دروازه اهریمن‌ها | نقد و بررسی بازی City of the Shroud - گیمفا
دروازه اهریمن‌ها | نقد و بررسی بازی City of the Shroud - گیمفا
دروازه اهریمن‌ها | نقد و بررسی بازی City of the Shroud - گیمفا
دروازه اهریمن‌ها | نقد و بررسی بازی City of the Shroud - گیمفا

دروازه اهریمن‌ها | نقد و بررسی بازی City of the Shroud

محمد آریامقدم
۰۸:۵۰ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
دروازه اهریمن‌ها | نقد و بررسی بازی City of the Shroud - گیمفا

مدت کوتاهی از انتشار بازی مستقل City of the Shroud محصول Abyssal Arts Ltd می‌گذرد. عنوانی که نتوانسته مخاطبین چندان زیادی را به خود جلب کند و جزو بازی‌های مستقل گمنام سال ۲۰۱۸ محسوب می‌شود. در روزهایی که در استیم بازی‌های زیادی در حال انتشار بوده و در ایران هم شرایط اقتصادی روز به روز وخیم‌تر می‌شود، طبیعیست که بازیکنان همواره به دنبال بهترین‌ها و ثابت‌شده ترین‌ها باشند و متاسفانه City of the Shroud را نمی‌توان جزو بهترین‌ها دانست. در روزهایی که گوش کمتر بازیکنی به اسم این بازی آشناست، تصمیم گرفتیم نقد و بررسی بازی را برای شما منتشر کنیم و نگاهی دقیق به این بازی بیندازیم. با ما همراه باشید.

در قدم اول باید خودتان را معرفی کنید و از شما خواسته می‌شود که اسم خود را تایپ کنید. از این لحظه به بعد همه شما را با اسمی که گذاشته‌اید خطاب خواهند کرد. البته کاراکترهای بازی صداپیشه ندارند و تمام دیالوگ‌هایی که بین شخصیت‌های بازی رد و بدل می‌شود به صورت مکتوب خواهد بود. در ابتدای بازی شما شخصیتی هستید که صورتتان پنهان است و می‌خواهید به عنوان یک مهاجر وارد شهر شوید. شما تنها کسی نیستید که می‌خواهد وارد شهر Iskendrun شود و پس از انتظار در صف، به نگهبان دروازه می‌رسید. در ازای مقداری پول، او شما را به شهر راه داده و آغاز کار شما همینجاست. داستان بازی شروع خیلی خوبی داشته و در ادامه نیز یکپارچگی خود را حفظ می‌کند. علی‌رغم ماجراهای مختلفی که برای شما رخ می‌دهد، علی‌رغم شخصیت‌های متفاوتی که با آن‌ها دیدار می‌کنید، داستان بازی مسیر خود را بدون کوچک‌ترین انحرافی ادامه می‌دهد. به محض ورود به شهر، پس از مبارزه‌ای کوتاه تبدیل به یک قهرمان می‌شوید. Iskendrun از نقاط مختلفی تشکیل می‌شود که در هر نقطه شما شخصیت خاصی را باید ملاقات کنید و با او صحبت کنید.

دروازه اهریمن‌ها | نقد و بررسی بازی City of the Shroud - گیمفا

نقد و بررسی بازی City of the Shroud

همان‌طور که گفته شد یکپارچه بودن داستان در طول بازی اولین موردی بود که توجه بنده را جلب کرد. City of the Shroud در بخش داستانی یک بازی تقریبا بی‌نقص بوده و Abyssal Arts Ltd مشخصا استودیویی توانا حداقل در بخش روایت داستان است. اگر به صورت حرفه‌ای نگاهی به بازی‌های اخیر بیندازید، خود متوجه این موضوع می‌شوید که بسیاری از عناوینی که حتی بعضا مورد ستایش منتقدان قرار گرفته‌اند در بخش روایت داستان بدون مشکل نیستند. Abyssal Arts Ltd از آن دست سازندگانی به نظر می‌رسد که در ساخت بازی‌های داستان محور آینده روشنی دارند. اما علاوه بر روایت داستان که نمره‌ای فراتر از نمره قبولی می‌گیرد، باید نگاهی به شخصیت پردازی بازی هم بیندازیم. یکی دیگر از ارکان مهم داستان در یک بازی، طراحی شخصیت‌هاست. City of the Shroud در طراحی شخصیت‌ها نیز عملکردی قابل ستایش دارد. بازی از شخصیت‌های متعددی تشکیل شده که هر کدام به لحاظ اخلاقی منحصر به فرد هستند. از کشیش گرفته تا بازرگان، حکمران و نگهبانان، همگی طراحی مناسبی دارند. روی ابعاد مختلف این کاراکترها به خوبی کار شده و وقتی به صورت تخصصی آن‌ها را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم هم مشکلی پیدا نمی‌کنیم. در این میان دیالوگ‌های بازی هم از اهمیت بالایی برخوردار هستند. دیالوگ‌ها در بازی City of the Shroud به نوعی، معرف هر شخصیت بوده و کاملا با طراحی و حرفه کاراکتر تطابق دارند. پیدا کردن ایراد و کمبود در بخش داستانی بازی کار عاقلانه‌ای نخواهد بود، چون City of the Shroud تقریبا هیچ بهانه‌ای به دست منتقدان نداده است.

دروازه اهریمن‌ها | نقد و بررسی بازی City of the Shroud - گیمفا

علی‌رغم تعدد شخصیت‌ها و ماجراهای مختلف، روایت داستانی به هیچ وجه منحرف نشده و روند خود را به بهترین شکل ممکن ادامه می‌دهد.

نمی‌توان عملکرد فوق‌العاده Abyssal Arts Ltd را در بخش داستان‌گویی و شخصیت‌پردازی نادیده گرفت. ابعاد پنهان هر شخصیت و همچنین رفتار آن‌ها خبر از یک سری شخصیت خاص و منحصر به فرد می‌دهند. هیچ دو کاراکتری شبیه به هم رفتار نمی‌کنند و هر کدام برای خود “انسانی” جداگانه هستند. عمق شخصیت‌پردازی عنوان City of the Shroud مرا یاد بازی‌ Vampyr می‌اندازد که اتفاقا همین امسال هم منتشر شد. البته شکی نیست که Vampyr بازی بزرگی است و City of the Shroud راه زیادی دارد تا به چنین عناوینی برسد. با این وجود می‌توان از City of the Shroud به عنوان یکی از بازی‌های مستقلی یاد کرد که در زمینه داستان پردازی فراتر از حد تصورات هستند. متاسفانه City of the Shroud علی‌رغم پتانسیل بالایی که دارد، مورد توجه قرار نگرفته و حتی طرفداران بازی‌های مستقل هم شاید به خوبی این بازی را نشناسند. برای افرادی که طرفدار داستان و شخصیت‌پردازی عمیق هستند City of the Shroud توصیه می‌شود، اما این بازی در بقیه ابعاد چه کرده است؟ در ادامه مطلب بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت. طبیعتا داستان یک رکن اساسی در یک بازی به شمار می‌رود اما فراموش نکنیم که ما می‌خواهیم “بازی” کنیم پس گیم پلی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

اگر بخواهیم خیلی کلی در مورد گیم پلی بازی City of the Shroud صحبت کنیم، باید گفت که با چیزی جز مبارزه طرف نیستید! هدف شما برای شرکت در مبارزات در همان ابتدای بازی آغاز مشخص می‌شود، جایی که شما از مهاجری که حتی جایی برای ماندن ندارد تبدیل به قهرمان شهر می‌شود. جا دارد باز هم تاکید کنم که روند داستانی یکپارچگی خود را از دست نمی‌دهد و هم به مبارزاتتان می‌پردازید هم به جنبه‌های دیگر داستانی. اولین مبارزه شما زمانی اتفاق می‌افتد که حتی تصورش را هم نمی‌توانید بکنید. وارد شهر می‌شوید و بعد از شنیدن فریادهای مردم مبنی بر حمله هیولا‌ها، خود را وسط یک مبارزه پیدا می‌کنید. باید اعتراف کرد که لحاظات آغازین بازی چندان با شکوه نیستند و City of the Shroud در ابتدای کار کمی مسخره به نظر می‌رسد، خصوصا بعد از این‌که سیستم مبارزات بازی را می‌بینید که البته مشکلاتی هم دارد.

دروازه اهریمن‌ها | نقد و بررسی بازی City of the Shroud - گیمفا

استودیو Abyssal Arts Ltd هنوز اول کار بوده و اگر City of the Shroud را یک شروع برای آن در نظر بگیریم، به نظر آینده روشنی دارد.

طبیعیست که اول بازی به شما آموزش‌هایی هر چند ابتدایی بدهد تا با کلیت سیستم مبارزات آشنا باشید منتهی City of the Shroud تقریبا هر آنچه لازم است درمورد مبارزات و حرکات بدانید را در همان پنج دقیقه اول به شما آموزش می‌دهد. همان‌طور که گفته شد بازی، طوفانی شروع نمی‌شود ولی به مرور روند قابل قبولی پیدا می‌کند. اساسا در این بازی صفحه کلید هیچ نقشی را ایفا نکرده و شما تمام حرکات را با ماوس خود انجام می‌دهید. از راه رفتن گرفته تا زدن ضربات ساده و ترکیبی و همچنین عوض کردن کاراکتر در حالت تک نفره. در همین ابتدای کار بگذارید اشاره کنم که اگر این بازی را با دوستانتان بازی کنید لذتی چند برابر خواهید برد، برای حالت تک‌نفره، City of the Shroud بهترین انتخاب ممکن نیست! خلاصه برای راه رفتن باید کلیک راست را فشار دهید و برای ضربه زدن نیز بعد از فشردن کلیک چپ روی دشمن، گزینه‌هایتان نمایان می‌شوند و می‌توانید از حرکات ترکیبی استفاده کنید و یا به ضربات ساده اکتفا کنید. مطمئنا ضربات ساده برای پیروزی در یک مبارزه کافی نخواهند بود، البته ضعیف بودن دشمنان هوش مصنوعی از نقاط ضعف بازی بوده و می‌توانید روی آن حساب باز کنید. از اصلی‌ترین دلایل پیروزی راحت شما در مبارزات با دشمنان هوش مصنوعی، می‌توان به سلامتی و قدرت ضربات دو طرف اشاره کرد. یا قدرت ضربات دشمن در مقایسه با قدرت ضربات شما پایین بوده و یا مقاومت کاراکتر شما بیشتر از دشمنان است که البته مورد دوم محتمل‌تر به نظر می‌رسد. به هر جهت دشمنان شما نمی‌توانند آسیب چندان جدی به شما وارد کنند و اغلب در مبارزات شکست خواهند خورد حتی اگر شما دیرتر شروع به زدن ضربات کنید! اولین مبارزه‌ای که در بازی تجربه خواهید کرد، مبارزه یک به یک خواهد بود و همان‌جا آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرید و در مبارزات بعدی، جنگ‌های تیمی را تجربه خواهید کرد. اگر بخواهید City of the Shroud را به صورت آفلاین و تک‌نفره بازی کنید، کنترل هم‌تیمیتان نیز بر عهده شماست. اساس کار بدین شکل است که با فشار دادن کلیک چپ روی کاراکتر دوستتان، شخصیت تحت کنترل شما تغییر می‌کند. مبارزات با تفنگ را هم در همین حین تجربه می‌کنید.

قهرمان بی‌نام و نشان بازی که اسمش را خودتان انتخاب خواهید کرد از سلاح خاصی استفاده نمی‌کند. او با مشت و لگد کار خود را پیش می‌برد و احتیاجی به تفنگ ندارد اما کمی جلوتر که بروید، با شخصیت‌هایی آشنا می‌شوید که در مبارزات به ما کمک می‌کنند و کارشان را با تفنگ انجام می‌دهند. اساس کار باز هم تغییری نمی‌کند و کافیست چند حرکت ترکیبی را به کار بگیرید تا پیروز میدان مبارزه باشید. همان‌طور که گفته شد در حالت تک‌نفره باید کلیک چپ را روی کاراکتر دیگر فشار دهید تا کنترلش را در دست بگیرید. بهترین کار این است که وقتی کاراکتر اول در حال رفع خستگیست، با کاراکتر دوم مبارزه را ادامه دهید. مبارزاتی که در آن‌ها بیش از دو نفر حاضر باشند جذابیت خاص خود را دارند، قطعا مبارزه با دو شخصیت متنوع‌تر نیز خواهد بود.

دروازه اهریمن‌ها | نقد و بررسی بازی City of the Shroud - گیمفا

عنوان City of the Shroud به لحاظ هنری بازی خیلی خوبی است ولی مشکلاتش در بحث گیم پلی غیر قابل انکارند. البته کماکان با وجود مشکلاتی که دارد برای افرادی که می‌خواهند با دوستشان یک بازی آنلاین جذاب را تجربه کنند انتخاب مناسبی به شمار می‌رود.

محصول Abyssal Arts Ltd به خودی خود شاید بازی متنوعی نباشد اما در مبارزات، هر شخصیت مهارت‌هایی برای خود دارد، هر کاراکتر سبک مبارزه مخصوصی دارد و همین موضوع هم باعث شده که City of the Shroud در مبارزات دو به دو بازی لذت‌بخشی شود. حالا فرض کنید که این بازی را با یک دوست انجام دهید! City of the Shroud یک بازی آفلاین خوب و یک بازی آنلاین عالی است. در پایان هر Quest، بعد از نمایان شدن عبارت Quest Complete، یک سری جوایز را نیز از بازی دریافت خواهید کرد. این که این جایزه‌ها چه هستند بستگی به مرحله و ماجرایی دارد که در آن حاضر بوده‌اید. مثلا Quest‌ای که با Rosana آن را به پایان می‌رسانید، مهارت‌ تک‌تیراندازی شما را افزایش می‌دهد. Quest‌های بعدی جذاب‌تر هستند. به طور کلی هر چه در City of the Shroud بیشتر جلو بروید، بازی برایتان لذت‌بخش‌تر خواهد شد. در واقع City of the Shroud از آن دست بازی‌هایی نیست که بعد از مدتی خسته کننده شود و برعکس، هر چه بازی را بیشتر انجام بدهید، اشتیاقتان نیز بیشتر خواهد شد. با مبارزین جدیدی آشنا می‌شوید و Quest‌های متنوعی را پیش روی خود می‌بینید. البته همان‌طور که ذکر کردیم، اساس مبارزات تغییری نمی‌کند و با همه شخصیت‌ها شما به یک شکل باید مبارزه کنید.

هنگامی که با دشمنان خود در حال جنگیدن هستید باید مراقب نوار زردرنگی هم باشید که در حال کم و زیاد شدن است. هر ضربه‌ای که می‌خواهید بزنید، یک خط از آن نوار را کم می‌کند بنابراین، اگر نوار زردرنگ دو خط دارد، شما نمی‌توانید سه ضربه وارد کنید. یا باید به همان دو ضربه راضی شوید و یا صبر کنید تا نوار به خط سوم برسد. ماجراهای جالبی در انتظار قهرمان بازی است که هر کدام جذابیت‌های خاصی برای خود دارند. محیط‌های مبارزاتی نیز به مرور متفاوت می‌شوند. روند بازی به مرور حالتی پیدا می‌کند که شخصیت اصلی تبدیل به کسی می‌شود که برای افراد مختلف در ازای دریافت مبلغی پول کارهای مختلفی انجام می‌دهد. مراحل بازی اکثرا همین حالت را دارند و اگرچه روایت داستان بازی کماکان حرفه‌ای و کم‌نقص است، اما مراحل آن عمقی که باید را ندارند. البته بیایید خیلی سخت نگیریم و از بازی لذت ببریم. چنین مشکلاتی را اگر بازی‌های بزرگ و AAA داشته باشند قطعا نباید نادیده گرفت اما برای بازی‌های مستقل، بهتر است کمی مهربانانه‎‌تر به قضیه نگاه کنیم. محیط‌های بازی از تنوع کافی برخوردار بوده و از رنگ‌پردازی قابل قبولی نیز بهره‌مند هستند. گرافیک هنری بازی City of the Shroud به عنوان یک بازی مستقل در شرایط مطلوبی قرار دارد. محیط‌ها رنگ و لعاب چشم‌نوازی دارند. همان‌طور که قبلا هم گفته شد، City of the Shroud هیچ صداپیشه‌ای ندارد ولی در عوض موسیقی‌های بازی حین بازی کردن، با تم بازی تقریبا تطابق دارند. نمی‌توان گفت که City of the Shroud از این جنبه کارش را به بهترین نحو انجام داده اما، زحمتش را کشیده و این قابل قبول است.

دروازه اهریمن‌ها | نقد و بررسی بازی City of the Shroud - گیمفا

برای موفقیت در مبارزات باید بلد باشید که با این منو کار کنید. هر شخصیت حرکات ترکیبی خاصی دارد و همه یکسان نیستند.

عنوان City of the Shroud به لحاظ هنری بازی خیلی خوبی است ولی مشکلاتش در بحث گیم پلی غیر قابل انکارند. البته کماکان با وجود مشکلاتی که دارد برای افرادی که می‌خواهند با دوستشان یک بازی آنلاین جذاب را تجربه کنند انتخاب مناسبی به شمار می‌رود. استودیو Abyssal Arts Ltd هنوز اول کار بوده و اگر City of the Shroud را یک شروع برای آن در نظر بگیریم، به نظر آینده روشنی دارد. City of the Shroud را می‌توان در کل یک بازی خوب دانست که مخاطبین خاصی برای خود خواهد داشت. بزرگترین مشکل این بازی اما، برچسب ۲۰ دلاری آن بوده که با توجه به قیمت بازی‌های مشابه، محتوا و کیفیتی که دارد، کمی گران به نظر می‌رسد.

دروازه اهریمن‌ها | نقد و بررسی بازی City of the Shroud - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

دروازه اهریمن‌ها | نقد و بررسی بازی City of the Shroud - گیمفا
دروازه اهریمن‌ها | نقد و بررسی بازی City of the Shroud - گیمفا
دروازه اهریمن‌ها | نقد و بررسی بازی City of the Shroud - گیمفا
دروازه اهریمن‌ها | نقد و بررسی بازی City of the Shroud - گیمفا
دروازه اهریمن‌ها | نقد و بررسی بازی City of the Shroud - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

دروازه اهریمن‌ها | نقد و بررسی بازی City of the Shroud - گیمفا
دروازه اهریمن‌ها | نقد و بررسی بازی City of the Shroud - گیمفا