فرق می کند. یعنی یک اسانس ثابت اگر روی سلاح قرار بگیرد آسیب اتش اضافه می کند، اگر روی لباس بگذارید دفاعتان را بیشتر می کند، اگر روی حلقه بگذارید سرعت حمله شما را بالا می برد و …. یعنی همان طور که می بینید بازی به طرز وحشتناکی عمیق و بی نظیر است و یک نقش آفرینی با زرا سر ذوق می آورد و به شخصه باور نمی کردم که این بازی تا این حد از همه لحاظ به دیابلو نزدیک شده باشد (البته فقط در فاز مکانیک های گیم پلی). هر بار enchanted کردن یک آیتم هم پول بیشتری می خواهد و مثلا ارتقای اول که از سفید به ابی تبدیل می شود خیلی سکه کمتری از ارتقای زرد به بنفش لازم دارد. در بازی از کشتن دشمنان و درون صندوق ها و… ایتم های مختلف جمع می کنید و آن هایی که خوب هستند را روی هر شخصیت که آن ایتم را فقط او می تواند استفاده کند تجهیز می کنید و اگر بد باشد که آن را می فروشید و یا تصمیم می گیرید که آن را enchanted کنید. آیتم های هر شخصیت با بقیه جداست و مثلا لباسی  که یک شخصیت می تواند بپوشد را بقیه نمی توانند و زیر ان نوشته است که مثلا فقط برای فلان شخصیت است یا مثلا فقط برای این دو شخصیت است. اگر هم حلقه و .. باشد که همه می توانند استفاده کنند. تازه علاوه بر اینها هر شخصیت یک بخش ۱۰ قسمتی دارد که هر ۳ لول به ۳ لول، یکی از خانه هایش باز می شود و می توانید درون آن خانه یک قابلیت Passive را قرار دهید (مثلا ۱۰ درصد سکه بیشتری از مبارزات جمع کنید یا ۱۰ عدد چابکی آن شخصیت را بالا ببرد) که در هر ۳ لول باید برای هر شخصیت به طور جداگانه درون این خانه ها، قابلیت های Passive قرار دهید تا ۳ لول دیگر دوباره یک خانه دیگر باز شود و یک قابلیت دیگر برای هر کدام از شخصیت ها بگذارید. در واقع بازی هم قابلیت های Active دارد که همان مهارت های روی دکمه ها هستند و هم قابلیت های Passive که همین سیستم ۱۰ خانه ای هر شخصیت است.

یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا

می توانید در هر لحظه از بین حدود ۱۰ شخصیت تیم ۴ نفره خود را بسازید و تازه در دو دنیای مختلف با دشمنان و آیتم های مختلف با اینها بازی کنید.

 تنوع محیط ها در بازی بسیار خوب است و چندین نوع محیط و مرحله گوناگون از بیابان و جنگلی و سیاهچال و محیط های شهری و … در بازی در اختیار شما قرار دارد که با این که بسیار مناسب هستند و از نظر تنوع و دقت به جزییات هر محیط نیز وضعیت خوبی دارند. اما تنوع دشمنان اصلا در بازی خوب نیست و یکی از موارد منفی Shadows: Awakening است که واقعا جا داشت با این همه تنوع و عمق مرگبار گیم پلی که سازندگان خلق کرده اند، تنوع دشمنان را نیز در این سطح قرار می دادند تا کشتن مدام و چندین باره یک نوع دشمن در بازی تکراری نشود و در واقع باید گفت این بازی از نظر تنوع دشمنان حتی نزدیک به دیابلو هم نمی شود و می بایستی دشمنان متنوع تری خلق می شدند. در زمینه باس فایت ها بازی زیاد موفق عمل نمی کند و باس فایت هایی را در بازی شاهد هستیم که به غیر از چند مورد بود و نبودشان تفاوت زیادی را ایجاد نمی کند و بازی می توانست دارای باس فایت های خیلی بهتری باشد مثلا وقتی باس فایت های عنوانی مانند دیابلو ۳ را که تازه خودش نسبت به قبلی ها ضعیف تر بود، با Shadows: Awakening مقایسه می کنیم در می یابیم که این بازی به هیچ وجه نمی تواند بازیباز را در این زمینه راضی نگاه دارد و شاهد باس فایت هایی حماسی و باس هایی مخوف نیستیم. مبارزات بازی بسیار جذاب هستند و سیستم لوتینگ بازی نیز فوق العاده لذتبخش و وسیع است و به شخصه کلی زمان را فقط در منوی تجهیزات و ارتقای هر شخصیت صرف می کردم. اگر شخصیت دیمون در دنیای سایه بمیرد یعنی بازی را باخته اید و باید از سیو شروع کنید ولی اگر ۳ شخصیت دیگر تیمتان هر کدام بمیرند، بازی می رود روی بعدی و سپس بعدی و اگر هر ۳ بمیرند باز هم شکست خورده اید. در بخش هایی از دنیای سایه می توانید شخصیت های کشته شده تیمتان را احیا نمایید و ترکیب تیم خود را هم تغییر دهید. بازی هم داری سیستم سیو خودکار و هم سیو دستی است که می توانید در هر لحظه از بازی آن را ذخیره کنید و دقیقا هم از همان نقطه مجددا بازی را لود نمایید.

یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا

تا به امروز بازی های زیادی را در سبک و سیاق شاهکارهای دیابلو تجربه کرده ام اما به راحتی باید بگویم که Shadows: Awakening جزو ۳ بازی برتری است که تاکنون در این سبک بازی کرده ام. دلیل اصلیش هم گیم پلی عمیق بازی و مکانیک عالی تغییر تیم و تغییر دنیا در بازی است

 از دیگر موارد منفی بازی باید به زمان لودینگ طولانی اشاره کرد که هر بار از یک منطقه می خواهید به جای دیگر بروید یا سفر سریع انجام دهید، باید کلی معطل لودینگ شوید که با توجه به این که اگر بخواهید ماموریت های فرعی و .. را کامل انجام دهید باید مدام در جابجایی بین مناطق باشید، این زمان های لودینگ طولانی واقعا آزارتان می دهند. یکی از نکات بسیار مهم در این سبک، داشتن ارزش تکرار بالا است که Shadows: Awakening با گیم پلی عمیق خود باعث می شود تا بتوانید با انگیزه کسب قدرت های بیشتر و لول زدن و تمام کردن بازی روی درجه های سختتی بالاتر و کامل کردن ماموریت هایی که لول خیلی بالا می خواهند، مجددا پای به دنیای بازی بگذارید و سبب می شود تا هزینه ای که برای این بازی می کنید، ارزش داشته باشد و در واقع Shadows: Awakening جزو عناوینی نیست که تا یک بار آن را به پایان رساندید دیگر کلا رهایش کنید، بلکه دوباره انگیزه دارید تا لااقل یک بار دیگر روی درجه سختی بالاتر مجددا آن را به اتمام برسانید که این برای یک بازی اکشن نقش آفرینی ایزومتریک یک نکته بسیار بسیار مثبت است. همان طور که در توضیحات گیم پلی بازی شاهد هستید، بازی به حد مرگباری از نظر المان های گیم پلی و دسته بندی آیتم ها و کیفیت آنها و خرید و فروش و ارتقا دادن ایتم و .. شبیه به دیابلو از کار در آمده است که می دانید در بازی اکشن نقش آفرینی ایزومتریک، ملاک خوب بودن یک بازی، نزدیک تر بودن به کیفیت دیابلو است و کلا نام این بازی ها را دیابلو کلون می گویند. پس در این حالت باید بگویم Shadows: Awakening یک دیابلو کلون معرکه است که در خیلی جاها اصلا دیگر کلون را کنار می گذارد و دقیقا خود دیابلو می شود! در نهایت در مورد بخش گیم پلی این بازی بایستی گفت Shadows: Awakening در بخش گیم پلی، مخصوصا در زمینه عمق المان ها و مکانیک های گیم پلی، به حد خیلی خیلی زیادی به شاهکاری مانند دیابلو نزدیک است و با این که هیچ بازی دقیقا لذت دیابلو را ندارد، ولی بسیار هیجان انگیز و لذتبخش کار شده است و بهتر است بگویم که جزو برترین دیابلو کلون هایی است که تا امروز بازی کرده ام و تازه سیستم بازی با ۴ شخصیت و مدیریت تیم و داشتن دو دنیای مختلف در یک زمان و سوییچ کردن بین شخصیت ها، باعث شده است تا در برخی زمینه ها Shadows: Awakening بازی خیلی بهتر و خاص تر و جدیدتری نسبت به هم سبک های دقیقا تکراری خود باشد و سازندگان Shadows: Awakening با این که از دیابلو کاملا الگو گرفته اند، اما لااقل خودشان نیز تلاش کرده و چندین المان جدید و خاص را نیز برای مجزا کردن بازیشان افزوده اند که سببب شده این بازی حس یک بازی کاملا جدید که شبیه آن را زیاد تجربه نکرده اید باشد.

یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا

سازندگان بازی با این که از دیابلو کاملا الگو گرفته اند، اما  خودشان نیز تلاش کرده و چندین المان جدید و خاص را نیز برای مجزا کردن بازیشان افزوده اند که سببب شده این بازی حس یک بازی کاملا جدید که شبیه آن را زیاد تجربه نکرده اید داشته باشد.

بعد از بررسی زوایای گوناگون عنوان Shadows: Awakening باید با قطعیت بگویم با عنوانی طرف هستیم که قطعا نزد طرفداران دیابلو و دوستداران اکشن نقش آفرینی ایزومتریک کاملا محبوب خواهد بود. دیابلو آن قدر بزرگ و عظیم است که هر بازی که در این سبک ساخته شود باید از تیغ مقایسه با دیابلو بگذرد و در نهایت هم اگر حتی یک بازی خیلی خیلی خوب باشد تازه می گوییم یک “دیابلو کلون” با کیفیت است. تا به حال بازی های خیلی خیلی زیادی در این سبک ساخته و منتشر شده اند که خیلی از آن ها ناموفق و ضعیف بوده اند و البته تعداد اندکی هم “دیابلو کلون” های خوب و موفقی بوده و توانسته اند تا حدودی خود را از زیر سایه شاهکار بلیزارد بیرون بکشند. Shadows: Awakening دقیقا همین کار را انجام داده است و با این که الگوهای مستقیمی از دیابلو گرفته است و از نکات مثبت آن شاهکار به خوبی استفاده کرده است، ولی مکانیک خاص شخصیت هایش آن را از دیابلو و هر بازی دیگری جدا می کند و واقعا این خلاقیت در بخش شخصیت ها معرکه است و سبب می شود تا به راحتی اذعان کنیم که کیفیت Shadows: Awakening در حدی هست است که بتوانیم از آن به عنوان یکی از بهترین ها و شاید حتی یکی از ۲-۳ بازی برتر دیابلو کلون که تاکنون خلق شده است یاد کنیم و اکنون در نسل هشتم، این بازی یکی از بهترین گزینه ها برای علاقمندان اکشن نقش آفرینی های ایزومتریک به حساب می آید. Shadows: Awakening اصلا مشکلات زیاد و ویران کننده ای ندارد و واقعا مشخص است که سازندگان خوش ذوق بازی در Games Farm به خوبی بر روی همه چیز از گیم پلی گرفته تا بخش بصری و گرافیکی و فنی و پولیش بازی، کلی زحمت کشیده اند.

یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا

یک عنوان اکشن نقش آفرینی ایزومتریک کاملا با کیفیت و ارزشمند با استانداردهای روز دنیا که ارزش بازی کردن را کاملا داراست. همین گیف خودش گویای خیلی چیزهاست برای اهل فن این سبک

 Shadows: Awakening جزو برترین اکشن نقش آفرینی هایی است که تا امروز بازی کرده ام و سیستم بازی با ۴ شخصیت و مدیریت تیم و داشتن دو دنیای مختلف در یک زمان و سوییچ کردن بین شخصیت ها، باعث شده است تا در خیلی از زمینه ها Shadows: Awakening بازی خیلی بهتر و خاص تر و جدیدتری نسبت به قدرتمندترین عناوین هم سبک خود باشد و سازندگان با این که از دیابلو کاملا الگو گرفته اند، اما لااقل خودشان نیز تلاش کرده و چندین المان جدید و خاص را نیز برای مجزا کردن بازیشان افزوده اند که سببب شده این بازی حس یک بازی کاملا جدید که شبیه آن را زیاد تجربه نکرده اید داشته باشد. Shadows: Awakening عنوانی است که بدون ذره ای تردید باید به تمام علاقمندان به اکشن نقش آفرینی های ایزومتریک یا دیابلو کلون ها تجربه کردن آن را توصیه نمایم زیرا که ساعات فوق العاده لذتبخشی را برای آنها رقم خواهد زد. Shadows: Awakening هرگز یک “دیابلو” نیست و نخواهد بود (زیرا هیچ بازی دیگری هم با هر کیفیتی دیابلو نخواهد بود، چون هیچ سازنده ای بلیزارد نخواهد بود)، اما یک اکشن نقش آفرینی ایزومتریک بی نهایت خوش ساخت با گیم پلی بی نهایت عمیق و جذاب است که آن قدر نکات مثبت و مکانیک های گیم پلی و لوتینگ و ارتقا و مدیریت شخصیت ها و .. دارد که باعث شود لحظه لحظه ای که در حال تجربه ان هستید مدام عنوان شاهکاری مثل دیابلو به یادتان بیاید و با خود بگویید چقدر این بازی نزدیک شده به دیابلو. اگر علاقمند به عناوین اکشن نقش آفرینی و ایزومتریک هستید، در تجربه کردن Shadows: Awakening شک نکنید.

یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا
یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا
یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا
یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا
یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • shadowwarior گفت:

    من تا حالا این بازیو ندیدم 😐
    اسپم : آقا کسی westland 2 بازی کرده ؟ این بازی برای کنسولا هم اومده یا انحصاری pc عه ؟
    من دیروز شروعش کردم واقعا خیلی وقت بود تجربه عمیقی از بازیها نداشتم چون بازیهای جدید اون حس قدیمو ندارن اما این لعنتی به محض فشردن دکمه شروع محوتون میکنه اصلا ! یهو شب میشه یهو صبح میشه اصن زمانی در کار نیست لامصب من کلا با این سبک حال نمیکنم ولی این یکیو خیلی خیلی دارم ازش لذت میبرم حتما پیشنهاد میشه :yes: روز خوش

    • saeedgreat گفت:

      من wasteland 2 رو گذاشتم بعد سری divinity original sin برم.قبل original sin واقعا از نوبتی بدم میومد ولی الان بهش علاقه مند شدم پیشنهاد میکنم نوبتی علاقه داری original sin هم بری.ولی داستان Wasteland 2 شنیدم زیاد جذاب نیست درسته؟

      • shadowwarior گفت:

        اتفاقا داداش من نقدشو توی هیمن گیمفا خودمون خوندم خیلی خیلی از داستانش تعریف شده! داستانش اینه که یکی از رنجر ها میره یه پیام رادیویی رو بررسی کنه و توسط یه ربات کشته میشه و شما و تیمت باید بری صحنه رو بررسی کنی……
        ممنون بری معرفی بازی یکی از شاهکارهای نسل هشتم هست اون بازی_
        علی آقا از شمام ممنون که اطلاع رسانی کردید :yes:

    • علاوه بر تمام سیستم عامل هاى PC براى هر سه کنسول نسل هشتمى در دسترسه

  • hamed 66 گفت:

    عاشقه این سبک بازی ها‌ هستم
    فوق العاده هستن

  • sahba.sh گفت:

    و باز هم یه نقد عالی از جناب آقابابایی که دقیقا مثل من عاشق نقش آفرینیه
    دیابلو سلطان این سبکه ولی واقعا یه سری از بازیها با اینکه کاملا ازش الهام گرفتن(مثل سری torchlight,bastion,divinity,transistor و …) ولی کاملا قابل احترام و سرگرم کننده هستن
    با توجه به قیمتها شک دارم رو ps4 تجربش کنم و امیدوارم رو لپ تاپم نصب بشه که از این شاهکار نهایت لذت رو ببرم
    تشکر ویژه بابت نقد عالیتون

  • درود بر دوست عزیز آقا سعید گل…
    فکر نمیکردم این بازی رو نقد کنید و البته چون مثل خودم عاشق سبک rpg هستید برام بعید نبود اما فکرشم نمیکردم …
    عکس بازی رو که دیدم عاشقش شدم چند روز پیش دانلودش کرده بودم و الانم در حال تجربشم و باید بگم در نبود دیابلو ی جدید این بازی یکی از بهترین ها بود …من خودم دارم با کنترلر ps4 بازی رو انجام میدم چون با کیبورد و ماوس بازی خیلی بد قلق میشه اما با کنترلر راحت تره …همین و من خودم هنوز بازی رو کامل نکردم و با تمام نمرات منفی و مثبتش موافقم ولی نمره ۸٫۵ رو نمیدم بهش کمتر میدم اما در کل بازی فوق العادس مخصوصا وجود ۴ شخصیت خفن و از همه مهم تر شخصیت اول که قیافش خیلی خفنه

    • سلام خدمت امیر عزیز و گل. خیلی ممنونم امیر جان که مطالعه فرمودید مقاله رو.
      راستش این بازی کاملا من رو تحت تاثیر قرار داد و من که سال هاست کلی بازی این سبکی بازی کردم رو طوری جذب خودش کرد که واقعا تعجب کردم و هنوز هم دارم بازیش میکنم. خوشحالم که نظرتون در مورد نکات بازی موافق من هست. در موردنمره هم از اونجایی که امتیاز من به دیابلو ۳ اگر نقدش کنم ۹٫۵ هست این بازی رو میشه با توجه به کیفیتش بین ۸ تا ۸٫۵ داد که متاش هم ۸۰ هست فکر کنم. من هم که کلا وقتی یه بازی حقش بین یک عدد مینیمم و یک عدد ماگزیمم باشه، همیشه نمره ماگزیمم رو می ذارم و بنابراین بین ۸ تا ۸٫۵ همیشه ۸٫۵ رو میدم چون دیدم مثبته به دنیا بازی ها و عاشقشون هستم.

  • فرشاد گفت:

    عرض و ادب و خسته نباشید به آقا سعید عزیز حالت چطوره امیدوارم که خوب و خوش باشی ایام به گیم باشه البته لعنتی خیلی وضعیت داغونه و دیگه هکی هم نمیشه زد بگذریم دل پری دارم اما برسیم به نقدت واقعا مثل همیشه تمام و کمال با دقت نوشتی و فقط اینکه خیلی هم گیمپلیش شبیه دیابلو نیستا حالا باز شما نویسنده ای ولی خدایش دیابلو کجا این کجا و این نکته رو هم بگم قیافه شخصیت بازی یجورایی کپی از شخصیت رایزل از سری بازی های لگاسی آف کین هستش قبول داری حرفمو سعید جان؟ خیلی رنگ پوست تم لباسش شبیه رایزل هستش همینطور خیلی از محیط های بازی شبیه یه سری بازی های دیگه اس ولی بد نیست در کل مرسی از نقد خوب و قشنگت فقط چاشنی طنز مقالات قبلی رو به نقدت نزدی

    • سلام خدمت شما فرشاد جان. سلامت باشید انشالله. یک دنیا ممنونم از لطف همیشگیتون. انشالله که شما هم موفق و سلامت و خوشحال باشی.
      عرض کنم حضورت که این بازی یه طوریه که هم اصلا مثل دیابلو نیست و هم خیلی مثل دیابلو هست. نیست از این نظر که سیستم ۴ شخصیت در یک بدن و تعویض شخصیت ها و تیم ساختن و عوض کردن لحظه ای دنیا، یک مکانیک متفاوت محسوب می شه که خاص این بازیه و اتفاقا همین هم بی نظیرش کرده. اما از طرفی هم در طراحی محیط ها و مناطق، سیستم جذاب و تصادفی لوتینگ، حتی رنگ بندی دنیای بازی (که با دیابلو اشتباه گرفته میشه توی عکس ها)، سطح کیفیت ایتم ها از رنگ سفید تا بنفش و زرد که هر درجه بالاتر، المان های بیشتری داره، سیستم قوی کردن و ارتقا دادن ایتم ها که در این بازی enchant هست، سیستم قرار دهی انتخابی مهرات ها بر روی دکمه های کنترلر که با پیشرفت در بازی مدام بیشتر میشن و … باعث می شن تا بازی خیلی شبیه به دیابلو هم باشه.
      در مورد قیافه شخصیت دیمون اصلی بازی هم دقیقا درست می گید و لحظه ای که بازی رو شروع کردم این مورد سریعا به ذهنم اومد که چقدر شبیه به رایزیل هست واقعا.

  • Rorschach گفت:

    خسته نباشید به سعید آقابابایی برای معرفی یه بازی کمتر شناخته شده خوب. این کار اصلی یه سایت اختصاصی گیمه که نویسندش میتونه نقش اصلی داشته باشه توی معرفی.
    نکته
    بچه هایی که مشکل Sign in داشتن برای اکانت ایکس باکس، دیشب توی توئیتر مایکروسافت این بحث مطرح شد و یه آدرس DNS معرفی شد که من و چندتا از دوستام امتحان کردیم و وارد اکانتمون شدیم.
    ۱۷۸٫۲۲٫۱۲۲٫۱۰۰
    اینو فقط توی اولین باکس وارد کنید و باکس دوم هرچی هست به حال خودش بذارید.
    به ترتیب network setting بعد advanced بعد DNS address بعد manual بعد هم کادر آدرس میاد بالا
    :yes: :yes: :yes:

  • Amin_1216 گفت:

    سلام به همه اقا من یه سوال دارم خواهشا ج بدین؟ البته مربوط ب اینجا نمیشه
    میتونم بازی های ps4 pro یا xb one x رو تو مانیتور ۱۰۸۰p با کیفیت ۴k بازی کنم??
    توی pc با قابلیت dsr nvidia میشه ولی کنسول رو نمیدونم
    لطفا راهنمایی کنین
    یه سوال دیگه هم دارم میشه بازی های ps3 رو با رزولیشن ۱۰۸۰p بازی کرد؟
    ممنون

    • Rorschach گفت:

      نه داداش.
      برای گرفتن تصویر ۴k باید تلویزیون ۴k داشته باشی. اما اگر یکی از کنسول های PS4 pro یا ایکس باکس وان ایکس رو داشته باشی، میتونی فرم ریت بالاتری توی تلویزوین هایی با کیفیت ۱۰۸۰ بگیری. همین.
      کنسول های نسل هفتم فکر کنم توانایی پخش کیفیت ۷۲۰ رو داشتن. یادم نیست…

  • mercenary گفت:

    خسته نباشید آقای آقابابایی. از نقدتون معلومه که بازی خیلی لذت بخشه. کاش برمیگشتم به زمانی که فرصت بازی کردن به اندازه ی کافی بود.
    موفق باشید

  • MetallicA گفت:

    عرض سلام سعیدجان
    برخلاف شما که با بازی های خوب به طرف بازی‌های دارای دوربین ایزومتریک جذب شدید، من بخاطر بازی‌های بی کیفیت و اعصاب خورد کن از این گونه بازی‌ها زده شدم.همین که فرمودی کلی لود داره ینی کلی اعصاب خورد کنی. نقدت رو کامل نخوندم ولی ورق که میزدم عکس‌هایی از طراحی های جذاب دیدم. امیدوارم حداقل ازش خوشم بیاد. تجربش که بماند. هنوز فارکرای ۵ رو کامل نرفتم بعد ۲،۳ ماه که گرفتم.

  • morfin گفت:

    خیلی عجیبه که این بازی رو ندیدم نقدتون عالی مثل همیشه و خدا رو شکر از دستم در نرفت با یه دیابلو کلون که تو خیلی چیزا عالی به نظر میاد رو به رو هستیم کلون هم از نظر من واژه ی خوبی هست به عنوان مثال من دارک سولز رو دوست داشتم و از اینکه بازی هایی مثل nioh و lotf تونستن از سری سولز خیلی چیز ها رو بردارن خیلی خوشحالم چون خودشون عالی بودن

یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا
یک بدن، چهار روح، دو دنیا!! | نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening - گیمفا