طلوع دوباره | نقد و بررسی بازی No Man’s Sky (نسخه Xbox One) - گیمفا
طلوع دوباره | نقد و بررسی بازی No Man’s Sky (نسخه Xbox One) - گیمفا
طلوع دوباره | نقد و بررسی بازی No Man’s Sky (نسخه Xbox One) - گیمفا
طلوع دوباره | نقد و بررسی بازی No Man’s Sky (نسخه Xbox One) - گیمفا

طلوع دوباره | نقد و بررسی بازی No Man’s Sky (نسخه Xbox One)

محمد حسین باجلان
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
طلوع دوباره | نقد و بررسی بازی No Man’s Sky (نسخه Xbox One) - گیمفا

چیزی حدود دو سال از عرضه عنوانی می گذرد که به خیال خودش قرار بود انقلابی باشد در صنعت بازی سازی و همه به دید شروعی دوباره در این راه نگاهش کنند. البته همه می دانیم که از همان ابتدا چطور با باگ ها و مشکلاتی جدید روبرو شدیم و در واقع با توجه به ساختار بازی و ایده ساخت رندوم و غیر تکراری محیط ها و نوع حیات و حتی کهکشان ها، بازی موفق شد واقعا چشم و گوش ما را به سوی خرابی ها و باگ های جدیدی باز کند که تا پیش از آن حتی تصور هم نمی کریم. البته صادقانه بگویم دلمان برای دیدن آن مشکلات و ایرادات تنگ شده است چون تصور مجدد آن ها و خنده هایی که از جک های بی پایان No Man’s Sky نصیبمان شد چیزی نیست که بخواهیم به این راحتی ها فراموش کنیم. باز هم تصور ایجاد موجودات مختلفی که قرار بود مثلا هر کدام نمایان گر نوعی شگفت انگیز از حیات بر روی یک سیاره خارق العاده باشد، بسیار جذاب بود ولی نتیجه نهایی را که به یاد می آورم از خنده دیگر نایی برای نوشتن باقی نمی ماند!

طلوع دوباره | نقد و بررسی بازی No Man’s Sky (نسخه Xbox One) - گیمفا

نمای سوم شخص به شدت دوست داشتنی و به درد بخور!

خوب تصور بدن یک کرگدن و به جای سرش یک هلزون عظیم الجسه و مقداری هم فضایی شکل که برای تکمیل شدنش هم مقداری رنگ صورتی نیاز داشتیم، چیزی بود که واقعا احتمال داشت بر روی آن سیاره ببینید. این شوخی نیست چون  حالا این موجود دوست داشتنی ما یعنی آقای کرگدنزون نه به خصوص ولی دنیای NMS پر بود از این دست موجودات که سوژه میم باز ها را برای سالیان سال می توانستند فراهم کنند. ولی البته مشکل NMS چیز دیگری بود که این مورد دیگر به همین راحتی قابل بخشش نبود. یکی از آن ها ایرادات فنی بازی بود که سبب می شد روی بهترین سیستم های شخصی و نه فقط کنسول سونی، بازی نتیجه ای ضعیف و نا امید کننده داشته باشد. این فقط مربوط به نرخ فریم هم نبود و باز هم بازی با توجه به ساختار گرافیکی که عرضه می کرد، از آن انتظار چنین وضعی هم نمی رفت. از سوی دیگر بازی به شدت هم CPU محور بود و برای تجربه خوب و قانع کننده به تعداد زیادی هم هسته و هر کدام نیز با حجم زیادی از فرکانس بالا نیاز داشتید که باز هم چیزی نبود که به همین راحتی و برای همه قابل تهیه باشد.

دیگر مشکل بازی باگ های بی پایان آن بود که سبب می شد که حتی اگر هم می توانستید با تمام مشکلات بازی هم کنار بیایید باز هم این باگ ها و کرش های گاه و بی گاه شما را از زندگی زده کند و Hello Games و NMS که جای خود داشتند. باگ ها باز در چند در چند گروه دسته بندی می شدند و هر کدام هم به یک شکل روی اعصابتان می رفتند. ولی از همه این ها بد تر قول هایی بود که سازندگان یعنی استدیو Hello Games  به ما دادند و به هیچ کدام هم عمل نکردند. نمونه بارز آن ها همیشه آنلاین بودن بازی و قول سازنده مبنی بر آن که آنقدر دنیای بازی بزرگ است که هیچ گاه دو نفر نمی توانند همدیگر را بر روی یک سیاره ببیند که شاید دنیای بازی بی نهایت بزرگ بود ولی باز هم این باعث نشد که دو نفر سعی نکنند که همدیگر را بر روی یک سیاره ملاقات نکنند.این مهم دقیقا در همان هفته اول انتشار بازی رخ داد و دو نفر دقیقا روی یک سیاره و دقیقا یه نقطه به هم رسیدند ولی در بازی خبری از دیدن همدیگر نبود و هیچ اتفاقی هم رخ نداد و دقیقا از همین جا بود که کم کم موج انتقاد ها نسبت به بازی شروع شد و تقریبا کمپینی در مخالفت با این عنوان شروع شد که پیشتر هیچگاه سابقه نداشت. در این شرایط حداقل سازندگان خود را بیش از پیش منفور نکردند و حالا پیشنهاد باز پسگیری بازی را دادند و در این شرایط تعداد زیادی از افرادی که بازی را خریداری کرده بودند نسبت به پس دادن نسخه های دیجیتالی خود اقدام کردند و باز هم در این شرایط حتی با وجود آن که قانونا بعد از ۱۰ روز یا ۲ ساعت از اجرای بازی سازنده می تواند دیگر بازی را پس نگیرد، ولی باز هم بودند افراد بسیاری که در این حالت هم باز موفق به پس گرفتن پولشان شدند.

طلوع دوباره | نقد و بررسی بازی No Man’s Sky (نسخه Xbox One) - گیمفا

البته این عکس مربوط به روز های اول عرضه بازی است ولی آن روز ها بازی فقط تا زمانی که از جای خودتکان نمی خوردید زیبا بود!

اما حالا بعد از دو سال اتفاقی که رخ داده است آن است که سازنده سعی نکرده است که از تمام مشکلات بازی فرار کند و فقط با اندکی تغییر دست به ساخت عنوانی دیگر بزند و همه هم فکر کنند که همه چیز تمام شده است. استدیو HG به جای این ها شروع کرد به بازسازی کلی بازی، ویژگی های جدید به بازی اضافه کرد و NMS را به همان شرایطی که لیاقتش را داشت رساند. البته مشکل اصلی این بود که حالا با وجود تمام آپدیت های گوناگون و رنگارنگ همه بازی را به کلی فراموش کرده بودند و در این شرایط بازیبازان جدید و قدیم حالا به محرکی جدید برای نصب مجدد بازی و یا حتی خرید آن نیاز داشتند که در این شرایط سازنده با عرضه بازی بر روی یک پلتفرم جدید بار دیگر نگاه ها را به سمت خود معطوف کرد. حالا پلتفرمی که آن روز ها از قافله عرضه بازی عقب افتاده بود یعنی Xbox One و کنسول امروزی تر خانواده مایکروسافت یعنی نسخه X بازی را دریافت کردند و حالا بعد از این همه سال و با وجود تمام بهبود های بازی به نظر می رسد که بار دیگری باید دست به کار شویم و بازی را نقد کنیم!

اولین تغییری که در ساختار بازی خصوصا نسخه ایکس به نظر می رسد، بهبود گرافیکی بازی و حتی افزوده شدن ویژگی های جدید تری به آن است که سبب شده است که بتوان حتی به توصیه برای خرید بازی نیز فکر کنیم. تغییرات گرافیکی شامل افزوده شدن مود های تصویری مختلف برای نسخه ایکس و گرافیک بهبود یافته برای نسخه معمولی است. برای شروع نسخه معمولی حالا بر روی رزولوشن ۹۰۰p اجرا می شود و سطح فریم ریت بازی بر روی عدد ۶۰ قفل شده است. رزولوشن بازی اندکی نا امید کننده است ولی حد نهایی ۶۰ برای نرخ فریم اندکی اطمینان بخش و دوست داشتنی ولی باز هم بازی برای رسیدن به این حد از نرخ فریم واقعا کار سختی پیش رو دارد و در بیشتر مواقع شاهد فقط ۴۰ تا ۵۰ فریم هستیم که شاید کاملا روان نباشد ولی باز هم قابل تحمل است.

در سمت دیگر اما نسخه ایکس قرار دارد که حاللا به سبک تقریبا هر بازی دیگری باز هم شاهد دو حالت زیبایی بصری و یا روانی بازی هستیم. در حالت اول رزولوشن بازی بر روی ۴K واقعی قفل شده است و شاید فریم ریت به روانی به حالت دیگر نباشد ولی بازی افکت های بیشتری نیز برای نمایش به شما دارد. البته حتی بدن افکت های گرافیکی جدید افزوده شده به بازی، هنوز خود رزولوشن ۴K واقعی و کامل چنان نمایی به بازی بخشیده است که تصور آن خارج از قدرت بیان کلمات و نمای زیبای آسمان و کهکشان در دنیای بی نهایت بازی که قرار است حالا تک تک ستاره های آسمان بازی هم به صورتی مجزا رندر شوند، زیبایی و جزییات بازی واقعا شگفت آور شده است. در سمت دیگر در حالت Performance Mode رزولوشن بازی کمتر است و جزییات نیز کاهش یافته است ولی در سمت مقابل حالا در این حالت بالاخره می توان بازی را فریم ریت کاملا ۶۰ تجربه کرد که البته بعضی اوقات هم ممکن افتی در آن دیده شود ولی باز هم از تمامی کنسول های دوست و دشمن دیگر برتر است.

یکی دیگر از تغییرات مثبت بازی  حالا رفع تغریبا تمام ایراداتی است که در بالا به آن ها اشاره شد. این ها شامل باگ ها و مشکلات فنی و یا ایرادات منطقی است که در بالا به آن اشاره شد. بازی بسیار روان تر از گذشته است و کرش کردن دیگر به تاریخ پیوسته است و معلوم نیست که چرا سازنده از همان ابتدا به فکر این ها نبود و فقط سعی کرد هر چه زود تر بازی را روانه بازار کند و بعدا به فکر رفع ایرادات یا افزودن ویژگی های جدید بیافتد.

طلوع دوباره | نقد و بررسی بازی No Man’s Sky (نسخه Xbox One) - گیمفا

چیزی که روز اول باید میدیدیم

دیگر ویژگی بسیار دوست داشتنی افزوده شده به بازی، قابلیت ساخت وساز پایگاه ها و توانایی بازی به صورت چند نفره واقعی و تعامل با دیگر بازیبازان است که باز هم بسیار ارزشمند است و بعدی Survival طور نیز به بازی افزوده است. البته با توجه به داستان بازی و حتی سبک خود بازی، باز هم این مود شاید کاملا در ساختار بازی نگنجد ولی باز هم وجودش بسیار بهتر از نبودنش است. البته بهترین و مهم ترین ویژگی جالب افزوده شده به بازی نمای دوربین جدید سوم شخص است که حتی با وجود آنکه زاویه شانه شما همیشه ثابت ولی واقعا بدرد بخور و لذت بخش است و نمای بهتر ایجاد شده واقعا قابل ستایش است و سبب می شود که دید بسیار بهتری نسبت به محیط پیرامون خود داشته باشید و اگر هم به هر دلیلی با این حالت نتوانستید ارتباط برقرار کنید به راحتی به مود نمایشی قبلی یعنتی حالت اول شخص سوییچ کنید.

دیگر ویژگی بازی هم دنیا های رندوم ایجاد شده در بازی و حتی نوع حیات در آن ها است که که حالا بسیار منطقی تر از گذشته است و دیگر صرفا فقط یک ترکیب از همه چیز و بدون در نظر گرفتن شرایط نیست. حالا موجودات به نوع سیاره خود بسیار شبیه تر هستند که سنخیت بیشتری با جو و آو هوا و حتی نوع ساختار سیاره خود دارند و همین ترکیب زیبا و بی نقصی را ایجاد می کند که پیشتر فقط نسخه مسخره و خنده دار آن را دیده بودیم. حالا  تقریبا با جرات می توان گفت که تمام مشکلات بازی حل شده اند.

خوب به عنوان سخن پایانی باید گفت که به نظر نمی رسد NMS آینده ای هم داشته باشد چون بازی رسما تمام شده است. البته هنوز هم احتمال دارد که بازی اندکی جهش در فروشش داشته باشد که فقط به خاطر عرضه بر روی پلتفرم جدیدش است و هیچ دلیل دیگری هم ندارد ولی سازنده خودش هم می دانست که تمام این کار ها هم باز سبب نمی شود که بازی موفقیت روز اولش را به دست بیاورد و فقط هدفشان هم رستگاری بود که تا حدی نیز در آن موفق بودند. ولی در هر صورت بازی حالا ارزش خرید دارد ولی باز هم باید در ننظر داشته باشید که اگر به نیت بخش های آنلاین بازی را خریداری می کنید، متوجه باشید که تعداد بازیبازان این عنوان به شدت کم شده است و حداقل بهتر است در زمان تخفیف های اساسی به فکر خرید بازی بیافتید!

طلوع دوباره | نقد و بررسی بازی No Man’s Sky (نسخه Xbox One) - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

طلوع دوباره | نقد و بررسی بازی No Man’s Sky (نسخه Xbox One) - گیمفا
طلوع دوباره | نقد و بررسی بازی No Man’s Sky (نسخه Xbox One) - گیمفا
طلوع دوباره | نقد و بررسی بازی No Man’s Sky (نسخه Xbox One) - گیمفا
طلوع دوباره | نقد و بررسی بازی No Man’s Sky (نسخه Xbox One) - گیمفا
طلوع دوباره | نقد و بررسی بازی No Man’s Sky (نسخه Xbox One) - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • shadowwarior گفت:

    تقصیر سازنده هاش بود خدایی باید از همون اول این تغییرات رو اعمال میکردن…
    یوبیسافت هم جدیدا افتاده توی این خط مثلا رینبو رو ببینین اوایل چطور بود الان چطوره یا همین گوست ریکون رو ببینین چقد بخشهای جدید بهش اضافه شده الان یا این اساسین اودیسه که نیومده میگن بازی قرار نیست بصورت کامل بیاد لبکه با اپدیت کم کم مناطق جدید و مراحل بهش اضافه میشه… این هم خوبه هم ناراحت کننده چونکه بازیهای نسل هفتم رو ببینین بازیهای کامل با بخس داستانی عالی و اکثرا بخش انلاین هم بودن ولی الان یا داستان ابکیه یا بتل رویاله همش یا اصلا بخش داستانی نداره یا که بازی همون اول نمیاد کم کم اپدیت و dlc میاد براش…
    واقعا دنیای گیم داره به گند کشیده میشه دیگه مثله قدیم عشق توی ساخت بازیها نیست و هدف اکثرا تجاریه… خدا کنه بهتر بشه چون تنها دلخوشی ما بدبخت بیچاره ها همینه

    • با جمله اخرت بد جور موافقم برادر . ولی هر چی میریم جلوتر هنر کم رنگ تر میشه و نکنولوژی های چرت و پرت بیشتر .

    • مازیار گفت:

      گیم فقط شده گرافیک و مولتی پلیر و گیم پلی و بخش داستانی داره تو هر نسل کم رنگ تر میشه :-((

    • تقصیر سازنده هاش بود اما به نظرم تحت فشار هم بودن، گیمر ها حتی تهدید به قتل میکردن!
      «هایپ» چیزی نبود که هلو گیمز رو پایین کشید، بلکه زمان بندی نادرست بود. تبلیغات بازی خیلی زود شروع شدن، و سازنده هم جوگیر شد و گفت عرضه کنیم دیگه!
      ولی خیلی خوبه که جا نزدن و موندن. این همه هزینه کردن. میتونستن DLC بزنن و پول بگیرن (چهار تا آپدیت بزرگ عرضه شده، چهار تا دی ال سی ده دلاری هم معادل چهل دلار میشه!) ولی تمام آپدیت ها رو رایگان عرضه کردن تا رضایت رو جلب کنن و به هدف خودشون هم برسن.
      بازی الآن واقعا ارزش تجربه رو داره، البته منظورم به طور ویژه بخش آنلاینش هست نه آفلاین

    • Warrior Of Darkness گفت:

      گندترین نسل بازی همین نسلی هست که توشیم. واقعا هیچ نسلی به این مزخرفی نبوده. همش بازی آنلاین و استفاده بیش از حد از عنصر بی خاصیتی مثل Microtransaction ها. و باید اعتراف کنم که به خاطر گیمر ها هم هست که همش دارن واسه این مزخرفات پول می دن. ناشر ها و شرکت ها اول پیشنهادشو دادن. اگه ازش استقبال میشد هرگز این مزخرفات وجود نداشت.

  • ........ گفت:

    جداً بازی باید early access عرضه می‌شد. ۶۰ دلار بابت یک بازی بسیار کم محتوی که فقط القای توهم محتوی رو به مخاطب می‌کر‌د. امیدوارم بعد از آپدیت بازی بهتر و روان تر از قبل بشه هرچند که قویاً معتقدم آپدیت های بازی بیشتر در بند نقش ایوان هستند. روز اول عرضه nms مصداق بارز کلاهبرداری بودش. نمیشه از ایرادات بنیادینی که بازی داشت چشم بپوشیم. حتی اگر nms تمام وعده هاشو عملی می‌کرد و هیچ مشکل فنی هم‌تمیداشت اما عدم وجود انگیزه و علاقه و هدف در مخاطب باعث می‌شد که خیلی خیلی زود بازی یکنواخت بی پایه بشه.
    در نهایت از آقای باجلان متشکر بابت مقاله. پاینده باشید.

  • Sina.Tavousi گفت:

    به نظر من حرکت شون اندکی ناجوانمردانه ولی کاملا هوشمندانه و قابل احترام بود.
    تیم سازنده با توجه به اینکه بودجه بازی رو به اتمام بود تصمیم گرفت بازی رو بدون خیلی از خواسته هاشون عرضه کنه و از این طریق پول لازم برای ادامه حیات پروژه و پشتیبانی از اون و در نهایت رسیدن به دلخواه خودشون و طرفدارها رو تامین کرد.
    ریسک بزرگی بود که خیلی از طرفدارها رو عصبانی کرد، ولی الان دل مردم رو دوباره به دست آوردن و No Man’s Sky به یکی از موفقیت های تاریخ پیوست.
    نقدهای اخیر Steam کاملا این موضوع رو تایید می کنه.

  • مازیار گفت:

    بیشتر بازی های رایانه ای تا اواسط نسل۸عالی و جذاب بودن باید ببینیم اواخر نسل۸چی میشه :-/
    اسپم:کسی میدونه سیستم مورد نیاز نسخه جدید هیتمن کی منتشر میشه :-/ ?:-) 😕

    • Warrior Of Darkness گفت:

      Minimum requirements:

      OS: OS 64-bit Windows 7
      Processor: Intel CPU Core i5-2500K 3.3GHz / AMD CPU Phenom II X4 940
      Memory: 8GB RAM
      Graphics: Nvidia GeForce GTX 660 / Radeon HD 7870
      DirectX: Version 11
      Storage: 60GB available space
      Recommended requirements

      OS: OS 64-bit Windows 7 / 64-bit Windows 8 (8.1) or Windows 10
      Processor: Intel CPU Core i7 3770 3,4 GHz / AMD CPU AMD FX-8350 4 GHz
      Memory: 8GB RAM
      Graphics: Nvidia GPU GeForce GTX 770 / AMD GPU Radeon R9 290
      Storage: 60GB available space

  • تشکر از محمد حسین عزیز دل بابت نقد :yes: :yes:
    قطعا بازی با چیزی که در ۲ سال پیش عرضه شد تفاوت های زیادی کرده و بدم نمیاد تجربه کنم انگار همین دیروز بود که مقاله پوریا رو در وصف بازی خوندیم چقدر زود گذشت

  • یک بازی بزرگ با جاه طلبی بزرگ که شکست خورد.تو همین سبک و سیاق استار سیتیزن یک بازی بسیار موفق خواهد بود.

  • ShahinSky گفت:

    عه این همون بازیه که گرافیکش رو ایکس از گاد انچ هورایزون بیشتره دمشون گرم چطور به همچین عجایبی رسیدن!!

  • Arynw گفت:

    بابا ایکس باکس چیه که… جای این بازی در قلب ps جای دارد…………… شما ایکس باکسیا اگر یه کم پ. و. ل میزاشتید یه ps 4 قشنگ میگرفتید و تمام البته توهین نباشه….. ☺️

  • White Beard گفت:

    ممنون از محمد حسین باجلان بابت مقالۀ کامل و پرمفهومی که ارائه فرمودند.در اصل،این کاری که،امروزه بازی‌سازان،به آن روی آورده‌اند،مثل«نوش دارو پس از مرگ سهراب»می‌ماند؛این قضیه را راجب به State Of Decay2 نیز،دیدیم؛در ابتدا،بازی پر بود از باگ و مشکل،اما پس از مدتی،یک آپدیت ‎‏۲۰ گیگابایتی بیرون دادند،که تمام مشکلات گیم‌پلی و گرافیکی آن را حل میکرد.دنیای گیم را به طور کلی نابود کردند.باز هم از محمدحسین عزیز،بابت مقاله متشکرم؛راستی یه مدتیه مقاله‌های شاهکار شما را،کمتر میبینم. 😎

  • afshin95 گفت:

    چشم درد گرفت اخه کیفیت
    سازنده میخاسته همین جوری یه بازی بزنه
    هر چی زمان پیشرفت میکنه صنعت گیم از یه جهت پیشرفت
    و از یه جهت پست رفت داره
    پست رفتاش همین بازی های بی منطق و علکی که هر روز ه در سایت های مختلف شاهدش هستین
    دیگه کی میاد وقت بزار
    البته بعضیا هستن که وقت میزارن
    و یه شاهکار بیرون میدن مثل سی دی پراجکت یا کونامی یا کوجیما که رفته با سونی PC باز ها رو ول کرد

طلوع دوباره | نقد و بررسی بازی No Man’s Sky (نسخه Xbox One) - گیمفا
طلوع دوباره | نقد و بررسی بازی No Man’s Sky (نسخه Xbox One) - گیمفا