EA: به این نکته رسیدیم که به بازی‌های موبایلی‌ هم مانند بازی‌های کنسولی باید احترام گذاشت - گیمفا
EA: به این نکته رسیدیم که به بازی‌های موبایلی‌ هم مانند بازی‌های کنسولی باید احترام گذاشت - گیمفا
EA: به این نکته رسیدیم که به بازی‌های موبایلی‌ هم مانند بازی‌های کنسولی باید احترام گذاشت - گیمفا
EA: به این نکته رسیدیم که به بازی‌های موبایلی‌ هم مانند بازی‌های کنسولی باید احترام گذاشت - گیمفا

EA: به این نکته رسیدیم که به بازی‌های موبایلی‌ هم مانند بازی‌های کنسولی باید احترام گذاشت

عرفان رحیمی صادق
۱۷:۳۰ ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
EA: به این نکته رسیدیم که به بازی‌های موبایلی‌ هم مانند بازی‌های کنسولی باید احترام گذاشت - گیمفا

کارکنان شرکت الکترونیک آرتس اعتقاد دارند که بازی‌های موبایلی به‌زودی شانه به شانه بازی‌های کنسولی خواهند ایستاد و چیزی از آن‌ها کم‌تر نخواهند داشت.

در ادوار گذشته بازی‌های موبایلی تهدید جدی و خطرناکی برای بازی‌های کنسولی و کنسول‌های دستی به حساب نمی‌آمدند و در حقیقا این بازی‌ها توان زقابتی زیادی در بازار قدرتمند بازی‌های کنسولی نداشتند به همین جهت هم کاملا دست کم گرفته می‌شدند و کسی زیاد به آن‌ها به عنوان بازی‌ بزرگ و قدرتمند نگاه نمی‌کرد در حقیقت همه به این باور رسیده بودند که بازی‌های موبایلی چنین توانی ندارند. اما کم کم و با پیدایش گوشی‌های هوشمند و به خصوص نسل جدید آن‌ها در سال‌های اخیر، این رویه تغییر کرد و باور مردم نسبت به آن‌ها چیز دیگری شد. آن‌ها دیگر رقیبی ضعیف برای بازار بازی‌های کنسولی نبودند و کم کم در حال خودنمایی بودند.

در حقیقت تا همین اواخر و معرفی چند بازی بزرگ و قدرتمند در رویداد E3 همه مردم بازی‌های موبایلی را یک سری بازی خسته کننده با بودجه کم، عناوین ضعیف در طراحی و ساخت می‌دانستند که فقط برای سودآوری بیشتر استویوهای سازنده ساخته می‌شوند. البته همه را نمی‌شود یک جور دید، در بین این بازی‌ها عناوین خوش ساخت و تحسین برانگیز نیز وجود داشت که واقعا بازی‌های ارزشمندی به حساب می‌آمدند و هنوز هم می‌آیند اما حقیقت این است که چنین بازی‌هایی شاید فقط ۱ درصد از سهم بازار بازی‌های موبایلی را تشکیل دهند که خودش جای بحث دارد.

با وجود همه این‌ها به نظر می‌رسد که بازار بازی‌های موبایلی در حال رسیدن به بلوغ است و یک بار دیگر در حال ثابت کردن خود به عنوان یک فرزند مشروع در این بازار است. این دقیقا همان دلیلی است که الکترونیک آرتس عنوان Command and Conquer را در رویداد EA Play معرفی کرد که یک بازی موبایلی برای گوشی‌های هوشمند است. ما در این رویداد با این بازی کاملا آشنا شدیم و بخش‌هایی از گیم‌پلی آن و مبارزات آن را نیز مشاهده کردیم. در این رابطه مدیر ارشد طراحی الکترونیک آرتس یعنی پاتریک سادلند (Patrick Söderlund) در مصاحبه‌ای با GamesIndustry در این رابطه گفت:

ما باور داریم که این یک تفسیر مدرن و معاصر از علامت تجاری و برند Command & Conquer است و من فکر می‌کنم که مقیاس موبایل نه تنها در بین سن و سال‌های مختلف بلکه در بین جنسیت‌های مختلف نیز پلتفرم بسیار خوبی برای این بازی است.

وی در ادامه صحبت‌هایش افزود:

ما در حال رسیدن به نقطه‌ای هستیم که باید به همان اندازه‌ای که به بازی‌های کنسولی احترام می‌گذاریم، به بازی‌های موبایل هم احترام بگذاریم. می‌دانم که سخت است وقتی به نمایشگاه E3 آمده‌اید، شاهد نمایش یک بازی موبایل با گیم‌پلی آن باشید اما کسب و کار بازی‌های موبایلی ما به طور قابل ملاحظه‌ای به سرعت در حال پیشرفت است. و ما برای این تیم‌ها (تیم‌های سازنده بازی‌های موبایلی) دقیقا همان ارزشی را قائلیم که برای تیم‌های سازنده بازی‌های کنسولی قائل هستیم و همچنین همان نگاهی را به آن‌ها داریم که به تیم‌های سازنده بازی‌های کنسولی داریم. و باور داریم که در حال حاضر این بهترین تفسیری است که می‌توانیم از این بازار داشته باشیم.

وی در ادامه صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرد که هیچ چیز به جز بازی‌های موبایلی هر روز بیشتر و بیشتر به بازی‌های کنسولی شبیه نمی‌شوند و زمانی فرا خواهد رسید که باید به همان اندازه‌ای که برای بازی‌های کنسولی احترام و ارزش قائل هستیم، برای بازی‌های موبایلی هم احترام و ارزش قائل شویم. سادلند در این رابطه گفت:

طراحی بازی‌های موبایلی بیشتر و بیشتر در حال شبیه شدن به استایل و بیس بازی‌های کنسولی هستند و کم کم کاملا شبیه به آن‌ها می‌شوند.

وی در ادامه گفت:

کاری که Epic با Fortnite کرد… اگر بخواهم صادق باشم، فکر نمی‌کردم که عملی شود. کاملا شک داشتم و به هیچ وجه باور نمی‌کردم. هنوز هم دخترهایم را می‌بینم که با موبایل‌هایشان این بازی را انجام می‌دهند در حالی که من با پلی‌استیشن ۴ یا ایکس‌باکس و یا رایانه شخصی خود بازی می‌کنم. شما می‌توانید یک بازی رده بالا را برای گوشی‌های هوشمند پورت کنید که کاملا هم عملی است. این که شما می‌توانید با هم به مبارزه بپردازید هم واقعا جالب است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت:

تمایل و گرایش دیگری که داریم این است که بازی‌های رایانه‌ای را روی این دستگاه‌های نسبتا کوچک و ساده ببینیم. این‌ها به شما این قابلیت را می‌دهند که حس کنید آزاد هستید و هر جایی که دوست دارید به پرداختن پول بپردازید. من فکر می‌کنم که طراحی‌های پیچیده‌تر و عمیق‌تری در این بازی‌ها می‌بینیم. ما کم کم وفا داری و صداقت عمیق‌تر و پیچیده‌تری می‌بینیم. و من فکر می‌کنم که باید همان نگاهی که به بازی‌های کنسولی داریم، به بازی‌های موبایل هم داشته باشیم و از یک زاویه آن‌ها را نگاه کنیم چرا که آن‌ها به اندازه کافی قدرتمند هستند.

قطعا بازار بازی‌های موبایلی باید جدی‌تر و مهم‌تر دیده شود البته به شرطی که هدف از ساخت بازی‌ برای آن‌ها خالی کردن جیب مخاطب نباشد و واقعا بخواهیم لذتی حقیقی به آن‌ها تزریق کنیم در غیر این صورت ادامه دادن به ساخت بازی‌های موبایلی هیچ ارزشی ندارد و بهتر است به همان بازار بازی‌های کنسولی پرداخته شود. خصوصا زمانی که چنین حرف‌هایی از طرف شرکتی نظیر الکترونیک آرتس زده می‌شود، ما بیشتر شک می‌کنیم که واقعا هدف از ساخت عنوانی نظیر Command & Conquer چه بوده است.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

EA: به این نکته رسیدیم که به بازی‌های موبایلی‌ هم مانند بازی‌های کنسولی باید احترام گذاشت - گیمفا
EA: به این نکته رسیدیم که به بازی‌های موبایلی‌ هم مانند بازی‌های کنسولی باید احترام گذاشت - گیمفا
EA: به این نکته رسیدیم که به بازی‌های موبایلی‌ هم مانند بازی‌های کنسولی باید احترام گذاشت - گیمفا
EA: به این نکته رسیدیم که به بازی‌های موبایلی‌ هم مانند بازی‌های کنسولی باید احترام گذاشت - گیمفا
EA: به این نکته رسیدیم که به بازی‌های موبایلی‌ هم مانند بازی‌های کنسولی باید احترام گذاشت - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

EA: به این نکته رسیدیم که به بازی‌های موبایلی‌ هم مانند بازی‌های کنسولی باید احترام گذاشت - گیمفا