هیولاهای باستانی | نقد و بررسی بازی Titan Quest - گیمفا
هیولاهای باستانی | نقد و بررسی بازی Titan Quest - گیمفا
هیولاهای باستانی | نقد و بررسی بازی Titan Quest - گیمفا
هیولاهای باستانی | نقد و بررسی بازی Titan Quest - گیمفا

هیولاهای باستانی | نقد و بررسی بازی Titan Quest

محمد آریامقدم
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
هیولاهای باستانی | نقد و بررسی بازی Titan Quest - گیمفا

در سال ۲۰۰۶، THQ عنوانی را منتشر کرد که اگرچه با بازخوردهای مناسبی از طرف کاربران استیم مواجه شد اما نتوانست متای جالبی را کسب کند. Titan Quest که محصول Iron Lore Entertainment است، ابتدا برای ویندوز منتشر شد. این استودیو که در سال ۲۰۰۸ نابود شد عنوان خاصی را درکارنامه خودش ندارد که بتوانیم به واسطه آن بازی، استودیو را معرفی کنیم، تنها چیزی که شاید برای شما جالب باشد اینست که برخی از اعضای سابق Iron Lore Entertainment بعدا استودیویی تحت عنوان Crate Entertainment را تاسیس کردند. با این وجود، حضور نامی مثل THQ در زیر کاور بازی می‌تواند هر بازیکنی را جذب کند. همانظور که گفته شد بازی در ابتدا برای ویندوز منتشر شد و در استیم نیز کاربران زیادی به آن علاقه نشان دادند. اگرچه منتقدان به این بازی نمرات جالبی نداده‌اند، اما کاربران استیم رضایت خود را نشان داده و به نظر Titan Quest از آن دست بازی‌هایی است که با وجود مشکلات متعددش می‌تواند برای بازی‌بازان جالب باشد. Titan Quest بعد از ۱۲ سال، حالا برای دو کنسول نسل هشتمی Xbox One و PS4 نیز منتشر شده است. ورژن آی او اس و اندروید بازی نیز در سال ۲۰۱۶ در اختیار کاربران قرار گرفت و اکنون حتی کاربران Nintendo Switch نیز می‌توانند این عنوان را تجربه کنند. Titan Quest البته بیشتر بخاطر جذابیتش در بخش چندنفره مورد استقبال قرار می‌گیرد و به عنوان یک بازی Single Player طرفداران زیادی ندارد. استایل بازی شبیه به Diablo بوده و از المان‌های نقش آفرینی و Hack and Slash هم در آن استفاده شده است. Titan Quest از آن دسته بازی‌هایی محسوب می‌شود که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد با این وجود، شاید بد نباشد نگاهی به ورژن نسل هشتمی آن داشته باشیم.

هیولاهای باستانی | نقد و بررسی بازی Titan Quest - گیمفا

توجه داشته باشید که نسخه PC این بازی در سال ۲۰۰۶ منتشر شده و نقد و بررسی این بازی مربوط به نسخه‌های نسل هشتمی می‌شود.

این روزها هر بازی‌بازی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارد، موضوعی که باعث می‌شود همه ما تعریفی از ژانر RPG در ذهنمان داشته باشیم. اصلا لازم نیست که راجع به این ژانر که اتفاقا این روزها طرفداران زیادی هم پیدا کرده توضیح دهیم. تقریبا هر بازیکنی دست‌کم با وجود عناوینی چون Skyrim و The Witcher این ژانر را خیلی خوب شناخته است. بازی‌هایی که از المان‌های نقش آفرینی در خود استفاده می‌کنند عموما بازی‌هایی با داستان غنی و شخصیت پردازی قدرتمند به شمار می‌روند. Titan Quest اما اگرچه یک بازی نقش آفرینی به شمار می‌رود اما تفاوت‌های فاحشی با سری بازی‌های مذکور دارد بنابراین نه در بخش داستان و نه در بخش گیم پلی و یا حتی گرافیک نباید انتظار بالایی از آن داشت. علاوه بر این‌، Titan Quest یک بازی ARPG است که در واقع یکی از زیرژانرهای RPG به شمار می‌رود. عنوان Titan Quest که همان‌طور که قبلا اشاره کردیم شباهت‌هایی هم به Diablo دارد ما را به یونان باستان می‌برد. البته این یونان را با یونانی که در بازی‌های AAA مثل Assassin’s Creed Odyssey یا God of War می‌بینیم اشتباه نگیرید. پس از یونان باستان، شما به مصر و قاره آسیا و چین نیز سفر خواهید کرد. در این بازی ARPG شما موظف هستید که از آزاد شدن افسانه‌های غول‌پیکر از اسارت جلوگیری کنید و اگر در این راه ناموفق باشید حیات بشر برای همیشه نابود خواهد شد. حفاظت از انسانیت ایده چندان جدیدی نیست و قبلا هم با چنین ایده‌ای در بازی‌ها مواجه شده‌ایم و ایده نسبتا جذابی هم به شمار می‌رود. برای بازی‌هایی مثل Titan Quest البته سخت‌گیری زیاد در این مورد جایز نیست، نباید انتظارات خود را خیلی بالا ببریم. قاعدتا داستان بازی برای کسی که به هدف بازی کردن عنوانی مثل Titan Quest پشت پلتفرم خود می‌نشیند اولویت خیلی بالایی نیست. به هر حال، داستان بازی همین است; با افسانه‌های غول‌پیکر بجنگید و انسانیت را زنده نگه دارید. در مسیر خود به Side Quest‌ها نیز برخورد خواهید کرد که به وقتش در موردشان صحبت می‌کنیم. اگر بخواهیم کمی ریزبینانه‌تر به داستان بازی نگاه کنیم، هدف بازیکن در این بازی شکست دادن سه تایتان معروف به Telkines خواهد بود. این تایتان‌ها توسط خدایان Olympus از اسارت خارج شده تا دنیای انسان‌ها را نابود کنند. این شما هستید که با تجهیزاتی که دارید باید جلوی خدایان و تایتان‌ها قد علم کنید. داستان بازی در کل راضی کننده به نظر می‌رسد و همان‌طور که گفتیم نباید در این زمینه وسواس خاصی به خرج بدهید.

همان‌طور که اشاره کردیم این بازی قبلا برای رایانه‌های شخصی در سال ۲۰۰۶ منتشر شد و حالا مدتی از انتشار آن برای کنسول‌های نسل هشتمی می‌گذرد. با توجه به این‌که ۱۲ سال از انتشار نسخه PC بازی می‌گذرد، طبیعیست که انتظار یک بازی متفاوت از لحاظ گرافیکی را داشته باشیم. در چنین حالت‌هایی معمولا دست به گیم پلی بازی زده نمی‌شود و تمرکز روی جلوه‌های بصری، کیفیت تکسچرها و بافت‌ها و به طور کلی موارد این‌چنینی است. در واقع اگر احیانا Titan Quest را قبلا روی PC تجربه کرده باشید، با گیم پلی بازی آشنایی کافی دارید و از نقاط ضعف و قوت آن نیز مطلع هستید با این وجود مطلبی که می‌خوانید همان‌طور که از تیتر پیداست نقد و بررسی بازی بوده و شامل تمامی بخش‌های آن می‌شود. پس در ابتدا داستان را برایتان باز کردیم و حالا نوبت به گیم پلی بازی می‌رسد. شما در بازی Titan Quest مثل دیگر بازی‌های مشابه باید کارهای آشنایی نظیر گشت و گذار در محیط بازی، شکست دادن هیولاها و غول‌ها، با موفقیت به پایان رساندن quest‌ها و کشف آیتم‌های ویژه را انجام دهید. یکی از نقاط قوت بازی که پس از چند ساعت تجربه به آن پی خواهید برد تنوع دشمن‌هاست. پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم که بازی در چند لوکیشن مختلف جریان خواهد داشت و حالا به عنوان یک نکته تکمیلی، باید بدانید که تنوع لوکیشن‌ها به تنوع هیولاهای بازی هم کمک شایانی می‌کند. با گشت و گذار در نقشه و شکست دادن دشمنان مختلف آیتم‌هایی نظیر اسلحه، وسایل دفاعی و طلا به دست خواهید آورد. شاید ابتدای بازی برایتان کمی ساده به نظر می‌رسد اما در ادامه، به تدریج کار دشوار و دشوارتر خواهد شد. شخصا احساس می‌کنم در بسیاری از بازی‌ها با جلو رفتن و پیشرفت کردن در بازی کار کمی آسان‌تر می‌شود. اوایل بازی گاهی اوقات خیلی سخت‌تر از اواسط بازی به نظر می‌رسد و دلیلش هم شاید سیستم پیشرفتی باشد که این روزها در بازی‌های مختلف می‌بینیم. در Titan Quest اما قضیه برعکس است و هرچقدر هم که پیشرفتتان قابل قبول باشد، باز هم بازی برایتان آسان‌تر نخواهد شد. البته سخت شدن بازی اینجا سبب لذت‌بخش‌تر شدن آن نیز می‌شود. لازم به ذکر است که در آغاز بازی باید کاراکتر خود را بسازید، جنسیت وی را مشخص کنید و تغییرات ظاهری مورد نظر خود را روی شخصیت خود اعمال کنید. در طول بازی باید توانایی‌های خود را ارتقا دهید و همیشه در حال پیشرفت باشید. از اصول بازی‌های RPG همین قضیه است و باید در Titan Quest نیز بدان عمل کنید. بعدها در سطوح بالاتر می‌توانید Skill‌های خود را ترکیب کنید و شخصیت قدرتمندی برای خود بسازید. سیستم پیشرفت در بازی دست شما را باز گذاشته و می‌توانید یک کاراکتر منحصر به فرد بسازید و خبری از توانایی‌ها و قابلیت‌های کلیشه‌ای نخواهد بود. سیستم پیشرفت بازیکن را باید از نقاط قوت Titan Quest دانست. با توجه به اینکه در طول مسیر خود باید با هر نوع دشمنی رو به رو شوید، ساخت یک شخصیت قدرتمند با توانایی‌ها و سلاح‌های خاص از اولویت‌های بازیست. به عنوان مثال زمانی که در یونان هستید باید آمادگی رویارویی با قنطورس‌‌ها را داشته باشید. در یکی از ماموریت‌ها نیز از شما خواسته می‌شود که به یک غار خزیده و لانه عنکبوتی را از بین ببرید. وجود انواع و اقسام دشمنان در بازی شما را وادار به ساخت شخصیتی قدرتمند خواهد کرد. خیلی زود متوجه می‌شوید که انتخاب Skill از چه اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه در هر مبارزه، دشمنان به شکل‌های مختلف توانایی‌های شما را مورد آزمایش قرار خواهند داد.

احتمالا می‌توانید حدس بزنید که درخت مهارت در بازی Titan Quest باید از جزئیات کافی برخوردار باشد. خبر خوب این است که درست حدس زدید! علاوه بر درخت مهارت که از نقاط قوت بازیست، سیستم level up نیز در شرایط مطلوبی قرار دارد. Titan Quest را می‌توان از آن دست بازی‌هایی دانست که از دور مورد کم‌لطفی قرار می‌گیرند اما برای افرادی که به این سبک بازی‌ها علاقه دارند ( که در راس این افراد، PC‌بازهای متعصب قرار می‌گیرند ) یک بازی موفق و جذاب محسوب می‌شود. گیم پلی بازی حدودا به ۴۰ ساعت زمان برای به پایان رسیدن احتیاج دارد. علاوه بر Quest‌های اصلی داستانی، شما با ماموریت‌های جانبی بی‌شماری هم سروکار خواهید داشت که طبیعتا بازی انجام آن‌ها را برایتان اجباری نکرده ولی ضروری هستند. شما باید بتوانید قدرت کافی برای به پایان رساندن مراحل اصلی را داشته باشید و Side Quest‌ها شخصیت شما را به طرز قابل توجهی آپگرید می‌کنند بنابراین لازم است که آن‌ها را جدی بگیرید. کار کردن و یاری رساندن به NPC‌های فرعی بازی برایتان لذت‌بخش خواهد بود و از مراحل جانبی بازی فرار نخواهید کرد. در آن سو، شخصیت‌های اصلی بازی هرکدام ماجرایی برای خود دارند و طبیعتا چه بخواهید و چه نخواهید، باید در این ماجراها به آن‌ها کمک کنید. سیستم مبارزات بازی البته یک سیستم نسبتا پرنقص است. مشکل اینجاست که شما در مبارزات فقط کافیست دکمه ضربه زدن را بفشارید تا شخصیت تحت کنترل شما به صورت اتوماتیک به یکی از دشمنانی که در نزدیکی شماست حمله کند. در واقع انتخاب دشمن مورد حمله قرار گرفته کار عموما سختیست و  می‌تواند شما را آزار دهد. زمانی این سیستم برای شما غیرقابل تحمل می‌شود که در مقابل Boss‌ها و Mini Boss‌ها قرار بگیرید. در چنین حالت‌های مجبور می‌شوید کلا حملات خود را متوقف کرده و به سراغ روش‌های فرعی بروید. مثلا کمی بچرخید تا کاراکتر شما روی دشمن مورد نظر قفل کرده و آن‌گاه مبارزه خود را ادامه دهید. مشکلی که در موردش صحبت کردیم شما را مجبور می‌کند که در اکثر مبارزات تنها روی چند دشمن خاص متمرکز شده و بقیه را فراموش کنید.

هیولاهای باستانی | نقد و بررسی بازی Titan Quest - گیمفا

سیستم Combat بازی متاسفانه مشکلات زیادی دارد.

به سیستمی که Titan Quest از آن بهره می‌برد اصطلاحا auto select target می‌گویند. سیستمی که شاید در خیلی از بازی‌ها بتواند به بهبود کیفیت بازی کمک کند اما در Titan Quest وجود آن عذاب آور است، بماند که این سیستم امروزه تقریبا منسوخ شده و حالا در اکثر بازی‌ها اهداف به صورت دستی قابل تنظیم هستند. بدین ترتیب می‌تواند گفت که Titan Quest از کنترل مناسب هنگام مبارزات بهره نمی‌برد و این مشکل به وضوح در بازی دیده می‌شود. وقتی بازی برای شما تصمیم می‌گیرد که اکنون باید به چه دشمنی حمله کنید و در این زمینه اختیار از شما تقریبا سلب می‌شود، نتیجه قابل پیش‌بینیست، مبارزات از طریق ضعف سیستم کنترلینگ بازی شما را به چالش می‌کشند. چالشی که اصلا جذاب نیست و بازیکن را خسته خواهد کرد. ذکر این نکته که به تدریج به این مشکل عادت خواهید کرد هم دردی را دوا نمی‌کند. به غیر از این مشکل، بازی در بخش مبارزات از نقص‌های دیگری هم رنج می‌برد. اگر بخواهیم حرفه‌ای به بازی نگاه کرده و منطقی صحبت کنیم، سیستم مبارزات بازی متاسفانه بعد از مدتی تکراری می‌شود. وجود Skill‌های مختلف البته وضعیت را بهبود می‌بخشند اما در اصل چیزی تغییر نکرده است. روی کنسول Xbox One، تنها کافیست به دشمن خود نزدیک شده و کلید Y را فشار دهید و دیگر چالشی در کار نخواهد بود. البته استفاده از قابلیت‌های خاص جای خود را دارند و نمی‌توان اهمیت آن‌ها را نیز انکار کرد. در بازی پس از پیشرفت کردن می‌تواند به جای یک سلاح، دو سلاح را با خود حمل کنید که در این صورت یکی از سلاح‌هایتان احتمالا دوربرد خواهد بود. با چنین آیتم‌هایی تقریبا هر تیری که در طول بازی روانه دشمن می‌کنید بالاخره به یک نفر برخورد می‌کند! مبارزات در Titan Quest به هیچ عنوان سخت نیستند و همان سیستم auto select target که البته یک ضعف محسوب می‌شود تنها چیزیست که می‌تواند در مبارزات شما را آزار دهد. مبارزات با Boss‌ها و Mini Boss‌ها کمی مشکل‌تر از مبارزات عادی بوده که در این نبردها نیز می‌توانید از جادو استفاده کرده و کار را تمام کنید. دشمنان شما به لحاظ تنوع، متفاوت هستند اما در مبارزات تقریبا هر نوع هیولایی را به راحتی از پیش رو برخواهید داشت البته به شرطی که سیستم پیشرفت شخصیت را فراموش نکنید.

عنوانی که در سال ۲۰۰۶ برای PC منتشر شد مشکلات زیادی داشت. باگ‌های وحشتناک، کیفیت تکسچرها در حد فوق‌العاده ضعیف، مشکلات فریم ریت و طراحی محیط. با کمی دقت متوجه می‌شوید که Titan Quest در سال ۲۰۰۶ بیش از هرچیزی از مشکلات گرافیکی رنج می‌برد. مشکلات بازی در زمینه گیم پلی قابل تحمل هستند و به هر حال می‌توان با آن‌ها کنار آمد اما مشکلات گرافیکی Titan Quest واقعا غیرقابل تحمل بودند. در سال ۲۰۱۶ به مناسبت ده ساله شدن این بازی نسخه‌ای بهبود یافته از آن منتشر شد که از شرایط مطلوب‌تری برخوردار بود اما Titan Quest 2006 اگر بگوییم به لحاظ گرافیکی یک فاجعه بود، خیلی اغراق نکرده‌ایم. طبیعتا نسخه کنسولی بازی هم در بخش گیم پلی قرار نیست تغییرات چشمگیری داشته باشد و انتظاری هم نمی‌رود ولی باید بهبود گرافیکی داشته باشد که خوشبختانه Titan Quest فراتر از انتظارات ظاهر شود. حالا دیگر Titan Quest آن بازی بی‌کیفیت گذشته نیست و می‌تواند در نسل هشتم نیز حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. باگ‌های بازی کماکان دست از سرش برنداشته‌اند، با این وجود، این باگ‌ها نسبت به نسخه اولیه بازی به مراتب وضعیت بهتری داشته و صبر شما را لبریز نخواهند کرد. خب طبیعیست که شاهد پیشرفت‌هایی هم باشیم. کیفیت بافت‌ها اگرچه در حد و اندازه‌های بازی‌های نسل هشتمی نیست ولی در قیاس با نسخه ریمستر خیلی از بازی‌ها، پیشرفتی باورنکردنی داشته‌اند. محیط Titan Quest این بار رنگ و لعاب تازه‌ای دارد و می‌تواند بازیکن را پشت کنسول نگه دارد. این بازی در مقایسه با بازی‌های دیگر اصلا یک انقلاب محسوب نمی‌شود اما اگر بخواهیم ورژن کنسول‌های نسل هشتمی بازی را با ورژن PC مقایسه کنیم، واقعا فراتر از یک انقلاب به چشم می‌آید. حالا تکسچرهای بازی کیفیت قابل قبولی دارند و بافت‌های بازی نیز در شرایط مطلوبی به سر می‌برند. اگر بخواهید می‌توانید بازی را زوم کرده و جزئیات شخصیت خود را ببینید، به لباس‌های جنگی‌اش نگاهی بیندازید و همچنین دشمنان را زیر ذره‌بین قرار دهید. Titan Quest به هیچ وجه یک بازی بی‌نقص در این زمینه نیست اما همان‌طور که گفته شد در مقایسه با خودش، مثل یک نسخه جدید می‌ماند. متاسفانه باگ‌های بازی کماکان از مشکلات بزرگ آن به شمار می‌روند و در این بین البته مشکلات کوچک‌تری نیز دیده می‌شوند که همگی قابل چشم پوشی هستند.

هیولاهای باستانی | نقد و بررسی بازی Titan Quest - گیمفا

Titan Quest در بخش گرافیک بهبود چشمگیری داشته است.

استیم‌باز‌های کامپیوتری از عناوینی چون Titan Quest به شدت استقبال می‌کنند اما در مورد کاربران کنسول‌های نسل هشتمی چندان مطمئن نیستم. Titan Quest در همان زمان انتشار نیز در استیم طرفداران زیادی پیدا کرد و با وجود مشکلات فراوانی که داشت، به خوبی توانست طرفدارانی برای خود دست و پا کند. حالا Titan Quest پیشرفتی چشمگیر داشته ولی سوال اینجاست که با وجود رفع مشکلات قبلی، آیا کاربران PS4 و Xbox One بازی‌های این سبکی را دوست دارند؟ جواب این سوال با خودتان است. Titan Quest به لحاظ کیفی یک بازی متوسط محسوب می‌شود و همه چیز به سلیقه بازیکن برمی‌گردد. توصیه می‌کنم تریلرهای بازی را مشاهده کنید و عکس‌های آن را به دقت ببینید. در این مطلب نیز نقاط ضعف و قوت بازی را برای شما بررسی کردیم تا بتوانید با خیالی راحت و چشمانی باز تصمیم نهایی خود را بگیرید. Titan Quest یک بازی جذاب برای کاربران کنسول‌های نسل هشتمی مایکروسافت و سونی خواهد بود؟ این سوالیست که تنها خود کاربران می‌توانند به آن پاسخ دهند.

هیولاهای باستانی | نقد و بررسی بازی Titan Quest - گیمفا

Mohsen bakhtiari

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

هیولاهای باستانی | نقد و بررسی بازی Titan Quest - گیمفا
هیولاهای باستانی | نقد و بررسی بازی Titan Quest - گیمفا
هیولاهای باستانی | نقد و بررسی بازی Titan Quest - گیمفا
هیولاهای باستانی | نقد و بررسی بازی Titan Quest - گیمفا
هیولاهای باستانی | نقد و بررسی بازی Titan Quest - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

هیولاهای باستانی | نقد و بررسی بازی Titan Quest - گیمفا
هیولاهای باستانی | نقد و بررسی بازی Titan Quest - گیمفا