چرا نقدها رو می ریزین تو ماستا؟ | نگاهی به فاز گیمرها و منتقدین فاز به فاز!!!

۲۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰

دوستان اگر یک درصد فکر کردید که این مطلب نظم و چارچوب مشخصی داره و شبیه به ۴۴۰ تا مقاله دیگه ایه که براتون نوشتم اشتباه اومدین!! این مطلب اصلا خودم هم نمیدونم دقیقا چیه. فقط دیگه قاطی کردم راستش از این وضعیت عجیب و غریب گیم ها و گیمرا و منتقدا و .. یعنی اصلا همه چیز با هم قاطی شده و خروجیش از ذهن فاز به فاز من شده اینایی که می بینید. دیگه هر کسی حدی داره بالاخره! یه وقتایی دیگه آدم رد می ده و قاط می زنه و فاز به فاز میشه خلاصه! یعنی گیم و گیمر و منتقد و قیمه و همه چی رو با هم می ریزه تو ماستا! حتی خودش هم می پره گاهی تو ماستا!

چند سال قبل در گیمفا مطلبی داشتیم به نام “قیمه گیم” که توسط آقای رسول خردمندی نوشته می شد و نگاهی طنز به وصعیت دنیای گیم و گیمرهای ایران و .. داشت که بسبار هم جالب بود. البته وضعیت دنیای گیم در آن زمان خیلی بهتر از الان بود و اگر آن زمان، می شد با یک پرس قیمه به تشریح وضعیت دنیای گیم پرداخت، اکنون طوری شده است که فقط باید بگوییم “چرا قیمه ها رو می ریزین تو ماستا؟!!!” اوضاع بدجوری عجیب و غریب شده و کلا همه زندگی و دنیای گیم و لذت و .. را ول کرده ایم و چسبیده ایم به “قیمه ماستی” به نام “متا” که اگر این طور پیش برود احتمالا باید فرقه ای مذهبی به نام “متاپرستان ناظم الشریعه” هم ثبت کنند زیرا اخیرا دیگر متا را رسما می پرستند یک عده!! اصلا راه دور چرا؟ در همین سایت خودمان مورد داشته ایم با نام “متاپرست” یعنی مثلا این ها وقتی برگه و فرم پر می کنند احتمالا می نویسند “اهل بیت متا”

حالا اگر این نمره متا سالم بود و کاملا اوکی بود باز حرفی توش نبود ولی فقط گیمرها نیستند که قیمه ها رو میریزن تو ماستا، بلکه منتقدین عزیز هم خیلی بیشتر قاطی کرده اند (ام) و از آن طرف هم آن ها قرمه ها را هم دارن می ریزن تو ماستا!!

آقا به طور خلاصه این که دقت کردین که کلا در صنعت گیم، همگی با هم قاط زدیم و قاز به فاز شدیم؟! سازنده ها و ناشرا که غرق در حال و هوای دی ال سی هستن و شبا تو لوت باکس می خوابن و وقتی حباب فکر می یاد بالا سرشون توش یه لوت باکسه که اول باید مبلیغی رو به حساب EA بریزن تا لوت باکس مغزشون باز شه و کمی بتونن فکر کنن! حتی مورد داشتیم در شرکت EA اگر کارمندان با پله ها بروند بالا پایین که خب جزو حالت اصلی و ۶۰ دلاری است ولی آسانسور جزو دی ال سی است و اگر بخواهند با آن بروند باید دی ال سی بخرند و تازه وقتی خریدند آن قدر لوت باکس باز کنند که از یکی آسانسور در بیاید!

به پیر پیغمبر ۱۰ برابر الان هم حال می کردیم با بازی ها. می دونید چیه؟ اگر زمان عرضه رزیدنت اویل ۳ نمسیس هم جو نمره و منتقد مثل الان وجود داشت و گیمرها هم ۸ چشمی لنگ متا بودن، به حرضت عباس همین نمسیس رو می اومدن برخی می دادن ۶ و متای بازی می شد یهو ۷٫۵ و دیگه نه تنها افسانه نمی شد بلکه پشمک هم نمی شد برای ما متاپرست ها!

منتقدین هم که به یک بازی ثابت یکیشون میده ۱۰ یکی دیگه میده ۶ و یکی هم این وسط دیگه کلا فاز و .. نداره اصلا و به آنچارتد مثلا میده ۴، تازه خیر سرش آمریکایی هم هست!! اصلا مرگ بر آمریکا! هر چی می کشیم از همین آمریکاس. آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند! البته در متای آنچارتد ۴ که یه نیمچه غلطی کرد و با نمره فاز به فازش متای بازی رو کم کرد!! پس شاید آمریکا در حوزه گیمینگ می تواند یک غلط هایی بکند! ولی خودمانیم ها در بقیه حوزه ها هم که ما هی میگیم غلطی نمی تواند بکند ولی غلطی کرده که بازی رو باید بخریم ۸۰۰ هزار تومن. بگذریم آقا. مرگ بر آمریکای جهان خوار که همشون میرم جهنم ما سر راه بهشت می خندیم بهشون. بعد وسط راه متوجه میشیم که بهشت رو EA خریده و جزو سیزن پس شده یا اصلا ایرانی راه نمیدن یا برخی میبینن متای بهشت پایین شده خودشون میرن جهنم اونجا هم می بینن لوت باکس هست!

گیمرها که ما باشیم هم این وسط گیر کردیم و نمی تونیم حتی خود بازی رو بخریم چه برسه به دی ال سی ها و لوت باکس، نمی دونیم نمره ۱۰ یکی رو باور کنیم یا نمره ۴ اون یکی رو و چون از مجموع اینها نه به نتیجه ای می رسیم و نه آخرش اصلا پول داریم که بازی رو بخریم، پس وقتمون آزاد میشه و می گیم بریم لااقل توی سایت بگیم خاک بر سر پلی استیشن که یکی دیگه بیاد خاک بر سر ایکس باکس و جد و آبادش و یکی هم بیاد بگه جفتتون معطلین پی سی گرافیکش بهتره!! تازه اینا مودبانه بود ها. در اصل یکی میگه برو “ایستگاهت” رو نگیرم ما ۴K فلان داریم، یکی میگه برو بابا فن “جعبه بی انحصار”، یکی هم میگه به فینگلیشی میگه “کیپ کالم اند هیت کنسول گیمینگ”.

وقتی که منتقد قیمه ها رو بریزه تو ماستا… به جان خودم سونی این نسخه منتقدین رو نفرستاده واسه بر و بچ واشنگتن اینا هم ۴ دادن از کاخ سفید!!

بگذریم.. این مطلب در مورد نمره متا و رفتار منتقدین و نگاه گیمرها به این مقوله مخروبه مربوط است که انشالله هر چه زودتر مختومه بشه و به زمین داغ بخوره الهی! آقا جدیدا گاهی منتقدها میان نقدهای “ضیقی گونه” می کنن و نمره های “ضیقی بار” می دن و گیمرها هم که اصلا جونشون به جون متا بنده، بازی رو “ضیقی” می پندارن و به این شکل فرهنگ “ضیقی پروری” رواج پیدا می کنه (یعنی جمله از این ضیقی تر دیده بودین تا حالا!). آخه مرد حسابی تویی که میای به آنچارتد میدی مثلا ۴، کسی که نمیگه “دمش گرم چقدر آدم خفنیه”، میگن “خاک بر سرش عجب خریه!!”. چرا برای دنیا و آخرتت و نوه و نتیجه هات کوله بازی از فحش جمع می کنی؟ مگه نمی دونی گیمرها اعصاب مصاب ندارن و اگر به پرو پاشون بپیچی و به بازی مورد علاقشون نمره کم بدی یا بد بگی ازش، می زنن دخلت رو میارن و کمپین راه می ندازن و هشتگ “منتقد ضیقی نشان” برات می سازن؟ داخلی و خارجی هم نداره ها. یعنی همه جا از این منتقدها هستن. چون امسال سال حمایت از تولید داخلیه یه مثال از یه “شبه المنتقد” تولید داخل می زنم براتون که خیلی با افتخار می گفت “اسکایریم زباله اس” و “بتزدا زباله ساز!!” و “لست او آس خیلی بده”. خب چی بگه آدم به این محصول داخلی؟

نمی دونم کی و کجا و چطوری… ولی یه روز پیدات می کنم آقای متاکریتیک و می گم “داداش گندشو در اوردی دیگه ها!!”

آقا اصلا حالا که این طور شد می خوام چند خطی از طنز فاصله بگیرم و مقداری جدی در موضوع نقد و نمره و منتقد و .. صحبت کنم. البته نه برای این که اطلاعاتی را به شما بدهم ها، بلکه برای این که بدانید جدی نوشتن هم بلدم!! وگرنه شما که خودتان اوستایین و منم که امروز دارم فقط قیمه ها رو می ریزم تو ماستا!

“ببینید دوستان، حوزه نقد بازی های رایانه ای در ایران به گونه ای است که گاهی احساس می‌کنم تعداد منتقدان بیشتر از گیمرها است و هر کسی با دلایلی درست یا نادرست که گاها تحت تاثیر یک روند روانی منفی یا مثبت بر علیه یا  به سود یک بازی به راه افنتاده است، سعی دارد تا نقد خود را از بازی ارائه دهد و هیچ اشتباهی را هم از جانب خود قبول نمی‌کند. به نظر من نقد نویسی تخصصی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای باید در وهله اول به صورتی باشد که منتقد، برای نقد بازی مستقل عمل کند و این‌طور نباشد که چون همه از یک بازی صرفا بد گفته‌اند او نیز کورکورانه همان موارد را تکرار کند. منتقد گیمری است که مقداری بیشتر از بقیه از جزییات بازی و المان های مختلف آن اطلاعات دارد و البته توانایی به رشته تحریر در آوردن افکارش را نیز دارد، پس در نهایت هر منتقد یک گیمر است و باید در نقد خود در واقع نظر خود در مورد بازی را بگوید نه این که نظر دیگران را بدون هیچ فکری ادامه دهد. گاهی یک منتقد از عنوانی که بسیاری از آن انتقاد کرده‌اند، لذت بسیار زیادی می‌برد ولی گاها همان فرد می‌آید و در نقد بازی کلی از آن بد می‌گوید تا فقط افکار عمومی را با خود همراه کرده باشد در حالی که این صحیح نیست و ذر حقیقت وی باید همان اعتقاد قلبی که در مورد یک بازی دارد را در نقد خود بیان کند. به شخصه مثلا در عنوانی مثل Lords of the Fallen  به این مسئله برخوردم ولی سعی کردم تا به این دلیل که بسیاری منتقدان به بازی نمره متوسطی داده‌اند من نیز تحت تاثیر هعان نمرات قرار نگیرم و به واقع آن چیزی که از بازی استنباط کرده‌ام و تجربه‌ای که از انجام بازی به دست آورده ام را در نقد آن بازی بیان کنم. به عقیده من این موضوع در نقد نویسی بسیار مهم است زیرا که در ایران و همبن طور در دنیا گاها همه نمرات و امتیازات تحت تاثیر یک جو مثبت یا منفی داده می‌شود و گاهی غرض ورزانه….”

خب از همکارانمون در پخش تشکر می کنم به خاطر نمایش این بخش جدی از مطلب، و دوباره بر می گردم به دیفالت مطلب یعنی درون ماست ها!

وقتی که سازنده بازی قیمه ها رو بریزه تو ماستا این میشه!! جیگر کی بودی تو با اون یوزر اسکور هشت دهمت قناری!! تازه همین هشت دهم هم از لوت باکس در اومده!!

والا قبلا نه اینترنتی بود نه سایتی نه مجله ای. می رفتیم مغاره می گفتیم “آقا یه بازی خوب بده، اونم بر می داشت رزیدنت اویل و سایلنت هیل و داینو کرایسیس می داد بهمون و می رفتیم حالش رو می بردیم. بعد از چند وقت هم که بزرگتر شدیم دیگه علامت شرکت های خوب رو می دونستیم و می رفتیم هر بازی اون علامت رو داشت می خریدیم. دیگه متا کیلو چند بود و منتقد کی بود و زیر میزی به منتقد برای نمره بالا کجا بود؟ والا به پیر پیغمبر ۱۰ برابر الان هم حال می کردیم با بازی ها. می دونید چیه؟ اگر زمان عرضه رزیدنت اویل ۳ نمسیس هم جو نمره و منتقد مثل الان وجود داشت و گیمرها هم ۸ چشمی لنگ متا بودن، به حرضت عباس همین نمسیس رو می اومدن برخی می دادن ۶ و متای بازی می شد یهو ۷٫۵ و دیگه نه تنها افسانه نمی شد بلکه پشمک هم نمی شد برای ما متاپرست ها! اصلا چرا قدیما پر از بازی های افسانه ای و جاودانه اس برامون. چون بنده و “شبه البنده” که “مثلا” نام “منتقد” رو داریم اون موقع وجود نداشتیم که بزنیم تو سر بازی بزرگی که ناشرش خیلی ثروتمند نیست و یه سازنده کوچیکی که Immortal Unchained می سازه بگیم “برو بابا دنبال بازیت” و یا از این ظرف هر کی برامون کادو فرستاد و ۱۰ نسخه کالکشن بازی رو مثلا به اسم نقد رایگان فرستاد برامون، بازی نکرده بدیم یازده. قدیما کسی خراب نمی کرد بازی ها رو و همه عاشق بازی بودیم ولی الان رو هوا هنوز بازی تیتراژش خشک نشده، خراب می کنن بازی رو و سازنده اش ورشکست میشه و استودیوش تعطیل.

آقا یعنی چی آخه میگی کیفیت تکسچرهای بازی مقداری پایینه پس ۳ نمره کم!!‌ اصلا مگه بازی به اینه؟ مگه قدیم تکسچرهای رزیدنت اویل و سایلنت هیل شاهکار بود؟ عزیز من، برادر من، جان من، عشق من، امید من، نفهم!!‌ (به قول مهران مدیری)، بازی یه محصول کلی هنریه که باید به مجموع تجربه ات از بازی در کل نمره بدیم. یعنی عیبی نداره که بیای همه بخش ها رو کامل توضیح بدی و تک تک عیب های ریز و تکسچر و .. رو هم شرح بدی، ولی وقت نمره نباید بیای بذاری رو ترازو بگی “خب، دو تا افت فریم داشتین، هر کدوم نیم نمره، یه دونه تسکچر (تسکچر ها نه تکسچر!) دیر لود شد، ۱ نمره، نورپردازی خوب نبود، ۱ نمره، یک کیلو هم راسته گوسفندی داشتین” و بیای بدی ۷ به بازی ننه مرده. این که نشد منتقد و نقد و فلان.. این شد سوپرمارکت و ترازو و بازی رو مثل ماست دبه ای سنجیدن!!‌

جوری که اون یارو کافر واشنگتنی آنچارتد ۴ رو می دیده!! مرگ بر امریکا اصلا حالا که اینطور شد!!

خلاصه ی این همه قیمه هایی که ریختم تو ماستا این که آقایون، متا هم خیلی مهمه و هم ذره ای مهم نیست. متا رو تبدیل به رکن اصلیتون برای قضاوت کردن در مورد یه بازی نکنید چون خیلی از منتقدین جدیدا نقدهاشون رو می ریزن تو ماستا! متا خیلی مهمه ولی فقط به عنوان “یک عدد” از فاکتورهای ارزیابی کیفی یک بازی و غیر از آن فاکتورهای خیلی خیلی مهم تری هستند که در راس همه آن ها خود گیمر و سلیقه اش قرار می گیرد. متا در خیلی از مواقع و از زمانی که پول وحشتناک به صنعت گیم آمده و رکوردهای صنعت سرگرمی در این حوزه جابجا می شوند، ممکن است که نمره کاملا سالم و صحیحی نباشد و مثلا سرما خورده باشد یا بدتر از آْن قارچ زده باشد یا اصلا حتی مثل طرح گرافیکی که طراح خوش ذوق ما زده است خود متا رو ریخته باشن تو ماستا! (نمی توان با قطعیت چیزی را گفت ولی آن قدر موارد عجیب دیده ایم و برخی ها افشاسازی کرده اند و… که دیگر کاملا اجازه شک کردن را داریم). تازه “اگر” نمره صحیح و کاملا سالم و بدون کلک و جو گیری منتقدها و بی طرف بودن آنها و … باشد، در این حالت می شود “یکی” از فاکتورهای ارزیابی بازی و نه بیشتر.

همیشه که سازنده و منتقد نیستن که.. برخی مواقع هم قیمه ها رو شخص خود ما بازیبازان می ریزیم تو ماستا!!

در نهایت این که آقا نتیجه گیری در کار نیست. اصلا هم نمی خوام بگم ایشالا درست میشه چون عمرا نمیشه!! تازه خیلی بدتر هم میشه و انشالله سال دیگه آگهی میزنن “یک عدد لندکروز ۲۰۱۸ سالم بی رنگ با دی وی دی ریجن آل Call of Duty Black ops 354 تعویض میشه، لازم باشه سر هم میدم!!!”

وضعیت نقدها و نمره ها بد هست بدتر هم میشه چون پول بیشتری میاد وسط. وضعیت ما گیمرا توی ایران بد هست بدترم میشه چون مرگ بر آمریکا. وضعیت منتقدا بد هست بدترم میشه چون به یه وری غش می کنن که بصرفه. وضعیبت متا هم که از مجموع همه اینا درست شده، روز به روز از اعتبارش کم میشه چون دروغ قاطیش شده.

ما می مونیم و حوضمون. البته توی حوضمون هم پر لوت باکسه و دی ال سی، ولی تا خم شیم برداریم، کوسه ای به نام دلار می پره می خورتمون و به زندگی گیمری پر از ماستمون پایان میده! ولی یه نتیجه هست که از همه این عکسا که گذاشتم میشه گرفت. اونم اینه که مقصر فقط بازیساز و منتقد و بازیباز نیست. بلکه همگی با هم فاز به فازیم و به وقت خودمون بدجوری قیمه رو میریزیم تو ماستا!!

یکی نیست اصلا به من بگه داداش اصلا گیریم که متا در ۱۰۰ درصد مواقع خیلی هم درست و صحبح باشه و بازی رو هم برخی الکی نکوبن و متاش هم بشه نود. به تو چه؟ مگه می تونی بخریش مثلا؟!”

نویسنده سرش را پایین انداخته و با حالتی محزون جامه ها دریده (البته بخش خاصی از جامه) و سر به بیایان می گذارد…

  • نکته: تا به امروز در هیچ مقاله ای در سطح جهان حتی در حوزه مواد غذایی یا آشپزی و همینطور در منوی آشپزخانه ها و رستوران ها، به این تعداد از کلمات ماست و قیمه استفاده نشده است! مثل این رکوردهایی که برنامه ۹۰ اعلام می کنه که مثلا بازی پرسپولیس و سیاه جامگان رکورد بیشترین حضور گربه در کنار زمین رو شکست مثلا!!‌ من هم رکورد گینس ریختن قیمه ها در ماست ها رو الان در اختیار گرفتم. با تشکر از مدیریت گینس… سعید اقابابایی هستم!!
2
0

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • .:MRM:. گفت:

    مطلب جالب و متفاوتی بود.ممنونم بابت پرداختن به این موضوع مهم!
    قطعا معیار اول و آخرِ خوب و بد بودن بازیها فقط و فقط خود گیمره و البته که در این بین سلیقه (هم برای گیمر و هم منتقد) بی تاثیر نیست.
    با این حال گرچه نظر من با سایت متاکریتیک و اوپن کریتیک و گیم سپات و IGN و … در موارد بسیاری با هم تفاوت داره،اما هرچی باشه یه معیار استاندارد هستند از عموم جامعه ی منتقدا و گیمرها و قابل احترام.و هروقت میخوام بازیی رو انجام بدم،نیم نگاهی به نقدها و نمرات دارم.

    0
    0
  • god of war گفت:

    انصافا شاید بهترین مقالت بود اقای اقابابایی
    کاش واقعا گیمر ها درک کنند متا فقط ی عدده
    در کل مقاله ی فانی بود مخصوصا اخرش

    0
    0
  • همون محصول داخلی که به اسکایریم میگفت زباله بریکینگ بد و جزو سریال های فاقد ارزش دسته بندی کرده بود Grin

    0
    0
    • farhad357 گفت:

      اسکایریوم به نظر من هم خوب نبود و من جذب بازی نشدم و بعد ۲ ساعت بازی ولش کردم . مهمترین ایرادش علاوه بر گرافیک بسیار ضعیف و قدیمی که تو ذوق میزد سیستم مبارزاتش بود که مبارزه با شمشیر در نمای اول شخص به نظر من کلا غلط هست چون شما نمیتونی فاصله با دشمن رو درست تخمین بزنی . در ثانی ضربه رو اسلوموشن وارد میکرد . در نمای سوم شخص هم خوب نبود و شروع بازی نشون میداد که بازی برای اول شخص ساخته شده . نمیدونم شاید اگه ادامه میدادم الان نظر دیگه ایی داشتم ولی جذب نشدم . اما بریکینگ بد برای من تا الان بالاترین چیزیه که از صفحه تلویزیون دیدم .

      0
      0
      • dark ghost گفت:

        با اینکه خودم طرفدار اسکایریم هستم ولی تا حدودی بانظرت موافقم.مبارزات بازی خیلی مشکل ایجاد میکرد مخصوصا در سختی های بالابازی و همینطور که خودتون گفتید دوربین اصلی سری الدر اسکرولز دوربین اول شخصه.
        ولی درمورد بازی بگم که بازی اونطوری نیست که شما رو از همون اول جذب کنه.بلکه به مرور زمان جذبش میشید. خودم اوایل از بازی خوشم نمیومد اما به مرور زمان منو جذب کرد.

        0
        0
        • dark ghost گفت:

          ولی به هر حال سلیقه حرف اولو تو انتخاب بازی میزنه و سلیقه ها فرق داره و قطعانمیشه نظر شخصی رو تحمیل دیگران کرد.

          0
          0
          • farhad357 گفت:

            ممنون از شما دوست عزیز .بحث سلیقه در بازی که شما اشاره کردید کاملا درست است . اما بازی به نظر من مکانیزمش یه مقدار ایراد داره و مبارزات ادم رو دلسرد میکنه و هیجان لازم رو ایجاد نمیکنه . بهرحال بازی بزرگی هست و کلی طرفدار داره و نمرات بالا و اینها بی دلیل نیست و شاید به گفته خودم و اشاره جنابعالی اگه ادامه میدادم جذب بازی میشدم . یه موقع میبینی گیم پلی و داستان اونقدر شما رو در ادامه جذب میکنه که اشکالات بازی رو ندید میگیری .

            0
            0
  • lordhossein گفت:

    آخ آخ چقدر دلم واسه همچین مقاله هایی از شما تنگ شده بود والا من این همه تعریف از هورایزون مثل میگم شنیدم . گیم پلیشم دیدم و روزی که میخواستم ps4 بگیرم این بازی جزو اولین بازی هام بود ولی واقعا خوشم ازش نیومد نه این که بازی بدی باشه ولی با این حال منی که عاشق نقش افرینی و این جور بازی ها هستم واقعا از این بازی خوشم نیومد بعد هرجا اینو میگفتم چه تو سایتا یا چه بین دوستان همه میریختن رو سرم که اقا متاش شده انقدر تو از گیم هیچی حالیت نیست و فلان . هیچ بازیی مبنی بر متا نیست واقعا مثلا یه نمونش همین لورد اف فیلن واقعا بازی به این خوبی بود اونم واسه منی که کلی اسکایریم و سولز بازی کردم یا مثلا حتی یه بازی قدیمی مثل هاروست مون بک تو د نرث یا حتی Harvest Moon: Light of Hope که حس نوستالژی هم توش دخالت کمتری داشته باشه چرا دروغ من از این بازی بیشتر خوشم اومد تا هورایزون و دوتاشون هم نقش افرینین منتهی که بازی هایی هم هستن که وقتی متاشون بالاست واقعا ارزش تجربه دارن یه نمونش هم مثلا بازی آندرتیل که من یه زمانی رفته بودم تو این سایتای دانلود و میگشتم ئدنبال بازی های کنم حجم که از عکس آندرتیل خوشم اومد و گرفتمش بعد اومدم دیدم شما نقدشو نوشتین و متاش چنده فهمیدم که چه چیز مهمی گیرم اومده همین جور شانسکی بعد نشتم بیشتر بازی کردم و دیگه نتونستم از جلو کامپیوتر پا شم اصلا (جالبه بدونین سال ها قبل در زمان کودکی هم سر هاروست مون بک تو نرث هم همین اتفاق افتاد من از عکس های این بازی خوشم اومد و فکر میکردم حداقل تو این کشور تنها کسی هستم که اینو بازی کرده بعدا فهمیدم آقا چقدر طرفدار داشته و تازه اینم جالبه که بدونین این بازی اولین بازی نقش افرینی من هست ) آقا سعید لطفا از این مقاله ها بازم بزارین و یه درخواست دیگه داشتم میشه اون مقاله ( افقخار میکنم که یک گیمر هستم ) تون رو در غالب یک آیتم ویدیویی تهیه کنین مطمان باشین همه لذت میبرن یا حد اقل دوباره بزارینش رو صفحه تا اونایی که نخوندن دوباره بخوننش و نظرات جدید هم بدن . با تشکر

    0
    0
    • درود بر شما حسین عزیز و گرامی. خیلی متشکرم از لطفتون حسین جان. خیلی لطف دارید به بنده و خیلی خوشحالم که از این مقالات استقبال می کنید و مورد توجهتون قرار می گیره. باعث افتخار من هست واقعا که مقالات قدیمی من رو هم مطالعه فرمودید و یادتون هست. بسیار بسیار ممنون و متشکر هستم از شما حسین عزیز و گل. بسیار موارد زیبا و متینی رو فرمودید.
      چشم حتما انجام میدیم این کارو که فرمودید.
      https://t.me/Gametal

      0
      0
  • mbox گفت:

    به شخصه برای من نظر و نمره منتقدا یک اظهارنظر معمولیه که هرکسی ممکنه راجع به هرگیمی بکنه نه کمتر و نه بیشتر

    0
    0
  • MetallicA گفت:

    عرض سلام خدمت دوست عزیز، سعیدجانِ آقابابایی
    واقعا یوزر اسکور دوتا ۲ رو نمیدونستم. خدایی قیمه و ماست رو ول کن، یچیز دیگه ریخته تو یچیز دیگه جایز نیست بگم
    ممنون بابت این مقاله درجه یک

    0
    0
  • ای بابا اقای بابایی عزیز حالا کی به متاها اهمیت می ده وقتی که پول کارکردشم نداریم که بزنیم اخه چرا بازم مرسی ج.ا

    0
    0
  • fbjg گفت:

    عجب مقاله ای . چقدر عالی بود سعید جان
    والله دیگه آدم نمیدونه چی بگه اختلاف عجیب و غریب نمرات به یک بازی
    واقعا یه زمانی اصلا نمیدونستم متا چی هست همینجوری پا میشدیم میرفتیم یه عکس خفن رو کارو بازی میدیدیم و میخریدیم
    البته الان که وضع خیلی فرق داره چون هزینه بازی ها خیلی بالا رفته و خب آدم یه بازی اونم با این قیمت ها بخره و خوشش نیاد که دیگه …… پس مجبوره یه نگاه به متا بندازه ولی باز سلیقه اصل کاره ولی خب چه میشه کرد
    در کل عالی بود

    0
    0
  • مقاله جالبی بود…یعنی واقعا ما داریم به کجا میریم؟!؟؟…بجای لذت بردن از گیم چسبیدیم به متا!!…فقط منتظریم بازی مدنظرمون منتشر بشه و متای بالایی هم داشته باشه اونوقت میایمو کنسول حریفو بازیاشو میکوبیم…واقعا یاد اون دوران گرامی که میرفتیم بازی میگرفتیم خدای نکرده اگه ی بازی از کپکام بود چش بسته میخریدیم چون قشنگ ترین لحظاتمونو رقم زده بود و جوابشو پس داده بود یا بازی های کونامی…ولی الان چی همه منتظریم ببینیم متای ی بازی چند شده تا بعد بریم بگیریمش…آقا شاید اون منتقد مو رو دیده ولی شما اکه بازی کنی پیچش مو رو هم بتونی ببینی پس تجربه ها متفاوته و ارزش گذاری ها هم متفاوت…فقط لذت ببرید چون دنیای گیم فقط برا همین ب وجود اومده…خسته نباشی سعیدجان

    0
    0
  • خیلی باحال بود سعید جان. حرف تمام گیمر ها رو میزنی. من خودم تا چند وقت به خاطر نمره Need for speed payback تا چند وقت تو فکرش بودم بخرم یا نخرم، بعضی ها میگفتن افتضاحه یکی دیگه میگفت عالیه تا اینکه خریدمش خیلی هم لذت بردم. در اینجا سلیقه خیلی مهمه. بعضی ها فکر میکنن نمره یه بازی اگه پایین ۹۰ بشه بازی خیلی ضعیفه یا خیلی مشکل داره اگر بازی متاش پایین ۷۰ یا ۶۰ شد خیلی بده نه بازی ۷۰ به بالا. به هر حال تا زمانی که چیزی خودتون تجربه نکردین، نمیفهمید چه چجور احساسی داره.

    0
    0
  • alirezaei_ir گفت:

    و بازم یه مقاله عالی از استاد
    واقعا این حرفا رو باید با طلا نوشت …. به نظر من اولین و مهمترین فاکتور سلیقست مثلا خود من یه نمونش با این که rise son of rome یه شکسته ولی من راحت ۱۰ دفه از اول تا اخر بازیش کردم چون واقعا از کلیت داستانش لذت بردم ( البته دلیلش علاقم به روم باستانه) … حالا از این گذشته من نمیدونم چرا هایپ هر بازی میشم از نظر بقیه خراب میشه … مثلا گفتم shadow of war بیاد بازی سال میشه انقدر که با قسمت اولش حال کردم و خب نتیجه چیزی شد که میبینید البته از نظر متا منظورمه وگرنه هیچی از ارزش هاش برای من کم نشد.یا به قول دوستمون payback … اینو دیگه گفتم بالای ۸۰ میشهو باز هم نتیجه بر عکس بود…. خلاصه که بازیای مورد علاقتون رو بگید که من هایپشون نشم وگرنه بازیتون با خاک یکسان میشه

    0
    0
    • عرض ادب و احترام خدمت علیرضای عزیز و گل. شرمنده می کنید من رو علیرضا جان. به خودم می بالم که برای افراد شخیص و مودبی مثل شما می نویسم و باعث افتخارمه که برای زحمتم ارزضش قائل میشید و وقت عزیزتون رو میذارید و مطالعه می کنید مقالاتم رو و بعد هم لطف می کنید نظر می نویسید. یک دنیا از بزرگواری شما ممنونم علیرضا جان.
      https://t.me/Gametal

      0
      0
  • nier-10 گفت:

    سلام. من نمیخوام بگم با این مقاله مخالف هستم اما چندان موافق هم نیستم.
    ایا هدف مقاله این هست که بگید به متا اهمیت ندید و بازی مورد علاقتون رو بازی کنید؟ خب قطعا همینطور هست در دنیا. اگر تحقیق کنید میبینید که بازیهای با متای کمی همچون ghost recon wild lands که متای زیر هفتاد دارند فروشی بسیار زیاد دارند دلیلیش هم سبک همه پسند، قابلیت های انلاین و تبلیغات وحشتناک کمپانی های غولی همچون یوبیسافت هست. یا به عنوان مثال استاروارز بتل فرانت ۲ با وجود گندی که به بار اورد اما حدود ۱۰ میلیون نسخه فروش داشت. پس در خارج اینطور نیست که مردم زیاد به متا اهمیت بدن و بگن چون این بازی متاش کم شده دیگه بازیش نمیکنیم.
    اما در ایران. ببینید اقای اقابابایی. تهیه یک بازی در ایران کار بسیار مشکلی هست به خصوص برای افرادی که وضعیت مالی متوسطی دارند. شا فکر کن با دردسر زیاد برای هر بازی باید ۸۰۰ تومن پول به باد داد. حالا اگر اکانت قانونی و غیرهکی باشه حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ تومن. اکانتهای هکی هم که وضعشون سواست. به نظر شما ایرانی ها قادر هستند تمام بازیها رو با وجود لجن بودن وضعیت اقتصادی کشور و همینطور کمبود وقت انجام بدن؟ شما با قدیم مقایسه کردید، این رو هم در نظر بگیرید که امروزه نسبت به ده سال پیش تعداد بازیها خیلی خیلی بیشتر شده و انتخاب هم سخت تر. قطعا من اگر بخوام ۸۰۰ تومن برای یک بازی هزینه کنم قطعا بازی با متای ۸۸ رو به ۷۵ ترجیح میدم و تا بحال هم از این کارم پشیمون نشدم چون هیچوقت بازی با متای بالای ۸۵ رو تجربه نکردم که ازش خوشم نیومده باشه. در عوض، درسته بازیهایی با متای زیر ۸۰ بازی کردم که بنظرم در حد متای ۹۰ عالی بودند، اما این ۳۰ درصدشون هست و ۷۰ درصد دیگه که بازی کردم همون متا حقوشن بوده و از هزینه و وقتی که براشون گذاشتم پشیمونم حقیقتش.
    اما در مورد متا. ببینید متا نظر یک نفر نیست که بگیم پشکلی ارزش نداره. بلکه میانگینی از نظرات افراد مختلف هست و قائدتا کاملا طبیعی هست که ببینیم نظرات و سلایق هم بین این افراد متفاوت. اگر قرار بود نظر همه یکسان باشه که اصلا فلسفه این متا و میانگین گیری به هم میخورد. درسته گاهی برخی منتقدین قصد و غرض هایی دارند اما این در مورد بیشترشون صادق نیست. من وقتی ببینم یک بازی متای ۷۵ داره، به نمره ۳ یا ۴ ش دقت نمیکنم بلکه با نظر اکثر افراد رو جویا میشم که حول و هوش ۷٫۵ دادن به بازی. در مورد انچارتد هم همینطور. بازی متای ۹۳ داره و نمره ۴ برای من پشکلی ارزش داره چون میدونم نظر اکثر افراد بالای ۹ هست.
    پس نتیجه ای که میخوام از کامنتم بگیرم اینه که متاسفانه دو عده متا رو درست متوجه نشدن. یک عده به قول شما متاپرست که همه چیز رو ختم در متا میبینند. و عده ای دیگه که فکر میکنن متا یه چیز کاملا سوری و قیمه ای هست!! در حالی که هر دو اشتباهه. متا میانگینی از نظرات افراد بعضا با تجربه ای هست که با شناختن سبک و با توجه به سلیقه شون یک بازی را تشریح میکنن برای ما. حال نظر یکی دو نفر اهمیت نداره بلکه نظرات اکثریت.
    باز هم میگم من اگر در خارج زندگی میکردم و وضعیت مالی مناسبی داشتم، بله صد در صد اکثر بازیها حتی با متای کم رو تجربه میکردم.
    با تشکر

    0
    0
  • مبین گفت:

    مثل مقاله های قبلیتون خیلی خوب و جالب بود.
    در مورد متا هم، واقعا یه سری هستن که به صورت مضحک از روی متا درمورد بازی حرف میزنن. Dazed

    0
    0
  • farshadx گفت:

    اقای بابای این متا پرست ها معمولآ و بیشتر کنسول فن هستن
    و میخوان بگن ما انحصاریامون بازیهای خیلی خفنی هست و…
    همین افراد از اینکه یه عده نتونن یه بازی رو انجام بدن به شدت خوشحال میشن
    در مورد متا هم هیچ وقت مهم نبوده(نه که اصلآ بدرد نخوره منظورم مثل الآ یا بقول خودتون متا پراستها است) اما بعضی ها اینقدر توش منافع میبینن برای پوز دادن که جو میدن و متارو خیلی مهم نشون میدن
    متای یوزر یا یوزر اسکور هم فقط تبدیل شده به یه میدان جنگ برای پلتفرمهای مختلف
    میتونید برید یوزر اسکور زلدارو ببینید چه تعداد نمره ۰ داره؟!
    و تمام اونهایی هم که ۰ دارن اسمشون با مخفف اسم یه کنسول شروع میشه
    درواقع متارو کردن میدون جنگ بازیهای کدوم کنسول بهتره جوابش رو هم گذاشتن هر کی متاش بیشتره
    این طرز فکر واقعآ اشتباه و تا وقتی نتونیم قبول کنیم اینها اشتباه هست بچه هستیم
    بچه هایی که از ناراحتی دیگران خوشحال میشن و پوز اسباب بازیشون رو میدن
    اون نمره ۴ معروف هم به نظر من واسه روشن کردن همین بچه ها یا بقول شما متا پراستها بود تا بفهمن این صنعت داره به کجا میره ولی هنوز خیلیا نفهمیدن

    0
    0
  • Doom Metal گفت:

    امروزه متا بیشتر از تجربه ی بازی اهمیت داره.
    امروزه کنسول ها یا پلتفرم ها مهم تر از خود بازی ها هستند.
    امروزه گرافیک فنی مهم تر از گیم پلی می باشد.
    امروزه نام شرکت ها ، کمپانی ها یا استودیو ها ارزش بازی را تعیین میکند.

    امروزه بازی هایی رو می خریم که متای بالای ۹۰ یا ۸۰ یا ۷۰ … داشته باشند!
    امروزه کنسول هایی را می خریم که که تعداد بازی های بالای ۹۰ بیشتری داشته باشند!!
    امروزه از کمپانی ها ، شرکت ها ، ناشرین ، استودیو ها بیشتر از خود بازی تعریف می کنیم.

    امروزه کمپانی ها ، شرکت ها ، ناشرین ، استودیو ها معصوم و مبرا از هر گونه خطا یا گناه و خطا پنداشته می شوند و امروزه آنها حکم خدایانی را دارند که پرستش می شوند.

    امروزه همه چی مهمه جز خود سرگرمی!! اساسا وقتیکه امروزه با اینترنت ، شبکه های اجتماعی ، نقد ها و جر و بحث های دیجیتالی و … سرگرم می شویم چرا باید با بازی ها سرگرم شویم؟

    گیمیر ها امروزه بی هویت ترین قشر جامعه را تشکیل می دهند.

    0
    0
  • ali dashti گفت:

    سلام آقای آقابابایی خسته نباشید
    ممنون بابت این مقاله عالی نمیدونم دیگه چی بگم همه چیز توش بود

    0
    0
  • zealot1370 گفت:

    واقعا عالی بود جناب بابایی, خیلی حال کردم با این مقاله..راستش موقع خوندن هم خندیدم هم ناراحت شدم, خودمم فاز به فاز شدم!!… کاملا واقعیته… خسته نباشید در کل In Love

    0
    0