اصالت… | تحلیل و بررسی کنفرانس Square Enix در E3 2018
شروع کنفرانس با صحبتهای Matsuda و البته یک نمایش هیجانانگیز مثل همیشه از Tomb Raider جدید، شاید بهترین کاری بود که اسکوئر انیکس میتوانست در اولین کنفرانس اختصاصیاش در E3 2018 انجام بدهد. نکته دیگر کنفرانس اسکوئر انیکس این بود که آنها ترجیح دادند به جای آوردن مجریهای اعصاب خردکن تبلیغاتی که حضورشان تفاوت چندانی با عدم حضورشان ندارد، یکسره به معرفی برنامهها و بازیهای در حال توسعهشان بپردازند. انصافاً هم بازیهای خوبی این میان به نمایش گذاشته شدند. البته خب بهتر بود که بعضی بازیها به کنفرانسهای دیگر راه پیدا نمیکردند تا جذابیت و زیبایی خودشان را همانجا باقی نگذارند. اما خوشبختانه عوامل کار، در یک حرکت جالبتر، برای این کنفرانس اختصاصی، تریلرها و ویدیوهای اختصاصی نیز ساخته بودند. برای کسانی که با این نام آشنایی کامل ندارند، باید گفت که اسکوئر انیکس، یک ناشر و بازیساز جهانی در ژاپن است که تاکنون، وظیفه تولید و انتشار بازیهای زیادی را داشته و البته افتخارات زیادی هم در طول تاریخ فعالیتش بهدست آورده. از جمله سری معروف Final Fantasy و Kingdom Hearts و حتی انتشار عنوان محبوبی مانند Life Is Strange. درآمد سال گذشته اسکوئر انیکس تقریباً ۹ میلیارد دلار بوده است! بالاخره پس از ۱۵ سال فعالیت، قرار شد تا امسال برای اولین بار، اسکوئر انیکس هم در مراسم E3 حضور داشته باشد. پس با گیمفا، حسین غزالی و تحلیل و بررسی این نمایش نیم ساعته همراه باشید!
دقیقاً همانطور که انتظار داشتیم، آغاز نمایش اسکوئر انیکس با مهمترین عنوان حال حاضرش یعنی Shadow Of The Tomb Raider شکل گرفت. ویدیویی از سازندگان بازی به نمایش درآمد، که در آن توضیحاتی درباره بازی و گیمپلی آن میدهند. آنطور که از ویدیوهای آماده شده دیدیم، هسته گیمپلی به طور کلی، دچار تغییرات بزرگی نشده. تنها تغییرات بازی، احتمالاً در مکانیزمها و استفاده بیشتر از محیط و ارتباط با آن خواهد بود. همانطور که دیدیم، لارا در این نسخه، قرار است حسابی از امکانات جنگل استفاده کند و اصطلاحاً با آن یکی بشود. ارتباط لارا با محیط بیشتر شده و قرار است تا مبارزات پیشرفتهتری را شاهد باشیم. حالا دنیای زیر آب هم به بازی اضافه شده و حتی برخی گنجها وجود دارند که میشود با اکتشافات زیردریایی در غارها و دریاچهها بهدست آورد. به هر حال، خیلی امیدوار بودیم تا تغییرات مهمی در گیمپلی ببینیم ولی نشد که نشد! شاید اگر همین گیمپلی، بدون تغییر به نسخه اصلی نیز راه پیدا کند، ممکن است Shadow Of The Tomb Raider حتی عملکرد ضعیفتری نسبت به نسخه قبلی داشته باشد.
پس از خارج شدن از دنیای لارا کرافت، قرار است وارد دنیایی شویم که اصلا انتظارش را هم نداشتیم! بله! اسکوئر انیکس، در یک اتفاق واقعاً جالب و دوست داشتنی، قرار است دو دنیای Monster Hunter World و Final Fantasy را با یکدیگر ادغام کند! ظاهراً که قرار است شاهد یک تجربه باحال و دوستداشتنی دیگر باشیم اما متاسفانه، تریلر ۱ دقیقهای مربوطه، اطلاعات زیادی از این مورد در اختیار ما قرار نمیدهد. به هر حال، باید منتظر به ثمر رسیدن اینچنین حرکت جذابی بمانیم. خیلی حیف شد که نتوانستیم اطلاعات بیشتری داشته باشیم. حتی اگر از این نیز بگذریم، نباید از بازی جدید استودیو دونتناد، سازنده بازی تحسین شده Life IS Strange بگذریم.
راستش را بخواهید، یکی از نمایشهایی که در کنفرانس مایکروسافت حسابی من را هیجان زده کرد، تریلری بود که در ابتدا، شدیداً من را به یاد فضاسازی آرام و دلنشین Life Is Strange میانداخت و باور کنید که چندین برابر از نمایشهای پر از ادابازی الکترونیک آرتس هیجانزدهتر بودم، هرچند پس از دیدن چهره پسربچه تصور داشتم که شاهد یک بازی کامل باشیم، اما موردی که این بازی را بیش از پیش برایم جذاب میکرد، این است که Awesome Adventures of Captain Spirit قرار است در جهان LIS روایت شود و این یعنی، احتمالاً ما میتوانیم با شخصیتهای مهم سری قبل مانند مکس و کلویی و حتی Before The Storm دیدار داشته باشیم که این خودش، میتواند کلی سرنخ و ایده درباره فصل دوم بازی به ما بدهد. و نکته دیگر این است که بازی “واقعاً” قرار است در جهان Life Is Strange روایت شود که این بازهم به خودی خود یک نکته مثبت است. چرا که استودیو دونت ناد خودش را قبلاً به صورت جدی ثابت کرده و بسیار امیدوار هستیم تا بتوانیم، شاهد همان داستانپردازی قوی و شخصیتهای کاملاً پرداخته شده باشیم. البته که این بازی (درواقع تیزر) کاملاً رایگان است و در ۵ تیرماه منتشر میشود!
Dragon Quest XI یکی از نقشآفرینیهای معروف و خیلی زیبای ژاپنی است که البته به طور کلی، بازیهای ژاپنی همیشه مشکلاتی از جمله نبود نسخههای انگلیسی را داشتهاند. اما خوشبختانه ایندفعه قرار نیست شاهد این اتفاق باشیم. نسخه انگلیسی Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age در تاریخ ۱۳ شهریور برای پلتفرمهای اصلی منتشر خواهد شد. هر چه که هست، این سری سابقه خوبی در پس بازیهایش دارد و امیدواریم که بتوانیم یک داستان بامزه، بامزهتر از شخصیتهای خودِ بازی به دستمان برسد.
همین که داشتم اطلاعات تریلر قبلی را در ذهنم تفسیر میکردم، ناگهان چشمانم به نام پلاتینیوم گیمز برخورد کرد و گویا نمایش از ابتدا استارت خورده بود. پلاتینیوم گیمز با نمایش آن تریلر خاص، از کار بر روی یک بازی جدید به نام Babylon’s Fall میگوید. درست است که تریلر، در واقع نکات مهمی نمیگوید و فاقد اطلاعات خاص در بازی است، اما ظاهراً داستان بازی ما را به یونان باستان میبرد و بازهم یک نقش آفرینی کار شده را شاهد هستیم. این بازی در تاریخ نامعلومی قرار است تا سال ۲۰۱۹ میلادی به صورت جهانی عرضه شود. ظاهراً سیل تریلرهای کوتاه همینگونه ادامه پیدا میکرد و Octopath Traveler نیز پایش به صفحه نمایش باز شد. یک عنوان بامزه و دوستداشتنی که البته به صورت انحصاری برای نینتندو سویچ منتشر میشود. شاید باورتان نشود اما فقط ۳۰ ثانیه در طول کنفرانس به نمایش بازی اختصاص داده شده بود! بازی دارای شخصیتهای کلیشهای همیشگی مانند شکارچی و تیرانداز است که البته از هرکدام با توجه به تواناییهای آنان استفاده خواهید کرد. اما قبل از اینکه بخواهید از کلمه “کلیشهای” فرار کنید، باید بگویم که Octopath Traveler یک بازی دو بعدی و شبیه به عناوین ۱۶ بیتی قدیمی است که نباید انتظار زیادی از شخصیتپردازیهایش داشته باشید. یک بازی نقشآفرینی با مبارزات نوبتی که ظاهری فریبدهنده دارد و البته چیزی تا انتشارش نیز نمانده. (۲۲ تیرماه)
شاید معرفی جاست کاز ۴، چیزی بود که هم انتظارش را داشتیم، و هم نداشتیم! انتظارش را نداشتیم چون ماجراهای ریکو رودریگز شاید دیگر در جاست کاز ۳ تمام شده بود و از طرفی هم انتظارش را داشتیم، چرا که این بازی هنوز هم فضای زیادی برای پیشرفت داشت. نمایش اسکوئر انیکس باعث شد تا جنبههای بسیاری از گیمپلی بازی نمایان شود. جلوههای بصری بهبودهای بسیاری داشتهاند. حرکت با موتورها و ماشینها بازسازی شده است و البته امکان کار با محیط بیشتر شده و شاهد خلاقیتهای بیشتری هستیم. طوفانها و گردبادها هم اضافه شدند و آب و هوای زنده در بازی نقش مهمی ایفا میکند. داستانی جدید و البته شخصیتهایی جدید، همه و همه نویدبخش یک عنوان سرگرمکننده دیگر را میدهند. پس از همه اینها، The Quiet Man هم با یک تریلر کوتاه معرفی شد. بازهم مانند بسیاری از تریلرهای کنفرانس، اطلاعات خاصی از بازی نمایان نشد. (به جز اینکه شخصیت اصلی بازی، ظاهراً توانایی صحبت کردن ندارد و قرار است یک اکشن ساکت و آرام تمام عیار را شاهد باشیم!!!) در مرحله بعد هم که شاهد معرفی بازی خلاقانه و بامزه Kingdom Hearts 3 بودیم که البته ایندفعه شخصیتهای جدیدی به آن اضافه شده و امیدوار هستیم که این نسخه، موفقتر از همیشه عمل کند.
کنفرانس اسکوئر انیکس، یک نمایش ۳۰ دقیقهای ارزشمند بود که به طور مداوم، به بازیهای در حال توسعه و یا مرتبط به کمپانی میپرداخت. خوشبختانه، بر خلاف چیزی که از EA دیدیم، نمایش اسکوئر انیکس حداقل، پر بود از عناوین هیجانانگیز و بامزه در کنار یکدیگر، که حداقل به کنفرانس ارزشی برای تماشا کردن میداد. بازگشت لارا کرافت، ریکو رودریگز و دیوانهبازیهایش، ادغام جهانهای دو بازی معروف کپکام و اسکوئر انیکس، و البته ادغام دیزنی و شخصیتهای ژاپنی، در کنار بازی رایگان استودیو دونت ناد و معرفی بازی جدید پلاتینیوم گیمز، به کنفرانس ارزش تماشا را میداد. شاهد تنها مشکل کار هم نمایش برخی از بازیها در چندین کنفرانس بود که البته بازهم خدا را شاکریم که حداقل، از دست صحبتهای خسته کننده و مجریهای بیمزه، حداقل در اینجا خلاص شده بودیم. اما جدای از شوخی، سران کمپانی، میتوانستند با نمایشهای قویتر، ارزش کار را نیز بالاتر ببرند. چرا که برای برخی از مهمترین عناوین کمپانی هم تنها به یک تریلر ۱ دقیقهای اکتفا شده بود. بزرگترین مشکل کار نیز دقیقاً همین بود. تریلرهای کوتاه و توضیحات کمتر درباره بازیهای رد حال توسعه. حتی برخیبازیها با وجود نزدیکی زیاد به زمان عرضه، هنوز جزئیات خاصی از خود به بیرون ندادهاند!
نظر شما چیست؟ شما نمایش اسکوئر انیکس در E3 2018 را چگونه میبینید؟!
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- شایعات مربوط به حضور God of War در TGA 2024 قوت گرفت [تکذیب شد]
- گزارش: GTA 6 وضوح فوقالعادهای روی پلی استیشن ۵ پرو خواهد داشت
- سازنده STALKER 2 به دنبال بررسی بازخوردها و رفع سریع مشکلات بازی است
نظرات
ممنون اقایی غزالی واقعا درست نقد کردید کنفرانس رو ولی از نظر من این کنفرانس یک کنفرانس خوب بود نه عالی و نه متوسط خوب بود لطفا کنفرانس های دیگه هم نقد کنید و اولویت با سونی یا مایکروسافت
فقط بتزدا رو عشقه به قول قدیمیا مایکروسافت یا سونی کیلو چنده؟
سلام عماد جان عزیز. مرسی و. خوشحالم که خوشتون اومده. بله دقیقاً همینطوره من هم موافقم با حرفتون. بررسی های دیگر هم حتما در راه هستند به قلم باقی اعضای عالی و بینظیر تحریریه گیمفا.
اسکوئر انیکس محتوای عالی داره اما نحوه بیانش یکم بده
پ.ن :هیچکدوم از بازی های مولتی پلتفرم e3 در حد و اندازه ی doom جدید و نسخه جدید dying light نبودن 😎 😎 (مخصوصا DOOM پدر سبک شوتر اول شخص 😎 😎 ) وقعا خیلی دلم میخواد ببینم دکتر ساموئل هیدین توی DOOM جدید چیکارست یا کایل کرین توی نسخه جدید دایینگ لایت هم هست یا نه
دست شما درد نکنه آقای غزالی
خواهش می کنم.
هر وقت اسم اسکوعر انیکس میشنوم یاد تعطیل شدن united front میوفتم و فوش میدم به اول و آخر اسکوعر
جدا از این حرفا از حق نگذریم نمایش kingdom hearts جذاب بود
لارا کرافت هم که همیشه لارا کرافته و دوست داشتنی و البته shadow of tomb raider به نظر شخصیم(بازم میگم نظر شخصی)از نظر گرافیکی تفاوت زیادی با rise of tomb raider نداشت و ولی بازم نسخه ی جدید لارا رو بازی میکنم
Just cause4 هم که قطعا مث نسخه های قبلی سرگرم کننده س فقط کاش یه داستان خوب رو شاهد باشیم
.
.
آقای حسین غزالی ممنون. نقد عالی ای بود و همه جوانب رو سنجیدید:yes:
مرسی حامد جان بازم که در این پست هم کامنت گذاشتید. بله دقیقا با حرفاتون موافقم.
باید یه نمایش از avengers نشون میدادن
آی نگو که کل کنفرانس فقط منتظر یه اشاره کوچیک بهش بودم 😥
آره….تازه از پارسال
این کمپانی همیشه عالی بوده مخصوصا نوآوری دیوونه کنندش تو life is strange سری تامب رایدر هم ک دیگه حرف نداره. فقط امیدواریم مثه تریلر های جذابش باشه همچی 😉
بعد از کنفرانسش تنها کلماتی که به زبون اوردم: حیفه اون حجم اینترنت
مگه چی عیبی داشت؟قبول دارم کوتاه بود اما از یوبیسافت بدتر نبود 😉
ممنون برای زحمتی که کشیدید حسین جان، من واقعاً فن این کمپانی هستم چندساله تا جایی هم که واقعاً امکانش هست از محصولاتش حمایت کردم، اما واقعاً نمیدونم چرا کیفیت گرافیک توم ریدر اینقدر توو ذوق زد، سری قبل که توو سیبری بود خیلی خوب بود اما این کیفیت که من دیدم واقعاً ضعیف بود، البته مطمئن هستم که میدونید محور داستان و دیالوگ و گیم پلی خیلی مهم تر از گرافیکه اما الان بین گیمرها دوره دوره ی به رخ کشیدن گرافیک شده تا داستان، دراگون کوئست واقعاً عالیه و منتظرشم، خیلی خوبه مثل همیشه، این کمپانی اسکوئر انیکس خیلی کاریزماتیکه، هیچوقت هم از چشم نمیفته، شیر دوشی هم نمیکنه، منتظر نقد کنفرانس بتسدا هستم ببینم نظرتون چیه، امروز که ماشاءالله نآن استاپ دارید کنفرانس رو دِرو میکنید
داداش همه ما قبول داریم که کمپانی خوبیه ولی کارهای خنده داری هم میکنه نمونش به گند زدن هیتمن،نگران تامبرایدر نباش،گول چندتا تصویر و ویدیو رو نخور تامبرایدر علاوه بر صداگذاری و گیمپلی و تاحدی هم داستان از همه جلوتر بوده،گرافیکش هم در نسخه های قبلیش عالی بود هنوز گرافیک هنری نسخه۲۰۱۳تو یادمه(گرافیک فنی افتضاح بود شاید مشکل از سیستمم بود)
سلام فرهاد جان خیلی چاکریم. بله دقیقاً. اسکوئر انیکس یکی از بهترین هاست و خود من هم خیلی خوش گذروندم با بازی های بی نظیرش که همشونم لذت بخش و بامزه هستند و برای همه قشر بازی دارن. درباره Tomb Raider هم که خب بله من خیلی تو ذوقم خورد وقتی دیدم که گیم پلی بازی هنوز همونه ولی امیدوارم حداقل بتونند با پر کردن مشکلات باقی بخشها بتونن گیم پلی رو یکم پوشش بدهند.
خیلی لطف دارید. حقیقتش بنده فقط این دو تا کنفرانس رو وظیفه بررسیشون رو به عهده گرفتم فرهاد جان. انشالله باقی بچه های بی نظیر تحریریه با قلم های خاص خودشون میرن بررسی ها رو عالی هم میرن و امیدوارم لذت ببرید.
میشه گفت برای من بهترین کنفرانس بود و چیزی رو که میخواستم تماشا کردم اونم حضور انگیزه عدالت ۴ بود.( Just Cause 4 )
تامب ریدر هم خوب بود ولی هنوز نمیدونم تو آینده میگیرمش یا نه.بستگی به این داره که بدون بازی باشم یا نه.
ممنون بابت مقاله :yes: کنفرانسش زیاد جالب نبود(نظر شخصی)البته زیاد نمیشه انتظار بیشتری داشت،من بیشتر منتظر تامبرایدر و جاست کاز۴هستم،راستی اگه میشه کنفرانس بتزدا کبیر رو هم بزارید که بنظرم بهترین کنفرانسe3رو همین بتزدا بود،بقیه سوسول بازی بود.
البته منظورم ازe3 امسال بود نه کل تاریخ.
خوبیش این بود که مفید و مختصر بود و بیخود کشش ندادن
چه خاطراتی با این کمپانی مخصوصا بازی های جاست کاز۱&۲هیتمن مخصوصا نسخه های خونبها و آمرزش داشتم یادش بخیر هروقت لوگوی این کمپانی رو کنار بازی ها بود ضمانت شاهکار بودن اون بازی بود.
ممنون آقای غزالی از نقدی که کردید.من خودم شخصاً انتظار انتشار نسخه جدید بازی Fainal Fantasy را میکشیدم ولی سکوار اینکس آرزوی مارا بر آب داد؛اشکالی ندارد،میتوانیم با بازی های دیگه خود را سرگرم کنیم.Just Cause4یکی دیگر از بازی هایی بود که شخصاً جزء افرادی بودم که انتظار این بازی را میکشیدند؛حالا با تغییراتی که در گیم پلی به وجود آوردهاند،میتوان گفت که این هم جزء بازی هایی است که تحولی عالی در آن به وجود آمده است.Shadow of The Tomb Raiderنیز یکی از بازی هایی است که به دلیل بازی کردن نسخه های پیشینش تمام ما با آن آشنایی داریم؛همان طور که آقای غزالی نیز اشاره کردند،تغییر چندانی در گیم پلی آن به وجود نیامده است؛من خودم هنگامی که کنفرانس سکوار اینکس را تماشا کردم،آغاز کنفرانس را با چنین شاهکاری اصلاً تصور نیکردم،اما هنگامی که تریلر بازی شروع شد،فکر کردم که نسخههای پیشین را به نمایش گذاشته اند،اما تغییراتدر مکانیزم بازی را میشود در آن احساس کرد و مانند نسخه ها پیشین نیست که از کنار همه چیز،بدون توجه رد شود.باز هم از آقای غزالی متشکرم بابت این نقد فوق شاهکار. 😎 :yes:
مرسی از شما بازم بابت کامنت کامل و خوبتون. دقیقاً همونطور بود که گفتید.
درباره مقاله هم واقعا دارید من رو شرمنده می کنید خواهش می کنم!
اختیار دارید.کوچکتونم :yes:
لطفاً بدون زحمت کنفرانس های دیگر را نیز نقد کنید 😎 😎 :yes: :laugh:
ممنون آقای غزالی کنفرانس در همین حد بود که شما گفتید.به هر حال اسکوئر انیکس استدیو جذاب و دوست داشتنیه
متشکرم. بله واقعا همینطوره
اسپم
تو پنل اسپایدرمن e3 هیچ خبر جدیدی نیست پوشش بدید ?:-)