کارت برنده | نقد و بررسی بازی Meteorfall: Journeys - گیمفا
کارت برنده | نقد و بررسی بازی Meteorfall: Journeys - گیمفا
کارت برنده | نقد و بررسی بازی Meteorfall: Journeys - گیمفا
کارت برنده | نقد و بررسی بازی Meteorfall: Journeys - گیمفا

کارت برنده | نقد و بررسی بازی Meteorfall: Journeys

رضا توکلی
۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
کارت برنده | نقد و بررسی بازی Meteorfall: Journeys - گیمفا

خلاقیتی دیگر از توسعه‌دهندگان مستقل بازی‌های موبایل. Meteorfall: Journeys نام یک عنوان کارتی، اکشن و خلاقانه است که شما را به یک ماجراجویی هیجان‌انگیز در دل مبارزه‌های خود دعوت می‌کند. در ادامه با نقد و بررسی این بازی همراه باشید.

انتظار کشیدن برای تجربه یک بازی منحصر به‌فرد با ارزش بالا، اتفاق خوبی است. اما اگر این انتظار سالانه باشد، باید کمی نگران فضای بازار بود. بازار بازی‌های موبایل که این روزها حسابی داغ است، معمولا میزبان بازی‌های تکراری با ایده و طرح‌های تکراری بوده و کمتر عناوین خلاقانه در آن دیده می‌شود. حتی برخی توسعه‌دهندگان و شرکت‌های بازی‌سازی بزرگ‌تر احساس می‌کنند خلاقانه بودن تنها در بخش طراحی هنری بازی‌شان اهمیت دارند و با انتخاب طرح‌ و رنگ خلاقانه تنها مانند الگو کاغذ تولد، دور تا دور بازی را می‌پوشانند و وقتی وارد مراحل و گیم‌پلی می‌شویم، دیگر خبری از آن چیزی که دنبالش بودیم، نیست. همانطور که مطرح شد باید سالانه منتظر بازی‌هایی بود که خارج از جریان اصلی بازی‌سازی موبایل فعالیت می‌کنند. در سال‌های گذشته Reigns بازی‌ای بود که می‌توان آن را مشابه Meteorfall: Journeys دانست. در سری مقالات نقد بازی‌های موبایل تا کنون بازی‌های خلاقانه‌ای مانند Mini Metro، Hidden Folks و با کمی ارفاق Bombarika را نیز بررسی کرده‌ایم و از امروز می‌توانیم بازی مورد نظر یعنی Meteorfall: Journeys را هم جز بازی‌های خلاقانه بررسی شده در سایت به‌حساب بیاوریم.

کارت برنده | نقد و بررسی بازی Meteorfall: Journeys - گیمفا

METEORFALL: JOURNEY

Meteorfall: Journeys سومین بازی‌ای است که توسط استودیو مستقل Slothwerks ساخته و عرضه شده است. Meteorfall ترکیبی از سبک‌های کارتی، استراتژیک، مبارزه‌ای و فکری است و به بهترین شکل این سبک‌ها با هم در این بازی جفت‌و‌جور شده‌اند. مشابه بازی Hearthstone، هر کارت دارای ویژگی‌هایی برای ضربه زدن و سلامتی خودش دارد. شاید در ابتدا اینطور کپی‌برداری به‌نظر آید اما اصلا این‌گونه نبوده و بازی برای هر شخصیت اصلی خودش این دو مورد را به‌صورت اعداد متغیر نمایش می‌دهد و همچنین وظیفه ضربه زدن و تکنیک‌های دیگر برعهده کارت‌هایی است که اصلا مربوط به شخصیت خاصی نیستند. این از مورد اول که مربوط به ویژگی کارتی بودن بازی بود. در بازی شما باید با استراتژی کارت‌ها را مدیریت کنید و آنها را در زمان درست استفاده و یا رد کنید. همچنین بازی تم مبارزه داشته و هدف کشتن هیولاهایی است که در مسیرهای انتخابی سد راه شما قرار می‌‎گیرند. در ادامه باید با فکر و برنامه‌ریزی استفاده و یا عدم استفاده از کارت‌های هر دست را مدیریت کنید. در تصاویر و تریلر بازی یک خرس با پنجه‌های بزرگ دیده می‌شود که در اصل آن را می‌توان داور بازی به‌حساب آورد(البته این شخصیت یکی از هیولاهای بازی نیز با نام Bear Warrior هم است). شما پس از وارد شدن به بازی باید از بین ۴ شخصیت بازی که هر کدام کلاس‌های متفاوتی دارند، یکی را انتخاب و راهی سفری پرخطر در دو مسیر پیشنهادی شوید. بعد از انتخاب هر شخصیت دو مسیر به شما پیشنهاد داده می‌شود که در واقع نوع هیولاها و دشمنان شما را مشخص می‌کند. مسیر بیابانی، جنگلی و غار باعث می‌شود که ماهیت و شکل دشمنان متفاوت با شرایط آنجا باشد. خود این مورد باعث شده تنوع مراحل بازی بیشتر باشد و با انواع بیشتری از کارت‌های مبارز روبرو شوید.

کارت برنده | نقد و بررسی بازی Meteorfall: Journeys - گیمفا

انتخاب محیط مبارزه باعث شده با هیولاهایی با ویژگی‌های محیطی جالبی روبرو شوید

گیم‌پلی بازی به‌این گونه‌ است که شما پس از انتخاب شخصیت، آن را در قالب یک کارت با دو ویژگی سلامتی (Health) و استقامت (Stamina) مشاهده می‌کنید. این دو عدد متغیر هستند و با پیشروی در بازی و انتخاب صحیح کارت‌ها، افزایش پیدا می‌کنند. مطابق انتظار وقتی سطح سلامتی شما به پایان برسد، بازنده خواهید شد و اگر شما سطح سلامتی حریف را پایین بیاورید و صفر کنید، شما برنده شده و باید به ادامه بازی بپردازید. بلافاصله پس از پیروزی در هر دست می‌توانید از شانس‌های ۱۲ تایی خود برای ادامه بازی استفاده کنید. برای مثال پس از پیروزی یک شانس از شما کم شده باید کارت هیولا را انتخاب و یا آن را رد کنید. در صورتی که آن را رد کنید و نخواهید با آن مبارزه کنید، یک شانس دیگر هم از شما کم خواهد شد. شانس‌ها با افزایش سطح (Level) شما در هر شخصیت بیشتر خواهد شد. لازم به‌ذکر است که کارت‌های هیولاها پشت‌سر هم سخت‌تر می‌شود و بهتر است تنها در صورتی مبارزه نکنید که سلامتی کامل نداشته باشید. پس از رد کردن یک دست می‌توانید بر طبق دستور بازی یک عمل مانند تغییر قسمتی از دک (Deck) کارت‌ها، دریافت کارت جدید و یا حذف آن‌ها را انجام دهید. با اینکه اساس نمایش کارت‌های بازی همان ترتیبی است که کارت‌ها در دک هستند اما به صورت مستقیم نمی‌توانید آن را برای خود شخصی‌سازی کنید. نکته اصلی برای پیروزی و پیشروی در بازی تمرین است. شما باید با تمرین، بر نیرو همه کارت‌ها مسلط شوید تا به‌راحتی هر کارتی، مصرف و یا آن را رد نکنید.

کارت برنده | نقد و بررسی بازی Meteorfall: Journeys - گیمفا

مکانیزم پیشروی در بازی بسیار ساده بوده و تنها کافی است کارت را به‌سمت راست برای اعمال و به‌سمت چپ برای رد کردن، بکشید

مکانیزیم بازی بسیار ساده بوده و شما تنها کافی است، کارت موردنظر خود را به سمت راست برای اعمال، و سمت چپ برای رد کردن بکشید. به این ترتیب بازی بسیار سریع دنبال شده و هیجان بالایی خواهد داشت. برای جلوگیری از اشتباهات احتمالی هم وقتی کارت را به هر سمتی که می‌کشید، ابتدا برای شما توضیحاتی در مورد نحوه عمل آن و یا رد کردنش نمایش داده می‌شود. در بازی Meteorfall: Journeys شما برای اعمال هر ضربه نیاز به Stamina دارید که با لوگویی سبز رنگ، سمت راست کارت نوشته شده است. برای مثال ساده‌ترین کارت بازی Attack نام دارد که شما برای اعمال ضربه آن نیاز به ۳ واحد Stamina دارید و همین مقدار از سلامتی کارت حریف کم می‌شود. در بازی ۷۵ مدل از این کارت‌ها طراحی شده است که واقعا زیاد بوده و مدل‌های مختلفی را برای اولین بار شاهد هستیم. برای مثال کارت‌هایی در بازی وجود دارد که می‌توانند از هر سه واحد سلامتی کم شده، یکی را مجدد به خود حریف بازگرداند. یا کارت دیگری وجود دارد که تا ۳۰ درصد احتمال جا خالی دادن شما را در مقابل ضربه فراهم می‌کند! برخی کارت‌ها به صورت مستقیم و برخی دیگر مانند طلسم‌هایی بر روی کارت خود و یا حریف می‌مانند. در مثالی دیگر، وقتی کارت Block را دریافت کنید، عددی بر روی شخصیت شما نمایش داده می‌شود که نشان‌گر تعداد ضرباتی است که می‌تواند آن‌ها را بلاک کند. شخصیت‌های بازی همگی طراحی فانتزی و خلاقانه‌ای دارند و در ابتدا باید از بین چهار شخصیت Bruno، GreyBeard، Mischief و Rose که به‌عنوان کلاس‌های بازی نیز معرفی شده‌اند، یکی را انتخاب و با آن وارد بازی شوید. هر امتیاز و جایگاهی هم که در بازی بدست آورید، در سیستم امتیازدهی بازی ثبت شده و می‌توانید رکورد را خود مشاهده و یا همچنین با آنلاین شدن آن را در لیدربورد جهانی بازی ثبت کنید.

کارت برنده | نقد و بررسی بازی Meteorfall: Journeys - گیمفا

در ابتدا باید از بین شخصیت‌های Bruno، GreyBeard، Mischief و Rose یکی را انتخاب کنید

تجربه بازی بسیار لذت‌بخش است و Meteorfall: Journeys از آن دسته بازی‌هایی است که آدم دلش نمی‌خواهد آن را ترک کند. از آنجایی که برای هر شخصیت بازی دو مسیر مختلف برای رویارویی با هیولاها در نظر گرفته شده است و همچنین کارت‌ها با ویژگی‌های بسیار جالب و جدیدی در بازی طراحی شده‌اند، ارزش تکرار بازی بالا می‌رود. بازی خوشبختانه به صورت پولی منتشر شده و برای دانلود آن نیاز است ۲٫۹۹ دلار هزینه کنید. اما دیگر خیالتان راحت است که هیچ‌چیز مزاحمی در بازی وجود ندارد. نه‌خبری از تبلیغات است و نه فروشگاهی برای خرید آیتم‌های جانبی. حتی در تبلیغات بازی هم بر روی نبود امکان پرداخت درون برنامه‌ای (In-app Perches) تاکید شده بود! در بازی فروشگاه وجود دارد اما در آن تنها می‌توانید بسته کارت‌هایی را خریداری کنید. این کارت‌ها صرفا با واحد پول، سکه که در خود مراحل بازی آنها را بدست می‌آورید، قابل خریداری هستند و بخش مهمی از بازی هم بستگی به انتخاب و خرید درست کارت‌ها و مدیریت سکه‌ها اختصاص دارد.

علاوه بر گیم‌پلی سریع بازی، این طراحی هنری Meteorfall: Journeys است که جذابیت بازی را بالاتر برده است. منوی بازی و طراحی کلیدها همگی بسیار یک‌دست و هماهنگ طراحی شده‌اند. از همه مهم‌تر شکل کارت‌ها و هیولاهای بازی بسیار عالی و اورجینال هستند. شخصیت‌های خلق شده در این بازی، به‌شکلی فانتزی طراحی شده‌اند و با یک رنگ‌آمیزی درست و منطقی، مجموعه کاملی را در معرض دید مخاطبان قرار داده‌اند. طراحی هنری بازی بدون‌شک جز مهم‌ترین ویژگی‌های Meteorfall: Journeys به‌حساب می‌آید. در کنار بخش هنری، در بخش طراحی فنی آن هم مشکلی دیده نمی‌شود و شاهد هیچ‌گونه مشکلی در این بخش نیستیم و همه اجزا و المان‌های بازی با کیفیت بالا و پایدار بازی را نمایش می‌دهند. صداهای درون بازی، ذهن را به سراغ صداهای خلاقانه بازی Hidden Folks می‌برد و واقعا کمک بزرگی به بازی کرده‌اند. در اصل بازی موسیقی و صداگذاری مشخصی ندارد اما افکت‌های صوتی استفاده شد هنگام لمس کلیدهای منو، کارت‌ها و همچنین تاثیر اعمال ضربه و… بسیار خود بر روی بازی قرار گرفته‌اند.

کارت برنده | نقد و بررسی بازی Meteorfall: Journeys - گیمفا

شخصیت هیولا سمت راست فکر کنم از سریال Rick and Morty به این مجموعه اضافه شده است 🙂

Meteorfall: Journeys بازی بسیار مهمی است. هر المانی که در بازی قرار دارد در بهترین حالت خود بوده و نقصی ندارد و می‌توان این جمله را به‌حالت دیگری نیز گفت. همه ویژگی‌های درون بازی مثبت هستند و هیچ ایرادی به بازی وارد نیست. بازی یک گیم‌پلی ساده و سریع دارد و به‌سرعت می‌توان به آن عادت کرد. Meteorfall: Journeys ترکیبی از سبک‌های مختلفی در بازی‌های موبایل است که به‌خوبی با یک دیگر جفت شده‌اند و بعید است کسی از تجربه بازی ناراضی باشد. وجود ۴ شخصیت به‌همراه شرایط محیطی انتخابی برای شروع مرحله، باعث شده که ارزش تکرار بازی بالا باشد. با اینکه مکانزیم بازی یکسان است اما وجود کارت‌های زیاد با ویژگی‌های جالب و منحصر به فرد، باعث شده تنوع مراحل بازی بالا باشد. در بخش صدا و تصویر هم بازی بسیار موفق عمل کرده و طراحی هنری بسیار جذابی دارد و همچنین افکت‌های صوتی بازی خیلی خوب هستند. در پایان و نکته بسیار خوبی که باعث شد امتیاز بازی کامل باشد، رایگان نبودن بازی است. دیگر در پایان همه بررسی‌های بازی‌های موبایل باید از مسئله پرداخت درون‌برنامه‌ای گله می‌کردیم اما Meteorfall: Journeys اصلا از همچین سیستمی استفاده نمی‌کند و فروشگاه درون بازی هم تنها برای خرید کارت‌هایی است که در خود مرحله به آن نیاز دارید و پول آن هم از طریق خود مراحل بدست می‌آید. Meteorfall: Journeys یکی از بازی‌های خلاقانه امسال بر روی موبایل، هم‌اکنون برای اندروید و آی‌او‌اس در اختیار شما است.

کارت برنده | نقد و بررسی بازی Meteorfall: Journeys - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

کارت برنده | نقد و بررسی بازی Meteorfall: Journeys - گیمفا
کارت برنده | نقد و بررسی بازی Meteorfall: Journeys - گیمفا
کارت برنده | نقد و بررسی بازی Meteorfall: Journeys - گیمفا
کارت برنده | نقد و بررسی بازی Meteorfall: Journeys - گیمفا
کارت برنده | نقد و بررسی بازی Meteorfall: Journeys - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

کارت برنده | نقد و بررسی بازی Meteorfall: Journeys - گیمفا