لذت ناب نبرد | نقد و بررسی Warriors Orochi 4 - گیمفا
لذت ناب نبرد | نقد و بررسی Warriors Orochi 4 - گیمفا
لذت ناب نبرد | نقد و بررسی Warriors Orochi 4 - گیمفا
لذت ناب نبرد | نقد و بررسی Warriors Orochi 4 - گیمفا
لذت ناب نبرد | نقد و بررسی Warriors Orochi 4 - گیمفا
لذت ناب نبرد | نقد و بررسی Warriors Orochi 4 - گیمفا

لذت ناب نبرد | نقد و بررسی Warriors Orochi 4

مصطفی زاهدی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۲۶
لذت ناب نبرد | نقد و بررسی Warriors Orochi 4 - گیمفا

در کنار انواع و اقسام عناوین بزرگ AAA که هر ساله شاهد عرضه انها هستیم، برخی بازیهای دیگر نیز ساخته می شوند که عملکرد و هدفی متفاوت نسبت به دیگر عناوین دارند. عناوینی که بازار هدفشان سرتاسر جهان یا اروپا نیست بلکه بازار هدفشان به برخی قسمت های کوچک خلاصه می شود. عناوین ژاپنی را می توان مثال بسیار مناسب در این زمینه دانست. تقریبا تمامی آثار ژاپنی(منظور از اثار ژاپنی بازی های ساخته شده به دست استودیوهای ژاپنی نیست. بلکه ان عناوینی مد نظر هستند که کاملا ساختار ژاپنی دارند و در مورد شخصیت ها و اتفاقات مربوط به این کشور هستند) با تمرکز اصلی روی داخل کشور ژاپن و مخاطبان ژاپنی ساخته و عرضه می شوند. این دسته بازیها شاید در کشور های اروپایی و امریکا هم عرضه شوند، اما یقینا با اقبال کمتری نسبت به بازیبازان ژاپنی مواجه خواهند شد. در این مقاله، قصد نقد و بررسی جدیدترین نسخه از یکی از این دسته فرانچایز های ژاپنی را داریم.جدید ترین نسخه از سری warriors orochi. با گیمفا همراه باشید.

ابتدا اجازه.دهید توضیحاتی در رابطه با خود این سری بدهم. اولین نسخه از فرانچایز warriors orochi در سال ۲۰۰۷ ابتدا در ژاپن، و سپس در فواصل مشخص در امریکا، اروپا و سایر کشور ها عرضه شد. در کل سری warriors orochi به عنوانی پل رابط بین دو سری dynasty warriors و samurai warriors عمل می کند و خود شامل عنوانی مجزا با محتویاتی کاملا جدید نیست. تمامی نسخه های این سری نیز شامل شخصیت هایی از دو سری dynasty warriors و samurai warriors بوده اند و مراحل و لوکیشن های بازی نیز اکثرا از این دو سری وام گرفته شده اند. Warriors orochi 4 نیز از این قاعده مستثنی نیست و روند کلی این سری را حفظ کرده است. در این نسخه بیش از ۱۷۰ شخصیت متفاوت وجود داذد که اکثریت انها از شخصیت های دو مجموعه dynasty warriors و samurai warriors هستند. همچنین مراحل یا اصطلاحا stage های بازی به جزء یکی دوتا مرحله خاص، همگی از دو سری dynasty warriors و samurai warriors گرفته شده اند. شاید بتوان گفت اولین نکته منفی بازی همین موضوع است. نبود محتوای جدید و تازه به شدت حس می شود و اگر نسخه هایی از دو سری dynasty warriors و samurai warriors را تجربه کرده باشید، این مساله را بهتر می توانید حس کنید. درست است این بازی دارای تفاوت ها و ویژگی‌های منحصر بفرد خود نیز هست، اما کلیات گیم پلی، شخصیت ها، مراحل و داستان بازی کاملا بر اساس دو فرانچایز بالا بوده است. این مسأله باعث شده است warriors orochi 4, حس استقلال خود را از دست بدهد. درواقع فلسفه وجودی این فرانچایز، ترکیب و ادغام دو فرانچایز dynasty warriors , samurai warriors بوده است، تا خلق یک ای پی جدی و مستقل و تازه.

لذت ناب نبرد | نقد و بررسی Warriors Orochi 4 - گیمفا

نقد و بررسی Warriors Orochi 4

برویم سراغ خود بازی. همانطور که پیش تر به این قضیه اشاره کردم، روند و کلیت سری warriors orochi در تمامی نسخه ها تقریبا یکسان و بدون تغییر بوده است. این نسخه هم از بقیه نسخهدهای سری مستثنی نیست. در بازی شما می توانید از بین شخصیت های موجود در بازی( که در مرور زمان و با گذراندن مراحل تعداد بیشتری در دسترس قرار می گیرند) سه شخصیت را انتخاب کنید و با انها به بازی بپردازید. جا دارد به این نکته اشاره کنم که warriors orochi 4 بیش ترین شخصیت های قابل بازی در یک بازی hack & slash در طول تاریخ را داراست و نام این بازی در کتاب رکورد های گینس نیز برای این رکورد به ثبت رسیده‌است. بگذریم… شخصیت های بازی دارای سه کلاس متفاوت هستند. Power, technique و speed. شخصیت های کلاس power, همانطور که از اسم ان نیز پیداست، شخصیت هایی هستند که اغلب سلاحهایی بزرگ و سنگین دارند و ضربات انها اسیب زیادی وارد می سازد. اما از طرف دیگر سرعت ضربات انها پایین است. شخصیت های کلاس speed, ببشتر تاکید بر ضربات سریع و کوتاه و پشت سر هم دارند که اسیب کمی وارد می سازند اما پیاپی و پشت سرهم هستند. شخصیت های کلاس technique نیز بیشتر بر روی ساخت کمبوهایی با تعداد بالا، ضربات با سرعت و اسیب متعادل تمرکز دارند. در طول بازی بازییازان می توانند بین این سه شخصیت جابجا شوند و در طی چشم به هم زدنی، شخصیت خود را جابجا کنند. البته هنگام بازی با یک شخصیت، دو شخصیت دیگر تیم سه نفره شما در حال مبارزه نیستند و اصلا دیده نمی شوند. لوکیشن های بازی نیز اکثرا شامل قلعه ها و مناطقی مشابه هستند.هر مرحله یا stage, دارای یکسری مأموریت ها و اهداف اصلی و یکسری مأموریت ها و اهداف فرعی است. اکثر اهداف و وظایف بازیباز در مراحل شامل کشتن فرمانده یا فردی خاص، یا باز کردن دروازه و یا کارهایی از این قبیل است. اهداف مراحل تقریبا در تمامی مراحل بسیار شبیه هم و یکسان است و انچنان شاهد تفاوت و خلاقیتی در این بخش نیستیم. تیم سه نفره خود را انتخاب کنید، و به نبرد هزاران نفر از دشمنان خود بروید!!! بله درست شنیدید. هزاران نفر. گیم پلی بازی دقیقا به همین صورت است و تقریبا در تمامی صحنه های بازی، شما در جنگی نابرابر با تعداد زیادی از دشمنان هستید. این مسأله باعث شده است تقریبا اکثریت فنون و حرکات جادویی و خاص شخصیت ها، مخصوص کشتن گروه زیادی از افراد باشند و به ندرت شاهد حرکات و فنون با برد کم و با تمرکز بر روی فردی خاص هستیم. در واقع مهم ترین تفاوت این سری با بسیاری از بازی های مشابه همین مسأله است. بازییازان در نبردی نابرابر به جنگ هزاران نفر از سربازان دشمن، و گاها برخی افسران و فرماندهان قدرتمند میروند. البته یاران و هم پیمانانی هم در نبرد ها دارید که تعداد انها بسیار بسیار کمتر از دشمنان است. اما باید بگویم بر خلاف انچه ممکن است در ذهن داشته باشید، بازی اصلا سخت و چالشی نیست و شما کار سختی را برای شکست دشمنان و اتمام مراحل ندارید. چون با وجود تعداد بسیار بالای سربازان دشمن، عملا سربازان کار خاصی انجام نمی دهند و هیچ حرفی برای گفتن ندارند. از بین خیل عظیمی از دشمنان، فقط هر از چند گاهی بعضی از انان به سمت شما تیر پرتاب می کنند و یا با سلاح خود به شما ضربه می زنند. وگرنه در اکثر مواقع دشمنان به شدت کند و ضعیف هستند و در حالی که شما در حال انجام فنون مختلف و زدن ضربات به انها هستید، انها از چپ و راست فقط ضربات شمارا دریافت می کنند و عملا هیج کاری برای مقابله و دفاع نمی توانند انجام دهند. حتی اگر با اسب خود یا پیاده درحال حرکت باشید، متوجه می شوید دشمنان بیشتر به دنبال شما می دوند تا که بتوانند مشکلی برای شما ایحاد کنند. یکی از دلایل اصلی این کار توسط سازندگان، حفظ طرفداران کم سن و سال و یا قدیمی این سری بوده است که با جنگیدن با دشمنانی ضعیفذعادت کرده اند. اما باید گفت این مسأله از یک جایی ببعد بسیار ازار دهند می شود و حس می کنید به جای گروهی از سربازان دشمن، در حال مبارزه با گروهی تک سلولی هستید. حتی در درجات سختی بالا اکثر اوقات خط سلامتی شخصیت شما بیش از سه چهارم پر خواهد بود و اکر احیانا اسیبی به شما وارد شود، با انجام بغضی حرکات و فنون خاص و وارد اوردن برخی ضربات، خط سلامتی شما دوباره پر می شود. حتی اگر شخصیتی که با ان در حال بازی هستید در حال مرگ باشد و خط سلامتیش به اخر نزدیک شود، به راحتی می توانید شخصیت خود را عوض کنید و دوباره به قتل عام سربازات دشمن ادامه دهید. در درجه های سختی اسان یا متوسط، پس از تغییر دادن شخصیت، خط سلامتی شخصیت قبلی که با ان بازی کرده بودید، با گذشت زمان پر می شود و در واقع دوباره پس از گذشت مدتی، می توانید از شخصیت قبلی با هط سلامتی بالا  استفاده کنید. این امکان در کنار هوش مصنوعی ضعیف و ناامید کننده بازی، باعث آسانی بیش از حد بازی شده است. به صورتی که انچنان تفاوت محسوسی بین درجه های مختلف سختی بازی وجود ندارد. یکی از دیگر نقاط منفی بازی، مربوط به برخی از افسران و فرماندهان بازی است. به این صورت که سازندگان برای سخت تر و چالشی تر کردن بازی، این امکان را برای برخی از باس ها و فرماندهان قرار داده اند که بعضا فقط با یک ضریه شمارا بکشند!!! که این حرکت نیز حرکتی بسیار غیرعقلانی بوده و به مانند نمک ریختن روی زخم فقط این مشکل بازی در بخش درجه سختی را بیشتر کرده است. در کل اگر سازندگان بیشتر بر روی هوش مصنوعی دشمنان کار می کردند و همجنین کمی دشمنان را فعال تر و با جنب و جوش بیشتر طراحی می کردند، هم بازی کمی چالش برانگیزتر میشد هم لذت انجام بازی افزایش پیدا میکرد. البته با وجود این دسته مشکلات، گیم پلی بازی همجنان لذت بخش،جذاب و البته بسیار سریع است که با قابلیت انتخاب بین ۱۷۰ شخصیت متنوع و مختلف، می تواند ساعت ها بازیبازان را سرگزم سازد.

بازی دارای بیش از ۷۰ مرحله(stage) بوده که البته ۵۰ مرحله از این ۷۰ مرحله اصلی، و بقیه فرعی هستند. نقشه ها و لوکیشن های مراحل بازی هم به مانند شخصیت ها، اکثرا از دو سری dynasty warriors و samurai warriors هستند و به ان صورت نقشه و مرحله ی جدیدی را شاهد نیستیم. یکی دیگر از مشکلات بازی مربوط به همین بخش مراحل یا stage هاست. آن مشکل هم، استفاده ی چندین و چندباره از یک نقشه مشابه در چندین مرحله است که به شدت آزار دهنده بوده و حس تکراری بودن را به بازیباز القا می سازد. یکی از لوکیشن های بازی بیش از سه-چهار بار در طول مراحل مختلف استفاده شده است که بسیار ازاردهنده بوده و به تجربه بازیباز لطمه می زند. اگر هم سازندگان می خواستند از لوکیشن و مرحله ای بیش تر از یکبار استفاده کنند، بهتر بود این کار را بیش تر از دو یا نهایتا در شرایط خاص سه بار انجام نمی دادند(ان هم نه برای  همه ی مراحل بلکه تعداد بسیار انگشت شماری)، اما هم تعداد نقشه ها و مناطق تکرار شده زیاد است، هم تعداد دفعات تکرار انها. فرض کنید که در نقشه ای مشغول به بازی هستید و بعد از بیست و پنج دقیقه بازی، تمامی ماموریت های اصلی و فرعی ان قسمت را به پایان رسانده و مرحله را کامل می کنید، دوباره بعد از جند مرحله می بایست در همان نقشه، از اول مشغول بازی شوید که این امر موجب تکراری شدن بازی می شود و حس خستگی را در بازیباز ایحاد می کند. هر چند در بعضی قسمت ها این استفاده دوباره و تکراری از برخی Stage ها قابل تحمل است، اما گاهی اوقات دیگر هیچگونه جای ارفاق و نادیده گرفتنی وجود ندارد.

لذت ناب نبرد | نقد و بررسی Warriors Orochi 4 - گیمفا

به جرأت می توان گفت امکان ندارد نتوانید شخصیت مورد علاقه خود از لحاظ مبارزه و شکل ظاهری را از بین ۱۷۰ شخصیت بازی پیدا کنید.

یکی از نکات مثبت که برای اولین بار در سری در این نسخه از ان استفاده شده است، استفاده بسیار سریع از اسب در جریان بازی است. در نسخه قبلی می بایست اسب خود را صدا بزنید و منتظر بمانید او به شما برسد که در این بین بعضا شاهد مشکلات فنی و هوش مصنوعی بودیم، اما در این نسخه با فشردن دکمه های مربوطه، شخصیت شما در کسری از ثانیه بر روی اسب ظاهر می شود و شما می توانید به سرعت حرکت کنید. درست است که در نگاه اول ممکن است این قضیه غیر عادی و شاید احمقانه جلوه کند، اما باید بگویم این امکان علاوه بر جلوگیری از باگ های مربوطه، موجب سریعتر شدن ریتم بازی نیز شده است که این مسأله لذت گیم پلی را بالا می برد. همچنین این نکته را هم باید بگویم که شما اسب جادویی خود را قبل از شروع بازی در منوی مربوطه می توانید انتخاب کنید. صحبت از منوی مربوطه شد بگذارید نگاهی به منوی اصلی بازی یاندازیم. قبل از شروع هر مرحله شما باید سه شخصیت اصلی را از بین شخصیت های مختلف انتخاب کنید که این کار ممکن است دقایق طولانی نیز به طول بیانجامد. چون جزئیات زیادی در این بخش وجود دارد. بعد از انتخاب سه شخصیت اصلی و شخصیت های پشتیبان و اسب و… باید مرحله مورد نظر را انتخاب کنید تا بتوانید بازی را مرحله اغاز کنید. در مورد خود منوی بازی هم باید بگویم در ابتدای کار به علت پیجیدگی و وجود بخش های مختلف ممکن است منوی بازی کمی گیج کننده به نظر برسد، اما در ادامه و پس از گذشت مدتی به خوبی به ان عادت می کتید. تنها کاستی که در این بخش وجود دارد به نظر من نبود عکس برای مراحل مختلف است. در واقع در قسمت مربوط به انتخاب stage, فقط اطلاعاتی متنی درباره خود مرحله داده شده است و شاهد هیچگونه عکسی از فضای مرحله نیستیم. اگر کمی منوی بازی از لحاظ بصری بیشتر کار شده بود می توانست بهتر و جذاب تر باشد.

در مورد جزئیات مربوط به هر شخصیت باید بگویم هر شخصیت، بصورت جداگانه دارای درخت مهارت (skill tree) است که در طول بازی با کسب skill point ها می توانید مهارت های جدید برای شخصیت های مورد علاقه خود باز کنید. البته باید بگویم تقریبا بیش از نیمی از مهارت ها شامل مهارت خاصی نمی شوند و فقط مواردی مانند خط سلامتی، انرژی mosou(انرژی mosou به نوعی همان mana محسوب می شود) را بالاتر می برند و تمامی مهارت ها لزوما حرکت یا امکان جدیدی را باز نمی کنند. این نکته را هم باید بگویم که انتخاب شخصیت و ارتقأ شخصیت ها، بیشتر برای لذت شخصی است تا تاثیر در گیم پلی چون شما هر شخصیتی یا هر سلاحی، مانند؛ شمشیر و پتک و نیزه و… و با هر ظاهری انتخاب کنید، آنچنان تفاوتی در روند پیشروی شما ایجاد نمی کند و همچنان به خوبی و آسانی می توانید اکثریت مراحل را پشت سر بگذارید. صحبت از سلاح ها شد اجازه دهید اشاره ای به سلاح های بازی نیز بکنم. همانطور که پیش تر گفتم، شخصیت های بازی از طیف وسیعی از سلاح ها شامل: شمشیر، پتک، تبر، نیزه و… استفاده می کنند. همچنین بعد از اتمام هر مرحله شما سلاح های جدیدی را در میدان نبرد به دست می اورید که هم می توانید از انها استفاده کنید، هم آنهارا به فروش برسانید. انتخاب با شماست.با ازاد کردن و در اختیار داشتن سلاح هایی قدرتمند تر برای شخصیت خود، شما عملا به یک هیولای غیرقابل مهار در میدان نبرد مبدل خواهید شد که دشمنان را به راحتی از پای در خواهید اورد. در واقع اگر شخصیتهای مورد انتخاب شما به روش بازی شما نزدیک باشند، سلاح های جدید برای شخصیت ها به دست بیاورید و درخت مهارت سه شخصیت خود را کامل کنید، عملا نود و نه درصد دشمنان هیچ حرفی برای گفتن نخواهند داشت و شما در میدان نبرد و در بین خیل عظیمی از دشمنان، یکه تازی خواهید کرد.

یکی دیگر از تغییرات ایجاد شده در warriors orichi 4 نسبت به نسخه قبل، حذف ایتم های مورد استفاده‌ از گیم پلی بازی است. بدین معنی که دیگر ایتم خاصی برای استفاده وجود ندارد که مثلا برای مدتی محدود قدرت ضربات شما را بالا ببرد یا دفاع شما را تقویت کند. البته نمی توان گفت حذف این بخش نکته ای منفی به حساب می اید چون گیم پلی این سری هیچگاه به جزئیاتی مانند ایتم های مورد استفاده، تکیه نکرده است. همچنین باید به این نکته اشاره کنم که بخش تغییر و ویرایش رنگ لباس ها و زره های شخصیت ها در ایندنسخه وجود ندارد و شما نمی توانید رنگ لباس و زره شخصیتهای خود را شخصی سازی کنید. نکته ای که نبود آن کمی توی ذوق می زند. به ویژه اینکه تعداد شخصیت های قابل بازی بسیار بالاست و اگر امکان شخصی سازی رنگ لباس ها و زره ها وجود داشت، هم بازیبازان وقت بیشتری را صرف انجام این بازی می کردند هم ظاهر شخصیت ها دچار یکنواختی نمی شد. امیدوارم در نسخه های بعدی سازندگان این امکان و قابلیت را در بازی قرار دهند زیرا امروزه شخصی سازی کوچکترین جزئیات شخصیت ها، تقریبا در تمامی بازی ها وجود دارد و به عنوان بخش مهمی از بازی محسوب می شود. به طور کلی باید بگویم گیم پلی بازی بسیار لذت بخش و سرگرم کننده است و هر چند که از کم و کاستی های مختلف رنج می برد، اما همچنان می تواند ساعت ها بازیبازان را سرگرم سازد.

لذت ناب نبرد | نقد و بررسی Warriors Orochi 4 - گیمفا

فنون و جادوهای مختلف از لحاظ هنری تنوع بالایی دارند.

در مورد داستان بازی هم باید بگویم داستان بازی warriors orochi در ادامه ی نسخه قب روایت می شود. زمانی که به نظر می رسید ثبات نسبی بر همه جا حکم فرما شده و قهرمانان و جنگجویان خطری را حس نمی کردند. خدای بزرگ یونان Zeus, با نقشه ای پیچیده و خطرناک، اتفافات مختلفی را اغاز می کند که باعث می شود یکبار دیگر این قهرمانان و جنگجویان در کنار هم، برای حل مشکلات پیش امده مبارزه کنند. همچنین علاوه بر Zeus, شخصیت های تاریخی غیر ژاپنی دیگری مانند Athena و Loki نیز در بازی حضور دارند. بخش قابل توجهی از داستان بازی به صورت متنی روایت می شود و شخصیت ها دوبه دو با هم به گفتگو می پردازند. در کل داستان بازی انچنان جای نقد و بررسی ندارد جون تنها هدف داستان بازی، کنار هم قرادادن شخصیت های بازی در نبرد های مختلف بوده است که در این امر نیز موفق بوده است.

در زمینه موسیقی هم باید اشاره کنم تمامی موسیقی های بازی حال و هوای ژاپنی داشته و کاملا بر اساس موسیقی ژاپنی ساخته شده اند برای همین دلیل کمی با موسیقی متن دیگر عناوین امروزی متفاوت اند. البته موسیقی بازی بسیار خوب بوده و هماهنگی مناسبی با نبرد های بازی و اتفاقات مختلف دارد. همچنین صداگزاری تعداد بسیار بالای شخصیت ها نیز بسیار کار سختی بوده که سازندگان به خوبی از عهده آن برامده اند.

در بخش گرافیک بازی هم باید عرض کنم از لحاظ فنی، گاه و بیگاه شاهد افت فریم یا مشکلات گرافیکی مانند داخل هم رفتن شخصیت ها خواهید بود که البته باتوجه به وسعت و تعداد شخصیت ها، قابل چشم پوشی هستند. در زمینه گرافیک هنری هم باید بگویم اصلا نباید انتظار یک عنوان نسل هشتمی را داشته باشید چون کیفیت یلفت ها آنچنان تعریفی ندارد. البته باید بگویم اصلا نباید گرافیک هنری این بازی را با دیگر عناوین مقایسه کرد چون به صورت کلی ساز و کار عناوینی مانند warriors orochi 4 بسیار متفاوت از بسیاری عناوین دیگر بوده است. در کل با توجه به نکات مختلف، باید گفت شاهد گرافیک هنری متوسط هستیم که البته به شدت جای پیشرفت دارد و می تواند بسیار بهتر از اینها عمل کند. در کل این بازی چه از نظر گرافیک فنی و چه از نظر گرافیک هنری عملکردی کاملا متوسط دارد

سخن پایانی:

دسته ای از عناوین هستند که فقط به قصد سرگرم ساختن مخاطبان ساخته می شوند و هدفی جز سرگرمی بازیبازان ندارند. این دسته عناوین نه دارای داستانی آنچنان پیچیده هستند، نه گرافیک هنری بسیار فوق العاده دارد و نه گیم پلی کم نقصی. بلکه این عناوین با ساز و کاری مشخص ساخته می شوند و به‌جای هدف گرفتن کل بازار فروش، فقط تمرکز خود را برروی گروهی خاص از بازیبازان منعطف کرده اند که البته در این امر هم موفق بوده اند. Warriors orochi 4 بازی کم نقصی نیست و از مشکلات مختلفی رنج می برد. از هوش مصنوعی بسیار ضعیف گرفته، تا استفاده افراط گونه از مراحل و لوکیشن های تکراری، تا عدم ارائه محتوای حدید، اما با وجود تمامی ای مشکلات، warriors orochi 4 گیم پلی لذت بخشی را به مخاطبان عرضه می کند که ساعت ها می تواند ان هارا فارغ از پیچیدگی های عناوین امروزی، سرگرم سازد…

لذت ناب نبرد | نقد و بررسی Warriors Orochi 4 - گیمفا

هیربدꕥ

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

لذت ناب نبرد | نقد و بررسی Warriors Orochi 4 - گیمفا
لذت ناب نبرد | نقد و بررسی Warriors Orochi 4 - گیمفا
لذت ناب نبرد | نقد و بررسی Warriors Orochi 4 - گیمفا
لذت ناب نبرد | نقد و بررسی Warriors Orochi 4 - گیمفا
لذت ناب نبرد | نقد و بررسی Warriors Orochi 4 - گیمفا
لذت ناب نبرد | نقد و بررسی Warriors Orochi 4 - گیمفا
لذت ناب نبرد | نقد و بررسی Warriors Orochi 4 - گیمفا
لذت ناب نبرد | نقد و بررسی Warriors Orochi 4 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • White noiz گفت:

    الان این بازی از مافیا ۳ و نید فور اسپید پی بک نمره اش بالاتر شد ‌‌؟
    Booooo :no:

    • aet گفت:

      قرار بود پایین تر بشه چون این بازی زیاد مشهوری نیست و اونا هستند؟؟؟
      Boooo به خودت …. :No: :No: :No:

      هیربدꕥ
      • arian 76 گفت:

        ابن بیشتر شکنجه هست تا بازی :rotfl:

        هیربدꕥ
        • VMahdi گفت:

          اسپم
          چون کامنت های اون پست تبلیغاتی بستس اینجا اعلام میکنم
          دوستان با سیستم های گیمینگ حرفه ایی هم نمیشه در حال حاظر بیت کوینت استخراج کرد به شکلی که در مدت یک سال استخراجی شما به رایال بیشتر از هزینه ی برق سیستمتون باشه !
          سرتون کلاه نره
          الان دیگه استخراج ها در فرام های مخصوص داره انجام میشه دیگه استخراج خانگی اونم با سیستم های خونگی به صرفه نیست.
          اگه میخواین با سیستم کار کنید به استخراج ارز های کم ارزش تر مشغول بشید

          • mahdi 2004 گفت:

            VMahdi ( بیت کوینت با سیستم های خونگی هم میشه به طور مثال اگه تویه چهار ماه هروز انجام بدی در روز شب تا صبح انجام بدی یا بیشتر میشه در چهار ماه به مبلغ ۷ الی ۸ تومن یا بیشتر هم رسید در صورتی بیشتر میشه که تعداد استخراج در روز بالا باشه) برای کسایی که میخوان به مبلغ زیر ۱۰ تومن برسن سیستم های خونگی هم کفایت میکنه (اگه زیر مجموعه هم داشته باشی و فعال باشن که خیلی زود تر و مبلغ بیشتری میتونی در بیاری :snicker: :rose:

            • PS4@PS4 گفت:

              به قول دوستمون این شکنجه هست من که نسخه قبلی شو یادمه حذف کردم (خیلی میگذره آخه 😉 :-|) ) اینو من نمیخرم دارم رفته بالا کنترل ps4 گرونه!!!

            • VMahdi گفت:

              عزیز جان با هر چیزی حتی گوشی تلفن همراه هم میشه استخراج کرد مسئله اینه پردازش محاسبات انقدر بالا رفته که شما کل سال هم سیستمت روشن باشه انقدر نمیتونی استخراج کنی که فقط‌ هزینه ی برق مصرفیت رو بده !
              بحث زیر مجموعه گیری هم که اصلا به استخراج بیت کوینت ربطی نداره !
              همونطور که گفتم الان با سیستم های خونگی فقط باید ارز های کم ارزش تر ماین کرد یعنی فقط میشه همون هارو ماین کرد نه چیز دیگر که هم ریسک عدم ثبات ارزشی اون ارز رو داره و هم تبدیل به ارز های رایج دیگه رو .

      • White noiz گفت:

        aet
        چه ربطی به مشهور بودن بازی است؟
        چرا انقدر زود قضاوت میکنی
        وقتی این بازی واسه ps2 اومد من تجربه اش میکردم و میدونم چجور بازی ایه
        من نمره ای که به این بازی دادن به نسبت نمره ای که به بازی های دیگه دادن که اونارو هم بازی کردم، نمره ی مناسبی نمیدونم

  • سلام دوست عزیز.
    اکثر دوستان تحریریه و گاها مخاطبان عزیز به دفعات زیاداشاره کردن که نمرات بازیهارو نباید با هم مقایسه کرد. این بازی هم توی مقاله اشاره کردم کلا بحثش از عناوین متداول جداست. نمره دادن و نقد کردنش هم متفاوت. از دیدگاه شما مثلا بازی مثل pokemon یا super Mario نباید متای بالا بگیره چون ااگه بگیره نشون میدهد از بازیای دیگه لزوما بهتره؟: اصلا و ابدا

    • White noiz گفت:

      جناب نوسینده ی محترم مرسی از زحماتتون
      اگر میگید نمره ی بازی ها رو نباید با هم مقایسه کرد اونوقت که نمره دادن و نمره گرفتن ارزشی نداره
      بعدش، بنده خودم بازی هارو بازی میکنم و به متای دیگر سایت ها توجه ای نمیکنم و برداشت خودم از بازی رو میگم.
      نظر بنده اینه که بازی ای مثل مافیا که بخاطر تکراری خوانده شدنش ۵ گرفت
      این بازی هم تکراری خوانده شد که درسته و حتی خیلی بیشتر از مافیا تکراری تره پس چرا نمره اش ۵ نشد؟
      اگه تکراری بودن انقدر فاکتور بدیه چرا واسه بعضی بازی ها این عنصر تکراری ویرانگره ولی واسه این بازی خیر؟
      باتشکر

      • دوست عزیز

        چه کسی به بازی مافیا ۳ نمره ی پنج داده؟؟
        اگر منتقد گیمفا بود نظر شخصیش بوده، هر چند به نظرم واقعا بی انصافیه…بعدشم ببینید نظر هر منتقد فرق داره، مثلا پالیگان به لست او اس داده ۷٫۵!!! ولی ممکنه به یه بازی که به نطرتون معمولی باشه بالای هشت داده باشه. در کل نمیشه نمرات منتقدان رو هم مقایسه کرد یا ملاک قرار دارد. این بازی کلا یه بازی سرگرم کنندس. باید تو همین خیطه هم نقد بشه. نه داستان پیجیده داره، نه گیم پلی با جزییات و نه نکته خاص دیگه ای. فقط جنبه سرگرمی صرف داره. برای همین این نمره هفت و هشت در این حیطه بهش داده شده
        در مورد قضیه مقایسه هم باید بگم نمره بی ارزش نمیشه، چون همچنان نشان دهنده ی برتری یه بازی در یه سبک یا حوزه ی خاص میتونه باشه. مثلا بازی پورتال ۲ که متاش ۹۷ رو اکثرا بهدعنوان برترین بازی معمایی تاریخ ازش یاد می کنن. ولی کسی نمیاد بگه متای پورتال دو از انچارتد و لست او اس هم بیشتره، چون بحثشون کلا جداست.

  • بازی قشنگیه ولی تو این شرایط فعلا خریدش به صرفه نیست فعلا فقط red dead

  • Senatorbigy گفت:

    واقعا نسخه ی قبلش خیلی سخت بود و اینم که صددرصد بازیه خوبیه ولی کو پول ?:-) 😉 ?:-) tnxxx

  • 313maxpayne گفت:

    اولین سری هاش روی پلی ۲ بود فکر کنم که به اسم بازی جومونگ می نداختنش به مردم!!! کلا اگر از سری های اولش بازی کرده باشین یه حالت نوستالژی داره براتون اکثرا اوتاکو های گیمر که سرشون تو مانگا و انیمه است این نوع بازیارو می پسندن…کلا دو ساعت بازیش کنی اعصابت راحت میشه….. بازیش خوبه از نظر من بهش ۸٫۵ می دیم

لذت ناب نبرد | نقد و بررسی Warriors Orochi 4 - گیمفا