قلمروهای کهن لذت بخش | نقد و بررسی بازی ADOM - گیمفا
قلمروهای کهن لذت بخش | نقد و بررسی بازی ADOM - گیمفا
قلمروهای کهن لذت بخش | نقد و بررسی بازی ADOM - گیمفا
قلمروهای کهن لذت بخش | نقد و بررسی بازی ADOM - گیمفا

قلمروهای کهن لذت بخش | نقد و بررسی بازی ADOM

مهدی رحیمی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
قلمروهای کهن لذت بخش | نقد و بررسی بازی ADOM - گیمفا

شاید ناحق نباشد اگر بگوییم حتی پانصد ساعت هم برای تجربه‌ی کامل این بازی کافی به نظر نمی‌رسد. به هر حال، اگر شما هم بیست و چهار سال وقت صرف ساخت یک بازی می‌کردید، حداقل از این قضیه مطمئن می‌شدید که بازیتان تا جایی که می‌تواند کامل باشد و برای تمام کردن آن حداقل وقت بسیار زیادی باید گذاشته شود. با نقد و بررسی بازی ADOM(Ancient Domains Of Mystery) با گیمفا همراه باشید.

قلمروهای کهن رازآلود یا به اختصار ادوم، یک بازی روج لایک است که به شدت، سخت و عذاب‌دهنده است. بله، شاید این‌که در اولین خط‌ نقد در مورد سختی بسیار زیاد بازی صحبت شود، کمی ناامید کننده به نظر برسد. اما باور کنید همین سختی بازی، پس از مدتی به یکی از لذت‌های غیرقابل جایگزین شما تبدیل می‌شود. این بازی برای بیش از بیست سال است که در حال ساخت است. بله. درست خواندید. برای اولین بار این بازی در سال ۱۹۹۴ منتشر شد و از آن موقع تا به امروز، سازندگان هر بار آپدیت‌های تازه‌ای را برای آن منتشر کرده‌اند و دارند مداوم بازیشان را پیشرفت می‌دهند.سرانجام، بازی در ۲۰۱۵ در استیم منتشر شده، اما باز هم آپدیت‌هایی برای آن منتشر می‌شود و با خرید آن می‌توانید مطمئن باشید تا زمان زیادی، از مقادیر بسیار زیادی از محتوا که در آن وجود دارند، لذت خواهید برد.

قلمروهای کهن لذت بخش | نقد و بررسی بازی ADOM - گیمفا

برای اولین بار این بازی در سال ۱۹۹۴ منتشر شد و از آن موقع تا به امروز، سازندگان هر بار آپدیت‌های تازه‌ای را برای آن منتشر کرده‌اند و دارند مداوم بازیشان را پیشرفت می‌دهند.سرانجام، بازی در ۲۰۱۵ در استیم منتشر شده، اما باز هم آپدیت‌هایی برای آن منتشر می‌شود و با خرید آن می‌توانید مطمئن باشید تا زمان زیادی، از مقادیر بسیار زیادی از محتوا که در آن وجود دارند، لذت خواهید برد.

داستان بازی بسیار ساده شروع می‌شود. البته، گفتنی است که این بازی نیز شباهت زیادی به بازی‌های دی ان دی یا همان سیاهچاله‌ها و اژدهایان دارد. از یک غار اسرارآمیز در وسط کوهستان، موجودات آشوب یا همان موجودات شیطانی به دنیا هجوم می‌آورند. شما به عنوان یک قهرمان، باید آن‌ها را شکست دهید و در این وسط حواستان باشد که خودتان توسط نیروی آشوب، که در این بازی همان نیروی شیطانی تلقی می‌شود، آلوده نشوید. هر چند، می‌توانید از آن به عنوان یک انتخاب استفاده کنید و نابودی را برای تمام دنیا به ارمغان بیاورید. شما با شخصی سازی کاراکتر خود شروع می‌کنید که البته می‌توانید بخشی یا تمام آن را به صورت تصادفی انجام دهید. نژادها، کلاس‌ها، توانایی‌ها و موارد مختلف دیگری وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد که به صورت بسیار گسترده‌ای حالت‌های بازی کردن مختلف را انتخاب کنید و هیچ‌وقت خسته نشوید. البته، یادتان نرود که این یک بازی روج لایک است و این به این معنی است که اگر اول، وسط یا حتی درست قبل از تمام کردن بازی بمیرید، مجبورید دوباره بازی را از اول شروع کنید. این‌که چقدر این موضوع ممکن است برای شما سخت باشد، به اعصاب و روان خودتان برمی‌گردد، چون ممکن است تاوان مردن شما را کیبورد کامپیوترتان پرداخت کند. بازی چندین پایان مختلف دارد که حتی باز کردن یکی از آن‌ها نیز جای تحسین و آفرین گفتن دارد چه برسد به تجربه‌ کردن تمام آن‌ها. این بازی در یک کلام، بسیار سخت است. اگر تا به حال بازی‌های قدیمی که باید در آن حواستان به تک تک چیزها از جمله جان، سلاح‌های مختلف، معجون‌ها، غذاها، سموم و تاثیرات مختلف، دشمنان متفاوت، و ده ها موارد دیگر باشد تجربه نکرده‌اید، پس می‌توانید انتظار داشته باشید که این بازی به شدت نسبت به شما بی‌رحم عمل کند. بازی شاید در چند سیاه‌چاله‌ی اول با شما مهربان برخورد کند. چند دشمن معمولی. چند گنج معمولی. کمی لول کاراکتر خود را ارتقا می‌دهید و تمام. اما کم کم بازی شیبی نسبتا عمودی به سختی خود می‌دهد و اگر نتوانید خود را با این شیب وفق دهید، چیزی به جز مرگ در انتظارتان نیست.

قلمروهای کهن لذت بخش | نقد و بررسی بازی ADOM - گیمفا

اگر تا به حال بازی‌های قدیمی که باید در آن حواستان به تک تک چیزها از جمله جان، سلاح‌های مختلف، معجون‌ها، غذاها، سموم و تاثیرات مختلف، دشمنان متفاوت، و ده ها موارد دیگر باشد تجربه نکرده‌اید، پس می‌توانید انتظار داشته باشید که این بازی به شدت نسبت به شما بی‌رحم عمل کند. بازی شاید در چند سیاه‌چاله‌ی اول با شما مهربان برخورد کند. چند دشمن معمولی. چند گنج معمولی. کمی لول کاراکتر خود را ارتقا می‌دهید و تمام. اما کم کم بازی شیبی نسبتا عمودی به سختی خود می‌دهد و اگر نتوانید خود را با این شیب وفق دهید، چیزی به جز مرگ در انتظارتان نیست.

نکته‌ای که وجود دارد، مانند اکثر بازی‌های قدیمی، هر عملی که شما انجام می‌دهید در گوشه‌ی صفحه نوشته می‌شود که برای اطلاع دادن وضعیت محیط یا کاراکترتان در بازی به شما مفید واقع می‌شود. بازی یک حالت اسکی هم دارد که در آن فقط با کیبورد کار خواهید کرد و از رابط کاربری گرافیکی خبری نخواهد بود. دلیلی که سازندگان این گزینه را برای شما در بازی قرار داده‌اند، این است که می‌دانستند بسیاری از بازیکنان مدت‌هاست که با این بازی هستند و آن را از روزهای اول تجربه کرده‌اند. پس نمی‌خواستند اگر شخصی خواست، از تجربه‌ی بازی مانند روزهای اولش محروم شود. البته که بازی در این حالت بسیار سخت‌تر خواهد بود که اکثر دلیل آن به دلیل دکمه‌های میانبر به شدت سخت بازی است. ولی به جز آن، این یک تصمیم بسیار زیبا و البته معنی دار از طرف سازندگان برای طرفداران چندین و چند ساله‌اش بوده است. قابل ذکر است که می‌توانید نسخه‌ی اسکی این بازی را به رایگان از سایت سازنده‌ دریافت کنید و اگر این محصول را بر روی استیم خریداری کنید، همراه با محصول به شما هدیه داده می‌شود. به بحث گرافیک بازی برگردیم که هم به عنوان یک نکته‌ی خوب می‌توان از آن یاد کرد، و هم به عنوان یک نکته‌ی بد. گرافیک هنری برای یک بازی با این سن، واقعا خوب است. شما از میان سیاه‌چاله‌های مختلف، کوهستان‌ها، جنگل‌ها، دریاچه‌ها و مناطق بسیار متنوعی عبور خواهید کرد که هر کدام از آن‌ها حس و حال و هوای منحصر به فرد خودشان را دارند. شما هیچ‌وقت احساس نمی‌کنید که بازی برایتان تکراری شده چون هر دفعه چیز جدیدی برای ارائه کردن به شما دارد. بازی با اینکه تعداد کمی باگ گرافیکی دارد و در بعضی از صحنه‌ها ممکن است لنگ بزند، اما این موضوع با توجه به عظمت بازی قابل درک است. نقشه‌ی بازی به واقع عظیم است و فکر نمی‌کنم کلمه‌ی عظیم حق مطلب را ادا کند. تعداد بسیار بسیار زیادی هیولا، گنج و مناطق مخفی، شهرها و روستاهای مختلف، ماموریت‌های جانبی زیاد همراه با ماموریت اصلی همه و همه کنار هم گرد آمده‌اند تا برای شما یک بازی را درست کنند که برای اتمامش به حداقل دویست ساعت وقت نیاز دارید. و این مدت زمان برای یک بازی با پانزده دلار قیمت واقعا عالی است. نکته‌ای که در مورد گیم‌پلی این بازی وجود دارد، آن است که با وجود آن که سخت است، و با وجود آن که یک عیب بزرگ دارد و آن این است که اگر از راهنماهای موجود در اینترنت استفاده نکنید، احتمالا حتی نصف بازی را هم نخواهید فهمید، اما به شدت عمیق، چند لایه و لذت بخش است که هر بار بخش جدیدی از آن را کشف می‌کنید، از شدت پیچیدگی آن لذت می‌برید و شگفت زده می‌شوید. این ک ممکن است یک بار به خدایتان در بازی دعا کنید و او شما را شفا دهد، دشمنان مختلف که هر کدام ویژگی‌های مختلفی دارند، این که حتی ممکن است یک خدا را بکشید، همه و همه عالی هستند. البته این‌ ویژگی‌ها همه وقتی خود را شروع به نشان دادن می‌کنند که شما وقت نسبتا زیادی را پای این بازی بگذارید و حداقل بیست ساعت باید آن را تجربه کنید تا بفهمید با چه جواهری سر و کار دارید. بعد از آن، احتمالا تا مدت بسیار زیادی فقط از این بازی لذت خواهید برد. موسیقی بازی نیز بسیار مناسب است و با وجود این‌که بعضی مواقع بدون دلیل متوقف می‌ود، اما در هر مکانی زیباست. تنوع ماموریت‌های جانبی و جوایز مختلفی که هر کدام از آن‌ها به شما می‌دهند و البته محتوایی که هر کدام از آن‌ها اضافه می‌کنند، واقعا تحسین‌ برانگیز است. این موارد را به این اضافه کنید که هر شخصیتی که انتخاب می‌کنید با توجه به نژاد و تخصصش، رفتار مناسب به خود و همچنین ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. به طور مثال ممکن است یک کوتوله به نوع خاصی از دشمنان ضعیف‌تر باشد، الف تاریک بتواند با استفاده از خوردن جسد‌ها نیروی خودش را بازیابی کند که این مهم برای انسان‌ها میسر نیست. ممکن است یک دزد توانایی دزدیدن خوبی داشته باشد، اما از آن طرف جنگجو بهتر می‌تواند بجنگد. البته بهتر است بدانید که نژاد‌ها و کلاس‌های مختلف به هیچوجه در این بازی بالانس شده نیستند و اگر واقعا می‌خواهید خودتان را عذاب دهید، می‌توانید از کلاس جادوگر استفاده کنید. التبه، این که این یک نکته‌ی منفی یا مثبت است به خودتان برمی‌گردد. درست است که اگر محتوای بازی کمتر بود و دشمنان کم‌تر متنوع بودند، این موضوع مشکل ساز می‌شد. اما خب ما در مورد دنیایی عظیم صحبت می‌کنیم که هر قسمتش یک تهدید جدید خوابیده و به نظر من این بالانس نبودن کاراکترها می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که این دنیا واقعا بی‌رحم است و قرار نیست فقط چون شما می‌خواهید، جادوگر هم سطح جنگجو باشد. جادوگر شاید بتواند در مقابل ارواح راحت‌تر مبارزه کند، اما اگر یک جنگجو را به یک چوب جادوگری مقدس مسلح کنیم، او به شدت قوی می‌شود. برای ارتقای کاراکتر موارد بسیار زیادی از ادبیات گرفته تا راحت‌تر مکان تله‌ها را پیدا کردن، قدرت، سرعت و البته استعداد‌هایی نیز وجود دارد که یک طیف غیرقابل تصور و بسیار عظیم از حالت‌های مختلف بازی کردن در اختیار گیمر می‌گذارد که واقعا تحسین برانگیز است.

قلمروهای کهن لذت بخش | نقد و بررسی بازی ADOM - گیمفا

جادوگر شاید بتواند در مقابل ارواح راحت‌تر مبارزه کند، اما اگر یک جنگجو را به یک چوب جادوگری مقدس مسلح کنیم، او به شدت قوی می‌شود. برای ارتقای کاراکتر موارد بسیار زیادی از ادبیات گرفته تا راحت‌تر مکان تله‌ها را پیدا کردن، قدرت، سرعت و البته استعداد‌هایی نیز وجود دارد که یک طیف غیرقابل تصور و بسیار عظیم از حالت‌های مختلف بازی کردن در اختیار گیمر می‌گذارد که واقعا تحسین برانگیز است.

خلاصه و نتیجه گیری:

رابط کاربری گرافیکی نسبتا بد است. دکمه‌های میانبر به شدت زیاد هستند و شما را سریع گیج می‌کنند. ممکن است بازی در چند جا لگ داشته باشد و همچنین بسیار سخت است. شما تعداد دفعات زیادی خواهید مرد. اما اگر وقتش را داشته باشید و بتوانید از این عیب‌ها بگذرید، چیزی که با آن مواجه می‌شوید یک دنیای عظیم از محتویات است که برای چشیدن تمام آن به بیش از چهارصد ساعت وقت نیاز دارید. و حتی بعد از آن، می‌توانید دوباره و دوباره به سراغ آن برگردید و با نژاد‌ها و سبک‌های بازی مختلف دیگر آن‌ها را امتحان کنید. خبر خوب هم این است که بازی هنوز در دست توسعه قرار دارد و باز هم آپدیت‌های دیگری ر به چشم خواهد دید. پس اگر با خواندن این نقد و بررسی احساس می‌کنید می‌توانید از این بازی لذت ببرید، حتما آن را امتحان کنید.

قلمروهای کهن لذت بخش | نقد و بررسی بازی ADOM - گیمفا

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

قلمروهای کهن لذت بخش | نقد و بررسی بازی ADOM - گیمفا
قلمروهای کهن لذت بخش | نقد و بررسی بازی ADOM - گیمفا
قلمروهای کهن لذت بخش | نقد و بررسی بازی ADOM - گیمفا
قلمروهای کهن لذت بخش | نقد و بررسی بازی ADOM - گیمفا
قلمروهای کهن لذت بخش | نقد و بررسی بازی ADOM - گیمفا
قلمروهای کهن لذت بخش | نقد و بررسی بازی ADOM - گیمفا
قلمروهای کهن لذت بخش | نقد و بررسی بازی ADOM - گیمفا