روح فوتبال | نقد و بررسی بازی PES 2019 - گیمفا
روح فوتبال | نقد و بررسی بازی PES 2019 - گیمفا
روح فوتبال | نقد و بررسی بازی PES 2019 - گیمفا
روح فوتبال | نقد و بررسی بازی PES 2019 - گیمفا

روح فوتبال | نقد و بررسی بازی PES 2019

هامون معتقدی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
روح فوتبال | نقد و بررسی بازی PES 2019 - گیمفا

فوتبال!‌ عشق بسیاری از ماها‌!‌ سال‌ها پیش که شاید من و شما هم نبودیم، فوتبال خلاصه می‌شد در بازی با دوستان در کوچه و خیابون و دیدن مسابقات تلویزیون. بعدها به این دو لذت اساسی ، لذت بازی کردنش هم اضافه شد. میکرو و کنسول‌های قبل‌ترش هم فوتبال داشتن اما فوتبالا زیاد شبیه فوتبال نبودن. یادش بخیر یه فوتبالی بود که توش مشت و لگد می‌زدیم و شوتامون به قول سرهنگ موزی شکل می‌شد. اولین عنوانی که مسیر کلی این نوع بازی‌ها رو عوض کرد فوتبال گزارشی سگا بود! یا همون Superstart Soccer! بهش می‌گفتیم فوتبال گزارشی چون واسه اولین بار گزارش داشت. اما بعد از اون رسیدیم به فوتبالی که شاید محبوب‌ترین بازی فوتبال تاریخ باشه. بالا بالا پایین پایین چپ راست چپ راست ضبدر دایره! واسه خیلیاتون آشناس نه ؟ Winning Eleven 3!‌ روبرررررتو کارررررلوس! هنوز هم که هنوزه سرعت و روح فوتبال اون بازی رو هیچ فوتبالی نداشته!‌ درسته تخیلی بود ولی کیف می‌داد. اون موقع کونامی شده بود یکه تازه فوتبال و بی‌رقیب می‌تاخت و قلب طرفداراشو تسخیر می‌کرد. اون روزا سازنده‌های بازی حتی فکرشم نمی‌کردن که حدود ۲۰ سال بعد رقیبی داشته باشن به نام فیفا که لایسنس لیگا و تیما رو درو کنه و با تبلیغات گسترده و محتواهای خیلی زیاد خودش جایگاه اول فروش رو به دست بیاره!‌ البته هنوز هم Pro Evolution Soccer سرحاله و هر سال سر موقع بازیش رو عرضه می‌کنه و متاهای خوبی هم به دست میاره!‌ حتی گاهی بالاتر از رقیب یعنی فیفا!‌ یعنی اگه این لایسنسای لعنتی نبودن احتمالا متاش بالاتر از اینام می‌شد. درسته که PES چند سالی افت کرده بود و بازی مشکلای خیلی زیادی داشت اما مدتی می‌شه که طرفدارای پر و پا قرصش ازش راضین و حس می‌کنند دوباره افتاده رو دور موفقیت. البته درسته که من به عنوان نویسنده این مقاله با سری PES بزرگ شدم و یه جورایی فنشم ولی سعی می‌کنم انصاف رو رعایت کنم و ضعف‌ها و نقاط قوتشو خدمت شما معرفی کنم تا شاید با این بازی بیشتر آشنا بشین و بتونین قضاوت بهتری برای خرید اون داشته باشین. در ادامه با وبسایت گیمفا همراه باشین تا به نقد و بررسی Pro Evolution Soccer 2019 بپردازیم.

روح فوتبال | نقد و بررسی بازی PES 2019 - گیمفا

همه کپ خودشونن جز رضا پرستش!

وقتی برای اولین بار بازی رو اجرا می‌کنین شاید فک کنین که بازی زیاد تغییر نکرده! راستش تو ظاهر هم همین طوره! درست مثل پارسال که بازی نسبت به PES 2017 تغییر خیلی زیادی نکرده بود، نسخه جدید بازی هم خیلی شبیه Pro Evolution 2018 هستش. البته این فقط ظاهر قضیه است. واقعیت اینه که بازی خیلی بهتر از قبل شده! مهم‌ترین تغییری که در جای جای گیم‌پلی بازی خودش رو نشون می‌ده طبیعی‌تر شدن بازی و نزدیک شدن به فوتبال واقعیه! از پاس‌ها گرفته و جایگیری بازیکن‌ها و شوت‌ها تا واکنش دروازه‌بان‌ها و دفاع‌ها موقع دفاع کردن و فرار کردن بازیکن‌ها هنگام حمله همه و همه طبیعی‌تر شدن و بیشتر به فوتبال واقعی نزدیکن. یه عامل مثبت دیگه که در نسخه‌های اخیر PES پررنگ بوده و تو این نسخه به اوج خودش رسیده، استایل مخصوص بعضی از بازیکناس که واقعا با مدل واقعیشون مو نمی‌زنه. کافیه دویدن محمد صلاح یا شوت‌های کوتینیو رو با دقت نگاه کنین تا متوجه شین دقیقا از چه چیزی صحبت می‌کنم.
هر جا صحبت از فوتبال و بازی باشه خواه ناخواه رقابت بین PES و FIFA هم مطرح می‌شه و ناگزیر باید این دو رو با هم مقایسه کنیم. نقاط قوت فیفا بر کسی پوشیده نیست و همین الان هم طرفداران بیشتری نسبت به PES داره، اما حداقل در این نسخه روح فوتبال و ذات احتمالی بودن فوتبال بالاتر از چند نسخه اخیر فیفاست. (شاید این مورد در فیفا ۱۹ پیشرفت بسیار زیادی کنه این حرف در مورد FIFA 19 صادق نباشه) .Pro Evolution Soccer از این نظر که تقریبا همیشه در آن بهتر از فیفا بوده پیشرفت بسیار زیادی کرده است. در واقع هنگام تجربه PES بیشتر این احساس رو خواهین داشت که مشغول فوتبال بازی کردن هستین تا بازی ویدئویی کردن! عاملی که این ویژگی رو در این نسخه مهم‌تر از قبل کرده اینه که همیشه توپ جایی نمی‌ره که ما می‌خوایم یا قصد داریم بفرستیم و حتی اگه بهترین شوت ممکن رو هم بزنیم باز ممکنه بازیکن اشتباه کنه و توپ به اوت بره! در واقع درست مثل فوتبال واقعی که هیچ چیزی رو نمی‌شه با قطعیت پیش‌بینی کرد اینجا هم همین اتفاق داره می‌افته. خب حالا که نقاط قوت بازی رو گفتیم بد نیست به ضعف‌هاش هم بپردازیم.

روح فوتبال | نقد و بررسی بازی PES 2019 - گیمفا

چمن طبیعی و نورپردازی خوب بازی

خیلی سریع بریم سراغ اصلی‌ترین نقص بازی! مهم‌ترین اشکال بازی که شدیدا هم به اون ضربه می‌زنه عدم لایسنس بسیاری از تیم‌ها و لیگ‌هاست. کونامی در چند سال اخیر یکی یکی داره تیم‌ها ولیگ‌هاش رو از دست می‌ده و امسال هم طبق عادت چند سال به این روند ادامه داده و لایسنس لیگ قهرمانان رو از دست داده. البته اضافه شدن چند تا لیگ به این عنوان اتفاق مثبتیه اما لیگ انگلیس و اسپانیا و بوندس لیگا کجا! و لیگ دانمارک و پرتقال و بلژیک و سوییس و اسکاتلند و حتی آرژانتین کجا! البته کونامی لیگ روسیه رو هم به صورت انحصاری لایسنس کرده که خب طبیعتا می‌تونه واسه بازی‌بازان روسیه جذاب تلقی بشه و نه ما (حداقل برای اکثر ما). البته نکته مثبت قضیه برای طرفداران بازی PES که دارای کنسول PS4 و یا رایانه شخصی هستند، اینه که می‌تونن یه پچ غیررسمی ساخت طرفدارها رو (که البته بعضیاشون کیفیت بسیار بالایی دارن و اصلا معلوم نیست که شرکت سازنده نساخته) دانلود کرده و بازیشون رو مثل یه بازی کاملا لایسنس شده کنن (متاسفانه این امکان در کنسول اکس باکس وان وجود نداره) اما باز هم این بازی کاملا مثل وقتی نمی‌شه که تیم‌ها به صورت رسمی لایسنس شده باشن. برای مثال تشویق ورزشگاه‌ها و تیکه کلامای باحال گزارش‌گرا و غیره دیگه واسه تیمایی که با پچ درست شدن معنی پیدا نمی‌کنه.

روح فوتبال | نقد و بررسی بازی PES 2019 - گیمفا

نه رونالدو نه مسی نه نیما نه ام باپه! همون کوتینیویی که خدمتتون عرض کرده بودم شد طرح روی جلد!

اشکال دیگه‌ای هم که به بازی وارده نحوه بازی حریف در آخرین درجه سختیه! متاسفانه تو این درجه به خلاقیت و تکنیک حریف اضافه نمی‌شه بلکه حریف کلا اشتباه نمی‌کنه! یعنی تقریبا همه چیزش تو بهترین و درست‌ترین حالت تنظیم می‌شه و در نتیجه اصلا حس و حال یه حریف واقعی رو به آدم نمی‌ده و بازی باهاش یه کم اذیت‌کننده می‌شه! البته نه این که نشه بردش بلکه بردنش هم خیلی حال نمی‌ده. برعکس این مساله قسمت آنلاین بازیه که تا دلتون بخواد جذابه! خوشبختانه سرورهای بازی بهتر از سال قبل شدن (شاید هنوز زیاد بازی رو نخریدن که باز شلوغ شه اذیت کنه!) و اگه اینترنتتون پینگ مناسبی داشته باشه می‌تونین واسه رسیدن به Devisionهای بالاتر بازی‌های جذاب و نفس‌گیری رو تجربه کرده و کلی لذت ببرین. در این قسمت بر حسب Devision یا رده‌ای که در اون قرار دارین باید ده بازی انجام بدین و امتیاز خاصی رو کسب کنین تا به دسته بهتری برین و با گیمرای قوی‌تری بازی کنین! و هر بار که به دسته‌ بهتری می‌رین به امتیاز بیشتری برای صعود به رده بالاتر نیاز دارین! هر چقدر تیمتون ضعیف‌تر باشه با برد امتیاز بیشتری نصیبتون می‌شه و خب در رده‌های بالا نمی‌تونین رئال یا پی اس جی رو وردارین و به صعود هم امیدوار باشین! البته لازم به ذکره که اگه نتونین یه امتیاز حداقلی رو بگیرین هم به لیگ‌های پایین‌تر سقوط می‌کنین! حالت MyClub هم تقریبا همان چیزی است که در نسخه‌های قبلی دیدیم و چیز جدیدی بهش اضافه نشده.
در بخش آنلاین بازی یه ویژگی جدید هم قرار داده شده و اون هم تعویض سریعه! دیگه لازم نیست واسه یه تغییر ساده بریم تو قسمت تنظیمات و ترکیب تیم و بازیکنا رو جا به جا کنیم بلکه خیلی سریع با فشار دادن یک کلید وسط باز و زمان‌های مرده می‌شه تعویض رو انجام داد. همچنین اگه یه تیم شروع کنه به خودش گل زدن و بخواد اعصاب حریفش رو به هم بریزه خود به خود بازنده اعلام می‌شه. در مجموع تجربه بخش آنلاین بازی واقعا لذت‌بخش و سرگرم‌کنندس!

روح فوتبال | نقد و بررسی بازی PES 2019 - گیمفا

چرا یه آدم باید انقدر خوشتیپ باشه ما نباشیم ؟؟؟

بپردازیم به گرافیک بازی! گرافیک PES در چند سال اخیر وضعیت خوبی داشته و چهره و فیزیک بازیکنا همگی مناسب بودن. در این نسخه هم وضعیت به همین ترتیبه و حتی در موارد بسیاری وضعیت بهتر هم شده! اولین نکته‌ای که جلب نظر می‌کنه چمن بازیه که خیلی بهتر از نسخه‌های قبل شده و کاملا طبیعی جلوه می‌کنه. دومین مورد فیزیک توپ بازیه که حرکتش چه بر روی زمین و چه در هوا طبیعی‌تر از قبل شده و می‌شه با اطمینان گفت یکی از ضعف‌های اساسی PES در این نسخه برطرف شده. انیمیشن‌های بازیکن‌ها هم اگر چه در هنگام بازی خوب و واقع‌گرایانه کار شدن اما تو شادی بعد از گل هنوز هم PES با رقیبش FIFA فاصله داره. اما در مجموع می‌شه گرافیک بازی رو جزو نقاط قوت اون به حساب آورد.
موسیقی‌های بازی اکثر قطعات شنیدنی‌ای هستن و هنگام گشت و گذار تو منوی بازی حس خوبی خواهین داشت اما صداگذاری وضعیتی برعکس اون داره! اولین ضعف این قسمت گزارشگر بازیه که هیچ وقت خوب نبوده و در این نسخه هم وضع به همون روال سابقه. گزارش بی‌روح و دیالوگای کم و تکراری! راستش رو بخواین من خودم همیشه زبون گزارش بازی رو عوض می‌کنم و سعی می‌کنم با زبون ژاپنی گوش کنم که خیلی جذاب و باحاله! اما به هر حال چون اکثرا گزارش بازی رو با زبون انگلیسی تجربه می‌کنن باید گفت این قسمت یه نقصه ضعف برای بازی به شمار می‌آد. ضعف بعدی صداگذاری هم تماشاگران که اصلا طبیعی تنظیم نشدن و خیلی پیش می‌آد که یهو آروم بشن یا بلندی صداشون تغییر کنه.

روح فوتبال | نقد و بررسی بازی PES 2019 - گیمفا

You’ll never walk Alone

به عنوان جمع‌بندی باید گفت PES 2019 اگر چه ضعف‌های زیادی داره! از جمله نبود لایسنس‌های مهم و کیفیت پایین محتواها و مادهای بازی و همچنین گزارشگر ضعیف و بی‌روح! اما همچنان روح فوتبال در اون جریان داره و با گیم‌پلی عالی و هوش مصنوعی خوب بازیکنان و انیمیشن‌های بسیار قوی و فیزیک عالیش بهترین تجربه فوتبالی رو به گیمر ارائه می‌ده و در حالت بازی با حریف واقعی (و نه هوش مصنوعی) یه فوتبال کاملا لذت‌بخشه و مفرحه.

روح فوتبال | نقد و بررسی بازی PES 2019 - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روح فوتبال | نقد و بررسی بازی PES 2019 - گیمفا
روح فوتبال | نقد و بررسی بازی PES 2019 - گیمفا
روح فوتبال | نقد و بررسی بازی PES 2019 - گیمفا
روح فوتبال | نقد و بررسی بازی PES 2019 - گیمفا
روح فوتبال | نقد و بررسی بازی PES 2019 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روح فوتبال | نقد و بررسی بازی PES 2019 - گیمفا