جنگ نابرابر در فضا | بررسی بازی Everspace: Stellar Edition - گیمفا
جنگ نابرابر در فضا | بررسی بازی Everspace: Stellar Edition - گیمفا
جنگ نابرابر در فضا | بررسی بازی Everspace: Stellar Edition - گیمفا
جنگ نابرابر در فضا | بررسی بازی Everspace: Stellar Edition - گیمفا

جنگ نابرابر در فضا | بررسی بازی Everspace: Stellar Edition

مهدی رضایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
جنگ نابرابر در فضا | بررسی بازی Everspace: Stellar Edition - گیمفا

تا چه حد به بازی‌‌های فضایی علاقه دارید؟ آیا همیشه دوست داشته‌اید در نقش خلبان یک سفینه فضایی باشید و به جنگ دشمنان سیاره‌تان بروید و برای بقای خود تلاش کنید؟ متاسفانه هم برا اساس آمار و هم بر اساس بدیهیات می‌توان گفت نسل جدید گیمرها یعنی بازیبازانی که از نسل ۸ به صنعت گیم روی آورده‌اند، چندان پاسخ‌های مثبتی به این سوالات نمی‌دهند و به نوعی می‌توان گفت بازی‌های فضایی و Roguelike مانند دیگر سبک‌های رایج از محبوبیتی برخوردار نیست و افراد کمتری به سمت آن کشیده می‌شوند. البته دلیل آن تماما به سلیقه‌ی بازیبازان برنمی‌گردد و بی‌راه نگفته‌ایم اگر بگوییم بازی‌های خوب در این سبک بسیار بسیار کم هستند و شاید به انگشتان یک دست برسند. برترین بازی این سبک   Tom Clancy’s Hawk می‌باشد که چند سالی است کاملا در خاموشی فرو رفته و انگار یوبیسافت این فرنچایز را به کل فراموش کرده است.

بازی Everspace در سال ۲۰۱۷ توسط شرکت گمنام Rock Fish برای ۳ پلتفرم معمول معرفی و یک هفته پیش یعنی در ۲۲ ماه می امسال روانه بازار شد. طبق معمول برای بازی دو نسخه معمولی و یک نسخه ویژه با ۱۰ دلار قیمت بیشتر که شامل سلاح‌ها و پوسته‌های بیشتری برای سفینه‌تان می‌شود عرضه شد که نسخه ویژه بازی Stellar Edition نام دارد و ما هم اکنون قصد بررسی همین نسخه از بازی را داریم که کامل‌ترین آن هم محسوب می‌شود. با بررسی بازی Everspace: Stellar Edition که از معدود بازی‌های Roguelike فضایی در نسل هشتم است، با گیمفا همراه باشید.

جنگ نابرابر در فضا | بررسی بازی Everspace: Stellar Edition - گیمفا

Everspace: Stellar Edition

مطمئنا وقتی ۴۰ دلار برای یک بازی Single Player می‌دهید، هرچقدر هم که سبک بازی داستان خاصی را طلب نکند، باز هم انتظار یک داستان خوب و درخور را از سازندگان دارید. این مورد قبلا که با سیلی از بازی‌های آنلاین ۴۰ و ۶۰ دلاری روبه رو نبودیم و اکثر بازی‌های بازار را عناوین تک نفره شامل می‌شدند چندان به چشم نمی‌آمد اما الان اوضاع فرق می‌کند و گیمرها به دلیل صرفه در مسائل اقتصادی قطعا این مقایسه را پیش خود دارند که آیا این بازی تک نفره در برابر این همه بازی آنلاین ارزش خریدن دارد یا خیر که کاملا هم منطقی است و سازندگان این عناوین برای موفقیت باید داستانی خوب را در عناوینشان قرار دهند. داستانی که با سبک  بازی‌شان هم در تداخل نباشد و کاملا در یک جهت حرکت کنند.

اصلا نمی‌خواهم بگویم داستان بازی مناسب سبکش نیست یا روایتش مشکل دارد; اتفاقا بسیار خوب روایت می‌شود و تقریبا سوالی نیست که به آن پاسخ ندهد اما مشکل اصلی خود داستان و عمق کم آن است. بازی، داستان خلبان یک سفینه فصایی را روایت می‌کند که خاطرات خود را به کلی فراموش کرده و هم اکنون باید هم با دشمنان منطقه بجنگد و هم با سفر به قسمتهای مختلف خاطراتش را بازیابی کند تا هویت خود و این که اصلا چرا در حال نبرد با سفینه‌های دیگر است را بفهمد. این داستان مدام به شکل‌های مختلف در دیگر بازی‌ها روایت شده و دیگر چیز جدیدی در خود ندارد و بهتر بود سازندگان ایده‌ی جالب‌تری برای داستان بازی انتخاب می‌کردند. البته ناگفته نماند که نحوه‌ی روایت داستان بسیار خوب است و شما هر چقدر در بازی پیشروی کنید، کم کم و به مرور زمان قسمت‌های بیشتری از داستان بازی و گذشته و هدف و هویت مبهم شخصیت اصلی بازی برایتان روشن می‌شود که بسیار جالب است و شما را برای نشستن پای بازی تا پایان ترغیب می‌کند. تعداد شخصیت‌های بازی هم کم هستند و کلا در بازی به جز سفینه‌های مختلف با دو شخصیت، که یکی پروتاگونیست اصلی بازی و دیگری یک هوش مصنوعی که شما را در ماموریت‌ها و طریقه انجامشان راهنمایی می‌کند و از لحظه شروع تا پایان بازی همراه شماست سر و کار دارید و شخصیت دیگری در بازی دیده نمی‌شود که این مورد باعث شده کار سازندگان برای پرداختن به شخصیت‌ها آسان‌تر باشد و شاهد شخصیت‌پردازی خوبی در بازی باشیم.

گیم‌پلی بازی مهم‌ترین بخش آن است و قطعا در این دست از بازی‌ها کاملا در اولویت است و یک بازی فضایی در صورت نداشتن یک گیم‌پلی بسیار خوب و متنوع به راحتی قافله را خواهد باخت و شکست خواهد خورد. گیم‌پلی Everspace هم خوشبختانه تا حد بسیار زیادی گلیم خود را از آب بیرون می‌کشد و نمره‌ی قابل قبولی را می‌گیرد، هرچند در صورت نداشتن چند ضعف جزئی بسیار بهتر هم می‌توانست باشد. مطمئنا در یک گیم‌پلی Roguelike نباید انتظار یک بازی ساده را بکشید. بازی سخت است و از نشان دادن آن هم هیچ ترسی ندارد. گاهی چنان با موج فراوان دشمنان روبه رو می‌شوید که ممکن است در عرض چند ثانیه کاملا با خاکستر یکسان شوید! اما نگران نباشید، سازندگان در کنار این سختی یک برتری هم به شما می‎دهند; هر بار که در بازی بمیرید در هنگام شروع دوباره بازی قدرتمندتر خواهید شد. اما چگونه؟ بازی به ازای هر مرگ شما مقداری Credit به شما می‌دهد که با آن می‌توانید Perk های مختلفی برای بقا  را آزاد کنید و به ارتقای سفینه خود بپردازید. بدیهی است که این تعداد محدود است و اینطور نیست که با هر مرگ Credit بگیرید. این مورد باعث می‌شود از بازی خسته نشوید و انگیزه‌تان هم با توجه به سختی زیاد بازی از بین نرود.

جنگ نابرابر در فضا | بررسی بازی Everspace: Stellar Edition - گیمفا

گیم پلی بازی بسیار چالش برانگیز است

در بازی ۷ بخش یا Sector مختلف وجود دارد که از اولین بخش تا آخرین آن بارها و بارها خواهید مرد و با پیشروی بیشتر هم بازی سخت و سخت‌تر می‌شود. گیم‌پلی بازی بسیار سریع است و باید مدام جاخالی دهید و سلاح‌های خود را عوض کنید تا در نبردها پیروز باشید، از این رو حتما استفاده از گیم‌پد در صورت تجربه نسخه PC بازی پیشنهاد می‌شود. بخش ارتقا سفینه بسیار دقیق کار شده و اینطور نسیت که با ارتقای هر قسمت یک نتیجه را ببینید. برای مثال در صورت ارتقای قسمت Sensor شما قادر خواهید بود وجود دشمنان را زودتر از آن که آن‌ها را ببینید احساس کنید و در کسری از ثانیه موقعیتشان برای شما مشخص خواهد شد که قطعا به یک استراتژی بهتر برای مبارزه خواهد انجامید. با ارتقای قسمت Hull بدنه سفینه را قوی‌تر می‌کنید تا دیرتر از قبل تسلیم شوید و با عبارت Game Over مواجه شوید و بسیاری از قسمت‌های دیگر که ارتقای هر یک نتیجه متفاوتی را در میدان مبارزه برایتان خواهد داشت. جدای از پیشرفته‌تر کردن سفینه، شما با ده هزار دلار( در بازی) می‌توانید یک سفینه جدید بخرید که البته این مقدار پول در بازی بسیار زیاد است و باید برای خرید یک سفینه جدید مدت زیادی پول خود را ذخیره کنید و از خیر ارتقای سفینه فعلی خود بگذرید که در این صورت بازی برایتان چندین برابر سخت‌تر خواهید شد و اگر بخواهید در همان بار اول یک فضاپیمای پیشرفته داشته باشید باید تقریبا نیمی از بازی را بدون هیچ Upgradeای سر کنید و با همان قطعات پیش فرض به جنگ بروید و زنده بمانید که نمی‌گویم محال اما بسیار بسیار سخت است و تا Everspace را تجربه نکنید و سختی زیاد آن را نچشید نمی‌توانید این میزان سختی را درک کنید. شاید بهتر بود سازندگان مقدار پول برای خرید یک سفینه جدید را کمتر در نظر می‌گرفتند که خرید آن در هنگام بازی کردن برای بار اول هم شدنی و عقلانی باشد.

جنگ نابرابر در فضا | بررسی بازی Everspace: Stellar Edition - گیمفا

تقریبا همه چیز در بازی علیه شماست!

تا اینجا از سختی گیم‌پلی در مبارزه با دشمنان پر تعداد سخن گفتیم و هم اکنون باید بگوییم متاسفانه یا خوشبختانه سختی بازی در همین مورد نیست و تقریبا همه‌چیز در بازی قصد جانتان را دارد! اول باید در نظر بگیرید که برای بقا هم سوخت و هم سلامتی سفینه خود را باید در نظر داشته باشید. پایان هر کدام به معنی پایان بازی شما و شروعی دوباره خواهد بود. بنابراین Loot کردن دشمنان و استفاده از سوختشان بسیار حیاتی و مهم است. نکته بعد این است که محیط‌های بازی هم بسیار خطرناک هستند. بعضی از سیارات سیاه‌چال‌هایی درند که شما را به سمت خود کشیده و بدون هیچ رحمی خط سلامتی شما را کاملا خالی می‌کنند. بعضی از سیارات چیزهایی به اسم Life Form دارند که در صورت نزدیک شدن به ساکنین این بخش‌ها به سمت شما حمله‌ور خواهند شد. طوفان‌های انرژی هم گاها Sensor های شما را تحریب می‌کنند.

سیستم مبارزات در بازی در بخش Evade یا جاخالی دادن کمی ناقص به نطر می‌رسد. با توجه به این که دشمنانتان بسیار از شما قوی‌تر هستند شما فقط یک نوع جاخالی و آن هم به سمت طرفین را می‎توانید انجام دهید و به سمت جلو و عقب هیچ کاری برای Evade کردن نمی‌توانید انجام دهید و در صورت تیراندازی به شما در این دو جهت تنها کار ممکن عقب عقب رفتن یا استفاده از Booster هاست که سرعت شما را زیاد می‌کنند که برای همچین عنوانی یک ضعف تلقی می‌شود. سیستم Save بازی هم اصلا خوب نیست و در صورت خروج از بازی فارغ از اینکه چه مقدار از یک بخش را طی کردید بازی در دفعه بعد شما را به ابتدای Chapter خواهد برد و تمامی Upgradeهایتان هم از بین خواهد رفت.

جنگ نابرابر در فضا | بررسی بازی Everspace: Stellar Edition - گیمفا

محیط‌های بازی اکثرا شلوغ و با کیفیت هستند

گرافیک بازی با توجه به حجم کم بازی در نسخه PS4 بسیار خوب است و تقریبا مشکل چشم‌گیری ندارد. نورپردازی عالی محیط‌‌ها و کیفیت خوب سفینه‌‌ها قطعا شما را راضی خواهد کرد. بافت‌های بی کیفیت حتی در نقاط دور دیده نمی‌شود و یکی از بهترین View-Distance ها را در بازی‌های این سبک شاهد هستیم و دشمنان را از فاصله بسیار دور خواهید دید. از لحاظ فنی هم بازی مشکلی ندارد و فریم ریت ثابت ۶۰ در نسخه Pro گواهی بر این ادعاست. افت فریم حتی در شلوغ‌ترین صحنات هم در بازی وجود ندارد. اما طراحی محیط‌ها تنوع کمی دارند و اکثرا با محیط‌های یکسان حتی در جزئیات روبه رو هستیم.

جنگ نابرابر در فضا | بررسی بازی Everspace: Stellar Edition - گیمفا

گرافیک بازی بسیار چشم نواز است

صداگذاری سفینه‌ها و نبردها بسیار خوب کار شده و حس یک نبرد فضایی را کاملا به شما القا می‌کنند; اما متاسفانه این مورد در مورد موسیقی بازی صدق نمی‌کند. درست است که چنین بازی چندان به موسیقی‌های حماسی و خاصی نیازی ندارد اما وجود چند قطعه خوب قطعا برای آن لازم است. در بازی به جز یکی دو قطعه هیچ Soundtrack خاصی در بازی پخش نمی‌شود و در ۸۰ درصد اوقات باید به صدای محیط و درگیری‌ها گوش دهیم.

اگر به بازی‌های فضایی و مهم‌تر از آن بازی‌های سخت و Roguelike که بارها و بارها در آن می‌میرید علاقه دارید قطعا Everspace یک انتخاب خوب و به جا برای شماست. اما اگر چندان حوصله مرگ‌های بسیار زیاد و درس گرفتن از اشتباهات خود را ندارید، خریدن این بازی چندان برای شما توصیه نمی‌شود. Everspace: Stellar Edition احتمالا بهترین بازی است که در این سبک برای علاقه مندان عرضه شده است.

بررسی بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده (PS4) صورت گرفته است.


جنگ نابرابر در فضا | بررسی بازی Everspace: Stellar Edition - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جنگ نابرابر در فضا | بررسی بازی Everspace: Stellar Edition - گیمفا
جنگ نابرابر در فضا | بررسی بازی Everspace: Stellar Edition - گیمفا
جنگ نابرابر در فضا | بررسی بازی Everspace: Stellar Edition - گیمفا
جنگ نابرابر در فضا | بررسی بازی Everspace: Stellar Edition - گیمفا
جنگ نابرابر در فضا | بررسی بازی Everspace: Stellar Edition - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

جنگ نابرابر در فضا | بررسی بازی Everspace: Stellar Edition - گیمفا
جنگ نابرابر در فضا | بررسی بازی Everspace: Stellar Edition - گیمفا