تحلیلگر ژاپنی معتقد است پلی‌استیشن ۵ اواخر سال ۲۰۱۹ عرضه خواهد شد

۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵

از آن‌جایی که در اواخر نسل هشتم قرار گرفته‌ایم و پلی‌استیشن ۴ سال‌های آخر عمر خود را می‌گذراند، مدتی است که گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی زمان عرضه‌ی کنسول بعدی شرکت سونی (بخوانید پلی‌استیشن ۵) بالا گرفته است و صاحب‌نظران و تحلیلگران، هرکدام تاریخ متفاوتی را برای ورود رسمی این شرکت به نسل نهم کنسول‌ها پیش‌بینی می‌کنند.

در جدیدترین این پیش‌بینی‌ها نیز هیدکی یاسودا (Hideki Yasuda)، تحلیلگرِ موسسه تحقیقات اقتصادی ایس (Ace)، بیان داشته است که طبق نتایج فعلی به دست آمده از تحلیل‌های این شرکت، کنسول پلی‌استیشن ۵ اواخر سال ۲۰۱۹ به صورت رسمی وارد بازار خواهد شد. با این وجود، شرکت‌های ژاپنی TDK و Murata Manufacturing که هر دو در زمینه‌ی تولید قطعات الکترونیکی فعالیت می‌کنند و گفته می‌شود قرار است خازن‌های سرامیکی چندلایه‌ برای پلی‌استیشن ۵ تولید کنند، از زمان عرضه‌ی زودهنگام این کنسول ابراز نگرانی کرده‌اند.

عرضه‌ی اولیه یک کنسول، به‌طور مستقیم به موجود بودن قطعات سازنده‌ی آن و عمدتاً خازن‌های سرامیکی چندلایه بستگی دارد و در صورتی که شرکت تولیدکننده‌ی کنسول با کمبود این قطعات مواجه شود، مجبور به توقف عرضه‌ی آن خواهد شد. امروزه میزان قابل‌توجهی از این خازن‌ها در ساخت اتوموبیل‌‌ها به‌کار می‌روند و از طرفی در آینده با ورود سرویس ۵G، تولید و عرضه‌ی تفلن‌های همراه هوشمند که آن‌ها نیز از مصرف‌کنندگان اصلی این قطعات هستند، افزایش خواهد یافت. بنابراین میزان عرضه‌ی خازن‌های سرامیکی چندلایه مطابق با تقاضای بسیار بالای بازار نخواهد بود و از آن‌جایی که کنسول‌های تازه وارد معمولاً به تعداد زیاد تولید می‌شوند تا پاسخگوی تقاضای بازار خود باشند، کمبود قطعات می‌تواند انتشار آن‌ها را با مشکل مواجه کند.

با توجه به توضیحات بالا، یاسودا معتقد است اگر در آینده مشکل تامین قطعات الکترونیکی وجود داشته باشد، احتمال می‌رود عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ از اواخر سال ۲۰۱۹ به سال‌های بعد موکول شود.

یکی دیگر از تحلیل‌های جالب یاسودا از آخرین گزارش مالی شرکت سونی، مربوط به بخش درآمد عناوین نرم‌افزاری است. ایس معتقد است نتایج فوق‌العاده‌ی این بخش تنها به لطف عناوین فرست پارتی نبوده و بخش بزرگی از آن وابسته به بازی‌های مولتی پلتفرم و عمدتاً عنوان Fortnite از شرکت اپیک گیمز (Epic Games) بوده است. مطابق تحلیل این شرکت، میزان سود به دست آمده از خرید‌های درون برنامه‌ای Fortnite به حدی رسیده‌ است که می‌تواند درآمد شرکت‌های تولید کننده‌ی کنسول‌های بازی را تحت تاثیر قرار دهد.

ایس پی‌بینی می‌کند میزان درآمد کلی سونی از بخش بازی‌ها و خدمات شبکه‌ای در تمام سال به ۲٫۱۸ تریلیون یِن خواهد رسید که موجب سودآوری ۲۵۰ میلیارد ینی برای این شرکت می‌شود. درآمد پیش‌بینی شده توسط ایس، کمی از میزانی که سونی به عنوان چشم‌انداز آینده‌ی خود اعلام کرده بود، بیشتر است.

این شرکت معتقد است مشکلاتی که سونی قبلاً در کسب و کار بازی‌های ویدئویی با آن‌ها مواجه شده بود، برطرف شده‌اند. در گذشته بازار کنسول‌های خانگی به دلیل گسترش بازار بازی‌های تلفن همراه هوشمند به خطر افتاده بود اما عرضه‌ی نینتندو سوییچ باعث شد توجه بسیاری از مشتریان بار دیگر به سمت کنسول‌های بازی بازگردد.

0
0

بیشتر بخوانید



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید