دفاع از قلعه تا پای جان… | نقد و بررسی بازی Hero Defence

۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰

بعید است از دنبال کنندگان بازی‌های آندروید و IOS باشید و با هر بار سر زدن به Google Play و App Store اثری از بازی‌های Tower Defence، حداقل هر چند هفته یکبار نبینید. این‌دست از بازی‌ها به حدی در این دو پلتفرم فراگیر شده اند که یکی از پرطرفدارترین سبک‌های بازی‌های موبایلی به شمار می‌روند; مثال می‌خواهید؟ عامه‌ترین بازی این سبک که تقریبا همه می‌شناسند Clash Royale است، البته Tower Defence خود به چند زیرشاخه دسته‌بندی می‌شود که مثال مذکور فقط یکی از انواع آن است. سوالی که پیش می‌آید این است که موفقیت این سبک در صورت عرضه بر روی پلتفرمی بزرگتر مانند PC یا کنسول‌های نسل هشتمی، تکرار خواهد شد یا خیر. موفق‌ترین نمونه آن در کنسول‌های نسل جدید بازی فوق‌العاده محبوب Fortnite است که بخش Save The World آن جزئی از سبک Tower Defence محسوب می‌شود.

اثری که هم اکنون قصد معرفی و بررسی آن را برای شما داریم عنوانیست با نام Hero Defence که احتمالا هم با آن آشنایی چندانی ندارید. Hero Defence یکی دیگر از بازی‌های کم سر و صدای استیم بود که خیلی چراغ‌خاموش توانست فروش نسبتا خوب و قابل قبولی هم کسب کند. همانطور که از نام بازی پیداست، این بازی در سبک Tower Defence است و این بار شاهد عرضه‌ی چنین عنوانی بر روی PC هستیم تا ببینیم این بازی‌ها تا چه حد بر روی PC هم مانند اندروید و IOS خوب و موفق عمل می‌کنند. با بررسی جدیدترین عنوان در سبک Tower Defence برای PC با گیمفا همراه باشید تا ببینیم این بازی هم راه موفق اجداد خود را پیش گرفته یا عنوانی ضعیف و شکست خورده است.

Hero Defence

Hero Defence از جهات بسیاری بازی جالبی است. در بازی چندین و چند المان وجود دارد که تاکنون بارها و بارها توسط سازندگان قبلی این سبک مورد استفاده قرار گرفته و چیز جدیدی نیست; اما Hero Defence دقیقا طوری عمل می‌کند که از آن انتظار دارید، نه بیشتر و نه کمتر. بازی ترکیبی از ۳ سبک Real-Time Strategy یا RTS،دفاع از قلعه و نقش آفرینی می‌باشد تا یک عنوان خوب و درخور باشد. این موضوع باعث شده فقط طرفداران سبک دفاع از قلعه به بازی جذب نشوند و طرفداران استراتژی و RPG هم علاقه‌مند به خرید آن شوند. ناگفته نماند که همین تلفیق باعث شده عمق هر یک از این سبک‌ها به اندازه کافی نباشد، اما Hero Defence علیرغم این موارد بیشتر راه را درست طی می‌کند.

خط داستانی بازی بسیار ساده است و سخت است بخواهید مانند عناوین داستان محور در آن غرق شوید. بازیکنان در بازی وظیفه‌ی جمع‌آوری تیمی از قهرمانان مختلف را دارد که ماموریت آنان انجام یک Quest بسیار خطرناک به بهترین نحو ممکن است. این ماموریت، کشتن قدرتمندترین Vampire جهان به نام Count Necrosis می‌باشد. در ابتدا بازی به خوبی شما را از باب داستانی سیراب می‌کند و در کنار آن هم نکاتی بسیار خوب و کارامد در خلال داستان برای پیشبرد بازی به شما گوشزد می‌شود که نقش مهمی در روند خوب بازی در مراحل ابتدایی‌اش دارند. اما به دلیل سطحی بودن داستان  شخصیت‌پردازی ‌های نصفه و نیمه بازی، باعث می‌شود در اواخر بازی کم‌ترین اهمیتی به تیمتان ندهید و حتی شاید بخواهید تیمنتان را رها کنید! سازندگان باید در به روز رسانی‌های آینده یک فکر اساسی در مورد روند داستانی بازی کنند  تا به جذابیت آن اضافه شده و در اواسط یا اواخر بازی، آن را رها نکنید.

هر Hero قابلیت‌های خاص خودش را دارد

باید بگویم بازی به خوبی تلاش خود را برای به کار گرفتن احساسات شما انجام می‌دهد و حتی بعضی صحنات و کات‌سین‌های احساسی هم در باز ی دیده می‌شود; اما حتی اگر تحت تاثیر قرار بگیرید، فقط تا آستانه اهمیت دادن به شخصیت‌ها پیش خواهید رفت و بعید است بتوانید یک ارتباط قوی و خوب با آن‌ها برقرار کنید. دلیل اصلی آن هم این است که مانند اکثر بازی‌های دفاع از قلعه، تمام کاری که با شخصیت‌ها در طول گیم‌پلی انجام می‌دهید چرخاندن آن‌ها در نقشه برای دفاع از یک هدف خاص( اکثرا برج) در برابر موجی از هیولاهایی است که به آن حمله خواهند کرد، این مورد علاوه بر تنوع کم، باعث عدم برقراری چندان خوب گیمر با محیط داستانی بازی می‌شود.

تنوع بالای دشمنان بازی به خوبی دیده می‌شود

تنوع دشمنان در بازی خوب است و هر نوعی از آن‌ها هم الگو و رفتار خاص خودشان را برای حمله دارند; در اینجاست که جنبه استراتژی بازی خود را نشان می‌دهد، چون Heroهای شما نیز، هرکدام نقاط مثبت و ضعف خاص خود را برای دفاع و از پای دراوردن دشمنان دارند. زمانی که بسته به دشمنی که با آن مبارزه می‌کنید، نیروهایتان را با برنامه در اطراف محیط حرکت می‌دهید و همه‌چیز هم طبق نقشه خوب پیش می‌رود و در نهایت عبارت Victory را می‌بینید، یک حس قدرت به شما دست می‌دهد. بازی برای پیش‌رفتن و شروع چالش‌های اصلی خود، هیچ عجله‌ای ندارد. روند بازی به گونه‌ای است که همه‌چیز آرام آرام پیش می‌رود تا قبل از روبه رو شدن با چالش‌های اصلی به خوبی مهارت‌های لازم را کسب کرده باشید. دقیقا زمانی که حس می‌کنید دیگر برای یادگیری کافیست و باید با دشمنان خیلی سرسخت روبه رو شوید، بازی چهره واقعی خود را با چندین دشمن متفاوت به طور همزمان نشان می‌دهد. جایی که دیگر از این به بعد مجبور هستید با دقت تمام Heroها را حرکت دهید و در زمان‌های مناسب اعمال مناسب را با یک Hero خاص انجام دهید تا در نهایت پیروز شوید.

هر نبرد در بازی، تمامی اطلاعاتی که شما برای فهمیدن راز پیروزی در آن نیاز دارید را مجددا در اختیار شما قرار داده تا به مرور متوجه آن شوید. اگرچه با وجود تمام درکی و بینشی که بازی به شما می‌دهد، هیچ‌گاه به طور کامل متوجه نخواهید شد که برای موفقیت باید به طور دقیق چه کاری انجام دهید که این به تنوع خوب سیستم مبارزات بازی برمی‌گردد. ایا می‌خواهید همه قهرمانان را باهم جمع کنید و شاهد ترکیب حرکات آنان روی دشمنان باشید یا می‌خواهید شانس خود را امتحان کنید و هر Hero را به صورت تکی به نبرد تن به تن با هر دشمن بفرستید؟ Hero Defence دقیقا می‌داند چگونه شما را در یک موقعیت سخت قرار دهد، اما در عین حال هیچ‌گاه شما را به نحوی گیر نمیندازد که هیچ راه فراری هم نداشته باشید و اگر کمی باهوش باشید، همواره یک راه برای بازگشت به نبرد در هنگام شکست خواهید داشت; این درخشان‌ترین و بهترین بخش بازی است.

استراتژی‌های خاصی برای پیروزی در نبردها اتخاذ کنید

اضافات دیگری هم می‌توانند جهت نبرد را مشخص کنند، Heroها می‌توانند از Orbهایی که از دشمنان در هنگام مرگ Loot می‌کنند برای ساخت و ساز استفاده کنند که اغلب اوقات نقش تعیین‌کننده‌ای برای پیروزی خواهند داشت. همچنین معبدهایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید قدرت‌های حمله، آسیب، Range و سرعت خود را تقویت کنید. این معبدها در جاهای مختلفی از نقشه قرار گرفته و هر یک با دیگری بنا به کسی که از آن استفاده می‌کند تفاوت دارد. یکی از مشکلات بازی در اینجا خود را نشان می‌دهد; علاوه بر نبود هیچ‌گونه نواوری در سیستم ارتقای شخصیت‌ها، این سیستم کند است و شخصیت‌ها آن‌طور که باید در طول زمان پیشرفت نمی‌کنند و صبر و حوصله زیادی را تا ماهر شدن می‌طلبند.

سیستم ارتقای بازی چندان خوب عمل نمی‌کند. سازندگان سعی داشته‌اند با ساده‌سازی درخت مهارت‌ها آن را برای اکثریت گیمرها قابل فهم کنند اما متاسفانه این عمل به قیمت کم عمق بودن آن تمام شده که تنها موارد اندکی از مهارت‌هایی که از دهه پیش در عناوین نقش‌آفرینی دیده بودیم را در اختیار قرار می‌دهد. همین مورد را می‌توانیم در مورد ارتقای اسلحه و Runeها(سنگ‌هایی خاص که کاربرد خاصی را به سلاح اضافه می‌کنند) می‌توانیم بگوییم که بسیار ناامید کننده است. در نهایت این موارد باعث می‌شود که صرفا در حال تجربه چند المان جداگانه هستیم نه چند المان متحد و در کنارهم که هر یک دیگری را تقویت می‌کند. اشتباه نکنید، اکثر سیستم‌های بازی کارامد هستند، اما از لحاظ کیفی آنقدر باهم تفاوت دارند که سخت است همه را در کنار هم قرار دهیم. شاید اگر المان‌های RPG بازی قوی‌تر کار می‌شد، چنین حس عجیبی را از تجربه‌ی بازی نداشتیم. ساخت مجدد یک شهر و Unlock کردن ساختمان‌‌ها و قدرت‌های جدید روی کاغذ خیلی جذاب به نظر می‌رسد، اما در عمل به دلیل فقدان ارتباط سیستم استراتژی و نقش‌آفرینی بازی، چندان خوب عمل نمی‌کند.

اگر قبلا بازی‌های این سبک را بازی نکرده‌اید،Hero Defence با آموزش‌های کاملش شما را راضی نگه خواهد داشت

بازی محتوای کمی را ارائه نمی‌دهد اما هنوز تا یک محتوای ۳۰ دلاری راه نسبتا درازی در پیش دارد. به شخصه این قیمت را برای یک بازی که تنها بعد استراتژی گیم‌پلی خوب کار شده و بقیه ابعاد آن در سطح معمولی قرار گرفته‌اند را مناسب نمی‌دانم و سازندگان بهتر است یا قیمت بازی را متعادل کنند، یا محتوای بیشتر در طول زمان برا بازی ارائه دهند تا قیمت نسبتا بالای آن( در مقایسه با دیگر بازی‌های این سبک) توجیه شود.

نتیجه‌گیری: سیستم مبارزات بازی بسیار خوب است و باید به تیم سازنده در این مورد آفرین گفت. مبارزات بهترین و لذت‌بخش‌ترین قسمت بازی هستند. متاسفانه دیگر جنبه‌های بازی یا بسیار ساده بوده و یا در سطحی ناقص رها شده است که آسیب جدی به هسته Hero Defense وارد می‌کند. Hero Defence قطعا بازی سرگرم کننده‌ای است، اما خیلی سخت می‌توانیم آن را یک لذت عمیق یا ماجراجویانه بنامیم.

0
0

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید