قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا
قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا
قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا
قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا

قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا

بعد از تجربه کردن بازی ویچر ۳ و انتخاب آن به عنوان بازی سال و مشاهده سطح وحشتناک کیفیت آن که برای خیلی از ما برترین بازی تاریخ شد، هر چقدر که بیشتر از Cyberpunk 2077 و جدی شدن روند ساخت آن می شنیدیم، نگران تر می شدیم که آخر مگر می توانند دیگر چیزی بهتر از ویچر ۳ هم بسازند؟ آن هم با یک نقش آفرینی شوتر. این نگرانی مدام در ما وجود داشت و وقتی که بعد از سال ها اولین تریلر جدید این بازی را در E3 امسال نیز مشاهده کردیم این نگرانی کمتر نشد، زیرا که ما نگران گیم پلی بودیم و چیزی از آن ندیدیم. تازه با اخبار جدیدی که در مورد این بازی شنیدیم نگرانی ما بیشتر هم شد، چرا که فهمیدیم با یک نقش آفرینی “اول شخص” طرف خواهیم بود و گاها فکرمان رفت سمت بردرلندز! در نمایش Cyberpunk 2077 در E3 2018 شاهد گیم پلی نبودیم و تنها یک تریلر سینماتیک را مشاهده کردیم، البته نمی توان کتمان کرد برای ما که چند سال انتظار کشیده بودیم همین تریلر هم بی نهایت جذاب بود و از آن مهم تر این که تریلر به حدی زیبا و دیدنی بود و آن قدر نبوغ آمیز کارگردانی و ساخته شده بود که هر بیننده ای را به خود خیره می کرد، ولی همچنان معمای گیم پلی و دوربین اول شخص برای ما باقی مانده بود.  بعد از این تریلر، سازندگان یک نمایش مخفیانه و پشت درهای بسته را نیز برای برخی حاضران E3 در قالب یک دموی ۵۰ دقیقه ای از گیم پلی بازی ترتیب دادند که در آن کلی از المان های گیم پلی و .. مشخص و آشکار شده بود و کسانی که در آنجا بودند کلی نکات مختلف را یادداشت کرده بودند و ما را نیز با خصوصیات و شاخصه های گیم پلی بازی که در این دموی ۵۰ دقیقه ای دیده بودند آشنا کردند که ما نیز این نکات را برای شما بیان کردیم. با این نمایش مخفیانه، بخشی از ترس ها و نگرانی های ما از بین رفت زیرا که هر چه در مورد بازی و گیم پلی آن شنیدیم مثبت بود و خبر از یک بازی فوق العاده و عمیق و بی نظیر می داد، اما به هر شکل هنوز خودمان چشممان به جمال Cyberpunk 2077 روشن نشده بود و بدجوری منتظر بودیم تا این بازی سرانجام رخ بنماید!

قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا

بعد از مشاهده این دموی گیم پلی ۵۰ دقیقه ای و شگفت انگیز، اگر بخواهم یک کلمه در مورد Cyberpunk 2077 به شما عزیزان بگویم، بدون شک آن کلمه “شاهکار” خواهد بود و شکی ندارم که Cyberpunk 2077 بعد از انتشار تبدیل به یکی از برترین بازی های تاریخ خواهد شد و در کنار ویچر ۳ قرار خواهد گرفت.

نهایتا نیز این اتفاق رخ داد و دو سه ماه بعد از نمایش مخفیانه بازی، همان دموی ۵۰ دقیقه ای به صورت عمومی نیز منتشر گردید و این بار دیگر قرار بود تا خودمان مستقیم ببینیم که در غیاب گرالت، گرگ سپید افسانه ای، سی دی پراجکت رد چه آشی برایمان پخته است! راستش را بگویم با دیدن این دمو، تقریبا تمام نگرانی هایمان برطرف شد و بازی حتی از چیزی که فکر می کردیم هم عمیق تر و “خفن تر” است و درست است که دیگر گرالت نیست ولی، یک شهر بی نظیر داریم که ماه ها و ماه ها داستان برای ما در خودش جای داده است، آن هم داستان هایی با کیفیت سی دی پراجکت. در واقع نمایشی که از گیم پلی عنوان Cyberpunk 2077 در قالب یک دموی ۵۰ دقیقه ای منتشر شد چیزی فراتر از شاهکار بود و شاید برای خیلی از شما نیز مانند من، این ویدئو زیباترین نمایشی باشد که در یک سال اخیر از انواع و اقسام بازی ها دیده اید. هر چقدر که بیشتر این دمو جلو می رفت بیشتر ذوق می کردم و کاملا مشخص بود که یک گروه نابغه پشت ساخت این بازی هستند. گروهی که یکی از بهترین فرنچایزهای نقش آفرینی تاریخ را خلق کرده اند و حالا می خواهند با یک نقش آفرینی دیگر البته این بار به صورت اول شخص، باز هم قدرت نمایی کنند تا از این به بعد نام سی دی پراجکت تنها با ویچر مطرح نشود و یک فرنچایز شاهکار و افسانه ای دیگر هم در کارنامه این نوابغ ثبت شده باشد تا نشان دهند که آنها نیز در زمره استودیوهایی هستند که کلا هر چه بسازند در سطح یک شاهکار است، مانند ناتی داگ و راک استار. البته اعضای سی دی پراجکت و به طور کلی این استودیو، جزو سازندگانی هستند که نه تنها به خاطر بازی های بی نظیرشان مشهور و محبوبند، بلکه به خاطر رفتار بسیار عالی و اخلاق مدارانه با کاربران و مخاطبینشان، بسیار بین بازیبازان محبوب هستند و همیشه معنای واقعی توجه به گیمر و احترام به او را به صورت عملی به ما نشان داده اند. نکات خیلی خیلی زیادی از گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 در این دمو برای ما مشخص شد که البته قبلا خیلی از این ها را برای شما عزیزان مطرح کرده بودیم زیرا اطلاعاتی که از نمایش خصوصی این بازی در E3 2018 به دست آمده بود، حاوی نکات بسیار مهمی از گیم پلی بازی بود، اما این بار دیگر خودمان شاهد نمایش دموی Cyberpunk 2077 بودیم و می توانیم تحلیل دقیق تری از نکات مختلف گیم پلی این بازی داشته باشیم.

قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا

درو واکن عزیزم.. درو واکن عزیزم میخوام بیام به دیدنت!!

Cyberpunk 2077 یک بازی نقش آفرینی است که برخلاف سری عناوین ویچر از زاویه دوربین اول شخص دنبال می شود و البته سازندگان برای این موضوع دلایل قابل قبولی را نیز مطرح کرده اند. وقایع بازی در شهری عظیم به نام شهر شب یا نایت سیتی دنبال می شود و تعداد بیشماری فعالیت های مختلف برای انجام دادن در آن خواهیم داشت و البته این بازی، عنوانی کاملا تک نفره است و شامل هیچ گونه بخش چند نفره ای نخواهد بود. هر چند که همان طور که قبلا نیز خدمت شما عرض کرده ام یکی از طراحان بازی به نام Patrick Mills گفته است که روی بخش چند نفره نیز دارد کار می شود و ممکن است در زمانی بعد از انتشار بازی این بخش نیز به Cyberpunk 2077 اضافه گردد. البته ذکر این نکته لازم است که با این که Cyberpunk 2077 یک بازی تک نفره است اما تمام ماموریت های آن صرفا solo نخواهند بود و همان طور که در نمایش بی نظیر بازی شاهد بودیم، در برخی ماموریت ها  همراهانی از شخصیت های مختلف بازی در کنار شما حضور خواهند داشت. هنوز تاریخ انتشاری برای Cyberpunk 2077 اعلام نشده است و همچنان باید منتظر باشیم که سازندگان این تاریخ را مشخص نمایند. حتی CD Projekt Red نمی داند یا نمی گوید که چه سالی Cyberpunk 2077 منتشر خواهد شد و تنها لطف می کنند و می گویند “وقتی که آماده شد” منتشر می شود که نوعی فحش است!!! این عنوان “در حال حاضر” قرار است که برای پلتفرم های Xbox One, PS4 و PC منتشر شود، یعنی ممکن است که بعدا برای پلتفرم های دیگری نیز عرضه گردد که می تواند شامل نسل بعدی کنسول ها باشد. به هر شکل تا زمانی که جزییات بیشتری از بازی منتشر گردد قصد داریم تا همین نکات دیده شده و مشخص شده در نمایش گیم پلی بازی را در اختیار شما قرار دهیم تا با خیلی از المان های گیم پلی Cyberpunk 2077 آشنا شوید. پس اگر به هر دلیلی به عنوان بی نظیر و بزرگ نوایغ سازنده ویچر یعنی بازی Cyberpunk 2077 علاقمند هستید پیشنهاد می کنم تا با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا در ادامه مطلب “تحلیل دموی گیم پلی بازی Cyberpunk 2077” همراه شوید.

قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا

از نکات واضح در بازی که البته همیشه سی دی پراجکت در این زمینه شهره خاص و عام بوده است، خوش سلیقگی طراحان این استودیو است که همواره شخصیت های مونث بسیار زیبا و جذابی را خلق می کنند و این بار نیز در Cyberpunk 2077، شخصیت مونثی که بازی با او پیش می رفت، دختری بسیار جذاب و خوش ظاهر بود و البته مشخص شد که مثل همیشه در بازی شاهد المان های “مخصوص” بازی های این سازنده هم خواهیم بود

در بخش های ابتدایی این دمو شاهد هستیم که باید شخصیت خود را انتخاب کرده و بسازید که این موضوع در عناوین نقش آفرینی عادی است ولی نکته جالب Cyberpunk 2077 در این بخش، تعداد و تنوع بسیار بسیار بالای موارد مختلف شخصی سازی در بازی است که از مدل مو و خالکوبی گرفته تا تعداد بسیار زیادی موارد دیگر را باید برای شخصیت خود را تعیین کنید و با این تنوعی که شاهد بودیم فکر می کنم هیچ دو شخصیتی که بازیبازان خلق کنند شبیه هم نخواهند بود. همچنین همان گونه که قبلا نیز این را می دانستیم، در دموی بازی شاهد بودیم که بازیباز می تواند پیشینه داستانی شخصیت خود و دلیل آن که چرا او در Night City است را نیز تعیین نماید. حتی همان طور که قبلا نیز خدمت شما عرض کرده بودم، می توانید تعیین کنید که وی برای گرفتن انتقام یا فقط برقراری Romance و روابط عاطفی پای به این شهر گذاشته است. همان طور که می دانید در Cyberpunk 2077 شما در نقش شخصیتی به نام V قرار می گیرید که یک مزدور و یک سایبرپانک است و در ازای گرفتن پول کارهای خطرناکی را قبول می کند و باید ورژن شخصی خود از V را در بازی خلق کنید. می توانید بین مرد یا زن بودن او انتخاب کنید. البته مشخص نیست که جنسیت او آیا روی تجربه شما از بازی هم تاثیر می گذارد یا خیر ولی قطعا روی برقراری روابط عاطفی در داستان تاثیرگذار خواهد بود. لازم به ذکر است که در بازی تعدادی شخصیت های bisexual نیز وجود دارند.

قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا

در نمایش بازی شاهد بودیم که شخصیت اصلی بعد از انجام ماموریت اول، به خانه خود می رود و سپس در آنجا زبانم لال از خواب بیدار می شود و کاملا واضح است که قرار است وقت زیادی را در بازی در آپارتمان V بگذرانیم و شاهد بودیم که در آنجا می توانید لباس خود را عوض کنید (شخصیت V یک ژاکت مخصوص به تن دارد که به نظر می رسد نقش خیلی مهمی در بازی به عهده دارد)، کامپیوتر خود و ماموریت ها را چک نمایید، به سلاح های مختلف خود دسترسی یابید و همچنین یک منظره بسیار زیبا و جذاب را از شهر نایت سیتی تماشا نمایید. طبق گفته سازندگان در طول بازی می توانید مکان های مختلفی را در شهر خریداری کنید که به عنوان پایگاه از آنها استفاده نمایید.

 بر خلاف خیلی از بازی های نقش آفرینی، در Cyberpunk 2077 لازم نیست که در بخش انتخاب شخصیت، کلاس خاصی را نیز برای وی تعیین کنیم و همان طور که در دمو دیدیم و یکی از سازندگان بازی نیز در مورد آن توضیح می داد، کلاس های ثابت و از قبل خلق شده ای در بازی وجود ندارند که موقع ساخت شخصیت از بین آن ها انتخاب نمایید. در واقع شما می توانید در روند بازی و بر اساس روش بازیتان کلاس خود را خلق نمایید. لازم به ذکر است که در روند پیشروی بازی و خرج امتیازات تجربه و ارتقا دادن شخصیتتان، ۳ نوع کلاس کلی Solo, Techie و Netrunner وجود دارند که می توانید امتیازاتتان را تنها در یکی از این شاخه ها خرج نمایید و یا ترکیبی از هر ۳ شاخه را امتحان کنید. کلاس سولو بر مبارزات متمرکز است، Techie بر گچت های مختلف و ماشین ها و Netrunner بر هک کردن کامپیوترها و ربات ها و حتی دستکاری کردن ذهن مردم و کشتن آن ها از این طریق تمرکز دارد. شما می توانید در بازی مهارت های مختلفی را آزاد نمایید و از آنها به نفع خود استفاده کنید. مثلا با داشتن مهارت های بالای engineering، شما می توانید پنل های مختلف روی دیوارها را disassemble کنید و راه های جدیدی برای خود باز نمایید (شاید چیزی شبیه به سری دوس اکس که می توانید مهارت های خود را در راستای روش بازی خود ارتقا دهید، البته بدون شک این موضوع در سایبرپانک خیلی پیچیده تر و عمیق تر از دوس اکس خواهد بود).

قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا

یکی از دوستان شخصیت اصلی که به نظر می رسد مورد اعتمادترین فرد برای وی محسوب می شود.

از نکات واضح در بازی که البته همیشه سی دی پراجکت در این زمینه شهره خاص و عام بوده است، خوش سلیقگی طراحان این استودیو است که همواره شخصیت های مونث بسیار زیبا و جذابی را خلق می کنند و این بار نیز در Cyberpunk 2077، شخصیت مونثی که بازی با او پیش می رفت، دختری بسیار جذاب و خوش ظاهر بود و البته مشخص شد که مثل همیشه در بازی شاهد المان های “مخصوص” بازی های این سازنده هم خواهیم بود که دیگر بد و خوب بودنش را به شما و عقیده شما واگذار می کنم. در واقع همان طور که قبلا نیز مشخص شده بود، خشونت تنها المان بزرگسالانه Cyberpunk 2077 نیست. بلکه بازی دارای صحنه های بزرگسالانه و nudity “کامل” است. شما می توانید با خیلی از شخصیت هایی که در بازی می بینید روابط یک روزه ای را فقط جهت تفریح برقرار کنید و محل های مخصوص بزرگسالان نیز در شهر نایت سیتی وجود دارند و حتی می توانید برخی سرگرمی های بزرگسالانه را ترتیب دهید! همان طور که می دانید وقایع Cyberpunk 2077 در شهری به نام Night City دنبال می شود. سخت است که بر اساس دموی مشاهده شده از گیم پلی بازی بخواهیم دقیقا بگوییم این شهر چقدر بزرگ است ولی سازندگان بازی در CD Projekt Red گفته اند که این شهر بسیار عظیم و پر از مردم مختلف است و بین بخش های آن هم هیچ صفحه بازگذاری وجود ندارد.

قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا

در مبارزات این نمایش شاهد بودیم که دنیای بازی به صورت کامل و صد در صد قابل تخریب نیست، ولی پنجره ها و ستون ها و بدن شخصیت ها و… کاملا قابل خراب کردن هستند. مثلا در مبارزه شاهد بودیم که شلیک های شخصیت اصلی و دشمنان به صورت تکه تکه، لبه ستونی را که او پشت آن کاور گرفته بود را شکست و از همین گوشه شکسته ستون، V به دشمنان شلیک می کرد در حالی که خودش پشت ستون بود و این یک استفاده جالب از تخریب محیط بازی بود.

البته بخشی از صحبت سازندگان که مربوط به “پر از مردم مختلف” است را در دموی گیم پلی بازی کاملا مشاهده کردیم و به عینه در بازی واضح است. شش منطقه مجزا و بزرگ در این شهر شگفت انگیز وجود دارد که هر کدام حال و هوا و تم خاص خود را دارا هستند. باید گفت Cyberpunk 2077 در این نمایش جذابی که از آن دیدیم، از نظر طراحی هنری و گرافیکی، به طرز عجیب و غریبی شگفت انگیز بود و زمانی که در شهر عظیم نایت سیتی که در واقع دنیای این بازی است شاهد راه رفتن شخصیت اصلی بودیم، آن قدر جزییات و طراحی های شگفت انگیز دیده می شد که تا به حال شهری این چنین پویا و زنده را در هیچ بازی ندیده بودم. قابلیت تعامل با Night City در بازی شگفت انگیز است. مثلا شما می توانید با آگهی های تبلیغاتی که به شما می گویند از کجا محصولات مختلف را بخرید تعامل کنید. همچنین در شهر دستگاه های فروش مختلفی وجود دارند که داروها و آیتم ها و سرویس های مختلفی را در ازای پول بازی که در دمو از آن با نام Eddie نام برده می شد، به شما ارائه می دهند و مثلا در بازی دیدیم که شخصیت اصلی یک آیتم را از این دستگاه ها می خرد و حتی در مبارزه ابتدای نمایش بازی شاهد بودیم که شخصیت اصلی از یکی از این آیتم ها که تاثیر موقتی و مثبتی بر روی او دارند استفاده می کند (مثلا داروی reflex booster برای افزایش رفلکس های بدنی).

قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا

این بازی برای هر چیزی یک معنا و دلیل به ما می دهد، حتی برای رابط کاربری بازی. یعنی بیهوده نمی آید بگوید که چون این بازی است پس باید میزان تیر و مهمات و .. را روی صفحه تان ببینید، بلکه می گوید که اگر این اطلاعات را می بینید به خاطر سیستم سلاح زیرپوستی است که قرار داده اید و از طریق ارتباط با پوست دست شما که سلاح در آن قرار داد، به سیستم سلاح شما متصل شده و اطلاعات‌ آن را برای شما روی سیستم اسکنرتان نمایش می دهد.

تعداد خیلی خیلی زیادی NPC و شخصیت های مختلف در خیابان راه می رفتند که جالب اینجاست که با این که به نظر می رسد شهر نایت سیتی از لحاظ جمعیت و افراد حاضر در خیابان، خیلی خیلی شلوغ تر از دیگر بازی ها باشد، اما آن تعداد شخصیتی که در دمو مشاهده کردیم هر کدامشان زمین تا اسمان با دیگری تفاوت داشتند و هر شحصیت کاملا با دیگران متفاوت بود و مثل خیلی از بازی ها که مثلا ۶ نفر در خیابان هستند و ۲ به ۲ دقیقا عین یکدیگر هستند، شاهد کلی شخصیت تکراری در Cyberpunk 2077 نیستیم و این موضوع شهر نایت سیتی را بسیار پویا تر و زنده تر و واقعی تر از دیگر شهرها نشان می دهد و قطعا هنگام بازی کردن حس واقعی تری را به ما منتقل می کند (البته اگر که در بازی نهایی هم تمامی شهر مانند این دمو باشد). همچنین با وجود این شلوغی خیابان و شهر، ذره ای مشکل فنی و.. در این دمو شاهد نبودیم که امیدواریم در بازی نهایی نیز به همین شکل باشد. همچنین در نمایش بازی شاهد بودیم که وقتی که در بازی با شخصیت های غیر قابل بازی یا یا همان NPC ها حرف می زنید، سیستم انتخاب دیالوگ روی صفحه ظاهر می شود و هر انتخابی که انجام دهید، به سان بازی های نقش افرینی عواقب خودش را خواهد داشت که البته خوب می دانید که در بازی های سی دی پراجکت، این عواقب و نقش تصمیم ها و .. چندین برار و چنیدن رده از دیگر بازی های نقش افرینی، بهتر و باکیفیت تر است. در مورد چگونگی و تعداد دیالوگ های ممکن در صحبت کردن با افراد باید به این نکته اشاره کرد که با انجام فعالیت های مختلف در بازی، شما Street Cred دریافت می کنید که به شما اجازه می دهد دیالوگ های مختلف در گفتگوها باز کنید یا با قیمت های بهتری خرید کنید. همان طور که قبلا نیز خدمت شما عرض کرده ام، به نظر می رسد که در بازی برخی ماموریت های جانبی تنها در حالتی فعال می شوند که شما حد مشخصی از این Street Cred را داشته باشید.

قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا

به نظر می رسد شهر نایت سیتی از لحاظ جمعیت و افراد حاضر در خیابان، خیلی خیلی شلوغ تر از دیگر بازی ها باشد، اما آن تعداد شخصیتی که در دمو مشاهده کردیم هر کدامشان زمین تا اسمان با دیگری تفاوت داشتند و هر شحصیت کاملا با دیگران متفاوت بود و مثل خیلی از بازی ها که مثلا ۶ نفر در خیابان هستند و ۲ به ۲ دقیقا عین یکدیگر هستند، شاهد کلی شخصیت تکراری در Cyberpunk 2077 نیستیم و این موضوع شهر نایت سیتی را بسیار پویا تر و زنده تر و واقعی تر از دیگر شهرها نشان می دهد و قطعا هنگام بازی کردن حس واقعی تری را به ما منتقل می کند (البته اگر که در بازی نهایی هم تمامی شهر مانند این دمو باشد).

نایت سیتی مظهر واقعی یک شهر باشکوه مخصوصا در شب است و نورهای زیبا و ساختمان های عظیم و تبلیغات جذاب و اماکن تفریحی، چهره ای بسیار وسوسه کننده به شهر داده اند و بدون شک بازی کردن در شب بسبار جذاب تر از روز خواهد بود. در همین مورد باید اشاره کنم چرخه روز و شب به همراه سیستم اب و هوای کاملا داینامیک نیز در بازی وجود خواهد داشت که البته انتظاری هم غیر از این نداشتیم. در مورد سیستم ماموریت های بازی سازندگان آن در CD Projekt Red اعلام کردند که آنها قصد دارند ماموریت های بازی حس و حالی کاملا organic و واقعی داشته باشند که با توجه به تجربه ویچر ۳ و این که حتی فرعی ترین ماموریت های آن هم از برترین ماموریت های دیگر بازی برتر بودند، کاملا می توانیم به این حرف یاور داشته باشیم. در نمایش بازی و طی صحبت هایی که سازندگان بازی در آن انجام می دادند و بخش هایی که در گیم پلی آن مشاهده کردیم، مشخص است که از آنجایی که شخصیت اصلی در واقع یک مزدور است، بیشتر ماموریت ها در Cyberpunk 2077 در قالب job یا شغل های مختلف وجود دارند که می توانید به روش های مختلفی آن ها را قبول کنید. مثلا می توانید آنها را از طریق صحبت با fixer ها که ماموریت های مختلفی برای مزدورانی مثل V دارند، قبول نموده و انجام دهید. همچنین ماموریت های ناگهانی نیز در بازی وجود دارند و ممکن است برخی ماموریت ها را به صورت اتفاقی در خیابان قبول کنید و مثلا وقتی می بینید که یک اتفاقی دارد در خیابان می افتد می توانید انتخاب کنید که خود را وارد ماجرا کنید یا خیر و با وارد شدن به ماجرا ممکن است یک ماموریت فرعی انتظارتان را بکشد.

قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا

شاهد بودیم که در نمایش بازی شخصیت اصلی به نزد یک فرد خبره که به نظر می رسد توانایی قرار دادن ارتقاها و آپگریدهای مختلف را بر روی سایبرپانک ها دارد، می رود و وی برای او یک سیستم اسکنر برای بررسی یا inspection را در چشمش قرار می دهد که به وسیله آن می توانید درک بهتری از محیط داشته باشید و از اشیاء مختلف و… اطلاعات مفیدی کسب نمایید و حتی نقاط ضعف دشمنان را دریابید. حتی با این اسکنر می توانید دیدتان را مانند یک دوربین به حالت زوم کردن ببرید و همه چیز را بهتر ببینید. همچنین او برای یک شما یک سلاح زیر پوستی در دستتان قرار می دهد (sub-dermal Weapon) قرار می دهد که با پوست شما ارتباط برقرار می کند و باعث می شود که اطلاعات سلاحتان و تعداد تیرها و.. را بتوانید ببینید و البته این شخص شما را به یک سلاح جذاب Melee نیز مجهز می کند.

در نمایش بازی و هنگام تردد در محیط شهر شاهد بودیم که اگر نخواهید در بازی با پای پیاده سفر کنید، می توانید با وسایط نقلیه مختلفی در سرتاسر نایت سیتی آزادانه رانندگی کنید که شامل ماشین ها و موتورسیکلت ها هستند. رانندگی از زاویه دوربین اول شخص درون ماشین بسیار جذاب است و نمای داخل ماشین بسیار خفن و جذاب است و البته اگر از نمای سوم شخص نیز رانندگی کنید، خود ماشین سوپر پاور اسپرتی که سوارش هستید هم معرکه است و طراحی خیلی فوق العاده ای دارد. البته نباید از طراحی بی نظیر و فوق شاهکار شهر نایت سیتی زمانی که در حال رانندگی در شهر بودیم گذشت که به واقع برترین، زنده ترین و واقعی ترین شهری است که از نظر طراحی تا به حال در دنیای بازی ها دیده ایم. همچنین همان طور که در نمایش بازی شاهد بودیم شما حتی می توانید سوار بر ماشین مبارزه کنید و از پنجره ماشین بیرون آمده و شلیک کنید و از روی عابرهای پیاده و مردم با ماشین رد شوید که این مبارزات ماشینی در نمایشی که از بازی شاهد بودیم به معنای واقعی معرکه و هیجان انگیز بودند و به نظر می رسد که یکی از بهترین بخش های بازی باشند.

قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا

در بازی با انواع و اقسام شخصیت دهای مختلف برخورد خواهید داشت و خیلی از مواقع نوع رفتار شما، دوست یا دشمن بودن آنها را تعیین خواهد کرد

 آن طور  که از محیط شهر و ساختمان های چندین طبقه و عظیم آن پیداست و در نمایش گیم پلی بازی هم به برخی از این ساختمان ها سفر کردیم و به طبقات مختلف رفتیم، کاملا واضح است که برخلاف بازی قبلی این سازنده یعنی شاهکار جاودانه “The Witcher 3” که نقشه خیلی صاف و مسطح و اصطلاحا flat ی داشت، نقشه “Cyberpunk 2077” پر از بلندی ها و ساختمان های عظیم است که بازی در آنها نیز دنبال می شود و عمق بیشتری به گیم پلی می بخشد. در نمایش بازی شاهد بودیم که شخصیت اصلی بعد از انجام ماموریت اول، به خانه خود می رود و سپس در آنجا زبانم لال از خواب بیدار می شود و کاملا واضح است که قرار است وقت زیادی را در بازی در آپارتمان V بگذرانیم و شاهد بودیم که در آنجا می توانید لباس خود را عوض کنید (شخصیت V یک ژاکت مخصوص به تن دارد که به نظر می رسد نقش خیلی مهمی در بازی به عهده دارد)، کامپیوتر خود و ماموریت ها را چک نمایید، به سلاح های مختلف خود دسترسی یابید و همچنین یک منظره بسیار زیبا و جذاب را از شهر نایت سیتی تماشا نمایید. طبق گفته سازندگان در طول بازی می توانید مکان های مختلفی را در شهر خریداری کنید که به عنوان پایگاه از آنها استفاده نمایید.

قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا

اگر نخواهید در بازی با پای پیاده سفر کنید، می توانید با وسایط نقلیه مختلفی در سرتاسر نایت سیتی آزادانه رانندگی کنید که شامل ماشین ها و موتورسیکلت ها هستند.

در بازی با انجام ماموریت ها و فعالیت های مختلف به سبک تمامی عناوین نقش آفرینی امتیازات تجربه کسب می کنید که از این امتیازات می توانید در راستای قدرتمندتر کردن شخصیت خود استفاده نمایید و آنها را بر روی موارد مختلفی مثل قدرت، هوش، رفلکس، تکنولوژی و بسیاری المان های دیگر هزینه کنید و در واقع شخصیت خود را در راستای روش بازیتان ارتقا دهید. شاهد بودیم که در نمایش بازی شخصیت اصلی به نزد یک فرد خبره که به نظر می رسد توانایی قرار دادن ارتقاها و آپگریدهای مختلف را بر روی سایبرپانک ها دارد، می رود و وی برای او یک سیستم اسکنر برای بررسی یا inspection را در چشمش قرار می دهد که به وسیله آن می توانید درک بهتری از محیط داشته باشید و از اشیاء مختلف و… اطلاعات مفیدی کسب نمایید و حتی نقاط ضعف دشمنان را دریابید. حتی با این اسکنر می توانید دیدتان را مانند یک دوربین به حالت زوم کردن ببرید و همه چیز را بهتر ببینید. همچنین او برای یک شما یک سلاح زیر پوستی در دستتان قرار می دهد (sub-dermal Weapon) قرار می دهد که با پوست شما ارتباط برقرار می کند و باعث می شود که اطلاعات سلاحتان و تعداد تیرها و.. را بتوانید ببینید و البته این شخص شما را به یک سلاح جذاب Melee نیز مجهز می کند.

قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا

رانندگی از زاویه دوربین اول شخص درون ماشین بسیار جذاب است و نمای داخل ماشین بسیار خفن و جذاب است و البته اگر از نمای سوم شخص نیز رانندگی کنید، خود ماشین سوپر پاور اسپرتی که سوارش هستید هم معرکه است و طراحی خیلی فوق العاده ای دارد.

در واقع این بازی برای هر چیزی یک معنا و دلیل به ما می دهد، حتی برای رابط کاربری بازی. یعنی بیهوده نمی آید بگوید که چون این بازی است پس باید میزان تیر و مهمات و .. را روی صفحه تان ببینید، بلکه می گوید که اگر این اطلاعات را می بینید به خاطر سیستم سلاح زیرپوستی است که قرار داده اید و از طریق ارتباط با پوست دست شما که سلاح در آن قرار داد، به سیستم سلاح شما متصل شده و اطلاعات‌ آن را برای شما روی سیستم اسکنرتان نمایش می دهد. همچنین جالب است بدانید که این سلاح زیرپوستی، آسیب پایه هر سلاح را نیز مقداری افزایش می دهد. در بازی هم آیتم ها و سرویس دهنده های قانونی وجود دارند و هم خیلی ها هستند که به صورت غیرقانونی و اصطلاحا بازار سیاه کار می کنند و در ازای قیمت مناسب حتی به شما پیشنهاد می دهند که سلاح و تجهیزات درجه ارتشی را برای شما نصب نمایند. از آنجایی که با یک عنوان نقش آفرینی طرف هستیم، بررسی شراط و محیط قبل از وارد شدن به یک قرار ملاقات خطرناک (مخصوصا اگر پای کمپانی های نظامی قدرتمند بازی مطرح باشد) و اسکن کردن شرایط محیطی و راه های ضربه زدن در صورت خراب شدن شرایط و راه های فرار و .. می تواند بسیار به شما کمک کند که در نمایش بازی این موضوع را قبل از رفتن به سر قرار با خانمی که نماینده یکی از بزرگترین شرکت های نظامی کل نایت سیتی بود مشاهده کردیم که سازنده بازی نیز در این مورد نکاتی را مطرح می کرد.

قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا

افرادی که با آنها سر و کار دارید بسیار خطرناک هستند و به طور کلی همان طور که سازنده بازی می گوید، زندگی در نایت سیتی اصلا کار آسانی نیست و خطر همیشه همراه شما خواهد بود.

در حقیقت بازی به شما این اجازه را می دهد که در موقعیت های مختلف با بررسی شرایط و راهکارها و آپشن هایی که در اختیار دارید، راه های مختلفی را پیش بگیرید. مثلا در یک مقابله، سیستم اکشن و تیراندازی را انتخاب کنید یا با صحبت مشکل خود را حل نمایید و یا حتی برخی مواقع گروه ها را بر علیه یکدیگر کنید تا خودتان این وسط جان سالم به در ببرید. البته همان طور که در نمایش دیدیم سیستم دیالوگ ها پیچیده تر از این حرف هاست و مثلا همان خانمی که با وی قرار داشتیم، به شخصیت اصلی یک دروغ سنج وصل می کند تا از او سوالاتی از قبلی این که “ایا تنها اینجا اومدی یا کسی همراهت هست؟” را بپرسد و قطعا جواب های شما و توانایی های شخصیتتان باعث ایجاد گزینه های جدیدتر در دیالوگ ها و ایجاد خروجی های جدیدی در داستان می شوند. افرادی که با آنها سر و کار دارید بسیار خطرناک هستند و به طور کلی همان طور که سازنده بازی می گوید، زندگی در نایت سیتی اصلا کار آسانی نیست و خطر همیشه همراه شما خواهد بود. در ماموریت های مختلف و مثلا ماموریتی که در نمایش بازی شاهد بودیم، بازیباز تصمیم گرفت تا راه حل دیپلماتیک و غیر خشن را برای گرفتن یک  Mode (ماموریتی که با آن خانم برای انجام آن توافق کرد و پول را برای خریدن ماد دریافت نمود) انتخاب کند و زمانی که در منطقه خرید هستیم سازنده بازی نیز می گوید که یادتان باشد که شما اینجا آمده اید که ماد را بخرید نه این که بدزدید و راه حل خشونت آمیز را انتخاب نمایید. اما می توانید هر لحظه خلافه این موضوع عمل کنید و نظرتان را تغییر دهید و کار را به خشونت بکشانید که البته حسابی کارتان سخت می شود زیرا که در مسیر رسیدن به سالن اصلی فروشنده، دیدیم که چقدر تجهیزات و Turret و.. آماده و مهیای از بین بردن هر دشمنی بودند. سازنده بازی نیز در اینجا می گوید که “همان طور که می بینید اینجا به طرز شدیدی محافظت شده است و خودتان می توانید حدس بزنید که اگر راه خشونت امیز را انتخاب می کردید چطور می شد.”

قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا

یکی از شخصیت های خظرناک و دروغگو که شما را مستقیما به کام مرگ می فرستد… البته ما که سریعا از کامش بیرون می آییم!!

در ملاقات با فرد فروشنده شاهد هستیم که وی به شما از دارویی که در حال استعمال و کشیدن آن است به شما نیز تعارف می کند و حتی همین موراد کوچک و رد کردن یا قبول کردن این درخواست ها نیز می تواند پیامدهای خودش را داشته باشد و مثلا وقتی یکی از افراد یک گنگ به شما یک دوز از داروی خود را تعارف می کند انتخاب پاسخ مثبت یا رد کردن آن به عهده شماست و عواقبی را نیز در بر خواهد داشت. استعمال این داروها و .. از طریق یک دستگاه که در بازی مشاهده کردیم انجام می شود. Mode ی که برای خرید آن رفته بودیم یک ربات کوچک عنکبوت مانند است که فوق العاده جذاب طراحی شده است و مشخص است که کارایی های خیلی زیادی برای ما در بازی خواهد داشت. این بات که مانند یک همکار برای شما عمل می کند، به سیستم اسکنر و عصبی شما متصل می شود و شما می توانید از سیستم اسکنر بسیار کارآمد خود برای ارتباط با آن استفاده کنید. او می تواند به مانند یک دوربین عمل کند، از دیوارها بالا برود، از دریچه های مختلف رد شود و وقتی هم که استفاده ای از آن ندارید می توانید در صندوق عقب ماشینتان آن را قرار دهید.

قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا

در بخش های ابتدایی این دمو شاهد هستیم که باید شخصیت خود را انتخاب کرده و بسازید که این موضوع در عناوین نقش آفرینی عادی است ولی نکته جالب Cyberpunk 2077 در این بخش، تعداد و تنوع بسیار بسیار بالای موارد مختلف شخصی سازی در بازی است که از مدل مو و خالکوبی گرفته تا تعداد بسیار زیادی موارد دیگر را باید برای شخصیت خود را تعیین کنید و با این تنوعی که شاهد بودیم فکر می کنم هیچ دو شخصیتی که بازیبازان خلق کنند شبیه هم نخواهند بود.

 البته در نمایش بازی دیدیم که خرید این بات به خوبی پیش نمی رود و وقتی فروشنده برای چک کردن کارت و اعتبار آن می رود، مشخص می شود که این کارت حاوی یک ویروس بوده که یک اختلال در سیستم آن ها ایجاد می کند و کار به خشونت کشیده می شود. بعد از کشتن افراد داخل اتاق، شما پردازنده این بات را که به سر یکی از فروشنده ها وصل است بر می دارید تا بات عنکبوتی را در اختیار بگیرید. همچنین بازیباز از درون یک جعبه دیگر، یک سلاح شات گان معرکه و تقویت شده را بر می دارد که در درجه اول چیزی که به چشم می آید طراحی بی نظیر و زیبا و خاص این سلاح است و البته از نظر کارایی هم گلوله این سلاح می تواند از دیوارها و کاورها عبور کند و اسیب زیادی وارد کند. برای خارج شدن از این اتاق راه های مختلفی در اختیار دارید که بسته به توانایی شخصیت شما باید یکی را انتخاب کنید. مثلا یک درب وجود دارد که همان طور که سازنده می گوید باید یک Net Runner قوی باشید که بتوانید آن را هک نمایید ولی شخصیت اصلی در بازی از طریق مهارت های Engineering خود یک راه دیگر را باز می کند.

قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا

Mode ی که در ماموریت بازی برای خرید آن رفته بودیم یک ربات تقریبا کوچک عنکبوت مانند است که فوق العاده جذاب طراحی شده است. این بات که مانند یک همکار برای شما عمل می کند، به سیستم اسکنر و عصبی شما متصل می شود و شما می توانید از سیستم اسکنر بسیار کارآمد خود برای ارتباط با آن استفاده کنید. او می تواند به مانند یک دوربین عمل کند، از دیوارها بالا برود، از دریچه های مختلف رد شود

Cyberpunk 2077 از لحاظ گیم پلی یک نقش آفرینی غیر خطی است که از زاویه دید اول شخص دنبال می شود و مبارزات یکی از برترین و مهم ترین بخش های بازی هستند. همان طور که در نمایش بازی شاهد بودیم، سیستم شلیک سلاح ها به همان روش استاندارد شوترهای اول شخص است. همچنین دشمنان در بازی نوار سلامتی دارند و وقتی به آنها شلیک می کنید، اعداد میزان آسیبی که به آنها می زنید را مشاهده می کنید تا به این شکل بتوانید بیشتر با سلاح های خود و کارآیی آن ها آشنا شوید. در نمایشی که از بازی مشاهده کردیم چیزی در حدود ۳ تا ۴ سلاح مختلف را دیدیم که هر کدام perk های مخصوصی نیز برای استفاده دارا هستن و همچنین مادهای مختلفی نیز برای شخصی سازی تمام سلاح های گوناگون در بازی وجود دارند. یکی از این سلاح ها که فوق العاده بی نظیر و جذاب به نظر می رسید Smart Rifle بود که به گفته سازنده از پیشرفته ترین سلاح های بازی محسوب می شود. این سلاح گلوله هایی شلیک می کند که قابلیت دنبال کردن هدف را دارا هستند. کیفیت شلیک سلاح ها و تیراندازی در بازی در نمایشی که شاهد بودیم به معنای واقعی فوق العاده و جذاب بود و کاملا ما را که فقط ببیننده بودیم و بازی نمی کردیم را نیز به درون جو بازی می کشید و با خود همراه می کرد، چه برسد به این که خودمان بخواهیم این مبارزات هیجان انگیز را تجربه نماییم. مبارزات بازی همان طور که در دموی آن مشاهده کردیم شامل یک سیستم خیلی باحال و جذاب هدفگیری ricochet هستند که به شما اجازه می دهد گلوله ها را به زاویه ای صحیح که اسکنر شما برایتان نشان می دهد، به دیوار بزنید تا در بازگشت به دشمنانی که پشت کاور هستند بخورد. در واقع شما می توانید وقتی که روبروی یک دیوار هدف گیری می کنید، مسیری که گلوله تان طی خواهد کرد را ببینید. همچنین با اسکنر جذاب خود می توانید دشمنانی که پشت کاورها پنهان شده اند را تشخیص دهید.

قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا

در نمایش بازی دیدیم که خرید این بات عنکبوتی به خوبی پیش نمی رود و وقتی فروشنده برای چک کردن کارت و اعتبار آن می رود، مشخص می شود که این کارت حاوی یک ویروس بوده که یک اختلال در سیستم آن ها ایجاد می کند و کار به خشونت کشیده می شود. در واقع شخصیت خانمی که کارت را به ما داده بود و گفته بود حاوی پول است به ما کلک زده است، اما این بازی پر است از این شخصیت های دروغگو و رذل که فقط فکر خودشان هستند و در واقع این چیز عجیبی در دنیای سایبرپانک نیست

در مبارزات این نمایش شاهد بودیم که دنیای بازی به صورت کامل و صد در صد قابل تخریب نیست، ولی پنجره ها و ستون ها و بدن شخصیت ها و… کاملا قابل خراب کردن هستند. مثلا در مبارزه شاهد بودیم که شلیک های شخصیت اصلی و دشمنان به صورت تکه تکه، لبه ستونی را که او پشت آن کاور گرفته بود را شکست و از همین گوشه شکسته ستون، V به دشمنان شلیک می کرد در حالی که خودش پشت ستون بود و این یک استفاده جالب از تخریب محیط بازی بود. همچنین مثلا شما می توانید با شلیک های دقیق دست و بازو یا پای دشمنان را از بین ببرید و در نمایش بازی دیدیم که شخصیت اصلی با شاتگان بی نظیر خود ابتدا به پای یک دشمن شلیک کرد و صحنه آهسته شد و وقتی دشمن داشت به زمین می افتاد با یک شلیک دیگر سر وی را نیز به قول خودمان ترکاند!! به هر حال نمی شود که بازی سی دی پراجکت باشد و خشونت شدید نداشته باشد. همچنین شاهد بودیم که شخصیت اصلی می تواند به سیستم عصبی دشمنان وصل شده و در واقع از این طریق وی به کل اطلاعات آن ها دسترسی پیدا می کند و از این طریق می تواند مخفی گاه های دشمنان و ساختمان های مختلف آنها و تعداد افراد ساختمان و پرسنل مختلف انها را در یابد و حتی به سیستم بقیه دشمنان نیز وصل شود و برای آنها نیز اختلال ایجاد نماید.

قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا

مبارزات بازی همان طور که در دموی آن مشاهده کردیم شامل یک سیستم خیلی باحال و جذاب هدفگیری ricochet هستند که به شما اجازه می دهد گلوله ها را به زاویه ای صحیح که اسکنر شما برایتان نشان می دهد، به دیوار بزنید تا در بازگشت به دشمنانی که پشت کاور هستند بخورد. در واقع شما می توانید وقتی که روبروی یک دیوار هدف گیری می کنید، مسیری که گلوله تان طی خواهد کرد را ببینید.

در بخشی از نماش دموی بازی شاهد بودیم که V از یک قابلیت فوق العاده عالی شبیه هک کردن روی دشمنان استفاده کرد و از این طریق بدافزارهایی را به آنها انتقال داد. سپس وی یک ویروس را به آنها منتقل کرد و ارتباط بین دشمنان و سلاح هایشان مختل شد و دیگر قادر به شلیک نبودند و سپس شخصیت اصلی پایین پرید و یکی را بلافاصله کشت و دیگری را هم که داشت تلاش می کرد که با سلاحش تیر بزند با یک سلاح بسیار جذاب Melee از بین برد. بله، جدا از سلاح های گرم در بازی شاهد استفاده V از سلاح سرد بسیار معرکه و خشنی نیز بودیم که شامل دو عدد Mantis Blade هستند که V می تواند علاوه بر مبارزه با دشمنان نزدیک، از آن ها برای بالا رفتن از دیوارها یا قابلیت هایی مثل wall-run یا آویزان شدن از Mantis Blade ها هنگام پریدن (مثلا برای این که به درون منطقه ای که پر از دشمن است نیافتید) نیز استفاده کند. در بازی دشمنان بسیار قوی تر از دشمنان معمولی و مینی باس ها و باس فایت ها نیز وجود دارند و مثلا دشمنی را دیدیم که خیلی قوی بود و کاملا ازتقا یافته و مکانیکی شده بود و یک سپر هم داشت که باید آن را از بین می بردیم و شخصیت اصلی با سلاح هوشمندش شلیک هایی را انجام می داد که می رفتند به پشت این دشمن و به بخش مربوط به سپر وی برخورد می کردند تا با از بین رفتن سپر دفاعی، سرانجام V بتواند وی را از پای در آورد.

قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا

جدا از سلاح های گرم در بازی شاهد استفاده V از سلاح سرد بسیار معرکه و خشنی نیز بودیم که شامل دو عدد Mantis Blade هستند که V می تواند علاوه بر مبارزه با دشمنان نزدیک، از آن ها برای بالا رفتن از دیوارها یا قابلیت هایی مثل wall-run یا آویزان شدن از Mantis Blade ها هنگام پریدن (مثلا برای این که به درون منطقه ای که پر از دشمن است نیافتید) نیز استفاده کند.

در نهایت و بعد از مشاهده این دموی گیم پلی ۵۰ دقیقه ای و شگفت انگیز، اگر بخواهم یک کلمه در مورد Cyberpunk 2077 به شما عزیزان بگویم، بدون شک آن کلمه “شاهکار” خواهد بود و شکی ندارم که Cyberpunk 2077 بعد از انتشار تبدیل به یکی از برترین بازی های تاریخ خواهد شد و در کنار ویچر ۳ قرار خواهد گرفت. هر چیزی که در این ویدئو دیدیم بی نظیر بود و بازی آن قدر جزییات دارد و آن قدر عمیق است که هر بیننده ای را شگفت زده می کند. چیزی که به وضوح از نمایش گیم پلی بازی مشخص است آن است که بدون شک بازی بازی Cyberpunk 2077 نیز به مانند شاهکار The Witcher 3 Wild Hunt و حتی خیلی بیشتر از آن، پر از سیستم‎های مختلف و متنوع مبارزه و المان های پرتعداد گیم پلی می باشد و بدون شک در عین سادگی و در دسترس بودن، پیچیدگی‎های بسیاری در گیم پلی خود خواهد داشت و باید گفت این طور به نظر می رسد که در Cyberpunk 2077 شاهد بازی پیچیده تر و متنوع تری از شاهکار ویچر ۳ خواهیم بود.

قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا

در بازی دشمنان بسیار قوی تر از دشمنان معمولی و مینی باس ها و باس فایت ها نیز وجود دارند و مثلا دشمنی را دیدیم که خیلی قوی بود و کاملا ازتقا یافته و مکانیکی شده بود و یک سپر هم داشت که باید آن را از بین می بردیم و شخصیت اصلی با سلاح هوشمندش شلیک هایی را انجام می داد که می رفتند به پشت این دشمن و به بخش مربوط به سپر وی برخورد می کردند تا با از بین رفتن سپر دفاعی، سرانجام V بتواند وی را از پای در آورد.

البته باید بگویم که این بازی هر چقدر هم شاهکار باشد باز هم اصلا نمی خواهیم آن را با ویچر ۳ مقایسه کنیم و بگوییم بازی بهتری از آن خواهد شد زیرا که ویچر ۳ در سبک و تیپ خود بهترین بازی ممکن است که خلق شده است و تازه یک گرالت دارد که به کل بازی ها می ارزد. همراه شدن با گرالت در آخرین نسخه از ۳ گانه‌‎ی Witcher به قدری جذاب و دلچسب بود که تا وقتی زنده هستیم در یاد و خاطره‎ ما باقی خواهد ماند و از آن به عنوان تجربه ‎ای بسیار شیرین یاد خواهیم کرد که همواره در دفتر تاریخ جاودانه خواهد بود. اصلا به دلیل همین موفقیت و زیبایی شگغت انگیز سری ویچر بود که نگاه های تمامی افراد و مخاطبین صنعت گیم در دنیا به استودیو سی دی پراجکت رد بیش از پیش جلب شد و باعث شد تا Cyberpunk 2077 تنها با یک تریلر شاهکار سینماتیک و بدون این که هیچ چیزی از آن بدانیم، تبدیل به یکی از مورد انتظارترین بازی ها شود.  عنوانی که حالا دیدن گیم پلیش کاملا می دانیم که یکی از برترین و عمیق ترین بازی های تاریخ خواهد بود.

قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا

هر چقدر هم سایبرپانک ۲۰۷۷ شاهکار باشه و خفن باشه و حتی اصلا اگه بهترین بازی تاریخ هم بشه ولی دیگه عمرا گرالت نداره…

ولی دوستان خودمونیم ها… شنیدین که توی برخی مجالس می گن “حالا می خوام یه چیزی بگم ته اون دلت بسوزه ها!! میخوام یه چیزی بگم دلت آتیش بگیره ها!!”… حالا منم میخوام این آخر یه چیزی توی همین مایه ها بگم!… “هر چقدر هم سایبرپانک ۲۰۷۷ شاهکار باشه و خفن باشه و بهترین بازی تاریخ باشه ولی دیگه عمرا گرالت نداره… دیگه هر چقدرم خفن باشه، عشقی مثل گرگ سپید نداریم… دیگه هیچ بازی گرالت نداره.. هیچ بازی حتی سایبرپانک هم شخصیتی در حد گرالت نداره…”

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا
قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا
قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا
قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا
قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • PSFAN@COD گفت:

    بهترین بازی تاریخ؟؟؟
    فراتر از ابر شاهکار؟؟؟
    بیاید منطقی باشیم.
    این گیمپلی که دیدیم خیلی با کلمه شاهکار فاصله داره.
    بعضی ها خیلی بازی رو بزرگش می کنن.
    چیزی که من از گیمپلی بازی دیدم فرسنگ ها با اثری ماندگار مثل ویچر فاصله داره اونوقت دارید به این بازی القابی می دید که به ویچر نسبت داده می شد.
    سازندگان بازی هم پس از موفقیت ویچر دچار این توهم شدند که هر بازی بسازند شاهکار قرن می شود و عده ای هم کورکورانه این را باور کرده اند.
    در زیبا و عالی بودن بازی شکی نیست ولی اگر بهتر به ماهیت گیمپلی بازی نگاه کنید تلفیقی از فرمول موفق چند بازی دیگر می بینید که در کنار یک طراحی سلاح متوسط،گرافیکی که اصلا در حد هایپ ایجاد شده نبود و هم چنین اندکی ایرادات دیگر بسیار بسیار با شاهکار شدن و روی دست ویچر بلند شدن فاصله دارد.

    • s.a.m گفت:

      اولا خود متن مقاله هم به این اشاره کرده که این بازی چه جایگاهی در مقابل ویچر داره ، بفرما :
      “هر چقدر هم سایبرپانک ۲۰۷۷ شاهکار باشه و خفن باشه و بهترین بازی تاریخ باشه ولی دیگه عمرا گرالت نداره… دیگه هر چقدرم خفن باشه، عشقی مثل گرگ سپید نداریم… دیگه هیچ بازی گرالت نداره.. هیچ بازی حتی سایبرپانک هم شخصیتی در حد گرالت نداره…”
      این یعنی نمیتونه رو دست ویچر بلند شه (حداقل از لحاظ شخصیت های بازی ) ولی این دلیلی برای شاهکار نشدن بازی نیست … (البته قبول دارم “شاهکار” داره خیلی لوس میشه تو بازی ها ، هرچی جدید میاد هی
      میشه شاهکار !!! )
      بعدشم شما که میگی گیمپلی بازی تلفیقی از فرمول موفق چند بازی دیگه هست ، خب مگه اشکالی داره ؟؟ ما فقط میخوایم بازی خوب از آب در بیاد . چکار داریم از کدوم بازی چی ورداشته با یه بازی دیگه تلفیق کرده و … .
      درباره ی اسلحه ها هم والا من نمیدونم شما از سلاح چی میخواستی باشه که تازه اینا برات متوسطه !!!
      گرافیک بازی هم قبول دارم میتونست بهتر باشه ولی خب همین هم فوق العاده راضی کننده بود
      ——————————————–
      متاسفانه یه عده فقط میان گیر میدن به اون تیکه از بازی که V با تیر میزنه توی پای اون یارو و اون هم میگه jesus christ my legs . خب این دقیقا مثل اینه که گیر میدن به درخت توی گاد (البته این خیلی مسخره ست که بهش ایراد میگیرن ، بازی این همه محتوا داره بعد اینا چسبیدن به یه درخت !!)
      ولی به هر حال شما خودت از کسانی بودی که میومدی ریزه کاری از تو بازی میکشیدی بیرون(کمونه کردن تیر رو یادته که چقدر میگفتی این بازی خفنه و … ) و ازش تعریف میکردی … نمیدونم چرا الان اینقدر ضد این بازی شدی … اکثر گیمر های دنیا از این بازی رضایت داشتن(همون دمو رو میگم) ولی شما میگی سازندگان توهم زدن که فکر میکنن بازیشون شاهکاره !!
      خب وقتی یه بازی واقعا شاهکاره چه دلیلی داره که ما با این موضوع مخالفت کنیم ؟

      • Majid گفت:

        گرافیک به علت شلوغی محیط و زیاد بودن npc ها فوق العاده بهینه بشه مخصوصا حالا که قراره هر کدام خاص باشند.

      • UNESISM گفت:

        اگه حرفتون در مورد اون قسمت هستش که میزنه اول پای یارو رو چلاق میکنه بعد کلشو مثل هندونه می ترکونه رو میگی آره دیدیم
        من چند بار اون قسمت رو بررسی کردم به محض اینکه پاش رو از دست میده اون دیالوگ رو میگه و سریع کلش میترکه اما دیالوگ همچنان ادامه داره واسه من نه جنب فان بازی رو داشت نه جنبه باگ بازی رو چون خیلی ها که این قسمت رو سوژه کردن به اسم بازی به ماهیتش به تریلرها به تصاویر و حرف سازنده ها پیش از رونمایی از گیم پلی توجه نکردن
        دوستان این بازی سایبرپانکه نصف ادمایی که توی تریلر هستن بدن سایبری دارند نصف چهره یارو رو چشمهای هوشمند تشکیل داده هیچی توش نیست در یک تریلر یک انسان یا یک روبات انسان نما می بینیم که صورتش رو برداشته و در حال ارایشه و ۸۰ درصد زیر صورتش رو فیبر و آلیاژ تشکیل داده در یک تصویر یک انسان رو میبینم که ۷۰ درصدش سایبری هستش و چهره کریه منظری داره(عکس غذا خوردن v و دو نفر که اسلحه به طرفش نشونه گرفتن )
        ترس سازنده ها از عدم نمایش گیم پلی و گزارش و توییت و مصاحبه و خبر لحظه به لحظه این بود که شما دنیای سایبرپانک رو درک کنید و قتی گیم پلی رو میبینید اما متاسفانه از نظر من واسه ما ایرانی ها جواب نداده چون ما به شدت در مقابل فهمیدن مقاومت می کنیم و بلدیم از کاه کوه بسازیم

    • ببین از نظر شما اگه نا چیزم باشه اما از نظر خیلیا این بازی بزرگتر از شاهکاره انقد حرص لازم نداره عزیزم بیخیال باوا فن بوییرو ولش چیزی که دیدیم فقط مثالی بودش!
      میگی که : “بعضی ها خیلی بازی رو بزرگش می کنن” : بخدا من احدی مثل تو ندیدم که بازیای انحصیاریرو بزرگ میکنه! خودم کامنتاتو همیشه میخونم همیشه تمجید میکردی یبار و دوبار هم نبوده یجوری از بازیای انحصاری میگی انگار کسی بازی نکرده خودم هرجور بازی بگی بازی کردم و درکت میکنم انحصاریای سونی بسار زیبا و شاهکار هستن و حق داری ازشون خوب بگی اما حق اینو نداری بیای به بازی که هنوز ریلیز نشده نظر منفی میدی : بازم بهت میگم دوست عزیز این چیزی که دیدی ترلری که دیدیم فقط مثالی بوده.
      اون کمو کاسته ای که تو بازی میبینی با اپدیت برطرف میشه! مثل خیلی از بازیها امروز تا اینجا بزرگی که تو سایبرپانک دیدیم در هیچ بازیه دیگری ندیدیم!
      هیچ گونه تعصبی ندارم موفقیت هر بازی ارزوی منه بخاطر این که هر بازی که بیاد واسم لذیذتر باشه فرداش در دستم خاهد بود روی هر پلیتفرمی که بگی. موفق باشی

      • PSFAN@COD گفت:

        اولا که هیچ گونه حرص خوردنی در متن کامنتم نمی بینم و این احمقانه است به خاطر یه بازی حتی اگر انحصاری باشه که الان این بازی نیست کسی بخواد حرص بخوره.دارم نظرم رو درباره بازی و تریلر گیمپلیش میگم.اگر گفتن نظر من از نظر شما صرفا حرص خوردن محسوب میشه بحث جداست.شیوه نگارشم هم سعی کردم طوری باشه که همه وقتی خوندن بگن نظر شخصیشه و قصد تخریب نداره.
        درباره بازی های سونی هم بله من ازشون تعریف می کنم
        از رد دد که مولتی پلتفرم هست هم تعریف می کنم
        انالیزهای من از تریلر رد دد رو حتما نخوندی.
        اگر فکر می کنی ایراد گرفتن از این بازی ربطی به فن سونی بودن داره سخت در اشتباهی.
        قطعا گرافیک فنی بازی در نسخه نهایی بالاتر میره ولی من فعلا چیزی رو میگم که دارم می بینم.
        و به نظرم حق اظهار نظر منفی درباره این موارد رو دارم و در فضای مجازی به صورت گسترده تر هم بازتابش میدم تا به گوش سازندگانش برسه اگه فقط بگیم شاهکار و این چقدر گل و بلبله سازنده ها متوجه بازخورد ها و موارد نقطه ضعیف نمیشن و حاصل کار شاهکار نمیشه.
        پس همیشه انتقاد کن ولی انتقاد منصفانه بکن.
        به امید حقیقتا شاهکار شدن این اثر.
        موفق باشید و امیدوارم در روز عرضه بتونید تجربه اش کنید.

        • اخه داری “میگی بازیو بزرگ میکنین”. اقای اقابابایی عزیز گفت ترس داریم که بازی به این خوبی نباشه یعنی خدایی این بزرگ کردنه؟ و گفت چیزی که دیده خیلی ازش هایپ شده مثل من و خیلی از ماها, یعنی این بزرگ کردنه؟ این بزرگ کردن نیست این هایپ شدنه مثل خیلی از ما. شما میگفتی: “بازی شاهکار نیست و زیادی بزرگش کردین و میبنم بعضیا خیلی خوب این بازیرو بزرگ میکنن” این نظر شخصیه خدایی؟
          خدایی چیزی که دیدیم در ترلر اصلان تا بحآل ندیده بودیم! و اگرم در اینده این حقیقت داشته باشه معلومه چه شاهکاریه میشه اخه بازی چنینی وسعت داره که غییر قابل تعریفه اصلان انگار در یک دنیایی زندگی میکی اما در عالم مجازی* ایا این شاهکاری نیست!؟ خدایی دیگه حرفی ندارم.
          گیم پلی: دوست عزیزم گیم پلی فقط شوتری نیست فقط بزنو بترکون نیست که ببین چه ازادی تو این بازی هست که در اختیار تو میذاره چیزایی که به فکرت خطور نمیکنه در بازی واست گذاشتن #ببین چه آپشنی به تو داده که میتونی هر شخصیتی که دوست داری بسازی و ترو عاشق خاهد کرد, تو بیا در این بازی شخصیتی که عشقته درست کن: فقط باید منتظر بمونیم تا ریلیز بشه و ببینیم حقیقته یا نه.
          تا دلت بخاد تعریف کن از بازیهای سونی اره قشنگن اما مولتیا قشنگ و محترم هستن مثل RE4 که یک اَبَر بازیه به صورت مولتی به ما دادن تو مارو به اوج خوشی برسونه, و شما تا جایی که یادمه اینجوری نبودی دلیلشو نمیدونم چرا اینجوری شدی, شایدم یکی شمارو جعل کرده باشه چون میدونم یکی از عاشقان دارکسایدر هم بودی اما نمیدونم چرا اینجوری شدی حتا داداشم هم یباری بهت گفت تو که عاشق دارکسایدر بودی امروزه اینشکلی شدی که هیچی واست مهم نیست, جز بازیای انحصاری؟ خیلی خوب متوجه بودم جوابشو هم ندادی.
          در باره رد دد بازی که همه دوسش دارن و داره ریلیز میشه به نزدیکی وقبلانم تجربشو کرده بودیم معلومه خوشت میاد ار انالیزهارو خوندم و لازم نیست هم انالیزهارو بخونم! در باره در دد خودم تجربشو کردم و میدونم در اینده چجوری خاهد شد.
          گفتی همیشه انتقاد کن من برای بازی که ازش شاهکاری دیدم راضیم وقتی که اومد و و و* اون نبود اون وقت انتقاد میکنم تا ضایع نشم و بگم ما چنین دیدیم در ترلرا و عاشق شدیم اما این چیزی که دیدم حقیقتی نداشت اون وقت میتونیم انتقاد کنیم هم من هم شما. خیلی از ماها TW2 و TW3 این دو عنوان مارو قانع کردن که این کمپانی قادر به ساخت این رویاست TW2 مارو قانع کرد سی دی پراجت میتونه TW3 رو بسازه و ساخت, الانم این دو عنوان مارو قانع کردن که این شرکت توانه ساختن سایبرپانکی که راجبش میگه رو داره و بسازه برا ماها.
          خدایی هنوزم باور نکردی این بازی قابل شدنه! هخ اگه مروری به ویچر۲بعد به ویچر۳ کبیر بکنی میدونی چه بازی با ابهتی خدایی دیگه چرا دروغ ویچر۳ فقط ابهت گرالت کافیه بدونی که این شرکت چه کمپانی عضیم و بزرگی و توان ساختن این سایبرپانکو داره.
          موفق باشی دوست عزیز اشنالله امیدوارم که فکرت عوض بشه و اون اولی که بودی برگردی :rose:

    • General RAAM گفت:

      کلا با بازیاى مولتى پلتفرم مشکل دارید جناب مکس پین 😀 دلیلشم واضحه :laugh:

    • PSFAN@COD گفت:

      مطمئنا در خیلی زمینه ها این بازی به عنوانی بسیار درخشان تبدیل میشه از جمله بخش داستان،انتخاب های موثر در داستان و محیط پویا
      اما واقعا در بخش گیمپلی مواردی هست که باید بیشتر بهش پرداخته بشه تا بتونیم کل ساختار بازی را “شاهکار” خطاب کنیم.
      موفق باشید.

    • farshadx گفت:

      عزیز شما خودت کورکورانه نظر میدی
      این تریلر فقط جز کوچکی از گیم پلی و داستان و بازی بود
      گرافیک بازی عالی
      شخصی سازی عالی
      صدا عالی
      تنوع اسلحه عالی
      تنوع npc ها عالی
      تنوع skill و مهارت ها عالی
      تنوع انتخابها عالی عالی
      شلوغی شهر تو هیچ بازیی نمیبینید
      گیم پلی عالی(مخصوصآ اونجا که رو دیوار میدوید یاد پرنس افتادم)
      این پست رو یادت باشه نمره این بازی از ۹۳ بیشتر میشه
      وقتی عرضه شد باید نظرات شمارو دید فقط

      • Arrow09 گفت:

        همه این جیزایی که گفتی صرفاً خوب بودن نه عالی من نمیدونم چه چیزی از این بازی دیدین ولی گیم پلیش برا خیلیا اون جذابیتی که منتظرش بودنو نداشت این همه تبلیغات برای یه بازی خوب نه عالی هرچند باید صبر کرد ببینیم اخرش چی میشه

        • farshadx گفت:

          در حد خوب؟! جوک میگی برادر؟!
          کدوم بازی این همه به شما ازادی عمل میده؟!
          کدوم بازی این همه تنوع انتخاب داره؟!
          کدوم بازی اجازه میده شما داستانو خودت از اول تا اخر انتخاب کنی؟!
          چنتا بازی میشناسی اینجوری صدا با کیفیت داشته باشن؟
          چنتا بازی میشناسی این همه skill و مهارت و اسلحه داشته یاشه؟!
          چنتا بازی میشناسی این همه راه های مختلف برای حل یه ماموریت داشته باشه؟!
          چنتا بازی میشناسی گرافیک اینجوری داشته باشه؟!
          چنتا بازی میشناسی این همه npc توش یک جا باشن؟!
          ساده بگم یا نیست یا اگه هم جزو برترین بازیها هستن
          همین بس که این بازی داره با بازیهای مثل the witcher 3 وtlou,1,2 و rdd مقایسه میشه
          بعد یه نفر میاد میگه اینا که دیدیم در حد خوب بود؟!
          گفتم فقط وایسا بازی بیاد بعد اونجا معلوم میشه
          منم الآ میتونم بگم tlou و rdd فقط خوب هستن کی گفته اینا شاهکارن؟!
          میشه گفت ولی ایا واقعیت هم داره؟!

          • در جواب همه ی این موارد
            لست آف آس :/

          • Arrow09 گفت:

            درباره بازی که ثابت شده شاهکاره کسی نمیتونه نظر بده ولی این بازی شاهکار نیست من گرافیکشو دیدم در حد بازی های چند سال پییشه گیم پلیش هم هیچ فرق خاصی با بقیه شوتر ها نمیکنه اگه بتونن تا موقعی که عرضه میشه درستش کنن و یه بازی متفاوت بدن بیرون که هیچ وگرنه صرفا بازی خوبی میشه نه شاهکار شما هم سعی کن اینقدر متعصب نباشی بذار بازی بیاد بعد این همه تعریف الکی بکن

          • Arrow09 گفت:

            شما اومدی یه سری تعریف من درآوردی کردی از یه گیم پلی خسته کننده تعریف الکی و بزرگ جلوه دادن مسائل کوچیک دیگه تکراری شده

            • farshadx گفت:

              من در اوردی؟!
              تریلر رو دیدی؟!
              با صدا نگاه کردی؟! طرف همه این هارو توضیح میده
              اون اول تریلر میگه چیزی که شما میبینین ممکنه با انتخاب های شما فرق کنه و این ماموریت یکی از اولین ماموریت های بازی هست و هنوز حتی کلاس خواصی هم انتخاب نکرده بود
              در ادامه چند تا سیستم شوتینک توضیح میده(تو بازی هم نشون میده)
              تو خونه v جایی که اسلحه هارو میزاشت جای حداقل ۴ ۵ نوع اسلحه بود
              بعد میرن سوار ماشین میشن اونجا میگه شما میتونین تعداد زیادی انواع ماشین و موتور و وسیله های نقلیه دیگه سوار بشید
              بعد میره برای اپدیت کردن بدنش (tech) اونجا میگه فعلا اینارو انتخاب میکنم ولی تعداد خیلی زیادی اپدیت وجود داره و راهای مخطلفی هم وجود داره برای بدست اوردن
              بعدش میرن اونجایی که باید روباتو بگیرن خودش توضیح میده راهای متفاوتی برا انجام کاره میتونید همه رو بکشید میتونید با هک یواشکی برید تو و بدزدید و اخری هم برید تو و بخرید که طرف میگه ما اینجا راحت ترین کارو میکنیم و میریم بخریمش
              میرن تو که بخرین اون کارتی که بهشون داده بودن ویروسی بود و درگیر میشن
              اینجا هم چند جور سیستم شوتینگ دیگه معرفی میکنه + چند نوع اسلحه
              در ادامه هم نشون میده که میتونه هک کنه و اسلحه یکی از دشمنارو هک میکنه و اون یکی رو یا شمشیر میکشو…………….
              همه چیزایی که گفتم خود راوی تو تریلر هم میگفت

              • Arrow09 گفت:

                دوست عزیز یه بازی برای شاهکار شدن باید گیم پلی و گرافیک و داستانش فوق‌العاده باشه باید کلی سوپرایز داشته باشه من داستان این بازیو مامل نمیدونم پس نظری نمیدم ولی گیم پلی و گرافیکش واقعا نکته ای برای شاهکار بودن نداشت حتی نزدیکم نبود

                • farshadx گفت:

                  کی گفته گرافیک میخواد؟! یعنی زلدا شاهکار نیست؟!
                  شما به چی میگی گیم پلی؟!
                  وقتی طرف برا شما اکش و مخفی کاری و و صحبت کردن با هم گذاشته یعنی چی؟! (اشاره به معاموریتی که رفتن)
                  شما از اون دست ادماهستی که گیم پلی رو یه خط مستقیم میبینی که تو این خط یا باید با هک اند اسلش بری جلو یا بمیری
                  وقتی بازی کلی انتخاب میزار جلو گیمر یعنی نمیخواد حتمآ بکشی بری جلو یعنی میتونی مخفی کاری کنی یعنی میتونی بری پول جنسو بدی بدون درگیری و … بیای بیرون وقتی میتونی ۱ معاموریت با ۴ ۵ روش انجام بدی یعنی گیم پلی خیلی بزرگه
                  شما یا خوابی یا خودتو زدی به خواب

    • Redmond Guys گفت:

      هیچ نوآوری داخل گیم پلی بازی ندیدم. اون شلیکای کات داره هم که از Syndicate اسکی رفته بود. گرافیکشم که جای کار داره. درکل تا زمان انتشارش از اینکه هست خیلی بهتر می شه.

    • shadowwarior گفت:

      اسپم اسپم : آقا من شدیدا از گیمفا دلخور شدم ! خیلی خیلی ! همیشه فکر میکردم گیمفا فرق داره با نوبجی ! اما دیروز تولد ۱۵ سالگی شدن استیم بود ! ولی امان از یک اشاره کوتاه یا پست خبری….. اونوقت ps4 یه اپدیت داده فورا پوشش دادین…. چرا واقعا ؟ انتظار جواب ازتون دارم…

    • Arrow09 گفت:

      دقیقا موافقم توی این گیم پلی نکته ای که بشه بهش وفت شاهکار نبود شاید در آینده چیزی باشه ولی من و خیلی های دیگه برای این بازی هایپ نیستیم و یه بازی صرفاً خوبه برای ما نه شاهکار

    • خب تازه اول کاره!مطمئناً خبرهای بهتری تو راهه. 😎

    • هر انسانی حق داره انتخاب کنه من غیرممکنو انتخاب می کنم . من رپچرو انتخاب می کنم . اندرو رایان…..
      امیدوارم خالقین ویچر که دست به انتخاب بزرگی زده اند واقعا موفق بشن و بتوانند شاهکار کنن. و ما یه بازی رویایی و بزرگ را تجربه کنیم …

  • pc and ps4 گفت:

    ممنون بابت مقاله
    تو ویچر ۳ هم تنوع npc ها خیلی بالا بود :inlove:

    • الان چرا ۸ تا منفی خوردی 😐 یه نفر به همه منفی میده

      • pc and ps4 گفت:

        خیر فقط به من منفی میده چون امثال shadowwarior و یا white noiz و امثال دیگه که سوزوندم تا اسم من رو میبینن دست به کار میشن یا geralt age 😉

        • MetallicA گفت:

          دوستان عزیز گرالت ایج و XX—LASTOFUS—XX خیلی جالب بود برام؛ شما به ایشون مستقیما توهین کردی ولی ایشون پشت شما دراومد. متاسفانه گفت و گوتون رو کامل نخوندم ولی این به ما یاد میده که الکی جلوی هم موضع نگیریم و همو دشمن یکدیگه فرض نکنیم
          من هم تو مدت کوتاهی دو سه تا ضد پیدا کردم ولی واقعا اصلا اسم پروفایلشون رو هم یادم نیست :-(( اونا فقط بهم منفی میدن ولی من برام مهم نیست. ما همه دوست و یک خانواده هستیم. اگه کسی از من دلخور هست و این کامنت رو میخونه من ازش عذرخواهی میکنم :rose:

      • یک نوع مرضیه که از نوع امراض سادست اما هیچ درمونی نداره داش
        در اصل 😐 مهم نیست ما باید اونی که در کامنتش حرفای صحیحی بزنه مثبت بدیم و اونی که کامنت نالایقی میده بیخیالش بشیم همین.
        نکته: (لایک بازی هم ارزشی نداره, مهم اینه که حرفت صحیح باشه و در دل زرع و کاشته بشه و اونی که اشتباه حرف بزنه سعی کنیم بهش بفهمونیم که اشتباه کرده و رو به راه بشه و* بلخره یا ما اشتباه کرده باشیم و روو به راهمون کنه. یا اون اشتباه کرده و ما اونو, روو به راه کنیم) اصلش همینه. موفق باشی

        • pc and ps4 گفت:

          اخه میدونی چی جالبه.جالب اینه به عنوان مثال کسی نیست از بتسدا یا سی دی پراجکت متنفر باشه اما مثلا کاربر white noiz میاد میگه مرگ بر بتسدا یا مرگ بر سیدی پراجکت بعد کلی مثبت میگیره یا همین کاربر
          shadowwarior
          الان یه نظر داده امکان نداره بیشتر از ۳ نفر باهاش موافق باشن بعد کلی کاربر زیرش ریپلای کرده و مخالفن باهاش بعد تعداد مثبت هایی که گرفته از منفی هاش بیشتره 😐

          • راجب بتسدا خوب بتسدا کار خوبی نکردا. و قراری گرفت که کاری کنه بازیای دست دومو دوباره بفروش نره و این تو مملکتمون واس ما سخته بشه دوستمون حق داره ناراحت بشه از بتسدا

          • سلام هیچ فردی نمیتونه به سی دی پراجکت بد بگه اون داره راهی رو میره که تاریخی بمونه برای نسل جدید گیمرا دقیقان مثل کاپکام که تو دل ما تاریخشو کاشت و انقد دوسش داریم : از بس که دوسش داریم دوباره داره خودشو بالا میکشه منظورم از دوسش داریم نه فقط ما تو ایران نه منظورم تمامی گیمرای قدیمی تمام دنیا که از اون گیم میگرفتیم و میگرفتن. به قول اقای اقابابایی: کاپکام یک فرشتس, حالا اینارو که گفتم میخام بهت بگم که سی دی پراجکت داره همین راهو میره یک فرشته میشه واسما و نسل جدیدمون.
            در مورد بتسدا: والله بتسدا با یک فرد گیمر هر جور که این شرکت ابهتی داشت گِل الود کرد اخه یک کمپانی نمیبایست این کارو با یک ادم معمولی بکنه و محاکمش کنه چیز زشتیه حالا خودتو جای اون پسره بذار ببین چه تلخه . بعدش بتسدا اعلام کرد که میخاد کاری کنه که بازیا دستدوم به فروش نره خوب معلومه ما تو این اقتصاد قشنگ و فنتستیکی که داریم نمیتونیم این قانونرو قبول کنیم برای همین این white noiz بنده خدا از بتسدا بدش میاد ادم محترمیه بدی نداره برای کسی.
            .
            “الان یه نظر داده امکان نداره بیشتر از ۳ نفر باهاش موافق باشن بعد کلی کاربر زیرش ریپلای کرده و مخالفن باهاش بعد تعداد مثبت هایی که گرفته از منفی هاش بیشتره” در جواب این جمله: اره درسته میفهمم چی میگی این چیزا طبیعیه :rose: بهتره راجب هیچ فردی فکر بدی نکنیم که این منفی داد بهم و این فک کنم بهم منفی و باید بهش مفنی بدم ارش نداره حرف راست همیشه شیرینترینه انقد شیرینه که همیشه تورو به راست گفتن میکشه که هیچ همیشه تورو به کارای درست هم میکشه.
            درود بر سی دی پراجکت رد : که فقط داره راهشو میره هر کسی هم خوشش نیاد کامنت نذاره اخه فقط گرالت کبیرش عقل مردمو گرفته فینال فانتزیش هم که عشقه والله حالا این بازی هم در حال موفق شدنه و :yes: یادمون نره راست همیشه راست میمونه.

            • pc and ps4 گفت:

              قبل از اون خبر بار ها زد بتسدا حرف زده حالا اگه محترمه نظرش رو گفته بزار یه چیز بگم بهت ببین حالت چطور میشه

              مرگ بر کپکام انقدر پسرف کرده
              سازنده های سایبرپانک میتونن برن گمشن(این جمله نوشتنش واقعا برام سخت بود البته خودشم یبار نوشته ظاهرا شما ندیدی )
              خوب حالا در مورد شرکت مورد علاقت اینجوری نوشته ایا بازم محترمه.
              بعدشم من میدونم چه کاربرایی تا اسم منو میبینن منفی میدنن ولی خدا شاهده من اصلا به کسی منفی نمی دم 😉 “راست همیشه راست میمونه”البته این جمله خیلی فلسفه پشتشه و میشه کلی در موردش بحث کرد 😉 گرالت هم که عشقه عشق جزو شخصیت های مورد علاقمه در کنارش سیری و ینیفر :inlove: اوه اوه وزیمیر رو یادم رفت 😥 و کلی شخصیته دیگه در دنیای فوق العاده ویچر۳ :inlove:
              در مورد کپکام هم قبول کن هزاران کیلومتر با رزیدنت اویل ۴ فاصله داره و دیگه قبول کن شاهکار ساز نیست 😉 (بازی های خیلی خوبی میسازه اما دیگه شاهکار نه )اگرم قبول ندارید بهتره به نمرات بازیاش نگاه کنید و چه بخواید و چه نخواید پسرف داشته و یکی از جاهایی که میشه جمله راست همیشه راست میمونه رو نقض کرد اینجاست.راست همیشه راست میمونه به شرط اینکه براش تلاش کنی نه ولش کنی 😉

              منم یه درود بر ناتی داگ می فرستم که هنوزم که هنوزه برترین بازی های تاریخ رو میسازه :rose: :heart:
              یه درود هم برای راکستار که با وجود شرکت پول پرست و بی خواصیت t2 بازم شاهکار ساخت و همینطور شرکت ۲k رو راضی نگه داشت

              • بله چرا یادمه اون پستو دیدم و کامنت توهین ایشون به بتسدارو دیدم قطعان کارش اشتباه. خوب کلان توهین چیز بدیه یکی توهین کنه واقعان خودشو کوچیک میکنه بایستی میگفت که بتسدا نباس این کارو میکرد و واقعان چیز اشتباهیه یک کپانی یک شخصی رو محاکمه کنه بخاطر فروختن بازیه که هنوز تو پاکت خودشه چیز بدیه و لزومی نداره محاکمه بشه.
                در مورد شخصیتها سیری و یونیفر و تریسس بشتر عاشق تریسس هستم چهره پاکی داره یجوری چهرش معصومه کاری ندارم به کاراش اما چهرهای معصوم یک جوری تشکیل میشن که خداییه و وقتی روی اسمم کلیک کنی میبینی چهره تریسسرو :rose: تلو ۱ الی کوچیک تلو نصخه اولو میگم الی هم این چهره رو داشت یجور نازو معصوم بود الانم عالی اما اون کوچیک که بود خیلی معصوم و خوشکله.
                درمورد کاپکام که گفتی هر چیزی قابل شدنه اما سعیشو میخاد باید بدون عجله تلاش کرد تا به نتیجه ای برسه بازی Monster Hunter World متاش ۹۰ خیلی بازی زیباییه پیشنهاد میکنم بازی کنی. در اینده RE2 R ریمک بزرگترین ریمک تاریخ میشه به دست کپکام به نظرت شاهکاری نیست؟ DMC5 برگشته به این خوبی ترلرایی که ازش دیدیم شاهکار نبودن؟ گرافیکی که داشت شاهکار نبود؟ شخصیت پردازی شاهکار نبود دیگه چی تازه این فقط دموی بازیه اونم دمویی از نرو جون حلا چه برسه به اقا دانته. مردم میگفتن بازیه یا کاتسینه انقد تمیز بود از گفتن جملها عاجز بودم فقط من حیرونش نبودم خیلیا عاشقش شدن. یادم نمیره نینجا تئوری نصخه (DMC 2013 ساخت فکر کردی طرفشو گفتم؟ *راست همیشه راستیه همیشه باهاش مخالف بودم تا که این DMC5 بلخره تبلیغاتش منتشر شد و روحیتمون برگشت سر جا و کلی هایپ و خوشحال شدیم :rose: اگرم بد بود میگفتیم بده مثل dmc2013). اما این بار DMC خیلی قشنگ بود کار ایتسونو عزیز براش ارزوی موفقیت میکنم موفقیتش شادیمو میاره اقای ایتسونو کاری به متا نداره مثل منو خیلیا که متا واسشون چیز مزخرفیه اما برای این که جلوی دهن کوبندها بگیریم اسم متارو میاریم :rose: چون در بعضی جاها متا کارش خوب بوده و قابل قبوله تعریف میکنم ویدیویی که بهش میگفتن اسپویل اسپویل نبود از نظر من وقتی ورجیلو دیدم فهمیدم این بار بازی زنده تر از همیه شده برای همین ماعاشق ورجیل هستیم و بهش میگیم ورجیل کبیر حتا از شخصیتش یک بازی مبایلی ساختن بع عنوان شخصیت مثبت و اصلی بازی.
                راجب اساتیدی که در کپکام کار میکردن مثل شینجی میکامی که حدا حافظی کرد در واقع خدا حافظی ابدی نبوده و قراره برگرده خودشم گفته اول استراحت بعد کار سنی هم نداره که بره از کارش و خسته بشه از کارش کل کلش ۵۰ سالشه عاشق کارش هم هست سنش به ۵۰ شاید برسه و این یعنی تازه فهمیدن کار هست. و هیدکی کامیا هم بعد برگشت شینجی شاید هم برگشت البته برگشت اما کپکام نمیدونم مشکلش چیه با ایشون شاید بخاطر بایونتا باشه فعلان ایتسونو جون و مت والکر هستن کارشون عالی بود و ما به عنوان هواداران قدیمی پسند و قبول کردیم کاراشونو که داره به شاهکاری حقیقی تبدیل میشه.
                خیلی از شرکتها تازه نفس کشیدن و اول شدن. خیلی از شرکتها شکستهایی داشتن اما بازم کم کم بالا اومدن. شرکتهایی داشتیم تازه کار و نا موفق بودن ولی در اخر موفق شدن که خود تاتی داگ با تلو خودشو کشید بالا بلخره کپکام هم یروزی بازم برمیگرده به این موفقیتش خیلی از شرکتها معمولی بودن و کم کم قوی شدن باور کن ناتی داگ همین الانها تونست بزرگیشو ثابت کنه حتا سی دی پراجکت قبلا شرکتهایی بودن که به صورت معمولی بازی میزدن بلخره تازه بزرگیشونو ثابت کردن: حالا کپکام چیزی کم نداره موتور گرافیکیش خیلی معشره و داره یک موتورو دیگه ای رو هم میسازه فقط یک بند تا دوباره برگشتن کپکام کبیر مونده! خریدن کارگر پایدار و برگشت شینجی عزیز همین :heart:.
                (موفق باشی از کامنتت خیلی خوشم اومد :rose: :heart:)

                • pc and ps4 گفت:

                  شما هم موفق باشی و متاسفم بابت کامنتم که به شما توهین کردم :rose: :heart: تریس واقعا baby face بود بعنی قیافش به بچه ها میخورد :heart:

          • kz77 گفت:

            خب کسی که مخالف نظری هست ریپلای میکنه وگرنه کسی که موافق یه نظر باشه خیلی کم پیش میاد ریپلای کنه و اون نظر رو لایک می کنه
            این دیگه یه چیز ساده است 😐

  • s.a.m گفت:

    درود بر شما آقا سعید عزیز و گل و یه خسته نباشید ویژه خدمتتون عرض میکنم چون خیلی برای سایت زحمت میکشید
    آقا زیاد حرف نمیزنم فقط سه تا مطلب درباره ی این بازی برای من مشخص بشه کافیه :
    ۱_ در تریلر های بعدی نمونه ای از نحوه ی استفاده از کاتانا بیرون بدن که حال کنیم (البته همین Mantis Blade ها هم خوب بودن ولی کاتانا یه چیز دیگه ست …)
    ۲_آیا قراره در طول بازی باس فایت های خیلی سخت و جدی داشته باشیم یا فقط باید یه نفر رو که زره پوشیده ، اول زره اونو داغون کنیم بعد راحت بکشیمش (البته اگه اینطوری بشه یه نقطه ضعف حساب میشه، من خودم از این مدل باس ها خیلی بدم میاد که یه جا وایستاده و تو هم از دور میزنیش . به نظرم بهتره توی بازی بعضی جاها سلاح هامون رو از دست بدیم تا فقط با سلاح سرد مبارزه کنیم ، مثلا موقع ورود به یه محل غریبه وخطرناک ، همون دمِ در سلاح های گرم رو ازمون بگیرن)
    ۳_ به نظرم باید یه کاری کنن که بشه ماشین های متعددی رو استفاده کرد ولی خب بشه شخصی سازیشون هم کرد .
    ——————–
    یه خواهشی از دوستان دارم . لطفا تریلر ۴۸ دقیقه ای این بازی رو هر وقت که تونستید یه بار با تمرکز روی صداگذاری بازی ببینید و مشاهده میکنید که چقدر شلوغ بودن شهر رو خوب حس خواهید کرد ، چه موسیقی های بی نظیری داره ، و صدای شخصیت ها (حتی فرعی ها) چقدر خوب انتخاب شده… قدرت نمایی میکنه

    • farshadx گفت:

      برادر تو تریلر میگه میشه انواع ماشین و موتور سوار شد
      بعد هم نمیان تو تریلر همه بازی نشون بدن که عزیز

      • s.a.m گفت:

        داداش من که نگفتم همه شو توی یه تریلر بذارن !! دارم میگم لازمه که اینها هم در تریلر های بعدی توضیح داده بشه … در ضمن منظور من از ماشین های متعدد اینه که اولا ظاهر های مختلف و خوب و از اینا مهم تر بشه همه ی اونها رو شخصی سازی کرد ، طوری که ما دوست داریم ، نه اینکه فقط بتونی سوار شی بلکه بتونی هر آپشنی که میخوای رو ماشینت ببندی …جمله ام رو دوباره اینجا مینویسم :
        “” به نظرم باید یه کاری کنن که بشه ماشین های متعددی رو استفاده کرد ولی خب بشه شخصی سازیشون هم کرد . “”
        بحث من درباره ی شخصی سازی هست نه چیز دیگه ای

  • نمایش بازی یک چیز متوسط بود.لست اف اس پارت دو و رد دد یک سرگردن بالاتر هستند

  • خدایی هیچ ترسی ندارم راجب این بازی فقط از این ترس دارم تا روز عرضه زنده باشیم و این شاهکار بزرگو تجربه کنیم انگار نه انگار بازیه -انگار توی مجازی زندگی میکنی و در یک عالمی حقیقی- چیز کمی نداره.
    ممنون از مقاله اقای اقابابایی خیلی جالب و باحال بود :rose: بخصوص کلماتتون زیر گیف ها خیلی باحال بودن:-D

  • cv گفت:

    تشکر
    خدمت شما اقای اقابابایی :heart:
    http://www.upsara.com/images/u33f_jhmjdlotcul11.jpg
    ——————————————————————
    یادش به خیر نسل ۶ هر روز صنعت گیم و نوابغش چیز جدیدی معرفی می کردن هر بازی هویت خودش داشت هر استودیو بازی های خودش می ساخت و از دیگران کپی نمی کرد اما امروز همه چیز تکراریه
    از اخرین زلزله صنعت گیم ۷ سال می گذره ۷ سال پیش بود گه اسکاریم نه تنها نقش افرینی بلکه کل صنعت گیم متحول کرد و این واقعا نگران کننده است

    Cyberpunk 2077 هم یه انقلاب نیست اما معجون خارق العاده از بازی ها و فیلم های دیگه است

    بازی رسما همه چیز داره. چیزی که قرار بود Deus ex داشته باشه و خیلی ها از جمله من ارزوشو داشتن رو اینجا میشد دید. محیط اوپن ورلد واقعی بدون لودینگ و پر از کاراکتر و کاملا پویا و زنده رو بذارید در کنار مکانیسمهای مختلف بازی Deus ex و راههای مختلفی که میشه ماموریت انجام داد
    گان پلی بازی بسیار شبیه به یکی از بازی های ea گیمز به نام syndicate هست که اتفاقا این بازی هم یک بازی سایبری هست ولی خیلی عنوان موفقی از کار در نیومد ولی گان پلی بسیار جزابی داره و به دوستان پیشنهاد میکنم این بازی رو تجربه کنید
    در مورد گرافیک زیاد نمیشه صحبت کرد چرا که هنوز در مورد یک بازی صحبت میکنیم که روند ساختش هنوز تموم نشده و حتی نزدیک به اتمام هم نیست ولی با یک نگاه اولیه میشه گفت جزئیات زیادی در بازی هست که قابل توجه هست و من تا به حال نمونه ای که به این خوبی کار شده باشه ندیدم، حداقل از نظر ظاهری.
    محیط شهری خیلی خوب کار شده و به گفته خود سازنده از فیلم قاضی درد خیلی در ساخت ساختمون ها الهام گرفتند بر اساس چیزی که من دیدم تقریبا میشه با هریک از npc ها تعامل کرد که شگفت انگیزه ولی این موضوع میتونه ناراحت کننده هم باشه اونم از این منظر که کنسول های این نسل اصلا توان و نیروی چنین پردازشی رو ندارند و میتونم همینجا به این استدیو تبریک بگم برای اینکه هنوزم باورم نمیشه تونستن witcher رو روی این نسل پیاده سازی کنند.شاید به نظر خیلی ها این حرف من اشتباه باشه ولی زمانی میتونین این حرف من رو بیشتر درک کنید که ویچر رو هم روی کامپیوتر و هم روی ps4 بازی کرده باشید و میتونین به راحتی تفاوت ها رو احساس کنید شهر نوویگراد حتی یک چهارم جمعتی که داخل ورژن pc هست رو در داخل ورژن ps4 بازی مشاهده نمی کنید و این نشان از این هست که این سازنده ناچار شده وقت زیادی روی بهینه کردن نسخه کنسولی بزاره که در نهایت هم خیلی راضی کننده نیست

    • joel گفت:

      (از اخرین زلزله صنعت گیم ۷ سال می گذره ۷ سال پیش بود گه اسکاریم نه تنها نقش افرینی بلکه کل صنعت گیم متحول کرد و این واقعا نگران کننده است) ?:-) زلدا،ویتچر و حتی tlou به نظرم زلزله های ۸ ریشتر به بالا بودن

      • cv گفت:

        بازی های که نام بردی هیچ کدوم انقلابی نیستن بلکه تکامل یافته بازی قبل از خودشون هستن
        ایده استفاده از چند شخصیت ۲۰ سال پیش شینجی میکامی کبیر در RE استفاده کرده بود gta iv هم قرار بود به همین شکل ساخته بشه اما به علت کمبود بودجه و وقت دوشخصیت دیگه در غالب dlc عرضه شدن
        تمام المان های gta v ترکیبی از برترین ویژگی های نسخه های قبل بود
        witcher 3 هم ترکیبی از بهترین ویژگی های صنعت گیم بود نقشه عظیم و پرجزییات از اسکاریم روایت سینمایی و رومنس ها از بازی های بایور روایت بزرگسالانه وگیم پلی از قسمت های قبلی دنیا وشخصیت ها از کتاب بعلاوه اهمیت فوق العاده به ماموریت های فرعی اما ماموریت های فرعی قبلا در صنعت گیم وجود داشته cdpr ماموریت های فرعی در حد ماوریت های اصلی گسترش داد
        zelda هم ترکیبی از بهترین ها بود بعلاوه دنیای که به معنای واقعی کلمه نفس می کشید کاملا حس می کردین که طبیعت زنده است اما باز هم در این بازی در پای اسکاریم مشهود
        tlou خودش از بازی های دیگه ICO و RE4 و enslaved odyssey to the west و خیلی بازی های دیگه فیلم های True Grit ، ۲۸ Days Later و فیلم و کتاب The Road و The Walking Dead از نگیم کپی الهام گرفته و ایده اصلی هم از مستند planet earth گرفته شده

        وقتی میگم زلزله یعنی metal gear solid که سبک جدید به وجود کات وروایت سینمای و کلی نو اوری دیگه رو برای اولین بار وارد این صنعت کرد RE4 که همه ای بازی ساز ها ازش الگو گرفتن gta 3 که دنیای گیم متحول کرد Demon’s Souls که روند صنعت گیم متحول کرد

        • joel گفت:

          این توجیهاتت در مورد اسکایریم هم صدق میکنه ?:-) پس با این حساب سایبر پانک هم که از المان های موفق سایر بازیها استفاده میکنه هم صرفا یه بازی خوب.یعنی باید چند سال صبر کنیم تا راکستار ونینتدو بعضی وقت ها بتزدا بیان یه نواوری انجام بدن بعد سریع بقیه کپی کنن. اینم جمله خودت که جمله بالاتو نقص میکنه

          • cv گفت:

            دوست عزیز اصلا با سری The Elder Scrolls اشنای داری ؟؟؟؟؟
            ۱۹۹۴ The Elder Scrolls: Arena
            ۱۹۹۶ The Elder Scrolls II: Daggerfall
            ۱۹۹۷ An Elder Scrolls Legend: Battlespire
            ۱۹۹۸ The Elder Scrolls Adventures: Redguard
            ۱۹۹۹
            ۲۰۰۲ The Elder Scrolls III: Morrowind
            The Elder Scrolls III: Tribunal
            ۲۰۰۳ The Elder Scrolls III: Bloodmoon
            The Elder Scrolls Travels: Stormhold
            ۲۰۰۴ The Elder Scrolls Travels: Dawnstar
            The Elder Scrolls Travels: Shadowkey
            ۲۰۰۵
            ۲۰۰۶ The Elder Scrolls IV: Oblivion
            The Elder Scrolls IV: Knights of the Nine
            ۲۰۰۷ The Elder Scrolls IV: Shivering Isles
            ۲۰۱۱ The Elder Scrolls V: Skyrim
            ۲۰۱۲ The Elder Scrolls V: Skyrim – Dawnguard
            The Elder Scrolls V: Skyrim – Hearthfire
            The Elder Scrolls V: Skyrim – Dragonborn
            ۲۰۱۳
            اسکاریم حاصل ۱۷ سال ابداع و پیشرفت سری The Elder Scrolls
            سبک نقش افرینی و کل صنعت گیم به قبل و بعد از اسکاریم تقسیم میشه
            شاید به خاطر نداری اما قبل از عرضه witcher 3 اعضای cdpr مدام بازی رو با اسکاریم مقایسه می کردن
            حتی بیشتر از خود cdpr این اسکاریم بود که witcher 3 رو به این شاهکاری که الان هست تبدیل کرد و باعث شده امروز Cyberpunk خلق بشه
            وقتی که گان پلی Cyberpunk تماشا می کنی syndicate و قابلیت هک و راه های مختلف برای طی کردن مرحله Deus ex تو ذهن گیمر می یاد
            وقتی گشت گزار در شهر برای رسیدن به ماموریت ها رو می بینی به یاد gta

            یه مثال ساده
            منوی دایره ای سلاح رو اولین بار تو RDR راکستار به وجود اورد بعدش بلافاصه توسط تمام صنعت گیم کپی شد

            • pc and ps4 گفت:

              حالا بزار لیست نو اوری های ناتی داگ رو بگم
              اولا شده کتابی برای کپی کردن توسط تومب ریدر
              المان های مبارزه تو tlou بهترین مبارزات تن به تن بود
              هر بار توی گرافیک و جزییات گرافیکی نو اوری های فوق العاده ای میکنه نه اینکه منوی دایره ای بسازه
              توی سیستم شوتینگ هر بار نو اوری های مختلف تو بازیاش میاره

              البته طبیعیه یه هیتر نتونه درک کنه 😎

            • joel گفت:

              داداش چرا قیمه ها رو میریزی تو ماستا ?:-). اصلا حق با تو من به راه راست هدایت شدم :pain:

  • از نکات واضح در بازی که البته همیشه سی دی پراجکت در این زمینه شهره خاص و عام بوده است، خوش سلیقگی طراحان این استودیو است که همواره شخصیت های مونث بسیار زیبا و جذابی را خلق می کنند و این بار نیز در Cyberpunk 2077، شخصیت مونثی که بازی با او پیش می رفت، دختری بسیار جذاب و خوش ظاهر بود و البته مشخص شد که مثل همیشه در بازی شاهد المان های “مخصوص” بازی های این سازنده هم خواهیم بود
    جوووون :rotfl: :rotfl: :silly: :laugh:

  • همه چیز بازی عالی بنظر میرسه و من خودم شخصا فقط با نحوه شوتینگ بازی هنوز کنار نیومدم.از طرفی هم اگه سوم شخص بودم بنظرم عالی تر بود.در هر صورت باید صبر کرد و دید از ویچر موفق تر میشه یا به اون نمی رسد. ?:-)

  • TERIXA گفت:

    نمیدونم چرا فوق العاده بودن این بازی یه عده رو اینقدر ناراحت کرده به زمین و زمان متوسل میشن که بگن یه بازی معمولیه موقع انتشار نمرات بازی جوابتون میگیرید.

  • farshadx گفت:

    تمام این حرف هایی که بعضی دوستان میزنن همه قبل از گوتی شدن ویچر هم زده میشد
    بازی حرف نداره
    چه اکشن چه داستانی که میسازیم چه گرافیک
    بهترین بازی ممکن خواهد شد
    شلوغی شهر هیچ بازیی نداشت
    من نمیدونم چطوری تو تریلر طرف اینورو اون ور نمیگشت من باشم تو هر سوراخی سر میکنم به هر npc که رسید حرف میزنم و …..

  • بازی حتما ابرشاهکار میشه ولی این دمو چندان خوب نبود چون گرافیک بازی متوسط بود ، گانپلی بازی مصنوعی بود و aimش هم خوب نبود ، سیستم رانندگی هم مشکلاتی داشت ، و در کل اون اتمسفر بازی رو به من منتقل نکرد و …
    کلا به نظر من هنوز خییییلی کار داره چون دمو پر از ایرادات ریز و بزرگ بود ولی من مطمئنم استودیو CDPR مثل ویچر ۳ اینم ابرشاهکار میکنه :yes:

  • Lor'themar گفت:

    جدا از مشکلاتی که دوستان بهش اشاره کردن

    بنده اصلا با فضای سابر پانکی حال نمیکنم که هیچ،حالمم بهم میخوره
    از کاراکتر مدل های این بازی واقعا بدم میاد و همیشه از این سبک بازی ها یا فیلم ها بدم میومده(نظر شخصی)
    خلاصه مبارک طرفدار هاش

  • Pay Station FAN@COD گفت:

    برترین بازی تاریخ نسل بشر و به احتمال زیاد از ویچر ۳ هم بالاتر قرار میگیره

  • Dark Calling گفت:

    زیباترین کرکتر زن تاریخ بازیهای رایانه ای با اختلاف زیاد از بقیه سیریه
    اینو دیگه همه میدونن، هههمممههه

  • Last Of Us گفت:

    مرسی آقای بابایی

    ولی بازیش اونقدر که هایپ داشت خبری نیست
    این نظر شخصیه منه
    انحصاری هم نیست که بگید داره میکوبه
    البته انحصاری معنوی جعبه هست

    • اره انحصاری نیست نمیخای بازی خوب مولتی ساخته بهش و انحصاریهای PS رو بکشه پایین خدایی این فن بوی بازی مصخرس با این حرفا هم نمیتونی چیزی ثابت کنی چیزی که خوبه باید گفت که خوبه.
      (بلخره نظرت محترمه)

      • بازى هاى مولتى انحصاریاى PS رو میکشن پایین 😐 چى میزنى ؟

        • اره. TW3 .RE4 فقط این دو عنوان کافیته اگه ویچر بازی نکری برو بازی کن بدونی چی هست مطمئن باش اگه بازی کنی و بیای فرداش لوگو ویچر رو پروفایلته اخه ابهت گرالت تن ادمو متمالک میکنه همین بازی فردا میاد ببین چه کار میکنه به تاریخ گیم اره شاید به TW3 نرسه اما ببین چکار میکنه البته اگه این ترلرایی که دیدیم راستکی باشه . تو سرت فرو کن که TW3 پر افتخارترین بازی نسله تا به امروز طولانی بودن داستان میتونی باش ۳ جز بازی بسازی یعنی منظورم داستانش انقد طولانیه شرکتش میتونست به ۳ جز تبدیلش کنه شایدم بیشتر ۱۵۰ ساعت گیم پلی مگه علکیه!؟ سیستم مبارزادی که داره اصلا دیگه تکرار نمیشه (من متا واسم مهم نیست شاید واسه شما مهم باشه متای TW3 93 هست و یوزر اسکورش هم ۹۳ هست) یکی از اعجوبه ترین بازیهای تاریخ حقشم بیشتر از اینه بعد سایبر پانک TW4 هم تو راه هخ بازم چنین بازیایی مولتی و شاهکاری تو راه هستن. موفق باشی

  • MetallicA گفت:

    به به سلام سعیدجان! یک مقاله، درباره یک بازی از استودیویی که بهترین بازی رایانه‌ای تاریخ رو ساخت. هیجان انگیزه…
    ولی درکل من با اینکه شاید اصلا رسم این هست که گیم پلی رو بصورت متنی مورد برسی قرار بدن، دوست داشتم ویدیوای انجامش بدی گلم
    و اینکه بنظرم توی یک آپدیت لینک دانلود یا تماشای گیم پلی رو هم بذار. باز اگه کسی از دوستان خواست پیام بده براش میفرستم

  • عرض سلام و خسته نباشید دارم خدمت سعید آقابابایی بابت این شاهکری که نوشته بودند(ایهام از بازی شاهکار و مقالۀ شاهکار).به نظر شخصی خودم،این بازی المان‌های مختلف را در خود جای داده تا یک شاهکار واقع گرایانه بسازد و این مورد سبب شده است که،تمامی کنش‌ها و فرهنگ‌های دنیای واقعی را برای مخاطب، به نمایش در آورد.در راستای همین المان‌های واقع گرایانه،سی‌دی پراجکت مجبور شده است که،تمامی فرهنگ‌های رایج در دنیای واقعی را به نوعی،به بازی تزریق کند.مطمئناً همۀ ما با مسئله‌ی … بودن برخی از شخصیت‌های بازی،آشنایی داریم و همین مورد سبب انتقادهای بسیار شدید گیمرها شد؛اما مسلم است که اگر ما بخواهیم،یک بازی واقع گرایانه بسازیم،باید از تمامی فرهنگ‌ها و عقاید و کنش‌های اجتماعی افراد بهره ببریم(فکر کنم سومین بار است که بهش اشاره میکنم!) و این مسئله هم،یکی از شناخته شده ترین فرهنگی است که،در جهان اجتماعی امروزی(چه جوامع غربی و چه جوامع شرقی) رواج دارد و مبلغان این فرهنگ،عضوی از جهان اجتماعی محسوب می‌شوند و به همین دلیل،این رفتار و فرهنگ،تأثیر به سزایی در واقع‌گرایی بازی دارد.مسئلۀ متفاوت بودن چهرۀ افراد هم،یکی از مواردی است که،در زمینۀ واقع گرایی این بازی نقش داشته و بر شاهکار بودن این بازی افزوده است.بازهم تشکر میکنم از شاهکار نویس سایت،داداش سعید عزیز.
    این کامنت من در راستای آگاه کردن افرادی است که،آگاهی زیادی را در زمینۀ جامعه‌شناسی ندارند و برای خودشان فرضیه‌ها و تئوری‌های شکست خورده‌ای را ابراز میدارند. 😎

  • kz77 گفت:

    فقط میتونم بگم این بازی شاهکاره :laugh:
    قطعا متای بالای ۹۲ میگیره

  • legendboy گفت:

    خسته نباشید
    گیمپلی بازی چیزی که نمایش داده شد واقعا معرکه و حیرت آور بود
    این چیزیه که با هر نگاهی هم ببینی کاملا واضحه !

  • cv گفت:

    s.a.m
    اولین بازی که مکانیزم کاور وارد صنعت گیم وارد کرد بازی winback covert operations بود در سال ۱۹۹۹ برای n64 عرضه شد متای نسخه ps2 این بازی ۶۶
    استاد کوجیما برای اولین بار در Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty کاور گیری پشت دیوار و قابلیت که دشمنان هم کاور بگیرن و با تیر اندازی و پرتاب نارنجک شما از پشت کاور بیرون بکشن وارد صنعت گیم کرد متای این ابر شاهکار ۹۶
    The Getaway انحصاری ps2 برای اولین بار مکانیزم blind fire شلیک از پشت کاور وارد صنعت گیم کرد متای این بازی هم ۷۲
    اولین بازی شوتر با کاور گیری واقعی Kill Switch بودکه در سال ۲۰۰۳ عرضه شد با متای ۷۳
    دوربین روی شانه هم از جاودانه تاریخ RE4
    بعد Gears of War تمام این ها رو گرفت و بهبود داد و متای ۹۴ گرفت
    اگه امروز از هر گیمری بپرسی مخترع مکانیزم کاور کیه همه میگن Gears of War :laugh:
    Gears of War شد الگوی بازی های دیگه بازی که خودش مکانیزم هاش از بازی های دیگه گرفته بود :laugh:
    نتیجه چی شد شوتر سوم شخص به ورطه تکرار افتاد و نابود شد امروزه دیگه سبک نیست بلکه یکی از مکانیزم های گیمپلی در بازی های دیگه است

    CDPR دیگه اون استودیو ناشناخته نیست یکی از محبوب ترین استودیو هاست
    Valve که دیگه بازی نمی سازه
    یوبی سافت هم کپی کار شده
    ea هم که :reallypissed: :reallypissed:
    ناتی داگ هم کلا علاقه ای به نواوری نداره

    یعنی باید چند سال صبر کنیم تا راکستار ونینتدو بعضی وقت ها بتزدا بیان یه نواوری انجام بدن بعد سریع بقیه کپی کنن

  • خیلی لذت بردم از این قلم شیوا و روون و صمیمی و نگاه ریزبینانه و نتیجه گیری های کاملا منطقی
    با این که این ۵۰ دقیقه رو دو بار دیدم می رم که باز ببینم و کیف کنیم

  • Hamed777 گفت:

    آقا سعید مرسی از مقاله فوق العاده ت
    ……
    رفقا من سونی فنم و لست و گاد آف وار رو شاهکار میدونم لی این دلیل نمیشه مثل بعضی از دوستان تعصبی از فوق العاده بودن سایبرپانک حرفی نزنم
    این بازی واقعا محشره
    یه انقلابه توی صنعت گیم
    پس لطفا مقایسه های مسخره و خنده دار نکنید که لست بهتره یا سایبرپانک
    این مث این میمونه که شما لیوان رو با پیش دستی مقایشه کنید
    :laugh:
    چه ربطی دارن اینا اخه
    واقعا خنده داره کامنت هاتون

  • خسته نباشی داش سعید…امیدوارم بازیه خوبی از کار در بیاد که با سابقه سی دی پراجکت رد بعید نیس شاهکار از آب در بیاد…منتظریم ببینیم چیکار میکنه…این تریلر ۴۷ هشت دقیقه ای هم که دادن زیبا بود حالا ببینیم جلوتر چیکار میکنن… موفق باشید

  • AmirATA9 گفت:

    کسی سایتی به جز یوتیوب می شناسه که گیم پلی ۴۸ دقیقه ای بازی رو کامل گذاشته باشه و بشه دانلود کرد

  • خسته نباشید به سعید عزیز :yes: :yes:
    یکسری عناوین هستن صرفا عناوین شاهکاری ان میان و همه بازی میکنیم و لذت میبریم و واقعا شاهکار هستن مثال هم زیاد میشه زد ولی عنوان انقلابی به تعداد انگشتان یک دست در این صنعت موجوده عناوینی که الگوی سایر سازندگان برای ساخت بازی هاشون میشن عناوینی که المان های جدید به نمایش میذارن
    سایبرپانک یک شاهکار معمولی نیست تریلر بازی این قدر جذابه که خود من چندین بار به پاش نشستم و محو بازی شدم
    قطعا بازی انقلابی هست و از الان میشه به عنوان یکی از نامزدهای پرافتخار ترین بازی تاریخ به حسابش اورد

  • mbox گفت:

    ویچر ۳ با اختلاف زیاد بهترین بازی این نسل بوده تا اینجا.
    من به سایبر پانک هم شدیدا امیدوارم که بتونه به سلطه ویچر خاتمه بده ولی مطمئن نیستم.

    • فقط عضمت گرالت یک دنیاست داش هخ من این بازیو خیلی دوست دارم و حتما میدونم از موفقترین بازیهای دنیا میشه شکی هم تو کار نیست.
      اما گرالت خدایی نمیدونم چی بگم نمیخام تعریف کنم اما خیلی خاستنیه شخصیت پردازی تا وسعت بازی و گیم پلی حق ویچر۳ از این نمره ۹۳ .. ۹٫۳ هم بیشتر و بیشتر لایق هستش اما بگزریم که نمره مهم نیست. مهم اینه هممون قبول داریم بازی کبیریه و بزرگترین بازیه تا امروز در این نسله. حالا راجب سایبرپانک من ایرادی توش نمیبینم اما شخصیت مذکرش هنوز تو چشم جا نیفتاده اخلاقش قشنگ بود تو ترلر اما باید کمی خوشکلترش کنن یعنی خفنتر اما خدایی رفتارش تو ترلر خیلی باحال و جالب بود میگفتو میخندید خدایی باحاله.

      • joel گفت:

        https://www.metacritic.com/game/playstation-4/the-witcher-3-wild-hunt. ?:-) :yes:

        • https://www.metacritic.com/game/pc/the-witcher-3-wild-hunt ?:-) :yes:

          • joel گفت:

            Red Riding Hoof. داداش متای معتبر متاییه که نقداش بیشتر باشه ویتچر رو کنسول ps4 ۷۹ نقد داره و رو pc 32 نقد پس متای معتبر مال ps4 با ۷۹ نقد و متای ۹۲٫دقیقا مثل اختلاف چند روز پیش شادو او تومب ریدر :yes:

            • دوست عزیز لینکتو بذار واسه خودت همه میدونیم TW3گرالت بهترین بازی این نسله تا به ارموز به این مزخرفات زیادی پناه نبر. و دلیل کم بودن نقد های PC همه که PC گیمینگ ندارن هر کسی جرعت داشتن یک PC گیمینگ گلی رو نداره که و معلومه این TW رو PC بهتر از هر دو کنسوله. PC همیشه کمترین متارو میده به فرنچایزها اما این بازی بیشترین متارو گرفت از PC و یادمون نمیره این بازی چقد هم راجبش سختی کشیدیم تا باگهاش رفع بشه با این همه باگ این متارو گرفت! توم برو اول TW2 بازی کن بعد TW3 وقتی بازی کنی دیگه مفهمی سخت در اشتباهی تامب رایدرو به این بازی نچسبون گلم: داری یک پشرو با عقاب مقایسه میکنی تام ریدر حق متاش هم همین بود چیز جدیدی نداشت و دلیل کم شدن متاش با PS4 این است فن بویی خیلی ها بوده متای اصلیش ۸۱ خوبه بدک نیست لارا چیز جدیدی نداشت.
              در کول بازی TW3 چهارمین بازی زندگیمه علکی نیست که تا اینجا رسیده شگفت انگیزه و خاطراتشو تو دلم زرع کردو کاشت اگرم اینجوری نبود راجبش نمیگفتم خوشم نمیاد تعریف کنم خودت خیلی خوب میدونی چه چیز بزرگیه ولی اومید وارم تجربشو بکنی
              متاش با یوزر اسکورش یکیه میدونی یعنی چی یعنی متاش لایقشه! اگه هم انحصاری PS بود فن بوی های عزیز میومدن متاشو ۹۷ میکردن راستی تلو پارت ۲ محاله موفقیت تلو ۱ بگیره از نظر متایی ها شاید بتونه نزدیک باشه اما نمیتونه اون اولی باشه. موفق باشی

              • joel گفت:

                چی میگی تو :no: چرا قیمه ها رو میریزی تو ماستا. من کی گفتم ویتچر بده،کی از pc حرف زدم،من فقط گفتم که متای بازی ۹۲ نه ۹۳ همین.

                • باو اگه میخای چنین حرف بزنی باید بگم برو تو لونت خدایی این جمله لایقت میشه اخه قیمه میریزی تو ماست چیه?؟ منم بلدم از این جملها بهت بگم پس خوب حرف بزن تا که خوب بشنوی دوست عزیز.
                  تعصبو بیمغز بازی رو ول کن بگیر که چی بهت گفتم گفتمت نقدای PC اگه کم بود هرو هر فردی توان داشتن پیسی گیمینگو نداره بفهم دیگه دلیلش پول نیست دلیلش نا داناییه در بعضی کشورا و میرن PS میگیرن بجای PC گرون گیمینگ و هم انحصاریاش زیبان. برا همینPC نقداش کمه اما همه نقداش مثبت تره بوده. من یچی میگم حرفامو میپیچونی خدایی?؟
                  متای ۹۳ با یوزر اسکور ۹۳ یعنی کاملترینه اگه متاشم بالا تر بود مطمئن باش یوزر اسکورش بالتر میرفت اگه نمیخای قانع بشی پس: ولکن میتونم بهت بگم باشه اصلان متاش صفره برو حال کن زیادی ارزش ندار متا متا کنم چون متا واسم هیچ گونه معنی نمیده ولی میدونم ویچر بازی نکردی اول TW2 بازی کن بعد TW3 مطمئنم عاشقش میشی و چیزی جز اون چشمتو نمیگیره دیگه. ویتچر *نه (ویچر درسته) T خونده نمیشه. موفق باشی

                • farshadx گفت:

                  عزیز هر بازی یه پلتفرم اصلی داره و متای اون پلتفرم مهم هست
                  در مورد ویچر لید پلتفرم pc هست
                  و نمره ۹۳ متای بازی حالا هر جوری که دوست داری برو تحقیق و … انجام بده

                • joel گفت:

                  ممنون از شما فرشاد جان حالا متوجه شدم :yes:. من فقط یه جواب رو راست میخواستم که شما لطف کردین دادین همین

  • PC Gamer 007 گفت:

    واسه بازی آر پی جی وقت گذاشتن به نظرم اشتباه هست ، ما گیمرهای قدیمی حال و حوصله این قرطی بازی هارو نداریم ، ما گیمرهای قدیمی بازی های خطی دوست داریم ، خاطره سازی فقط با گیم های خطی نه اینجور بازی ها که اغلب بچه مدرسه ای پاش میشینه ، امیدوارم به جای اینطور بازی ها ، بازی های داستان خطی زیاد شن …

  • fbjg گفت:

    ممنون سعید جتن . مقاله که عالی بود
    به خود بازی که خیلی امید دارم . نمایشی که داد عالی بود .
    راستی عکس اواتارت مال کدوم بازیه؟

  • Senatorbigy گفت:

    این بازی قراره شاهکار بشه ولی خوب اینجور که cdrp داره میگه اینگار بازیش دنیایه واقیعه و نه گیم و این منو آزار میده همین :inlove: 😎 :inlove: tnx

  • سعید جان خسته نباشید
    بازی به نظر من بازی خوب و سرگرم کننده ای خواهد بود چون خیلی المان های خوبی داره
    یه پیشنهاد هم بدم نقد ویدیویی بعدی آنچارتد کالکشن باشه دوباره دارم بازی می کنم خیلی عالیه به خصوص نسخه ۲و۳
    ممنون از زحمات شم و سایر بچه های گیمفا

  • من از کامل بودن این بازی خیلی راضیم و میدونم موفق هم میشه. اگرم سر کاری باشه از منتقدان یک جوری وای بر حالش میشه که تو عمرش ندیده. اما مطمئنم این کارشو میکنه و موفق میشه. فقط یک مشکل جزئی دارم با این بازی که شخص مذکرش رو اصلاح کنن نمیدونم متوله نیست اما یجوری شبیه کتولهاست و باید درست بشه. از نظر قیافه مثل شخصیت مئنث این بازی خیلی بهتر و خوشکلتر از شخصیت مزکرش هست اینم مدرک :
    https://gamefa.com/wp-content/uploads/2018/09/Mercenary-Garage-Custom-Motorcycle-Workshop-Art-Illustration-Cyberpunk-Concept-Cyberpunk-2077-2019.gif
    امیدوارم اصلاح بشه و میدونم هم اصلاح میشه شخصیت های سی دی پراجکت همیشه عالی بودن برای ما مثل اکثر شخصیت های معروف

    • خدایی والله یادم رفت از اقای :sun:سعید اقابابایی گُل یک تشکر کنم راجب زحمت هایی که میکشه والله اقای اقابابایی انشالله دستتون سلامت باشه که نقدو برسیه بسار خوبی و به جایی بود اره با این حرفایی که زدین نقدو برسی بسیار عالی و به جایی بود.
      راستی اقای :sun:سعید اقابابایی خیلی وقته منتظر یک مقاله ای هستم که از دست گُلتون باشه رو برای ما بنویسین اسم فرنچایزو نمیارم! انشالله یادتون نرفته باشه و به نزدیکی برای ما بویسین که خیلی از ماها قبولتون داریم.بازم ممنون از این نقدو برسی انشالله سلامت باشید

  • Mahdi7600 گفت:

    به نظرم واقعا دیگه زیادی دارن این بازیو بزرگ میکنن مطمعنم رد دد از این هم فروش بیشتری داره هم بازی قشنگ تری میشه و من رد دد رو به این ترجیح میدم الکی بزرگش نکنین

  • .:MRM:. گفت:

    خب اون نمایش ۵۰ دقیقه ای که از بازی دیدیم بسیار جذاب و دیدنی بود و تقریبا میشه گفت نمایی از نسل بعدی کنسول ها بود.تنوع و رفتارهای NPC ها بی نظیر بود و نایت سیتی طراحی شاهکاری داشت.البته باید بگیم که این برش کوچکی از بازی بود و باید ببینیم کیفیت محصول نهایی چطوره.اما یه سری چیزا بود که دوست داشتم تو بازی نباشه.اول: از سیستم طراحی شخصیت برای بازیای داستان محور خوشم نمیاد چون به نظرم حس شخصیت اصلی رو میگیره و دوست داشتم شخصیت واحد داشته باشه چون اینطوری به یاد موندنی تر میشه.
    دوم:در مورد HUD بازی که دلیل داره صحبت شد تو متن و واقعا هم کار قشنگیه.اما از طرفی همون طور که دیدیم بازی تو کات سین ها و درون ماشین میتونه از قالب اول شخص خارج بشه که باز حس بازی به عنوان یک شخصیت (یک انسان) رو میگیره.کاش اون میان پرده ها هم تو همون سبک اول شخص طراحی میشد که در این صورت دیگه
    اصلا نیازی به طراحی ظاهر شخصیت اونم به صورت دستی و پیشرفته نداشتیم چون ظاهر شخصیت اصلی رو (مگر تو آینه و…)نمیدیدیم؛که این یعنی سازنده رو یه چیزی کلی وقت گذاشته که نبودش باعث باورپذیر تر شدن بازی و به یاد موندنی تر شدن شخصیت اصلی میشد

  • mercenary گفت:

    خسته نباشید آقای آقابابایی. منتظر بودم همچین مقاله ای بنویسید. من همیشه بیشتر از اینکه نظرات موافق را بپسندم نظرات مخالف خودمو از یه آدم با تجربه می پسندم. خیلی دوست داشتم بیبنم گیمرهای کارکشته ای که از تریلر خوششون اومده دلیلش چی بوده. به هرحال من با اون قسمت هایی که مربوط به خبرهای بعد از انتشار بازی هست مشکلی ندارم و به نظرم بدنه ی اصلی یه بازی RPG هست. مقاله شما بعضی جاها رو خیلی خوب نوشتین ولی بعضی جا به اون خوبی نبود. مثلا وقتی می فرمایید CDPR با رابط کاربری به چیزی یه مفهومی میده یا وقتی مثلا گفتین میشه با اون آپگرید مربوط به شناسایی نقاط ضعف قبل از هر کاری آنالیز کرد یا وجود ساختمون های بلند به بازی عمق میده (البته من نگران این قضیه هستم چون اگه قرار باشه هر ساختمون با طبقه های زیاد و جزییات باشه معلوم نیست چه بازی سنگینی از آب دربیاد که برای اونم یه راهکاری تو ذهنم هست ولی نتیجش جالب نیست) از دیدتون خوشم اومد ولی بهتره قبول کنیم اینا جنبه های جانبی هستن و برای یه گیمر حرفه ای چیزایه روتینی هستن.
    برداشت من از دلیل اینکه شما از تریلر خوشتون اومده این بوده که یک با دیدن یک سری چیزها یک سری پیش بینی هایی از بازی داشتین که با خودتون گفتین اگه فرضا اینطوری بشه خیلی خوب میشه (من به شخصه دیگه خیلی خودم از رو تریلر پیش بینی کردنو گذاشتم کنار چون ممکنه پشیمون بشم) دو اینکه توقعتون از یک بازی که می خواد هم رده ی اسکایریمو و یچر و .. اینا باشه کم بوده و یک سری المان هایی که لازمه ی یک بازی RPG خوب هستن شما رو راضی کرده مثلا شخصی سازی (راجع به این بعدا صحبت می کنم) یا چه می دونم آب و هوای دینامیک (این که دیگه به بازی های درجه دو هم رسیده ولی باز میشه خلاقیت های خیلی بیشتری رو آب و هوا داد که بعد می گم) یا رانندگی که به نظرم خشک بود یا چه می دونم میشه آیتم ها رو از دستفروش های خیابون خرید ( اینا رو اگه نمی داشت که دیگه اسمش RPG خوب نبود و به خودم اصلا زحمت کامنت گذاشتن زیر پستاشو نمی دادم) ، سه اینکه شما به جنبه های جانبی بازی توجه می کنید مثلا تعداد خیلی خیلی زیاد npc ها (کی واقعا وقت داره بره چرخه ی زندگی همه رو چک کنه یوبیسافت اومد تو واچ داگز امتحان کنه و نتیجه ی مطلوب رو نگرفت) اینا از نظر من الویت دومن مثل لباس که هرچقدرم قشنگ باشه اگه به فیزیک بدن نخوره رو بدن زار می زنه منظورم اینکه المان های RPG که این بازی رو از هم سبکاش متمایز کنه تو تریلر نبود ولی جدای تریلر و با در نظر گرفتن خبرهای بعدش میشه نتجه گرفت CDPR تو مسیره درستیه انشالله که همین خبرها ادامه پیدا کنه. من دشمن بازی نیستم یعنی بهتر بگم من اگه بازی ای رو دست نداشته باشم ازش ایراد نمی گیرم مخصوصا قبل از عرضه چون تعریف کردن محض مثل این می مونه به سازنده بگی ما از این راضی اییم اونام با خودشون می گن اکثرا که خیلی راضی بودن پس لازم نیست اون دوسه تا خلاقیتی که می خواستیم بزنیم رو فعلا رو کنیم در عوض گفتن کمبود ها باعث میشه بازی رو تو این فرصت بهتر کنن. من به عنوان یه فن RPG فقط می تونم آرزوی موفقیت داشته باشم.
    یک سری از انتظارات من از بازی RPG که می خواد با بزرگای این زمینه رقابت کنه ایناست
    ۱- شخصی سازی به یک امر روتین تو RPG تبدیل شده پس به نظر خلاقیتی که می تونن تو شخصی سازی داشته باشن گذاشتن کلاس ها و نژاد های مختلف بود (نژاد؟ مگه غیر از انسان هم نژادی هست؟ مثلا بیاین فرض کنیم ماشین ها انوقدر پیش رفت کردن قدرت فکر داشته باشن نژاد رو به سه دسته ی آدم، ماشین و هیبرید تقسیم کنیم) حالا اگه بیایم و فرض کنیم (مجدد فرض کنیم) که انتخاب گذشته تو روند بازی تاثیر داره با انتخاب و ترکیب کلاس های مختلف میشه جوری ماموریت ها به علاوه ی روابط رو برنامه ریزی کرد که مثلا امکان عضو شدن تو یه گروه برای یه نژاد ممکنه نباشه فرضا یا یه سری ماموریت ها در دسترس باشن و یه سری نباشن این ارزش تکرار بازی رو بالا می بره حالا یه نمونه بود خلاقیت های دیگر رو می ذارم به عهده ی خودتون
    ۲- هر ماموریتی زمان مخصوص به خودشو داشته باشه یعنی شما در آنه واحد نرسی دوتا ماموریت رو با هم انجام بدی مگر اینکه یک سری قابلیت ها رو با هم داشته باشی حالا فرض کنین یک نژاد به خصوص قدرت دسترسی به یک سری قابلیت ها رو نداشته باشه عالی می شه. تو موارد بعد عالی ترم میشه
    ۳- آب و هوای دینامیک رو نحوه ی عملکرد آپگرید ها تاثیر داشته باشن مثلا شما نژاد درستی رو داری دوتا ماموریتم به موقع رفتی داری می ری سومی که یک دفعه رعد و برق می زنه و سیستم دستگاه های شما دچار اختلال میشن و مرحله می مونه از دست می ره. طبیعتا بل این همه سیوی که CDPR می ذاره این مورد رو میشه گفت بعیده ببینیم ولی بازم عالیه
    ۴- گنجوندن الماه های بازی های moba تو گیم مثلا آپگرید ها یک حالت active و یه حالت passive داشته باشن که فقط یه گمیر با تجربه بتونه بره پسیو ها رو بخونه و شرایط دسترسی به اونا رو بفهمه و استفاده کنه یا ترکیب آپگرید های مختلف براساس سرعت حمله و غیره و ذالک که میتونه یه نفرو ساعت ها مشغول چیدن ترکیب مناسب کنه به علاوه غیر از moba یک سری آیتم های خاص وجود داشته باشه که از ترکیب مواد خاصی درسته بشن که برای بدست آوردن هر کدوم باید رنج و مشقت زیادی رو کشید (خودآزاری مزمن شکوفا میشه)
    ۵ و ۶ رو هم خوده CDPR گفته که هست تو خبرهای بعد تریلر که خیلی خوبه از نظر من.
    اگه از این قبیل چیزا باشن و به شکل درستی با جنبه های جانبی ترکیب بشن و امیدورا باشیم که سیستم شاخص نخواد (لک لک ها هم بتونن درس بخونن) میشه بهش گفت شاهکار ولی تریلر از تایت سیتی اون یوتوپیایی که می خواستم رو نشون نداد
    من فقط دعا می کنم
    موفق باشید

    • dl گفت:

      دوست عزیز این یه نقطه شروع و مشخص که بازی در مرحله ابتدایی قرار داره …

      • mercenary گفت:

        دوست عزیز صرفا کنجکاو شدم بدونم که دلایل شما برای اینکه می فرمایید مشخصه که بازی در مراحل ابتدایی توسعه هست چیه؟
        موفق باشید

        • dl گفت:

          با سلام دوست عزیز خوب با توجه به اطلاعات شما مشخصه که نظرات شما کاملا منطقی و من هم در نگاه اول با تمام علاقه ای که به این بازی دارم متوجه نکات منفی زیادی شدم ولی نکته مهم انتظار بیش از حد طرفدار ها برای دیدن گیم پلی این بازی بود چون این بازی مدت زمان زیادی که همیشه در صدر خبر ها قرار داره و هر کسی انتظار یک گیم پلی از بازی رو داشت و برای همین گیم پلی بازی توسط سازنده به نمایش در اومد و طبق صحبت های اعضای CD PR این بازی راه زیادی داره و ممکنه تغییرات خیلی زیادی رو در بازی مشاهده کنیم بنا بر این من فکر می کنم سازنده ها به تمام واکنش ها از جمله نظرات مشابه شما توجه و تمام نقاط ضعف بازی رو تا زمان عرضه بازی حل خواهد کرد…

          • mercenary گفت:

            دوست عزیز. بنده هم علت اینکه ایرادات و کمبودها رو ذکر می کنم همین هست که تو کامنت بالا اشاره کردم.در هرصورت زمان CDPR محدود هست و اگر بعضی از این ویژگی ها رو در نظر نگرفته دیگه نمی تونه چون باید بازی رو بکوبه و از نو بسازه و همینطور تو زمان باقی مونده با چالش های نداشتن لودینگ و طبقات متنوع ساختمان ها و npc های خیلی زیاد و این ها هم درگیر خواهد بود. امیدوارم به جای اینکه تداد npcها بسیار زیاد باشه (یا همینطور طبقات و جزییات) cdpr بیاد و ماموریت های عمیق تری رو برای تعداد npcهای زیاد (نه خیلی زیاد) در نظر بگیره.
            باشد که سایبرپانک موفق شود.
            موفق باشید

    • از کامنتت خوشم اومد.برخی از دوستان از این کامنت شما بلعکس برداشت کرده‌اند و مثل نقد این بازی،به موارد سطحی و جانبی حرفهای شما توجه کرده‌اند.تمامی حرفهای شما صحیح بودند و این بازی کششی بیش از این اندازه داره و با توجه به موارد مذکور شما،میتواند به یک فرنچایز عالی در سبک RPG تبدیل شود.من فکر میکنم که،CDPR می‌خواهد با این موارد سطحی و جزئی،مشکلات بازی را بپوشاند و بازی را از خشک بودن مادرزادی خود بیرون بیاورد.
      با تشکر

      • mercenary گفت:

        دوست عزیز. خیلی خوشحال شدم که می بینم افراد هستن که متوجه منظور من میشن. همونطور که فرمودید بعضی از دوستان متوجه اینکه من چقدر می خوام این عنوان پیشرفت کنه نیستن. همینطور حق با شماست cdpr به جای پرداختن به اصل rpg داره وقتشو می ذاره رو مسائل جانبی. من فقط می تونم امیدوار باشم
        خیلی ممنون از نظرتون
        موفق باشید

        • خیلی خوشحالم که یک همچین گیمر روشنفکری در گیمفا وجود دارد.واقعاً این سایت شده محل بحث و جدل؛بعضی‌ها فقط واسه سرگرمی و مزه پراکنی در اینجا عضو شده اند ولی حالا یکی پیدا شد که،یه گیمر حرفه‌ای باشد و در دنیای گیم حرفی واسه گفتن داشته باشد.خودم دوساله که در گیمفا عضو هستم و این اولین باری است که یه کامنت مطابق با طرز فکر خودم میبینم. 😎
          از تصویر پروفایلت معلومه مثل خودم به انیمه هم علاقه داری(One Piece). :yes:
          با تشکر.
          https://forum.gamefa.com/User-White-Beard–82530

          • mercenary گفت:

            دوست عزیز ببخشید دیر جواب دادم ( در گیر بودم). خیلی ممنون و خیلی لطف داری. راستش من خودم رو گیمر با تجربه می دونم نه حرفه ای چون به نظرم گیمر حرفه ای گیمریه که از راه گیم پول درمیاره. شما هم خیلی خوب مسائلی رو درک می کنی و معلوم که گیمر زبردست و با تجربه و چه بسا حرفه ای باشی و خیلی خوشحالم که باهات آشنا شدم.
            وان پیس… عشق …
            من یه زمانی انیمه زیاد می دیدم (مخصوصا موقع نوشتن پروژه ی لیسانس و تز ارشد 🙂 ) ولی الان فقط مانگای وان پیس و attack on titan رو دنبال می کنم.
            راستشو بخوای یکی از ۳ تا چیزی که می خوام تو دنیای گیم تا قبل از مرگم ببینم ساخته شدن یه بازی mmo rpg با واقعیت مجازی از وان پیس که حق مطلب و راجع به دنیاش ادا کرده باشه. همه نیست ۲۰ سال دیگه باشه ۳۰ سال دیگه یا ۴۰ سال. می خوام با چنگو دندون زنده بمونم که اون روزو ببینم.
            مرسی
            راستشو بخوای من زیاد فرصت نظر گذاشتن و مخصوصا فعالیت رو تو فروم رو ندارم ولی چون به من خیلی لطف داری که دعوت کردی باشه چشم.
            موفق باشی

  • dl گفت:

    با تشکر از سعید آقابابایی عزیز .

  • rezvideo گفت:

    ممکنه این بازی نمرات خیلی بالائی بگیره اما به کار بردن لقب شاهکار برای بازی که هنوز عرضه نشده اغراق محض هست.
    چیزی که من از گیم پلی ۵۰ دقیقه ای برداشت کردم این هست که سایبر پانک ترکیبی از بازی های Rage ، Soldier Of Fortune ، Maxpayn و چند بازی دیگه است.نوع آوری خاصی هم در بخش گیم پلی دیده نمی شه به علاوه اینکه گان پلی بازی بیشتر شبیه Fps های کژوال هست تا هارد کور هیچ انقلابی هم در سبک اول شخص بوجود نیاورده
    سبک بازی به طور کلی فانتزی هست و با این وضعیت قطعا طیف عظیم هاردکور گیمر ها رو از دست می ده

  • Hamed78 گفت:

    آقای آقابابایی!
    “ولی دوستان خودمونیم ها… شنیدین که توی برخی مجالس می گن “حالا می خوام یه چیزی بگم ته اون دلت بسوزه ها!! میخوام یه چیزی بگم دلت آتیش بگیره ها!!”… حالا منم میخوام این آخر یه چیزی توی همین مایه ها بگم!… “هر چقدر هم سایبرپانک ۲۰۷۷ شاهکار باشه و خفن باشه و بهترین بازی تاریخ باشه ولی دیگه عمرا گرالت نداره… دیگه هر چقدرم خفن باشه، عشقی مثل گرگ سپید نداریم… دیگه هیچ بازی گرالت نداره.. هیچ بازی حتی سایبرپانک هم شخصیتی در حد گرالت نداره…””
    کلا مقالتون یه طرف، این کامنتای چرند که هرکی یه چیزی نظری میده، نه احترامی، نه ابتکاری همون نظرات همیشگی هم یه طرف(الا البته یه گروه اندک)، این بند آخرم که… دیگه طرف….
    ممنونم ازتون این گرالتی که گفتین اشکمو درورد

  • javoonearyayi گفت:

    با سلام
    نمیدونم چرا بعضی ها اناناس و با انبه مقایسه میکنند . دوستانی که میان میگن راضی کننده نبود و از این حرفا خب حق طبیعی شونه که نظرشون رو بگن ولی وقتی بازی رو میخوان با یه بازی دیگه که در زمان دیگه ای جریان داشته مقایسه میکنند خب اینکارا دیگه غلطه .
    ویتچر فوق العاده بوده ، هست و خواهد بود چون بازی تم حماسی و فانتزی خودشو در همه ابعاد بازی از گرافیک گرفته تا داستان و … به خوبی پیاده کرده .

    این بازی هم تم متفاوتی داره . اولا که شوتر این بازی نباید با بازیهای صرفا شوتر مقایسه بشه و بقیه قسمتهای بازی هم همینطور . یا گرافیکش با یه بازی ماجرایی خطی و انحصاری .

    این دمو برای بازی که هنوز تو مرحله بتا نبوده عالیه. و طبعا خیلیا هم خوششون نمیاد شاید از سبک شاید از تم زمانی و شاید از چیزای دیگه . ملاک اکثریته .

    اینکه بگیم این بازی خوب نیست تا اینکه بگیم من از این بازی خوشم نیومد کاملا متفاوته .

    به شخصی خودم فکر میکنم که هیچ بازی رو نتونم اندازه ویتچر دوست داشته باشم ولی اینجور نقد و مقایسه بازی که دوستان تو کامنت هم میکنن درست نیست .

    در واقع میخوان نظر خودشونو به بقیه تعمیم بدن .

قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا
قدرت نمایی به سبک CD Project | نگاهی به گیم پلی بازی Cyberpunk 2077 - گیمفا