توسعه دهنده Tomb Raider عقیده دارد ساخت یک آیپی جدید کار بسیار سختی است
شاید برای ما تصور ساخت یک آیپی جدید کار زیاد سختی نباشد اما زمانی که کار به ساخت آن میرسد، متوجه میشویم که آنطور که تصور میکردیم قرار نیست بشود و کار بسیار بسیار سختتری برای انجام داریم.
خوشبختانه سرمایه گذاریهای زیادی در زمینه ساخت بازیهای ویدئویی و خلق آییهای جدید در چند سال اخیر در این صنعت انجام پذیرفته و ما شاهد خلق و به وجود آمدن آثار و آیپیهای ارزشمند زیادی بودهایم. در سالهای گذشته همه ما فکر میکردیم که مسیر صنعت بازیهای ویدئویی دیگر دستخوش تغییر نخواهد شد و همین روندی که در پیش گرفته را ادامه خواهد داد اما به لطف قراردادها و توافقهایی که صورت گرفت شاهد شکل گرفتن فرانچایزها و آیپیهای جدیدی بودیم که مسیر تازهای در دنیای بازیهای ویدئویی به وجود آوردند.
با این حال، این که سریعا شاهد ساخت و شکل گیری آیپیهای جدید هستیم، لزوما بدین معنا نیست که ساخت آنها کار سادهای است. اخیرا مدیر استودیوی ایدوس مونترال (Eidos Montréal) یعنی دیوید انفوسی (David Anfossi) در مصاحبهای با مجله MCV درمورد دشواریهای ساخت یک آیپی جدید صحبت کرده که در ادامه بخشهای از صحبتهای وی را برای شما پوشش خواهیم داد.
او خاطر نشان میکند که مشکلات و ایجاد خلاقیت در آیپیهای جدید مانند یک نخته سنگ بزرگ سد راه توسعه دهندگان است. ساخت یک سری، همیشه به شما یک چهار چوب کلی و برخی انتظارات میدهد که باید برای برآورده ساختن آنها تلاش کنید اما ساخت یک بازی جدید بدون محدودیت است که امکانات بی حد و حصر در اختیار شما قرار میدهد. دیوید انفوسی در این زمینه افزود:
ما باید به فرانچایزها و آیپیهایی که در ایدوس ساختهایم افتخار کنیم. این آیپی ها عناوین قدرتمندی هستند که کار کردن با آنها بسیار جالب است. و حقیقتا با تجربهای که ما داریم، ساخت یک آیپی جدید دیوانه کننده است. کار ساخت و شروع یک آیپی جدید بسیار بسیار سخت است. منظورم یک آیپی خوب است. ممکن است کنترل خود را از دست بدهید. ممکن است از هر جایی سردربیاورید. با ساخت Deus Ex, Tomb Raider و همینطور Thief متوجه شدیم که اگر میخواهید قابل احترام جلوه کنید، باید به برخی دستورالعملها احترام بگذارید. میتوانید برای نسل تازه بازیبازها یک سری را بهروز نگه دارید اما این کار را در غالب یک چهارچوب کلی انجام خواهید داد. یک آیپی جدید… بوم! میتوانید این کار را شروع کنید و به خودتان بگویید ” یک بازی چند نفره خواهیم ساخت، یک بازی تک نفره خواهیم ساخت، یک کار کارتونی انجام خواهیم داد، یک عنوان واقع گرایانه خواهیم ساخت.” این کار هیچ محدودیتی ندارد. چرا که کاغذی سفید در مقابل خود دارید. سختی کار همین جا است. حتی اگر یک چهارچوب کلی هم داشته باشید، به شما اطمینان میدهم که در بین راه باید ۳۰ درصد از بازی را قطع کنید چرا که میخواهید بیشتر و بیشتر و بیشتر کار انجام دهید. این کار برای ساخت یک آیپی جدید، سختتر هم هست.
صحبتهای انفوسی کاملا منطقی است چرا که ممکن است جایی در میان راه خلاقیت شما فلج شود و دیگر چیزی برای ارائه نداشته باشید. این موضوع ممکن است برای هر کسی و در هر مکانی رخ بدهد. از همین رو ساخت یک آیپی جدید هیچوقت آنطور که نشان میدهد نیست و بسیار سخت است چرا که شما باید کاری که تا به حال هیچگاه نکردهاید را انجام بدهید و طبیعتا با موانع و سختیهای زیادی در این راه مواجه خواهید شد. امیدواریم صحبتهای انفوسی نشان از ساخت یک آیپی جدید توسط ایدوس داشته باشد. باید منتظر باشیم و ببینیم آیا خبرهای بیشتری در این زمینه به دستمان خواهد رسید یا خیر.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
نظرات
نسخه بعدی آنچارتد با دختر نیتن دریک و دسپخت استدویو جدید سونی که اعضای ناتی داگ زدن واقعا میتونه شمارو مجبور کنه تا دست به آیپی جدید یا تغییر اساسی بزنید وگرنه همینجوری تند تند لارا میاد آخ و اوخ میکنه خدایی نسخه قبلی با قبلیش چه فرقی داشت دقیقا همون نسخه ۲۰۱۳ بود تو مکان جدید هیچ چیزی جدید اضافه نشده بود کرافت کردن دور آتیش و حتی جاخالی دادناش و راه رفتنشم همون بود .
واقعا نیاز به تغییر دارن
نخسه اولی قشنگ بود
ولی این جدیده هیچی نداشت اصلا به قشنگی اون نبود
ببینیم این جدیده چی میشه
آنچارتدم به نظرم نیاز به استراحت داره. به اینکه مثل بعضی ها میشه
دوست عزیز بنده هم آنچارتد رو بازی کردم هم رایز او تام رایدر بدون تعارف میگم در بعضی جا ها تام رایدر بهتر جلوه میده تا آنچارتد… در ضمن اخ و اوخی که میگید تو انچارتد هم همونجوری هست… ولی بنده شخصا انچارتد رو ترجیح میدم
ما هم باور کردیم
من خودم میگیم تام رایدر ۲۰۱۳ شاهکار بود
ولی این جدیده یک بازی معمولی
ببین من خودم سونی فنم
هم آنچارتد هارو بازی کردم
هم تام رایدر هارو حتی اون سه سری قدیمی ش رو بازی کردم
این نظر تو واقعا خیلی مبتدی و آماتور بود فقطم به خاطر این که تعصبی داری از آنچارتد دفاع میکنی
من خودم عاشق آنچارتدم ولی هیچوقت نمیام بگم لارا آخ و اوخ میکنه پس تام رایدر بده
مث این میمونه که بگیم کریتوس قرمز و سفیده پس گادآف وار بازی خوبی نیس
یا مثلا چرا ترور فیلیپس زیرپوش کثیف میپوشه پس جی تی ای وی خوب نیس
خداوکیلی دور از تعصب نظر بدیم
آنچارتد عالیه
تام رایدر هم عالیه
آره درسته ولی استثنا هم داریم.یوبیسافت خیلی راحت IP تولید میکنه.نمونه اش Valiant Hearts .کلا یوبی ایده های ناب داره.ایقدر که برخی بازی هاشو فراموش کرده.
سونی هم انواع و اقسام سبک ها بازی داره
هیچ شرکتی اینقدر تنوع نداره بازیاش
یوبی سافت هم تو ایده کارش درسته ولی مشکلی که بازیاش دارن اینه که همش شبیه هم میشن سری های بعدش
مثل اساسین
فار کرای
و….
مشکلش اینه که هم شیردوشی میکنه و هم مراحل بازیاش تکراری میشه
به عنوان یه سونی فن میگم:
چرا تا ینفر از یه شرکتی تعریف میکنه بهش حمله میکنی بگی سونی بهتره؟ 😐 😐
کاش به اندازه ی ایده ی ناب هم دانش فنی داشت انقدر باگ هایی که به بازی تغیر شکل دادن نمیدیدیم
سخت هست….فقط نسل هاى قبل همینطور ایده پردازى و عناصر جاه طلبانه و ایپى هاى جدید که هر سازنده میساخت سخت نبود و این نسل سخت شده !!! ….همین نسل هم سازنده هایى داشتیم و داریم که دارن همینطور ایده میدن و میسازن و موفقن از جمله تل تیل گیمز ، بتسدا ، دونت نود …… تنبل همیشه بهانه سختى کار را دارد و بس !!!!!!! امیدوارم سازندگان جاى بهانه دست به کار بشن و آخر نسل رو به مانند نسل هاى قبل شیرین کنن
#افلاین_قدیم
#هنر_بازیسازى
من واقعا با حرف ایشون موافقم و درک میکنم چون من خودم یه نویسنده تازهکار هستم و همین بحث ساختن یه چیز جدید و پیاده کردن ایده و خلاقیت به طور مناسب واقعا مشکله .
مثال میزنم : شما یه ایده خیلی خوب داری و میخوای باهاش یه داستان بسازی ؛ تا اینجا که مشکلی نیست اما وقتی وارد بخش عملی میشی تازه میفهمی که انقدرم الکی نیست !
برای نمونه شما میای یه داستان رو که ایده نسبتا خوبی داره رو به رشته تحریر درمیاری ، اما بعد بیست صفحه نوشتن میفهمی که اگه یه جایی رو تغییر میدادی خیلی بهتر میشد و سر همین باید کُلّی برگردی عقب و اون مطلب رو اضافه کنی و همین قضیه تقریبا تا آخر داستان ادامه داره . آخرشم باید کل داستان رو بازنویسی کنی تا یه چیز درخور باشه .
به هر حال از قدیم گفتن : “کار هر کسی نیست خرمن کوفتن ، گاو نر میخواهد و مرد عمل”