بیش از نیمی از والدین به رده‌بندی سنی بازی‌ها توجه نمی‌کنند - گیمفا
بیش از نیمی از والدین به رده‌بندی سنی بازی‌ها توجه نمی‌کنند - گیمفا
بیش از نیمی از والدین به رده‌بندی سنی بازی‌ها توجه نمی‌کنند - گیمفا
بیش از نیمی از والدین به رده‌بندی سنی بازی‌ها توجه نمی‌کنند - گیمفا

بیش از نیمی از والدین به رده‌بندی سنی بازی‌ها توجه نمی‌کنند

هادی اسماعیل‌زاده
۲۳:۱۵ ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
بیش از نیمی از والدین به رده‌بندی سنی بازی‌ها توجه نمی‌کنند - گیمفا

اخیرا طبق بررسی که Childcare.co.uk به عمل آورده، بیش از نیمی از والدین بدون آن که نظارت و یا اطلاعاتی از بازی داشته باشند، به فرزندان خود اجازه می‌دهند که به تجربه بازی‌هایی با رده‌بندی سنی ۱۸+ بپردازند.

در این برآورد از بیش ۲۰۰۰ خانواده در سرتاسر انگلستان به عنوان نمونه، بررسی به عمل آمده است و طبق این بررسی مشخص است که والدین در مقایسه با سایر رسانه‌ها درک کمتری از بازی‌ها دارند. ۸۶ درصد از والدین اذعان داشتند که آن‌ها به رده‌بندی سنی درج شده بر بازی‌ها اهمیتی نمی‌دهند و ۲۳ درصد از آن‌ها نیز اظهار داشتند که از دستورالعملی مشابه برای فیلم‌ها پیروی نمی‌کنند. گفتنی است  تنها ۱۸ درصد از والدین اظهار داشتند که به فرزند ۱۰ تا ۱۴ ساله خود اجازه می‌دهند تا فیلم‌هایی با درجه سنی ۱۸+ تماشا کنند.

در این مطالعه، خانواده‌هایی که فرزندانی ۵ تا ۱۶ ساله داشته مورد بررسی قرار گرفته‌اند که ۵۳ درصد از این کودکان پسر و ۴۷ درصد دختر بوده‌اند. تقریبا سه‌ چهارم (۷۳ درصد) پاسخ‌دهندگان به سوالات نیز مادران بوده‌اند.

در این مطالعه، علاوه بر بررسی نگرش والدین در برخورد با بازی‌ها، تغییرات متعاقب در رفتار کودکان نیز مورد بررسی قرار گرفته است. ۴۳ درصد از والدین گزارش داده‌اند که فرزندشان بعد از تجربه بازی‌های مخصوص بزرگسالان، تغییری منفی در رفتار خود داشته است و ۲۲ درصد از والدین نیز اظهار داشته‌اند که فرزندشان بعد از تجربه بازی‌هایی با رده‌بندی سنی بزرگسالان، طرز کاربرد کلمات نامناسب را یاد گرفته است.

این تحقیق زمانی صورت گرفته است که بازی‌ها در مورد چگونگی تاثیر بر کودکان، بار دیگر زیر ذره‌بین قرار گرفته‌اند. محبوبیت بسیار زیاد عنوان Fortnite در میان کودکان که باعث مطرح شدن بازی به عنوان یک رسانه غالب شده است، در این موضوع بی‌تاثیر نبوده است.

ریچارد کانوی (Richard Conway)، موسس وب‌سایت childcare.co.uk در این زمینه توضیحاتی ارائه داده است که در ادامه می‌خوانید:

در دوره و عصر فعلی مشکل است که فرزندتان را تحت کنترل خود در آورید؛ زیرا وقتی که دوست ۱۰ ساله‌ی فرزندتان به تجربه Fortnite می‌پردازد – که برای رده سنی ۱۲ سال درنظر گرفته شده – شما می‌خواهید که آن‌ها در این سرگرمی سهیم باشند. با این وجود این نکته مهم است که به جای رها کردن کودکانمان با دستگاه‌های خودشان، همیشه توجه داشته باشیم که بازی موردنظر برای آن‌ها مناسب است یا خیر. نکته‌‌ی جالب این است که اکثر والدین به درجه‌بندی سنی فیلم‌ها توجه می‌کنند ولی وقتی صحبت از بازی‌های ویدئویی باشد به همان اندازه سختگیر نیستند. مهم است که به یاد داشته باشیم کودکان چقدر تاثیرپذیر هستند: اگر آن‌ها رفتار یا کلمه‌ای را در بازی‌های ویدئویی شاهد باشند، ممکن است آن را تقلید کنند.

می‌توان گفت که این آمار قابل توجهی است اما نکته‌ای که در این تحقیق بررسی نشده است این است که چرا والدین در زمینه درجه‌بندی سنی بازی‌ها کمتر سختگیری می‌کنند. آیا این موضوع می‌تواند ناشی از این طرز تفکر باشد که بازی کردن کار بچگانه‌ای است و رقم درج شده بر جعبه‌ها اهمیتی ندارد؟ یا اینکه اینطور فکر می‌شود که محتویات مجازی به اندازه محتویاتی که توسط بازیگران واقعی فیلم‌ها نمایش داده می‌شود مخرب نیستند؟ در هر صورت اگر والدین نظارت بیشتری برروی بازی‌هایی که فرزندشان تجربه می‌کند نداشته باشد، ممکن است در نهایت این موضوع باعث مشکلات روحی روانی در سطح جامعه شود.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بیش از نیمی از والدین به رده‌بندی سنی بازی‌ها توجه نمی‌کنند - گیمفا
بیش از نیمی از والدین به رده‌بندی سنی بازی‌ها توجه نمی‌کنند - گیمفا
بیش از نیمی از والدین به رده‌بندی سنی بازی‌ها توجه نمی‌کنند - گیمفا
بیش از نیمی از والدین به رده‌بندی سنی بازی‌ها توجه نمی‌کنند - گیمفا
بیش از نیمی از والدین به رده‌بندی سنی بازی‌ها توجه نمی‌کنند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • navid313714 گفت:

    اصلا بازی ها نسبت به فیلم ها چیز مخرب توشون ندارن کلا
    گیم برخلاف فیلم ها اکثرا هدفشون تفریح و لذت بردنه اما فیلمها معمولا مفاهیم رو انتقال میدند رو این حساب همه چیزی توشون هست
    خود سازندگان هم میدونند مخاطبان گیم خیلی هاشون سن های پایین هستند رو این حساب چیزهای خراب تو گیم به ندرت پیدا میشه
    مخصوصا الان که گرافیک بازیها پیشرفت کرده حتی بازی هایی مثل god of war هم مثل قبل اون حد از صحنه های خشن و….. رو دیگه ندارن

    حالا بعد از همه اینها عجیب تر اینجاست که تو کشور ما مخرب ترین فیلم ها در دسترس همه قرار دارن :dazed:
    اما بازی های کامپیوتری فیلتر میشن! 😐 😐 😐

    • Cuphead گفت:

      اره خبر درسته خوش بختانه پدر و مادر منم وقتی برام بازی میخرن به رده بندیش توجه نمیکنن.خخخ

    • من فکر کنم خودت تو گیما هیچی ندیدی واقعاً یا خودتو زدی به ندیدن!

    • navid313714 گفت:

      اینا که منفی میدند whats the faze? 😕 ?:-) :wilt:

    • sarfaraz گفت:

      حرف شما مثه اینکه چون اسم انیمه های ژاپنی انیمه هست و کارتونی ساخته شده پس برای بچه هاست درصورتی که ما عناوینی داریم مثل پاپریکا یا آبی یکدست که نه تنها برای بچه ها نیست بلکه گاهی ی فرد بزرگسالم نمیتونه پیام اصلیش را بفهمه بنظر شما بازی مثه جی تی آ صرف نظر از صحنه هاش برای یه فرد ۱۲ساله یا حتی ۱۵ساله مناسبه علی رغم اینکه توش بانک زنی و دزدی و چیزایای دیگه داره یا سری یاکوزا،ویچر،بتمن چون با ی فرد روانی سرو کار داره هل بلید یا بار فلسفی آثار کوجیما را میتونه یه پسر ۱۰سال درک کنه در ثانی گارگردانانی هم که میاد beyond two aouls یا هر چیز دیگه را میسازن با هدفی برای انتقال پیامی خاص میسازن پیامی که شاید علاوه بر اینکه برای برخی افراد زیر اون گروه سنی نه تنها بی معنا باشه بلکه نگرش منفی را ب دلیل سن کم یا کمبود اطلاعاتشون درشون بوجود بیاره کل حرفم اینکه اگه شما ب بازی ها فقط نگاه سرگرمی میکنی نگاهت خیلی بچگانه یا سطحی نگرانه اس

  • we are gamer گفت:

    بستگی داره به طرف الان بچه با بچه فرق میکنه بعضیاشون واقعا روشون تاثیر میزاره نباید اجازه بدن بازی کنن بعضی مشکلی پیش نمیاد اشکالی نداره مثلا من خودم از همون سگا مورتال کمبت یا گاد اف وار و امثال اینارو از همون بچگی بازی کردم مشکلی هم پیش نیومد ولی همونارو مثلا به یکی از فامیلامون که حتی دوسالم بزرگتر بود نشون میدادم وحشت میکرد

  • اگه‌ توجه میکردن انقدر صداهای بچه‌گونه تو لست و جی تی آی نمیشنیدم

  • Hala madrid گفت:

    همین نیمی از والدین فکز کنم همشون ایرانی هستن

  • Oracle گفت:

    والا تو ایران که ۹۹ درصد توجه نمیکنن.
    ما ده سال پیش دبیرستانی بودیم زیاد گیم نت میرفتیم.
    به خانومه شاغل بود صب بچه هفت هشت سالشو میذاشت گیم نت یه پولم میداد به صحاب گیم نت که چند ساعت تا ظهر هوا بچه مارو داشته باش برگردم.
    بچه هم که گاد اف وار سه میزد با اون همه خشونت و صحنه!!!!!
    بچه ام هیچی سرش نمیشد فقط دکمه میزد و میکشت،یادش بخیر فکریاشو گیر میکرد ما واسش رد میکردیم :rotfl:
    نظارت کجا بود!!!! :rotfl:

    • Mohamady گفت:

      الانم همینه گیم نت محله ما بیشتر کم سن می بینیم صاحاب گیم نتم اصلا اهمیت نمیده

      • Oracle گفت:

        حالا الان نمیدونم محتوای گیما چجوریه
        خداییش به ما از اول نگفتن.من دوم راهنمایی بودم dmc 4 اومد،فروشنده فقط میگفت ببر بازی خفنه،منم اون موقه ۱۴ ۱۵ بودم.به نظر من بیشتر این رد سنی متوجه فروشنده ها باید باشه تا والدین.که متاسفانه فروشنده هم فکر جیبشه.
        حالا the sabuter هم سال بعدش اومد زدیم!!
        Dante’s inferno هم گیم نت زیاد میزدن
        مام شانس آوردیم اکثر بازیا رو رو پی سی زدیم تو اتاق،خدا میدونه کنسول تو پذیرایی میداشتیم آبرومون میرفت جلو خانواده تقصیری هم نداشتیم کسی چیزی نمیگفت از رده سنی مام از همه جا بی خبر نصب میکردیم میرفتیم.

  • DanTe 1368 گفت:

    خخخ من الان ۳۰ سالمه اقا ننم اصن نمیدونن چند سالم شده حالا بیان به رده بازی دقت کنن :laugh: :laugh: :laugh:

    • خخخخ دلو رودم درد گرفت جالب بود :rotfl: :rotfl:
      یادش بخیر بچه بودم ۱۲ ۱۳ سالم بود داشتم تو پلی ۲ بازی میکردم تازه غرق بازی شده بودمThe Godfather
      رفته بودم تو مغازه همرو داشتم میزدم
      چوب بیسبال رو میگزاشتم پشت سر یارو با زانو میزدم تو صورتش صدا خورد شدن دندون استخون میومد خخخخ
      یهو بابام این صحنه هارو دید
      آقا قاطی کرد سیم میم همه چیو کشید بازی هم در آورد شکوند خخخ
      فرداش دوباره یه The Godfather دیگه خریدم خخخخخخ
      ولی دیگه جلو بابام بازی نکردم 😀

  • به طور کلی والدین برای بازی های انلاین باید خیلی دقت کنن فضای بازی های انلاین بسیار مسموم و سمی داخل بازی های انلاین همه جور ادمی پیدا میشه از قاتل و دزد گرفته تا سبزی فروش بسیار بسیار باید دقت کرد بچه ها تا سن ۱۲ سالگی به هیچ وجه نباید وارد بازی های انلاین بشن مگر این که چت بازی هارو والدین ببندن از طریق تنظیمات بازی به غیر از این بقیه بازی هارو کودکان میتونن بازی کنن از GTA گرفته تا ویچر موردی نداره…..

  • Cuphead گفت:

    موافقم ولی الحق و الانصاف کرش رانندگی یه چیز دیگس

  • این تو ایران خیلی زیاده
    ما خودمون نسل هفتم گیم نت داشتیم
    پدره بچه ۷ سالشو میاورد میگفت واسش gta بذار
    باید نظارت شه
    مثلا یه بچه ۷ ساله بشینه Agony بازی کنه قطعاً مخربه یا مثلا وولفنشتاین باید کنترل بشه

  • Whatever گفت:

    به خاطر همینه که میری گیم نت میبینی یه بچه ۶ ۷ ساله داره gta v میزنه حتی مسعول گیک نت به بچه چیزی نمیگه :-/ :-/ 😮 😐 😐

  • TheSantader گفت:

    چرا بچه ها بازی نکنن؟
    دوستان به خودتون نگاه کنین. خیلی از بازیای خاطره انگیزتونو تو دوران بچگی کردین. بازیایی که هیچی جاشون رو نمیگیره. اون دوران بهترین دوران برای رقم زدن خاطراته. نباید این خاطراتو از بچه هامون بگیریم. بجاش بهشون یاد بدیم که درست فکر کنند و از چیزی که میبینن نتیجه ی درست بگیرن.

    • حرفت درسته ولی نمیگیم بازی نکنن. یک سری بچه ها هستن تاثیر گذاری بالایی دارن و زیاد توجه میکنن و باید براشون بازی های مخصوص کودکان گرفت. من خودم از بچگی سگا بازی میکردم، عاشق شخصیت سونیک بودم بعد که نوجوان شدم دیگه رفتم دنبال بازی های بزرگ سالان البته به جز GTA و witcher که دیگه مخصوص بزرگ سالان بود.

  • :-|هر وقت عروسی کنم خدا بهم یه گیمر داد واسش هر بازی که بخاد میگیرم. بخار این که ندیدم روزی پدرم مانعم شد که چرا این بازی بالاتر سنته. و اثری هم رو من نکرده شکر خدا بیشتر یاد گرفتم:-|که مسلط باشم از اخه تا کی میخای جلو پسرت بگیری که این چیزارو نبینه|:از طرف بازی اشکالی نداره

  • Hossein E 47 گفت:

    بچه ها الانم بچه نیستن تو گیم نت نشسته بودم بچه نمیدونم جند سالش بود فوقش ده سالش اومد تو گیم نت gta v نشست بازی کنه ده دقیقه رفت strip club حساب کرد رفت صاحب گیم نت گفت این نیم ساعتم نشد رفت که بهش گفتم چیکار کرده بنده خدا موند :laugh: بعد ما مافیا دوبله دارینوس رو با ترسو لرز بازی میکردیم 😐

  • والدین ما اصلا به گیم اهمیت نمیدن چه برسه به رده بندی سنی

  • Last Of Us گفت:

    اتفاقا بچه از بچگی با این چیزا آشنا بشه بهتره تا مثل ماها همش عقب مونده و امل باشه و کل روز به فکر مخ زدن و رابطه جنسی باشه
    فکر جهان سومی و عقب افتادمون رو دیگه به دیگران تحمیل نکنیم خواهشا
    ۸۰ میلیون تو کف و دیوونه داریم بسه
    طرف با لارا کرافت مدل کامپیوتری لخت بشه حال میکنه تو تام رایدر
    همین محدودیت ها ذهن اینارو مسموم کرده دیگه

  • والا نیم که هیچ اکثر والدین نمی دونن بچه شون ۳۰۰ ۴۰۰ هزار واسه یه بازی پیاده شده چه برسه به رده بندی سنی :rotfl: :rotfl: ۶

  • mj hasan گفت:

    بله درسته . متاسفانه در زمان ما هم یعنی دهه ۸۰ بیش از ۹۵ درصد پدر مادرها اصلا با چیزی به نام پدیده گیم آشنا نبودند و این شد که ما در سن ۱۲ سالگی اویل ۴ بازی می‌کردیم و یا با یه RPG می زدیم به سواحل سن آندرس ! پدر مادر ها کلا دو دسته بودند یا کلا این چیزا رو نفی می کردند و یا کلا بیخیالش بودند بچه رو می سپردند به امون خدا !
    ولی به نظرم ماها که با این تجربه بزرگ شدیم وظیفمون نسبت به نسل پیش خیلی بیشتره . من که دوست ندارم بچم تو سن ۱۲ سالگی مثلا مورتال کمبت بازی کنه ! هر بازی برای یه سنی مناسبه.

بیش از نیمی از والدین به رده‌بندی سنی بازی‌ها توجه نمی‌کنند - گیمفا