پازل با چاشنی انفجار | نقد و بررسی بازی BOMBARIKA - گیمفا
پازل با چاشنی انفجار | نقد و بررسی بازی BOMBARIKA - گیمفا
پازل با چاشنی انفجار | نقد و بررسی بازی BOMBARIKA - گیمفا
پازل با چاشنی انفجار | نقد و بررسی بازی BOMBARIKA - گیمفا

پازل با چاشنی انفجار | نقد و بررسی بازی BOMBARIKA

رضا توکلی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
پازل با چاشنی انفجار | نقد و بررسی بازی BOMBARIKA - گیمفا

پازل معمایی BOMBARIKA توسط توسعه‌دهنده Street Lamp Games اهل کشور هند، یکی از بازی‌های خلاقانه‌ای است که می‌توانید در سال ۲۰۱۸ آن را تجربه کنید. در ادامه با نقد و بررسی این بازی همراه باشید.

باز هم خلاقیت از یک توسعه‌دهنده مستقل و تازه‌کار. در میان بازی‌های تکراری و صرفا تجاری، هرساله شاهد تعدادی از این دست بازی‌ها نیز هستیم که ایده‌های جدید را بر روی سیستم‌عامل‌های موبایل پیاده می‌کنند. تیم بازی‌سازی Street Lamp Games که پیش‌تر با ساخت دو بازی خلاقانه‌ به‌ نام‌های Cubots برای رایانه‌های شخصی و Gravity Bridge برای اندروید، تجربه لازم را برای ساخت بازی‌ جدید بدست آورده بود، با BOMBARIKA یکی از متفاوت‌ترین بازی‌های سال را برای موبایل عرضه کرد. این بازی که برای دو سیستم‌عامل اندروید و آی‌او‌اس منتشر شده است، شامل ۱۴ مرحله اصلی و یک مرحله جانبی است که در آنها باید یک بمب را از خانه خارج کنید. در همین ابتدا باید گفت که بازی بسیار کوتاه بوده و برای اتمام آن کمتر از یک ساعت باید وقت بگذارید. البته به‌گفته توسعه‌دهندگان قرار است که مراحل جدید به‌مرور به بازی اضافه شوند اما با این حال، همین تعداد مرحله هم تجربه جالب و هیجان‌انگیزی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. BOMBARIKA ترکیبی از چند سبک و طرح در بازی‌های موبایل بوده و به‌خوبی همه در این بازی با یک‌دیگر جفت‌و‌جور شده‌اند. این بازی ذهن و سرعت‌ تصمیم‌گیری شما را به چالش کشیده و از شما می‌خواهد در زمان درست، بهترین انتخاب را برای هدایت بمب داشته باشید.

پازل با چاشنی انفجار | نقد و بررسی بازی BOMBARIKA - گیمفا

BOMBARIKA

مدتی بود که از این دست بازی‌های پازل با سیستم‌ امتیازدهی ستاره‌ای نداشتیم. BOMBARIKA دقیقا مشابه پازل‌های قدیمی‌تر موبایل، عناصری را در محیط قرار داده که اگر هنگام هدایت بمب، با آنها برخورد داشته‌ باشید، می‌توانید امتیاز بالاتری کسب کنید. در هر مرحله‌ از بازی تعدادی از این عناصر که ریکا نام دارند، وجود داشته که طبیعتا در قسمت‌های سخت‌تر قرار دارند. یعنی برای به پایان رساندن مرحله، یک راه آسان وجود دارد اما ریکاها در قسمت دیگری هستند و باید برای بدست آوردن آنها بیشتر تلاش کنید. مراحل بازی همگی به این صورت طراحی شده‌اند که راه‌های مختلفی برای به پایان رساندن آن وجود داشته باشد و این شما هستید که باید با انتخاب‌های خود، مسیر بهتر را پیدا کنید. وجود ریکاها در نقشه هر مرحله باعث شده که ارزش تکرار بازی بالا برود. شاید به‌راحتی ظرف چند ثانیه بتوانید یکی از مراحل را پشت‌سر بگذارید اما برای کسب امتیاز بهتر می‌توانید بارها آن مرحله را تکرار کنید. تمامی مراحل بازی در یک خانه طراحی شده‌اند و شما باید با استفاده از لوازم خانه بمب را به بیرون هدایت کنید. با اینکه ایده جدیدی است اما به‌عنوان یک نکته پررنگ نمی‌توان از آن یاد کرد. در اصل چیزی که باعث شده ارزش بازی بالا رود، گیم‌پلی آن است. BOMBARIKA یکی از بهترین گیم‌پلی‌های بازی‌های امسال را داشته و از همه لحاظ بی‌نقص است. مراحل شما را به خوبی درگیر کرده، حق انتخاب زیادی را به شما می‌دهد و المان‌های بسیاری برای هدایت بمب درنظر گرفته شده است که در نهایت باعث می‌شوند از تجربه بازی لذت ببرید.

پازل با چاشنی انفجار | نقد و بررسی بازی BOMBARIKA - گیمفا

بازی ذهن، قدرت انتخاب و سرعت‌عمل شما را به چالش می‌کشد

محیط‌های داخلی بازی همانطور که گفته شد، در یک خانه طراحی شده است. هر یک از محیط‌های خانه که در آن مراحل را باید انجام دهید، شامل ابزار و وسایل بسیار زیادی است. برای هدایت بمب شما می‌توانید لوازم خانه را در جهتی که قصد دارید و یا جهتی که خود بازی تعیین کرده است، جابه‌جا کنید. برای مثال می‌توانید کمد، کشو، آباژور، میز و… را در جهتی که می‌خواهید حرکت دهید، تا بمب به آنها برخورد کرده و در مسیر دیگری قرار گیرد. همچنین پنکه‌ و کولر‌ها نیز در مراحل دیگر به کمک شما می‌آیند. همه المان‌ها به این موارد خلاصه نمی‌شود و سازندگان برای بالابردن سطح فانتزی بازی، تصمیم گرفته‌اند که شما حتی تختی که کسی روی آن خواب هست را هم بالا و پایین کنید. این حرکت‌ها در کنار یک موسیقی جذاب و طراحی هنری درجه‌یک، باعث شده مراحل بازی بسیار شیرین و لذت‌بخش باشند. به‌غیر از المان‌های عادی که در هر خانه‌ای وجود دارد، یک‌ سری قسمت‌هایی برای هدایت بمب در یک جهت خاص روی زمین قرار دارد که مسیرهای پیش‌فرض حرکت بمب را تعیین می‌کنند. همه موارد بازی اینطور که عنوان شد خوب نیست. متاسفانه بازی از لحاظ فنی کمی میزان هیجان‌انگیز بودن آن را کم می‌کند. جدا از اینکه بازی لودینگ‌های عجیب‌و‌غریبی از لحاظ زمانی و هم از لحاظ انیمیشن پرش به صحنه بعد دارد، کمی کند است. کند بودن در اصل یک ایراد نیست، بلکه بهتر است اینطور مطرح کنیم که بازی روان نیست. حرکت بمب در محیط کمی آهسته بوده و در اصل شاید اینطور طراحی شده که شما زمان بیشتر برای تصمیم گیری داشته باشید اما به هر حال تاحدودی جلو روان‌تر بودن بازی را گرفته است.

پازل با چاشنی انفجار | نقد و بررسی بازی BOMBARIKA - گیمفا

طراحی هنری که یکی از نکات مثبت بازی به‌حساب می‌آید، بسیار تخت، ساده و جذاب است

طراحی مراحل بازی به این صورت است که بمب وارد یک محیط (مانند اتاق) شده و به یک سمت متمایل می‌شود و شما با توجه به عنصری که در آن جهت قرار دارد باید به بمب ضربه بزنید. این ضربه شما باعث تغییر جهت شده و مجموعه این تغییر جهت‌ها باید منجر به خروج بمب از خانه شود. همه مراحل اینطور طراحی نشده که بمب حتما از اتاق خارج شود، بلکه باید آن را به جای کم‌خطری هدایت کنید. برای مثال در برخی مراحل باید بمب را به درون گاو صندوق و یا ماشین لباس‌شویی بفرستید. وقتی بمب وارد محیط می‌شود، تایمری در بالای صفحه سمت چپ نمایش داده می‌شود که با توجه به میزان درجه سختی مرحله، این عدد متغیر است. در ابتدای بازی تنها شاید ۱۰ ثانیه فرصت داشته باشید، اما در ادامه این عدد تا ۶۰ ثانیه افزایش پیدا می‌کند. BOMBARIKA روند رشد بسیار خوبی دارد. این بازی در نیمه اول تقریبا ما را با همه چالش‌های خود آشنا می‌کند و در ادامه مراحل بازی بسیار سخت‌‌ می‌شوند. سخت شدن بازی هم تدریجی بوده، به طوری که در مراحل پایانی دیگر خبری از یک بمب نیست، بلکه باید بمب‌ها را از خانه خارج کنید. برای مثال در مراحل پایانی که بیشترین زمان را در اختیار دارید، باید سه بمب را از محیط‌های مختلف خارج کنید. ابتدا بمب روی سقف بوده، بعد به‌روی زمین آمده و سپس باید آن را به گاراژ منتقل کنید. تغییر حالت محیط در بازی هم به‌خوبی صورت گرفته و وقتی مرحله‌ای روی سقف است و از لوستر بمب را به پایین هدایت می‌کنید، تصویر می‌چرخد و حالت اصلی خود را ادامه می‌دهد.

پازل با چاشنی انفجار | نقد و بررسی بازی BOMBARIKA - گیمفا

رنگ‌آمیزی زیبا یکی دیگر از دلایل چشم‌نوازتر شدن محیط‌های بازی است

بازی BOMBARIKA با اینکه مراحل کمی دارد اما هیچ‌گاه تکراری و خسته‌کننده نمی‌شود. محیط‌ها در هر مرحله کاملا تغییر کرده و طراحی و حتی رنگ‌آمیزی متفاوتی دارند. بازی کاملا محدود به یک زمین تخت نمی‌شود و باید در حالت‌های مختلف بمب را از یک اتاق به اتاق دیگر، از سقف به کف خانه، از طبقه بالا به پایین و یا از خانه به گاراژ هدایت کنید. حتی در مراحلی که چندین بمب در محیط قرار دارد شما نمی‌توانید یکنواخت عمل کنید و همه بمب‌ها را از یک طریق از محیط خارج کنید، بلکه باید هر کدام از آنها را در مسیری که برایش تعریف شده هدایت و سپس خارج کنید. سرعت‌عمل یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بازی برای پشت‌سر گذاشتن مراحل است. اگر سرعت‌عمل بالا و همچنین اعصاب خوبی نداشته باشید، نمی‌توانید بازی را ادامه دهید. ممکن است شما چندین حرکت را تا پایان انجام دهید اما آخرین حرکت شما همراه با عجله باشد و عمل نکند، در این صورت باید مرحله را از اول بازی کنید حتی اگر سایر بمب‌ها را خارج کرده باشید. بازی ارزش تکرار بالایی داشته و نیاز به تمرکز و سرعت‌عمل دارد. یک سری المان‌ها تنها با لمس شما واکنشی را انجام می‌دهند. برای مثال وقتی می‌خواهید با آباژور حرکتی به بمب وارد کنید باید یک بار آن را لمس کنید تا تکان بخورد اما برخی دیگر از المان‌ها بعد از یک لمس دوباره به حالت اولیه خودشان بر می‌گردند. یکی از مهم‌ترین این المان‌ها، دَر اتاق است. اگر عجله کنید و قبل از رسیدن بمب، در اتاق را باز کنید، ممکن است درست لحظه رسیدن بمب، در مجدد خودش بسته شود. ترکیب این دو نوع حالت در بازی باعث می‌شود، صرفا سرعت‌عمل ملاک نباشد، بلکه باید با دقت لوازم درون خانه را لمس کنید.

پازل با چاشنی انفجار | نقد و بررسی بازی BOMBARIKA - گیمفا

موسیقی متن آنقدر هماهنگ است که وقت شب آرام‌تر نواخته می‌شود

به یکی از مهم‌ترین فاکتورها که به زیبایی BOMBARIKA کمک کرده است می‌رسیم. طراحی هنری بازی الهام گرفته شده از سبک طراحی تخت و مینیمال Monument Valley است و تمامی محیط‌ها و المان‌های درون آن به این شکل طراحی شده‌اند. بازی از لحاظ طراحی هنری حرفی را برای گفتن باقی نمی‌گذارد و تنها کافی است که به اسکرین‌شات‌های بازی نگاه کنید تا متوجه کیفیت بالای طراحی آن شوید. رنگ‌آمیزی درست نیز یکی از دیگر نکات قوت طراحی هنری بازی به‌حساب می‌آید. اما به طراحی فنی بازی می‌رسیم؛ همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره شد، بازی مشکلاتی در بخش فنی خود دارد. انیمیشن‌ها در بازی خوب نیستند. انیمیشن‌های مرحله انتقال یک صفحه به صفحه دیگر (Transition Animations) بازی اصلا قابل قبول نبوده و به‌نوعی داری پرش هستند. این مورد فنی تنها مختص این قسمت نیست، بلکه این ایراد در سایر انیمیشن‌ها نیز دیده می‌شود. عمل انفجار بمب در محیط نیز همانند طراحی فنی سایر المان‌های درون محیط نبوده و گویی خیلی غیرطبیعی اثر بمب بر روی زمین قرار گرفته‌ است. البته این موارد ایراداتی نیست که همیشه بر روی بازی باقی بماند و معمولا در بروزرسانی‌ها این موارد فنی به مرور مرتفع می‌شوند.

موسیقی متن یکی دیگر نکات مثبت بازی بوده و آرامش خاصی را به کاربر منتقل می‌کند. اصولا موسیقی در این مدل از بازی‌های پازل نقش مهمی در کیفیت گیم‌پلی دارد و واقعا بازی بدون آن می‌تواند کاملا بدون حس و خشک به‌نظر برسد. جدا از موسیقی متن، BOMBARIKA افکت‌های صوتی (هنگام لمس عناصر درون بازی و منوها) جذابی نیز دارد که تصمیم گرفتم به آن در این بخش اشاره‌ای داشته باشم. در مجموع بازی از لحاظ گرافیک، در بخش هنری بسیار خوب و در بخش فنی دارای مشکل است. موسیقی هم مشکلی نداشته و خیلی خوب در محیط نواخته می‌شود.

پازل با چاشنی انفجار | نقد و بررسی بازی BOMBARIKA - گیمفا

با افزایش تعداد بمب‌ها در هر مرحله، زمان بیشتری در اختیار شما قرار می‌گیرد

BOMBARIKA گیم‌پلی جذاب و درگیرکننده‌ای دارد. در این بازی شما باید قدرت انتخاب و سرعت‌عمل بالایی داشته باشید که بتوانید به‌درستی بمب را از محیط خارج کنید. بازی در هر مرحله چالش‌های جدیدی داشته و هیچ‌کدام از آنها به یک‌دیگر شبیه نیستند. متاسفانه بازی بسیار کوتاه و تعداد مراحل آن محدود است و طبق گفته سازندگان باید منتظر بروزرسانی‌های بعدی برای مراحل جدید باشیم. با اینکه اصلی‌ترین ایراد بازی کوتاه بودن آن است اما از همین تعداد مرحله هم می‌توان لذت برد و در اصل جمع کردن ریکاهای ارزش تکرار بازی را بالا می‌برند. به‌وسیله این ریکا‌های جمع‌شده می‌توانید طرح‌های دیگری را از بمب در بازی آنلاک کنید. بازی همچنین مشکلاتی در بخش انیمیشن داشته که مقداری غیرمنتظره است، زیرا در بازی‌های جدید که در این سال‌ها منشتر می‌شوند، دیگر این مسائل فنی کمتر دیده می‌شود و باتوجه به طراحی ساده و زیبا محیط‌ها کمی این مورد جذابیت را پایین می‌آورد. محیط‌ها و عناصر بازی ساده و زیبا طراحی شده و در کنار موسیقی متن متناسب و آرامش‌بخش آن، ترکیب جالبی را ایجاد کرده‌اند. در مجموع اگر علاقه‌مند به بازی‌های پازل و معمایی چالش‌برانگیز هستید، BOMBARIKA یکی از بهترین‌ها برای شما در سال ۲۰۱۸ است اما اشکالاتی مهم مانند تعداد کم مراحل را با خود به همراه دارد.

پازل با چاشنی انفجار | نقد و بررسی بازی BOMBARIKA - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

پازل با چاشنی انفجار | نقد و بررسی بازی BOMBARIKA - گیمفا
پازل با چاشنی انفجار | نقد و بررسی بازی BOMBARIKA - گیمفا
پازل با چاشنی انفجار | نقد و بررسی بازی BOMBARIKA - گیمفا
پازل با چاشنی انفجار | نقد و بررسی بازی BOMBARIKA - گیمفا
پازل با چاشنی انفجار | نقد و بررسی بازی BOMBARIKA - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

پازل با چاشنی انفجار | نقد و بررسی بازی BOMBARIKA - گیمفا