سری Banjo-kazooie بیست ساله شد
پرنده و خرس محبوب دنیای گیم چند روز پیش ۲۰ ساله شدند. طرفداران در حالی که مشتاق دیدن نسخهی جدیدی از این بازی هستند، برای سالگرد ۲۰ سالگی این مجموعه به شادی میپردازند.
این مجموعه در تاریخ ۸ تیر ۱۳۷۷ (۲۹ ژوئن ۱۹۹۸) با انتشار برروی نینتندو ۶۴ در آمریکای شمالی متولد شد. بعد از موفقیت بازی GoldenEye دارندگان کنسول نینتندو ۶۴ برای دیدن بازی بعدی استودیوی Rare اشتیاق فراوانی داشتند. به نظر میرسید که این بازی پاسخ Britsoft به Super Mario 64 باشد. در این بازی شما با خرسی به نام Banjo و پرندهای به نام Kazooie که بر دوش Banjo سوار است همراه میشوید. ساختار بازی تقریباً مشابه Super Mario 64 است. شما در یک محیط رنگارنگ به نام Spiral Mountain به دنبال جادوگر شیطانی Gruntilda میگردید که خواهر Banjo را به خاطر زیباییاش گروگان گرفته است.
به مناسبت سالگرد ۲۰ سالگی Banjo-Kazooie، استودیوی Rare با سازندهی این مجموعه، گِرِگ مایلز (Gregg Mayles) مصاحبهای انجام داده است. طبق گفتهی مایلز کار برروی Banjo-Kazooie از سال ۱۹۹۵ شروع شد. Rare در آن زمان یک بازی ماجراجویی تحت عنوان Dream را طراحی کرد. این بازی بهطور خلاصه یک پلتفرمر دو و نیم بعدی بود که بعدها به پلتفرمر ۳ بعدی تبدیل و در سال ۱۹۹۸ منتشر شد. مایلز میگوید:
Banjo تیم فوقالعادهای داشت. در مرکز آن عدهای در چند پروژهی دیگر نیز با یکدیگر همزمان در حال کار کردن بودند، پس ما میتوانستیم از آشنایی آنها باهم استفاده کنیم تا دقیقاً همان چیزی که در ذهنمان بود را به آنها بگوییم تا کیفیت کار را تا حد ممکن بالا ببریم. ما هدف خود را رسیدن به Super Mario 64 قراردادیم و واقعاً برای رسیدن به آن تلاش کردیم.
دو سال بعد Rare با انتشار Banjo-Tooie این مجموعه را ادامه داد که به علت زیبایی بصری و تنوع فراوانش مورد تحسین قرار گرفت.
از سری Banjo چندین نسخهی فرعی دیگر نیز منتشر شد. اولین آنها Banjo-Kazooie: Grunty’s Revenge بود که برای گیم بوی ادونس در سال ۲۰۰۳ توسط THQ منتشر شد که زیاد مورد توجه منتقدان قرار نگرفت. بعد از آن در سال ۲۰۰۵ عنوان دیگری برای گیم بوی ادونس با نام Banjo-Pilot منتشر شد. این بازی در اصل مانند دنبالهای برای Diddy Kong Racing کنسول نینتندو ۶۴ بود. اما بعد از اینکه مایکروسافت استودیوی Rare را خرید، تمرکز بازی برروی شخصیتهای اصلی Banjo-Kazooie قرار گرفت و دیگر از شخصیتهایی که مالک آنها نینتندو است مانند Donkey Kong استفاده نشد. واکنش منتقدان به این بازی نیز متفاوت بود.
سرانجام در سال ۲۰۰۸ Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts برای کنسول ایکس باکس ۳۶۰ منتشر شد. این بازی شامل بخشهای مختلفی مانند اتومبیلرانی، سازندگی و ماجراجویی بود. اما منتقدان در زمان انتشار به آن واکنشهای متفاوتی نشان دادند. برخی معتقدند که این عنوان بهترین Banjo-Kazooie است.
Banjo-Kazooie در طول این سالها در برخی بازیهای دیگر نیز حضورداشته مانند Diddy Kong Racing که در بالا به آن اشاره شد و همچنین در نسخهی ایکس باکس ۳۶۰ Sonic & Sega All-Stars Racing نیز حضور داشت.
۱۰ سال از انتشار آخرین نسخهی Banjo-Kazooie میگذرد و این در حالی است که Rare تمام تمرکز خود را روی Sea of Thieves که اخیراً منتشرشده قرار داده است. به نظر میرسد این شرایط به این زودیها تغیر نکند. آیا ممکن است همکاری با یک توسعهدهندهی دیگر نتیجه بدهد؟ نظر شما چیست؟
پر بحثترینها
- نقد و بررسی بازی STALKER 2: Heart of Chornobyl
- مدیرعامل ناتی داگ: بازی بعدی هیجانانگیزترین پروژهای است که روی آن کار کردهایم
- واکنش ایلان ماسک به اظهارات نژادپرستانه کارگردان Avowed
- شایعه: پورت PS5 بازی Forza Horizon 5 آماده است اما تاریخ عرضه مشخصی ندارد
- شایعات مربوط به حضور God of War در TGA 2024 قوت گرفت [تکذیب شد]
- مشکلات متعدد بهینهسازی STALKER 2 روی ایکس باکس سری ایکس؛ رسیدن به نرخ فریم صفر در مکانهای شلوغ
- اطلاعات جدیدی از مذاکره میان سونی و شرکت مادر FromSoftware منتشر شد
- آیا بازیهای ویدیویی به ما آسیب میرسانند؟
- رسمی: فروش پلی استیشن ۲ از ۱۶۰ میلیون واحد عبور کرد
- آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟
نظرات
این بازی از پشکل دایناسور قدیمی تره ولی الانم بازیش کنی پنج ساعت تموم میشینی پاش و متوجه هم نمیشی، چرت و پرت نداره، فقط لذت بخشه، همین لذت بخش.
۲۰ سالگی یه همچین بازی و کامنتهای خالی . . . :-((
منتظر بودم امسال مایکرو تو ای تری نسخه جدیدش رو معرفی کنه 🙁
یکی از بهترین پلتفرمرهای تاریخ که میراثش توسط banjo-tooieوYoka-Laylie نابود شد.کاش Rare این عنوان رو ریمیک کنه.افسوس،افسوس و افسوس.
یکی از برترین پلتفرمر های ۳D.