آرمان شهر جهنمی | نقد و بررسی بازی P.A.M.E.L.A - گیمفا
آرمان شهر جهنمی | نقد و بررسی بازی P.A.M.E.L.A - گیمفا
آرمان شهر جهنمی | نقد و بررسی بازی P.A.M.E.L.A - گیمفا
آرمان شهر جهنمی | نقد و بررسی بازی P.A.M.E.L.A - گیمفا

آرمان شهر جهنمی | نقد و بررسی بازی P.A.M.E.L.A

محمد حسین باجلان
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
آرمان شهر جهنمی | نقد و بررسی بازی P.A.M.E.L.A - گیمفا

بدون مقدمه می گویم، PAMELA ترکیب خاصی است. ترکیب جالبی است از یک دنیای جهان باز بزرگ چند لایه با محیط های متنوع و عناصر آینده نگرانه به همراه تعداد زیادی ریزه کاری دیگر که همه به طور جالبی با هم ترکیب شده اند. هدف اصلی سازندگان ترساندن شما بوده و حالا معلوم نیست چقدر در این راه موفق بوده اند، البته تقریبا به سبک هر عنوان ترسناک دیگری که نهایتا می تواند یکی دو بار شما را از جا بپراند، P.A.M.E.L.A نیز وضعیت مشابهی دارد ولی باز هم به دلیل تنوع سبک ها و ساختار و طراحی بازی، حتی اگر بازی برای شما ترسناک هم نباشد، می تواند شما را از ابعاد دیگری سرگرم کند. در هر صورت اگر به این سبک و عنوان علاقه دارید، برای بررسی نسخه پیش از عرضه بازی با ما همراه باشید.

آرمان شهر جهنمی | نقد و بررسی بازی P.A.M.E.L.A - گیمفا

بازی پر خواهد بود از این صحنه هایی که شاید بی ازار به نظر برسد ولی خودتان قطعا یکی دوباری از آن ها رو دست خواهید خورد!

داستان بازی جایی در شهری به نام عدن یا همان Eden خودمان جریان دارد که شما به عنوان یک بازمانده از یک خواب مصنوعی بیدار می شوید و دیری نخواهد پایید که متوجه شوید چیزی در این جا درست نیست. باز هم چندان طولی نخواهد کشید تا متوجه شوید نه تنها در این جا یک خبر هایی است، بلکه دنیای زیبای عدن توسط زامبی ها تسخیر شده است و حالا این شمایید و داستانی در پس زمینه برای کشف کردن توسط شما که البته بسیار هم طولانی خواهد بود و برای رسیدن به داستان اصلی و فهمیدن حقیقت اصلی پشت ماجرا به ساعت ها تجربه بازی نیاز دارید.

بازی در درون یک شهر با ساختاری شش منطقه ای رخ می دهد که البته این خودش نیز یکی از ویژگی های جالب بازی نیز محسوب می شود. هر کدام از این شش منطقه بدون توجه به آن که شباهت های زیادی هم به یکدیگر دارند، رقابتی زیبا بین سختی مرحله و دشمنان و حتی لوت و منابع موجود در آن بخش نیز وجود دارد. به طور مثال منطقه مسکونی پر خواهد بود از دشمنان ریز و درشتی که دائما در حال تعقیب شما خواهند بود ولی از سوی دیگر منابع و وسایل بیشتری نیز برای ما بر روی زمین ریخته است. همین ترکیب دشمنان با اندکی افزایش سختی در کشتن آن ها نیز سبب شده است که حتی با پیشروی در شهر، رسما درجه سختی بازی نیز افزایش پیدا کند که ویژگی واقعا جالبی است. البته همه این ها بار دیگر ما را به یاد یک عنوان دیگر خواهد انداخت که آن هم سالیان پیش تقریبا همین ساختار را در دنیایی به شدت متفاوت ولی باز هم با عناصر یکسان نمایش داده بود که البته همه متوجه شده اید که منظور ما Dead Space فقید است ولی باز هم به دلیل تفاوت حجم منابع و بودجه، نمره بازی مستقل امروز ما در این بخش به قطع اندکی پایین تر خواهد بود که چیز غیر قابل انتظاری هم نیست. هنوز هم تفاوت بین محیط های بازی و اصلا ساختار و دلیل آن ها که در واقع موضوع پیشروی داستانی نیز بود، در دد اسپیس به شدت معنا دار تر است و دقت در جزییان در ساخته دست EA، بیشتر و ملموس تر بود. ولی باز هم این که عنوانی بتواند به سطحی برسد که قرار باشد با این ابر شاهکار سبک ترسناک مقایسه شود، خود یک پیروزی کامل برای سازندگان محسوب خواهد شد.

آرمان شهر جهنمی | نقد و بررسی بازی P.A.M.E.L.A - گیمفا

ترکیب اعضای بدن شما و کامپیورت های یکپارچه یکی از نکات مثبت بازی و در واقع جز هسته های صالی بازی محسوب می شود و در سمت دیگر تمرکز بیشتر بر روی مبارزات دستی سبب می شود که داعما آن ها را نیز ببینید

بازی از نظر بصری بسیار زیبا تر از آن چه که از یک بازی مستقل انتظار داریم به نظر می رسد و سایه پردازی فوق العاده ای دارد که به بازی عمق بیشتری در بخش های ترسناکش می بخشد. در واقع سایه پردازی زیبا مهم ترین چیزی است که یک بازی ترسناک به ان نیاز دارد و خوشبختانه PAMELA توانسته است این انتظارات را برآورده کند. از سمت دیگر عنصری که به زیبا تر شدن بازی کمک بسیار شایانی کرده است، سیستم نورپردازی و بازتاب های زیبایی است که در ترکیب با ظاهر سراسر کروم کشیده و پولیش شده آرمان شهر بازی سازگاری خوبی دارد. اما متاسفانه به نظر نمی رسد آن قدر که باید بر روی طراحی تکسچر های بازی کار شده باشد. هنوز هم کم نیستند صحنه هایی که تفاوت بافت های بازی کاملا مشخص است و می توانید طرح های آن را به راحتی تشخصی دهید و حتی با وجود قرار داشتن بازی در فاز آلفا، به نظر هم نمی رسد که باز هم تیم طراحی قصد و حوصله ای برای بهبود در این بخش داشته باشد زیرا در هر صورت تکسچر ها یکی از بخش های اصلی هر عنوانی محسوب می شود که کار مجدد و طراحی دوباره آن ها کاری نیست که از پس هر کسی برآید. ولی با تمام این ها بازی از لحاظ ظاهری واقعا قابل قبول است و با توجه به نور پردازی زیبا و یا جو تاریک بازی که هم به زیبا تر شدن آن کمک می کند و هم از ساختار ترسناک بازی نیز دفاع می کند، همه چیز به طرز زیبایی در ساختار بازی آمیخته شده است و از این جهت بازی نمره نسبتا کاملی را می تواند دریافت کند.

متاسفانه در این جا نیز باز هم شاهد اشتباهی هستیم که بسیاری دیگر نیز آن را تکرار می کنند. بازی بسیار ساکت است. شاید بسیاری آن را برای یک بازی ترسناک لذت بخش و جالب تصور کنند ولی مساله آن است که این بی صدایی به سرعت جای خود را به جای ترسناک بودن، به عادی شدن می دهد و هنوز هم تصور دنیایی مانند Dead Space  و آن فضا سازی زیبا که در ترکبی با صدای توهم ناله ها یا باز و بست شدن درب ها و آن زوزه های مو بر تن سیخ کننده نکروموف ها، تصوری خواهد بود که به نظر هم نمی رسد گروه دیگری هم قصد و توان داشته باشد که آن فضای وهم آور ایشیمورا را برای بار دیگر زنده کند و حتی خود سازندگان بازی نیز با افتضاح شماره سوم ثابت کردند که خودشان هم دیگر چنین قصدی ندارند. در هر صورت در این جا در بیشتر اوقات تنها صدایی که خواهید شنید، صدای باز و بسته شدن درب ها خواهد بود و یا صدای پای خودتان تنها چیزی خواهد بود که مزاحم آرامش شهر خواهد شد.

آرمان شهر جهنمی | نقد و بررسی بازی P.A.M.E.L.A - گیمفا

نور پردازی در این جا حرف اول و آخر را می زند و تتا به این جا هم می توان به سازنده نمره کاملی در این بخش داد

گیم پلی بازی به عنوان هسته اصلی بازی ترکیبی است از مبارزات گاه و بی گاه با دشمنان زامبی گونه در یک سو  جمع آوری آیتم و یا ایجاد پایگاه موقت در سوی دیگر . دشمنان شما به دو دسته انسان های تسخیر/زامبی شده و یا روبات های امنیتی از یک سو و محیط بازی از سوی دیگر محدود خواهد شد. دشمنان در نوع اول در هر جایی به شما حمله خواهند کرد و به جستجوی شما خواهند پرداخت. در سمت دیگر روبات های امنیتی هم می توانند دوست شما باشند و به نیرو های متخاصم به شما نیز حمله کنند و غیر مستقیم از شما دفاع کنند ولی اگر هر خطایی از شما در برابر دیدگان آن ها سر بزند، حالا باید با مشت و لگد یا سلاح های آبکی شروع به خراب کردن یک حفاظ فلزی مستحکم کنید که قطعا هم کار راحتی نخواهد بود

به سبک یک بازی دیگر در سبک بقا، جمع آوری منابع هم اهمیت بسیاری در طول پیشروی شما در بازی خواهد داشت. منابع از هر جایی پیدا خواهد شد، چه بر روی زمین و یا مخفی شده در داخل اتاق ها و جعبه هاو چه از روی جنازه دشمنان کشته شده. البته در این راه وسیله ای که به شما کمک شایانی خواهد کرد، یک اسکنر دستی است که وظیفه آن پیدا کردن آیتم های به درد بخور است که کم تعداد هم نیستندجعبه های مخفی که اسکن کردن آن ها راه حلی بهتر برای بررسی عناصر درون آن ها خواهد بود و هم در وقت و هم در کلیک کردن شما صرفه جویی خواهد کرد. در این میان جعبه هایی هم وجود دارند که قفل شده اند و برای باز کردن آن ها نیاز به اجرای یک مینی گیم هک کردن کوچک دارید که البته گذر از آن ها نیز کار چندان سختی نخواهد بود. در سمت دیگر هم شما می توانید باز هم از روی جنازه دشمنان نیز به جستجوی آیتم هایی اندک ارزشمند بپردازید. این ایتم ها به الطبع برای زنده ماندن یا ارتقای تجهیزات شما ضروری خواهد بود و بدون جستجو برای آن ها پیشروی در بازی غیر ممکن خواهد شد. هر چند هم این فرایند خسته کننده و تکراری شود باز هم با توجه به سبک بقای بازی، وجود آن اجباری است. دیگر ویزگی جالب بازی توانایی ساخت پایگاه های موقت و دائم در میانه نقشه بازی با استفاده از وسایل دفاعی و موانع است که تقریا در هر عنوان هم سبک دیگری هم دیده شده است و باز هم چیز جدیدی ندارد و ظاهر ادوات و تجهیزات مورد استفاده است که تفاوت دارد.

آرمان شهر جهنمی | نقد و بررسی بازی P.A.M.E.L.A - گیمفا

باز هم باید گفت که در بعضی نقاط در گرافیک بازی کم کاری شده است ولی باز هم هنوز بازی در بیشتر نقاط عالی به نظر می رسد

البته به سبک هر عنوان مشابه دیگری، در این جا بازی به شما توانایی ارتقای تجهیازت و ادوات را می دهد که باز هم بسیار حیاتی و مهم است. به طور قطع برای این کار به منابع اولیه و تجربه نیاز دارید. شما در بازی به یک درخت ارتقا دسترسی دارید که به وسیله آن می توانید ویژگی های جدید به دست آورید و یا قدرت های خود را بهبد دهید که البته دیگر همه با آن آشنایی داریم و چیز خاصی هم نیست. البته با توجه به این که بازی علاقه خاصی دارد که شما را به استفاده از مشت و لگد به جای سلاح های گرم ترقیب کند، بنابراین یکی از مهم ترین آپگرید ها، ارتقا در سپر محافظتی است که به وسیله آن بتوانید حملات دشمنان را دفع کرده و سپس از خستگی یا گیجی آن ها بعد از این حملات استفاده کنید و کار آن ها را یکسره کنید. البته باز هم توجه داشته باشید که سپر شما بعد از مدتی از کار خواهد افتاد پس باید اندکی هم به مقاوت آن نیز فکر کنید. سلاح ها دیگر ویژگی قابل بدست آوردن است که از قضا بازی نمی خواهد که شما از آن استفاده کنید و حتی در شروع بازی توانایی آن را دارید که به کل توانایی استفاده از ان ها را از دست بدهید و به جایش امتیاز تجربه بیشتری کسب کنید ولی باز هم ترکیب جالب این سلاح ها با دست نیمه مکانییک شما چیزی نخواهد بود که بتوانید به این راحتی از خیر آن بگذرید.

آرمان شهر جهنمی | نقد و بررسی بازی P.A.M.E.L.A - گیمفا

هر چیزی در گوشه های شهر می تواند انتظار شما را بکشد پس پیش از شروع دور دور ها بهتر است آماده باشید. از سوی دیگر هم سیستم اسپاون سخت بازی شما را از مردن بسیار خواهد ترساند!

پاملا هنوز هم در فاز توسعه و پیشرفت قرار دارد ولی این عنوان همین حالا نیز نوید یک بازی خوب در سبک بقا و ترسناک را به شما خواهد داد. شاید تقریبا هر عنصر از این بازی در عنوان دیگری نیز مشاهده شده باشد ولی باز هم با این حال و هوا و فضا سازی عنوان دیگری به ذهنمان خطور نخواهد کرد. هنوز هم پاملا یک بازی خاص به نظر می رسد ولی باید دید که نگاه خودتان به این سبک بازی ها چیست و در آخر بسیار ذوق کرده خواهید گفت که باز هم یک بازی دیگر در سبک بقا و حالا با تمی وحشت آور یا این که اه باز هم یکی دیگر در این بازار به شدت اشباع شده از این سبک ولی حداقل دیگر عناوین این سبک اکثرا به صورت دسته جمعی و آنلاین هستند و این بازی شما را یک تنه به میان این موجودات می فرستد و بر خلاف بازی های آنلاین این سبک که بیشتر روی زنده ماندن تمرکز دارند، این بازی بیشتر روی نمایش یک داستان متمرکز شده است. بازی هنوز هم مشکلاتی دارد که البته بیشتر و اسلی ترین آن ها چیزی نیست که برای سازندگان، بر طرف کردنشان کار سختی باشد و با توجه به مستقل بودن سازنده و این که کار دیگری هم جز اصلاح عنوانشان نخواهند داشت، می توان اننتظار بر طرف شدن همه آن ها را نیز داشت ولی در کل تا به این جای کار پاملا بازی خوبی به نظر می رسد که می تواند ارزش تجربه شدن را داشته باشد.

 

آرمان شهر جهنمی | نقد و بررسی بازی P.A.M.E.L.A - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آرمان شهر جهنمی | نقد و بررسی بازی P.A.M.E.L.A - گیمفا
آرمان شهر جهنمی | نقد و بررسی بازی P.A.M.E.L.A - گیمفا
آرمان شهر جهنمی | نقد و بررسی بازی P.A.M.E.L.A - گیمفا
آرمان شهر جهنمی | نقد و بررسی بازی P.A.M.E.L.A - گیمفا
آرمان شهر جهنمی | نقد و بررسی بازی P.A.M.E.L.A - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • shadowwarior گفت:

    شاید باورتون نشه ولی از ساعت ۷ صبح منتظر بودم ساعت ۹ بشه ببینم مقاله بعدی چیه!
    خسته نباشید نویسنده محترم و اینکه بنظرم بخورده بررسی کوتاهی بود…..

  • devilgodes گفت:

    وای قشنگ تریلر معرفی این عنوان رو یادمه اینقدر درگیر بازی های دیگه شده بودم اینو یادم رفته بود اصن
    مرسی بابت مقاله عالی

  • Sony_ps گفت:

    ادمایی که این سایتو به لجن کشیدید: pc فن ها box فن ها همه ی اونایی که با تعصب تمام و سوختگیه هر چه بیشتر نظرات چرت در باره سونی میدین ، من پامو از این سایت بیرون نمیزارم تا شما ادمای کله پوکو از اینجا بیرون ننداختم

    ادمایی که از بازی کردن انحصاری های ما محرومین
    این سایت حرمت داره ، ادمایی توش فعالیت میکنن که زحمت میکشن ، عرق میریزن، بلافاصله که یه بازی میاد نقدش میکنن ، بلا فاصله که یه تریلر میاد نقدش میکنن دل روده تریلرو میریزن بیرون
    حق همچین ادماییه که بیایم زیر پستاشون این فن بوی بازی هارو در بیاریم؟

    حالا نه ؟ میخواین ادامه بدیم ؟

    باشه … بچرخید تا بچرخیم

  • HamiDecaY گفت:

    چقدر غلط املایی داره این نقد، یعنی نویسنده متوجه نشده؟

آرمان شهر جهنمی | نقد و بررسی بازی P.A.M.E.L.A - گیمفا
آرمان شهر جهنمی | نقد و بررسی بازی P.A.M.E.L.A - گیمفا