جنگ صد به تن | نقد و بررسی بازی Dynasty Warriors 9 - گیمفا
جنگ صد به تن | نقد و بررسی بازی Dynasty Warriors 9 - گیمفا
جنگ صد به تن | نقد و بررسی بازی Dynasty Warriors 9 - گیمفا
جنگ صد به تن | نقد و بررسی بازی Dynasty Warriors 9 - گیمفا

جنگ صد به تن | نقد و بررسی بازی Dynasty Warriors 9

محمد آریامقدم
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
جنگ صد به تن | نقد و بررسی بازی Dynasty Warriors 9 - گیمفا

هرچند که مجموعه Dynasty Warriors از انتشار اولین نسخه که به سال ۱۹۹۷ برمی‌گردد، بیشتر در کشورهای اطراف محبوب بوده، اما نسخه‌های اخیر آن توانسته‌اند که در اروپا و آمریکا نیز تبدیل به بازی‌هایی شناخته شده، شوند. اگرچه همواره نسخه‌های مختلف این مجموعه فرسخ‌ها با یک بازی بزرگ و موفق فاصله داشته‌اند، اما معدود طرفدارانی را می‌شناسم که از آن‌ها لذت می‌برند. طبیعتا هم در ژانر hack and slash و هم در سبک فایتینگ می‌توانیم صدها بازی نام ببریم که ارزش تجربه بیشتری نسبت به Dynasty Warriors و اسپین آف‌هایش دارند با این وجود در ژاپن و چین این مجموعه طرفداران زیادی دارد. شاید به خاطر حمایت، شاید هم به این خاطر که این مجموعه تاریخ این کشورها را بازگو می‌کند، Dynasty Warriors در کشورهایی مثل ژاپن و چین معمولا شکست نمی‌خورد. اگرچه تعداد بازیکنان نسخه‌های مختلف این فرنچایز در کشورهای دیگر چندان پرشمار نیست و البته انتظار چندانی هم نمی‌رود، با این حال نباید اندک طرفداران این مجموعه را نادیده گرفت. با احترام به طرفداران این فرنچایز، باید اعتراف کرد که همیشه انتخاب‌های بهتری نسبت به Dynasty Warriors وجود دارند مگر اینکه کنسول نسل هشتمی نداشته باشید یا اینکه واقعا همه بازی‌های ممکن را تجربه کرده باشید که مورد اولی محتمل و دومی تقریبا محال است. از انتشار آخرین Dynasty Warriors که Dynasty Warriors 9 باشد مدت زمان نسبتا زیادی می‌گذرد و قبول دارم که برای نقد و بررسی این عنوان حالا کمی دیر است! قاعدتا چنین مطلبی را باید سه یا چهار ماه پیش کار می‌کردم به خصوص آنکه پیش نمایش این بازی را نیز برای شما کاربران عزیز نوشته‌ام، با این وجود شاید هنوز هم نوشتن نقد و بررسی این بازی خالی از لطف نباشد. بهتر است که بیش از این وقت را تلف نکنیم و به سراغ نقد و بررسی بازی Dynasty Warriors 9 برویم.

طبق معمول کار خود را با داستان بازی شروع می‌کنیم و طبق معمول Dynasty Warriors 9 داستان سه امپراطوری چین را بازگو می‌کند. نکته شاخص بازی این است که اگرچه حدودا ۸۰ شخصیت قابل بازی در DW9 حاضر هستند اما برای شروع شما تنها یکی از سه شخصیت Cao Cao، Sun Jian و Liu Bei را می‌توانید انتخاب کنید که به ترتیب رئیس قبایل Wei ( آبی رنگ ) Wu ( نارنجی رنگ )  و Shu ( سبز رنگ ) هستند. Cao Cao و Liu Bei را تقریبا همه کسانی که با این مجموعه آشنایی دارند را می‌شناسند. Sun Jian نیز پدر Sun Ce و Sun Quan است که شاید مشهوریتش نسبت به دو همتای دیگرش کمی کمتر باشد. خلاصه قضیه این است که داستان بازی کلا به این سه امپراطوری خلاصه می‌شود. همان‌طور که گفته شد در Dynasty Warriors 9 حدودا ۸۰ شخصیت را ملاقات خواهید کرد که به مرور این شخصیت‌ها آنلاک می‌شوند. هر شخصیت می‌تواند برای خود داستان و مراحلی داشته باشد بدین ترتیب شما مثلا می‌توانید مراحل خاندان Wu را سه بار با سه شخصیت متفاوت به پایان برسانید. هرچند این موضوع ارزش تکرار بازی را افزایش می‌دهد، اما در عین حال قادر است جریان بازی را به طور کامل برای شما یکنواخت کند و دلیلش را هم بعدا توضیح خواهیم داد. در واقع شما در Dynasty Warriors 9 می‌توانید سرگذشت هر خاندان را از ابعاد مختلف دنبال کنید. داستان بازی یچزی نیست که بخواهیم در مورد آن خیلی بحث کنیم. صرفا تاریخ چین را در بازی خواهیم دید. برقراری با شخصیت‌های بازی خیلی میسر نیست، چون عملا شخصیت پردازی عمیقی صورت نگرفته است. موضوعی که برای این فرنچایز چندان جدید نیست و در نسخه‌های قبلی هم شاهد همین قضیه بوده‌ایم. در پیش نمایش عنوان Dynasty Warriors 9 نیز گفتیم که بیشتر افرادی که این بازی را می‌خواهند تجربه کنند خیلی به داستان آن توجه نخواهند کرد و به همین خاطر شخصیت پردازی بازی نیز چیزی نیست که بخواهیم به آن بپردازیم. Dynasty Warriors 9 در بخش گیم پلی شاید یک انقلاب باشد ولی در بخش داستانی، به ریشه‌های خود وفادار مانده است و تغییری ( چه مثبت و چه منفی ) نسبت به نسخه‌های گذشته نداشته است.

جنگ صد به تن | نقد و بررسی بازی Dynasty Warriors 9 - گیمفا

شخصیت‌های نسخه‌های گذشته در این نسخه نیز حضور دارند.

اساسا در Dynasty Warriors شما باید به تنهایی در مقابل یک لشگر مبارزه کنید. این را هر بازیکنی که تنها یک بار یکی از نسخه‌های این فرنچایز را تجربه کرده باشد خیلی خوب می‌داند. فرض را بر این می‌گذاریم که اصلا تاکنون حتی اسم Dynasty Warriors را هم نشنیده‌اید و ابتدا فضای بازی را برایتان توصیف می‌کنیم. شما یک شخصیت را انتخاب می‌کنید و با آن پا به میدان مبارزه می‌گذارید. سابقا به این شکل بود که در همان ابتدا بازی از شما می‌خواست که به نقطه‌ای رفته و کسی را بکشید و یا از کسی محافظت کنید. بعدا بدین شکل شد که شما هر وقت که دوست داشتید می‌توانستید پا به میدان نبرد بگذارید و قبل از شروع مرحله اصلی، می‌توانستید در کمپ نظامی بچرخید. Dynasty Warriors 9 یک بازی جهان باز است که از المان‌های نقش آفرینی استفاده می‌کند، هرچند نتوانسته است از این عناصر به اندازه کافی بهره ببرد. شما در مبارزات به همراه خود یک لشکر خواهید داشت که شامل سربازان پرشمار و فرمانده‌هانی با درجات نظامی مختلف می‌شود ولی شما هیچ موقع نمی‌توانید روی سربازان خود حساب کنید. آن‌ها فقط حکم یک سری تماشاگر را دارند و هیچ عکس‌العمل خاصی از خود نشان نمی‌دهند. در مورد سربازان دشمن نیز این موضوع صدق می‌کند. مشکل بزرگ شما عموما فرماندهان یا معاونین آن‌ها هستند که بسته به درجه سختی که بازی را روی آن تنظیم می‌کنید می‌توانند شما را اذیت کنند. Dynasty Warriors 9 از نظر گیم پلی تغییرات زیادی نسبت به نسخه‌های قبلی داشته است. المان‌های RPG در این نسخه نقش پررنگی‌تری دارند. حالا شما باید برخی ابزار را Craft کنید، سطح خود را به سطح مورد نیاز ماموریت بعدی برسانید و در محیط بازی به گردش بپردازید. در حالی که بسیاری از بازی‌های بزرگ دنیا چنین راهی را  در پیش گرفته‌اند و عموما هم موفق ظاهر شده‌اند، Dynasty Warriors 9 نیز چنین تغییراتی را در خود داده است. یک نقشه وسیع که البته مشکلات خودش را دارد، موضوعی که در موردش بحث خواهیم کرد. اولین موضوعی که قرار است به صورت مفصل در موردش صحبت کنیم بحث انتخاب کاراکتر است. شما می‌توانید تمام مراحل هر خاندان را با شخصیت‌های مختلفی به پیش ببرید. در نگاه اول این تفکر در ذهن شما تداعی می‌شود که هر شخصیت داستان خودش را دارد و بازی می‌خواهد جریان مبارزات یک قبیله را از چندین بعد برای شما به نمایش بگذارد. خب البته این تفکر چندان هم غلط نیست. این هم یکی از مزیت‌های بازی است و نباید آن را نادیده گرفت تازه این نکته را هم فراموش نکنید که به این ترتیب ارزش تکرار بازی هم بالا می‌رود. اما مشکل بزرگی که گریبان بازی را می‌گیرد این است که شخصیت‌های مختلف تقریبا مراحلی دقیقا شبیه به هم را دارند. در واقع شما یک مرحله را باید بارها و بارها تکرار کنید و تنها تفاوتش این است که شخصیتی که کنترل آن را به دست می‌گیرید متفاوت است. این قضیه اگر یکی دو بار تکرار شود مسئله‌ای نیست ولی مطمئن باشید در Dynasty Warriors 9 بیش از یکی دو بار تکرار شده است! طراحی مراحل به خودی خود مشکل خاصی ندارند. شما نمی‌توانید ایرادی به آن‌ها بگیرید ولی تکراری شدن آن‌ها بعد از مدتی، امری انکار ناپذیر است. تقریبا چیزی شبیه به مشکلی که Need for Speed Payback داشت. بنابراین با وجود تعداد زیاد شخصیت‌ها، شما شاید نهایتا بتوانید با ۵ کاراکتر از هر قبیله بازی را به پایان برسانید.

بازی از محیطی وسیع بهره می‌برد. پیشرفت فوق‌العاده‌ایست اما به شرطی که جزئیات فراموش نشوند. شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که یک بازی بسازید و بعد یک مپ بزرگ در آن قرار دهید و بازیکن تلاش کند نقطه به نقطه آن را زیرپا بگذارد. یک بازی جهان باز زمانی موفق است که دنیای آن از جزئیات کافی برخوردار باشد. Dynasty Warriors 9 فاقد چنین امتیازی است. DW9 محیطی وسیع دارد اما این محیط از جزئیات کافی برخوردار نیست و نمی‌تواند شما را به گشتن در خود تشویق کند. سازندگان به هیچ وجه نتوانسته‌اند از وسعت محیط به خوبی استفاده کنند و این موضوع ضربه سنگینی به جذابیت بازی می‌زند. به هیچ وجه قصد مقایسه نداریم اما برای درک بیشتر این موضوع نگاهی به عنوان The Witcher 3: Wild Hunt بیندازید تا متوجه شوید مقصود از جزئیات چیست. نمونه جدیدتر این قضیه را هم می‌توان در Assassin’s Creed Origins دید که با وجود وسعت نقشه بازی، باز هم از گشت و گذار در محیط لذت می‌بریم. البته اینجا طراحی محیط نیز حائز اهمیت است که بعدا به آن مورد نیز خواهیم پرداخت. Dynasty Warriors 9 از آن دست جهان باز‌هایی است که از وسعت نقشه خود نتوانسته‌اند استفاده کنند. روی کاغذ، Open World شدن بازی یک ویژگی شگفت‌انگیز در بازی است اما وقتی وارد بازی می‌شویم و برای اولین بار آن را تجربه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که اصلا شبیه به آن چیزی که فکر می‌کردیم نیست. همان‌طور که تاکنون متوجه شده‌اید، شما می‌توانید با شخصیت‌های مختلفی بازی را آغاز کنید. اینکه می‌توانید شخصیت خود را تغییر دهید نکته مثبتی است. هر شخصیت ویژگی‌های خاص خودش را دارد. برخی سرعتی هستند و برخی دیگر کمی کُند اما قدرتمندتر از سایرین خواهند بود. در واقع شما مبارزه با هر تیپ جنگجویی را که بخواهید می‌توانستید در DW9 تجربه کنید. از مبارزان هیکلی گرفته تا نیزه‌دارها، شمشیرزن‌ها و افرادی که از سلاح‌های عجیب و غریب در مبارزات خود استفاده می‌کنند. این تغییر کاراکتر یک امتیاز بزرگ برای Dynasty Warriors محسوب می‌شود که از قدیم‌الایام مورد ستایش قرار گرفته است. چیزی که شما را از تکرار بازی با یک کاراکتر دیگر ناامید می‌کند، عدم تنوع در مراحل است. اولا اساس مبارزات تغییری نمی‌کند ( البته انتظار تغییر هم نداریم! ) ولی مشکل اصلی اینجاست که Objective‌های شما نیز عموما مثل قبل هستند. دقیقا همان کارهایی را باید تکرار کنید و همان مراحلی را باید انجام دهید که با دیگر شخصیت‌ها به انجام رسانده‌اید. Chapter‌ها در بسیاری از موارد مثل قبل هستند و تغییری نکرده‌اند. البته منظور تغییرات خیلی جزئی نیست که اصلا شاید به چشم هم نیایند، منظور تغییراتیست که برای بازیکن جاذبه داشته باشند و بازیکن احساس کند تجربه جدیدی را با یک کاراکتر دیگر پیش رو خواهد داشت. از شما خواسته خواهد شد که شما همان دشمنان قبلی را دوباره نابود کنید و به رئیس نهایی برسید. مشکلی که در وهله اول شما را تشویق به تنها گذاشتن دشمنان دیگر و رفتن به سراغ مبارزه نهایی می‌‎کند و به مرور کلا بازی را برایتان خسته‌کننده خواهد کرد.

اضافه شدن ماموریت‌های جانبی به بازی قاعدتا اتفاق خوشحال‌کننده‌ای است ولی نه برای Dynasty Warriors 9! متاسفانه ماموریت‌های جانبی بازی تعریفی ندارند و تقریبا همه آن‌ها یک وجه اشتراک دارند، به منطقه X برو و فلان شخص را بکش! نمونه مشابه چنین مشکلی را در Assassin’s Creed Origins نیز می‌دیدیم! خبری از نوآوری در Side Quest‌های بازی Dynasty Warriors 9 نیست. هیچ کاری را قرار نیست انجام دهید که قبلا انجام نداده باشید و خلاصه برایتان بگویم; هیچ چیز جدیدی برای شما نخواهند داشت. البته شاید در ابتدا تحت تاثیر اضافه شدن این Quest‌ها قرار بگیرید و از آن‌ها لذت ببرید اما به مرور متوجه می‌شوید که در همه آن‌ها باید یک کار را انجام دهید! انجام چنین مراحلی البته ضروری خواهند بود و برای قوی‌تر شدن به آن‌ها نیاز دارید. المان‌های نقش‌آفرینی در Dynasty Warriors 9 خودنمایی می‌کنند و یکی از آن‌ها بحث Level است. مراحل در Dynasty Warriors 9 سطح، درجه یا Level دارند، بدین معنا که اگر مثلا لول شما ۵ است، از عهده مرحله‌ای که حداقل لول مورد نیازش ۱۰ است برنمی‌آیید. برای اینکه سطح خود را به سطح مرحله مورد نظر برسانید باید به انجام کارهای فرعی بپردازید که انجام Quest‌ها را نیز شامل می‌شود. ضعف در طراحی Quest.‌های بازی بلایی است که هیچکس نمی‌تواند منکر آن شود. لازم به ذکر است که در Dynasty Warriors 9 نمی‌توانید شخصیت خود را به لحاظ ظاهری شخصی‌سازی کنید. می‌توانید سلاح‌های خود را تقویت کنید یا کلا تغییر دهید. برای خرید سلاح می‌توانید به آهنگری‌های محیط بازی مراجعه کنید، البته غنائم جنگی نیز قابل استفاده هستند. سیستم انتخاب سلاح بازی به شما این امکان را می‌دهد که با قدرت کامل به سراغ مراحل جدیدتر بروید. خوشبختانه روی این موضوع به خوبی کار شده است. چرخه شب و روز نیز برای اولین بار پا به فرنچایز Dynasty Warriors 9 گذاشته است و تاثیری مثبت بر روی روند بازی خواهد گذاشت. رفتار NPC‌ها در طول شب و روز تغییر خواهد کرد و این یک فرصت فوق‌العاده در اختیار شما خواهد گذاشت که شب‌ها به دشمنان خود شبیخون بزنید. البته جلوه‌های بصری در شب نیز ضعف خود را نمایان خواهند کرد. اگرچه در بحث گیم پلی، این چرخه یک امتیاز مثبت برای بازی به شمار می‌رود ولی وقتی به بحث کیفیت گرافیکی می‌رسیم بازی چه در شب و چه در روز به شدت ناامیدکننده است. واضح است سازندگان برای بزرگ‌تر شدن نقشه بازی چیزهای زیادی را قربانی کرده‌اند. اگرچه شب فرصت مناسبی را برای غافلگیر کردن دشمنان به شما خواهد داد، اما خبری از event‌های خاص در شب نیست. در بعضی از بازی‌ها می‌بینیم که شب‌هنگام، فعالیت‌های جانبی خاصی اکتیو می‌شوند و شما از همین طریق هم می‌توانید از بازی بیشتر لذت ببرید و هم XP بیشتری جمع کرده تا نهایتا به سطح بالاتری برسید اما Dynasty Warriors 9 از این دسته بازی‌ها نیست. Dynasty Warriors 9 اگرچه مشکلاتی غیرقابل چشم‌پوشی دارد، اما نباید نکات مثبت آن را نیز نادیده گرفت. شما در DW9 می‌توانید شکار کنید و به ماهیگیری بپردازید. می‌توانید مخفی‌گاه خود را شخصی‌سازی کنید و همچنین به جمع‌آوری منابع جهت ساخت آیتم‌های جدید بپردازید. شکار کردن در بازی دقیقا مثل مبارزات بازی خواهد بود. کشتن صد گرگ با صد دشمن ( از جنس انسان ) تفاوتی ندارند.

جنگ صد به تن | نقد و بررسی بازی Dynasty Warriors 9 - گیمفا

شکار کردن یکی از قابلیت‌های جدید فرنچایز است.

ساخت یا Craft کردن آیتم‌های جدید هم نیازمند جمع‌آوری منابع است. به محض اینکه موارد مورد نیاز خود را به دست آورید با فشردن تنها یک دکمه می‌توانید یک سلاح جدید را خلق کنید و از مبارزه با آن در نبردهایتان لذت ببرید. نکته دیگری که در بازی باید به آن دقت کنید، تصرف پایگاه‌های جدید است. با هر کاراکتری که به سراغ بخش داستانی بازی بروید، یک رهبر به شمار می‌آیید. درست است که سربازانتان به دنبال شما راه نمی‌افتند اما تصرف قلعه جدید به قدرتمندتر شدن شما و ارتشتان کمک شایانی خواهد کرد. متاسفانه همه کارهای مهم و سخت را خودتان باید انجام دهید و این مشکل از سال ۱۹۹۷ گریبانگیر Dynasty Warriors بوده و اگرچه در برخی نسخه‌ها بهبودهایی داشته اما در مجموع به طور کامل حل نشده است. همان ابتدای این نقد و بررسی اشاره‎‌ای به ضعف سیستم Crafting بازی کردیم و وعده دادیم که در ادامه بیشتر راجع به آن بحث خواهیم کرد. در بازی‌های نقش‌آفرینی موفق، Craft کردن اهمیت ویژه‌ای دارد. یکی از عوامل موفقیت شما در بازی‌های RPG خصوصا اگر درجه سختی را روی بالاترین سطح تنظیم کرده باشید، استفاده درست از منابع و ساختن آیتم‌های مفید است. گاه این آیتم‌ها سلاح هستند، گاه وسایل دفاعی و بعضی اوقات هم معجون‌هایی برای افزایش سلامتی یا استقامت. مشکل Dynasty Warriors 9 اینجاست که شما می‌توانید بازی را به دفعات به پایان برسانید بدون آنکه اصلا از این ویژگی استفاده کنید. هر آیتمی که بخواهید را می‌توانید خیلی راحت بدست بیاورید و اصلا زحمت Craft کردن و گشتن برای منابع را به خودتان ندهید. همچنین پیدا کردن مواد خام برای ترکیب و ساخت یک ماده یا شی جدید کار سختی است و ارزش چندانی هم ندارد. شاید گه‌گاهی هم از این ویژگی استفاده مفید ببرید، شکی در آن نیست ولی در مجموع می‌توان گفت که سیستم Crafting نتوانسته جای خود را در DW9 تثبیت کند. در کنار مشکلاتی که از بازی خواندید، عدم تنوع در مدهای بازی را نیز اضافه کنید. بازی را می‌توانید با کاراکترهای مختلف در ۱۳ چپتر به پایان برسانید، جذاب است اما حتی بدون در نظر گرفتن مشکلات و کمبودهای بازی، باز هم برایتان خسته‌کننده خواهد شد. در نسخه‌های قبلی شاهد بخش‌هایی چون Survival و یا Challenge Mode بودیم، بخش‌هایی که در Dynasty Warriors 9 غایب هستند، بگذریم از اینکه خبری از بخش آنلاین هم در بازی نخواهد بود. در واقع بازی شما را عملا مجبور به تکرار بخش داستانی با شخصیت‌های دیگر می‌کند و اگر این را دوست ندارید، می‌توانید بازی را کنار بگذارید. در نسخه‌های قبلی این امکان وجود داشت که بازی را دو نفره انجام دهید. بدین ترتیب که صفحه به دو قسمت تبدیل می‌شد و بازیکنان می‌توانستند شخصیت مورد نظر خود را انتخاب کرده و با هم به بازی کردن بپردازند. این امکان هم از بازی حذف شده است و مثل قریب به اتفاق بازی‌های موجود در بازار، تنها یک نفر در آن واحد می‌تواند به بازی کردن بپردازد. حالا اینکه دلیل حذف شدن چنین بخش‌هایی چیست را خدا می‎‌داند!

فکر نمی‌کنم لازم باشد که وجود اسب در بازی را تایید کنم. برای مسافت‌های طولانی می‌توانید از اسب استفاده کنید. نقش اسب‌ها در مبارزات کم‌رنگ است و حتی بهتر است که در حالت پیاده ( on foot ) به مبارزه با دشمنان بپردازید. برای مسافت‌های طولانی نیز می‌توانید از قابلیت Fast Travel استفاده کنید. با توجه به ضعیف بودن طراحی محیط و تقریبا خالی بودن آن، این قابلیت بسیار کارامد خواهد بود. نقطه قوت بازی مبارزات آن هستند. مبارزات Dynasty Warriors همواره جذاب بوده‌اند و این سریال در Dynasty Warriors 9 نیز ادامه دارد. در بازی Combo‌های متنوعی را شاهد هستیم. اساس Combat System بازی با نسخه‌های گذشته تفاوتی ندارد، همان سیستم گذشته را اگر در Dynasty Warriors 9 می‌دیدیم از آن لذت می‌بردیم، حال آنکه شاهد بهبودهایی هم هستیم. Mosou Attack‌ها یا حملات موسو که در واقع ترکیبی از ضربات معمولی با ضربات قدرتی هستند به بازی اضافه شده‌اند. این نوع حملات علاوه بر جذابیتی که به بازی می‌بخشند، می‌توانند کار را برای شما راحت‌تر کنند. با توجه به اضافه شدن سیستم Recommended Level به بازی، این امکان وجود دارد که کار برای شما کمی سخت شود، خصوصا اگر سطحتان پایین‌تر از انتظارات باشد، در چنین حالتی این نوع حمله به کار شما می‌آید. این نوع حمله تعداد پرشماری از دشمنان را از نقشه بازی حذف می‌کند و برای پاکسازی محیط یا خلوت کردن میدان نبرد به شدت توصیه می‌شود. این نوع حمله همچنین می‌تواند عده‌ای از دشمنان را گیج کرده ( حالت Stun ) و برای مدتی محدود آن‌ها را به موجوداتی بی‌خطر تبدیل کند. انوع دیگری از حمله مثل Trigger Attacks و همچنین Flow Attacks نیز به بازی اضافه شده‌اند که نسبت به Mosou Attack‌ها از قدرت کمتر برخوردار هستند. اگر بخش آموزشی یا Tutorial بازی را Skip نکنید، انواع حمله را به شما آموزش خواهند داد و این آموزش در قالب مبارزه با دشمنان واقعی خواهد بود. پس به شما توصیه می‌کنیم اگر هنوز بازی را تجربه نکرده‌اید، به هیچ عنوان بخش آموزشی را دست‌کم نگیرید. با توجه به ترکیبی بودن این حملات، طبیعی است که شما باید از دکمه‌های مختلفی استفاده کنید. بنابراین اگر ندانید که کدام دکمه‌ها برای چه نوع حملاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از یکی از مزیت‌های بازی خود را محروم می‌کنید. بر اثر تجربه نیز بعید است که بتوانید مبارزات بازی را به طور صد در صد فرا بگیرید.

بدون هیچ‌گونه مقدمه‌چینی خاصی باید بگویم که جلوه‌های بصری بازی به شدت Dynasty Warriors 9 را زیر سوال می‌برند. بازی از داستانی قابل قبول بهره می‌برد، گیم پلی بازی نیز هم نقاط قوت و هم نقاط ضعفی دارد، در بخش صداگذاری و موسیقی نیز DW9 نمره قبولی را خواهد گرفت اما وقتی به گرافیک بازی می‌رسیم، خیلی سخت می‌شود چیزی را پیدا کرد که بتوان از آن تعریف نمود. ایرادات بازی در این زمینه متاسفانه خیلی بیشتر از نکات مثبت آن هستند و به جز یکی دو مورد، نمی‌توان تعریف خاصی از DW9 داد. کیفیت تکسچرها چه از دور و چه از نزدیک که کلا زیر سوال هستند! بازی در این زمینه نه تنها در حد بازی‌های نسل هشتمی نیست، بلکه اغراق نمی‌کنم اگر بگویم برخی از بازی‌های نسل گذشته نیز در رقابت با Dynasty Warriors 9 می‌توانند از آن پیشی بگیرند. نقشه بازی وسعت زیادی دارد و این در ابتدا امیدوار کننده است اما بیش از ۵ دقیقه طول نخواهد کشید تا کلا از گشت و گذار در این محیط خسته شوید، مگر اینکه کلا از آن دسته افرادی باشید که گرافیک یک بازی اولویت آخرشان است که تازه در این صورت نیز به مشکلاتی برخواهید خورد که بالاتر نقدشان کردیم. قصد تخریب یا کوبیدن بازی را ندارم، اما مشخص است که سازندگان اصلا روی طراحی تکسچرها وسواس به خرج نداده‌اند. چنین ضعفی را آن هم برای یک بازی که برای پلتفرم‌های Xbox One و PS4 منتشر می‌شود هیچ بهانه‌ای توجیه نمی‌کند. بالا بردن رزولوشن و تغییرات در تنظیمات گرافیکی نیز مشکلی را حل نمی‌کند و مجبور هستید با همین کیفیت تا پایان بازی بسازید. حالا چنین مواردی را کنار بگذارید و به گرافیک فنی بازی فکر کنید که آن هم تعریفی ندارد. باگ‌های فراوان و مشکلات فنی بازی جای هیچ گونه دفاعی ندارند. علاوه بر این موارد، انیمیشن‌های بازی نیز از مشکلات فراوانی رنج می‌برند. در چنین شرایطی البته، نباید از طراحی شخصیت‌ها غافل شد که یک سر و گردن بالاتر از دیگر مسائل مربوط به گرافیک ( چه فنی و چه هنری ) بازی است. البته افکت‌های گرافیکی بازی نیز قابل قبول هستند و می‌توان از آن‌ها راضی بود. بخش صداگذاری و موسیقی بازی، اگرچه انتقادات زیادی را برانگیخته است اما شخصا مشکلی در آن ندیدم. طرفداران قدیمی Dynasty Warriors از غیبت صداپیشگان قبلی این مجموعه می‌نالیدند. شاید در ابتدا عادت کردن به صداپیشگان جدید کمی مشکل باشد اما به تدریج احتمالا متوجه می‌شوید که انتقادات کمی غیرمنصفانه بوده و بیشتر حالت تعصبی دارند. این در حالی است که موسیقی‌های بازی جای تعریف و تمجید دارند. ساندترک‌های بازی گوش نواز بوده و کاملا با تم بازی همخوانی دارند.

جنگ صد به تن | نقد و بررسی بازی Dynasty Warriors 9 - گیمفا

مبارزات بازی نسبت به نسخه‌های گذشته از جذابیت بیشتری برخوردار هستند.

اگر بخواهم نظرم را صادقانه بیان کنم، باید بگویم که از Dynasty Warriors 9 ناامید شدم! اگر بدون دنبال کردن اخبار قبل از انتشار به سراغ این بازی بروید، فکر می‌کنم تجربه‌ای لذت‌بخش را برایتان به ارمغان خواهد آورد اما با توجه به اطلاعاتی که قبل از انتشار بازی در اختیار کابران قرار گرفته است، حدس می‌زنم هایپ شده باشید. Dynasty Warriors 9 یک بازی متوسط است که نوآوری‌های زیادی را در خود می‌بیند، تغییراتی بنیادین و اساسی که می‌توانستند این نسخه را تبدیل به بهترین Dynasty Warriors تاریخ کنند، نسخه‌ای که آغاز مسیری جدید برای این فرنچایز باشد منتهی عدم کار بر روی جزئیات و توجه بیش از اندازه به وسعت محیط و آزادی عمل بازیکن سبب سقوط این عنوان شدند. Dynasty Warriors 9 کماکان مبارزات لذت‌بخشی دارد و رسالت اصلی خود که سرگرم کردن بازیکن باشد را به نحو احسن انجام داده است. اما اگر بخواهیم اصولی این بازی را بررسی کنیم، Dynasty Warriors 9 پس از موفقیت‌های Dynasty Warriors 8، یک قدم رو به عقب برای این مجموعه به شمار می‌رود.

جنگ صد به تن | نقد و بررسی بازی Dynasty Warriors 9 - گیمفا

 

AminHdri

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جنگ صد به تن | نقد و بررسی بازی Dynasty Warriors 9 - گیمفا
جنگ صد به تن | نقد و بررسی بازی Dynasty Warriors 9 - گیمفا
جنگ صد به تن | نقد و بررسی بازی Dynasty Warriors 9 - گیمفا
جنگ صد به تن | نقد و بررسی بازی Dynasty Warriors 9 - گیمفا
جنگ صد به تن | نقد و بررسی بازی Dynasty Warriors 9 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • oliana گفت:

    من همیشه عاشق این سری بودم ولی توی ۹ واقعا گند زدن بدجور هم‌گند زدن……

  • death گفت:

    اول از همه این بازی طرفدار های خاص خودش رو داره و حتی همون طرفدار ها(از جمله خودم) میدونند که این سری بازی رو همه باهاش ارتباط برقرار نمیکنند و اونقدرا هم بازی های شاخی نیستند
    من از نسخه چهار به بعد سلسله جنگجویان همه رو بازی کردم و این بدترین نسخه سری هست از نسخه ۶ هم حتی بدتره
    صداگذاری و دوبله انگلیسی افتضاحه چون کار رو صداگذار های همیشگی سری انجام ندادند و شرکتی هم که این کار رو برعهده گرفته تجربه کار صداگذاری واسه بازی نداره و در یک کلمه افتضاحه
    گیم پلی بازی خیلی بدتر شده از سلاح های تکراری بگیر تا کل مبارزه که توضیحش سخته
    محیط بازی خشک بدون تنوع شکار حیوانات خیلی مسخره و پر از باگ هست
    حتی رو منوی اولیه بازی کار نشده
    برای هر مرحله یا stage ای که قبلا بود الان باید مسافت های طولانی و خسته کننده رو طی کنید و حتی fast travel هم کمکی نمیکنه و باعث شده که احساس یه دست بودن نداشته باشه
    یه سرافکندگی بزرگ بود این نسخه و تمام طرفدارهاش رو ناامید کرد

  • 30nabhl گفت:

    من خودم فن و عاشق این سری ام
    ولی اینو همون یه ساعت اول حذفیدم
    یه بار دیگه نصب کردم بازم همون اول حذفیدم
    گرافیک بازی به هیچ وجه حرفی برای گفتن نداره
    سیستم کمبو و مبارزه بشدت مضخرف شده
    با توجه به اینکه مبارزه توی این بازی چالش سختی حساب نمیشه رفتن به یه مکان خیلی دور تا یا نفرو بکشی خیلی
    کسل کنندس و اوپن ورلد بودن بنظرم واسه این بازی لازم نبود
    البته اگه میتونستن اوپن ورلد بودنو بهتر از آب دربیارن شاید یه فرجی میشد ولی نتونستن
    و اینکه بعضی افراد ضعیف توی بازی (اونایی که باس فایت نیستن و حمله هم بلد نیستن) خط سلامتی طولانی دارن خیلی چرته همش میزنی میخورن زمین بلند میشن دفاع نمیکنن و باید دوباره بزنیشون بخورن زمین و … (که این مشکل تو نسخه آخر سامورایی هم بود)
    باگهای مضخرف
    بهینه سازی افتضاح و افت فریم با وجود سیستم قوی
    کرک فیکس کنترلر هم کاملا درست نیست بعضی وقتا a و b رو اشتباه نشون میده
    جای دکمه بعضی حرکتا هم تو کیبرد و هم تو کنترلر عوض شده و جاشون توی کنترلر قابل تعویض نیس

  • Nima.ZM گفت:

    ۶؟؟؟؟؟ کم نیست به نظرتون ؟؟؟؟

  • progamer گفت:

    سلام ، نقد خوب و جامعی بود ، من یکی از طرفدارای این سری هستم و کلا از داستان امپراطوری سه برادر خوشم میاد چندتا نکته خواستم بگم : اول اینکه بنظرم هایپ شدن چیزی بود که تقصیر خود طرفدار بوده! نباید از این بازی و تیمش و کمپانیش انتظار زیادی داشت مثلا تو بحث گرافیک درسته در مقایسه با بازی های روز کم میاره اما نسبت به خودش واقعا قابل قبوله آب هوای زنده و اینکه شاهد وزش باد و حرکت دخرتا و گیاهان هستیم حتی در برخی بازی های امروزی وجود ندارد اینم قبول دارم که مثلا کات سینا خوب نشده حرکات مصنوعیه . درمورد مپ بازی و جزییات درست میگی بنظرم اگه انتظار داریم این بازی به یک بازی نقش افرینی با مشخصه های امروزی تبدیل بشه هم برای ما و هم برای سازنده ها دشواری هایی رو ایجادمیکنه چون اصلا در تخصص سازندگانش نیس و البته هم شرقیا و بخصوص طرفدارای این سری بیشتر از جزیات مثلا نقشه یا گرافیک به دنبال مبارزات هستند در کل شخصا من با نسخه های قبلی لذت میبردم و این نسخه بجز موارد معدود در تمام زمینه ها پیشرفت داشته و اینم بگم واقعا نباید انتظار داشت بازیای ژاپنی مانند این عموما یک نسل از نسل فعلی عقب هستن ، خسته نباشی :rose: :rose:

  • JUST me گفت:

    این همون مختار خودمونه رفتن تقلید کردن ازش 😀 مرسی بابت نقد

  • srhz گفت:

    بهینه سازیش افتضاااااااحه اصلا رو pc نمیشه بازی کرد به خاطر همینم از اینکه شکست خورد و فروشش کم بود خیلی خوشحال شدم

  • matin4644 گفت:

    من نسخه دوم این بازی رو توی ps2 بازی میکردم خیلیی خوب بود

  • PARSA_KHAN گفت:

    از نقد زیبا ممنون با نمره هم کاملا موافقم واقعا خیلی از نسبت به قبلا کمبود داره
    اصلا اینو بیخیال به سر دلار چی اومده میترسم شاید نتونیم خیلی از شاهکارا رو بخریم 😥 🙁

  • گمنام گفت:

    بعد از باز کردنس خیلی ناراحت شدم، شخصیتی مثله گوان یو حقشه که یه بازی داستانی جدا و شاهکار براش ساخته، خیلی بهتز از شخصیتای تخیلیه

جنگ صد به تن | نقد و بررسی بازی Dynasty Warriors 9 - گیمفا