خالق Yakuza: پس از شکست سگا در جنگ سخت‌افزاری، می‌خواستم نینتندو را تحت‌ تاثیر قرار دهم - گیمفا
خالق Yakuza: پس از شکست سگا در جنگ سخت‌افزاری، می‌خواستم نینتندو را تحت‌ تاثیر قرار دهم - گیمفا
خالق Yakuza: پس از شکست سگا در جنگ سخت‌افزاری، می‌خواستم نینتندو را تحت‌ تاثیر قرار دهم - گیمفا
خالق Yakuza: پس از شکست سگا در جنگ سخت‌افزاری، می‌خواستم نینتندو را تحت‌ تاثیر قرار دهم - گیمفا
خالق Yakuza: پس از شکست سگا در جنگ سخت‌افزاری، می‌خواستم نینتندو را تحت‌ تاثیر قرار دهم - گیمفا
خالق Yakuza: پس از شکست سگا در جنگ سخت‌افزاری، می‌خواستم نینتندو را تحت‌ تاثیر قرار دهم - گیمفا

خالق Yakuza: پس از شکست سگا در جنگ سخت‌افزاری، می‌خواستم نینتندو را تحت‌ تاثیر قرار دهم

امیرحسین نصرتی
۱۶:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
خالق Yakuza: پس از شکست سگا در جنگ سخت‌افزاری، می‌خواستم نینتندو را تحت‌ تاثیر قرار دهم - گیمفا

احتمالاً توشیهیرو ناگوشی (Toshihiro Nagoshi) را بشناسید؛ توسعه‎دهنده‌ی خوش‌ذوقی که بیشتر به‌خاطر خلق سری Yakuza شناخته می‌شود. اما قبل از این‌که او دست به خلق این مجموعه‌ی پرآوازه بزند، بازی F-Zero GX را با هم‌کاری نینتندو برروی کنسول گیم‌کیوب عرضه کرده بود؛ عنوانی که اکنون به الگویی قابل‌احترام در سبک خود تبدیل شده است.

در آن دوران، سگا (Sega) و نینتندو با هم برروی این بازی کار می‌کردند و هم‌کاری آن‌ها دقیقاً مربوط به زمانی می‌شود که سگا با پایان دادن به چرخه‌ی تولید دریم‌کست، به تازگی از زمینه‌ی تولید کنسول بازی کنار کشیده بود. در مصاحبه‌ای که اخیراً از ناگوشی در مجله‌ی EDGE به چاپ رسیده، او یادآور شده است که چگونه قصد داشت به نینتندو ثابت کند با این‌که سگا؛ شرکتی که در آن مشغول به کار بود، در جنگ کنسولی در برابر سایر رقبا شکست خورده بود، همچنان شرکت بزرگ و ارزشمندی است:

به‌طور کلی ما (سگا) و آن‌ها (نینتندو) شبیه به هم هستیم اما اگر بخواهم بیشتر وارد جزئیات شوم، در تصمیم‌گیری و زمان‌بندی این دو شرکت تفاوت‌هایی وجود دارد و من چیزهای بسیاری از آن‌ها آموخته‌ام. به‌طور خلاصه تمام این‌ها مربوط به فلسفه‌ی عینی‌گرایی آن‌ها می‌شود… توضیحش سخت است اما زمانی که من به آن‌ها می‌گویم “این خوب است، مگرنه؟” آن‌ها در پاسخ می‌گویند “شرکت ما هرگز اجازه‌ی چنین چیزهایی را نمی‌دهد.” من هیچ‌گاه سعی نکردم تا ذهنیت آن‌ها در مورد چیزی را تغییر دهم، حتی یک‌بار. به همین خاطر است که نینتندو پس از تمام این سال‌ها همچنان شرکت قدرتمندی است. به همین دلیل است که ما جنگ سخت‌افزاری را [به آن‌ها] باختیم.

اگرچه ما در جنگ سخت‌افزاری از آن‌ها شکست خوردیم، من همیشه می‌خواستم به نینتندو ثابت کنم که سگا چه شرکت بزرگی است. ما اصول و شخصیت‌های زیادی خلق کردیم و از بهترین تکنولوژی‌های روز استفاده کردیم تا هرکاری که می‌توانیم برای بهبود جلوه‌های گرافیکی انجام دهیم. حتی سخت کار کردیم تا بازی‌هایی اختصاصی برای سخت‌افزار سگا بسازیم در حالی که آن [ّبازی‌ها] هرگز فروش خوبی را تجربه نکردند. اما عنوان F-Zero در سراسر جهان بیش از ۱٫۵ میلیون نسخه فروش رفت. ما فهمیدیم تنها چیزی که باید بپذیریم این است که سگا توانایی فروش سخت‌افزار را ندارد (می‌خندد). به عنوان توسعه‌دهنده… ما نیازی به بدبینی نسبت به همه نداشتیم.

سرانجام اما تلاش‌های ناگوشی در تحت تاثیر قرار دادن نینتندو به نتیجه رسید چراکه او در ادامه می‌گوید:

پس از این‌که [F-Zero] منتشر شد، تماسی از طرف نینتندو دریافت کردم. آن‌ها گفتند که می‌خواهند تمام منابع کد‌هایی که برای بازی نوشته‌ شده‌اند را ببینند. می‌خواستند توضیح دهم که چگونه در آن دوره‌ی زمانی موفق به ساخت چنین بازی با آن بودجه‌ی محدود شده‌ایم. آن‌ها تعجب کرده بودند که ما چگونه چنین کاری را انجام داده‌ایم و نمی‌توانستند این موضوع را درک کنند. ما به دست‌آوردی رسیده بودیم که بسیار بالاتر از انتظار نینتندو بود.

F-Zero GX همچنان بهترین بازی مجموعه‌ و حتی بهترین بازی آن دوره میان هم‌سبک‌های خود به حساب می‌آید؛ بنابراین ناگوشی قطعاً در رسیدن به خواسته‌ی خود موفق شده است. البته این‌که نینتندو چطور پس از چنین موفقیتی، از هم‌کاری با او برای توسعه‌ی مجموعه‌ی Yakuza سر باز زد مایه‌ی شرم است اما خوش‌بختانه ناگوشی موفق شد ایده‌های خود را با سونی در میان بگذارد و پاداش تلاش‌هایش را بگیرد.

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

خالق Yakuza: پس از شکست سگا در جنگ سخت‌افزاری، می‌خواستم نینتندو را تحت‌ تاثیر قرار دهم - گیمفا
خالق Yakuza: پس از شکست سگا در جنگ سخت‌افزاری، می‌خواستم نینتندو را تحت‌ تاثیر قرار دهم - گیمفا
خالق Yakuza: پس از شکست سگا در جنگ سخت‌افزاری، می‌خواستم نینتندو را تحت‌ تاثیر قرار دهم - گیمفا
خالق Yakuza: پس از شکست سگا در جنگ سخت‌افزاری، می‌خواستم نینتندو را تحت‌ تاثیر قرار دهم - گیمفا
خالق Yakuza: پس از شکست سگا در جنگ سخت‌افزاری، می‌خواستم نینتندو را تحت‌ تاثیر قرار دهم - گیمفا
خالق Yakuza: پس از شکست سگا در جنگ سخت‌افزاری، می‌خواستم نینتندو را تحت‌ تاثیر قرار دهم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • صحبت از جنگ نرم افزاری شد باز یاد خبر دیروز افتادم که قراره کنسول بسازیم واسه خودمون!!!
    آخه مومن، شمایی که مسوولی و چیزی نمیدونی چرا نظر میدی ، شرکتی مثل سگا و گوگل نمیتونن دل به دریا بزنن و کنسول بسازن با این همه منابع مالی ، نینتندو بعد یه شکست بزرگ سوییچ رو میسازه با این سابقه، بعد میای میگی میخوای کنسول ملی بسازی؟!!!!
    گرافیکشو کدوم شرکت تولید میکنه پردازندشو چی؟
    گیم پدای به اصطلاح ایرانی تو چین تولید میشن .
    کارت میلی نمیتونیم بسازیم بعد کنسول!!!!!
    کاش میگفت باید به بازی AAخوب بسازیم .
    #کیا_#نشستن_#اونجا

  • اگه سگا غرورش رو میذاشت کنار و با سونی همکاری میکرد،‌اونوقت شاید مجبور نمیشد از چرخه ی کنسول سازی خارج بشه.

خالق Yakuza: پس از شکست سگا در جنگ سخت‌افزاری، می‌خواستم نینتندو را تحت‌ تاثیر قرار دهم - گیمفا