#۲۲: جزیره جنون | نقد و بررسی بازی Far Cry 3 - گیمفا
#۲۲: جزیره جنون | نقد و بررسی بازی Far Cry 3 - گیمفا
#۲۲: جزیره جنون | نقد و بررسی بازی Far Cry 3 - گیمفا
#۲۲: جزیره جنون | نقد و بررسی بازی Far Cry 3 - گیمفا

#۲۲: جزیره جنون | نقد و بررسی بازی Far Cry 3

رسول خردمندی
۱۲:۲۸ ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
#۲۲: جزیره جنون | نقد و بررسی بازی Far Cry 3 - گیمفا

پس از انتشار بازی Far Cry 2 در سال ۲۰۰۸، بازیبازها به این فکر افتادند که آیا بهتر از این بازی هم می تواند ساخته شود؟ آیا محیط Sand Box بازی می تواند بزرگتر از این حد شود؟ آیا داستانی درخور سری بازی Far Cry روایت می شود؟ جواب تمامی این سوالات در هفته­ پیش مشخص شد.

در ادامه این نقد می توانید جواب همه سوالات خود را پیدا کنید!

ج مثل جنون :

در بازی های شوتر معمولا عاملی به عنوان هیجان باید تزریق شود. در بازی­های هم رده دوک نام ، هجوم دشمنان فله ایی ؛ در بازی های هم­ رده ندای وظیفه ، وجود صحنه های سینمایی جذاب و هالیوودی عامل “هیجان” را به بازی وارد ساخته است. بازی Far Cry 3 سنت شکنی کرده و پا فراتر از “هیجان” می نهد و با خلق شخصیت های آنتاگونیست همانند Vaas ، زمینه را برای ایجاد جنون در بازیباز فراهم می سازد. شخصیت اصلی بازی Jason Brodey است که همراه دوستان و برادر و خواهر خود در جزیره ایی حاره ایی گرفتار رژیم مزددور می شوند. سکانس ابتدایی بازی در مکانی رقم می خورد که جیسون به همراه برادر خود Grunt زندانی شده است. پس از مدت بسیار کوتاه ، پا به فرار گذاشته و همه چیز باید به خوبی پیش برد ولی از آنجایی که سناریوهای فرارهای اولیه در بازی های ویدئویی فرجام خوبی را به دنبال ندارد ، گرانت توسط آنتاگونیست بازی کشته می شود. اینجاست که “جنون” آغاز می شود! اولین فکر که به ذهن بازیباز می رسد….. ” باید فرار کنم!” و داستان بر پایه فرار دنبال می شود. شخصیت “واس”  در مقابل Bad man های دیگر بسیار قوی ظاهر شده است. “واس” شخصیتی متغیر و جنون آمیز دارد. طراحی لباس و چهره واس ، نوع رفتار و گویش وی ، تمام تمرکز بازیباز را به سمت شخصیت “جوکر” در سری فیلم ها و بازی های بتمن روانه می سازد! اشتباه نکنید!  “واس” شاید شبیه “جوکر” باشد ولی صرفا تقلیدی محض از جوکر نیست. متاسفانه تا نیمه اول “واس” خودنمایی نمی کند ولی در نیمه دوم بازی ، اوج جنون و هیجان را “واس” به دوش می کشد.

به نحوه دیدن ، مدل ریش و استایل واس دقت کنید……. فقط دقت کنید.

چ مثل چشم نواز :

تنها کلمه ایی که در اولین برخورد شما با مناطق جزیره در ذهن شما تداعی می شود “چشم نواز” است. جزیره به مدد موتور بهینه شده Dunia 2 (وام گرفته از فیزیک Havoc) آنچنان زیبا ساخته شده است که ساعت ها دوست دارید تا در جزیره به گشت و گذار بپردازید. سازندگان به قول خود پایبند بوده و در بازی گذر شب و روز ، تغییرات جوی و همچنین فیزیک بسیار خوب و طبیعی را در جزیره شاهد هستیم. نکته ایی که شاید کمتر کسی به آن توجه کند در رفتار حیوانات جزیره است! وقتی به نزدیکی سگ های وحشی می رسید ، همانند واقعیت ابتدا دم هایشان به حالت آماده باش صاف می ایستد. کافیست که صدایی از خود ایجاد کنید، کل منطقه از حضور شما اطلاع پیدا می کند و تنها راه فرار در کشتن حیوان بدبخت است! در بخش فیزیک بازی به نکاتی بسیار ریز دقت شده است که گاهی اوقات انگشت به دهان می مانید. مثالی دیگر از فیزیک را می توان به سقوط آزاد در قسمت اقیانوس اشاره کرد که به زیبایی تمام صحنه سقوط شکل می گیرد.

باورش سخته ولی این تصویر In game هست !

ح مثل حیرت انگیز:

به شخصه بسیار مشتاق بودم تا Jasper Kyd بخش موسیقی این بازی را به عهده بگیرد ولی در Far Cry 3 ، آقای Brian Tyler ثابت کرده که می تواند از پس موسیقی­های اسرار آمیز و موهم این جزیره بر بیاید. Brian Tyler بخش موسیقی فیلم هایی نظیر The Expandable و Final Destination و همچنین بازی هایی مثل Modern warfare 3 و NFS: the Run را به عهده داشته است. در قدرت وی در تم اکشن هیچ شکی نیست ولی ای کاش برای تم اسرارآمیز بازی Far Cry 3 از شخصی ماهرتر و متخصص تر بهره گرفته می شد. صداگذاری شخصیت ها نسبتا خوب طراحی شده ولی صداگذاری “واس” و جیسون واقعا حیرت انگیز کار شده است.  می توان در صدای افراد مختلف عصبانیت ، ترس و جنون را به وضوح حس کرد.  شخصیت ها متناسب با نوع رفتاری خود ، دیالوگ های جالبی را در بازی می گویند. دیالوگ هایی که بین جیسون و “واس” و همچنین در ماموریت Buck و جیسون رد و بدل می شود را می توان از بهترین دیالوگ­های این بازی دانست.

جزئیات در هر لوکیشن بیداد می کند!

آ مثل آزادی:

فاکتوری به نام “آزادی” توسط سازندگان در اکثر تریلرها  تاکید می شد ولی بازیبازهایی همانند بنده می ترسیدند که این آزادی بیش از حد ، ممکن است که به ایجاد باگ های متعددی بینجامد ولی پس از انتشار بازی و گشت و گذار در گوشه کنار جزیره خیالمان از این فقره راحت شد! ماموریت های اصلی بازی حول و پیرامون پیدا کردن رفیق های جیسون بنا نهاده شده است. نحوه چینش ماموریت ها بسیار عالیست و در لحظه هایی که فکر می کنید همه چیز آرام است و باید به خوبی و خوشی تمام شود ، بازی بدترین حالت ممکن را پیش روی شما قرار می دهد!  ماموریت دسترسی به اطلاعات در کشتی Nostalgia و فرار از جزیره را به یاد بیاورید. جیسون نه یک ابرقهرمان است ، نه یک جنگجوی کارکشته. پس برای اینکه بتواند از پس دشمنان و “واس” بربیاید باید تلاش کند. سازندگان برای اولین بار عامل “ساخت و ساز” یا Crafting را به این بازی تزریق کردند. با استفاده از این فاکتور ، برای دسترسی به لوازم و ابزارآلات بیشتر باید سعی کنید تا با شکار کردن حیوانات مختلف جزیره ، لوازم خود را ارتفا دهید. مثلا برای حمل اسلحه های بیشتر نیازمند weapon Holster هستید. برای ساخت این وسیله باید ۲ بزکوهی را شکار کنید. یا برای احیای سلامتی خود باید “گیاهان سبز رنگ” را جمع آوری کنید. با پیشروی در بازی دستورالعمل های ساخت و ساز بیشتری را یاد می گیرید. دقت کنید که ساخت و ساز به هیچ وجه اجباری نیست ولی با پیشروی در بازی و سخت شدن ماموریت ها ، احساس نیاز در خودتان شعله ور می شود. شکار حیوانات نیز آنچنان که فکر می کنید ساده نیست و حیوانات قاتلی نظیر پلنگ ، سوسمار و کوسه نیاز به استراتژی های خاص خود برای شکار می باشد.

شکار با اسنایپ….. یکی از راحت ترین استراتژِی های مبارزه

متاسفانه عامل جست و جوی گنج که به یکی از جذاب ترین تفریحات ممکن در نسخه پیشین بود در این نسخه به کلی حذف شده و جای خود را به آزاد سازی برج های رادیویی داده است. با آزاد کردن برج های رادیویی از فرکانس مزدوران ، قسمتی از نقشه آزاد می شود و سلاح هایی از بازی در فروشگاه برای بازیباز مجانی می شود! پس اگر در نزدیکی یک برج رادیویی قرار گرفته اید درنگ نکنید و به سمتش بشتابید! برج های رادیویی و Free شدن اسلحه ها باعث شده است که عامل پول در بازی بی ارزش شود به گونه ایی که در انتهای بازی بنده ۴۰۰۰ $ پول داشته ام! از آنجایی که نقشه بازی بسیار بزرگ طراحی شده ، برای جا به جایی علاوه بر وسایل نقلیه همانند ماشین ، جت اسکی ، موتور ، کایت هایی در قسمت های مختلف و مرتفع جزیره گذاشته شده است. با استفاده از این کایت ها می توانید بر فراز جزیره پرواز کنید. یکی از تفریحات مورد علاقه بنده در آزاد سازی پایگاه های دشمنان در قسمت های مختلف نقشه است. برای آزاد سازی این مناطق ، می توانید به روش دلخواه خود عمل کنید. آزادی عمل بسیار بالا است! برای آزاد سازی یک پایگاه می توانید:

  1. به صورت مستقیم وارد منطقه شده و همه را با سناریوی اکشن تکه پاره کنید.
  2. به صورت مخفیانه وارد شده و با چاقوی معروف خود همه را تکه پاره کنید.
  3. به منطقه ایی مرتفع در نزدیکی پایگاه رفته و با اسنایپ خود دشمنان مفلوک را شکار کرده و تکه پاره کنید.
  4. در بعضی از پایگاه ها ، قفس حیوانات وجود دارد. کافیست به قفس شلیک کرده و اجازه دهید که حیوانات ، دشمنان را تکه پاره کنند.
  5. با استفاده از بمب های C4 و مین های انفجاری ، پایگاه را بمب گذاری کرده و با یک حرکت کل پایگاه را با خاکستر یکسان کرده و همه تکه پاره شوند!

همانگونه که دقت کردید ، در پایگاه ها و همینطور در ماموریت های اصلی دشمنان باید “تکه پاره ” شوند. این شما هستید که تعیین می کنید که چگونه این فرآیند انجام شود!

در بازی عامل ارتقای مهارت نیز وجود دارد و شما با انجام ماموریت های جانبی و اصلی ، تجربه کسب می کنید و با ارتقای تراز خود می توانید مهارت های مختلف که در ۳ شاخه  مخفیانه ، اکشن و شکار تعریف شده اند را کسب کنید.

به شخصه  هیچ بازی قبل از انتشار Far Cry 3 نتواسته بود تجربه  گیم پلی اعتیادآور بازی فوق العاده Batman: arkham City را از یاد من ببرد. ولی Far Cry 3 با تجربه از نسخه پیشین خود توانست گیم پلی بسیار جذاب و اعتیادآوری را خلق کند که هفته ها بازیباز را در گیر خود کند. این بازی زیبا را به همگان توصیه می کنم. بی خیال داستان شوید و سعی کنید از بودن در جزیره لذت ببرید!

بازی Far Cry 3 در هفته پیش برای کنسول Xbox360 ، PS3 و PC منتشر شده است.

 نکات مثبت بازی:

* شخصیت مجنون “واس”

* گرافیک چشم نواز

* گیم پلی با آزادی عمل بالا

نکات منفی بازی:

* موسیقی می توانست بهتر از این باشد.

* بی ارزش بودن عامل پول

 داستان: ۹

موسیقی: ۸.۵

گرافیک: ۹.۵

گیم پلی: ۱۰

نمره کل: ۹.۵

AMIRALI MORGAN 💔 عاشق دل شکسته 💔Joel MorganKhafiولگرد اوسکلS

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

#۲۲: جزیره جنون | نقد و بررسی بازی Far Cry 3 - گیمفا
#۲۲: جزیره جنون | نقد و بررسی بازی Far Cry 3 - گیمفا
#۲۲: جزیره جنون | نقد و بررسی بازی Far Cry 3 - گیمفا
#۲۲: جزیره جنون | نقد و بررسی بازی Far Cry 3 - گیمفا
#۲۲: جزیره جنون | نقد و بررسی بازی Far Cry 3 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

#۲۲: جزیره جنون | نقد و بررسی بازی Far Cry 3 - گیمفا
#۲۲: جزیره جنون | نقد و بررسی بازی Far Cry 3 - گیمفا