ندایی که کمتر به گوش می رسد!!! | بررسی علل افت سری call of duty در چند سال اخیر
بیایید صادقانه حرف بزنیم. چه جزء طرفداران دوآتشه و متعصب سری ندای وظیفه باشید یا نه، حداقل یک نسخه از این سری را تجربه کرده اید. مجموعه ای که اغازگر اتفاقات بزرگی در صنعت بازی های ویدئویی بود. از بیش از یک دهه ی پیش هر سال یک نسخه(صرف نظر از عناوینی که برای کنسول های دستی گاه و بیگاه منتشر شده است)از این سری به بازار عرضه شده اند. کم کم این به بازی به چنان محبوبیت و شهرتی دست یافت که به عنوان نماد(اصطلاحا ایکون) بازی های ویدیویی شناخته میشد. هر گاه در فیلم و سریال های تلویزیونی فردی مشغول بازی بود،آن بازی ندای وظیفه بود، هر گاه در مقاله ای مربوط به بازیهای ویدئویی قرار بود از عکس هایی از این صنعت استفاده شود، همواره عکس ها و اطلاعات سری ندای وظیفه نقش پررنگی را ایفا میکردند. و در آن دوران در کنار فرانچایز gta از شناخته شده ترین عناوین صنعت بازی های ویدئویی(حتی برای کسانی که اصطلاحا گیمر نبودند) به شمار میرفت. درست است که حتی در آن دوران طلایی عناوین سری ندای وظیفه هیچکدام به عنوان بهترین بازی سال انتخاب نشده اند و فقط به کسب عناوینی همچون بهترین بخش چند نفره و بهترین شوتر بسنده میکردند(که البته با وجود عناوینی چون halo،گاهی اوقات دست ندای وظیفه از این جوایز نیز کوتاه می ماند) اما کیفیت بالای عناوین منتشر شده و انسجام انها از لحاظ داستانی به قدری بود که راه خود را به سبد خرید اکثر گیمر ها چه مبتدی و چه حرفه ای باز می کرد و اگر پرفروش ترین بازی سال لقب نمیگرفت، بلاشک جزء سه بازی اول قرار داشت. از بهترین عناوین این سری در ان دوران طلایی میتوان به عنوان انقلابی،پرطرفدار و به شدت پرفروش مدرن وارفار ۲ با متای ۹۴ اشاره کرد…این بخش بیشتر به عنوان مقدمه و آشنایی بر این سری بود و در ادامه علل افت این سری اشاره خواهیم کرد.
“”این چیز هایی که میگویم صرفا جهت اطلاع است،تاریخ را فاتحان مینویسند. تاریخ پر است از دروغگویان. اگر او(شپرد)زنده بماند و ما بمیریم، دروغ او در تاریخ نوشته و جاودان خواهد شد و حقیقت ما فراموش میشود و نام شپرد به عنوان یک قهرمان تا ابد خواهد ماند. چون تمام چیزی که شما برای تغییر دنیا نیاز دارید،یک دروغ خوب و رودی از خون است. شپرد در شرف انجام دادن بزرگترین ترفندی است که یک درغگو در تاریخ اجرا کرده است. از سخنان او به عنوان حقیقت یاد خواهد شد، اما تنها در صورتی که ما بمیریم و او زنده بماند””
جان پرایس
۱- افت شدید داستان،شخصیت پردازی و روایت اتفاقات عناوین عرضه شده از سری پس از اخرین نسخه MODERN WARFARE
ممکن است اولین چیزی به ذهنتان خطور کند این باشد که “”چطور همچین حرفی میزنی؟؟پس داستان بلک اپس ۲ چی؟؟شخصیت دوست داشتنی مندز چی؟؟””
در جواب آن دسته از عزیزانی که در حال خواندن این مقاله می باشند باید عرض کنم، بررسی این موضوع با توجه به چندین نسخه از بازی است، نه فقط یک نسخه خاص. ممکن است مثلا در عنوان بلک اپس ۲ داستان و شخصیت پردازی در سطح بالایی کار شده باشد. اما اگر دیگر عناوین این سری را هم کنار بلک اپس قرار دهیم, افت کلی بخش داستان و شخصیت پردازی به خوبی قابل درک است. پس از پایان سری مدرن وارفار(که البته شایعاتی به گوش می رسد که نسخه ۲۰۱۹ سری ندای وظیفه که توسط اینفینیتی وارد که خالق سری مدرن وارفار است در حال ساخت است، مدرن وارفار ۴ خواهد بود) و بسته شدن پرونده حداقل موقتی این عنوان،سیاست activision در انتشار عناوین سالیانه تغییر کرد.به جای اینکه یک سال درمیان شاهد روایتی منسجم،پیوسته و مرتبط عناوین(مانند انچه در سری مدرن وارفار شاهدش بودیم)باشیم، activision تصمیم به ساخت عناوین به قولی یک سال مصرف گرفت.هر عنوان یکتا،غیر مرتبط با نسخه قبل یا بعد و در برهه زمانی کاملا متفاوت نسبت به دیگر بازیها ساخته می شد.این تصمیم در جهت ایجاد تنوع و جلوگیری از یکنواختی که ناشی از عرضه ی سالیانه بازی بود گرفته شد. اما این کار نه تنها کمکی در متنوع شدن بازیها نکرد،بلکه ضربه ای مهلک بر پیکره ی ندای وظیفه زد. ضربه ای که ترمیم ان به سختی امکان پذیر است. ممکن است بگویید این مسأله چه ارتباطی با افت بخش داستانی دارد،باید بگویم همین عرضه عناوین جداگانه و غیر مرتبط باعث شد نویسندگان شخصیت هایی پوشالی،سطحی و کلیشه ای خلق کنند. این تنها دلیل افت بخش داستانی عناوین ندای وظیفه در سالهای اخیر نبوده است، شخصیت های پردازی نه تنها سطحی و غیرقابل باور بودند بلکه برخلاف عناوین گذشته این سری از تداوم حضور نیز برخوردار نبودند…شاید به همین دلیل که نویسندگان و سازندگان می دانستند شخصیت نوشته و پرداخته شده این نسخه در نسخه های بعد حضور نخواهد داشت تلاشی جهت عمق دادن و شاخ و برگ دادن به شخصیت ها نکردند.
و نتیجه این سیاست خلق شخصیت هایی سطحی با عمق کم بود. در کنار عدم حضور در نسخه های بعدی شخصیت های هر بازی در همان بازی هم وقت برای نشان دادن خود و جا افتادن در مسیر داستانی نداشتند. بخش کمپین(تک نفره) چند بازی اخیر این سری به زحمت به هفت ساعت میرسد و طبیعی است شخصیت اصلی هم در این زمان بسیار کم( که تازه بخش قابل توجهی از این بخش کم هم به گیم پلی و کات سین های متفرقه اختصاص داده شده است)نتواند جا بیفتد و به شخصیتی پخته تبدیل شود…هر چند استثناهایی همچون مندز( که وبسیایت ign از او به عنوان یکی از صد شخصیت ماندگار تاریخ بازی های ویدئویی یاد میکند)وجود دارد که شخصیت پردازی بسیار خوب داشتند و در طول بازی به خوبی به بلوغ رسیدند.پس از مدرن وارفار ۳،عنوان بلک اپس دو عرضه شد.که هر چند در زمینه گیم پلی و طراحی مراحل هرگز به پای نسخه های قبلی نمیرسید اما به خاطر داستان جذاب و شخصیت پردازی خوب هنوز قابل تحمل بود. چیزی که در نسخه بعدی بازی(ghost) به هیچ وجه وجود نداشت.در این نسخه به معنای واقعی کلمه داستان فقط بهانه ای برای انجام دادن مراحل بود و هیچ گونه رغبتی در دنبال کردن خط داستانی از سوی بازیباز وجود نداشت.
پس از افت محسوس سری از لحاظ داستانی کم کم صدای طرفدارن متعصب بازی بلند شد و خواستار تغییر شدند. Activision ابتدا واکنش خاصی نشان نداد و از این برهه به عنوان پوست اندازی ندای وظیفه یاد کرد. اما پس از اینکه advanecd warfare با افت شدید در پیش فروش(که در ادامه با کاهش سی درصدی فروش در ماه اول نسبت به ghost همراه شد)مواجه شد(که کارشناسان ناامید شدن طرفدارن این سری از ghost را مهم ترین عامل کاهش فروش می دانستند) Activision دست بکار شد و با کارهای مختلف سعی در رونق دادن بخش داستانی داشت. از استفاده از صدا و تصویر بازیگرانی چون کوین اسپیسی گرفته تا استفاده از مناقشات سیاسی واقعی(کره شمالی و امریکا) در روایت داستان. اما این راه حل ها به مانند ارامبخش هایی بودند که بیماری را از بین نمیبرند بلکه درد را تسکین می دهند.
نکته قابل توجه دیگر در این بحث عدم خلاقیت در سناریو های داستانی بود.در تمامی نسخه های اخیر امریکا به عنوان منجی و نجات دهنده،جهان را از خطر های مختلف نجات میدهد. و دشمنان هم اکثرا کره شمالی یا روس بودند(باید کار سازندگان بلک اپس ۲ که کلا جریان بازی را به امریکای لاتین بردند تحسین کرد)
همینطور انتاگونیست و پروتاگونیست(یا به زبان ساده تر شخصیت های مثبت و منفی) هم از طراحی یکسان برخورد بودند و از عدم خلاقیت رنج میبردند.
انتاگونیست ها و پروتاگونیست هایی که اغلب به خاطر انگیزه ای فردی دست به کارهای بزرگ میزدند!!نه به خاطر یک ارمان…در پایان باید اشاره کرد نقاط روشنی هم در حیطه داستانی دیده میشود مانند شخصیت turnerدر نسخه WWII که به عنوان یک شخصیت مکمل بسیار خوب شکل گرفته بود.اما به صورت کلی مدتهاست هوادارن این سری برای دیدن شخصیتی در حد و اندازه های جان پرایس یا سوپ مک تاویش انتظار میکشند و منتظر یک داستان جذاب هستند که انهارا با خود درگیر کند.کاری که چند سالی است سازندگان ندای وظیفه از عهده آن به خوبی بر نیامدهاند.
۲- ضعف در گیم پلی و طراحی مراحل و مشکلات متعدد هوش مصنوعی
طبیعتا وقتی در یک بازه ی چند ساله به طور سالیانه یک بازی را انجام میدهید،انتظار دارید در تمامی موارد اعم از گرافیک،تخریب پذیری و به خصوص گیم پلی شاهد پیشرفت و تکامل باشید.از نسخه پنجم ندای وظیفه(world at war)تا نسخه هشتم(modern warfare 3) این پیشرفت و تکامل به خصوص در زمینه گیم پلی محسوس بود. هر نسخه ی جدید سری، سلاح های بیشتر،مراحل متنوع تر و جذاب تر و گرافیک بهتری ارائه میدادند…اما با پایان سری مدرن وارفار به نوعی این پیشرفت و تکامل نیز گویی به پایان رسید.عناوین بلک اپس ۲،گوست و تا حدودی ادونس وارفار پیشرفت قابل توجهی از لحاظ هوش مصنوعی،تخریب پذیری و طراحی مراحل نداشتند(هر چند منصفانه قضاوت کنیم ادونس وارفار به مراتب بهتر از دو بازی قبل تر خود عمل کرد)
یکی از نقاط قوت سری ندای وظیفه که شاید مدتها این سری را بالاتر از رقبایی چون میدان نبرد قرار میداد،طراحی مراحل فوق العاده خوب از سوی سازندگان بود. چیزی که رفته رفته کمتر شاهد آن بودیم و در نسخه های اخیر که مدت زمان بخش کمپین به شدت کاهش داشته این امر بیش تر به چشم می اید.کافیست تنوع مراحل مدرن وارفار ۲ را با بلک اپس ۳ یا گوست مقایسه کنید تا خود بهتر متوجه شوید چقدر در این زمینه شاهد افت بوده ایم. هر چند این امر یک دلیل مهم دیگر نیز دارد و ان تغییر سیاست activision در تمرکز کردن بر روی بخش انلاین و محتواهای چند نفره بوده است.به طوری که جدید ترین نسخه ندای وظیفه که پاییز امسال منتشر میشود(black ops4) فاقد بخش کمپین(تک نفره) بوده و سازندگان روی بخش انلاین و همچنین بخش هایی همچون بتل رویال متمرکز شده اند.البته اهمیت بیشتر به بخش چند نفره دلیل نمیشود بخش یکنفره کاملا کنار گذاشته شود. مثال مناسب در این مورد عنوان titanfall 2 است. عنوانی با بخش تک نفره نسبتا طولانی(به مراتب طولانی تر از رقبایی همچون ندای وظیفه یا میدان نبرد)و همچنین بخش انلاین و چندنفره جذاب که به نوعی مجموعه کاملی از یک عنوان شوتر اول شخص به حساب میآید.
مورد آزار دهنده ی دیگر در بحث گیم پلی که پیش تر اشاره ای کلی به آن شد هوش مصنوعی دشمنان بازی است. هوش مصنوعی دشمنان(به خصوص در سری بلک اپس) به شدت ضعیف و غیرواقعی بوده و شما فکر میکنید با دشمنانی که به جای مغز کلم دارند روبه رو هستید.کاورگیری های پراشتباه و بعضا احمقانه و خنده دار،عدم توانایی در هدف گیری بازیباز حتی از فاصله ی نزدیک و موارد مشابه بخش هوش مصنوعی ندای وظیفه را به پاشنه آشیل برای این سری تبدیل کرده است. هر چند این تنها پاشنه آشیل بازی به حساب نمی آید!!
گان پلی بازی و تنوع سلاح و ابزار بازی در سطح قابل قبولی قرار دارد به شرطی که این بازی را با عناوین مشابه همچون titanfall مقایسه نکنید. چون نرمی و روانی گیم پلی titanfall یک سر و گردن از سری call of duty بالاتر است.
سازندگان برای جذاب تر کردن گیم پلی سعی به ساخت بازی در آینده کردند تا حال و هوای گیم پلی را عوض کنند که این کار هم تقریبا بی نتیجه بود.در این مورد جلوتر بیشتر بحث خواهیم کرد.
به عنوان جمع بندی این قسمت باید اشاره کنم امروزه که عناوین مختلفی در یک سبک مشابه تولید میشوند و مانند گذشته انحصار در اختیار چند بازی خاص نیست رقابت بسیار فشرده تر شده و ندای وظیفه با وجود رقبای قدرتمند با این اوضاع و احوال گیم پلی کار سختی برای رقابت خواهد داشت، هر چند به علت سابقه فروش بازی بالا باشد.
۳- عرضه سالیانه؟؟
دلیل اینکه علامت سوال گذاشته ام این است که این موضوع تبدیل به جنجالی ترین و پرحاشیه ترین مبحث در مورد سری ندای وظیفه شده است.منتقدان و طرفداران در کنار یکدیگر به دو گروه تقسیم شده اند. گروه اول از عرضه سالیانه بازی دفاع می کنند و این امر رو مناسب و بدون مشکل میدانند، گروه دوم اما با عرضه سالیانه ندای وظیفه مخالف اند و معتقدند ندای وظیفه از ریشه هایش دور میشود و جایگزین مناسبی هم ندارد..بیایید بررسی کنیم. عرضه سالیانه خوب یا بد؟
به طور کلی عرضه سالیانه چیزی نیست که مثبت یا منفی باشد، بلکه نتیجه ای که از این کار حاصل میشود نشان میدهد ایا عرضه سالیانه درست بوده است یا خیر.
در مورد ندای وظیفه، عرضه سالیانه برای آن دسته از طرفدارانی که اصلا به مشکلات توجه ندارند و دیوانه وار عاشق این سری هستند مناسب است.این دسته کسانی هستند که پس از صد ها ساعت انجام یک نسخه از بازی،برای نسخه بعدی روزشماری می کنند. اما برای آن دسته طرفداران که منطقی تر فکر میکنند و نگران اینده این مجموعه هستند، عرضه سالیانه بازی امری خطرناک و تا حدی غیرضروری به نظر می رسد(فارغ از سود اوری فوق العاده برای ناشر بازی)
عرضه سالیانه ندای وظیفه میتوانست بدون مشکل و حتی مثبت باشد درصورتی که activison کیفیت را فدای سود مالی نمی کرد(سیاستی که در ابتدای مقاله از ان صحبت کردیم)
ناشر بازی هر ساله نسخه ای جداگانه و غیر مرتبط را عرضه میکند،در حالی که واقع گرایانه نگاه کنیم نسخه های جدید چیزهای تازه زیادی برای عرضه ندارند. فقط زمان وقوع اتفاقات بازی و نقشه های بخش چند نفره دچار تغییر میشوند و گرنه اکثرا حتی گرافیک فنی و بصری بازی نیز بهبود انچنانی نمی یابد. سیاست activision به این صورت است که زمستان هر سال یک نسخه را منتشر میکند،همراه محتواها و بسته های الحاقی مختلف(که اکثر پولی هستند)و از بازیبازان میخواهد تا انتشار نسخه بعدی مشغول انجام این بازی باشند و هنگام عرضه نسخه جدیدتر دوباره روز از نو روزی از نو…چرخه ای که سالهاست تداوم داشته و میلیون ها دلار سود خالص راهی جیب ناشر و سازندگان بازی کرده است…اما به دلیل همین سیاست و مواردی که پیش تر به انها اشاره شد سری ندای وظیفه با شیبی به سمت پایین در حال حرکت است…درست است که هر نسخه بازی حداقل ۱۰-۱۵ میلیون نسخه در ابعاد جهانی فروش داشته است، ولی میزان فروش تقریبا به طور ثابت در هر نسخه کمتر شده است و این مسأله یعنی از دست دادن میلیون ها دلار پول که به همین علت است که یکی دوسالی است که activision به تکاپو افتاده است برای برگرداندن آن دسته هواداران قدیمی که این سری را کنار گذاشته و به عناوین مشابه روی اورده اند.
البته همانطور که میدانید عرضه سالیانه فقط درمورد سری call of duty جنجال ساز و بحث برانگیز نبوده است و عناوینی مانند assassins creed هم به موضوعی داغ برای بحث بین طرفداران و منتقدان هر دو دسته(مخالف و موافق عرضه سالیانه) تبدیل شده است. در پایان باید گفت روندی که شرکت activision در پیش گرفته است هر چند سود سرشاری نصیب سهامداران و سرمایه گذاران می کند, اما موجب شده است سری call of duty در سراشیب سقوط قرار گیرد…به طوری که فرانچایزی که هر نسخه آن به ندرت متای زیر ۹۰ کسب میکرد, مدتهاست رنگ متای حتی نزدیک به نود را به خود ندیده است و عنوانی که در نسل هفتم حتی کاندید برترین بازی سال شده بود, چندسالی است عنوان بهترین شوتر را نیز به رقبا واگذار کرده است.
“”بهترین دوستت،الکس ماسون مرده. به وسیله تو. میدونی چرا؟؟چون تو هم باید مثل من که زجر کشیدم زجر بکشی،تو هم مثل من باید عزیزانتو از دست بدی…حالا یک نفر دیگه باید بمیره..تو (وودز) یا دیوید. الان تصمیم بگیرید یا ده ثانیه دیگه هردوتون رو میکشم!!!””
منندز خطاب به هادسون
۴- نبود خلاقیت و عدم استفاده سازندگان از فرصت های طلایی
در مورد خلاقیت مطالبی را در بحث داستان و گیم پلی اشاره کردیم. یکنواختی و کلیشه ای بودن گیم پلی و داستان ندای وظیفه دیگر بر همگان اشکار شده است..اما در اینجا منظور از خلاقیت، خلاقیت کلی در ایجاد دنیای بازی و کوچکترین جزییات مربوط به ان است. پیش تر اشاره کردیم که سازندگان با به آینده بردن بازی سعی در جان بخشیدن به گیم پلی خسته و نسبتا تکراری بازی داشتند. به خودی خود این مسأله یک فرصت طلایی و فوق العاده برای سازندگان به شمار میرفت تا بتوانند مسیر بازی را عوض کنند. جریان داشتن بازی در آینده یعنی سازندگان از لحاظ داستان و اتفاقات سیاسی و از همه مهمتر استفاده از سلاح و تجهیزات جنگی محدود به واقعیت و زمان حال نبودند و می توانستند براساس خلاقیت تیم طراحی از دنیای بزرگی از ایده های پیش رو استفاده کنند تا بتوانند سلاح های جدید،جالب و متفاوت،لوکیشن های بی نظیر و چشم نواز،داستانی متفاوت و به دور از کلیشه و شخصیت هایی متفاوت خلق کنند.
اما متاسفانه سازندگان اصلا نتوانستند از پتانسیل بالقوه اینده استفاده کنند. سازندگان بازی تنها نواوری و خلاقیت را به استفاده از ربات ها میدیدند!!! آن هم نه رباتهای متفاوت و جذاب و چالش برانگیز،بلکه ربات ها و ابزاراتی قابل پیش بینی و تکراری که مشابه بسیاری از انها را در فیلم های سینمایی دیده بودیم(جا دارد یادی از ترمیناتور بکنیم!!!)نبود نواوری و خلاقیت علاوه بر سلاح ها در طراحی مراحل و لوکیشن ها،شخصیت ها،منوی کاربری و… نیز به چشم میخورد…هر چند موارد اندک مثبتی نیز وجود داشته است…اما باید اذعان کرد که سازندگان نتوانستند پتانسیل بالقوه را به بالفعل تبدیل کنند و حداکثر استفاده را از فرصت های پیش امده ببرند.
اگر activision میخواهد دوباره ندای وظیفه را به اوج برگرداند،باید میزان عنصر خلاقیت و نواوری را بسیار بیشتر کند و درهر نسخه چیزهای جدید و تازه ای را به مخاطب ارائه دهد…وگرنه دیر یا زود شاهد خواهیم بود بازی هایی که عرضه می شوند فقط اسم call of duty را یدک می کشند و دیگر نه از داستانی حماسی و جذاب خبری خواهد بود و نه از گیم پلی روان و لذت بخش…البته امیدواریم این اتفاق هرگز رخ ندهد.
۵- ظهور رقبای قدرتمند و افزایش کیفیت عناوین قدیمی
هر جایی که بحث تجارت و فروش یک کالا یا خدمات مطرح است, خواه ناخواه رقابت تجاری پیش خواهد امد و این امر اجتناب ناپذیر است. صنعت بازی های ویدیویی هم از این قاعده مستنثنی نیست و کم نیستند بازیبازانی که از عناوین مختلف در یک سبک, بعد از مقایسه بهترین یا بهترین هارا خریداری می کنند و از خرید عناوین ضعیف تر هم سبک خودداری میکنند…سبک fps یکی از محبوب ترین ژانرها در صنعت بازی های ویدیویی به شمار می رود. این موضوع(به خصوص در نسل هشتم)باعث شده است شرکت ها و استودیوها بیش از پیش به فکر ساختن عناوین اول شخص باشند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار فروش را دراختیار بگیرند…در گذشته بیشتر رقابت در این سبک بین سری call of duty و battlefield بود. اما چندسالی است عناوین جدیدی متولد شده اند که به شدت بازار fps را داغ کرده اند. از عناوین انلاین محور مانند destiny گرفته تا عنوانی چون titanfall یا حتی fps اخرالزمانی metro(هرچند انچنان عنوان جدیدی محسوب نمی شود اما با افزایش کیفیت هر نسخه نسبت به نسخه قبل این بازی در رده رقبای جدی قرار می گیرد)
در این شرایط اگر سازندگان با وعده های دروغین یا توخالی سعی در جذب مخاطبان داشته باشند به سرعت به مشکل می خورند, چون وجود عناوین مشابه باکیفیت حق انتخاب زیادی به خریدار می دهد و اورا مجبور به خرید یک عنوان بی کیفیت نخواهد کرد.
به خاطر همین موضوع(خلق ip های جدید و پرزرق و برق و افزایش کلی بازیهای رقیب) فروش سری call of duty کمی دچار دستخوش و تغییر شده است.این موضوع درکنار افت کلی و همه جانبه نسخه های چندسال اخیر call of duty باعث شده است گروهی از طرفدارن و بازیبازان به خرید شوترهای رقیب روی بیاورند…موضوعی که روز به روز تاثیر خود را بیشتر نشان میدهد و اگر سازندگان راهکاری نیندیشند,در چندسال اینده به دلیل عرضه شوتر های باکیفیت و خوش ساخت فروش این سری با کاهش قابل توجه روبه رو خواهد شد( در اینجا بد نیست اشاره کنم منظور از کاهش فروش بدین معنی نیست و نخواهد بود که activision از انتشار این بازی ضرر کند. بلکه بدین معناست که سود ناشی از فروش بازی ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد وگرنه اخرین نسخه call of duty یعنی world war 2 فروش یک میلیارد دلار را نیز رد کرده است و همچنان در بازار هفتگی فروش انگلستان و امریکا جزء ده بازی اول قرار دارد و همچنین میزان پیش فروش black ops IIIIبه مراتب از رقیب دیرینه خود یعنی battlefield V بیشتر بوده است.)
جهانی که توش زندگی میکنیم مثل یه انبار باروته…فقط به یه کبریت نیاز داره!!!
جان پرایس
کلام آخر:
موارد و علل دیگری نیز بودند که به علت بیش از حد طولانی شدن مقاله از اشاره به انها صرف نظر کردیم…با توجه به مواردی که اشاره شد سری ندای وظیفه کار سختی در برگشتن به جمع بزرگان دارد،جایی که یک زمانی بر انجا حکومت میکرد. همانطور که می گویند سخت تر از به قله رسیدن در قله ماندن است. و سخت از موفق شدن حفظ موفقیت…ندای وظیفه چندسالی است که جایگاه بزرگ خود را از دست داده است.البته این بدان معنی نیست که مردم دیگر میل و رغبتی به انجام ان ندارند، نه، هنوز هم هر نسخه از بازی بیش از ده میلیون فروش داشته و بخش انلاین بازی هنوز داغ و پر از بازیباز است. اما با توجه به رشد battlefield و ظهور عناوین جدیدی همچون titanfall، رقابت سختی در این بخش به خصوص درسالهای آینده وجود خواهد داشت.
البته باید گفت اگر در این مقاله فقط به مشکلات و نقاط ضعف و به نوعی تاریک اشاره شد،به این دلیل است که طبیعت مقاله این چنین ایجاب می کرده است و گرنه نقاط مثبت زیادی نیز درباره ی این سری وجود دارد. نکته ی دیگر که حتما باید به ان اشاره کنم این است که از سری call of duty همیشه انتظار می رود در بالاترین درجات کیفیت قرار داشته باشد بنابراین یک عنوان متوسط نیز انتظارات طرفدارن و منتقدان را براورده نخواهد ساخت.
چیزی که مشخص است این است که این سری به یک خانه تکانی اساسی نیاز دارد،یک تغییر اساسی که بتواند نظر آن دسته افرادی که از بازی ناامید شده اند را برگرداند…این که هیچوقت این تغییر رخ میدهد و ندای وظیفه دوباره بر تخت فرمانروایی شوتر تکیه خواهد زد مشخص نیست..فقط باید منتظر ماند و دید سرنوشت این سری در سالهای آینده به چه شکل رقم خواهد خورد.
در پایان نظر شما گیمفایی های عزیز چیست؟به نظر شما چه علل دیگری موجب افت این سری شده است؟؟نظرات خود را باما به اشتراک بگذارید…
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
هیچ بازیی برای من COD نمی شه. COD فقط بخش کمپینش یه مقدار افت کرده وگرنه گیم پلی و بخش مولتی پلیرش خیلی هم پیشرفت کرده. داستان بازی ها برای من مهم نیست ولی داستان های COD همیشه برام جذاب بودن. درکل COD از نون شب هم واجب تره!
کالاف یه زمانی واسه خودش ابهتی داشت
داستان قشنگ و روایت زیبا داشت و ادم رو غرق بازی و دنیاش میکرد
گرافیکش هم یه نسل همیشه جلوتر بود
اما الان کجاست اون ابهت؟
همش برباد رفت…
کاد در درجه اول یک بازی مولتی پلیره و همه برای این بخش میخرنش که اتفاقا در این چند سال خیلی هم پیشرفت داشته و باbo4 و بتل رویال حسابی میترکونه
اتفاقا اصن در درجه اول بازی مولتی پلیر نبود اصل تمرکز تیم بازیسازی رو داستان بازی بود بعد رو مولتی اون زمان ملت بازی میخریدن اول بخش داستانیشو بازی میکردن بعد میرفتن سراغ مولتی نه الان که اصن داستانشو بازی نکرده مستقیم با مولتی شروع میکنن و ممکنه اصن هیچوقت بخش داستانیشو بازی نکنن که این یعنی تمرکز کمتر تیم سازنده رو بخش داستانی که باعث شده کمتر جذاب بنظر برسه و مولتی جذابیتش بیشتر باشه
با این حرفت موافقم
یه زمانی اسم کالاف که میومد همه جیغ و داد و هوار میکشیدن و لرزه به تنه رقبا میفتاد
الان تو E3 هر سال یه کالاف منتشر میشه و اوج عکس العمل هم اینه که :((که هی کالاف جدید… بد نیست))
امسال نه کالاف خوب شده نه بتلفیلد بدترین نسخه کالافی که بازی کردم ghost بود بعد اون نسخه کلا قید کالافو زدم البته mw2 وadvanced warfare هم بد نبود
شاید کال آف خوب نشده باشه ولی بتل کلی پیشرفت کرده کافیه بری گیمپلی آلفا شو ببینی تا بفهمی بتل پیشرفتش زیاد بوده
آره فقط گرافیکش پیشرفت کرده
دلیل برباد رفتنشم میتونی بگی؟
مولتی ww2 و infinite رو مقایسه کن با مولتی bo2 و mw2. جداً افت داشته.
اقا هر کی منو تو استیم Hunt: Showdown اد کنه بازی کنیم ……..amf2009
هایلایتها و دموهای نسخه جدید این بازی امیدوار کننده بود اما به نظر می رسه چندان تفاوتی با نسخه های قبل نداره و صرفا فقط شاهد چرخه تکرار در این بازی هستیم . بدون نو آوری ..
Strange Brigade به نظر این ایده و بازی باشه که به کارمون بیاد ….
شما هزار مقاله که هیچ هزاران رمان از افتى که وجود نداره هم بنویسید باز هم کالاف محبوب هست و تو بحث فروش همیشه میترکونه :cute:فکر میکنید براشون کارى داشت که یه بخش داستانى عالى هم میذاشتن کنارش؟
#گیمر_باشیم :-))
این #گیمر باشیمت آدمو جر میده 😐 😐 😐
آره گیمر باشیم
اما تو چی تو چی هستی ؟؟ لقب گیمر رو داری زیر پات له میکنی میدونی چرا چون لیاقت گیمر بودن نداری چون نوبی چون فقط تخریب میکنی چون از گیم لذت نمیبری و فقط حرص میخوری چون سوزش داری
برای افرادی مثل تو تاسف میخورم فقط همین
من تنها کالافی که نا امیدم کرد و حتی ازش متنفر شدم و هرگز نمیخوام دوباره تجربش کنم black ops 3 بود !
آقا فن هاش میگن داستان پیچیدس شماها نفهمید ! ولی خب خداوکیلی داستان خیلی خیلی پیچیده و بی معنی بود…
گان پلی و سرعتی شدن بازی لذت بخش بود صحنه های سینماتیک هم فوق العاده ( مثله اونجا که دستای طرف رو قطع میکنه یارو خیلی خفن بود ) اما به طرز فوق العاده عجیبی از infinit warfare لذت بردم واقعا دمشون گرم چی ساخته بودن ! بهینه سازی بیست :yes: من رو ultra تموم کردم شاید عزیزان کنسول باز درک نکنن ولی گرافیک اصلا در حدی بود که هر مرحله چند دقیقه ای فقط محو محیط میشدم :pain:
صحنه های سینمایی هم مثله همیشه عالی بود
اسپوییییییییییل اسپویییییل
اون اخرشم که میمیره خیلی خیلی خیلی زیبا بود توی فضا ول میشی و کم کم میمیری 😯 😥 اون یارو رباته همرات هم خیلی دوست داشتی بود آخرشم جان فشانی کرد در راه وظیفش خیلی قشنگ بود مخصوصا اونجا که داری میمیری و نجاتت میده و شخصیت اصلی بهش میگه تو مثله برادرمی من که اشکم سرازیر شد خدایی 😥 کلا خیلی قشنگ بود .
ww2 رو هنوز بازی نکردم ولی .
روز خوش :yes:
هعی من چی میتونم بگم که اواتارم گویای همه چی هست والا
یه دورانی عشق میکردم با تک تک شخصیت هایاین سری لعنتی…
هر کدوم از مدرن وارفر هارو نزدیک ۲۰ بار تموم کردم ای خدا…
اون صدای خسته ی جان پرایس از همه اینا سوپ لامصب با اون لهجه غلیظ 😀 که (گمونم اسکاتلندی چیزی بود نه؟)
مکروف با اون صدای عجیبش چهره ی سرد وبی روحش…
چی بگم من
و از همه مهم تر چیزی که مطمینم خیلیا مثل من عاشق سری شدن صحنه ها و سکانسای حماسی یا درد ناک به یاد موندنی بازی بود مثل صحنه ی مرگ سوپ که یه موسیقی خیلیییییییییی عمیقم روش بود که اشک خیلیا رو در اورد فوق العاده بود…یا صحنه ی خیانت شپرد که من وقتی باهاش روبرو شدم بدجور شوک شدم
خلاصه این کالاف دورانی داشت و عشقی بود برا خودش…
صد حیف…
مهدی جان خیلی وقت بود ندیده بودمت. آواتارت منو برد به دو سه سال پیش. دوستان قدیمی…..کارای صمیمی
اره یادش بخیر یه گروه هم داشتیم با بچه ها 😀 😀 :heart: :heart:
ی پیام تو تلگرام بدین به من بچه ها رو دوباره جمع کنیم
دلم تنگ شده براتون
@newdaynewlife
آخ آخ
داغ دلمو زنده کردی
یادش بخیر چقدر من سری mw رو دوست داشتم و بعد از اون بود که شروع کردم به گیمر شدن و…
پ.ن:یادش بخیر قدیما با شهروز و کلا بچه های قدیمی بحث میکردیم و…
تنها دلیلی که من میبینم ول کردن این فرانچایز به حال خودشه توسط اکتیوژن
علل افت همون عکس اولی هستش که گذاشتین. شیر دوشی از یک فرانچایز محبوب در حد بوندس لیگا.
از بین نسخه های اخیر فقط ساخته های sledgehammer یعنی ww2 و advanced warfareتا حدودی خوب بودن بقیه مخصوصاً bo3 آشغال خالص بودن bo4 هم که نقطه اوج گند کاری های Activision هست که با حذف بخش داستانی و تمرکز روی بخش مولتی پلیر که فقط کپی کاری از بازی های دیگه هست همه ی طرفدار های قدیمی سری رو نا امید کرده و از خودش رونده و در عوض فقط بچه های۱۴ساله به پایین و کسایی که از گیم هیچی سرشون نمیشه و فقط کلش و فورتنایت رو میشناسن به خودش جذب میکنه متاسفانه battlefield هم داره به همین سمت میره و اگر سونی نبود همه ی بازی ها به یه مشت سرویس آنلاین پر از micro transaction تبدیل میشدن
دوست عزیز با جمله اولت کاملا موافقم…تو این چند ساله اون دو نسخه ای که sledgehammer ساخته از بقیه خیلی بهتر بودن. حتی infinity ward هم با ساخت ghosts ثابت کرد دیگه اون اینفینیتی وارد قدیمی نیست…
دوست عزیز infinity ward که کلا بعد mw2 پاشید و رفتن respawn EA و سازندهای تازه کار جاشون گرفتن و دلیل افت استودیو همین بوده.
بله درسته باهاتون موافقم.
از اون طرف همون افرادی که از infinity ward اومدن بیرون تایتان فال رو ساختن که به عنوان یعه شوتر فوق العاده بود.به خصوص به خاطر گان پلی بازی…
یه زمانی وارد مغازه میشدیم و تا اسم کالاف میدیدم بلافاصله میخریم چون میدونستم چه چیز خفنی توشه اما الان دقیقا برعکس شده
جدای از همه چیز اصلا طراحی مراحل سه گانه مدرن وارفیر یه چیز دیگه بود . مثلا اگه یه سرباز معمولی در جبهه بودی قشنگ حس میکردی انگار دقیقا همون آدمی .. یا مراحلی که کنترل افراد نیرو های ویژه مثلا پرایس رو بدست میگرفتی دقیقا حس میکردی
البته یادم هیچوقت امکان نداشت یه مرحله تو کالاف که با مخفی کاری شروع میشد و باید مخفی کاری ادامه میدادی تا آخر همینجوری بمونه . آخرش یا لو میرفتی و شروع میشد به یه جنگ یا خودش مخفی کاری رو ول میکرد میرفت بزن بزن
دلیل افت cod فقط یک کلمه است:پول پرستی اکتیویژن
عکس بالا کامل نیست cod های عرضه شده بیشترن.مثلا cod یک نسخه ps2 کلافرق داره با pcو همینطور شماره دومش که نسخهpc ساخت اینفینیتی بوده اما ps2 ساخت ترآرک بوده
تشکر
اما معنای این جمله چیه
سری ندای وظیفه کار سختی در برگشتن به جمع بزرگان دارد،جایی که یک زمانی بر انجا حکومت میکرد ?:-)
طبق امار رسمی پیش فروش black ops 4 چهار برابر Battlefield V :laugh: حتی تحلیل گران پیش بینی کردن به خاطر شکست تجاری بزرگ Battlefield V ممکن دایس هم در مسیر استودیو های تعطیل شده EA قرار بگیره
BO4 همین الان پرفروش ترین و محبوب ترین شوتر دنیاست و همه از بتا بشدت راضی بودن
در مورد داستان وطراحی مرحله
قبل از هر چیزی باید دو نکته رو در نظر می گرفتین
یک اینکه قهرمان سری باید امریکای باشه و باید برای نجات امریکا تلاش کنه و همه ای سازندگان مجبورن این اصل رعایت کنن
دوم امریکا بزرگترین قدرت نظامی و اقتصادی دنیاست و ۹۵ درصد کشور های دنیا حتی قدرت تهدید زبانی امریکا رو ندارن چه برسه به درگیری نظامی
فقط دو کشور در دنیا توان رقابت نظامی با امریکا رو دارن چین و روسیه
هر دو کشور امروز به بازار های بزرگ گیمینگ تبدیل شدن به خصوص چین که بعد از امریکا دومین بازار گیمینگ جهان
یک گزینه دیگه کشور های عربی بودن اما در چند سال اخیر با پول های بی شمار غرب خریدن
در چند ماه اخیر در درگیری لفظی بین عربستان و کانادا این کانادا بود که به غلط کردن افتاد :rotfl:
دست سازنده در طراحی ضد قهرمان به شدت بسته است در چند سال اخیر سعی کردن با جلو عقب کردن تاریخ از این محدویت فرار کنن که شکست خوردن
وقتی شما ضد قهرمان خوبی نداری پیرو اون در شخصیت پردازی قهرمان به مشخص می خوری
وقتی ضد قهرمان قدرتمندی نداری تنوع محیط به مشکل می خوره پیرو اون طراحی مرحله به مشکل می خوره
کانادا درحدی نیست که بتونی با عربستان دربیافته. عربستان یه منطقه نفت خیز عظیمی داره که میشه باهاش نصفه دنیا رو خرید ولی اصلاً ازش استفاده نمی کنه پلمپش کرده. الآنم فقط از میادین مشترک داره نفت استخراج می کنه.
سلام دوست عزیز
ببینید موفقیت بازی از دو بعد قابل بررسی، یکی فروش یکی هم امتیازات و جوایز.
نکته بعدی هم اینکاه تو خود مقاله هم چندبار اشاره کردم همچنان کالاف از لحاظ فروش فوق العاده عمل میکنه و خواهد کرد. اما موفقیتی که از لحاظ فروش و امتیازات و جوایز در نسل هفت با سه گانه مدرن وارفار کسب کرد کجا و دست اوردای این بازی در نسل هشت کجا.مدرن وارفار دو در نسل هفت اگر اشتباه نکنم بیست و پنج میلیون نسخه فروش داشت..
نکته بعدیم اینه که تعداد گیمرهای کژوال کالاف بسیار بالاست. این نکته رو هم باید در نظر گرفت.
درمورد بلک اپس چهار هم باید منتطر موند و دید چه اتفاقی خواهد افتاد….
درمورد داستان هم باید بگم مشکل من با عدم خلاقیت و پیجش داستان.نه صرفا موضوع داستان بازی…
درود
داستان MW2 تو ویکی پدیا
با وجود تلاشهای تفنگداران دریایی آمریکا و نیروهای اس.اِی.اس (یگان ویژه ی هوایی انگلستان)، چندملیتیهای افراطی در روسیه به رأس کار میآیند و زاخائف را به عنوان قهرمان ملی روسیه معرفی میکنند. در ضمن ولادیمیر ماکاروف، که یکی از افراد نزدیک به زاخائف و از تشکیل دهندگان حزب وی بودهاست، اقدام به آغاز یک نبرد با اروپا و اعمال تروریستی فراوان میکند.
بازی در افغانستان شروع میشود، جایی که تفنگداران دریایی آمریکا به سرپرستی سپهبد شپرد در تلاش اند تا یکی از شهرهای افغانستان را از دست نیروهای جنگ طلب خارج کنند. در این قسمت سرباز یکم جوزف آلن یکی از نقشهای اصلی عملیات را بر عهده دارد. آلن جاسوس سازمان سی.آی.اِی است و با نام مستعار اَلکسی بورودین برای نزدیکی به ماکاروف وارد نیروها او میشود. سروان جان “سُوپ” مک تاویش (John Soap Mactavish)و گروهبان گری “رُوچ” سندرسون تحت گروه ۱۴۱ وارد یک منطقه ی هوابرد در روسیه میشوند تا نمونههای گمشده ی سازمان اسسیاس از یک ماهواره را بازیابی کنند. در این حین آلن وارد نیروهای ماکاروف شده و به قتلعام مردم در فرودگاه بینالمللی زاخائف میپردازد. ماکاروف که از قبل به نقشه ی آلن پی برده بود، او را میکشد و هویتش را به عنوان یک شخص آمریکایی برملا میسازد. از این رو روسیه، آمریکا را مسئول این جنایت میداند و به آمریکا حمله ی نظامی میکند. به سرباز جیمز رامیرز و تیمش در نیروی دریایی آمریکا به رهبری گروهبان یکم فولی مأموریت داده میشود تا از حومه ی شهر و مناطق شمال شرقی ویرجینیا در مقابل حملات روسها دفاع کنند. سپس آنها به سمت واشینگتون دیسی حرکت میکنند.
تیم ۱۴۱ روی پرونده ی ردیابی ماکاروف کار میکند و متوجه میشود که بزرگترین مخالف ماکاروف یک فرد در زندان گولاگ با کد ۶۲۷ (Prisoner 627) است. سروان مک تاویش زندانی ۶۲۷ را آزاد میسازد و متوجه می شود این شخص همان کاپیتان پرایس است که گمان میکرد مرده بود. پرایس تصمیم میگیرد به سمت هیجاک، یک زیردریایی اتمی روسی برود و یک موشک بالستیک قارهپیما را به سمت واشنگتن شلیک کند ولی تصمیم میگیرد کلاهکی را در موشک قرار دهد و آنرا در اتمسفر منفجر کند تا ایستگاه فضایی بینالمللی نابود شود ولی پالس الکترونیکی باعث میشود که همهٔ وسایل الکترونیکی از کار بیفتد اندکی بعد رامیرز و گروهش متوجه میشوند شهر بعد از انفجار هستهای از دست رفتهاست. تنها راه تمام کردن مأموریت قرار دادن فشفشهٔ سبز روی پشتبام کاخ سفید است که تحت کنترل نیروهای روسی قرار گرفتهاست. رامیرز و گروهش فشفشهٔ سبز را در حداقل زمان ممکن در محل خود قرار میدهند. با قرار گرفتن فشفشهٔ سبز روی کاخ سفید، واشینگتون دیسی بهطور قطعی از تصرف و کنترل روسها خارج میشود.
برای تصرف محل اختفای ماکاروف، مک تاویش و پرایس به ایستگاه هوایی بونیارد در افغانستان و روچ و گوست به کوههای قفقاز مقر فرماندهی و خانهٔ شخصی ماکاروف میروند. ژنرال شپرد خیانت میکند و گوست و روچ را میکشد. پرایس و مک تاویش سریعاً متوجهٔ میشوند. بعد از ردیابی محل اختفای شپرد در یک پایگاه مخفی در افغانستان، در حین عملیات نفوذی، شپرد با قایق فرار میکند و به ورودی عقب یک هلیکوپتر اماچ-۵۳ وارد میشود. مک تاویش به جستجوی شپرد میپردازد و او را میکشد.
این ضد قهرمان ها و خیانت ژنرال شپرد و روسیه است که این شاهکار جاودانه کرده
وقتی سازنده نتونه از این ویژگی ها استفاده کنه مشخص که همه چیز افت می کنه
همه مراحل جاودانه Call of Duty کاملا وابسته به مکان های که اتفاق می افته
Operation 40
Of their own Accord
The Sin’s of the Father
Numbers
No Russian
Vorkuta
Of Their Own Accord/Whisky Hotel
Time and Fate
خیلی موارد دیگه وقتی سازنده نتونه از یه ضد قهرمان قدرتمند و جهان شمول استفاده کنه طبیعیه که این سری افت میکنه
میشه بگین دقیقا چه پیچش داستانی ؟
مثلا وسط بازی به امریکا خیانت کنه ؟ به دشمنان امریکا کمک کنه
دوست عزیز شما که حرف منو تایید میکنین…
منظورم از پیچش داستانی اینه که اول داستان بازی غافلگیر کننده باشه،بعدشم از لحاظ روایت منسجم و درست باشه.چیزی که تو سری مدرن وارفار و بلک اوس ۲ شاهدش بودیم.توی مدرن وارفار خیانت شپرد خیلی مناسب شکل گرفته بود.توی بلک اپس دو هم با این که با این که تم داستان انتقام بود که کلیشه ای محسوب میشه،روند بیان اتفاقات و واکنش های شخصیت های مثل یه فیلم سینمایی شکل گرفته بود
داداش اگه یه بازی خوب بفروشه بهش نمیگن بازی خوب
بلکه باید نقد های اون بازی مثبت باشه که بازی موفق به حساب بیاد
کی گفته مجبورن امریکا رو قهرمان نشون بدن . اینهمه سریال و بازی که امریکاست که در اصل تهدیده مثل سری متال گیر یا south parkو simpsons
کی گفته افت کرده؟
اتفقا من بتای bo4 بازی کردم عالیه حالا یه عده کنسول پلیر که با دسته کمپین بازی شوتر رو به زور میرن چخ برسه انلاین میان منفی میدن
امسال هم مثل سال های قبل
سری کال اف دیوتی رو از شماره ۱ تا
نسخخ اخریش که دراومد تموم کردم
بازی بعد سری mw3 قشنگ زخمی شد
که advanced warfare یه اسپرینی بود بر زخم
و باز دوباره تابود شد و ww II هم یه اسپرینه دیگه ای بود
امسال تنها سالی هست که فک کنم کال اف بازی نکنم سنت هر ساله من شکست
یه رکوردی رو که من بع شخصه از سری کال اف دیوتی ۱ تا همین نسخه آخریش که حفظ کردم
این بود..
تمام این سری ها رو که در طول سال ها خریدم
همش پنج شنبه غروب بود
ولی امسال پنج شنبه رکورد شکسته خواهد شد
حیف شد..
سپاس از نوشتار
COD ww2 هم گرچه گیمپلی خوب و فانی داشت ولی تو زمینه گرافیک و ریزکاری ها هنوز از BF پس افتاده هست
خیلی ممنون دوست عزیز
فان بود 😐
کالاف خیلی خوب بود تا ghosts اما از سری ghosts به بعد من زیاد باهاش حال نکردم چون رفت به آینده بهترین سری کالاف سری های modern warfare و black ops یک و دو بود البته به نظر من یکش باحال تر بود نسخه شماره سه black ops هم بد نبود اما کاش کالاف نمیرفت به آینده و تو همین زمان حال خودمون با کلاش بجنگیم سنگین تره تا با این اسلحه ها و ربات های مسخره کاش کالاف برگرده به دوران اوجش و سری جدیش رو تو زمان حال باشه مثلا جنگ جهانی سوم با سلاح ها و ابزار های جنگی حال حاضر یا اینکه داستان بازی تو خاورمیانه جریان داشته باشه برن سمت سوریه و عراق یا افغانستان شاید یکروز چنین کاری بکنه بعید هم نیست …. اما اگه بشه که من شخصا با اشتیاق منتظر اون نسخه خواهم بود…
به امید اون روز و روزای اوج کالاف
بنظرم مشکل اصلی اینه که از جنگ های چریکی خارج شدن.این مورد درباره میدان نبرد هم کاملا صادقه.
جالبیش اینجاست که اسمی از infinite warfare نبردین بهترین بخش داستانی رو داشت تو بازی های نسل جدید COD منظورمه شما میگید شخصیت پردازی قوی و گیم پلی و نو اوری خوب!
سلام
متوجه جمله اخرتون نشدم…
منظورم بهترین بخش داستانی رو بین تمام کالاف های نسل ۸ داره اعم از طراحی مراحل و نو آوری مراحلی که بین سیارک ها گیر کردیم یا نبرد فضایی با دنیای عظیم که تو کمتر بازی ای دیدیم داستانی ام فقط تنها ضعفش تونداشتن ضد قهرمان بود و شخصیت گردازی نیک ریس ئ سالتر و همینطور ایتن عالی بود
داستان infinite قابل قبول و.خوب بود ولی انصافا عالی یا فوق العاده نبود.از طرفی مدت زمان بخش داستانی فوق العاده کم بود(پنج ساعت و نیم تا شش ساعت)
منتقدان هم داستان بازی رو قابل قبول ولی با یکسری مشکلات بیان کردن.یکم گنگ بود داستان(منظورم نیت و قصد بازیباز)
همه قسمتاش عالی بود چ اینده چ گذشته و چ زمان حال,رو دست cod نیومده و هیچوقت نمیاد,دوستانی هم ک از امتیازو چ میدونم از جوایز دم میزنن اینا همونایی هستن ک بر مبنای نمره imdb ب تماشای فیلم ها میپردازن,من هیچوت برای تجربه فلان بازی مثلا ب نمره گیم اسپات اهمیت ندادم چون اینجور سایتا خریده شدن
نویسنده محترم نظر من رو بخاطر فن بتل بودنتون تایید نمیکنید منم ب یکی از مقام های سایت اطلاع دادم.پیشنهاد میکنم یبار قوانین سایت رو مرور کنید چون از این به بعد کار براتون سخت خاهد شد.خیلی قشنگ سری رو کوبیدی ولی هیچوقت بتل ب گرد پای cod نمیرسه
دوست عزیز اولا باید بدونید سایت گیمفا مدیریت و نظارت دقیق داره و این جور نیست یه نویسنده هر چی بخواد بنویسه…اگه دقت کنین به خوبی متوجه میشین مقاله بدور از تعصب و علاقه نوسته شده چون حالت نقد داره..نکته بعدی هم اینکه در وهله اول مدیریت سایت باید نظرات رو تایید کنه، نه نویسنده.بعدشم مگه نوشتن یه کامنت حتی مخالف چه مشکلی میتونه ایجاد کنه که من یا هر نویسنده ی دیگه بخوایم حذفش کنیم؟؟اگر هم دقت کرده باشین دو سه ساعتی تعداد نظرات ثابت بود بعد سریع بالا رفت و دلیلش هم تایید نظرات از سوی مدیر بود چون در وهله اول ایشون باید تایید کنند.نکته بعدی هم اینه دوست عزیز من سالهاست کال او دیوتی رو به عنوان یکی از برتربن بازیهام میدونستم،ولی این که نخوایم واقعیت هارو بگیم میشه تعصب کورکورانه…نکته بعدی هم اینه که حدس میزنم مقاله کامل نخوندین.چون اگه می خوندین متوجه میشدین هیچ قصد و غرضی دخیل نبوده…
جناب اولا کال او دیوتی هر چی بده متاش بالا نمیشه به دلیل هیتر داشتن زیاد مثلا یه سایت بود به ورد وار ۲ به دلیل لذت بخش بودن کشتن نازی ها امتیاز ۵ داده بود! و همینطور یکی دیگه به دلیل اینکه اسم بازی کال او دیوتی هست ۴ داده بود! دیگه و این دورو زمونه مخصوصا برای کاد نمره منتقدین نباس ملاک گرفت و اگر میخواید بگیرید فقط سایت ای معروف مثلا ww2 روز های اول عرضه متای ۸۶ داشت اما بعد از چند روز هیتر ها متا رو تا ۷۸ پایین اوردن ولی یه بازی مثل بتل فیلد ۱ با بخش داستانی چرت و پرت و هوش مصنوعی در حد جلبک که یکی از ایراد های همین مقالتون بود برای کد داشت اما ددین یکی ایرادبگیره؟
و یچی دیگه اینکه گان پلی کال او دیوتی یکی از بهترین گان پلی های بازی های شوتر هست وگرنه بازی مثل بتلفیلد نمیومد گان پلیش رو شبیح به کاد کنه
دوست عزیز چند تا نکته…
اولا مساله نمره دادنای نامنصفانه برای همه ی بازیها بوده و هست،ولی اونقدر تاثیر گذار نیست و نخواهد بود.چون اگه یه بازی خوب باشه بلاشک نمرات خوبی رو میگیره.اگه قرار بود بعضی منتقدا بی دلیل نمره پایین بدن هیچ وقت کالاف متای ۹۴ و ۸۸ و…نداشت.در حالی که وقتی که بازی کیفیتش خوب بود نمرات هم بالا بود.
دوما یه خواهش از تمامی دوستان دارم،اونم اینکه فقط به خاطر اسم مقاله نیان نظر بدن و مقاله رو بخونن بعد قضاوت کنن.وقتی یه نفر میاد مینویسه نویسنده فن بتلفیلد و همش بد نوشته.من تو این مقاله کلی هم تعریف کردم ولی معلومه اون دوست عزیزمون اصلا نخونده
نکته اخرم اینکه دوستان عزیز،شوتر اول شخص فقط تو کالاف و بتلفیلد خلاصه نمیشه.من نمیدونم چرا دوستان فقط، با بتلفیلد مقایسه میکنند.تایتان فال،دستنی،مترو این بازیها هم همگی عناوین درخشان سوتر هستند.وقتی میگم گان پلی افت داشته یه مقایسه با گان پلی تایتان فال داشته باشین راحت متوجه میشین.اگه جایی هم گفتم عنوان های مشابه در فلان زمینه بهتر عملکرد منظورم لزوما بتلفیلد نبوده و نیست چون سبک شوتر اول شخص فقط همین دوتابازیرو نداره.دقت کنید عزیزان
اگه افت کرده پس چرا هی می خرین ؟
با عرض سلام و تشکر بابت مقاله ای بلند اما کامل و پر جزییات
و پرداخت به این مساله که متاسفانه بازی محبوب کالاف دچار اپیدمی تکرار شده باید عرض کنم که کلمه MODERN WAFARE بصورت مدرن وارفر تلفظ میشه با تشکر wa:r,fer
سلام حسین جان خیلی ممنون
حقیقتا چون اگه میخواستم دقیق بنویسم اونجور روون نمیشد نوشتم وارفار،بازم از توجهتون متشکرم…
هیچ بازی شوتر اول شخصی به خوبی مدرن وارفار ۲ و ۳ تا حالا ساخته نشده…این دو تا تا ۱۰ یا شایدم ۱۵ سال دیگه بازیکن های خاص خودشونو دارن 😉 😉 :-))
اقای زاهدی چی باعث شد فکر کنید ک کالاف داره روند نزولی رو طی میکنه؟
اتفاقا بعد infinite تو اوج رفت مخصوصا با ww2 که عالی بود ولی شاهکار دیگه مثل BO4 تو راهه که مطمعن باشه همرو شگفت زده میکنه و باعث میشه اونایی ک از بازی بد میگفتن پشیمون بشن
سلام دوست عزیز
یه سوال از شما می پرسم، ایا در نسل هشت سری کالاف با متای نهایتا ۸۴ قویتر عمل کرده یا نسل هفت با چهار تا متای بالای ۸۸؟؟؟؟ایا بازی که نسل هفت گاهی اوقات از دید برخی منتقدان مشهور به عنوان حتی بهترین بازی سال انتخاب می شد بهتر بود یا عملکرد فعلی سری در نسل هشت؟؟؟ایا فروش بالای ۲۰ میلیون نسخه در نسل هفت بهتر بوده با فروش سری در نسل هشت؟؟؟
البته نظر شما و منتقد های مشهور کاملا محترمه ولی نظر مردم رو هم باید شنید کسایی مثل من ک عاشق بازی کالاف و بازی هایی مانند کالاف هستند من ب شخصه تمام نسخه های کالاف البته ب جز اینیفیت رو بازی کردم هم مولتی هم استوری ولی ب جرعت میتونم بگم ک BO4 با تمام اینا فرق داشت کلا ی حس جدید از گان پلی رو ب من داد خیلیا گفتن کاملا شبیه ب BO3 هست اما من هیچ شباهتی بین این ۲ ندیدم
دوست عزیز این نکته رو هم در نظر داشته باشید وقتی بحث در مورد افت کلی در یک بازه ی چند ساله است، وجود یک بازی درخشان باعث نمی شود نتیجه بگیریم این سری فوق العاده عمل کرده(به فرض اینکه بلک اپس ۴ یک عنوان فوق العاده باشد)
صادقانه نگاه کنیم سری کالاف نسبت به گذشته افت داشته،به عنوان یک طرفدار قدیمی این رو میگم…
بله اگه از نظر شما بخاییم ب بازی نگاه کنیم درسته افت چشم گیری داشته
حرف اول کاپتان پرایس که بالا نوشتینش رو کاپتان کجای بازی گفته؟
سلام دوست عزیز
قبل ار مرحله endgame(مرحله اخر mw2)
قبل شروع مرحله…
تجربه ای که از بتا bo4 داشتم.بنطرم بهترین مولتی نه تنها تو کل سری بلکه حتی نامزد بهترین مولتی سال هست.میدونم نبود بخش تک نفره خیلی ناراحت کننده برای این سری اما واقعا عالی مولتیش.
مرسی
به نظر شخصیم بهترین کال آف
کال آف مدرن وارفیر ۱
کال آف مدرن وارفیر ۲
کال آف بلک اپس ۲
کال آف دیوتی ۲ به خاطر شبکه و خاطرات گیم نت
مهم ترین دلیلش عرضهی سالیانس
واسه همینه سه تا استدیو داره باید استراحت بده به بازی
بنظر من بلک آپس چهار بازی سالانه نیست و شاید سال بعد دیگه کالاف دیوتی نبینیم و یهو مدرن وارفیر ۴ معرفی شد
به هرحال این بازی به یه بِرند تبدیل شده و هرچی بزنه میفروشه
البته میسون زنده می مونه اگه دو بار به پاهاش شلیک کنی
الان کالاف طوری شده که کلا مرحله هاش تکرارین فقط جاهاش عوض میشه تو بیشتر کالافا باید یه مرحله باشه که با ماشین باشی و شلیک کنی. مرحله همونه وای زمان و. جایی که توش هستی فرق میکنه تو کالاف ۶ جت اسکی. کالاف ۷ موتور کلا تکراری
دستتون درد نکنه آقای زاهدی 😉 واقعا مقاله ی باحال و جذابی بود و تمیدوارم این سری مثل گذشته بشه :inlove: من با آخرین cod که حال کردم ghosts بود و تمام :inlove: tnx
خواهش میکنم دوست عزیز
واقعا باید به شرکتایی مثه اکتیویژن و یوبی سافت چی گفت وقتی چیزی به جز پول واسشون ارزش نداره کو اون cod:mw series کو اون cod:black ops series کو اون ass: ezio series اصن کو prince of persia
ولی یکی از مشکلات اینه که یه عده که کلا چند ماهه گیم و شروع کردن و هیچ درک درستی از این هنر ندارن و یا متعصبه الکین هر سال و هربار که این بازیا بیشتر افت میکنن و بیشتر از ریشه هاشون دور میشن بازم از بازی و شرکت طرفداریه بیجا میکنن و بازم بازی رو میخرن اما ببینید مثلا تو بحثه لوت باکس تو star wars اگه گیمرا متحد نمیشدن و بازم میرفتن بازی و میخریدن و از بازی تعریف میکردن فرض کنین چی میشد و گیم ممکن بود به چه سمتی بره ولی بازیایی مثه cod و ass به دلیل محبوبیتی که دارن هرکاری کنن بازم ملت میرن میخرن ولی بازم میشه کاریش کرد که امیدوارم اتفاق بیوفته
جدا از black ops 1 که به نظر من بهترین نسخه بود bo2 , bo3 فاجعه بود کلا اینایی که تو آیندس چرت و پرت ان…
من نمیدونم چرا نمیان یه mw بسازن که تو زمان حاله کلا گیر دادن به گذشته و آینده اونور هم battlefield هم که فازش رفت روی گذشته فک کنم تنها امیدمون به توی این سبک medal of honor باشه.
سری بازیای کالاف واقعا خاطر انگیز بودن
خود من خیلی با این بازی خاطره دارم
از شخصیتای بازیش مث پرایس.ووتز و…
ولی متاسفانه این بازی از نظر گرافیک هیچ تغییری نمیکنه و فقط هردفعه که یه نسخه جدید ازین بازی عرضه میشه فقط یه سیستم قوی تر میخواد ولی اگه خوب دقت کنیم گرافیکش عین همون سریهای قبلشه.
اما با تمام این چیزها واقعا بازی call of duty یبازی بسیار عالی تو سبک اکشن.
همیشه این بازی داستان خوبی داشته
اما اگه نتونه تغییراتی توی بازی بده مطمئنم که بتلفید جاشو میگیره
خیلی از بازی ساز ها سعی کردند با ایجاد تغیر در بازی
اون رو قوی و زیبا نشون بدن اما بدتر گند زدن توش
برای مثال همین کالاف بلک اپس خب این عنوانی هست
که سه نسخه اولش فقط رو بخش داستانی تمرکز داشت
بعد چه جوری اومد یک دفعه کلید زد رو بخش آنلاین
امان ازدست این پول این خارجی ها که عقل ندارن میرن
زود میخرنش واقعا باید تاسف خورد
به نظرم کال اف باید بین حالت تک نفره هاش زمان بده برای سری بهتره فقط حالت مولتیش رو هر سال بده
گوست 😥