چرا نقدها رو می ریزین تو ماستا؟ | نگاهی به فاز گیمرها و منتقدین فاز به فاز!!! - گیمفا
چرا نقدها رو می ریزین تو ماستا؟ | نگاهی به فاز گیمرها و منتقدین فاز به فاز!!! - گیمفا
چرا نقدها رو می ریزین تو ماستا؟ | نگاهی به فاز گیمرها و منتقدین فاز به فاز!!! - گیمفا
چرا نقدها رو می ریزین تو ماستا؟ | نگاهی به فاز گیمرها و منتقدین فاز به فاز!!! - گیمفا

چرا نقدها رو می ریزین تو ماستا؟ | نگاهی به فاز گیمرها و منتقدین فاز به فاز!!!

سعید آقابابایی
۰۸:۴۰ ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
چرا نقدها رو می ریزین تو ماستا؟ | نگاهی به فاز گیمرها و منتقدین فاز به فاز!!! - گیمفا

دوستان اگر یک درصد فکر کردید که این مطلب نظم و چارچوب مشخصی داره و شبیه به ۴۴۰ تا مقاله دیگه ایه که براتون نوشتم اشتباه اومدین!! این مطلب اصلا خودم هم نمیدونم دقیقا چیه. فقط دیگه قاطی کردم راستش از این وضعیت عجیب و غریب گیم ها و گیمرا و منتقدا و .. یعنی اصلا همه چیز با هم قاطی شده و خروجیش از ذهن فاز به فاز من شده اینایی که می بینید. دیگه هر کسی حدی داره بالاخره! یه وقتایی دیگه آدم رد می ده و قاط می زنه و فاز به فاز میشه خلاصه! یعنی گیم و گیمر و منتقد و قیمه و همه چی رو با هم می ریزه تو ماستا! حتی خودش هم می پره گاهی تو ماستا!

چند سال قبل در گیمفا مطلبی داشتیم به نام “قیمه گیم” که توسط آقای رسول خردمندی نوشته می شد و نگاهی طنز به وصعیت دنیای گیم و گیمرهای ایران و .. داشت که بسبار هم جالب بود. البته وضعیت دنیای گیم در آن زمان خیلی بهتر از الان بود و اگر آن زمان، می شد با یک پرس قیمه به تشریح وضعیت دنیای گیم پرداخت، اکنون طوری شده است که فقط باید بگوییم “چرا قیمه ها رو می ریزین تو ماستا؟!!!” اوضاع بدجوری عجیب و غریب شده و کلا همه زندگی و دنیای گیم و لذت و .. را ول کرده ایم و چسبیده ایم به “قیمه ماستی” به نام “متا” که اگر این طور پیش برود احتمالا باید فرقه ای مذهبی به نام “متاپرستان ناظم الشریعه” هم ثبت کنند زیرا اخیرا دیگر متا را رسما می پرستند یک عده!! اصلا راه دور چرا؟ در همین سایت خودمان مورد داشته ایم با نام “متاپرست” یعنی مثلا این ها وقتی برگه و فرم پر می کنند احتمالا می نویسند “اهل بیت متا”

حالا اگر این نمره متا سالم بود و کاملا اوکی بود باز حرفی توش نبود ولی فقط گیمرها نیستند که قیمه ها رو میریزن تو ماستا، بلکه منتقدین عزیز هم خیلی بیشتر قاطی کرده اند (ام) و از آن طرف هم آن ها قرمه ها را هم دارن می ریزن تو ماستا!!

آقا به طور خلاصه این که دقت کردین که کلا در صنعت گیم، همگی با هم قاط زدیم و قاز به فاز شدیم؟! سازنده ها و ناشرا که غرق در حال و هوای دی ال سی هستن و شبا تو لوت باکس می خوابن و وقتی حباب فکر می یاد بالا سرشون توش یه لوت باکسه که اول باید مبلیغی رو به حساب EA بریزن تا لوت باکس مغزشون باز شه و کمی بتونن فکر کنن! حتی مورد داشتیم در شرکت EA اگر کارمندان با پله ها بروند بالا پایین که خب جزو حالت اصلی و ۶۰ دلاری است ولی آسانسور جزو دی ال سی است و اگر بخواهند با آن بروند باید دی ال سی بخرند و تازه وقتی خریدند آن قدر لوت باکس باز کنند که از یکی آسانسور در بیاید!

چرا نقدها رو می ریزین تو ماستا؟ | نگاهی به فاز گیمرها و منتقدین فاز به فاز!!! - گیمفا

به پیر پیغمبر ۱۰ برابر الان هم حال می کردیم با بازی ها. می دونید چیه؟ اگر زمان عرضه رزیدنت اویل ۳ نمسیس هم جو نمره و منتقد مثل الان وجود داشت و گیمرها هم ۸ چشمی لنگ متا بودن، به حرضت عباس همین نمسیس رو می اومدن برخی می دادن ۶ و متای بازی می شد یهو ۷٫۵ و دیگه نه تنها افسانه نمی شد بلکه پشمک هم نمی شد برای ما متاپرست ها!

منتقدین هم که به یک بازی ثابت یکیشون میده ۱۰ یکی دیگه میده ۶ و یکی هم این وسط دیگه کلا فاز و .. نداره اصلا و به آنچارتد مثلا میده ۴، تازه خیر سرش آمریکایی هم هست!! اصلا مرگ بر آمریکا! هر چی می کشیم از همین آمریکاس. آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند! البته در متای آنچارتد ۴ که یه نیمچه غلطی کرد و با نمره فاز به فازش متای بازی رو کم کرد!! پس شاید آمریکا در حوزه گیمینگ می تواند یک غلط هایی بکند! ولی خودمانیم ها در بقیه حوزه ها هم که ما هی میگیم غلطی نمی تواند بکند ولی غلطی کرده که بازی رو باید بخریم ۸۰۰ هزار تومن. بگذریم آقا. مرگ بر آمریکای جهان خوار که همشون میرم جهنم ما سر راه بهشت می خندیم بهشون. بعد وسط راه متوجه میشیم که بهشت رو EA خریده و جزو سیزن پس شده یا اصلا ایرانی راه نمیدن یا برخی میبینن متای بهشت پایین شده خودشون میرن جهنم اونجا هم می بینن لوت باکس هست!

گیمرها که ما باشیم هم این وسط گیر کردیم و نمی تونیم حتی خود بازی رو بخریم چه برسه به دی ال سی ها و لوت باکس، نمی دونیم نمره ۱۰ یکی رو باور کنیم یا نمره ۴ اون یکی رو و چون از مجموع اینها نه به نتیجه ای می رسیم و نه آخرش اصلا پول داریم که بازی رو بخریم، پس وقتمون آزاد میشه و می گیم بریم لااقل توی سایت بگیم خاک بر سر پلی استیشن که یکی دیگه بیاد خاک بر سر ایکس باکس و جد و آبادش و یکی هم بیاد بگه جفتتون معطلین پی سی گرافیکش بهتره!! تازه اینا مودبانه بود ها. در اصل یکی میگه برو “ایستگاهت” رو نگیرم ما ۴K فلان داریم، یکی میگه برو بابا فن “جعبه بی انحصار”، یکی هم میگه به فینگلیشی میگه “کیپ کالم اند هیت کنسول گیمینگ”.

چرا نقدها رو می ریزین تو ماستا؟ | نگاهی به فاز گیمرها و منتقدین فاز به فاز!!! - گیمفا

وقتی که منتقد قیمه ها رو بریزه تو ماستا… به جان خودم سونی این نسخه منتقدین رو نفرستاده واسه بر و بچ واشنگتن اینا هم ۴ دادن از کاخ سفید!!

بگذریم.. این مطلب در مورد نمره متا و رفتار منتقدین و نگاه گیمرها به این مقوله مخروبه مربوط است که انشالله هر چه زودتر مختومه بشه و به زمین داغ بخوره الهی! آقا جدیدا گاهی منتقدها میان نقدهای “ضیقی گونه” می کنن و نمره های “ضیقی بار” می دن و گیمرها هم که اصلا جونشون به جون متا بنده، بازی رو “ضیقی” می پندارن و به این شکل فرهنگ “ضیقی پروری” رواج پیدا می کنه (یعنی جمله از این ضیقی تر دیده بودین تا حالا!). آخه مرد حسابی تویی که میای به آنچارتد میدی مثلا ۴، کسی که نمیگه “دمش گرم چقدر آدم خفنیه”، میگن “خاک بر سرش عجب خریه!!”. چرا برای دنیا و آخرتت و نوه و نتیجه هات کوله بازی از فحش جمع می کنی؟ مگه نمی دونی گیمرها اعصاب مصاب ندارن و اگر به پرو پاشون بپیچی و به بازی مورد علاقشون نمره کم بدی یا بد بگی ازش، می زنن دخلت رو میارن و کمپین راه می ندازن و هشتگ “منتقد ضیقی نشان” برات می سازن؟ داخلی و خارجی هم نداره ها. یعنی همه جا از این منتقدها هستن. چون امسال سال حمایت از تولید داخلیه یه مثال از یه “شبه المنتقد” تولید داخل می زنم براتون که خیلی با افتخار می گفت “اسکایریم زباله اس” و “بتزدا زباله ساز!!” و “لست او آس خیلی بده”. خب چی بگه آدم به این محصول داخلی؟

چرا نقدها رو می ریزین تو ماستا؟ | نگاهی به فاز گیمرها و منتقدین فاز به فاز!!! - گیمفا

نمی دونم کی و کجا و چطوری… ولی یه روز پیدات می کنم آقای متاکریتیک و می گم “داداش گندشو در اوردی دیگه ها!!”

آقا اصلا حالا که این طور شد می خوام چند خطی از طنز فاصله بگیرم و مقداری جدی در موضوع نقد و نمره و منتقد و .. صحبت کنم. البته نه برای این که اطلاعاتی را به شما بدهم ها، بلکه برای این که بدانید جدی نوشتن هم بلدم!! وگرنه شما که خودتان اوستایین و منم که امروز دارم فقط قیمه ها رو می ریزم تو ماستا!

“ببینید دوستان، حوزه نقد بازی های رایانه ای در ایران به گونه ای است که گاهی احساس می‌کنم تعداد منتقدان بیشتر از گیمرها است و هر کسی با دلایلی درست یا نادرست که گاها تحت تاثیر یک روند روانی منفی یا مثبت بر علیه یا  به سود یک بازی به راه افنتاده است، سعی دارد تا نقد خود را از بازی ارائه دهد و هیچ اشتباهی را هم از جانب خود قبول نمی‌کند. به نظر من نقد نویسی تخصصی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای باید در وهله اول به صورتی باشد که منتقد، برای نقد بازی مستقل عمل کند و این‌طور نباشد که چون همه از یک بازی صرفا بد گفته‌اند او نیز کورکورانه همان موارد را تکرار کند. منتقد گیمری است که مقداری بیشتر از بقیه از جزییات بازی و المان های مختلف آن اطلاعات دارد و البته توانایی به رشته تحریر در آوردن افکارش را نیز دارد، پس در نهایت هر منتقد یک گیمر است و باید در نقد خود در واقع نظر خود در مورد بازی را بگوید نه این که نظر دیگران را بدون هیچ فکری ادامه دهد. گاهی یک منتقد از عنوانی که بسیاری از آن انتقاد کرده‌اند، لذت بسیار زیادی می‌برد ولی گاها همان فرد می‌آید و در نقد بازی کلی از آن بد می‌گوید تا فقط افکار عمومی را با خود همراه کرده باشد در حالی که این صحیح نیست و ذر حقیقت وی باید همان اعتقاد قلبی که در مورد یک بازی دارد را در نقد خود بیان کند. به شخصه مثلا در عنوانی مثل Lords of the Fallen  به این مسئله برخوردم ولی سعی کردم تا به این دلیل که بسیاری منتقدان به بازی نمره متوسطی داده‌اند من نیز تحت تاثیر هعان نمرات قرار نگیرم و به واقع آن چیزی که از بازی استنباط کرده‌ام و تجربه‌ای که از انجام بازی به دست آورده ام را در نقد آن بازی بیان کنم. به عقیده من این موضوع در نقد نویسی بسیار مهم است زیرا که در ایران و همبن طور در دنیا گاها همه نمرات و امتیازات تحت تاثیر یک جو مثبت یا منفی داده می‌شود و گاهی غرض ورزانه….”

خب از همکارانمون در پخش تشکر می کنم به خاطر نمایش این بخش جدی از مطلب، و دوباره بر می گردم به دیفالت مطلب یعنی درون ماست ها!

چرا نقدها رو می ریزین تو ماستا؟ | نگاهی به فاز گیمرها و منتقدین فاز به فاز!!! - گیمفا

وقتی که سازنده بازی قیمه ها رو بریزه تو ماستا این میشه!! جیگر کی بودی تو با اون یوزر اسکور هشت دهمت قناری!! تازه همین هشت دهم هم از لوت باکس در اومده!!

والا قبلا نه اینترنتی بود نه سایتی نه مجله ای. می رفتیم مغاره می گفتیم “آقا یه بازی خوب بده، اونم بر می داشت رزیدنت اویل و سایلنت هیل و داینو کرایسیس می داد بهمون و می رفتیم حالش رو می بردیم. بعد از چند وقت هم که بزرگتر شدیم دیگه علامت شرکت های خوب رو می دونستیم و می رفتیم هر بازی اون علامت رو داشت می خریدیم. دیگه متا کیلو چند بود و منتقد کی بود و زیر میزی به منتقد برای نمره بالا کجا بود؟ والا به پیر پیغمبر ۱۰ برابر الان هم حال می کردیم با بازی ها. می دونید چیه؟ اگر زمان عرضه رزیدنت اویل ۳ نمسیس هم جو نمره و منتقد مثل الان وجود داشت و گیمرها هم ۸ چشمی لنگ متا بودن، به حرضت عباس همین نمسیس رو می اومدن برخی می دادن ۶ و متای بازی می شد یهو ۷٫۵ و دیگه نه تنها افسانه نمی شد بلکه پشمک هم نمی شد برای ما متاپرست ها! اصلا چرا قدیما پر از بازی های افسانه ای و جاودانه اس برامون. چون بنده و “شبه البنده” که “مثلا” نام “منتقد” رو داریم اون موقع وجود نداشتیم که بزنیم تو سر بازی بزرگی که ناشرش خیلی ثروتمند نیست و یه سازنده کوچیکی که Immortal Unchained می سازه بگیم “برو بابا دنبال بازیت” و یا از این ظرف هر کی برامون کادو فرستاد و ۱۰ نسخه کالکشن بازی رو مثلا به اسم نقد رایگان فرستاد برامون، بازی نکرده بدیم یازده. قدیما کسی خراب نمی کرد بازی ها رو و همه عاشق بازی بودیم ولی الان رو هوا هنوز بازی تیتراژش خشک نشده، خراب می کنن بازی رو و سازنده اش ورشکست میشه و استودیوش تعطیل.

آقا یعنی چی آخه میگی کیفیت تکسچرهای بازی مقداری پایینه پس ۳ نمره کم!!‌ اصلا مگه بازی به اینه؟ مگه قدیم تکسچرهای رزیدنت اویل و سایلنت هیل شاهکار بود؟ عزیز من، برادر من، جان من، عشق من، امید من، نفهم!!‌ (به قول مهران مدیری)، بازی یه محصول کلی هنریه که باید به مجموع تجربه ات از بازی در کل نمره بدیم. یعنی عیبی نداره که بیای همه بخش ها رو کامل توضیح بدی و تک تک عیب های ریز و تکسچر و .. رو هم شرح بدی، ولی وقت نمره نباید بیای بذاری رو ترازو بگی “خب، دو تا افت فریم داشتین، هر کدوم نیم نمره، یه دونه تسکچر (تسکچر ها نه تکسچر!) دیر لود شد، ۱ نمره، نورپردازی خوب نبود، ۱ نمره، یک کیلو هم راسته گوسفندی داشتین” و بیای بدی ۷ به بازی ننه مرده. این که نشد منتقد و نقد و فلان.. این شد سوپرمارکت و ترازو و بازی رو مثل ماست دبه ای سنجیدن!!‌

چرا نقدها رو می ریزین تو ماستا؟ | نگاهی به فاز گیمرها و منتقدین فاز به فاز!!! - گیمفا

جوری که اون یارو کافر واشنگتنی آنچارتد ۴ رو می دیده!! مرگ بر امریکا اصلا حالا که اینطور شد!!

خلاصه ی این همه قیمه هایی که ریختم تو ماستا این که آقایون، متا هم خیلی مهمه و هم ذره ای مهم نیست. متا رو تبدیل به رکن اصلیتون برای قضاوت کردن در مورد یه بازی نکنید چون خیلی از منتقدین جدیدا نقدهاشون رو می ریزن تو ماستا! متا خیلی مهمه ولی فقط به عنوان “یک عدد” از فاکتورهای ارزیابی کیفی یک بازی و غیر از آن فاکتورهای خیلی خیلی مهم تری هستند که در راس همه آن ها خود گیمر و سلیقه اش قرار می گیرد. متا در خیلی از مواقع و از زمانی که پول وحشتناک به صنعت گیم آمده و رکوردهای صنعت سرگرمی در این حوزه جابجا می شوند، ممکن است که نمره کاملا سالم و صحیحی نباشد و مثلا سرما خورده باشد یا بدتر از آْن قارچ زده باشد یا اصلا حتی مثل طرح گرافیکی که طراح خوش ذوق ما زده است خود متا رو ریخته باشن تو ماستا! (نمی توان با قطعیت چیزی را گفت ولی آن قدر موارد عجیب دیده ایم و برخی ها افشاسازی کرده اند و… که دیگر کاملا اجازه شک کردن را داریم). تازه “اگر” نمره صحیح و کاملا سالم و بدون کلک و جو گیری منتقدها و بی طرف بودن آنها و … باشد، در این حالت می شود “یکی” از فاکتورهای ارزیابی بازی و نه بیشتر.

چرا نقدها رو می ریزین تو ماستا؟ | نگاهی به فاز گیمرها و منتقدین فاز به فاز!!! - گیمفا

همیشه که سازنده و منتقد نیستن که.. برخی مواقع هم قیمه ها رو شخص خود ما بازیبازان می ریزیم تو ماستا!!

در نهایت این که آقا نتیجه گیری در کار نیست. اصلا هم نمی خوام بگم ایشالا درست میشه چون عمرا نمیشه!! تازه خیلی بدتر هم میشه و انشالله سال دیگه آگهی میزنن “یک عدد لندکروز ۲۰۱۸ سالم بی رنگ با دی وی دی ریجن آل Call of Duty Black ops 354 تعویض میشه، لازم باشه سر هم میدم!!!”

وضعیت نقدها و نمره ها بد هست بدتر هم میشه چون پول بیشتری میاد وسط. وضعیت ما گیمرا توی ایران بد هست بدترم میشه چون مرگ بر آمریکا. وضعیت منتقدا بد هست بدترم میشه چون به یه وری غش می کنن که بصرفه. وضعیبت متا هم که از مجموع همه اینا درست شده، روز به روز از اعتبارش کم میشه چون دروغ قاطیش شده.

ما می مونیم و حوضمون. البته توی حوضمون هم پر لوت باکسه و دی ال سی، ولی تا خم شیم برداریم، کوسه ای به نام دلار می پره می خورتمون و به زندگی گیمری پر از ماستمون پایان میده! ولی یه نتیجه هست که از همه این عکسا که گذاشتم میشه گرفت. اونم اینه که مقصر فقط بازیساز و منتقد و بازیباز نیست. بلکه همگی با هم فاز به فازیم و به وقت خودمون بدجوری قیمه رو میریزیم تو ماستا!!

یکی نیست اصلا به من بگه داداش اصلا گیریم که متا در ۱۰۰ درصد مواقع خیلی هم درست و صحبح باشه و بازی رو هم برخی الکی نکوبن و متاش هم بشه نود. به تو چه؟ مگه می تونی بخریش مثلا؟!”

نویسنده سرش را پایین انداخته و با حالتی محزون جامه ها دریده (البته بخش خاصی از جامه) و سر به بیایان می گذارد…

  • نکته: تا به امروز در هیچ مقاله ای در سطح جهان حتی در حوزه مواد غذایی یا آشپزی و همینطور در منوی آشپزخانه ها و رستوران ها، به این تعداد از کلمات ماست و قیمه استفاده نشده است! مثل این رکوردهایی که برنامه ۹۰ اعلام می کنه که مثلا بازی پرسپولیس و سیاه جامگان رکورد بیشترین حضور گربه در کنار زمین رو شکست مثلا!!‌ من هم رکورد گینس ریختن قیمه ها در ماست ها رو الان در اختیار گرفتم. با تشکر از مدیریت گینس… سعید اقابابایی هستم!!

TUPACAlireza

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

چرا نقدها رو می ریزین تو ماستا؟ | نگاهی به فاز گیمرها و منتقدین فاز به فاز!!! - گیمفا
چرا نقدها رو می ریزین تو ماستا؟ | نگاهی به فاز گیمرها و منتقدین فاز به فاز!!! - گیمفا
چرا نقدها رو می ریزین تو ماستا؟ | نگاهی به فاز گیمرها و منتقدین فاز به فاز!!! - گیمفا
چرا نقدها رو می ریزین تو ماستا؟ | نگاهی به فاز گیمرها و منتقدین فاز به فاز!!! - گیمفا
چرا نقدها رو می ریزین تو ماستا؟ | نگاهی به فاز گیمرها و منتقدین فاز به فاز!!! - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • خسته نباشید
    طنز تلخی بود از وضعیت این روز های منتقدا، ما گیمرا، آمریکا :-/ 😀 ، سایت و جیب خالی ما

  • pc and ps4 گفت:

    عجب مقاله باجالی بود :rotfl: ممنون بابت مقالتون :rotfl: :-* :rotfl:

  • shadowwarior گفت:

    عجب ! خسته نباشید چه مقاله طولانی ای !
    یه مقاله قبلا نوشته بودید با تیتر : بیایید خود زنی نکنیم! به تمام کنسول دارا توصیه میکنم اکه نخوندن بخونن !
    بحث متا هم من شخصا هیچ گونه اهمیتی به یه نمره که یه نفر دیگه داده نمیدم! مثلا همین سر صبحی داشتم sniper elit 4 بازی میکردم و از نظر خودم خیلی نسبت به نسخه های قبلی پیشرفت داشته و باید متاش حداقل ۸۰ میشد! بعد رفتم نقداشو خوندم همین چند دیقه پیش اوضع کلا عوض شد…
    بعد جالب اینه که توی یکی از نقدا طرف خودش روی xbox بازی کرده بود بعد به گرافیک بازی هم عیب گرفته بود! داداچ ! تا حالا تو عمرت رو pc بازی نکردی که بفهمی گرافیک چیه ! مشکل از کنسوله نه بازی ! ولی من که حال بازیو میبرم…
    یه مرگ بر منتقد نماها هم بفرستیم مخصوصا اون عمو عینکیه توی سایت بغلی که فیلم و بازی و هرچی بدی دستش کلا میکوبدش ! بعد اسم خودشو منتقد گذاشته… بعد جالب اینه که بدونید رشته کشاورزی خونده :rotfl:
    خلاصه که متا بسیار جیز چرتی تشریف داره و به اون اندازه که من از مافیا ۳ و homefront 2 لذت بردم از بازیهای زیادی با متای بالای ۹۰ لذت نبردم و کلا بحث سلیقس! روز خوش

  • M2Cian گفت:

    خسته نباشید آقای سعید . حرفاتون درسته والا منم گاهی شک میکنم که این منتقدا پول میگیرن یا جدی جدی کور شدن .به شخصه تو بازی ۸۰ درصد سلیقم رو در نظر میگیرم و ۲۰ درصد نقد سایت هایی مثل ign و GameSpot .

  • OXONE گفت:

    با تشکر فراوان از آقای آقابابایی عزیز بخاطر مغاله زیباشون :heart:
    مدت ها بود ک ی اینطور مغاله توپی میخواستم :yes: :inlove:

  • omidpava گفت:

    یعنی خدا نکنه یه بازی انحصاری از ماکرو یا سونی متاش بیاد بیرون
    ادم زیر پستاشون کامنتها رو میخونه دچار بحران معنا میشه حالا جالبتر میشه وقتی انحصاری سونی متاش ۸۸ یا ۸۵ اینا بشه همه میریزن زیرش که اقا دیدید بازیتون اشغاله متاش ۹۰ به بالا نشده!!!!! wtf
    وای به روزی که متای tlou2 میخواد بیاد احتمالا بخش کامنتهای سایت از کار میوفته
    یه حرف بدرد بخور آدم نمیشنوه از اینا که دنبال متا و جنگ کنسول و اینا هستن
    واقعا این همه در مورد متا و برتری پلتفرمشون بحث بیهوده میکنن و وقت میزارن پاش بازی نمیکنن
    خدا شاهده من زیر پست یه بازی دیدم چنان جنگی راه افتاده بود بین طرفدارا و مخالفای بازی مورد نظر که بیا و ببین ولی خوب که دقت کردم یا اصلا بازی نکرده بودن یا از یوتوب گیم پلی دیده بودن و یا پرت و پلا میگفتن در مورد بازی
    یکیش زیر یکی از پستهای همین گیمفا در مورد گاد اف وار بود، یکیش در مورد کوانتوم بریک بود یکیش رایز
    بیشتر از ۵۰ ۶۰ تا کامنت بر ضد بازی کوانتوم بریک نوشته بودن بعد رفتم چند ساعت گیم پلیشو تو یوتوب دیدم
    اکثر اونایی که نظرات مخالف میذاشتن همون حرفای یه یوتوبر معروفو تکرار میکردن روی یه ویدیو گیم پلی ۱ ساعته که گذاشته بود و البته کامنتهای زیر اون ویدیو رو به صورت ناقص ترجمه فارسی میکردن

    • Vito Scaletta گفت:

      هیچوقت نفهمیدم چرا انقدر همه بر ضد quantum break نظر دادن مخصوصاً منتقدا، به نظر من که عالی بود داستانش و گیم پلیش، کلا هر بازی یکم به مایکروسافت مربوط باشه تو همین گیمفا سیلی از کامنت منفی سرازیر میشه زیر پستش

  • mehrdadPS گفت:

    ممنون سعید جان جالب بود
    نقد و متا هم مثل خیلی چیزای دیگه وارد زندگی ما گیمرا شده و یه جورایی تاثیر هر چند کم تو خرید یا نخریدن بازی داره

  • Hala madrid گفت:

    مقاله باحالی بود :rotfl: دمتون گرم

  • بسیار جالب بود.این مقاله میشه گفت دقیقا چیزیه که من خیلی وقت ها میگم.
    آخه انتخاب بازی چه ربطی به امتیاز متاکریتیک داره ؟ برای من بهترین بازیها اونایی هستند که دوستشون دارم و از بازی کردنشون لذت میبرم.حال آنکه امتیاز متاکریتیک کجاش قرار میگیره من نمی‌دونم !!! :-/
    که مثلاً با اون بازی بخوام پز بدم بگم این بازی شاهکاره و باید تجربه کرد و …..
    آدم باید بازی رو تجربه کنه که دوست داره.
    راستش اون بهترین بازیهایی که من تجربه کردم معمولا متای زیر ۸۰ گرفتن مگر تک و توک. تو امتیازات هم بنظرم گیم اسپات امتیازش از همه کاملتره.
    در نهایت اینکه من از اون دسته افرادی هستم که متای بازیهایی رو که دوست دارم و تجربه کردم رو نمی‌دونم.یک چند تا بازی رو اومدم و براساس متای بالای ۹۰ شون تجربه کردم دیدم نه اصلا حال نمیده. آدم باید از بازی کردن کیف کنه.نه از متای بازی.برای من چیزی به اسم متا وجود نداره.

  • Senatorbigy گفت:

    در حق بعضی بازی ها واقعا ظلم میشه مثلا همین sw;bf 2 که بهترین مپ ها و گیم پلی رو داشت ولی در حقش ظلم شد یا همین rainbow six siege که بهترین بازیه آنلاینه بعد از gta online ولی خوب اون اوایل عرضه اش در حقش ظلم شد بخاطر کمبود محتواش :yes: :inlove: :yes: tnx

  • Alireza_yoo گفت:

    مطلب خیلی جالب و تامل برانگیزی بود بشخصه صد تا بازی با نمره کامل از نظر خودم رفتم بعد ک متاشونو الان میبینم شصت هم نبودن ک اصلا مهم نیست شاید یه اساسین خیلی تکراری باشه ولی با همون تکراریشم کار چندانی ندارم و کلی حال میکنم صد در صد یه بازی متنوع مثل ویچر برام لذت بخش تره ولی کاری ب منتقدی ندارم ک مثلا ب اوریجین شیش میده اخه خودم چشم و عقل دارم بعضی بازی ها مثل اسیسین یک ماست وانتد و… رو تا همین چند وقت پیش متاشونو ندیده بودم ولی وقتی این بازی ها و صد ها بازی دیگرو میرفتم برام کامل بود چون لذت بخش بود ولی الان خودم هم کمی متاپرست شدم و تا یه بازی متاش کم میشه ناامید میشم ازش با این حال تا با چشم خودم نبینم و. بازی نکنم اکثرا قبول ندارم حرف منتقدو سایر گیمرهارو چون هر کس یه سلیقه ای داره

  • سعید جان خسته نباشی طبق معمول مقاله عالی بود.
    تویوتا لندکروز بی رنگ رو خوب اومدی 😀

  • farhad357 گفت:

    مطلب جالبی بود . البته نقد بازی به نظر من یکم سلیقه ایی هم هست . مثلا خود شما از زره های لرد اف فالن خیلی خوشتون اومده میتونه تو امتیاز دهی شما تاثیر بزاره . ولی منتقد دیگه این زره ها به چشمش نیومده و چیزهایی دیگه میخواسته که تو بازی نیوده . در کل به نظر من لذتی که هسته اصلی گیم پلی به گیمر میده باید رکن اصلی نمره دهی باشه . چیزهایی مثل تکسچر و نور و دیر لود شدن اگر ضعیف باشه خیلی نباید نمره بازی رو کم کنه . اون نمره های پایین هم که نشون دادید نمرات منتقدین نبود که یوزر اسکور بود دیگه مگه مربوط به گیمرهای عادی نمیشه ؟؟ یوزر اسکور رو هرکس میتونه بیاد هر نمره ایی دلش بده و بره . تاثیری داره تو متای بازی یوزر اسکور ۱۰ داریم
    ۱ هم داریم ؟؟ با تشکر .

  • AmiRmsD گفت:

    خسته نباشید آقای آقابابایی عزیز بسیار مقاله جالب و بجایی بود. این بحث بین نمره و متا و اینجور چیزا نه تنها به بازیها بلکه به جامعه گیمر ها هم ضربه میزنه به طوری که خیلی از گیمر ها به خاطر اختلاف نظر یا اینکه به طرف مقابلشون
    که مثلا یه کنسول دیگه داره فشار وارد کنن باهم جر و بحث های شدید میکنن که لازم نیست بگم چقدر بیهوده و عبثه!

    پ.ن: تیتر مقاله رو که خوندم گفتم این به احتمال خیلی زیاد مقاله خود آقا سعیده! 😀

  • Sir Sonic گفت:

    دمت گرم آقای بابایی…اگه کانال یوتیوب videogamedunkey رو بشناسید، اون هم یه نقد عجیب و طنز و خوب برا این چیزا داره.
    متا کلّاً همه رو تحت کنترل روانی قرار داده.
    به نظر من بدترین و فجیع ترین کاری که مننتقد ها و متا با یه بازی کردن سر Nier Automata بود.
    به طرز بیخود و بی منطقی بدون این که خیلی از منتقد ها حتی از پایان و تغییرات وسیع بازی تو دور های دوّم و سوّم بازی خبر داشته باشند نمره های معمولی کم بهش دادند. حتی بازی رو تموم هم نکرده بودند

    • Mikasa گفت:

      مثل کاری ک با سری سولزبورن کردن
      چون نمیتونستن تا ته بازیو یه روزه تموم کنن و حوصله کند و کاو تو داستان نداشتن متاهاشون زیاد بالا نشد

      • farhad357 گفت:

        سولز بورن که متاش خیلی بالاست . سولز ۲ ۹۱ . سولز ۱ ۸۹ .

        • Mikasa گفت:

          ب نظر من لیاقتشون بالای ۹۶ هستش

          • pc and ps4 گفت:

            لیاقتشون بالای ۹۶ هست 😮 بعد میگی tlou پشمکه خدا شفات بده :no:

            • Mikasa گفت:

              عمق گیم پلی تلو نهایتا یک صدم دارک سولز باشه با ارفاق
              کلا چند نوع اسلحه تو تلو داشتیم؟ ته تهش ۱۰ نوع مختلف
              تو دارک سولز تا جاییکه یادمه حداقل ۶۰ نوع سلاح مختلف داریم
              بیلد های مختلف داریم
              تنوع دشمنا به طرز وحشتناکی بالاتره
              باس فایت های بیشتر و صد برابر بهتر از تلو دارن
              حالا زره های مختلف ، بیلد های مختلف، مدت زمان گیم پلی فوقالعاده بالاتر ، قابلیت تکرار بهتر به دلیل تنوع گیم پلی بالاتر و موسیقی حماسی و ابرشاهکار سولز
              تو بحث گیم پلی تلو مقابل سری سولز عین یه قطره آب مقابل دریا میمونه
              تنها برتری ای که داره تو شخصیت پردازی و داستانشه و گرافیک فنیش
              و چون بحث ما بازیه نه فیلم
              پس “به نظر من” دارک سولز و رفقا از تلو بهترن

              • خدای من
                آخه دوست گرامی
                کی یه بازیه تو سبک بقا رو با به بازیه آر پی جی مقایسه می کنه!
                بعضی وقت ها احساس می کنم بعضی از دوستان کلن تو جاده خاکی ان

              • pc and ps4 گفت:

                اولا که مبارزات تن به تن tlou می ارزه به صد تا دارک سولز.سیستم شوتینگ tlou هم که هیچ بازیی نداره.گیم پلی tlou ابر شاهکاره.سیستم مبارزاتش فوق العادست و چطوری هوش مصنوعی دشمنا تو مبارزات طبیعی واکنش نشون میدن.تیر اندازی بازی فوق العاده سنگینه.الان مبارزه با سلاح سرد tlou طبیعی تره یا دارک سولز 😐 نه خودایش کدوم بهتره 😐 خودت برو مقایسه رو تو اینترنت ببین 😉 گرافیک هم که نگم tlou نسل هفت اومد گرافیکش هنوز از نود درصد بازیی های نسل هشت بهتره 😉 میتونی بری مقایسه گرافیک گاد جدید رو با tlou ببینی 😉 فقط ویدیوش رو بدون تعصب ببینید تو گیم اسپات هم هست.هوش مصنوعی tlou شامل انسان ها و کلیکر هاست و هوش مصنوعی دشمنا فوق العادست یعنی حتی وقتی متوجه میشن سلاحتون خالیه واکنش متفاوت نشون میدن.رو گروندد دشمنا قایم میشن یواشکی از پشت خفتون میکنن :yes: هوش همراه داره که در زمان خودش انقلابیه چون تو مخفی کاری هم هست درسته مشکلات زیادی داره اما اول راه بود که در انچارتد ۴ کامل شد.( بعد شما تو یه پستی گفتی هوش مصنوعی اتریوس قوی تر از الی چون کاربردی تره 😐 اخه چه ربطی داره هوش مصنوعی یعنی طبیعی باشه نه اینکه کارکتر همراه قوی باشه ضربه بخوره نمیره اما چون قویه پس هوشه مصنوعیش قوی تره 😐 :no:
                هوش مصنوعی زامبی ها هم با هم خیلی خیلی متفاوت هست رانر ها سریع حمله میکنن کلیکر ها از سیستم شنوایی فوق العاده بهره میبرن و بسیار طبیعی واکنش نشون میدن.یه نوع دیگه هم بود که نیمه کلیکر بودن و قایم میشدن.بولتر هم که دیگه نگم 😉
                الی هم با تمام مشکلاتی که داشت گام بزرگی تو هوش مصنوعی بود که هنوز هیچ شرکتی جز ناتی داگ جرئت گذاشتن هوش مصنوعی همراه در مخفی کاری رو نداره 😉 اما چون قدرت اتریوس رو نداشت یعنی هوش مصنوعیش ضعیفه واقعا واسه این جملت باید تاسف خورد 😐
                طراحی هنریشون متفاوته اما من tlou رو ترجیح میدم چون طراحی هنریش رو با گرافیک فنی بسیار قدرت مند میده که بسیار زیبا میشه :yes:
                داستان هم که جایزه نویسندگان امریکا واسه برتر نشون دادن داستان tlou کافیه.
                صدا گذاری هم که نگم 😉
                مبارزات دارک سولز بسیار باحال و پر هیجانه اما از tlou بهتر نیست خدایش مبارزات tlou کجا دارک سولز کجا برید ویدیوش رو ببینید.گرافیک هم که یک نسل عقب تر از tlou.
                داستانه دارک سولز رو من دوست دارم اما با tlou هزاران فرسنگ فاصله داره.هوش مصنوعی هم که دارک سولز اصلا هوش مصنوعی همراه نداره دشمنا هم که معمولی هستواقعا میخوایی بگی واکنش دشمنا تو دارک سولز طبیعی تر از tlou هست 😐 البته از کسی که میگه هر هوش مصنوعی همراهی قوی تر باشه پس هوش مصنوعیش بهتره نباید سوال پرسید 😉
                تایید لطفا :rose:

                • Mikasa گفت:

                  مبارزات تن به تن تلو می ارزه به دارک سولز؟ تهش دوتا دکمه زدنه مواقع خاص یه مثلث هم میزدیم یه اتفاق خفن بیفته خیر سرش D:
                  این مبارزات یک هزارم دارک سولزم نیستین چون تو دارک سولز من میتونم یه دشمنو به میلیون ها شکل مختلف شکست بدم
                  با بیلد های مختلف
                  با سلاح های مختلف
                  و
                  هوش مصنوعی دشمنای تلو داغونه
                  الی از جلوش رد میشه واکنش نمیده این کجاش هوش مصنوعی خوبیه؟ یارو تفنگ دستشه بجای اینکه کاور بگیره میدوه سمت من این الان هوش مصنوعی خوبه؟ نمونه های زیادی ازین هوش مصنوعی افتضاح تلو تو یوتیوب هست کافیه سرچ کنی
                  تو میگی مبارزات با سلاح سرد تلو طبیعی تره؟ بایدم اینطور باشه چون دارک سولز فانتزیه قرار نیست طبیعی باشه همه میدونن بازیای ژاپنی یه درجه فانتزی بالایی دارن
                  اصلا در مورد مدیوم گیم حرف میزنیم نه فیلم واقع گرا 🙂
                  همون تنوع سلاحی دارک سولز بازم هزاربار ارزش داره به دوتا چوب بیسبال و چاقو زدن داخل تلو
                  در مورد مقایسه گاد و تلو هم تو یه جمله برات میگم
                  من ترجیح میدم ساید کیکم کسی باشه که بتونم کنترلش کنم ،‌تو گیم پلی تاثیر زیادی داشته باشه، قدرتمند باشع و عین یه بدبخت لازم نباشه هر ثانیه مراقبش باشم
                  من ترجیح میدم ساید کیکم کسی باشه که بود و نبودش تو مبارزات برای من اهمیت حیاتی داشته باشه
                  نه کسی که نصف بازی باید براش قلاب بگیرم بره بالاD:

                • pc and ps4 گفت:

                  چرا خودت شروع کردی به گیر دادن به tlou چون سوزوندت

                • farhad357 گفت:

                  دوست عزیزم من میدونم شما عاشق بازی لست اف اس هستی و این بازی رو شما خیلی تاثیر گذاشته . اشکالی نیست خیلی هم خوبه منم یه زمانی عاشق بایوشاک ۲ شدم و چندین بار سر بازی گریه کردم . کاملا طبیعی هست . اما همینطور که دوستان در بالا اشاره کردن دارک سولز ار پی جی هست و گیم پلی عمیقتر و ارزش تکرار بسیار بالاتری نسبت به لست که یه بازی اکشن ادونچر هست داره . علاوه بر اون دارک سولز یه جورایی کالت محسوب میشه یعنی از سبکش الهام میگیرن برای ساخت بازیهای جدید ولی لست خودش گیم پلی شبیه رزیدنت اویل ۴ داره و از یه بازی کالت الهام گرفته . نمیشه این دو بازی رو با هم مقایسه کرد اصلا .سیستم مبارزات سولز تا به حال در هیچ جا دیده نشده . یکدهم ثانیه اتک رو دیرتر بدی نتیجه مبارزه عوض میشه فکر نمیکنم لست به این دقت و ظرافت باشه اونم با اسلحه گرم توی فاصله . امیدوارم دلخور نشی .

              • Mikasa@تعجب میکنم،دیگه تو بیش از حد داری به تلو گیر میدی،خدایی باهاش دشمنی دیرینه داری؟!!’
                بازی که متاش ۹۵ شده،و توی تعداد جوایز gta v رو شکست داده،جای هیچ بحثی نمیزاره،بعدشم مقایسه گیم پلی تلو با دارک سولز واقعا کار مسخره،جون هیچ جوره باهم تناسبی ندارن،

                • Mikasa گفت:

                  والا من شروع نکردم من صرفا گفتم حق دارک سولز نمره بهتریه ب نظرم یکی اومد تلو رو پیش کشیدD:
                  منم هیتر سونی نیستم سونی فنم چیزی ک میگم تجربه صادقانه ی خودمه از تلو بدون فن بازی یا تعصب
                  منکه بیکار نیستم از انحصاری شرکت مورد علاقم الکی بد بگم
                  لابد یچی هس که میگم

              • asasin گفت:

                XX—LASTOFUS—XX . Mikasa . Brutal_shooter
                خدایی خجالت بکشید
                امروز اقای اقابابایی چی نوشته خوندین مطمئنی خوندین؟
                چرا از حرفای درست درس نمیگیرن ایخدا !؟
                بابا بازی هر فرنچایزی که بگید عاشقان داره
                ناراحت نکنید هم دیگرو با این حرفا!!!
                بسه دیگه متا متا چیه خدایی تا کی میخایین متا متا کین!؟
                باوا هر بازی یک خاصیت و خواصی داره! متا یک مشد ادم بیکار اومدن سایتو گرفتن و واسه بازیا و فیما متا میدن
                کسی واستون تصمیم گیری نکنه خودتون ترلر ببیید پسندیدین دیدین از بازی تعریف شده برید بگیرید عشق کنید متا چیه چه کوفتیه!؟
                امیدوارم یک درسی بگیرین از حرفای یک ادم معمولی یا از اخود اقای اقابابایی
                عباس جانBrutal_shooter
                خدایی کسی که غییر منطقی باشه ادامه نده دیگه خودشو خودش میمونه
                *
                از دست تو XX—LASTOFUS—XX
                کلی جان تا دلت بخاد تلو جاشو داره لازم نیست تا این حد کشش بدی همه هم میدونن
                *
                Mikasa دوست عزیز
                تو اگه میگی متای سولز برون کمه پس میخاییش چقد باشه مثل زالدا ۹۹؟ که از این نره خندم میگیره؟ ناراحت هم هستی!؟
                *
                باوا ول کنین این حرفارو اونا بدون این که بازیرو بازی کنن بهش متا میدن
                حتما مقاله اقای اقابابایی رو بخونین!
                موفق باشین :rose: اگه باهاتو تخص حرف زدم ببخشین میخاد بدونین نذارید فردی واستون تصمیم گیری کنه تا دلتون بخایی تابع متا باشید اما قبولش نداشته باشید و ازش ناراحت نشید چون که چیز مهمی نیست.

                • من کاملا حرف شما رو قبول دارم،چون حرفی که زدی کاملا منطقیه،و هر بازی جای خودشو داره
                  راستی آواتارت رو عشقه،عشق

                • asasin گفت:

                  Brutal_shooter
                  اره هر بازی جای خاص خودشو داره و هر ادمی باید درک که اگه عاشق یک بازی هست نباید به دوستش فشار بیاره که باید مثل من این بازیرو دوست داشته باشی: چون علاقها فرق میکنن علاقها بعضیاشون شبیه هم هستن یا زیاد شبیه هم یا خیلی کم شباهتدارن با هم دیگه بستگی داره.
                  مثلا دوستمون ‘میکاسا’ ‘سولز برونو’ دوست داره عاشقشه فکر میکنه باید همه همین عشقو بهش داشته باشن نمیشه که منم ‘سولز برونو’ دوس دارم اما نه به قدر دوستمون و به نظرم متاش چیز کمی نداره گرچه متا چیز دروغیه.
                  ممنون دوست عزیزم :heart: همچنین اوتارت زیباست خیلی هم بهتون میاد :yes:
                  به امید موفقیت و توسعه بیشتر فرنچایزها :heart:

                • Mikasa گفت:

                  ببین عزیز
                  من پول و وقتمو پای تلو گذاشتم
                  همین منو مجاز میکنه نظر صادقانه مو در موردش بدم ایکس باکس فنم نیستم انحصاری سونیو بکوبم
                  به نظر من overrated ترین بازی تاریخ گیمینگ همین تلو هست در کنار اسکایریم
                  اگه من قرار باشه نظرمو نگم چون چهارتا تلو فن ناراحت میشن پس اصن بخش نظرات برای چی هست؟
                  قراره همه به به بگن در مورد یه بازی مگه؟
                  به همون نسبت که به نظرم تلو اورریتده سری سولز آندرریتد هستن چون یه جریان جدید در صنعت گیم بوجود اوردن و چندین بازی با مکانیک های مشابهشون ساخته شد(lords of fallen , nioh god of war,) همین ثابت میکنه سری تاریخ ساز و شاهکارین

              • noobmaster69 گفت:

                سلام دوست عزیز؛
                ایراداتی که داری از الی میگیری دیگه واقعا بنی اسرائیلی هست اولا الی اصلا ساید کیک شما نیست حکم یه محموله رو برای شما داره و مراقبت تو بازی از الی فقط برای عمق دادن به احساس مسئولیت و محافظت پدرانه‌اس همیشه که ساید کیک ایده آل شما بهترین نیست حالا شما بیشتر فانتزی دوس داری قدرتمند دوس داری مبارز دوست داری دلیل نمیشه که اینارو از یه بچه چهارده ساله هم تو یه دنیای تقریبا واقع گرایانه هم انتظار داشته باشی و قیمه ها رو بریزی تو ماستا. یا اصلا ببینیم ایا اون همه تنوع سلاح و ارمور تو لست لازمه؟!
                کلا میگم اگه میخوایم از یه بازی ایراد بگیریم حداقل منطقی بگیریم من خودم عاشق لست هستم اما خیلی کم پیش میاد راجع بهش حرف بزنم چون مطمئنم علاقه بیش از حدم از بازی جلو دیدن بعضی از حقایقو میگیره
                در مورد مقایسه این دو بازی(لست و دارک سولز) هم نظری ندارم

      • Good Hunter گفت:

        دوست من با تمام احترامی که شما عزیز دل و سولزبورن قایلم و همیشه اسم مستعارمو GoodHunter یا FireKeeper به عشق این دو گیم شاهکار استفاده میکنم ولی هردو گیم رو یک روزم نه بلکه بورن رو ۵ساعته و سلوز ۳ رو ۷ساعته میشه از ۰ از یک اکانت ۰ کیلومتر تمومش کرد اگر البته چند بار گیم رو رفته باشید و صد البته این سبک همه پسند نیست واقعیت

    • Good Hunter گفت:

      به شخصه انقدر از بازی Nier Automata لذت بردم که که اصلا نمیتونم در قالب کلمات وصفش کنم
      موسیقی متن شاهکار به معنای واقعی صداگزاری بینظیر گرچه خب JRPG طرفدارای خودشو داره و اصیل دشمناشم مخالفای مانگا و طرفدارای کمیک بوکا و یسری متعصب ها هستن که از بالا گرفتن این سبکا به غرورشون بر میخوره ولی میدونی چیه ؟ اصلا مهم نیست لبخند زده و میریم برای بار ۲۰مین بار بازی رو تموم کنیم
      برای دوستان عزیزان عاشقان Nier و موسیقیش من لینک کنسرت کاملا Live تمام OST های Nier در کنار ویس اکچر های واقعی ۴شخصیت محور داستانی که ایفای دیالوگ و نقش میکنن تو این کنسرت رو میذارم لذت ببرید
      ۲ساعت عشقه اینقدر این کنسرت باکیفیت و بادقت بینهایت زیبا اجرا شده بنظر من بهترین کنسرتیه که دیدم حتی بهتر از یانی ۲۰۰۶
      تقدیم به همتون امیدوارم گیمفا هم این رو در قالب یک پست به اشتراک بذاره
      https://www.youtube.com/watch?v=WlK1qCh8cmE

    • asasin گفت:

      از وقتی که متولد شدم تا به امروز جوری تربیت شدم که نمیذارم فردی واسم تصمیم گیری کنه حالا چه برسه به بازیهایی که عاشقشونم اینا دارن خودشونو جوک و مصخره میکنن حتا بازیرو بازی نکردن میان متا میدن به بازیها اینا زمان سگا کجا بودن !؟ کنار ننه باباشون الا اومدن بزرگ شدن واسه ما سایت زدن ؟!
      والله درود بر منو خانوادم که چنین در اومدم که خودمو واسه خودم قبول دارم و چیز علکیو از راستو میفهمم و اشتبارو از صحیح تعین میکنم! سپایدی حقش ۹۰ ۹۳ بود هممون میدونیم ولی اصلا تو دیدم من نیست که بخام بهش فکر کنم مثل این میمونه یک قباری رو کفشمه با یک تیکه دستمال کاغذی هم میشه پاکش کرد!
      اینارو گفتم تعریف از خودم نیست نه اما باید اینجوری باشیم و گرنه نمیتونیم خودمون باشیم نمیتونیم خاصیت خودمونو داشته باشیم!
      خاصیت هر انسانی با اراده و خاستهای خودشه!

    • درود بر شما جناب سونیک عزیز. خیلی متشکرم از لطف و محبتتون که مطالعه فرمودید.
      واقعا نایر اتوماتا حقش بازم بیشتر از این حرفا بود.
      https://t.me/Gametal

  • PewDiePie گفت:

    مثل همیشه مقاله خوبی بود :heart:
    ***********************************
    حال کار به اینا ندارم ولی چرا اون ایموجی اخه :-/

  • سعید عزیز مقاله فوق العاده ای بود :yes: :yes:
    ببینید منتقد کارش “نقده” منتقد میاد که نقد کنه از این راه پول درمیاره درامدش از راه نقد کردن تامین میشه منتقد “لذت” نمیبره منتقد “نقد”میکنه
    میاد میشینه و جز به جز بازی رو بررسی میکنه تا ایراد دربیاره کارش اینه وظیفش اینه باید نقد کنه
    ولی گیمر میاد و از بازی کردن لذت میبره منتقد نیست فقط “گیمره” نمیاد بگه خب من باید از این بازی ایراد بکشم بیرون نه بازی میکنه که لذت ببره ما هم گیمریم منتقد نیستیم
    اگر یه جایی بازی نقد شد مهم تر از اون نقد کاربرهایی هستن که زیر اون نقد میان و نظر خودشون رو درباره بازی میگن و از تجربه خودشون از بازی میگن من به شخصه نظر اون کاربرها از نقد منتقده برام مهم تره چرا چون منم یه کاربرم از تجربه گیمرها بیشتر میتونم استفاده کنم
    اگر یک گیمر بهتون گفت فلان بازی رو نخرید بدونید که حتما بازی یه طوری هست که نتونسته یه گیمر رو راضی کنه اما اگه یه منتقد گفت فلان بازی رو نخر اینجا بحثش فرق میکنه چون منتقد گیمر نیست منتقد کارش گیمر بودنه و لذتی نداره مجبوره برای اعتبارش بازی رو طور دیگه بازی کنه بنابراین از هر بازی خوشتون اومد بخرید و لذتش رو ببرید اگر نظر خواستید نظر گیمرها رو درباره بازی بپرسید نه منتقد ها رو

    • shadowwarior گفت:

      به به ممد رضا چطوری داش ! (زود پسر خاله شدم )
      با کامنتت موافقم منتقد باید نقد بکنه نه چرت بگه !
      یه اسپمم بگیم :
      میگم بازی جدید چیا میزنی؟ و اینکه sniper elite 4 رو بازی کردی ؟ اگه آره نظرت در موردش چیه ؟
      راستی چطوری میشه توی سایت به کسی پیام خصوصی داد ؟ |:

      • به به داش علیرضای عزیز دل
        اسنایپر الیت از عناوین مورد علاقم هست تمام نسخه هاش رو بازی کردم از نسخه ۳۶۰ گرفته تا نسخه جدید و بهترین قسمت نسخه جدید محیط های بازی هست که برای من جذابیت زیادی داره
        گرافیک روی one معمولی بد ک نبود ولی خب جای کار زیاد داشت اما به طور کلی همون اهسته کردن برخورد گلوله همیشه برای من جذاب هست
        پ.خ رو باید بری قسمت پیام خصوصی دیگه کار سختی نیست

    • AmiRmsD گفت:

      منتقد کارش صرفا فقط ایراد گرفتن از بازی نیست،کار منتقد نقد و بررسی بازیه. کار منتقد اینه که بیاد بخش های مختلف یک بازی مثل داستان، گیمپلی، گرافیک و… یک بازی رو مورد تحلیل قرار بده و در مجموع نقاط ضعف و قوت بازی رو بگه نه اینکه بیاد به زور هم که شده یه ایراد ناجوانمردانه از بازی در بیاره و بازی رو الکی بکوبه. مثلا بعضی از منتقدها خیلی اوقات موقع نقد و بررسی بازیها از خیلی از جنبه های یه بازی تعریف کردن و گاهی اوقات هم شده که به بازی بالاترین نمره رو دادن چون واقعا حقش بوده و نیومدن یه ایراد الکی بگیرن و بگن آره ما خیلی منتقد حرفه ای و کاربلدی هستیم. اینی که میگید منتقد نمیتونه از بازی لذت ببره بنظر من درست نیست چون منتقد به خاطر اینکه رو بخش های مختلف یه بازی (بیشتر از یک گیمر) فوکوس میکنه گاهی اوقات بیشتر به ارزش و هنر اون بازی پی میبره

    • farhad357 گفت:

      نظر گیمرها هم زیاد شرط نیست . خیلی ها گفتن ما دارک سولز رو همون اولش شیفت دیلیت کردیم و اصلا سمتش نرید . چه کاریه یه روز وقت بزاری تا یه راهرو رو رد کنی یا یه باس رو بزنی . خیلی از این حرفها رو من شنیدم . ولی خیلی ها یه جور دیگه به بازی نگاه کردن و لذت بردن . منتقد هم به گفته اقا سعید گیمری هست که هاردکور هست و از گیمر معمولی خیلی چیزها در مورد المانهای بازی بیشتر میدونه قطعا از بازی کردن لذت میبره .

    • asasin گفت:

      هر منتقدی که هست تو اون سایت کوچولو رشوه گیره فقط سگ کاستلوانیا لورد اف شادوتمام اون سایتو ممبراشو می ارزه که ممبرایی رشوه گیر هستن.
      داش ترلر جدید DMC5 داشته باش ببین کپکام چکار کرده چه دانته ای ساخته فردا این بدبختا میان متا چی میدن؟
      https://gamefa.com/502431/devil-may-cry-5s-latest-trailer-shows-off-extended-gameplay-footage-of-dante/
      والله اصلان مهم نیست بذار ۱۰۰ بدن به بذار ۱۰۰۰ بدن گرچه داریم! بذار ۰ بدن مهم اینه بیا ببین چی به چیه حال کن اصلان از این شاهکاریرو که هر کسی که اون ترلرو دید گفت شاهکاریه

    • سلام خدمت رضای عزیز و گل. یک دنیا ممنون. نظر محبتتونه رضا جان مثل همیشه. ممنون از نظر زیباتون .
      https://t.me/Gametal

  • Nima.ZM گفت:

    خیلی ممنون بابت مقاله جالب و پر مفهوم بود

  • مقاله عالى اى بود :rotfl: دستتون درد نکنه :yes: مثل قبل بیشتر از این مقلات طنز بنویسین

  • با سلام و تشکر. عارضم خدمت شما که نقد کردن و متا خیلی خوبه و میتونه یه راهنما برای انتخاب بازی برای خرید بشه البته تا زمانی که با چاشنی دروغ قاطی نشده باشه.(خواستم بگم که اینقدر دیگه از سایت های بغلی کناردستی جلویی عقبی یا… بد یا خوب نگید اصلا چکار بکار اونا دارین) من خودم به شخصه بوده از بازی با متا ۴۰ لذت بردم و بوده از بازی با ما ۹۰ به بالا خوشم نیومده و این سلیقه ای بودن رو نشون میده. خب برای کسانی که به متا اهمیت میدن…. من خوم هر موقع نقدی از سایت های ایرانی یا حتی خارجی میخونم کار به نمره ای که دادن ندارم میرم نقاط ضعف و قوت رو میخونم و تصمیم گیری میکنم برای تجربه این بازی یا خیر. برای مثال اگر تو نقاط ضعف مواردی جزئی بود ولی در نقاط قوت مواردی مثل داستان خوب یا روایت یا چیزهایی از این قبیل بوده حتی اگر نمره پایین هم بهش داده باشن اونو تجربه میکنم چون نقاد ضعف جزئی و نقاط قوت بزرگی داشت. مخلص کلام متا یه چیز کشکی ست و فقط به تجربه بازی باز مرتبط است. تمام

  • Vito Scaletta گفت:

    من که شخصا اصلا به نقد ها یا حتی نظر بقیه اهمیتی نمیدم تا وقتی که بازی رو تجربه نکنین نمیتونین مطمئن بشین که خوبه یا نه حتی ویدیو و تویچ هم اصلا با اینکه خودتون بازی کنین قابل مقایسه نیست هرکسی سلیقه خودشو داره

  • legendboy گفت:

    ما که دلمون تنگ شده واسه قیمه گیم های آقای خردمندی
    آقای بابایی اگه این حوصلو در خودت میبینی این بخش رو ادامه بده
    جای خالیش تو گیمفا حس میشه

  • mohamad 47 گفت:

    سلام سعید جان.خسته نباشی
    حالا من که خیلی وقته دیگه پول به بازی نمیدم یعنی دارم دانلود میکنم هکی هاشو.ولی گاهی باید بازی های ۲۰ گیگی دانلود کنم که اگر خوب نباشه سره همون دانلود کردنم اعصابم خورد میشه.حالا حساب کن بری مثلا تو این وضع دلار بازی ارج بخری و بازی مورد علاقت نباشه.
    قدیم اوضاع فرق داشت نهایت یه سی دی میخریدیم ۱۰۰۰ تومن فقط هم از رو عکسش نگاه میکردیم بازی رو انتخاب میکردیم
    من یکی که متا رو ملاک میدونم همیشه میگن تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها.کدوم بازی شاهکاری رو دیدی که متاش زیر ۹۰ باشه یا اصلا۸۵!
    و خیلی خیلی کم پیش اومده که یه بازی با متای زیر ۷۵ بازی شاهکاری باشه.
    حالا ممکنه اون بازی با متای زیر ۷۵ رو من بازی کنم و از اون به عنوان یه بازی فوق العاده یاد کنم مثله بازی kane &linch 2 ولی این نظره منه چون به مزاق من خوش اومده.ولی به مزاق جامعه گیمری زیاد خوش نیومده.
    و همین طور برعکسش عده خیلی کمی پیدا میشن که از یه بازی شاهکار مثله رزیدنت اویل ۳ خوششون نیاد و بیان متای زیر۸۵-۹۰بهش بدن.تک و توک پیدا میشن که حال نکنن با اون بازی.
    بره همینه که متا همیشه هم و به ندرت، اون چیزی نمیشه که ما از یه بازی انتظار داریم

  • mercenary گفت:

    خسته نباشید آقای آقابابایی. مقاله موضوع فوقالعاده ای داشت و همینطور شما هم عالی نوشتید. البته اگر این منتقدهای منتقد نما نبودن متا یکی از معیار های خوب می بود هرچند که متا در حق بازی های زیادی کم لطفی کرده اما در خیلی از موارد هم منطقی بوده در هر صورت به عنوان یک ملاک اولیه بد نیست به شرطی که همه چیز رو آدم رو متا نبنده.
    موفق باشید

    • درود بر شما mercenary عزیز. یک دنیا سپاس از بزرگواری و محبتتون. سلامت باشید انشالله. نظر لطفتونه که مطالعه فرمودید و باعث افتخارم هست که رضایت داشتید.
      https://t.me/Gametal

      • mercenary گفت:

        سلامت باشید آقای آقابابایی. افتخار از بنده هست و حرف حساب می زنید که یک سری منتقد دیگه خیلی خودشونو گم کردن و همینطور اینکه لذت بردن از بازی شرط اصلی هست رو هم کاملا قبول دارم. اینکه فرمودید یه زمانی می رفتیم می گفتیم یه بازیه خوب بده منو یاد دوران راهنمایی که تو یه فروشگاه محصولات فرهنگی (مثلا GTA) کار می کردم انداخت. اینم که نمره ی ۱۰ یکی رو باور کنیم یا ۴ یکی دیگه رو هم عالی بود. شاید متا به همین خاطر باشه که یک نمره ی میانگینی از نظرات داشته باشیم. به شخصه خودم آدم سختگیری هستم موقع ایراد گرفتن ولی موقع نمره دادن یه آدمه دیگه میشم و خیلی خوب نمره در نظر میگیرم و معمولا نمره ای که خودم در نظر می گیرم تو حدود متا هست (معمولا) به همین دلیل متا رو نگا می کنم اگه تو یه بازه ی خوبی بود(همیچین بازه ی انتخابیم هم کوچیک نیست) می رم چنتا نقد می خونم و بعد تصمیم می گیرم. دیگه سن ماها به یه جایی رسیده که گرفتاریه زندگی اجازه نمیده با دله خوش بشینیم هر بازی رو بازی کنیم و ببینیم خوشمون میاد یا نه و کلی پول هم این وسط بذاریم. منم یه زمانی حرص می خوردم که چرا یه ابلهی اون سر دنیا اینجوری نمره میده ولی الان دیگه نه این حرصا و خیلی چیزای دیگه (خیلی چیزای خیلی خیلی مهمتره دیگه) نصف موهای منو سفید کرده (اصلا شوخی نمی کنم) پس الان سر اینجور چیزا خودم رو ناراحت نمی کنم. به متا هم به عنوان میانگین نظر یک سری آدم با تجربه نگاه می کنم که گاهی چهار تا بیش… نفه.. هم قاطیشونه اگه یه بازی خودش اینقدر خوب باشه که جایه حرف زدن نذاره نظره این چند نفر نهایتا چن نمره تاثیر داشته باشه که اونم مهم نیست وگرنه اگر قرار باشه نظر همه گیمرهای حرفه ای و باتجربه غلط باشه که دیگه باید درشو گل بگیرن.
        امیدوارم موفق باشید و هر روز بیشتر از دیروز از این مقاله های عالی ازتون ببینیم

  • فرشاد گفت:

    سعید جان درود آقا خسته نباشی واقعا هم کلی خندیدم هم میخوام واقعا گریه کنم به این وضعیت دنیا در زمینه گیم از همین جا جا داره عذرخواهی کنم از خودت و بقیه جامعه گیمری بالاخره منم گاهی وقتا قیمه هارو ریختم تو ماستا البته از قصد نبوده تقریبا همش به خاطر این بوده که میومدم میدیدم ایکس باکس فن ها سونی و بازی هاشون رو میبردن زیر سوال منم از روی اعصبانیت یه چی میگفتم بگذریم واقعا با حرفت موافقم قدیم نمره نبود اصن نمره نه مه نه ده دقیقا تا نسل ۶ همه چی خوب بود میرفتم توپخونه ۱۰ تا بازی همینجوری از روی عکس و آرم سازنده اش میخریدم حالا خوب یا بد بالاخره خودم رو از تجربه عناوین مختلف محروم نمیکردم سال ۲۰۱۲ سر دد پول چقدر مردم کوبیدن این بازی رو والا که قشنگ بود و من نهایت لذت رو بردم یا تو پلی استیشن ۱ بازی بود به اسم Neverhood نمیدونم بازی کردی یا نه عالی بود یا بزار برم عقب ترم زمانی که آتاری و میکرو داشتم اون موقع ها که عکسم نبود میرفتم دم خونه رفیقم میگفت بیا کارتریج رو بگیر توش اینقدر بازی داره میومدم دونه رو دونه رو اجرا میکردم تا ببینم چیه مثلا توش ۹ تا قارچ خور ( اون موقع نمیدونم اسمش ماریو ) داشت که همشون عین هم بود فقط نسخه ۹ جوری بود که میپریدی خیلی میرفت بالا تا بیاد پایین تو مرحله رو تموم کرده بودی یا تو آتاری یه بازی هواپیما بود اونم بعدا فهمیدم اسمش River Ride لعنتی هنوز که هنوز بازی های Ace Combat اینا فکر نمیکنم بتونن به گرد پاش برسن خودت رو جر میدادی میرسیدی به امتیاز ۱۸۰۰۰ فکر میکردی آخرشی یهو بازی برعکس میشد از بالا به پایین میومد هواپیما حالا همه اینا به کنار اون موقع دیگه بزرگترین تلویزیون ۲۱ اینچ بود ما یه ۱۴ اینچ داشتیم بخدا با اون بزرگ شدم من ۴k سیخی چند بود تلویزیون ۵۵ اینچ چی بود با همون ۱۴ اینچی کیف میکردیم دیگه سر پلی استیشن یه شهاب ۲۱ اینچی خریدیم تا آخر نسل ۶ هم باهمون بازی میکردم شده برام بهشت گاد آف وار خریدم گذاشتم تو دستگاه داشت میومد بیرون انگار ذوق کرده بودم من بارها تو نظرات سعید جان خدمت دوستان سایت گفتم که بیخیال این نمره ها بشید بازی اگر یه بازی خوشتون میاد گور بابای بقیه بخرید و بازی کنید و متاسفانه این مواردی رو که گفتی رو ما در همه چیز الان داریم میبینم به عنوان یه دنبال کننده سینما که حداقل ۱۷ ۱۸ سال میشه مثل داییم دنبال کننده زمینه فیلم بودم و مثل اون آرشیو جمع کردم این نکته رو هم میخوام بگم که این مردم برای فیلم دیدن هم به نمره های باکس آفیس نگاه میکنن یا میزان فروش در صورتی که به نظر من یه فیلم اگر داستان قوی داشته باشه فارغ از هر بخش دیگه ای لیاقت دیدن رو داره قدیما قشنگ نمره میدادن به فیلما مثل فیلم رستگاری در شاوشنگ که رتبه ۱ ولی این روزا متاسفانه همه قیمه هارو میریزن تو ماستا و در آخر که قشنگ معلومه از بتل فرانت و لوت باکس بد شاکی هستی ها

    • سلام خدمت فرشاد عزیز و گل. سلامت باشید انشالله فرشاد جان. یک دنیا ممنونم که مطالعه فرمودی مقاله رو و خوشحالم که رضایت داشتی از مقاله فرشاد عزیز. از نظر زیبا و عالیت هم بسیار متشکرم که مثل همیشه عالی و زیبا و به جا هست. فرشاد جان بالاخره هممون قیمه ها رو ریختیم توی ماستا خیلی مواقع!!
      https://t.me/Gametal

  • mm_44 گفت:

    مقاله ی جالبی بود
    این منتقدین هم شورشو دراوردن فکر کردن اگه به بازی نمره کم بدن خیلی حالیشونه و سخت گیرن
    حتی تو صنعت فیلم سازی هم اینجوریه فیلمی مثل دانکرک که ضعیف ترین کاره نولان هست متای ۹۴ میگیره ولی شوالیه تاریکی که شاهکار و بهترین فیلم نولان هست متای ۸۴ 😐
    من یه نفرو میشناسم که بازی زیر متای ۹۰ بازی نمیکنه خب اون بنده خدا یه عالمه بازی شاهکار متای زیر ۹۰ رو از دست میده
    به نظر منم متا ملاک نیست مهم سلیقه ی خود طرفه 🙂

  • ali_arkani گفت:

    ببینید دوستان، مشکل بزرگ بسیاری از عزیزان اینه که سلیقه و منطق رو از هم تفکیک نمیکنند.
    منتقد وظیفه داره با دقت، منطق و بی طرفی بازیو بررسی کنه. اما طرفداران یک بازی به دلیل علاقه ای که به عنوان محبوبشون دارند، چشم رو خیلی مشکلات میبندند. نمونه این امر در مجموعه Call of Duty پیداست. این بازی حتی اگر هنگام معرفی منفورترین ویدئوی یوتوب هم بشه، باز پرفروش ترین بازی سال میشه!
    نمرات یک وحی منزل نیست، اما معیار قابل اعتمادی برای کسایی هست که میخوان بدون تعصب راجع به بازی مطالعه کنند.

    • farhad357 گفت:

      بازی اگه واقعا ضعیف باشه حتی طرفداران هم بازی نمیکنن . من عاشق قدیمی سری اویل هستم و اویل ۴ اخرین اویلی بود که بیش از ۵۰ بار تمومش کردم . اویل ۵ رو نصفه ول کردم و سمت ۶ هم اصلا نرفتم . ۷ هم زیاد جالب نبود برام و یه بار بازی کردم . در مورد کال اف دیوتی هم همینطور ادونس اخریش بود و اینفینیت وارفیر رو هم نصفه ول کردم . با اینکه سری های قبلی رو ۲۰ بار تموم کرده بودم . درسته نمرات فقط یه معیار و یک پیش اگاهی هست .

  • gow dmc ps4 گفت:

    خسنه نباشید آقای بابایی
    منکه نمره سایت ign رو بیشتر به متاکریتیک ترجیح میدم

  • من که این مقاله رو خوندم از خنده مردم 😀 😀
    ولی خدایی در حق خیلی از بازی ها به خاطر منتقد های بد ظلم شد کاش همه مثل شما اقای بابایی نقد میکردن عالی و منصفانه

    • درود فراوان بر شما F12 عزیز. خیلی ممنونم ازتون. خوشحالم که طنزش مورد توجهتون قرار گبفته. باعث افتخارم هست که نظرتون در مورد نقدهای من مثبته و انشالله بتونم این اعتمادتون رو حفظ کنم با نقدهای منصفانه. یک دنیا سپاس از لطف شما.
      https://t.me/Gametal

  • Hoower گفت:

    خسته نباشی
    سعید جان بتلفرانت ۲ انقدرا هم گیم بدی نبود
    فرشن(مشکل) لوت باکس ها که درست شد
    ولی پشتیبانی خوبی ازش نشد

  • J117 گفت:

    چرا فقط آنچارتدو گفتین حق بازیای ایکس باکسم خیلی سایتا خوردن

  • asasin گفت:

    اقای سعید اقابابایی دستت گُل زنده باد کرامت و انسانیت که حل اکثر مشاکل هست (اقای اقابابایی شما بزرگین هیچ وقت تحسینتون نمیکنم! اقای بابایی و اما اما امـــــــــا این حق شماست :heart:)
    بلخره متا هم رفت تو لونش با این حرفای مقدستون وقتی من میگفتم کسی متا متا نکنه به خاطر همینه همش پوله پول میدی متا میگیری خدایی بازیایی هستن مثل کاستونیا لورد اف شادو!؟ به چه حقــــی متاش این شکلیه چجور میتونستن چنین متایی به این شاهکار بزرگ بدن خدایی یک بازی بسیار کاملو خوبی بود! این که هیچ! RE3 خدایی متاش باید این باشه!؟ بابا اخرتام هم خوب چیزیه بخدا این بازی در زمان خودش از بهترین بازیهای عمرم بوده و چیزی در حدش نبود!
    *
    متاپرستان ناظم الشریعه
    *
    اقای سعید اقابابایی بخدا بزرگی و قبول داری متا چیز مهمی نیست بذار دوستان بفهمن متا چیز بی اخترامیه به فرنچایزها. اخه چیه بذارم چند نفر نادان از اون سایت و از اون سایت نمیدونم ایتالیایی و از سایت اسپانیایی و اسکاتلندیو المانیو هندو واسم نمره بذارن اقا یعنی چی؟ خدایی اینا کی اومدن اصلا چرا زمان سگا نبودن !؟. متا بدن که چی!؟ تا عاشق این بازی بشم؟ یا بازیرو از دلم در بیارن ای ۳ عدد!؟. (بخدا اگه بازی متاش ۱۰۰ هم باشه اگه تو دلم جا پیدا نکنه! قبولش ندارم) و (اگه تمام فرنچایزی که عاشقشم متاش اگه هم ۰ باشه هیچ فرقی نداره واسم) اون فرنچایزی که عاشقشم تا اخرم عاشقشم!
    ______________
    بخدا اقای اقابابایی بازیایی بازی میکردم مثل همین لور اف شادو میگفتم چقد عالیه این چقد خاصیتش بالاست وای گابریلی که توشه ابهتی و خاستنیه و خیلی کم اینجوری شخثیت پیدا میشه: بعدش خدایی روزی که رفتم متاشو ببینم بعد تموم کردنش اصلان ساکت موندم و هم چنین فرنچایز RE 2 3 5 به جز RE4 که متاش لایقش بود!. بیخیال این متا متا خدایی هرچی دل میگه اون اصله و اگر بخام تابع متا متا بشم قانون دلم رو شکستم و اینجوری نمیتونم الیاسی که هستم دوست داشته باشم پس باید الیاسی بشم که تابع دلم و خاسته دلم باشم راحت خودمو وجدانمو به دست بیارم.
    ((حالا اقای بابایی جالب اینجاست جالب اینجاست بخدا جالبش اینجـــــاست! بازی قبل از این که ریلیز بشه هنوز برای مردم ریلیز نشده هـــا! اینا میان متا و نمره دهی میکنن :shutmouth: !!! بخدا دیگه حرفی ندارم))
    اقای بابایی بخدا امروز این موضوعی که نوشتین مدال میخاد یک مدال بزرگ جوری بزرگ باشه که یجوری لایق بزرگی شما بشه که همیشه حرفاون درسترینه #درود بر کرامت و انسایت که حل اکثر مشکلات هست و اگرم هممون مثل هم باشیم با انسانیت پیش بریم هیچ وقت مشکل جدالی پیش نمیاد
    :heart: درود بر شما قای اقابابایی :heart:

    • سلام و عرض ادب و احترام دارم خدمت شما asasin عزیز. خیلی خیلی من رو شرمنده کردید با نوشتن این نظر و واقعا واقعا واقعا نمی دونید که چقئر به خودم افتخار میکنم که برای شما مطلب می نویسم که اینقدر بزرگوار هستید و قدر و ارزش زحمت رو می دونید و براش ارزش قائل میشید. خیلی من رو شرمنده فرمودید با این صحبت های پر از محبت و لطفتون. یک دنیا سپاس از شما که قطعا بزرگواری و بزرگی از خودتون هست و دل بزرگتون. انشالله سلامت باشید. افتخار میکنم که نظرمون مثل هم هست .
      https://t.me/Gametal

      • asasin گفت:

        خاهش میکنم: دشمنتون الاهی شرمنده باشه :heart: اقای اقابابایی به دلی که دارین باید افتکار کنید اقای اقابابایی الاهی زنده و شاداب و شادابتر باشین که یک ادمی اصالتی هستین هر فردی که حرف حق رو بزنه به فرموندن حرفای حق عادت میکنه و عاشقش میشه و همیشه *و همیشه دوست داره حرف حقو بزنه تا قانون به خوبی پیش بره و قهرمانیرو یجوری کسب کرد
        مثل شما اقای اقابابایی :heart: موفق باشید انشالله.

  • 30nabhl گفت:

    من که pc دارم کرکی میزنم
    متا هرچی باشه مهم نیس دان میکنم البته بازیای مشهورو فقط
    خوشم اومد ادامه میدم خوشم نیومد ادامه نمیدم
    به ۱۰۰درصد کردن هم اهمیتی نمیدم
    تا جاییکه فاز میده بازی میکنم بعد میحذفم
    یه دو سه سالی بخاطر درس و سیستم ضعیف سابقم از گیم فاصله گرفتم الان کلی بازی دارم وقت ندارم به همشون برسم

  • 30nabhl گفت:

    داش سعید یه نقد خفن از shadow of tomb raider بده حال کنیم
    آی جی ان داده ۹
    گیم اسپات دادا ۶
    سایت مریض همسایه هم داده ۶
    نقد فقط قلم شما
    هر چند شما هر نمره ای بدی کرک که شد من بازیش میکنم
    دو نسخه قبلی رو که خیلی دوس داشتم

    • درود بر شما ۳۰nabhl . ممنونم از این که به نقدهای من اعتماد دارید. و باعث افتخارم هست واقعا. والا نقدش با من نیست این بازی و امروز نقد عالیش به قلم سرپرست تحریریه اقای اریامقدم نوشته شد براتون. انشالله نقد ویدئوییش رو خودم میرم براتون. یک دنیا ممنونم از شما
      https://t.me/Gametal

  • michaelbn گفت:

    زمانی رو بیاد میارم که چیزی به اسم پی اس فور و ایکس باکس وان وجود نداشت، زمانی که یه مشت جوجه ی متعصب که فقط خون هم رو می‌خورن وجود نداشت، بحث چهار میلیارد گیگ رم و شونصد هزار هسته پردازنده و کنسول فضایی تر و کوفت و زهرمار وجود نداشت، در کنار پی سی های ذغالی یه پلی استیشن ۲ بود با یه سگا و یه ایکس باکس و یه گیم کیوب. نه منتقدی بود نه متایی، یه GTA sanandreas بود و یه سونیک و یه Dino crisis، چندتایی کلوپ بازی که همه برای به رخ کشیدن مهارتشون هم دیگه رو قورت میدادن، با کلی فحش و سیلی از والدین عزیز، همه چی رنگارنگ و دوستانه بود، خبری از بتل رویال نبود نه لوت باکسی نه DLC نه سیزن پس و امثالهم.
    واقعا خسته نباشید، طنز تلخ زیبایی بود که یاد آور روزهای خوش گذشته که گیم یک هنر بود و روزهای حال که همه چی حکم پول رو داره.

  • ساز مخالف گفت:

    نقدتون ب قول معروف الکی طنز بود اصلا هم خنده دار نبود ولی بابت زحماتتون ممنونم

    • درود بر شما ساز مخالف. همین که وقت گذاشتید و مقاله رو خوندید بسیار لطف کردید و حتما که نباید خوشتون بیاد از نوشته من. این نظر شماست و منم کاملا بهش احترام میذارم و همین قدر که وقتتون رو صرف خوندن مقاله من کردید سپاس گذارم ازتون. انشالله از مقالات بعدی راضی باشید.
      https://t.me/Gametal

  • ممنون آقا سعید مقاله ای پر معنا و زیبا با طنز تلخ و با قلم استادانه خودت :rotfl: :rotfl: :yes: :yes: :rose: :rose:

    • سلام و عرض ادب خدمت شما (SONY make. believe(ps4 fan عزیز. خیلی لطف کردید که وقت عزیزتون رو گذاشتید و مقاله رو مطالعه فرمودید. باعث افتخارمه که طنزش مورد توجهتون قرار گرفته و پیام مقاله رو درک کردید کاملا. یک دنیا سپاس از لطف و بزرگواری شما.
      https://t.me/Gametal

  • Abdul.Aars گفت:

    سلام خدمت دوستان و آقا سعید عزیز.
    بعد از نزدیک یک سال و نیم فقط به عشق مقاله های بینظرتون از قبیل همین مقاله دارم نظرمو مینویسم.(خصوصا به زبان خودمونی و چاشنی طنزش که واقعا تشویق میکنه خواننده رو به خوندن مقاله و چنان شور و نشاط عجیبی در من ایجاد کرد که ترغیب شدم بعد از یه سال و نیم اولین نظرمو بنویسم)
    خیلی از بازی های دوران نوجوونیمون واقعا خارج از بحث متا بهترین خاطراتو برامون رقم زدن حتی شاید بیشتر یا در حد بازی های انگشت شمار متای بالای نود این روزها مثل God Hand و Black همچنین Spartan که هیچکدومشون متای بالای نود نداشتن حتی نمره عجیب IGN به بازی God Han که سه بوده واقعا بقول خودتون اینجا آدم به سلامتی روحی روانی منتقد شک میکنه و این دیگه ریختن نقدها تو ماست ها نیست تو سطل آشغاله (با عرض پوزش از دوستان منم مثل آقا سعید اینجا قاط زدم و ببخشید اگه یخورده تند رفتم)
    یا مثلا بازی مثل The Order 1886 صرف از نظر متا خیلی بهم حال داد و خیلی ازش لذت بردم و اصلا منظورم این نیست دوستان که بازی عیب و ایراد کم داشت یا متاش حقش نبود بازی بزرگترین نقصش که اتفاقا همین هم ضربه اساسی رو به پیکره اش زد کوتاهی بیش از حد و همچنین داستان نپخته و ناکاملش بود و نبود شخصیت پردازی قوی البته گالاهاد شخصیت آنچنان ضعیفی هم نداشت و واقعا پتانسیلش خیلی بالا بود که به یک شخصیت به یاد موندنی و عالی تبدیل بشه و داستان این بازی هم همینطور که متأسفانه کم کاری سازنده ها باعث حیف شدن این بازی شد وگرنه واقعا این بازی از لحاظ گرافیک هنری و فنی بخصوص اون فیزیک بسیار واقع گرایانه اش(چه در موشن خود کاراکترها و چه در حرکت اجسام و اشیا درون بازی‌)یه بازی کامل بود به همراه یک گان پلی لذتبخش.
    (ببخشید دوستان یخورده حرفمو به اسپم کشوندم درباره بازی The Order حرف زدم فقط چون بحث در مورد متا و این چیزا بود گفتم ربطش بدم یخورده به قضیه)
    و خلاصه من فقط هدفم از کل نظرم تکرار این حرف آقا سعید هست که دوستان اگر یک بازی از نظر اکثر منتقدها و مجامع معتبر گیمینگ نمره و متای عالی گرفته و مورد تحسین اکثر جامعه بازیبازها تو دنیا قرار گرفته قطعا و بدون شک یک بازی خوب و عالی هست و از طرف دیگه شاید هم یه بازی مثل Lords of the Fallen زیاد مورد توجه منتقدا واقع نشه ولی بعضی گیمرها و منقدا(مثل خود آقا سعید) نظر دیگه ای داشته باشن‌ .پس بازی با متای متوسط مطلقا به معنای یه بازی بد یا ضعیف نیست‌.(مثال بارزش the order طبق تجربه خودم و Lords of the Fallen براساس تجربه آقا سعید عزیز.)
    و هم چنین سلیقه خودتون و بیشتر لذت بردن خودتون از بازیه که به مراتب از متا تأثیرش بیشتره.

    • joel گفت:

      من شنیدم ( از صحت خبر مطمئن نیست) که خیلی از سایتا به بازی god hand نمرات معقولی دادن ولی بعد از انتشار نمره قیمه ای ign ورق برگشته و اون سایتا هم نمرشون کم کردن ?:-) البته نمره ۸ گیم اسپات خودش گواه همه چیز :yes:

    • سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما Abdul.Aars عزیز. بسیار بسیار مفتخر هستم که به خاطر مقاله من لطف کردید و اولین نظرتون رو نوشتید و بسیار به خودم می بالم که یک سال و نیمه مقالاتم رو دنبال می کنید . واقعا نمی دونم با چه زبونی از شما تشکر کنم و باید بگم واقعا مدیون شما هستم با این همه لطف و بزرگواری و معرفت و دل بزرگی که دارید. خیلی لطف کردید که وقت عزیزتون رو گذاشتید و مقاله رو مطالعه فرمودید و خیلی خوشحالم که راضی بودید ازش. این نظر شما واقعا خستگی ما ها رو از تن ادم بیرون میاره. یک دنیا ممنونم از لطف ئو محبتتون واقعا. خیلی از خوندن نظرتون لذت بردم و کاملا با فرمایشاتتون موافق هستم. خیلی ممنونم از شما.انشالله باز هم افتخار دیدن نظرات شما رو داشته باشم.
      https://t.me/Gametal

  • RAZIEL گفت:

    والا قبلا نه اینترنتی بود نه سایتی نه مجله ای. می رفتیم مغاره می گفتیم “آقا یه بازی خوب بده,ممنون خسته نباشید خیلی وقت بود میخاستم همین حرفو تو یکی از مقاله ها بگم,مقاله ها نقد های شما واقعا خاص و سبک نوشتاری خاصی داره گیمفا ب داشتن شما افتخار میکنه,هیچوقت تو عمرم یک بازی یا یک فیلم رو بخاطر متاش یا حرف فلان منتقد تجربه نکردم بلکه از قدرت تشخیص خودم و بنا ب سلیقه ام انتخاب کردم,باشد که همگان رستگار شویم

    • درود بر شما.RAZIEL عزیز. سلامت باشید انشالله. خیلی متشکرم از لطف و محبتتون. واقعا خوشحالم که برای شما مطلب می نویسم و خیلی افتخار میکنم که این قدر دقیق هستید که کاملا می تونید متوجه بشید از سبک نگارش و .. که مقاله متعلق به من هست و دقتتون بالاست در این زمینه. بسیار مفتخر هستم که رضایت دارید از مقالاتم و یک دنیا ممنونم از این بزرگواریتون.
      https://t.me/Gametal

  • عرض سلام و درود دارم خدمت داداش سعید گل.
    این مقاله یکی بود از بهترین مقاله‌هایی که در تمام عمرم خواندم و از آن لذت برده‌ام.حرف دل بسیاری از ما را زدید و برای درک بهتر موضوع،از زبان همه‌کس فهم طنز استفاده کردید. 😎

  • .:MRM:. گفت:

    مطلب جالب و متفاوتی بود.ممنونم بابت پرداختن به این موضوع مهم!
    قطعا معیار اول و آخرِ خوب و بد بودن بازیها فقط و فقط خود گیمره و البته که در این بین سلیقه (هم برای گیمر و هم منتقد) بی تاثیر نیست.
    با این حال گرچه نظر من با سایت متاکریتیک و اوپن کریتیک و گیم سپات و IGN و … در موارد بسیاری با هم تفاوت داره،اما هرچی باشه یه معیار استاندارد هستند از عموم جامعه ی منتقدا و گیمرها و قابل احترام.و هروقت میخوام بازیی رو انجام بدم،نیم نگاهی به نقدها و نمرات دارم.

  • god of war گفت:

    انصافا شاید بهترین مقالت بود اقای اقابابایی
    کاش واقعا گیمر ها درک کنند متا فقط ی عدده
    در کل مقاله ی فانی بود مخصوصا اخرش

  • همون محصول داخلی که به اسکایریم میگفت زباله بریکینگ بد و جزو سریال های فاقد ارزش دسته بندی کرده بود 😀

    • farhad357 گفت:

      اسکایریوم به نظر من هم خوب نبود و من جذب بازی نشدم و بعد ۲ ساعت بازی ولش کردم . مهمترین ایرادش علاوه بر گرافیک بسیار ضعیف و قدیمی که تو ذوق میزد سیستم مبارزاتش بود که مبارزه با شمشیر در نمای اول شخص به نظر من کلا غلط هست چون شما نمیتونی فاصله با دشمن رو درست تخمین بزنی . در ثانی ضربه رو اسلوموشن وارد میکرد . در نمای سوم شخص هم خوب نبود و شروع بازی نشون میداد که بازی برای اول شخص ساخته شده . نمیدونم شاید اگه ادامه میدادم الان نظر دیگه ایی داشتم ولی جذب نشدم . اما بریکینگ بد برای من تا الان بالاترین چیزیه که از صفحه تلویزیون دیدم .

      • dark ghost گفت:

        با اینکه خودم طرفدار اسکایریم هستم ولی تا حدودی بانظرت موافقم.مبارزات بازی خیلی مشکل ایجاد میکرد مخصوصا در سختی های بالابازی و همینطور که خودتون گفتید دوربین اصلی سری الدر اسکرولز دوربین اول شخصه.
        ولی درمورد بازی بگم که بازی اونطوری نیست که شما رو از همون اول جذب کنه.بلکه به مرور زمان جذبش میشید. خودم اوایل از بازی خوشم نمیومد اما به مرور زمان منو جذب کرد.

        • dark ghost گفت:

          ولی به هر حال سلیقه حرف اولو تو انتخاب بازی میزنه و سلیقه ها فرق داره و قطعانمیشه نظر شخصی رو تحمیل دیگران کرد.

          • farhad357 گفت:

            ممنون از شما دوست عزیز .بحث سلیقه در بازی که شما اشاره کردید کاملا درست است . اما بازی به نظر من مکانیزمش یه مقدار ایراد داره و مبارزات ادم رو دلسرد میکنه و هیجان لازم رو ایجاد نمیکنه . بهرحال بازی بزرگی هست و کلی طرفدار داره و نمرات بالا و اینها بی دلیل نیست و شاید به گفته خودم و اشاره جنابعالی اگه ادامه میدادم جذب بازی میشدم . یه موقع میبینی گیم پلی و داستان اونقدر شما رو در ادامه جذب میکنه که اشکالات بازی رو ندید میگیری .

  • lordhossein گفت:

    آخ آخ چقدر دلم واسه همچین مقاله هایی از شما تنگ شده بود والا من این همه تعریف از هورایزون مثل میگم شنیدم . گیم پلیشم دیدم و روزی که میخواستم ps4 بگیرم این بازی جزو اولین بازی هام بود ولی واقعا خوشم ازش نیومد نه این که بازی بدی باشه ولی با این حال منی که عاشق نقش افرینی و این جور بازی ها هستم واقعا از این بازی خوشم نیومد بعد هرجا اینو میگفتم چه تو سایتا یا چه بین دوستان همه میریختن رو سرم که اقا متاش شده انقدر تو از گیم هیچی حالیت نیست و فلان . هیچ بازیی مبنی بر متا نیست واقعا مثلا یه نمونش همین لورد اف فیلن واقعا بازی به این خوبی بود اونم واسه منی که کلی اسکایریم و سولز بازی کردم یا مثلا حتی یه بازی قدیمی مثل هاروست مون بک تو د نرث یا حتی Harvest Moon: Light of Hope که حس نوستالژی هم توش دخالت کمتری داشته باشه چرا دروغ من از این بازی بیشتر خوشم اومد تا هورایزون و دوتاشون هم نقش افرینین منتهی که بازی هایی هم هستن که وقتی متاشون بالاست واقعا ارزش تجربه دارن یه نمونش هم مثلا بازی آندرتیل که من یه زمانی رفته بودم تو این سایتای دانلود و میگشتم ئدنبال بازی های کنم حجم که از عکس آندرتیل خوشم اومد و گرفتمش بعد اومدم دیدم شما نقدشو نوشتین و متاش چنده فهمیدم که چه چیز مهمی گیرم اومده همین جور شانسکی بعد نشتم بیشتر بازی کردم و دیگه نتونستم از جلو کامپیوتر پا شم اصلا (جالبه بدونین سال ها قبل در زمان کودکی هم سر هاروست مون بک تو نرث هم همین اتفاق افتاد من از عکس های این بازی خوشم اومد و فکر میکردم حداقل تو این کشور تنها کسی هستم که اینو بازی کرده بعدا فهمیدم آقا چقدر طرفدار داشته و تازه اینم جالبه که بدونین این بازی اولین بازی نقش افرینی من هست ) آقا سعید لطفا از این مقاله ها بازم بزارین و یه درخواست دیگه داشتم میشه اون مقاله ( افقخار میکنم که یک گیمر هستم ) تون رو در غالب یک آیتم ویدیویی تهیه کنین مطمان باشین همه لذت میبرن یا حد اقل دوباره بزارینش رو صفحه تا اونایی که نخوندن دوباره بخوننش و نظرات جدید هم بدن . با تشکر

    • درود بر شما حسین عزیز و گرامی. خیلی متشکرم از لطفتون حسین جان. خیلی لطف دارید به بنده و خیلی خوشحالم که از این مقالات استقبال می کنید و مورد توجهتون قرار می گیره. باعث افتخار من هست واقعا که مقالات قدیمی من رو هم مطالعه فرمودید و یادتون هست. بسیار بسیار ممنون و متشکر هستم از شما حسین عزیز و گل. بسیار موارد زیبا و متینی رو فرمودید.
      چشم حتما انجام میدیم این کارو که فرمودید.
      https://t.me/Gametal

  • mbox گفت:

    به شخصه برای من نظر و نمره منتقدا یک اظهارنظر معمولیه که هرکسی ممکنه راجع به هرگیمی بکنه نه کمتر و نه بیشتر

  • MetallicA گفت:

    عرض سلام خدمت دوست عزیز، سعیدجانِ آقابابایی
    واقعا یوزر اسکور دوتا ۲ رو نمیدونستم. خدایی قیمه و ماست رو ول کن، یچیز دیگه ریخته تو یچیز دیگه جایز نیست بگم
    ممنون بابت این مقاله درجه یک

  • ای بابا اقای بابایی عزیز حالا کی به متاها اهمیت می ده وقتی که پول کارکردشم نداریم که بزنیم اخه چرا بازم مرسی ج.ا

  • fbjg گفت:

    عجب مقاله ای . چقدر عالی بود سعید جان
    والله دیگه آدم نمیدونه چی بگه اختلاف عجیب و غریب نمرات به یک بازی
    واقعا یه زمانی اصلا نمیدونستم متا چی هست همینجوری پا میشدیم میرفتیم یه عکس خفن رو کارو بازی میدیدیم و میخریدیم
    البته الان که وضع خیلی فرق داره چون هزینه بازی ها خیلی بالا رفته و خب آدم یه بازی اونم با این قیمت ها بخره و خوشش نیاد که دیگه …… پس مجبوره یه نگاه به متا بندازه ولی باز سلیقه اصل کاره ولی خب چه میشه کرد
    در کل عالی بود

  • مقاله جالبی بود…یعنی واقعا ما داریم به کجا میریم؟!؟؟…بجای لذت بردن از گیم چسبیدیم به متا!!…فقط منتظریم بازی مدنظرمون منتشر بشه و متای بالایی هم داشته باشه اونوقت میایمو کنسول حریفو بازیاشو میکوبیم…واقعا یاد اون دوران گرامی که میرفتیم بازی میگرفتیم خدای نکرده اگه ی بازی از کپکام بود چش بسته میخریدیم چون قشنگ ترین لحظاتمونو رقم زده بود و جوابشو پس داده بود یا بازی های کونامی…ولی الان چی همه منتظریم ببینیم متای ی بازی چند شده تا بعد بریم بگیریمش…آقا شاید اون منتقد مو رو دیده ولی شما اکه بازی کنی پیچش مو رو هم بتونی ببینی پس تجربه ها متفاوته و ارزش گذاری ها هم متفاوت…فقط لذت ببرید چون دنیای گیم فقط برا همین ب وجود اومده…خسته نباشی سعیدجان

  • خیلی باحال بود سعید جان. حرف تمام گیمر ها رو میزنی. من خودم تا چند وقت به خاطر نمره Need for speed payback تا چند وقت تو فکرش بودم بخرم یا نخرم، بعضی ها میگفتن افتضاحه یکی دیگه میگفت عالیه تا اینکه خریدمش خیلی هم لذت بردم. در اینجا سلیقه خیلی مهمه. بعضی ها فکر میکنن نمره یه بازی اگه پایین ۹۰ بشه بازی خیلی ضعیفه یا خیلی مشکل داره اگر بازی متاش پایین ۷۰ یا ۶۰ شد خیلی بده نه بازی ۷۰ به بالا. به هر حال تا زمانی که چیزی خودتون تجربه نکردین، نمیفهمید چه چجور احساسی داره.

  • alirezaei_ir گفت:

    و بازم یه مقاله عالی از استاد
    واقعا این حرفا رو باید با طلا نوشت …. به نظر من اولین و مهمترین فاکتور سلیقست مثلا خود من یه نمونش با این که rise son of rome یه شکسته ولی من راحت ۱۰ دفه از اول تا اخر بازیش کردم چون واقعا از کلیت داستانش لذت بردم ( البته دلیلش علاقم به روم باستانه) … حالا از این گذشته من نمیدونم چرا هایپ هر بازی میشم از نظر بقیه خراب میشه … مثلا گفتم shadow of war بیاد بازی سال میشه انقدر که با قسمت اولش حال کردم و خب نتیجه چیزی شد که میبینید البته از نظر متا منظورمه وگرنه هیچی از ارزش هاش برای من کم نشد.یا به قول دوستمون payback … اینو دیگه گفتم بالای ۸۰ میشهو باز هم نتیجه بر عکس بود…. خلاصه که بازیای مورد علاقتون رو بگید که من هایپشون نشم وگرنه بازیتون با خاک یکسان میشه

    • عرض ادب و احترام خدمت علیرضای عزیز و گل. شرمنده می کنید من رو علیرضا جان. به خودم می بالم که برای افراد شخیص و مودبی مثل شما می نویسم و باعث افتخارمه که برای زحمتم ارزضش قائل میشید و وقت عزیزتون رو میذارید و مطالعه می کنید مقالاتم رو و بعد هم لطف می کنید نظر می نویسید. یک دنیا از بزرگواری شما ممنونم علیرضا جان.
      https://t.me/Gametal

  • nier-10 گفت:

    سلام. من نمیخوام بگم با این مقاله مخالف هستم اما چندان موافق هم نیستم.
    ایا هدف مقاله این هست که بگید به متا اهمیت ندید و بازی مورد علاقتون رو بازی کنید؟ خب قطعا همینطور هست در دنیا. اگر تحقیق کنید میبینید که بازیهای با متای کمی همچون ghost recon wild lands که متای زیر هفتاد دارند فروشی بسیار زیاد دارند دلیلیش هم سبک همه پسند، قابلیت های انلاین و تبلیغات وحشتناک کمپانی های غولی همچون یوبیسافت هست. یا به عنوان مثال استاروارز بتل فرانت ۲ با وجود گندی که به بار اورد اما حدود ۱۰ میلیون نسخه فروش داشت. پس در خارج اینطور نیست که مردم زیاد به متا اهمیت بدن و بگن چون این بازی متاش کم شده دیگه بازیش نمیکنیم.
    اما در ایران. ببینید اقای اقابابایی. تهیه یک بازی در ایران کار بسیار مشکلی هست به خصوص برای افرادی که وضعیت مالی متوسطی دارند. شا فکر کن با دردسر زیاد برای هر بازی باید ۸۰۰ تومن پول به باد داد. حالا اگر اکانت قانونی و غیرهکی باشه حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ تومن. اکانتهای هکی هم که وضعشون سواست. به نظر شما ایرانی ها قادر هستند تمام بازیها رو با وجود لجن بودن وضعیت اقتصادی کشور و همینطور کمبود وقت انجام بدن؟ شما با قدیم مقایسه کردید، این رو هم در نظر بگیرید که امروزه نسبت به ده سال پیش تعداد بازیها خیلی خیلی بیشتر شده و انتخاب هم سخت تر. قطعا من اگر بخوام ۸۰۰ تومن برای یک بازی هزینه کنم قطعا بازی با متای ۸۸ رو به ۷۵ ترجیح میدم و تا بحال هم از این کارم پشیمون نشدم چون هیچوقت بازی با متای بالای ۸۵ رو تجربه نکردم که ازش خوشم نیومده باشه. در عوض، درسته بازیهایی با متای زیر ۸۰ بازی کردم که بنظرم در حد متای ۹۰ عالی بودند، اما این ۳۰ درصدشون هست و ۷۰ درصد دیگه که بازی کردم همون متا حقوشن بوده و از هزینه و وقتی که براشون گذاشتم پشیمونم حقیقتش.
    اما در مورد متا. ببینید متا نظر یک نفر نیست که بگیم پشکلی ارزش نداره. بلکه میانگینی از نظرات افراد مختلف هست و قائدتا کاملا طبیعی هست که ببینیم نظرات و سلایق هم بین این افراد متفاوت. اگر قرار بود نظر همه یکسان باشه که اصلا فلسفه این متا و میانگین گیری به هم میخورد. درسته گاهی برخی منتقدین قصد و غرض هایی دارند اما این در مورد بیشترشون صادق نیست. من وقتی ببینم یک بازی متای ۷۵ داره، به نمره ۳ یا ۴ ش دقت نمیکنم بلکه با نظر اکثر افراد رو جویا میشم که حول و هوش ۷٫۵ دادن به بازی. در مورد انچارتد هم همینطور. بازی متای ۹۳ داره و نمره ۴ برای من پشکلی ارزش داره چون میدونم نظر اکثر افراد بالای ۹ هست.
    پس نتیجه ای که میخوام از کامنتم بگیرم اینه که متاسفانه دو عده متا رو درست متوجه نشدن. یک عده به قول شما متاپرست که همه چیز رو ختم در متا میبینند. و عده ای دیگه که فکر میکنن متا یه چیز کاملا سوری و قیمه ای هست!! در حالی که هر دو اشتباهه. متا میانگینی از نظرات افراد بعضا با تجربه ای هست که با شناختن سبک و با توجه به سلیقه شون یک بازی را تشریح میکنن برای ما. حال نظر یکی دو نفر اهمیت نداره بلکه نظرات اکثریت.
    باز هم میگم من اگر در خارج زندگی میکردم و وضعیت مالی مناسبی داشتم، بله صد در صد اکثر بازیها حتی با متای کم رو تجربه میکردم.
    با تشکر

  • مبین گفت:

    مثل مقاله های قبلیتون خیلی خوب و جالب بود.
    در مورد متا هم، واقعا یه سری هستن که به صورت مضحک از روی متا درمورد بازی حرف میزنن. :dazed:

  • farshadx گفت:

    اقای بابای این متا پرست ها معمولآ و بیشتر کنسول فن هستن
    و میخوان بگن ما انحصاریامون بازیهای خیلی خفنی هست و…
    همین افراد از اینکه یه عده نتونن یه بازی رو انجام بدن به شدت خوشحال میشن
    در مورد متا هم هیچ وقت مهم نبوده(نه که اصلآ بدرد نخوره منظورم مثل الآ یا بقول خودتون متا پراستها است) اما بعضی ها اینقدر توش منافع میبینن برای پوز دادن که جو میدن و متارو خیلی مهم نشون میدن
    متای یوزر یا یوزر اسکور هم فقط تبدیل شده به یه میدان جنگ برای پلتفرمهای مختلف
    میتونید برید یوزر اسکور زلدارو ببینید چه تعداد نمره ۰ داره؟!
    و تمام اونهایی هم که ۰ دارن اسمشون با مخفف اسم یه کنسول شروع میشه
    درواقع متارو کردن میدون جنگ بازیهای کدوم کنسول بهتره جوابش رو هم گذاشتن هر کی متاش بیشتره
    این طرز فکر واقعآ اشتباه و تا وقتی نتونیم قبول کنیم اینها اشتباه هست بچه هستیم
    بچه هایی که از ناراحتی دیگران خوشحال میشن و پوز اسباب بازیشون رو میدن
    اون نمره ۴ معروف هم به نظر من واسه روشن کردن همین بچه ها یا بقول شما متا پراستها بود تا بفهمن این صنعت داره به کجا میره ولی هنوز خیلیا نفهمیدن

  • Doom Metal گفت:

    امروزه متا بیشتر از تجربه ی بازی اهمیت داره.
    امروزه کنسول ها یا پلتفرم ها مهم تر از خود بازی ها هستند.
    امروزه گرافیک فنی مهم تر از گیم پلی می باشد.
    امروزه نام شرکت ها ، کمپانی ها یا استودیو ها ارزش بازی را تعیین میکند.

    امروزه بازی هایی رو می خریم که متای بالای ۹۰ یا ۸۰ یا ۷۰ … داشته باشند!
    امروزه کنسول هایی را می خریم که که تعداد بازی های بالای ۹۰ بیشتری داشته باشند!!
    امروزه از کمپانی ها ، شرکت ها ، ناشرین ، استودیو ها بیشتر از خود بازی تعریف می کنیم.

    امروزه کمپانی ها ، شرکت ها ، ناشرین ، استودیو ها معصوم و مبرا از هر گونه خطا یا گناه و خطا پنداشته می شوند و امروزه آنها حکم خدایانی را دارند که پرستش می شوند.

    امروزه همه چی مهمه جز خود سرگرمی!! اساسا وقتیکه امروزه با اینترنت ، شبکه های اجتماعی ، نقد ها و جر و بحث های دیجیتالی و … سرگرم می شویم چرا باید با بازی ها سرگرم شویم؟

    گیمیر ها امروزه بی هویت ترین قشر جامعه را تشکیل می دهند.

  • ali dashti گفت:

    سلام آقای آقابابایی خسته نباشید
    ممنون بابت این مقاله عالی نمیدونم دیگه چی بگم همه چیز توش بود

  • zealot1370 گفت:

    واقعا عالی بود جناب بابایی, خیلی حال کردم با این مقاله..راستش موقع خوندن هم خندیدم هم ناراحت شدم, خودمم فاز به فاز شدم!!… کاملا واقعیته… خسته نباشید در کل :inlove:

چرا نقدها رو می ریزین تو ماستا؟ | نگاهی به فاز گیمرها و منتقدین فاز به فاز!!! - گیمفا
چرا نقدها رو می ریزین تو ماستا؟ | نگاهی به فاز گیمرها و منتقدین فاز به فاز!!! - گیمفا