هیدکی کامیا: بازی‌های رایانه‌ای آثار هنری هستند نه محصولات تولید انبوه - گیمفا
هیدکی کامیا: بازی‌های رایانه‌ای آثار هنری هستند نه محصولات تولید انبوه - گیمفا
هیدکی کامیا: بازی‌های رایانه‌ای آثار هنری هستند نه محصولات تولید انبوه - گیمفا
هیدکی کامیا: بازی‌های رایانه‌ای آثار هنری هستند نه محصولات تولید انبوه - گیمفا

هیدکی کامیا: بازی‌های رایانه‌ای آثار هنری هستند نه محصولات تولید انبوه

عرفان رحیمی صادق
۱۶:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
هیدکی کامیا: بازی‌های رایانه‌ای آثار هنری هستند نه محصولات تولید انبوه - گیمفا

بسیاری از ما شاید ذات بازی‌های رایانه‌ای را مانند آثار هنری ببینیم؛ آثاری که علاوه بر سرگرم کردن ما می‌توانند در دنیای خود ما را غرق کنند و برای لحظاتی هم که شده از استرس روزمره ما بکاهند اما رفته رفته و با تکامل آن‌ها می‌بینیم که جنبه هنری بازی‌های رایانه‌ای رو به فراموشی است و شرکت‌های سازنده صرفا به فکر درآمد زایی از این راه هستند که واقعا جای نگرانی دارد اما با این حال هنوز هم شرکت‌ها و استودیویی‌هایی هستند که به بازی‌های رایانه‌ای به عنوان آثار هنری ارزشمند نگاه می‌کنند.

طراح و کارگردان کهنه کار صنعت بازی‌های ویدئویی یعنی هیدکی کامیا (Hideki Kamiya)، به لطف آثار و کارهای ارزشمندی که از خود به جای گذاشته برای همه بازی‌بازان در سراسر دنیا آشنا است. از جمله آثار وی می‌توان به عناوینی نظیر Resident Evil, Devil May Cry, Viewtiful Joe, Ōkami, Bayonetta و همچنین The Wonderful 101 اشاره کرد. اما با این حال زمان زیادی از انتشار آخرین بازی او می‌گذرد و ما برای مدتی طولانی فرصت تجربه آثار ارزشمند وی را نداشته‌ایم. این موضوع بیشتر به این دلیل رخ داد که پروژه ساخت عنوان Scalebound که یک بازی جهان آزاد نقش آفرینی برای ایکس‌باکس بود، لغو شد. این بازی در حالی که پروسه ساختی طولانی، طاقت فرسا و سخت را سپری کرده بود، سال گذشته لغو شد و بدین ترتیب ما فرصت تجربه دوباره آثار وی را متاسفانه از دست دادیم.

Bayonetta 3 نیز یکی دیگر از آثار کامیا است که به صورت انحصاری برای کنسول ترکیبی نینتندو سوییچ به عرضه رسیده است. کامیا در ساخت بخش‌هایی از این بازی دست داشت و با تیم سازنده آن همکاری خوبی انجام داد که احتمالا در رویداد E3 امسال هم خبرهای بیشتری درمورد این سری و آینده آن و همچنین احتمال همکاری کامیا برای ساخت دنباله این بازی خواهیم شنید که به محض دریافت جزئیاتی در این زمینه شما را از آن اگاه خواهیم کرد.

در همین حال طی کنفرانس اخیر Reboot Develop که در شهر دوبرونیک کشور کرواسی برگزار شد، کامیا مصاحبه کوتاهی با GamesIndustry انجام داد و در آن از این فرصت استفاده کرد و درمورد چشم انداز خود به بازی‌های ویدئویی به عنوان یک اثر هنری صحبت کرد. وی در این زمینه گفت:

احساس می‌کنم که بازی‌های ویدئویی فی نفسه فقط محصولاتی برای تولید انبوه نیستند. آن‌ها آثار هنری هستند، آن‌ها بخشی از شخصیت توسعه دهندگانشان هستند. موضوع فقط این نیست که شما طرح و ابزار و لوازم مورد نیاز را در اختیار داشته باشید و مانند یک خودرو آن‌ها روی هم سوار کنید. من نمی‌خواهم که بازی‌ها اینگونه باشند. من می‌خواهم بازی‌ها تبلور شخصیت هر فرد باشند تا بازی‌بازان خلاقیتی که کارگردان صرف آن می‌کند را با تمام وجود احساس کنند.

این دیدگاهی است که من درمورد بازی‌های رایانه‌ای دوست دارم داشته باشم، آن‌ها باید اینگونه ساخته شوند. اما بدیهی است این کار هزینه‌هایی هم دارد. ریسک و خطر همیشه وجود دارد، شما باید این کار را تکرار کنید. هر کاری که دوست دارید انجام دهید که تا به حال تجربه‌اش را نداشته‌اید، ممکن است شما را با دردسر رو به رو کند. هرگاه که کاری را به کسی واگذار می‌کنید، ممکن است به خوبی به انجام نرسد و آن فرد راه را اشتباه برود. اتفاق‌های زیادی می‌تواند رخ دهد اما اگر خودتان را با ایده‌های کارگردان همسو نکنید، اگر شما نتوانید کار‌های خلاقانه‌ای نظیر این انجام دهید، کاملا شکست خواهید خورد.

جای هیچ شکی نیست که امضاء کامیا پای همه اثار او وجود دارد. او در همه اثار خود سعی بر این داشته که جنبه هنری آثار خود را به بهترین نحو ممکن به نمایش بگذارد و بازی‌بازان را محو هنر بازی‌های خود کند. طبیعتا وقتی کسی این سطح از هنر را در بازی‌های خود به کار می‌گیرد توقع دارد آثار زیادی را اینگونه ببیند تا شاهد کم رنگ شدن هنر در بازی‌های ویدئویی نباشد.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا شما با صحبت‌های کامیا موافقید و دوست دارید به بازی‌های رایانه‌ای مانند یک اثر هنری نگاه کنید یا این که خیر؛ فقط برای سرگرمی و گذران وقت به انجام آن‌ها می‌پردازید؟ به راستی که اگر آثاری مانند آثار کامیا وجود نداشت، ما باید به چه چیزی در بازی‌های ویدئویی افتخار می‌کردیم؟ به نمایش گذاشتن هنر در گوشه گوشه بازی‌های ویدئویی می‌تواند باعث اعتبار بخشیدن به این صعنت شود که متاسفانه سال به سال در حال مشاهده این هستیم که تعداد چنین بازی‌هایی رو به کاهش است و جنبه سرگرمی آن‌ها به جنبه هنری‌شان ترجیح داده می‌شود. امیدواریم هنر و ذات بازی‌های ویدئویی هنری همچنان حفظ شود تا ما نیز با سربلندی از صنعت مورد علاقه خود در بین دیگران تعریف کنیم چرا که متاسفانه عده‌ای به بازی‌های ویدئویی دید خوبی ندارند و آن‌ها را صرفا وسیله‌ای برای سرگرمی می‌دانند در حالی که همه ما می‌دانیم چنین چیزی به هیچ وجه صحیح نیست.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

هیدکی کامیا: بازی‌های رایانه‌ای آثار هنری هستند نه محصولات تولید انبوه - گیمفا
هیدکی کامیا: بازی‌های رایانه‌ای آثار هنری هستند نه محصولات تولید انبوه - گیمفا
هیدکی کامیا: بازی‌های رایانه‌ای آثار هنری هستند نه محصولات تولید انبوه - گیمفا
هیدکی کامیا: بازی‌های رایانه‌ای آثار هنری هستند نه محصولات تولید انبوه - گیمفا
هیدکی کامیا: بازی‌های رایانه‌ای آثار هنری هستند نه محصولات تولید انبوه - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • s.a.m گفت:

    مثل اینکه یه خبرایی هست
    کامیا چرا تا حالا از این حرفا نمیزد ؟؟
    فکر میکنم ترکونده با ساختن DMC V حالا هم اومده تعریف کنه از بازیش
    نظر شما چیه؟؟؟

    • navid313714 گفت:

      کامیا خیلی وقته از کپکام جدا شده و دیگه devil may cry نمیسازه
      حالا نمیدونم چی بگم شاید خبر غافلگیر کننده ای شنیدیم :-/

      • من یک دلیل بسیار مهم برای انتخاب سونی داشتم.
        دقیقا همین که در انحصاری های شاهکارش که تعدادشان خیلی هم زیاد هست از هر لحاظ هنر دیده میشه و اینطور نیست که صرفا بخواد ما رو سرگرم کنه.
        هنر در طراحی محیط و روایت داستان و شخصیت پردازی و…
        البته نینتندو هم انحصاری هاش به خصوص زلدا اوج هنر هستند.
        دویل می کرای هم که نمونه یک بازی مولتی پلتفرم که خودش اوج هنر هست.

    • Wheelchair 3 گفت:

      کامیا کارگردان DMC V نیست.الان کارگردان نسخه های سوم و چهارم یعنی هیدکی ایتسونو به طور غیر مستقیم بر روی نسخه جدید مشغوله.کامیا کبیر فعلا بایونتا ۳ رو داره برای سوییچ میسازه و احتمالا ساخت اسکیل باوند رو برای xbox دوباره از سر گرفته

      • SaamA2 گفت:

        اولا که ، عزیز دل شما اگه نگاهی به توییتر ایشون بندازی میفهمی که کاملا نسبت به ماکروسافت موضع گرفته و حتی از حرفاش هم میشه برداشت کرد این موضوع رو 😎
        “احساس می‌کنم که بازی‌های ویدئویی فی نفسه فقط محصولاتی برای تولید انبوه نیستند. آن‌ها آثار هنری هستند، آن‌ها بخشی از شخصیت توسعه دهندگانشان هستند. موضوع فقط این نیست که شما طرح و ابزار و لوازم مورد نیاز را در اختیار داشته باشید و مانند یک خودرو آن‌ها روی هم سوار کنید. من نمی‌خواهم که بازی‌ها اینگونه باشند.”
        دوما هم کنسل شدن یه بازی به این معنیه که تمام راه های نجات اون طی شده ولی افاقه ای نکرده ، خود آی پی scalebound هم متعلق به ماکروسافته ، پس میتونه به یه کمپانی دیگه بده که براش بسازه ولی اون کمپانی دیگه Platinum Games نخواهد بود.
        play games, not corporations#

  • Hala madrid گفت:

    آقا میگن کنفرانس سونی لو رفت.گیم پلی بازی هایی مثل tlou part 2,ds,spidermanو گوست آف توشیما
    و از همه مهم تر تریلر بازی هایی مثل پابجی،بلادبورن ۲،نسخه جدید بایوشاک و دویل ۵
    البته هنوز سونی واکنشی نشون نداده ولی اگه درست باشه مایکرو نابود میشه

  • این حرف تا حدودی درسته اما نه واسه همه بازی ها

  • Y PS گفت:

    با وجود اساتیدی مثل هیدیکی کامیا به ادامه پیدا کردن عشق و هنر تو صنعت گیم امیدوار میشم

  • متاسفانه روند سیر صنعت گیم خوب نیست و صرفا گیم هاى نسل هفت دنیاشون متفاوت بود با نسل هشت براى اولین بار در این سایت هم میگم که فقط این نیست کم کارى سازنده ها هم هست و نمونش راک استار که نسل قبل علاوه بر Red dead و GTA …. که بیش از دو نسخه هم رو هم حساب میشن Max Payne رو عرضه کرد اما این نسل فقط یه Red Dead رو ادامه داده فعلا …..ما این نسل اصلا #سایلنت_هیل نداشتیم !!!!!!!!! فاجعس
    #افلاین_قدیم
    #هنر_بازیسازى

    • TheSantader گفت:

      ۸ ساله دارن رو رد دد کار میکنن اینم نتیجش تو بش میگی کم کاری؟ شک نکن اخرین سال این نسل که فکر کنم ۲۰۲۰ باشه دقیقا مثل نسل ۷ gta بعدی رو هم میدن. شک نکن از ۲۰۱۳ داشتن رو gta بعدیهم کار میکردن. مکس پین ۳ فروشش نتونست بودجه ی ۱۰۰ میلیونی اش رو جبران کنه پس بعید میدونم دوباره مکس پین بسازن. الان راکستار به نظر من باید بره تو کار ip جدید. چون la noire هم استودیو سازندش ورشکست شد. فقط bully و gta و rdr و midnight club مونده برا راکستار. بعید میدونم با این وضع مدارس تو آمریکا دوباره bully بسازن. Manhunt ام فکر نکنم بسازن. پس راکستار به شدت به ip جدید نیاز داره.

      • مکس پین هنر سم لیکه ……راکستار اولین تجربه ش مکس پین ٣ بود اگه رمدى مکس پین ٣ رو میساخت شاهکارى میشد مثل قدیم هاش اما مکس پین جز کارکترهایى هست مثل بیگ باس و گرالت …..که باید در رگ هاى صنعت گیم باشن گر چند امیدوارم که راکستار رو Max Payne 4 در حال کار باشه و سوپرایز کنه چون تجربه هایى که از نسخه قبل بدست آورده صد در صد بهش کمک میکنه

    • mohamad 47 گفت:

      راک استار درسته بازی کم میده ولی اشغال تحویل گیمر نمیده!یه چیزی میده که شما ۱۰ بارمربازی کنی بازم سیر نمیشی ازش.وگرنه میتونه راحت مثله اوبی سافت سالی یه اساسین بده بیرون.

  • Reason گفت:

    نمونه بارز این افراد کوری بارلاگ،کوجیما،میازاکی،کن لوین و… هستند،هنر از هر ثانیه بازی هاشون میباره،من اینهارو به عنوان یک بازیساز و بازیهاشون رو به عنوان بازی قبول دارم،بازی یه هنره نه صرفا یه سرگرمی،بازیهای آنلاین قابل احترام هستن اما اینکه حتی یک موسیقی هم برای آنها ساخته نمیشه… نمیشه اسمش رو گذاشت هنر،میشه گفت سرگرمی یا تجارت

  • .:MRM:. گفت:

    خب چیزی که اینروزا میبینیم اینه که تو نسل ۸،بازی با کیفیت هزینه ی زیادی داره؛در نتیجه باید به سود دهی برسه تا منتشر کننده ش ترغیب بشه دوباره بازیی با این سبک بسازه.به خاطر همین به نظرم متاسفانه این فرایند طبیعیه،درست مث چیزی که تو سینما شاهدش هستیم.فیلمای ابرقهرمانی با هزینه های زیاد ساخته میشن و به سود دهی فوق العاده میرسن.بنابراین تا مخاطب اصلاح نشه وضع همینه،وقتی گیمرها به بازیایی مث فورتنایت وPUBG علاقه نشون میدن نتیجه ش ترغیب بیشتر سازنده ها به سمت این سبک بازیه

  • کاملا موافقم.
    بازی های رایانه ای :هنر هشتم

  • با همین طرز فکر تونسته شاهکارهایی مثل دویل می کرای بسازه و تا ابد اسمشو تو این صنعت ماندگار کنه :heart:

  • این ژاپنی ها نبودن ما باید از صنعت گیم خداحافظی میکردیم یا آثار سخیف و نوجوان پسند ea و اکتی(اغلبا آمریکایی) رو بازی میکردیم

  • DanTe 1368 گفت:

    کامیا عشق به دویل میکرای رو مدیون آثار dmc1 سال ۲۰۰۱تو هستم 😉

  • Hossein E 47 گفت:

    ولی کو گوشه شنوا
    پ.ن اقا فور انر احتمالا اپدیت مرموزی میخواد بگیره تو یه صحنه یه نفر شمشیر رو سمته یکی از سربازا میگیره دستش و شمشیرش عینه دست پرنسه احتمالا عینه قضیه گوست ریکون با سم فیشر میخوان بکنن :inlove:

  • mohamad 47 گفت:

    هر نسل که میگذزه گیمررها نوب تر میشن و به بازی های ابکی رو گر و گر میخرن.سازنده ای مثله یوبی سافت دیگه برای چی باید بیاد بازی هنری و فلان بسازه.سالی یه اساسین بدرد نخور میده بیرون تمام

هیدکی کامیا: بازی‌های رایانه‌ای آثار هنری هستند نه محصولات تولید انبوه - گیمفا