خاطرات یک قلدر | نقد و بررسی بازی Bully: Anniversary Edition - گیمفا
خاطرات یک قلدر | نقد و بررسی بازی Bully: Anniversary Edition - گیمفا
خاطرات یک قلدر | نقد و بررسی بازی Bully: Anniversary Edition - گیمفا
خاطرات یک قلدر | نقد و بررسی بازی Bully: Anniversary Edition - گیمفا

خاطرات یک قلدر | نقد و بررسی بازی Bully: Anniversary Edition

رضا توکلی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
خاطرات یک قلدر | نقد و بررسی بازی Bully: Anniversary Edition - گیمفا

Bully را هنوز یادتان است؟ این عنوان محبوب نسل ششم نزدیک به ۲ سال است که مجدد بر روی موبایل منتشر شده و علاقه‌مندان می‌توانند این بازی راک‌استار را در موبایل اندروید و آی‌او‌اس خود تجربه کنند. در ادامه با بررسی این بازی همراه باشید.

همانند الکترونیک‌ آرتز و یوبی‌سافت که برنامه مشخصی برای عرضه بازی بر روی موبایل دارند، راک‌استار (Rockstar Games) هم چندسالی می‌شود که عناوین محبوب گذشته خود را بر روی موبایل پورت می‌کند. بازی مکس پین اولین عنوان راک‌استار برای گوشی‌های هوشمند بود و پس از آن ۴ نسخه از سری مشهور Grand Theft Auto از جمله San Andreas را برای اندروید و آی‌او‌اس منتشر کرد. آخرین عنوان از سری بازی‌های این شرکت بر روی موبایل، Bully نام دارد. این بازی به مناسبت دهمین سالگرد عرضه، اواخر ۲۰۱۶ با قیمت ۷ دلار برای سیستم‌ عامل‌های موبایلی منتشر شد. این نسخه از بازی که با نام کامل Bully: Anniversary Edition منتشر شده است، توسط استودیوی وار درام (War Drum) برای اجرا در موبایل توسعه یافته است. این استودیو سایر بازی‌های راک‌استار که به آنها اشاره شد را هم بر روی موبایل توسعه داده بود. همانطور که احتمالا می‌دانید، Bully یک بازی جهان‌باز (Open World) بوده و داستان پسری به نام جیمی هاپکینز را روایت می‌کند. این بازی برای اولین در سال ۲۰۰۶ برای کنسول فراموش‌نشدنی پلی‌استیشن ۲ منتشر شده بود و سپس نسخه ایکس‌باکس ۳۶۰، رایانه‌های شخصی و Wii آن عرضه شد و حال شاهد نسخه Bully: Anniversary Edition برای اندروید و آی‌او‌اس هستیم.

پورت کردن نسخه اصلی بازی‌ها بر روی موبایل همواره مشکلاتی به همراه دارد و نسخه اولیه این بازی‌ها معمولا اول یک باگ‌ است تا یک بازی اما بازی‌های راک‌استار از Max Payne تا GTA: San Andreas گرفته همگی در بین بازی‌های پورت شده موفق ظاهر شده‌اند. نسخه سالگرد بازی Bully از زمان عرضه تا به‌حال سه بروزرسانی بزرگ را دریافت کرده که باعث شده اگر بخواهید هم‌اکنون بازی را تجربه کنید، مشکلی از لحاظ فنی نداشته باشید. از سال ۲۰۱۲ که بازی‌های گیم‌لافت بر روی موبایل رنگ‌و‌بوی تازه‌ای به این پلتفرم کوچک بخشیده بودند، خیلی‌ها با خود می‌گفتند که موبایل ظرفیت بیشتر از یک نسخه با کیفیت سری آسفالت (Asphalt) را ندارد، اما حال شاهد این هستیم که بازی‌های بزرگ شرکت راک‌استار بعد از گذشت چندین سال بر روی موبایل قابل اجرا شده‌اند. پس بعید نیست که در سال‌های آینده نسخه‌های جدید GTA و یا Red Dead Redemption را بتوانیم بر روی موبایل تجربه کنیم.

خاطرات یک قلدر | نقد و بررسی بازی Bully: Anniversary Edition - گیمفا

Bully: Anniversary Edition

ماجرا بازی از آنجایی آغاز می‌شود که جیمی به یک مدرسه با نام BullWorth Academy منتقل می‌شود، درست جایی که برای افرادی مانند آن ساخته شده است. او که تا کنون ۷ بار از مدرسه‌های مختلف اخراج شده است به‌اجبار توسط مادرش به این مدرسه فرستاده می‌شود. مادر او می‌خواهد با ناپدری جدید جیمی به یک ماه‌عسل یک‌ساله برود و حال ما از جلوی در مدرسه باید بازی را آغاز کنیم. سبک طراحی بازی بسیار مشابه GTA: San Andreas بوده که در زمان خود خیلی خوب بوده‌اند و شاید امروزه در کنسول‌های نسل هشتم و رایانه‌های شخصی دیگر این طراحی و کیفیت تصویر را نپذیریم اما در واقع طراحی سال ۲۰۰۶ این بازی هم‌اکنون بر روی موبایل بسیار عالی است. بازی‌های مطرح موبایل با خط داستانی به این بزرگی هیچ‌گاه نتوانسته‌اند طراحی هنری و فنی خیلی بالاتر از Bully داشته باشند و بازی موردنظر ما با همان طرح قدیمی جز بازی‌های با کیفیت از لحاظ بصری در موبایل قرار می‌گیرد. چالش اصلی ساخت و ارائه بازی‌های این‌چنینی بر روی موبایل، نحوه کنترل آن است. کنترل و هدایت شخصیت در بازی‌های پرجزییات و مخصوصا جهان‌باز بسیار سخت است، زیرا کلید‌های فرضی بسیاری روی صفحه قرار گرفته‌ که کمی تصویر را زشت و همچنین روند انتخاب‌های شما را کند می‌کنند. خوشبختانه باید گفت که در این بازی با توجه به اینکه آخرین بازی راک‌استار بر روی موبایل هم بوده، کیفیت عملکرد کلید‌های فرضی در بهترین حالت قرار دارند. کلید‌های حرکتی تنها در هنگام حرکت فعال شده و بسیار شفاف هستند. تنها قسمت راست صفحه‌نمایش است که کلیدهای اصلی بازی قرار گرفته‌اند. یک مورد شاید خیلی سخت‌گیرانه هم در مورد همه بازی‌های راک‌استار روی موبایل برایم وجود دارد و آن هم طراحی هنری بد خود کلیدها است. کلید‌های فرضی می‌توانست به‌جای حالت دکمه‌مانند کنونی، طراحی فلت و نو به خود بگیرند.

خاطرات یک قلدر | نقد و بررسی بازی Bully: Anniversary Edition - گیمفا

تا به کلید فرضی حرکت بازی عادت کنید، ممکن است بسیاری از مسیرها را با دوندگی فوق‌العاده جیمی طی کنید!

در این مدرسه که بچه‌هایی مانند جیمی در آن زیاد است، می‌توانید درگیری‌های زیادی در محیط مدرسه داشته باشید که خیلی هم لذت‌بخش است! به‌جای پلیس‌ها در GTA در نقشه باید حواستان به ناظم‌ها باشد و اگر در یک درگیری گرفتار شدید باید آن مرحله را دوباره آغاز کنید. پس از آشنایی اولیه با محیط مدرسه و برقراری ارتباط می‌توانید مراحل اصلی بازی را تجربه کنید. با اضافه شدن ساعت به سمت چپ صفحه دیگر باید حواستان به زمان اصلی مدرسه نیز باشد. کلاس‌های شما از این طریق اطلاع رسانی شده باید به موقع در در کلاس حاضر شوید. مکانیزیم‌های کنترل هر کلاس هم بایک دیگر فرق داشته و در برخی مانند ورزش باید مشابه مبارزه و یا در کلاس‌های شیمی، رقص و موسیقی مشابه بازی‌های کلیدزنی QTE عمل کنید. کلاس زیست‌شناسی و تشریح قورباغه هم که جذابیت کلاس‌ها را بیشتر کرده است! در مجموع ۶ کلاس مختلف برای شما درنظر گرفته شده است. طبق مراحل بازی باید در هر کلاس ۵ بار حاضر شده و کارهای مربوط به آن را انجام دهید تا امتیاز کسب کرده و به اصطلاح آن را پاس کنید. همچنین در برخی از مراحل می‌توانید کلاس را پیچانده و یک ماموریت جانبی را دنبال کنید. مشکل شاید کوچکی که در بسیاری از مرحله‌ها دیده می‌شود، وابسته بودن مراحل به سایر دانش‌آموزان است، یعنی مراحل یا برای کسی انجام می‌شود و یا با کسی. جیمی تازه وارد در این داستان، در بین گروه‌های دانش‌آموزشی گیر افتاده و در هر مرحله در حال خدمت و یا اذیت‌کردن آن‌ها است. داستان بازی به همین شکل پیش‌ می‌رود اما چیزی که در Bully از داستان بیشتر اهیمت دارد، گیم‌پلی است. مراحل بازی گیم‌پلی بسیار جذابی دارند و جدا از اینکه چرا این مسائل در بازی رخ می‌دهد، هیجان‌انگیز هستند.

خاطرات یک قلدر | نقد و بررسی بازی Bully: Anniversary Edition - گیمفا

تنوع بالا مراحل، محیط‌های مدرسه و شهری و همچنین شرایط آب و هوایی مختلف، دست به دست هم دانند که عنوان جذاب را تجربه کنید

از آنجایی که این بازی یکی از بازی‌های راک‌استار بر روی موبایل بوده، بهتر است که این نسخه از بازی را با عنوان GTA: San Andreas در موبایل مقایسه کنیم. البته هدف ارزش‌گذاری هر بازی نیست و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند اما برای مثال داستان بسیار متفاوت است. داستان Bully بسیار ساده بوده و به دنبال هدفی شکل نگرفته است، برعکس آن در GTA شاهد داستانی چندلایه با ابعاد مختلف هستیم. اما نکته مثبت Bully همانطور که پیش‌تر عنوان شد، گیم‌پلی است. درگیری‌های بازی که از ابتدایی‌ترین حرکات به حساب می‌آیند، حالت‌های مختلفی دارند. همچنین امکان جمع کردن وسایل و سیستم دستاوردهای بازی کمک زیادی به جذاب‌تر کردن گیم‌پلی داشته است. درست وسط صفحه‌نمایش لوگو اشیایی که می‌توانید از آن استفاده کنید نمایش داده شده است که با لمس آن می‌توانید لیست کامل را مشاهده کنید. در این قسمت با توجه به اینکه در کدام مرحله از بازی هستید، ابزاری مانند تیرکمان چوبی، اسکیت، بمب، اسپری و… را با خود به همراه دارید. با اینکه بر روی موبایل محبور هستید از کلیدهای فرضی استفاده کنید اما این مورد مشکلی را برای شما ایجاد نکرده و به سرعت می‌توانید به نحوه کنترل آن عادت کنید. همچنین این بازی بخش تنظیمات بسیار کاملی هم دارد و در قسمت «کنترل» می‌توانید جایگاه کلیدها را برای خود تغییر دهید. اما خبر خوب در خصوص کنترل این است که این بازی به صورت کامل از DualShock 4 پشتیبانی کرده و می‌توانید با اتصال دسته به موبایل، این بازی را بدون کلیدهای فرضی با کنترلر پلی‌استیشن ۴ تجربه کنید.

خاطرات یک قلدر | نقد و بررسی بازی Bully: Anniversary Edition - گیمفا

بیشتر نیمی از کلاس‌های بازی برپایه مدل کلیدزنی QTE طراحی شده‌اند

یکی از دلایل محبوبیت بازی Bully آزادی عمل است. شما در این بازی در نقش جیمی می‌توانید هرکاری که فکرش را کنید در مدرسه انجام دهید. در قالب مرحله‌های اصلی که با بسیاری از حالت‌ها آشنا می‌شوید اما پس از به اتمام رساندن بازی می‌توانید حدود ۴۰ مرحله فرعی را نیز تجربه کنید. دعوا و درگیری، خراب‌کاری، تیراندازی، ورزش، بوکس، تیراندازی، عکاسی، تعمیر، درست کردن وسایل، فرار کردن از دست ناظم‌ها، دوچرخه سواری، دیوارنویسی، بالا رفتن از درخت، دزدی و … حالت‌های مختلف بازی هستند. Bully باعث شده بتوانیم در یک بازی این همه فعالیت را انجام دهیم و بیشتر از آن لذت ببریم. با اینکه گیم‌پلی جذاب است اما تنها نمایشی از یک بازه زمانی در مدرسه‌ای است که توسط چند گروه دانش‌آموزی تشکیل شده است. Nerd، Greasers، Prepeis، Jocks و Bullies گروه‌هایی هستند که هر کدام لباس‌های فرم مخصوصی تن خود کرده‌اند. آشنایی، دوستی و درگیری با این ۵ گروه باعث شده که در هر یک فعالیت‌های گفته شده، سطح مراحل تفاوت بکند. اما هر چقدر که بازی آپشن‌های زیادی را برای ارائه داشته باشد، نمی‌تواند ساده بودن آن را رفع کند. این بار ساده بودن در داستان منظورم نیست، بلکه ساده بودن مبارزات بازی است. در واقع مبارزات بازی که تنها باید در آن با حالت‌های مختلف سایر دانش‌آموزان را نقش بر زمین کنید، بسیار ساده بوده و به راحتی می‌توانید از پس همه بربیایید.

خاطرات یک قلدر | نقد و بررسی بازی Bully: Anniversary Edition - گیمفا

با اتصال دسته به بازی، دیگر کلیدهای فرضی بر روی صفحه‌نمایش نشان داده نمی‌شوند

در بخش طراحی همانطور که گفته شد بازی بسیار مشابه نسخه San Andreas بازی GTA است اما خوب به دلیل نقشه متفاوت دارای وسعت بسیار کوچک‌تری (شامل محیط مدرسه و چهار محیط شهری) نسبت به آن بازی است. کلاس‌های مختلف و ساختمان‌های اصلی مدرسه و همچنین طراحی خیابان‌های بازی شاید امروزه موردقبول نباشد اما واقعا بر روی موبایل مشکلی ندارد و همین سبک طراحی هم بسیار جذاب است. با اینکه شخصیت‌های بازی زیاد هستند و از لحاظ تصویری بیشتر بر روی کاراکترهای اصلی تمرکز شده و همگی از لحاظ طراحی چهره در یک سطح نیستند. اما یکی از نکات مثبت بازی به همین تعداد شخصیت‌ها مربوط می‌شود. صداگذاری شخصیت‌های این بازی بسیار خوب بوده و همگی صدای خود را داشته و کاملا با ویژگی‌های ظاهری‌شان هماهنگ است. موسیقی در مجموع در این بخش رضایت‌بخش است اما اگر بخواهیم کمی سخت‌گیرانه به بازی نگاه کنیم، باید گفت که موسیقی متن در هنگام انجام مراحل خیلی همراه جیمی نیست. یعنی آن شور و هیجانی که جیمی دارد را به ما منتقل نمی‌کند و در بسیاری از مراحل ریتم تندی‌تری به خود نمی‌گیرد.

خاطرات یک قلدر | نقد و بررسی بازی Bully: Anniversary Edition - گیمفا

به مناسبت دهمین سالگرد بازی، Bully برای اندروید و آی‌او‌اس منتشر شده بود

Bully: Anniversary Edition بازی جذابی برای تجربه بر روی موبایل است. همانطور که گفته شد گیم‌پلی بازی بسیار جذاب بوده و حالت‌های مختلفی را برای بازی کردن ارائه می‌دهد. سیستم روز و شب و همچنین تغییرات آب و هوایی باعث شده بازی زنده‌تر به‌نظر برسد. اسکیت سواری در کوچه‌پس‌کوچه‌های و شهر و اذیت کردن هم‌محله‌ها در کنار یک برنامه خشن مدرسه‌ای (!) به بازی هیجان بیشتری داده است اما موسیقی متن بازی خیلی ما را در این مسیر هیجان‌انگیز همراهی نمی‌کند و می‌توانست خیلی بهتر و ماندگار‌تر شود. مراحل بازی زیاد بوده و بعد از اتمام تقریبا به همان اندازه می‌توانید مراحل جانبی کوچک‌ و بزرگی را تجربه کنید. ایراد اصلی Bully به داستان آن بر می‌گردد. داستان بازی که در ابتدا تعریف می‌شود خیلی کامل نیست و وقتی وارد مدرسه هم می‌شویم همه‌چیز پشت‌سر هم بر مبنا اتفاقات رخ می‌دهد. سازندگان خواسته‌اند با این نوع طراحی مراحل، گیم‌پلی را جذاب‌تر کنند و حالت‌های مختلفی را در بازی پیاده کنند و موفق هم شده‌اند اما این مورد به داستان بازی لطمه زده است. در کنار داستان، مبارزاتی که در بازی دارید، خیلی چالش خاصی را ایجاد نمی‌کند و می‌‌توانید به راحتی از پس آنها بر بیایید که اگر کمی سطح دشواری بازی بالاتر بود شاید هیجان‌انگیزتر می‌شد. کنترل بازی واقعا با همان کلیدهای فرضی تعریف شده سخت نیست اما برای راحتی بیشتر می‌توانید از دسته پلی‌استیشن ۴ یا هر گیم‌پد دیگری که به موبایل شما متصل می‌شود استفاده کنید. با اتصال دسته (مخصوصا DualShock 4) می‌توانید کلیدهای فرضی را حذف کرده و مشابه همان پلی‌استیشن ۲ بازی را مجدد تجربه کنید. همچنین شما بایک بار خرید بازی می‌توانید از طریق اکانت Social Club راک‌استار، همزمان بازی را در دو دستگاه تجربه و ادامه دهید. خوشبختانه بازی مشکل فنی روی موبایل نداشته و می‌توانید به راحتی این بازی را تجربه کنید. همچنین اگر با حجم ۳ گیگابایتی این بازی روی موبایل مشکلی ندارید، تجربه Bully: Anniversary Edition توصیه می‌شود.

خاطرات یک قلدر | نقد و بررسی بازی Bully: Anniversary Edition - گیمفا

Khafi

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

خاطرات یک قلدر | نقد و بررسی بازی Bully: Anniversary Edition - گیمفا
خاطرات یک قلدر | نقد و بررسی بازی Bully: Anniversary Edition - گیمفا
خاطرات یک قلدر | نقد و بررسی بازی Bully: Anniversary Edition - گیمفا
خاطرات یک قلدر | نقد و بررسی بازی Bully: Anniversary Edition - گیمفا
خاطرات یک قلدر | نقد و بررسی بازی Bully: Anniversary Edition - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

خاطرات یک قلدر | نقد و بررسی بازی Bully: Anniversary Edition - گیمفا