جهان بزرگم ارزوست… | نگاهی جامع به مقوله open world در بازی های ویدئویی

۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰

مهم نیست یک گیمر حرفه ای به شمار می روید و روزانه شش_هفت ساعت را با بازی کردن می گذرانید، یا از آن دسته گیمرهایی هستید که به طور تفننی و گاه بیگاه به بازی مشغول می شوید. مهم نیست پلتفرم بازی شما کنسول بازی است، رایانه های شخصی و حتی کنسول های قابل حمل. اگر به هر نحوی ارتباطی با صنعت بازی های ویدیویی داشته باشید، عناوین open world(جهان ازاد)، بلاشک بخش قابل توجهی از سبد خرید شما را به خود اختصاص می دهند. همه ما ساعت ها غرق در دنیای فوق العاده witcher 3 شده ایم و ساعت ها را صرف کشتن هیولاها و پیشبرد خط داستانی اصلی و فرعی بازی کرده ایم. همه ی ما ساعت ها با edward kenway مشغول دریانوردی و غرق کردن کشتی های دشمن بوده ایم. همه ی ما صدها ساعت صرف انجام نسخه های مختلف سری GTA کرده ایم. همه ی ما صدها ساعت صرف خرید و فروش ایتم ها و سلاح های مختلف در فروشگاه ها کرده ایم. می توانم تا ساعت ها مشغول مثال زدن باشم. کافیست نگاهی سریع به گذشته و حال خود بیاندازید تا متوجه شوید بخش قابل توجه خاطرات شما با open world گره خورده است. از  فرانچایز هایی مانند assassins creed وfar cryگرفته، تا عناوین انحصاری مانند horizon و legend of zelda. عناوین جهان ازاد سال به سال و نسل به نسل دچار تکامل و تحول بسیار شده اند و اکنون در نسل هشت، به اوج بلوغ و محبوبیت در بین بازیبازن رسیده اند. در این مقاله نگاهی کامل و مفصل به شکل گیری، پیشرفت و تکامل و همچنین ویژگی‌های عناوین open world و در نهایت برترین فرانچایزهای جهان ازاد میپردازیم. با گیمفا همراه باشید…

در این مقاله نگاهی خواهیم داشت ابتدا به تاریخچه، سپس به بعضی از ویژگی‌های بازیهای open world, و درنهایت با برخی از برترین فرانجایزهای جهان ازاد بیشتر اشنا خواهیم شد.(جا داره یادی از این دیوانه ی دوست داشتنی هم بکنیم)

بیایید از تعریف کلی عناوین جهان ازاد شروع کنیم(جلوتر اشاره خواهم کرد تعریف دقیق و کاملی که مورد توافق تمامی منتقدان و کارشناسان باشد وجود ندارد). یک بازی جهان ازاد(open world)، به بازی اطلاق می شود که بازیباز توانایی گشت و گذار و گردش آزاد در محیط را داراست و می تواند به اشکال و روش های مختلف، کارهای متفاوتی را انجام دهد و ازادی عمل به مراتب بیشتری نسبت عناوین خطی دارد. این چند جمله ی بالا، تعریف کلی و مورد قبول عناوین جهان ازاد در دنیای بازیهای ویدیویی است. البته در برخی مواد یکسری اختلاف نظر هایی در مورد برخی ویژگی‌ها و ریزه کاری هایی مربوط به عناوین جهان ازاد وجود دارد. ولی تعریف بالا، تعریف استاندارد و مورد قبول(تعریفی کلی) از یک بازی open world است.

مفهوم دیگری که دانستن ان ضروری است. سندباکس است. اصطلاح سندباکس(sandbox)، به عناوینی اطلاق می شود که بازیباز ازادی عمل فوق العاده زیادی دارد و یکسری محدودیت ها که در عناوین جهان ازاد وجود دارد، در عناویت سندباکس یا کمتر هستند یا اصلا وجود ندارند. معمولا گستردگی بسیار بالا و ازادی عمل زیاد باعث می شود سندباکس به یک بازی اطلاق شود. این کلمه(sandbox)، در واقع اشاره به همان محیط کوچک شنی در ساحل دارد که کودکان در محدوده ی ان محیط، مشغول به بازی می شوند. کودکان(البته محدودیت سنی ندارد) می توانند در همان محدوده هر کار دوست دارند انجام دهند. قلعه شنی بسازند. خانه بسازند یا هر چیز دیگری. هیج قانونی وجود ندارد به جزء یک قانون. از محیط شنی بیرون نیایید. این مفهوم در بازی های سندباکس هم صادق است و بازیبازان در دنیایی بزرگ رها می شوند تا هر کار دوست دارند انجام دهند اما یکسری چیزها را باید رعایت کنند. GTA نمونه بارز یک عنوان جهان ازاد سندباکس است. البته باید بگویم سندباکس را به نوعی میتوان زیر مجموعه حوزه جهان ازاد است. البته بازهم اتفاق نظر جامعی در این زمینه وجود ندارد.

نمونه ی یک سندباکس(sandbox). کودکان و حتی بعضا بزرگسالان در این محدوده شنی مشغول به بازی می شوند و با وسایل مختلف قابل دسترس، کارهای متفاوتی را به دلخواه انجام میدهند. درست به مانند عناوین سند باکس که بازیباز تا حد قابل توجهی ازادی دارد. اما یک شرط وجود دارد. از محیط شنی(محوطه و دنیای بازی) پارا فراتر نگذارید...

شکل گیری

در بسیاری از موارد، پیدا کردن اغاز کننده ی یک ویژگی،سبک یا روش در تاریخ بازیهایی ویدیویی، کار چندان سختی نیست. اما در مورد تاریخچه عناوین open world، این مسأله فرق می کند. کارشناسان و منتقدان هیچگونه اتفاق نظر جامعی در رابطه با شکل گیری عناوین جهان ازاد در تاریخ ندارند. دلیل این عدم اتفاق نظر هم، نبود تعریف واحد و جامع برای یک عنوان جهان ازاد است(مثلا استانداردی وجود ندارد که بگوییم عنوانی که محیطش حداقل فلان قدر وسعت داشته باشد، فلان فعالیت ها را در اختیار بازیبازان قرار دهد و فلان ویژگی‌ها و المان هارا داشته باشد، یک عنوان جهان ازاد محسوب می شود). همین امر باعث شده است بررسی سیر تاریخی عناوین جهان ازاد کمی سخت باشد. اما اگر بخواهیم مرحله به مرحله پیش برویم و بر اساس اتفاق نظر اکثریت کارشناسان عمل کنیم. باید بگویم اولین عنوان جهان ازاد(که البته بسیاری از المان های اشنای جهان ازاد را ندارد و بسیار محدود است)، عنوان (colossal cave adventure(1976 است. عنوانی که به طور بسیار محدود قابلیت گشت و گذار(exploration) و البته پرسه زدن و گردش ازاد (free roaming) را دارا بود. البته باید به این نکته اشاره کنم که به دلیل سبک و همچنین محدودیت های مختلف بازی، انچنان اصطلاح جهان ازاد برای این بازی اطلاق نمی شد و اولین بار، در سال ۱۹۸۶با بازی space simulator elite بود که اصطلاح open world, به طور قابل توجه به یک بازی ویدیویی اطلاق شد. این عنوان از نظر بسیاری از کارشناسان و منتقدان، به عنوان پیشگام عناوین جهان ازاد در طول تاریخ به شمار میرود که در طی چند سال بعد از انتشار این بازی، عناوین مختلفی با الهام از این بازی، ساخته شد…

اگر بخواهیم به تعدادی از اولین عناوین open world(باز تکرار می کنم میان برخی کارشناسان و منتقدان در جهان ازاد نامیدن برخی عناوین اختلاف نظر وجود دارد) اشاره کنیم  portopia serial murder case در سال ۱۹۸۳، lords of midnight در سال ۱۹۸۴، همچنین عناوین استراتژیکی چون the seven cities of god در سال ۱۹۸۴ نیز دارای المان های یک عنوان جهان باز بود و در طبقه عناوین جهان باز اولیه قرار می گیرد. عنوان sid meier pirates در سال ۱۹۸۷ با الهام از همین بازی ساخته شد.

بر اساس گزارش game informer, بازی hydlide در سال ۱۹۸۴ و the legends of zelda در سال ۱۹۸۶، در زمره اولین عناوین جهان باز با استاندارهای قابل قبول قرار دارند. وبسایت ign, از عنوان legends of zelda به عنوان اولین عنوان جهان باز با طراحی قابل قبول دنیای بازی و تمرکز کامل بر روی گشت و گذار یاد می کند. خالی از لطف نیست که اشاره کنم عنوان hydlide که بالاتر از آن نام بردیم، اولین بازی Rpg با المان های گسترده open world بود.

فرانچایز assassins creed بعد انتشار نسخه دوم، به پای ثابت بحث ها پیرامون عناوین open world تبدیل شده است. حدود یک دهه است این سری همواره پای ثابت عناوین پرفروش سال بوده و جوایز مختلفی را کسب کرده است.

با عرضه عنوان mercenary در سال ۱۹۸۵، دنیای بازیهای ویدیویی اولین بازی سه بعدی(۳d) جهان ازاد اکشن ماجراجویی را به خود دید. پس از این بازی، عناوین دیگری مانند turbo esprit در سال ۱۹۸۶ و همچنین عنوان wasteland در سال ۱۹۸۸ با الهام از بازی mercenary ساخته شدند…

در سال ۱۹۹۲ عنوان ماجراجویی king quest vi ساخته شد که تاثیر شگرفی بر روی عناوین جهان ازاد بعد از خود گذاشت. King quest vi اولین بازی بود که جزییات زیادی در دنیای خود گنجانده بود و ازادی عمل زیادی به بازیبازان می داد. بیش از نیمی از quest های بازی انتخابی و دلخواه(optional) بودند، اکثر انها چندین روش و راه برای انجام دادن داشتند و بازیبازان تقریبا می توانستند تمامی مراحل را به تریتب دلخواه انجام دهند.

من فکر می کنم که Elder scroll II daggerfall از ان دسته عناوینی است که مردم(بازیبازان) می توانند خودشان بازی را شکل دهند. بازی انتخاب های زیادی به بازیبازان میدهد و اجازه می دهد انها براساس روش بازی خود، مراحل را طی کنند

تاد هاوارد

در دهه ی نود میلادی با گسترش امکانات و همچنین افزایش قابل قبول سرمایه گذاری ناشران، صنعت بازیهای ویدیویی با پیشرفت چشمگیری نسبت به دهه ی هشتاد میلادی مواجه شد. در این دهه بود که فرانچایزهایی مانند tomb raider, resident evil,half life و البته عنوان به شدت تاثیرگذار و انقلابی Doom, پا به عرضه وجود گذاشتند. پس از پیشرفت همه جانبه صنعت بازیهای ویدیویی، عناوین open world نیز پابه پای عناوین دیگر پیشرفت کردند. از جمله برخی عناوین جهان ازاد تاثیر گذار در این دهه، می توان super Mario 64 در سال ۱۹۹۶ اشاره کرد که وبسایت IGN, از این بازی به دلیل ازادی عمل بسیار در جست و جو و  گردش، کنترل اسان و روان و همچنین تنظیمات دوربین، به عنوان یک بازی انقلابی یاد کرد. از دیگر عناوین سه بعدی جهان ازاد پرطرفدار (هم در نزد بازیبازان و هم منتقدان) می توان به The legend of zelda ocarina of time (این بازی رکورددار بالاترین امتیاز متا در طول تاریخ بازیهای ویدیویی با امتیاز ۹۹ است)، donkey Kong 64, منتشر شده در سال ۱۹۹۹ و game driver بازهم در سال ۱۹۹۹ اشاره کرد. اما در اواخر دهه نود میلادی، صنعت بازیهای ویدیویی شاهد یک عنوان جهان آزاد فوق العاده بود. Shenume عنوانی که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد یک عنوان جهان ازاد سندباکس بود. این بازی به بازیبازان اجازه گشت و گذار ازادانه در محیطی بسیار بزرگ می داد. Shenume ویژگی‌های جذاب زیادی داشت. دارای چرخه شب و روز بود، اب و هوای بازی تغییر می یافت و تمامی npc های بازی دارای صداگزاری بودند(نکته ای که تا ان موقع کم نظیر بود). دنیای بازی قابلیت بسیاری برای تعامل داشت و بازیبازان با انتخاب های متنوع و جذابی مواجه بودند. گستردگی و عظمت باری به حدی بود که با عناوین همچون gta و fallout مقایسه می شد.

King quest vi با این که نسبت به دیگر فرانچایزهای قدیمی مانند super Mario و legend of zelda کمتر شناخته شده است. اما این نسخه یکی از الهام انگیز ترین و تاثیرگذارترین عناوین تاریخ مخسوب می شود که نواوری های این بازی، بعدا در عناوین مختلقی مورد استفاده قرار گرفت.

قرن ۲۱ میلادی

بدون هیچونه شک و شبهه ای، بزرگترین،تاثیرگذارترین و محبوب ترین فرانچایز open world در طول تاریخ بازیهای ویدیویی، Gta است با بیش از ۲۲۰ میلیون نسخه فروش در طول تاریخ. عنوان grand theft auto III از دید بسیاری از کارشناسان و منتقدان، انقلابی ترین بازی جهان ازاد تاریخ است که الهام بخش عناوین زیادی در سالهای بعد شد. GTA III بهترین المانهای عناوین جهان ازاد را با یکدیگر ترکیب کرده و به جهانی بزرگ و سه بعدی اورد تا شاهد یک شاهکار در تاریخ بازیهای ویدیویی باشیم. در رابطه با این عنوان، دن هاوزر( dan houser) نویسنده و تهیه کننده پراوازه و سرشناس بازیهای ویدیویی میگوید

پروسه ساخت و توسعه grand theft auto III بسیار طاقت فرسا بود. ما در سال اول تولید فقط خود شهر و تعدادی ماشین طراحی کرده بودیم. فقط همین!!! صادقانه بگویم در آن مقطع نمیدانستیم بازی می توتند موفق ظاهر شود یا نه و یا اینکه این سری ادامه خواهد داشت. اما با تلاش بی وقفه تیم ما، توانستیم مشکلات را یکی یکی حل کنیم و به اینده امیدوار شویم. خوب به خاطر دارم در ماه های اخر، همه ی ما از موفقیت GTA III اطمینان داشتیم. البته این نکته را هم باید اضافه کنم که عناوینی چون Zelda و super Mario, در بازی تاثیر گذاشتند و به نوعی منبع الهام به شمار می رفتند.

لازم به ذکر است که دن هاوزر نویسندگی عناوینی چون grand theft auto III, max Payne و grand theft auto V را در کارنامه خود دارد و بخش قابل توجهی از موفقیت های فرانچایز GTA, مرهون تلاش های مداوم او در سالهای طولانی است.

علاوه بر zelda و super Mario، این بازی منابع الهام زیادی داشته است. وجود کانال های رادیویی الهام از بازی maxis sim copter منتشر سده در سال ۱۹۹۶ است. توانایی اسیب رساندن یا کشتن NPC ها از عناوین portopia در سال ۱۹۸۳ و Valhalla باز هم در سال ۱۹۸۳ وام گرفته شده است. همچنین زیر کردن عابران پیاده با ماشین و تعقیب توسط پلیس به دنبال ان، به نوعی الهلم از pac man در سال ۱۹۸۰ است. البته اشاره به این نکته ضروری است که در موارد فوق، منابع الهام بسیار کلی عمل کرده بودند و در GTA III, سازندگان تمامی موارد بالا را گسترش داده و به روز رسانی کردند.پس از عرضه، GTA III موفق به کسب متای ۹۷ شد و با فروش نزدیک به پانزده میلیون در مقیاس جهانی، عنوان پرفروش ترین بازی سال را از آن خود کرد. و از دید اکثریت قاطع منتقدان به عنوان بازی سال انتخاب شد. و اکنون بعد از گذشت سالها هنوز این سری بزرگترین منبع الهام عناوین مشابه بوده و عناوین هم سبک، خواه ناخواه با این فرانچایز مقایسه می شوند. به طوری که از فرانچایز هایی مانند saints row و watch dogs, به عنوان کلون های GTA درنظر گرفته می شوند. (منظور از کلون همان کپی است که در فیلم ها و سریال ها دیده ایم که از روی یک فرد، کلون می سازند) همانطور که عناوین شوتر اول شخص را، کلون های Doom می نامند. بگذریم… بعد از عرضه این بازی بود که نگاه استودیوهای بازی سازی و همچنین ناشران به سمت عناوین جهان باز معطوف شد و رفته رفته در سالهای بعد، عناوین جهان ازاد جدیدی ساخته شدند. از سری Assassins creed گرفته، تا برخی فرانچایزهای انحصاری مانند infamous و horizon . در اواسط نسل هفت بود که عناوین open world به شدت محبوب شدند و همیشه جزء پرفروش ترین بازیهای سال بودند.در ادامه و در نسل هشت این محبوبیت بیشتر شد و شاهد عناوین مختلفی بودیم. و تا الان که در اواخر نسل هشت هستیم هم این روند ادامه دارد. آخرین نکته که اشاره به ان خالی از لطف نیست، الهام بخش ترین بازی های جهان ازاد بعد از نسخه ی سوم gta هستند. با عرضه ی the legends of zelda breath of wild, بسیاری از منتقدان معتقد بودند المان ها و ویژگی‌های جدید به کار رفته در این بازی، الهام بخش عناوین پیش رو در سالهای اینده خواهد بود و اکثرا از این بازی به عنوان یک بازی انقلابی یاد کردند. عنوان دیگر witcher 3 the wild hunt است که با نظر اکثریت قاطع منتقدان، کارشناسان و بازیبازان، نه تنها برترین عنوان نقش افرینی تاریخ است، بلکه به عنوان بهترین بازی جهان ازاد تاریخ بالاتر از عناوینی چون skyrim و GTA V قرار دارد. منتقدان بر این عقیده اند که witcher منبع الهام عناوین نقش افرینی اینده خواهد بود.

محبوب ترین، پرفروش ترین و می توان گفت بزرگترین و بهترین فرانچایز open world در طول تاریخ. فروش کلی سری از ۲۲۰ میلیون نسخه هم عبور کرده و به لطف gta v این عدد همچنان در حال افزایش است.بیش از ۲۰۰ هفته از انتشار این بازی می گذرد اما همچنان این بازی با قدرت در حال فروش است و.در اکثر هفته ها، در جدول فروش هفتگی در انگلستان جزء ده بازی برتر بوده است. این بازی همچنین با عبور از اثاری چون البوم مایکل جکسون(پرفروش ترین البوم موسیقی تاریخ) و همچنین فیلم اواتار، پرفروش ترین اثر هنری در بین سه صنعت بازی،فیلم و موسیقی به شمار می اید.محبوبیت از این بالاتر هم وجود دارد؟؟

طراحی جهان و مراحل بازی

بیایید کمی درباره ی دنیای عناوین open world صحبت کنیم. مهم ترین ویژگی یک بازی جهان باز (که باعث تمایز عناوین جهان ازاد از عناوین خطی می شود)، وجود دنیایی بزرگ و گسترده است. در عناوین جهان ازاد ابتدایی، زیاد توجهی به جزئیات و عمق دنیای بازی نمی شد و تاکید و تمرکز بیشتر روی مراحل اصلی بود و فعالیت های جانبی و مراحل فرعی، در اولویت های اصلی سازندگان نبودند. اما چند سال اخیر، علاوه بر بزرگی دنیای بازی، تنوع دشمنان، وجود مناطق مختلف از لحاظ ظاهری و عمیق بودن گیم پلی، سازندگان وقت و بودجه ی قابل توجهی را بر روی مراحل فرعی، مناطق اکتشافی و فعالیت های جانبی می گذارند. بهترین مثال در این زمینه بازی شاهکار Witcher 3 است که کیفیت طراحی quest های فرعی و شخصیت پردازی شخصیت ها در مراحل جانبی، از شخصیت پردازی مراحل و خط داستانی اصلی بعضی از بازیها نیز برتر بود!!!. این امر در عناوین نقش افرینی نمود بیشتری دارد و در این دسته عناوین، تعداد بسیار زیادی مراحل جانبی، غار، سیاهچال، مناطف مخروبه و انواع فعالیت های جانبی جدا از خط اصلی دانستانی وجود دارند که بالغ بر صد ساعت می توانند بازیباز را سرگرم سازند.

دنیای عناوین open world اکثرا بسیار وسیع و عریض بوده و معمولا به چند ناحیه/منطقه کلی تقسیم شده است. که هر ناحیه/ منطقه، از لحاظ طراحی محیطی و شکل ظاهری، دشمنان، خانه ها و ساختمان ها، اب و هوا و… با یکدیگر تفاوت دارند. البته گاهی نیز دنیای بازی یکپارچه و متصل نیست بلکه از چند قلمرو یا شهر بزرگ تشکیل شده است که برای انتقال از یک قلمرو به قلمرو دیگر باید از fast travel استفاده کنید. Witcher 3 مثالی خوب در این زمینه است که دنیای بازی بر خلاف دیگر عناوین نقش افرینی بزرگ مانند skyrim, یکپارچه نبود. البته این امر که دنیای بازی چقدر جذابیت داشته باشد یا از لحاظ محتوای ارائه شده غنی باشد، کاملا به سازندگان و تا حدودی به سبک و حال و هوای بازی برمی گردد.

اما برویم سراغ محدودیت های اعمال شده در جهان عناوین open world. مهم ترین محدودیت در این دسته بازی ها، وجود دیوارهایی نامرئی یا اصطلاحا (invisible walls) است.دیوارهای نامریی در سرتاسر دنیای بازی کشیده شده اند و اجازه خروج بازیبار از محدوده مشخص شده را نمی دهند. در بعضی از عناوین مانند برخی نسخه های Assassins creed, این دیوارها نمایان بودند و اگر انها عبور می کردید و ظرف مدت کئتاهی به محدوده قبلی بازنمیگشتید،  به منزله باخت محسوب می شد و بازی از جای اخرین چک پوینت لود می شد. اما در عناوین جدید تر اصلا بازی اجازه عبور از این مناطق را نمی دهد و شما با پیام های مختلفی مواجه می شوید. مانند witcher 3 که اگر میخواستید از مناطق تعریف شده عبور کنید، بازی پیغام میداد که شما برای جست و جو و گردش در جهان پیر هستید!!!

یکی دیگر از محدودیت های اعمال شده مربوط به خود نقشه بازی است. در بعضی بازیها تمامی نقشه و جهان بازی از ابتدا در دسترس نیست و باز شدن جهان بازی منوط به پیشروی در خط داستانی یا انجام برخی فعالیت هاست. بهترین مثال در این زمینه وجود برج ها و بلندی ها در کل سری Assassins creed است که بازیبازا از بالای ان محدوده ان قسمت را فعال می سازد. این کار اصلاحا به ubisoft towers معروف شد و یوبیسافت بعدها در دیگر بازی های خود مانند far cry و watch dogs از این کار استفاده کرد

The legend of Zeldaیکی دیگر از قدیمی ترین و باسابقه ترین فرانچایزهای open world تاریخ است که بخش قابل توجهی از هویت این صنعت با نام این سری پیوند خورده است. نسخه ocarina of time با کسب متای ۹۹ بهترین بازی تاریخ از لحاظ متا محسوب می شود. همچنین اخرین نسخه انتشار یافته از این سری،breath of wild, علاوه بر فروش فوق العاده و امتیازات عالی، به عنوان یک عنوان انقلابی در بخش عناوین جهان ازاد بعد از witcher 3 محسوب می شود.

در اکثریت باریهای جهان ازاد، بازیباز می تواند بی نهایت بمیرد و دوباره شروع به بازی کند. اما استثناهایی در گذشته وجود داشت.  که اگر به تعداد بالا بمیرید، باید بازی را از ابتدا شروع کند. که البته این موضوع امروزه اصلا استفاده نمیشود. نکته دیگر که دانستن ان خالی از لطف نیست دلیل به وجود امدن امکان جابه جایی سریع بین مناطق مختلف(fast travel) است. اکثر بازیبازان فکر میکنند تنها دلیل این کار راحت تر کردن کار بازیباز در جابه حای در محدوده نقشه بازی است. اما دلیل دیگر این کار، جلوگیری از گم شدن و سرگردانی بازیباز در دنیای بازی است(ممکن است عجیب به نطر برسد) اما در برخی عناوین، به خصوص برخی بازیهایی که دارای مناطق گسترده زیر زمین و مناطق پیچ در پیچ است، ممکن است بازیباز راه خود را گم کند که یا باید از جای اخرین چک پوینت بازی را لود کند یا به منطقه ای فست تراول کند

بیایید کمی در مورد مباحث گرافیکی و فنی بازیهای open world صحبت کنیم. یکی از مشکلاتی که برخی بازیهای جهان ازاد از ان رنج میبرند، طولانی بودن لودینگ های ابتدایی و یا گاها لودینگ های بعد از کات سین ها یا چک پوینت هاست. این مسأله عمدتا به موتور گرافیکی و نحوه پردازش دنیای بازی باز میگردد. برخی عناوین، دنیای بازی مرحله برمرحله و بخش به بخش پردازش و بار گذاری می شود(که در این دسته عناوین معمولا شاهد مشکل دیر شدن مناظر و تکسچر های پس زمینه هستیم ولی در عوض معمولا زمان لودینگ و بارگذاری کم است).دسته دیگر بازیهای جهان ازاد از بارگزاری و پردازش دفعی و یکجا استفاده می کنند(این کار مشکل دیر لود شدن تکسجرها در پس زمینه و برخی قسمت ها را بسیار کم می کند اما از طرف دیگر زمان لودینگ را بالا می برد) سازندگان به لطف موتورهای گرافیکی بهینه سازی شده سعی در هرچه کمتر کردن زمان لودینگ ها و از طرفی به حداقل رساند مشکل دیر بارگزاری شدن تکسچرها هستند. البته به علت وسیع شدن مساحت دنیای بازیها و از طرفی وجود جزئیات فراوان، مشکلات گاه بیگاه لودینگ و دیر بارگزاری شدن تکسچر ها اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.البته سازندگان و توسعه دهندگان معمولا سعی در ایجاد تعادل بین دو مورد بالا دارند تا میزان نارضایتی را به حداقل میزان ممکن برسانند…

دیگر مشکل موجود در برخی عناوینopen world،بی توجهی سازندگان به جزئیات دنیای بازی بوده است. هر چند این موضوع در اکثر عناوین مطرح امروزی دبده نمی شود، اما کم نبودند که بازیهایی دارای نقشه ای بزرگ اما تو خالی بودند و سازندگان ففط سعی در زیاد کردن مساحت نقشه بازی داشتند، نه وجود فعالیت های جانبی و مراحل فرعی و شما می بایست هزاران متر برای رسیدن به جایی برای کاوش، مرحله ی جانبی یا فعالیت جانبی طی کنید. البته نظر شخصی من این است کیفیت بسیار مهم تر از کمیت است و اگر یک بازی جهان ازاد، دارای مساحتی متوسط، اما پر از فعالیت های مختلف و محتوای غنی باشد، بسیار بهتر از یک عنوان با نقشه ای وسیع اما تو خالی است(no man’s sky را می توان نمونه بارز این موضوع دانست که با وجود انتظارات بالای جامعه ی بازیبازان و منتقدان، اصلا و ابدا نتوانست انتظارات را براورده سازد…با وجود دنیایی بزرگ و وسیع که در اختیار بازیبازان قرار می‌داد)

با این که نمی توان تمامی نسخه های این سری را در دسته عناوین جهان ازاد قرار داد، با این وجود برخی نسخه های این فرانچایز مثل super Mario 64 و odyssey, عناوینی open world محسوب می شوند(پیر نشو لعنتی…پیر نشو…هر چند پیرشدن در کار شما نیست جناب ماریو. ایکاش گرالت و نیتن دریک هم مثل تو بودن و سالها از وجودشون لذت میبردیم…)

برویم سراغ مباحث مربوط به داستان و نحوه روایت اتفاقات در یک بازی جهان باز. چند سالی است که ویژگی تصمیم گیری و انتخاب( به لطف عناوین نقش افرینی) بسیار محبوب تر از گذشته شده است و در بازیهای جهان ازاد که نقش افرینی نیستند نیز گاهی شاهد وجود امکان انتخاب در برخی قسمت های بازی یا حداقل در پایان بازی هستیم. درست است که انتخاب بین مثلا دو پایان بازی آنچنان نکته خاصی محسوب نمی شود. اما این امر زمینه ساز بیشتر شدن این ویژگی در عناوین بعدی است. کما این که نسخه جدید assassins creed کاملا حالتی نقش افرینی پیدا کرده و شما می توانید روند بازی را خود تعیین کنید و در نهایت بنابر تصمیم های خود شاهد یکی از چند پایان بازی باشید.

در مورد امکان انجام مراحل هم باید بگویم اکثرا هیچگونه محدودیتی در ترتیب انجام مراحل فرعی یا گشت و گذار موجود ندارد و فقط بعضی اوقات برای انجام برخی فعالیت ها نیاز به یکسری پیش نیاز خاص دارید که اغلب به راحتی قابل انجام دادن می باشند همچنین لازم به ذکر است برخی بازیها امکان تکرار یا اصطلاحا replay برخی مراحل را به بازییاز می دهند تا انها بتوانند برخی جایزه ها و امکانات را کامل دریافت کنند. مراحل داستانی یک بازی جهان ازاد اکثرا در همان محیط و دنیای بازی رخ میدهد، مگر مراحلی که محل وقوع انها خارج از نقشه ی بازی و در مکانی خطی باشد.

نکته دیگر طبیعی بودن و کیفیت طراحی NPC هاست. مسأله ای که سال به سال شاهد پیشرفت ان در عناوین جهان ازاد هستیم و هرسال با بیشتر شدن امکانات در حوزه بازیسازی، ما شاهد NPC هایی با کیفیت بالا، با کمترین تکرار ممکن از لحاظ قیاقه و صدا، و دارای رفتاری طبیعی و انعطاف پذیر هستیم. طبیعتا بخش قابل توجهی از شادابی و طبیعی بودن دنیای بازی بر عهده NPC هاست و هرچه شاهد کیفیت بالاتر و رفتار طبیعی از سوی انها باشیم، ارتباط برقرار کردن با دنیای بازی و به طبع ان لذت بردن از بازی بیشتر می شود…

نسخه ی اول watch dogs بازی با تم کاملا سیاه و تاریک بود. این مسأله در دیالوگ ها و مراحل فرعی بازی هم به وضوح قابل مشاهده بود. در مورد خود بازی هم باید بگویم اگر یوبیسافت میزان تبلیغات و مانور بر روی این عنوان را کم میکرد، قطعا این بازی میتوانست نمرات بهتری بگیرد و تاثیرگذارترباشد. هر چند باوجود متای نه چندان خوب ۸۰، این بازی به فروش ده میلیون نسخه ای دست یافت.

و اما برویم به سراغ دسته بندی کلی عناوین جهان ازاد. عناوین جهان ازاد از جنبه داستانی، روایت و اتمسفر و حال و هوا، به سه دسته کلی تقسیم می شوند. دسته اول بازیهایی با تم تاریک،تلخ و بسیار جدی هستند که معمولا انتقام نقش مهمی را در داستان انها یفا می کند. دیالوگ های بازی اغلب تلخ و جدی هستند و به ندرت رگه های طنز در انها دیده می شود. شخصیت ها همیشه سفید یا سیاه نیستند و معمولا شخصیت اصلی بازی شخصیتی خاکستری و نیمه قهرمان نیمه شرور دارد. روند داستان بازی بالا و پایین زیادی دارد و موارد غیر پیش بینی هم در داستان وجود دارد. بهترین مثال در این زمینه فرانچایز watch dogs است(البته نسخه دوم این ویژگی را دار نبود). Metal gear solid v phantom pain مثال مناسب دیگر در این زمینه است که تمام مواردی که بالاتر اساره کردیم را داراست…این دسته عناوین جهان ازاد به مانند دو گروه بعدی که جلوتر به ان اشاره خواهم کرد محبوب و فروش نیستند. دلیل آن هم این است که این دسته عناوین به خاطر داستان جدی و تاریک و البته در بعضی موارد پیچیده، به اندازه عناوین با تم طنز یا فان(fun) طرفدار ندارند. البته این بدان معنی نیست که این بازیها در زمینه فروش صعیف یا بد عمل می کنند.

مگر می شود جایی سخن از بازیها و فرانچایز های open world باشد و اسمی از witcher در انجا برده نشود؟؟؟ هنوز هم بعضی اوقات کاملا متعحب و حیرانم که cd project red چگونه توانست شاهکاری این چنین بی نظیر خلق کند. در بین خیل عظیمی از عناوین جهان ازاد که انهارا تجربه کردم، فقط و فقط دنیای یک بازی هرگز تکراری، یکنواخت و خسته کننده نشد، witcher 3…دنیایی وسیع و در عین حال غنی، گیم پلی ناب و متفاوت، داستان فوق العاده و شخصیت پردازی بی نظیر…این بازی را از هر سمتی به ان نگاه کنیم یک شاهکار بی نظیر است و بر طبق نظر اکثر کارشناسان و منتقدان، بالاتر از عناوینی چون skyrim و gta v, برترین بازی open world تاریخ تا به امروز.

دسته دوم ان دسته بازیهای هستند که مانند دسته اول، دارای تم جدی و بعضا سیاه هستند. اما موارد مختلف و زیادی باعث می شود روند بازی یکسان نباشد. بگذارید بیشتر توضیح بدهم. Witcher 3 یک مثال بسیار مناسب در این زمینه است. داستان بازی پیچیدگی ها و پستی بلندی های زیادی دارد، تم بازی بعضی اوقات به شدت سیاه و جدی می شود. اما نکته مهم این است که این همه چیز نیست. ان قدر فعالیت جانبی و مناطق مختلف برای گشت و گذار و اکتشاف وجود دارد، ان قدر مراحل فرعی(بعضا با موضوعاتی جالب و حتی امیخته با طنز) وجود دارد که بازیباز ممکن است خط اصلی داستان را حداقل برای مدتی کنار بگذارد و از ان حال و هوای به شدت درام و تاریک در بیاید.. همچنین گاه بیگاه مراحلی در خط اصلی داستانی(برای مثال برف بازی با ciri یا شرکت در عروسی در بسته الحاقی heart of stone) وجود دارد که به مانند زنگ تفریحی برای بازیبازان به شمار می رود و کمی حال و هوای بازی را عوض می کند. این دو دلیل که بالاتر به ان اشاره کردم(وجود فعالیت های مختلف و متنوع با موضوعات مختلف و وجود برخی مراحل جذاب و به ظاهر ساده در خط اصلی داستانی) باعث می شود بازی به طور ثابت حالتی تاریک و جدی نداشته باشد. همچنین برخی دیالوگ های گاه و بیگاه شخصیت اصلی و شخصیت های مکمل هم در تغییر حداقل موقتی اتمسفر بازی بی دلیل نیست… و باعث میشود بازیباز زیاد تحت تاثیر اتمسفر سنگین و سیاه داستان بازی یا شخصیت ها نباشد. طراحی محیط، مراحل و حتی دشمنان هم به لحاظ روانی تاثیر مهمی دارد. هر چه از رنگ های روشن تر در محیط استفاده شود امید و شادابی روانی بیشتری در بازیباز ایجاد می شود و هر چه محیط تاریک تر و سیاه تر باشد، خواه ناخواه ذهن بازیباز درگیر درام با تم سیاه می شود…

سری saimts row را می توان در دسته عناوینی حای داد که فقط قصد سرگرم کردن مخاطب را دارند و بازیبازان را درگیر داستانی پیچیده و عمیق یا فلسفی نمی سازند. فقط از بازی لذت ببرید و به دنیای واقعی و قوانین فیزیک و طبیعی توجهی نکنید.

و اما می رسیم سراغ دسته سوم. این گروه از عناوین جهان باز،نه داستان خاص و پیچیده ای دارند، نه دارای شخصیت پردازی چندلایه و فوق العاده هستند. داستان بازی با ریتمی تقریبا همیشه ثابت دنبال می شود و نکته خاصی دربرندارد.شخصیت ها اکثرا سفید سفید یا سیاه سیاه هستند و مفاهیمی چون خیانت در انها کمتر وجود دارد.سازندگان این دسته از عناوین نه به قوانین فیزیکی و طبیعی اهمیت می دهند و نه به واقعی بودن اتمسفر.تنها چیزی که اولویت دارد، سرگرم کننده بودن دنیای بازی است. هنگام انجام این بازیها نه باید انتظار شخصیت پردازی فوق العاده باشید و نه داستانی پر پیچ و خم، بلکه فقط باید از بازی و گیم پلی ان لذت ببرید. گیم پلی این دسته از بازیها به شدت با موضوعات غیرواقعی و تخیلی در امیخته است و از عناصری مثل پرواز زیاد در گیم پلی این بازیها استفاده می شود. شما هنگام انجام این بازیها به شدت از دنیای جدی و درام فاصله گرفته و در عوض خود را در فضایی فان، لذتبخش و بدون حد و مرز و قانون می یابید. در واقع هدف از ساخت این عناوین هم همین سرگرم شدن به ساده ترین و لذت بخش ترین حال ممکن است. این دسته از عناوین برخلاف دو دسته قبلی برای افراد با سن پایین هم مناسب هستند(این دسته از بازیها تقریبا محتوای جنسی را شامل نمی شوند).بهترین و شناخته شده ترین عناوین این دسته، just cause و saints row هستند. هر دو فرانچایز دارای دنیایی بدون حد و مرز و قانون هستند و شما فقط در بازی پرسه می زنید،ماموریت انجام می دهید و دشمنان را به غیر طبیعی ترین شکل ممکن(یادی از فیلمهای هندی هم بکنیم!!!) از بین ببرید و خود را سرگرم می سازید.البته چند وقتی است به دلایل مختلف ساخت این دسته عناوین کاهش یافته و به خصوص در بین عناوین مطرح کمتر شاهد این دسته بازیهای فان و ساده هستیم.

Just cause هم در کنار فرانچایزی مانند saints row, در رده بازیهای فان قرار میگیرد که قوانین طبیعی در ان معنایی ندارد(این عکس را به معلم یا استاد فیزیک خود هرگز نشان ندهید!!!)

البته باید گفت این دسته بندی لزوما تمامی عناوین جهان باز را در برنمی گیرند و هستند عناوینی که شاید ویژگی‌های ترکیبی این سه دسته را دارا باشند یا به طور خاص به هیچکدام از سه دسته بالا تعلق نداشته باشند. اما اکثریت عناوین جهان ازاد در یکی از سه دسته بندی بالا جای می گیرند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به تاثیر گذار ترین فرانچایر های open world تاریخ بازی های ویدیویی.

Far cry…فرانچایزی که گشت و گذار و کاوش و شکار را با گیم پلی لذت بخش ادغام کرده تا شاهد ترکیبی لذت بخش در نسخه های مختلف سری باشیم. هر چند اگر مشکلات متعدد هوش مصنوعی این سری نبود، بازی می توانست بسیار بهتر عمل کند، لذت بیشتری به مخاطب دهد و جذابیت بیشتری را به ارمغان بیاورد

نام فرانچایز: far cry

ناشر:ubisoft

زمان انتشار: زمان انتشار اولین نسخه ۲۳ march سال ۲۰۰۴/زمان انتشار اخرین نسخه ۲۷ march سال ۲۰۱۸

بالاترین امتیاز متا: ۹۰ far cry 3

اخرین امار اعلام شده از فروش کلی سری: ۲۰ میلیون نسخه(بدون در نظر گرفتن فروش دو نسخه primal و far cry 5)

فارکرای به واسطه گرافیک هنری چشم نواز، جهانی بزرگ و قابل قبول و گیم پلی قابل قبول، امروزه جای خود را به عنوان یکی از پرفروش ترین عناوین جهان ازاد تثبیت کرده است. اولین نسخه از این سری در سال ۲۰۰۴ و توسط crytek ساخته شد و تا امروز که چهارده سال از این تاریخ می گذرد همچنان روندی صعودی را در زمینه ی فروش طی می کند( از دیدگاه منتقدان نسخه سوم بهترین نسخه سری بوده است) اخرین نسخه این سری که همین امسال منتشر شد از لحاظ فروش رکورد دوبازی قبلی را نیز شکست تا همچنان این فرانچایر به عنوان یکی از سود اورترین فرانچایز های open world شناخته شود

شما را نمیدانم ولی برای خود من لااقل، اولین نسخه mafia بسیار لذت بخش و فوق العاده بود. درست است که بازی با وجود داشتن شهری نسبتا بزرگ عاری از هرگونه فعالیت و ماموریت حانبی خاصی بود، اما داستان فوق العاده با پیج و تاب های داستاتی به موقع و همینطور خط تعلیق کم نظیر، این نسخه را به یکی از برترین بازیهای عمر من تبدیل کرد. ای کاش نسخه سوم تا به این حد از ریشه های این سری فاصله نمی گرفت...

نام فرانچایز: mafia

ناشر: ۲k games

زمان انتشار: زمان انتشار اولین نسخه ۲۷ اگوست ۲۰۰۲/ زمان انتشار اخرین نسخه ۷ اکتبر ۲۰۱۶

اخرین امار اعلام شده فروش سری: ۱۰ میلیئن نسخه

بالاترین امتیاز متا: ۸۸

Mafia از ان دسته عناوین قدیمی سبک جهان باز است نزدیک به دو دهه از عمر ان می گذرد. نسخه اول این سری به معنای واقعی کلمه یک شاهکار بود. به خصوص از لحاظ داستانی. عنوانی خاطره انگیز و بی نظیر که تجربه کم نظیری در ان دوران به همگان ارائه میداد. نسخه دوم هر چند نتوانست موفقیت های نسخه دوم را تکرار کند و از مشکلاتی چون کوتاه بودن بخش داستانی رنج می برد، اما با این وجود بازهم تجربه ای لذت بخش بود. نسخه ی سوم از لحاظ فروش بسیار بهتر از انتظارات عمل کرد، هر چند از نظر نمرات عملکرد ضعیفی داشت. درست است که این سری چه از لحاظ فروش چه از لحاظ نمرات هرگز نزدیک به فرانچایزی مانند GTA نمی رسد، اما با این وجود این سری تجربه لذتبخشی را به بازیبازان ارائه داده است و جزء خاطره انگیزترین فرانچایزهای جهان باز به خصوص در دهه گذشته بوده است.

اسطوره…

نام فرانچایز: assassins creed

ناشر: ubisoft

زمان انتشار: زمان انتشار اولین نسخه ۱۳ نوامبر ۲۰۰۷/ زمان انتشار اخرین نسخه ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷

اخرین امار اعلام شده از فروش کلی سری: ببش از ۱۰۰ میلیون نسخه(تا اواخر سال ۲۰۱۶،بنابراین فروش assassins creed origins در ان لحاظ نشده است

بالاترین امتیاز متا: ۹۲

پس از تولد این سری در سال ۲۰۰۷، این سری طرفداران بسیار زیادی پیدا کرد. سبک خاص بازی و جذاب بودن ماجراهای اساسین ها در دوره های مختلف تاریخی، از اسپانیا و ایتالیا گرفته تا دریای کارائیب، باعث جذب شدن گروه قابل توجهی از بازیبازان به سمت این سری شد. وجود نوآوری های مختلف به خصوص در نسخه های دوم تا چهارم که به سه گانه ی اتزیو معروف شدند، باعث موفقیت و محبوبیت بیش از پیش این فرانچیز شد. و نسخه های مختلف این سری مانند assassins creed 2,assassins creed brotherhood و assassins creed black flack علاوه بر کسب متای بالای ۸۵، به عنوان بازی اکشن ماجراجویی سال نیز انتخاب شدند. هرچند پس از نسخه black flag این سری شاهد افتی محسوس بود اما با عرضه عنوان origins، که در ان کل مکانیزم گیم پلی  از اول طراحی شده بود و المان های نقش افرینی به بازی تزریق شده بود، به نظر می رسد دوباره می تواند در مسیری درست به کار خود ادامه دهد. به خصوص با توجه به نمرات و نقدهای منتشر شده از نسخه ادیسی، به نظر می رسد ریسک بزرگ یوبیسافت در تغییر کلی ژانر بازی جواب داده است و این سری دوباره به دورانی طلایی نزدیک می شود. بحث عرضه سالیانه در مورد این سری و call of dutyهمواره  بسیار بحث برانگیز و جنجالی بوده است.

چه در دنیای بازیهای ویدئویی و چه در دنیای سینما و تلویزیون، به همان اندازه که عناوین و اثار ابرقهرمانی و کمیک پرطرفدار بوده اند و فروش خوبی را تجربه کرده اند، به همان اندازه از لحاظ نمرات و جوایز عملکرد ضعیفی داشته اند. شاید dark knight کریستوفر نولان در دنیای سینما و batman arkham city در دنیای گیم را بتوان موفق ترین اثار ابرقهرمانی از دید حوایز و منتقدان دانست. مبارزات تن به تن جذاب، داستان روان و جذاب و وجود قابلیت های مختلف، ارکام سیتی را نه تنها تبدیل به برترین بازی ابرقهرمانی تاریخ کرد، بلکه این بازی را در زمره برترین بازیهای تاریخ قرار داد.

نام فرانچایز: batman

ناشر: warner bros

زمان انتشار: زمان انتشار اولین نسخه ۲۵ اگوست ۲۰۰۹/ زمان انتشار اخرین نسخه ۱۱ اکتبر ۲۰۱۶

فروش کلی سری: اطلاع دقیقی در دست نیست

بالاترین امتیاز متا:۹۶

سری عناوینی جهان ازاد batman arkham محبوب ترین و موفق ترین عناوین ابرقهرمانی تاریخ بازیهای ویدیویی به شمار می روند. در راس انها عنوان arkham city که با کسب متای ۹۶ به عنوان برترین باری ابر قهرمانی تمام دوران ها شناخته می شود. گیم پلی فوق العاده. مبارزات تن به تن کم نظیر، داستان جذاب با شخصیت پردازی قابل قبول شخصیت های مثبت و منفی، همه و همه دست به دست هم داده اند تا شاهد یکی از برترین فرانچایز های open world تاریخ باشیم. هر چند بعد از عرضه arkham city, این سری در روندی سراشیبی قرار گرفت و نسخه های بعد نتوانستند موفقیت های عناوین اولیه را تکرار کنند، با این وجود بازهم این فرانچایز در زمره محبوبترین و موفقترین فراتچایز های جهان ازاد است.

یک سلفی فوق العاده جذاب و باحال از شخصیتهای مثبت و بی نهایت دوست داشتنی سری ویچر. هنوز نمی توانم باور کنم ماجراجویی های گرالت به پایان رسیده و او دیگر شخصیت اول این سری در نسخه های بعدی نخواهد بود. صدها ساعت خاطره یک عمر زندگی است. شکار هیولاها در غار و برکه و باطلاق و جنگل، تصمیم گیری های جذاب و حیاتی و در برخی موارد بسیار سخت و صرف ساعت ها در مغازه ها و اهنگری ها و… هر چه بگویم بازهم کم است.

نام فرانچایز: witcher

ناشر: cd project red

زمان انتشار: زمان انتشار اولین نسخه ۲۶ اکتبر ۲۰۰۷/زمان انتشار اخرین نسخه ۱۹ می ۲۰۰۵

اخرین امار اعلام شده از فروش کلی سری:۳۳ میلیون نسخه تا پایان سال ۲۰۱۷

بالاترین امتیاز مت:۹۳

مگر می شود جایی از دنیای بازیهای ویدئویی حرفی زده شود و نامی از سری witcher در میان نباشد؟؟ مگر میشود به بررسی بازیهای جهان ازاد پرداخت و اسمی از این سری نبرد؟ بعد از تولد سری در سال ۲۰۰۷، کمتر کسی فکر میکرد در ادامه این سری بتواند نسخه ای داشته باشد که از ان نه تنها به عنوان بهترین عنوان نقش آفرینی تاریخ، بلکه از ان به عنوان بهترین بازی جهان ازاد تاریخ نیز یاد می شود و اگر witcher 3 برترین بازی تاریخ نباشد(که از نظر تعداد قابل توجهی از جمله خود من هست) بلاشک جزء برترین هاست.  گیم پلی روان و لذتبخش و البته متفاوت با عناوین مشابه، دنیایی بزرگ و عمیق و بی نظیر که در جای جای ان فعالیت های مختلفی برای انجام دادن وجود دارد…دیگر چه میخواهید؟

بقا یعنی همه چیز.

نام فرانچایز: fallout

ناشر:bethesda(از سال ۲۰۰۴)

زمان انتشار:زمان انتشار اولین نسخه ۳۰ سپتامبر ۱۹۹۷/ زمان انتشار اخرین نسخه ۴ دسامبر ۲۰۱۷

اخرین امار اعلام شده از فروش کلی سری: بالغ بر ۳۰ میلیون نسخه

بالاترین امتیاز متا:۹۳

Fallout را می توان برترین فرانچایز اخرالزمانی-هسته ای تاریخ نامید. بیش از دو دهه از عمر این سری می گذرد و همواره نسخه های مختلف بازی از لحاظ فروش و امتیاز بسیار موفق عمل کرده اند. روایت اتفاقات مختلف در دنیایی بعد از ویرانی کامل ناشی از انفجار اتمی به خودی خود برای تعداد قابل توجهی از بازییازان جذاب است، چه برسد که یک بازی در کنار داستان آخرالزمانی هسته ای، یک دنیای بزرگ و وسیع و پرجزییات را در اختیار بازییازان قرار دهد. جدیدترین نسخه این سری با نام fallout 76 تا مدتی دیگر عرضه خواهد شد و باید دید ایا روند موفقیت های این فرانچایز ادامه خواهد داشت یا نه…

خاطره انگیز مثل grand theft auto

نام فرانچایز:grand theft auto

ناشر:۲k games

زمان انتشار: زمان انتشار اولین نسخه ۲۱ اکتبر ۱۹۹۷/ زمان انتشار اخرین نسخه ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۳

اخرین امار اعلام شده از فروش کلی سری: بیش از ۲۲۰ میلیون نسخه

بالاترین امتیاز متا: ۹۷

فرانچایز grand theft auto از همان نسخه های اول ثابت کرد قصد حکمرانی بر دنیای عناوین open world را دارد. محبوبیت این سری سال به سال و نسخه به نسخه افزایش چشمگیری داشته است به طوری که فروش نسخه پنج بیش از شه برابر نسخه چهارم این سری بوده است. تحربه ی یک دنیای بدون مرز و قانون که بازیبازان می توانند صدها فعالیت مختلف را در ان انجام دهند، در کنار ارائه نقشه ای بزرگ و جذاب، میلیون ها نفر را در سرتاسر جهان شیفته این سری کرده است. فرانچایزی که به نظر می رسد در اینده نیز همچنان بر تخت پادشهای عناوین جهان ازاد( از لحاظ فروش) با وجود رقبای سرسخت، تکیه بزند.

من اژدها زاده ام.

ناشر:bethesda

زمان انتشار: زمان انتشار اولین نسخه ۲۵ مارس ۱۹۹۴/ زمان انتشار آخرین نسخه ۹ مترس ۲۰۱۷

اخرین امار اعلام شده از فزوش کلی سری: بیش از ۵۰ میلیون نسخه

بالاترین امتیاز متا: ۹۶

فرانچایز elder scrolls یکی دیگر از نقش افرینی های ریشه دار صنعت بازیهای ویدیویی است. نسخه های مختلف این سری، بیش از حتی طرفداران، مورد استقبال و توجه منتقدان قرار گرفته اند و دو نسخه oblivion و skyrim, به عنوان بازی سال انتخاب شده اند. بزرگترین نسخه کل فرانچایز skyrim بود که دارای دنیایی به شدت وسیع بود. برای انجام و اتمام تمامی مراحل اصلی،فرعی و فعالیت هاب جانبی، بازیبازان حداقل ۲۰۰ ساعت زمان نیاز دارند که عدد بسیار خیره کننده ای است.

ماجراجویی های لینک ادامه دارد…

نام فرانچایز: the legend of zelda

ناشر:nintendo

زمان انتشار: زمان انتشار اولین نسخه ۲۵ دسامبر ۱۹۸۶/ زمان انتشار آخرین نسخه ۳ مارس ۲۰۱۷

اخرین امار اعلام شده از فروش کلی سری: بیش از ۸۰ میلیون نسخه

بالاترین امتیاز متا: ۹۹

قدیمی ترین و باسابقه ترین فرانچایز حاضر در این لیست فرانچایز the legend of zelda است. فرانچایزی که در کنار super Mario, پرچمداران عناوین انحصاری نینتندو محسوب می شوند. بسیاری تصور می کردند که موفقیت های این سری محدود بوده و به نسخه های اولیه ختم می شود و اما نمرات عالی و فروش بالای تمامی نسخه های این سری، نشان داد که این سری حرف های زیادی برای گفتن دارد.

سخن پایان

عناوین open world بخش جداناپذیر و اساسی صنعت گیم را امروزه تشکیل می دهند. امروزه میتوان به قطعیت گفت عناوین جهان باز در کنار بازیهای انلاین، محبوب ترین بازیها در سرتا سر جهان محسوب می شوند. امیدواریم که روز به روز شاهد عناوین بهتر،گسترده تر و بهتر باشیم. نسل نهم با وجود عناوینی چون cyberpunk و starfield, می تواند دوران اوج بازیهای جهان ازاد را رقم بزند…باید دید عناوین جهان ازاد پیش رو مانند red dead چه عملکردی خواهند داشت و ایا می توانند به یک بازی انقلابی تبدیل شوند یا خیر…اما فارغ از اتفاقات پیش رو، عناوین open world بخش قابل توجهی از هویت بازیهای ویدیویی را شامل می شوند…

0
0

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • POOYA Amanita گفت:

    متاسفم دوست عزیز.سری دراگون ایج و مث افکت را بطور کل گویا فراموش کرده اید..مطلب دیگر هم اینکه سری مقدس الدر اسکرولز از مورویند تا اسکایریم دیگر تکرار نخواد شد تا الدر اسکرولز بعدی و کسانی که ویچر را بهترین بازی ار پی جی میدانند قطعا اسکایریم بازی نکرده اند وگرنه نظرشان تغییر میکرد.

    0
    0
  • مقاله جامع و کاملی بود خسته نباشی اقای مصطفی زاهدی. من که کلا مخالف بازی های open world هستم. کلا برای بازی های انلاین مناسبه ولی اگر برای بازی های افلاین بخوان پیاده سازی کنن کار اشتباهیه حالا با خودتون میگید چرا؟ خیلی از بازی ها مثل just cuase و خیلی از بازی های دیگه که تجربه کردیم مپ خیلی بزرگ رو طراحی میکنن ولی هیچ جزئیات خاصی رو نداره تازه شاید هم یک بار به ان جا ها سر نزنید چون در طراحی لول دیزاینی اصلا به ان مکان ها توجه نکردن. ولی بازی هایی مثل fallout یا horizon zero down این بازی ها به غیر از طراحی زیبا در تک تک مکان ها و با طراحی مراحل فرعی جذاب که حتی ما رو مجبور میکنه به ان مکان هایی که نرفتیم رو بریم و نگاه کنیم. لامصب بازیسازی سخت ترین کاریه که دیدم باید خیلی خلاقیت و هنر داشته باشید.

    0
    0
  • داش تو با زالدات حل کن مو میخندونی به امام زمان قسم اخه چیش بهترینه اون یک بازی بچگوست و واسه خورد سالگان بهتریه نه واسه ما!Thinking

    0
    0
  • wizard_bird گفت:

    متشکر جناب زاهدی… بسی روشن کننده و جامع بود

    0
    0