شروع نه چندان خوب یک فرنچایز خوب… | نقد و بررسی بازی New Gundam Breaker
سری Gundam یکی از قدیمیترین و اصیلترین عناوین کمپانی باندای نامکو است که تا به حال تنها در ژاپن منتشر شده است. یکی از عناوین این سری با نام Gundam Breaker بازیای بود که در نسل هفتم برای کنسولهای پلی استیشن ۳ و پلی استیشن ویتا منتشر شده بود و به جنگ روباتهای انساننما اختصاص داشت.
عنوان New Gundam Breaker عنوانی است که به تازگی توسط Bandai Namco برای کنسول پلی استیشن ۴ به بازار عرضه شده است. عنوانی که در آن روبات مورد نظر خود را هدایت خواهید نمود و باید سعی کنید در طول بازی آن را قویتر و پیشرفتهتر ساخته و با افراد دیگر در سراسر دنیا مبارزه نمایید. در ادامه با نقد و بررسی این عنوان همراه گیمفا باشید.
بازی New Gundam Breaker اولین عنوان از این سری محبوب است که علاوه بر ژاپن در غرب نیز منتشر میشود و ظاهراً قرار است که شروعی دوباره برای این مجموعه با کلی ویژگی جدید باشد اما متأسفانه نتوانسته آن چنان که انتظار میرفت موفق ظاهر شود. و نمرات بالایی را دریافت نکرده است. در ادامه به بخشهای مختلف این عنوان نگاه دقیقتری خواهیم داشت تا بتوانیم بهتر در مورد آن قضاوت کنیم.
داستان و موضوع اصلی این بازی حول روباتهای سری Gundpa میچرخد. روباتهایی که ماده اصلی سازنده آنها پلاستیک است. در بازی شخصیسازی و ساخت و ساز این مدل نسبتاً خوب کار شده است و خواهیم توانست به طور کامل قطعات آن را تعویض کرده و یا عملکرد آنها را بهبود ببخشیم. این بخش که برخلاف دیگر بازیهای امروزه متأثر از لوت باکسها و پرداختهای گزاف نیست جزو بخشهای خوب عنوان بهحساب آمده و در مجموع لذتبخش است. البته پرداخت درون برنامهای هم در بازی برای بعضی از آیتمهای کمیاب و ساختن روباتهای غولپیکر وجود دارد اما به هر حال در مقایسه با عناوین آنلاین دیگر این حجم از پرداخت درون برنامهای قابل قبول است.
کمپین اصلی بازی و بخش تک نفره آن هم بر روی همین شخصیسازی و قویتر کردن روبات و جنگ با دشمنان که با پیشروی در داستان سختتر و سختتر میشوند تمرکز دارد. شخصیت اصلی بازی که Kyosuke نام دارد به عضویت سازمانی درمیاید که هدف اعضای آن ساختن Gundpaهای هر چه بهتر و قویتر است. به محض ورود کیسوکه به این سازمان او گرفتار چرخه و حلقه معیوب مبارزه با روباتها و دشمنان دیگر خواهد شد. مراحل این عنوان تا آخر بازی تا حدود زیادی خستهکننده میشوند و جذابیت ابتدایی خود را از دست خواهند داد. در این بین سازندگان برای رفع این مشکل شخصیتهای زیادی را در بازی قرار دادند که قادر به تعامل با آنها خواهیم بود. این شخصیتها که اکثر آنها قرار است دختران جوان و جذابی باشند، تقریباً هیچچیزی برای اضافه کردن به بازی ندارند و کاملاً حوصله بازیباز را سر خواهند برد. سازندگان بازی میتوانستند داستانی درخور برای این عنوان بنویسند، اما کل تلاش آنها خلاصه شده است در ایجاد روابط عاطفی با دخترها و انتخاب تعدادی از آنها و پس زدن دیگران. در واقع داستانی که باید حول Gundpaها و ساخت آنها میچرخید، به شکلی کاملاً سطحی خود را وقف داستانهایی کمعمق و کاملاً بیربط کرده است. ای کاش حداقل بازی داستانی نداشت تا سنگینتر از این میبود. در واقع برای یک بازی که بخش اصلی آن قسمت آنلاین است، لزومی به داستان خیلی عالی احساس نمیشود. به هر حال داستان این عنوان جزو نقاط ضعف آن محسوب میشود.
گیم پلی بازی شامل جنگ روباتها خواهد بود که اکثراً در فضایی نسبتاً باز صورت میگیرد و روباتها در بیشتر موارد به صورت دو تیم سه نفره دائماً به سمت هم شلیک خواهند کرد و در پایان تیمی که امتیاز بیشتری کسب نماید به عنوان پیروز مبارزه انتخاب خواهد شد. حتی این بخش ظاهراً ساده و ابتدایی هم از مشکلاتی رنج میبرد اما به هر حال جذابیتهای خاص خودش را هم دارد. به خصوص در زمانهایی که میدان مبارزه شلوغ خواهد بود.
مبارزات بازی به معنای واقعی کلمه یک آشوب خواهند بود که در آنها روبات صاحبش را نمیشناسد . هر چند ماهیت هک اند اسلش بازی در مراحل ابتدایی جذابیتهای بسیار زیادی خواهد داشت اما در ادامه کاملاً تکراری و خستهکننده خواهد شد. اما در هر صورت سیستم مبارزات بازی جزو نقاط مثبت آن محسوب میشود. در وسط این جنگها نیز میتوانیم صندوقهایی را باز کرده و قطعاتی را پیدا کنیم تا پیشرفت کنیم که جایگاه این صندوقها نیز هوشمندانه انتخاب شده است.
در ابتدای هر مرحله Level هر روبات به اجبار عدد یک خواهد بود و با کشتن دیگر روباتها و دشمنان و پیدا کردن صندوقها کمکم میتوان شخصیت قابل بازی را Level Up نمود. این امر باعث خواهد شد در ابتدای هر مرحله افراد بیشتر به دنبال Level Up کردن باشند تا مبارزه زیرا بالا بردن Level روبات نه تنها او را قویتر خواهد نمود بلکه تواناییهایی را هم بر حسب لولش برای او باز خواهد کرد که میتوانند عامل برتری تیمها باشند.
بخش آنلاین بازی در حالتی که میدان مبارزه خیلی شلوغ نباشد، کاملاً روان و بهینه اجرا خواهد شد و کمتر مواردی مانند لگ و بیرون افتادن از بازی و اختلاف زمان واکنش مشاهده خواهد شد. اما زمانی که تعداد روباتها زیاد و صحنه مبارزه شلوغ شود افت فریم مشاهده خواهد شد و به تجربه بازی آسیب کمی وارد میگردد. در مجموع تجربه آنلاین عنوان New Gundam Breaker با توجه به حضور انسانهای دیگر و بازیبازان از سراسر دنیا جذابتر و متنوعتر از بخش داستانی خواهد بود و خب طرفداران این عنوان نیز بیشتر وقت خود را صرف این بخش خواهند کرد.
گرافیک فنی بازی همان طور که پیشتر در بخش گیم پلی به اشاره شد چه از لحاظ طراحی چه از نظر بهینه بودن آنچنان قوی نیست و همین امر ضرباتی را به کلیت بازی وارد میکند. برچسب بازی نسل هشتمی برای این عنوان بیشتر شبیه یک شوخی است و راستش بعید است آپدیتهای بعدی بتوانند وضعیت آن را زمین تا آسمان تغییر دهند. اما شاید بتوانند حداقل آن را به تجربهای معمولی تبدیل نماید.
گرافیک هنری بازی از دو منظر قابل بررسی است. طراحی روباتها و اجزا و قطعات آنها خوب کار شده و از بخشهای جذاب بازی است، اما محیطهای این عنوان طراحی معمولیای دارند. در واقع گرافیک هنری بازی کاملاً معمولی است و نمیتواند به کلیت گرافیک نه چندان قوی بازی کمکی کند.
به عنوان جمعبندی میتوان گفت که آخرین نسخه از سری Gundam Breaker هر چند جذابیتهایی هم دارد، اما از ضعفهای گرافیکی و فنی رنج میبرد که برای یک عنوان نسل هشتمی که توسط استودیوی باندای نامکو عرضه شده است یک نقطه ضعف محسوب میشود. New Gundam Breakerبه عنوان اولین نسخه از سری که در بازار غرب عرضه میشود، نتوانسته مانند ژاپن پرقدرت و محبوب ظاهر شود. اگر باندای نامکو و شرکت سازنده بازی یعنی Crafts Meister میخواند این عنوان همانند ژاپن در غرب نیز محبوب شود قطعاً باید در سریهای بعدی بهتر عمل کنند.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات
سلام دوستان. بازی فیفا ۱۸ رو چه طوری آنلاین بازی کنم؟؟ راهی جز خریدن cd key اوریجینال نداره؟؟؟
چند وقت دیگه فیفا ۱۹ میاد و ارزش نداره این همه پول بدیم. چطوری آنلاین بازی کنم؟؟؟
سی دی کی اشتراکی آنلاین بازی های فیفا یا حتی فورتزا هرایزن و گیرز و … همه تو نت میفروشن
سرچ بزن