زمین بازی چرنوبیل | نقد و بررسی نسخه ارلی اکسس بازی Fear the Wolves - گیمفا
زمین بازی چرنوبیل | نقد و بررسی نسخه ارلی اکسس بازی Fear the Wolves - گیمفا
زمین بازی چرنوبیل | نقد و بررسی نسخه ارلی اکسس بازی Fear the Wolves - گیمفا
زمین بازی چرنوبیل | نقد و بررسی نسخه ارلی اکسس بازی Fear the Wolves - گیمفا

زمین بازی چرنوبیل | نقد و بررسی نسخه ارلی اکسس بازی Fear the Wolves

محمد حسین باجلان
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
زمین بازی چرنوبیل | نقد و بررسی نسخه ارلی اکسس بازی Fear the Wolves - گیمفا

بدون شک تاثیری که یکی دو عنوان فوق محبوب روسی و یا در واقع اروپای شرقی بر روی صنعت بازی سازی گذاشته اند، بدون شک نه از یاد ها و نه از سیستم های ما پاک شده اند! یکی از آن ها عنوان استاکر و دیگری سری مترو که البته مجموعه دوم بخت و اقبال بیشتری داشت. سری استاکر سعی داشت که دنیای بزرگ تری را به نمایش بگذارد و با تنوع بیشتر و واقع گرایی در سطح بالاتر از آن چه که تا پیش از آن در هر عنوان دیگری دیده بودیم، چشمان ما را برای اولین بار به یک دنیای سراسر واقعی در فضایی فانتزی و خیالی باز کرد که هر چیزی در آن ممکن بود. از سوی دیگر مجموعه مترو هم باز همان شرایط را داشت ولی این بار با این تفاوت که شاید حادثه چرنوبیل واقعیت داشت ولی جنگ جهانی سوم که دیگر به واقعیت نپیوست. از سوی دیگر سبک بازی ها و تفاوت دنیا ها نیز قابل تامل بود که شاید هر دو بازی بر روی ایجاد یک تجربه مخفی کاری تمرکز داشتند ولی باز هم استاکر به شدت متنوع تر بود و فقط به دلیل بخت و اقبال کمتر به تاریخ پیوست ولی میراثش باقی مانده است و در این روز ها شاهد حداقل دو یا سه عنوان مشابه و یا ایده گرفته از آن هستیم.

زمین بازی چرنوبیل | نقد و بررسی نسخه ارلی اکسس بازی Fear the Wolves - گیمفا

فعلا در نبرد ها همه مشکل در تیر اندازی و نشانه گیری دارند و البته همه استرس روبرو شدن با دیگران!

البته با تمام این توضیحات بالا هدف آن است که به شما اعلام کنیم بازی امروز ما به طرز واضحی به این دست بازی های سبک وحشت و مخفی کاری شبیه است. از سویی محیط اجرای بازی در یک نطقه بسیار معروف پر از تشعشع هسته ای است که نامش هم همان چرنوبیل است. البته این بار با طعم بتل رویال و به سبک دیگر بزرگان این سبک ولی کمتر مشابه به بتل گراند و بیشتر یاد آور DayZ که حالا چندین المان جدید هم به آن افزوده شده است که به تنوع بازی می افزاید. البته پیش از هر چیز باید گفت که بازی هنوز در فاز آلفا قرار دارد و هنوز راه بسیاری تا عرضه نهایی بازی باقی مانده است و به طور قطع چندین و چند تغییر بزرگ را هم در بازی شاهد خواهیم بود.

بنا به سبکی که این روز ها همه چیز را آلوده کرده است بتل رویال سبک اصلی این بازی خواهد بود و واقعا هم حیف شده است.با توجه به ساختار بازی می شد که به راحتی هر سبک دیگری را در این بازی جای داد. از یک بازی شوتر دو تیمه معمول گرفته تا یک عنوان دیگر در سبک بقا که حالا که همه هم به سوی بتل رویال شدن هم پیش رفته اند، دیگر جایشان بسیار خالی تر از همیشه است. البته باز هم بتل رویال بازی با دیگر عناوین این سبک تفاوت هایی دارد که شاید در ظاهر بتواند سبب مقدار بیشتر کنجکاوی ما بشود ولی در نهایت هم این بازی چیزی فراتر از ان برای عرضه نخواهد داشت. اولین تفاوت عمومی بازی ابعاد نقشه است که حالا بسیار هم کوچک تر از سایر عناوین هم دسته است و به چیزی در حدود ۲۵ کیلومتر مربع محدود شده است. برای مقایسه ابعاد نقشه های عنوانی مانند PUBG در حد ۶۴ کیلومتر مربع می باشد. در سمت دیگر بازی شما را از دیوار آبی نمی ترساند و در این جا دو دشمن طبیعی دارید. اولی که هما عامل محدود کننده است که این جا باید به طور قطع رادیو اکتیو محیط باشد که نه تنها ترسناک است، بلکه به سرعت هم شما را مسموم و در نهایت خواهد کشت. البته سبک پخش شدن این مواد اندکی متفاوت است و ناحیه به ناحیه این تشعشعات پخش می شوند تا در نهایت فقط یک نقطه باقی بماند و در نهایت هم یک نفر زنده بماند. البته در بازی خودرو نیز برای حمل و نقل وجود دارد که با توجه به فیزیک بازی و ساختار جنگل گونه نقشه، رسیدن از نقطه ای به دیگری هم می تواند برای شما چالش برانگیز باشد.

زمین بازی چرنوبیل | نقد و بررسی نسخه ارلی اکسس بازی Fear the Wolves - گیمفا

گرافیک بازی واقعا نا امید کننده است و شاید برای یکی دو فریم بیشتر مجبور هم شوید که از تمام ویژگی های باقی مانده نیز بگذرید

در سمت دیگر همان طور که از اسم بازی هم مشخص است بازی باید ربطی به گرگ ها هم داشته باشد که البته در اینجا منظور از آن ها یک دشمن طبیعی در بازی است که در کنار مواد رادیو اکتیوی که در دنیای بازی پراکنده شده است، همگی سعی در قتل عام و کشتار شما دارند. گرگ ها علاوه بر این که بسیار استرس زا هستند، بسیار هم جذاب به نظر می رسند و جنگیدن با ان ها می تواند چالشی جالب باشد. سلامتی بالای آن ها سبب می شود که شما برای کشتن هر کدام از آن ها به حداقل چندین گلوله به نقاط حساس بدنشان نیاز است ولی همیشه در مواجهه با این گرگ های عوضی دو چیز را در نظر داشته باشید. اولا این که این حیوانات بی شعور بسیار هم با هوش هستند و تقریبا هیچ مانع و یا مکانی در برابر آن ها امن نیست و دوم هم آن که همیشه آن ها در تعداد به شما حمله می کنند و با کشتن یکی یا دو عدد از آن ها زیاد خوشحال نشوید که حتما یکی دو تای دیگری در گوشه در انتظار شما هستند. در هر صورت با وجود آن که تعداد بازی بازان در هر نقشه زیاد است و البته که قرار است صد نفره باشد ولی در تمام طول مدت بازی هیچ سروری به این عدد نرسید و نهایتا به ۶۰ نفر راضی شدیم و این که نقشه بازی کوچک است و هم آن که بازی بازان دیگر می توانند به راحتی شما را بکشند و بسیار گزینه دیگر برای مردن در این سرزمین منحوس، باز هم وجود گرگ ها از چند جهت جالب است که اولا چالش افزوده بسیار لذت بخش است و می توانند که هیجان و استرس فراوانی را به شما تزریق کنند و واقعا در لحظه های مواجه با ان ها سطح آدرنالین خونتان به شدت بالا خواهد رفت و مهم نیست که تا به حال چند بار با آن ها مواجه شده باشید، در هر صورت شما خواهید ترسید. در ثانی کمپر ها هم حالا بسیار بیشتر از همیشه در خطر هستند و صرف پیدا کردن یک اتاق تتگ و تاریک دیگر ضامن امنیت شما نیستند و در نهایت هم آن که یک رقابت بسیار زودتر و سریع تر از سایر بازی ها به پایان خواهد رسید.

البته یکی از دلایلی که ممکن است این بازی برای همه مناسب نباشد و بسیاری آن را خسته کننده و یا سخت بنامند گیم پلی و گان پلی بازی است که حالا بر خلاف سایر عناوین به شدت آرکید تر، حتی PUBG این جا کنترل ها به شدت سخت تر و خشک تر هستند. به سبک همان عناوین اینجا هم بعد از پیدا کردن یک اسلحه باید که به دنیال تجهیزات برای ارتقای آن ها، مانند دوربین و یا سرپوش لوله باشید و یا این که سعی کنید که با همان اسلحه ابتدای تر به سراغ شکار بقیه بروید که قطعا بسیار سخت خواهد بود. البته این مسئله دیگر به یک استاندارد در عناوین بتل رویال تبدیل شده است و چندان چالشی هم در پیدا کردن این ادوات نخواهید داشت. همچنین به سبک سایر بازی ها گلوله های السحه ها با هم متفاوت است ولی نوع نمایش آن ها در کیفتان بسیار ابتدایی تر است و چالش بیشتری برای شناسایی گلوله های بدرد بخور و اضافی خواهید داشت.

زمین بازی چرنوبیل | نقد و بررسی نسخه ارلی اکسس بازی Fear the Wolves - گیمفا

نقشه بازی واقعا کوچک است و جدای از آن بسیار هم تکراری ولی هم اریجینال بودنش هم جای تشکر دارد

از سویی انیمیشن های بازی تا به این جای کار بسیار ابتدایی است و بسیار از قابلیت های اصلی مانند Vault در بای هنوز گنجانده نشده اند که البته احتمالا در آینده هم شاهد آن ها باشیم و به احتمال زیاد بازی در اینده به شدت به عناوینی مانند DayZ و یا PUBG شبیه خواهد شد. دشمنان شما در بازی هم کار سختی خواهند داشت ولی با توجه به آن که ابعاد نقشه کوچک است و عوامل کشته شدن زیاد، به نظر نمی رسد که بخواهیم شاهد اسنایپ شدن های تخیلی و یا نبرد هایی در فرای ۱۰۰ متر باشیم که برای طرفداران CQ خبر خوبی خواهد بود. از سمت دیگر به دلیل ماهیت بازی بیشتر نبرد ها هم به صورت مخفی کاری خواهد شد هر چند که هنوز هم به دلیل بی تجرببگی بیشتر بازیبازان در این بازی همه در حال به رگبار بستن همدیگر هستند. البته فعلا در بازی شاهد چندین مشکل اساسی هستیم که همگی فنی بوده و شاید در اینده بر طرف شوند ولی تا به این جای کار سبب می شود که نتوانیم بیشتر از یکی دو رقابت در هفته را تحمل کنیم. اولین مشکل به طور قطع باگ های تصویری و مشکلات فنی است که هنوز در حد کمی قرار دارند ولی به طور قطع با آن ها روبرو می شوید و هیچ فراری از آن هم نیست و دومین و اصلی ترین مشکل بازی ولی لگ فوق العاده زیاد بازی است که به شدت هم زجر آور است. تقریبا در حرکتی شما با لگ فراوان روبرو خواهید شد که از سوار هلیگوپتر شدن و یا پرش از ان گرفته تا حرکت در بازی و ظاهر شدن دشمنان، همه و همه در بازی از این مشلات رنج می برند و به این شکل نیست که بخواهید حرص سیستم های ضعیف تر خودتان نسبت به دیگران را بخورید. از سمت دیگر زمان لودینگ نقشه بازی نیز به شدت طولانی و زجر دهنده است که البته شاید این دو مشکلی که به آن ها اشاره شد در آینده و با چندین و چند آپدیت بر طرف شوند ولی باز هم فعلا تا آن زمان و عرضه نهایی بازی راه بسیاری پیش رو مانده است و فعلا تیم سازنده هدفش فقط بررسی ارائه یک بتل رویال جدید و با ایده های جدید است.

زمین بازی چرنوبیل | نقد و بررسی نسخه ارلی اکسس بازی Fear the Wolves - گیمفا

این صحنه به شدت آشنا!

دیگر مشکل بازی که آن هم نه فقط به لذت تجربه بازی بلکه به ساختار بازی لطمه میزند، صدا گذاری ضعیف است. این مشکل از صدای تسلیحات گرفته تا اصوات محیطی بازی همه نه از لذت بازی می کاهند بلکه در بعضی موارد به ساختار بازی نیز لطمه می زنند. مهم ترین ان ها مشکل در عدم ارائه صدای پای دشمنان است که تا زمانی به شدت به شما نزدیک نشوند هیچ صدایی از آن ها نخواهید شنید که هم به کمپر ها و هم به کسانی که در پی آن ها هستند ضربه میزند. ولی صدای اسلحه ها و یا محیط درگیری و پیچش صدا هم که دیگر به عنوان یک استاندارد در بازی ها به آن نگاه می شود نیز در بازی غایب است و جای خالی یک صدا گذاری خوب به شدت در بازی احساس می شود.

در کل باید گفت که چندان زمانی از عرضه بازی نگذشته است و شاید باید گفت در مقایسه با روز های اولیه سایر عناوین این سبک بازی وضعیت به مراتب بهتری دارد و کار سازندگان برای اصلاح آن راحت تر است. ولی یکی دو مشکل در بازی باقی می ماند که اولین آن ها منطق بازی است که سبب می شود نقشه های بازی به مناطقی محدود خلاصه شود و دیگر شاهد نبرد در هر شرایط و آب و هوایی از کویر و جنگل های حاره نباشیم و دیگر ان که شاید هم این سبک به شدت مملو شده است از عناوین گوناگون که سبب می شود پلیر برای تمام آن ها به اندازه کافی باقی نماند. ولی جدای از تمام این ها Fear The Wolves عنوانی است که اگر چندین ایراد اساسی آن رفع شود و بتواند تنوع بیشتری به خود ببینید و حتی یک آپدیت گرافیکی عظیم نیز داشته باشد، عنوان خوبی است که شاید ارزش خرید در این اوضاع را هم داشته باشد و بتواند شما را اندکی سرگرم کند ولی تا آن موقع و عرضه کامل بازی بهتر است که صبر داشته باشید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

زمین بازی چرنوبیل | نقد و بررسی نسخه ارلی اکسس بازی Fear the Wolves - گیمفا
زمین بازی چرنوبیل | نقد و بررسی نسخه ارلی اکسس بازی Fear the Wolves - گیمفا
زمین بازی چرنوبیل | نقد و بررسی نسخه ارلی اکسس بازی Fear the Wolves - گیمفا
زمین بازی چرنوبیل | نقد و بررسی نسخه ارلی اکسس بازی Fear the Wolves - گیمفا
زمین بازی چرنوبیل | نقد و بررسی نسخه ارلی اکسس بازی Fear the Wolves - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

زمین بازی چرنوبیل | نقد و بررسی نسخه ارلی اکسس بازی Fear the Wolves - گیمفا
زمین بازی چرنوبیل | نقد و بررسی نسخه ارلی اکسس بازی Fear the Wolves - گیمفا