آخرین فریاد اژدها | نقد و بررسی Yakuza 6: The Song of Life - گیمفا
آخرین فریاد اژدها | نقد و بررسی Yakuza 6: The Song of Life - گیمفا
آخرین فریاد اژدها | نقد و بررسی Yakuza 6: The Song of Life - گیمفا
آخرین فریاد اژدها | نقد و بررسی Yakuza 6: The Song of Life - گیمفا

آخرین فریاد اژدها | نقد و بررسی Yakuza 6: The Song of Life

محمد آریامقدم
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
آخرین فریاد اژدها | نقد و بررسی Yakuza 6: The Song of Life - گیمفا

فاکتورهای زیادی لازم است تا یک فرنچایز بعد از گذشت بیش از یک دهه از عمر خود طرفداران خود را حفظ کند و فراموش نشود. همه ما فرنچایزهای فراموش شده‌ای را می‌شناسیم که بنابر دلایل مختلف دیگر هیچ اسمی از آن‌ها نیست و بازیبازهای جدید هم اصلا آن‌ها را شاید نشناسند و یا تنها اسمی از آن‌ها به گوششان خورده باشد. این دلایل یکی دو تا نبوده و صحبت در این باره اصلا ربطی به بحث این مقاله ندارد، تنها می‌خواستم به این اشاره کنم که فرنچایز Yakuza با این‌که ۱۳ سال از انتشار اولین نسخه‌اش می‌گذرد، کماکان پابرجا بوده و بازیکنان زیادی اشتیاق به بازی کردن نسخه‌های جدید این مجموعه دارند. نمی‌خواهیم چیزی را بیش از حد بزرگ جلوه دهیم، اغراق کنیم و یا حقیقت را تحریف کنیم! Yakuza در مقابل غول‌های دنیای گیم حرف‌های زیادی برای گفتن ندارد. چه از لحاظ شمارش طرفدار و چه از لحاظ امتیاز متا و فروش و سودرسانی برای سازنده. منتهی این مجموعه در خود ژاپن طرفداران پرشماری دارد و بازی محبوبی به حساب می‌آید. آخرین نسخه از Yakuza با نام Yakuza 6: The Song of Life در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، اما فقط در ژاپن! ریلیز جهانی این بازی به یک ماه قبل برمی‌گردد و امروز هم با نقد و بررسی آن در خدمت شما خواهیم بود.
عرضه اولین نسخه از Yakuza به سال ۲۰۰۵ برمی‌گردد، جایی که این بازی فقط برای PS2 منتشر شد. البته بعدها، در سال ۲۰۱۲ نسخه PS3 این عنوان هم در اختیار کاربران قرار گرفت. تا کنون ۷ نسخه از این مجموعه ساخته شده و امروز هم بنا داریم در آخرین نسخه منتشر شده مورد بررسی قرار دهیم. لازم به ذکر است که به غیر از نسخه‌های اصلی، این فرنچایز اسپین‌آف‌های گوناگونی هم دارد. Yakuza اگرچه در خود ژاپن طرفداران زیادی دارد و بازی دوست‌داشتنی هم به شمار می‌رود اما در سطح جهانی، این فرنچایز به طور کلی فروش خوبی نداشته است. خوشبختانه Yakuza را می‌توان از فرنچایزهایی دانست که عموما در حال پیشرفت بوده و معمولا روند عقب‌گرد نداشته است. اگرچه هیچ یک از نسخه‌های آن را نمی‌توان شاهکار و یا بازی‌هایی بی‌نقص دانست، اما روند رو به رشد این فرنچایز قابل تحسین است. برخلاف بسیاری از بازی‌های بزرگ، محصول Sega هیچ موقع آنقدر ضعیف ظاهر نشده که طرفداران را ناامید کند. Yakuza 6: The Song of Life نیز یک بازی متحیرکننده نیست، اما پتانسیل سرگرم کردن بازیکن را دارد و احتمالا کاربران PS4 بهتر است که تجربه آن‌را به هیچ وجه از دست ندهند. بهتر است که سریع‌تر بحث اصلی را باز کنیم و عنوان Yakuza 6: The Song of Life را زیر ذره‌بین قرار دهیم.

همان‌طور که گفتیم قبلا نسخه‌های مختلفی از Yakuza منتشر شده و در هر کدام، شخصیت‌های جدیدی به بازی اضافه شده‌اند. شخصیت Kazuma Kiryu را در همان اولین نسخه، حدود ۱۳ سال پیش شناختیم و حالا وی در Yakuza 6: The Song of Life نیز شخصیت اول بازی به شمار می‌رود منتهی این بار با داستانی متفاوت. نمی‌خواهیم تاریخچه فرنچایز Yakuza را با هم مرور کنیم و یا از ابتدا تا انتهای زندگی کازوما را  برایتان بازگو کنیم. در حد یک یادآوری ساده شما را با شخصیت Kazuma Kiryu آشنا می‌کنیم و این کار را هم به کمک داستان نسخه‌های قبلی Yakuza انجام می‌دهیم. در نسخه اول Yakuza، کازوما یکی از اعضای معروف Tojo Clan بود که وی را از همانجا با نام مستعار The Dragon of Dojima نیز شناختیم. از آنجایی که نمی‌خواهیم وارد جزئیات شویم، تا همین اندازه بدانید کافی است. اگر از Yakuza 0 – که از لحاظ داستانی کمی متفاوت با نسخه‌های دیگر Yakuza بود – فاکتور بگیریم، آخرین نسخه منتشر شده از Yakuza تا قبل از Yakuza 6، عنوان Yakuza 5 بود. Yakuza 6 دنباله نسخه Yakuza 5 است، جایی که شخصیت اول بازی، کازوما کیریو حالا دیگر یک شهروند عادی است و به دنبال آرامش می‌گردد. پس از گذراندن زندان به خاطر جرائم مختلفی که خودتان بهتر از این جرائم آگاه هستید، زندگی کازوما دیگر یک زندگی معمولی شده. همه چیز خوب پیش می‌رود و ظاهرا کازوما کیریو از زندگی قبلی خود جدا شده اما نه این‌طور نیست! گذشته همیشه راه خود را برای ورود به زندگی جدید پیدا می‌کند و برای کازوما کیریو هم استثنا قائل نمی‌شود. مشکلات و دردسرهای کازوما جایی آغاز می‌شوند که Haruka، پس از یک تصادف شدید به شدت مجروح می‌شود. اگر می‌خواهید بیشتر راجع به Haruka بدانید نیز تنها راهش این است که نسخه‌های قبلی را بازی کرده و یا حداقل داستان آن‌ها را بخوانید. البته در طول بازی اشاراتی هم می‌شود که احتمالا همین اشارات برای رفع ابهامات کافی هستند. منتهی اگر خیلی کلی می‌خواهید بدانید هاروکا کیست; او دخترخوانده کازوما است. تا اینجای داستان را بدانید کافی بوده و از اینجا به بعد خودتان باید Yakuza 6: The Song of Life را تجربه کرده و داستان آن‌را متوجه شوید. برای این‌که راجع به یتیم‌خانه، هاروکا و خیلی دیگر از کاراکترهای بازی بدانید چاره‌ای جز کسب اطلاعات در مورد نسخه‌های قبل ندارید. کازوما طبیعتا تنها شخصیت حاضر در Yakuza 6 نیست، با این‌حال کاراکترهای دیگر حضوری کوتاه دارند. البته نقشی که در بخش داستانی بازی ایفا می‌کنند نقشی مهم است. شما یک بار دیگر بچه‌های یتیم خانه Sunflower و یا کاراکترهای دیگر را می‌بینید اما حضورشان خیلی محسوس نیست. داستان Yakuza 6 از ابعاد مختلف، یک داستان قابل قبول است. خبری از سطحی بودن داستان، دیالوگ‌های مسخره و روایت ضعیف نیست و در نگاه اول همه چیز خوب به نظر می‌رسد. به لحاظ داستانی Yakuza 6 نسبت به نسخه‌های قبل پیشرفت‌های زیادی داشته، پیشرفت‌هایی که سبب می‌شوند Yakuza 6 داستانی عمیق‌تر داشته باشد. ضمنا اندینگ Yakuza 6: The Song of Life در واقع یک نتیجه گیری بوده و مطمئنا طرفداران قدیمی Yakuza دوست ندارند که چنین چیزی را از دست دهند. تم بازی به طور کلی کمی سنگین‌تر از نسخه‌های دیگر بوده و کمتر شاهد دیالوگ‌های فان و شوخی هستیم، البته منتظر تنوع در مراحل فرعی باشید! در این باره بعدا بیشتر توضیح خواهیم داد. مجددا باید گفت که اگر می‌خواهید داستان بازی را به طور کامل درک کنید محکوم به بازی کردن نسخه‌های قبل هستید، برای تازه‌واردها شاید داستان Yakuza 6: The Song of Life برخلاف گیم پلی آن، چیز زیادی نداشته باشد. لازم به ذکر است که Yakuza 6: The Song of Life آخرین حضور کازوما کیریو خواهد بود و باید برای همیشه از این شخصیت دوست داشتنی خداحافظی کنید، چیزی که برای طرفداران قدیمی Yakuza حتی گفتنش هم ساده نیست! به همین خاطر هم بالاتر اشاره کردیم که Yakuza 6: The Song of Life از یک نتیجه‌گیری و جمع‌بندی عمیق برخوردار است.

آخرین فریاد اژدها | نقد و بررسی Yakuza 6: The Song of Life - گیمفا

شخصیت اول بازی Kazuma Kiryu که بعد از گذراندن دوران محکومیتش در زندان حالا با مشکلات جدیدی رو به رو شده است.

قبل از این‌که به جزئیات گیم پلی بپردازیم کمی راجع به کلیات آن صحبت می‌کنیم تا افرادی که تاکنون هیچ کدام از نسخه‌های Yakuza را بازی نکرده‌اند با این فرنچایز بیشتر آشنا شوند. Yakuza 6: The Song of Life یک بازی سوم شخص و جهان باز است و اتفاقات آن هم در ژاپن رخ می‌دهند. طبیعتا با بازی‌های open world آشنایی دارید و خوب می‌دانید که گشتن در محیط بدون هیچ محدودیتی چه طعمی دارد. اگر از آن طعم خوشتان می‌آید و یا با ذائقه‌تان سازگار نیست، در هر دو صورت Yakuza 6: The Song of Life چنین حالتی دارد.‌ شما در Yakuza 6: The Song of Life بیشتر زمان خود را صرف مبارزات با دشمنان در خیابان‌های شهر خواهید کرد. می‌توانید از وسایل مختلف مثل صندلی و غیره استفاده کنید، وارد ساختمان‌های مختلف شوید و هر وقت که می‌خواهید ماموریت‌های اصلی یا فرعی را به انجام برسانید. می‌توانید وارد یک مغازه شده و از داخل پنجره نمای شهر را مشاهده کنید. با توجه به طراحی زیبای محیط، این کار احتمالا جذاب خواهد بود و در حدود ۳۰ ساعتی که بازی را تجربه می‌کنید، چند باری این کار را تکرار خواهید کرد. به هر حال همه ما خوب می‌دانیم که در بازی‌های جهان باز این‌کارها عادی هستند و بعد از مدتی تکراری می‌شوند با این‌حال، باز هم در هر بازی دست به چنین کارهایی می‌زنیم. بازیکنانی که نسخه‌های قبلی Yakuza را بازی کرده باشند قطعا با شهر Kamurocho آشنایی دارند. شهر زیبایی بود اما حالا فراموشش کنید! ماجراجویی‌های کازوما کیریو این بار در شهر Onomichi دنبال می‌شوند. شهری که به لحاظ طراحی و زیبایی به مراتب زیباتر از Kamurocho نسخه‌های قبل است. البته شهر Kamurocho همچنان در بازی حضور دارد و می‌توانید به آنجا هم سفر کنید. یک سری از مراحل بازی جزو مراحل اصلی به شمار می‌روند و شما برای به پایان رساندن بخش داستانی باید آن‌ها را انجام دهید. بخشی دیگر از مراحل بازی که مراحل فرعی هستند هم به پیشرفت شما در بازی کمک می‌کنند. راجع به طراحی مراحل در ادامه ریزبینانه‌تر و با ذکر مثال صحبت خواهیم کرد پس اصلا نگران این موضوع نباشید، فعلا فقط در این حد بدانید که شما از تنوع مراحل در Yakuza 6: The Song of Life احساس رضایت خواهید داشت. مبارزات بازی نسبت به نسخه‌های قبل تقریبا بدون تغییر باقی مانده‌اند. بخش Combat بازی نقاط قوت و ضعفی دارد که در ادامه به آن‌ها نیز خواهیم پرداخت. اگر اندکی با این فرنچایز آشنایی داشته باشید متوجه هستید که کلا سری Yakuza اکشن واقع گرایانه نبوده و قرار نیست انتظار یک بازی با طعم واقعیت را از آن داشته باشیم. نه نقطه قوت است و نه ضعف به شمار می‌رود. سبک بازی است و باید به آن احترام گذاشت. شخصیت کازوما کیریو در طول بازی می‌تواند پیشرفت کند و مهارت‌های مختلفی به دست آورد. از جهات مختلفی این بازی مرا یاد Sleeping Dogs می‌اندازد! البته بین این دو تفاوت‌هایی هم می‌توان قائل شد اما احتمالا اگر به Sleeping Dogs علاقه پیدا کرده باشید، Yakuza 6 نیز تجربه بدی برایتان نخواهد بود. تمام مواردی که در بالا در موردشان صحبت کردیم بیشتر حالت تیتروار داشته و در ادامه هر کدام را به طور جداگانه و مفصل مورد بررسی قرار خواهیم داد منتهی اگر می‌خواهید خلاصه‌ای از عملکرد Yakuza 6: The Song of Life در دست داشته باشید، این پاراگراف می‌تواند به شما کمک کند.

قبل از هر چیز راجع به مبارزات بازی یا همان بخش Combat بپردازیم. شما در نقش کازوما کیریو نبردهای مختلفی را باید تجربه کنید و در بیشتر آن‌ها نیز باید در مقابل ده‌ها دشمن مبارزه کنید. کازوما کارهای کاراگاه‌گونه‌اش را با خشونت انجام می‌دهد و این برای یک گیمر چیز عجیبی نیست. اما موضوعی که صحبت در مورد آن واجب است، فرم مبارزه کازوما بوده که در جذابیت بازی اهمیتی انکارناپذیر دارد. همان‌طور که گفته شد می‌توان تا حدودی مبارزات Yakuza 6: The Song of Life را شبیه به مبارزات Sleeping Dogs دانست. شما در Yakuza 6 می‌توانید از چیزهای مختلفی در مبارزات خود استفاده کنید. صندلی، چوب بیسبال، عصایی که روی زمین افتاده و به طور کلی هر چیزی که بتوان آن را بلند کرد و در یک مبارزه از آن استفاده کرد، در Yakuza 6: The Song of Life در دسترس شماست. کازوما در مبارزات خود حتی می‌تواند از تابلوهایی که مقابل مغازه‌ها دیده می‌شوند استفاده کند. این که دست شما در مبارزات باز است یکی از نکات مثبت به شمار می‌رود و می‌توانید از مبارزات لذت ببرید. شما حدودا ۳۰ الی ۴۰ ساعت از بازی لذت خواهید برد و از آن به بعد امکان دارد همه چیز برایتان تکراری شود. دلیلش را هم در ادامه متوجه می‌شوید. پس از این مدت زمان، احتمالا دیگر مبارزات نیز برایتان تکراری و خسته‌کننده شوند. البته شاید این یک نقطه ضعف هم نباشد، طبیعتا ۴۰ ساعت برای یک بازی تایم کمی نیست. علاوه بر استفاده از آیتم‌های مذکور، شما می‌توانید یقه دشمن خود را گرفته و با مشت به او ضرباتی را وارد کنید و یا وی را به سمت یک ماشین برده و سرش را به در ماشین بکوبید. این حرکت باعث می‌شود که دشمن شما کلا ناک اوت شود. همچنین با دیوار و میز و چیزهای دیگر نیز می‌توانید این کار را انجام دهید. توضیح این موضوع کمی سخت است و افرادی که نسخه‌های قبلی Yakuza و یا Sleeping Dogs را بازی کرده باشند متوجه منظور این مطلب می‌شوند. در غیر این صورت، به شما پیشنهاد می‌کنم چند تریلر از بازی ببینید و یا حتی بهتر، آن را تجربه کنید! از دیگر استراتژی‌های ممکن در Yakuza 6، این است که یک دشمن را روی زمین کوبیده و با صندلی وی را له کنید! مبارزات بازی صحنه‌های خشنی دارند و به طبع یک بازی‌باز می‌خورند! در پایان هر مبارزه شما لشکری از دشمنان را روی زمین مشاهده می‌کنید که همگی به بدترین شکل ممکن کتک خورده‌اند. برای زدن این دشمنان شما احتمالا از وسایل مختلفی از صندلی گرفته تا دوچرخه استفاده کرده‌اید و برخی را هم به شکل‌های فجیع‌تری زده‌اید. البته استفاده از اشیا تنها انتخاب شما نیست، با زدن ضربات سهمگین مشت و لگد نیز می‌توانید تعداد زیادی از دشمنان را شکست دهید. سیستم کلی مبارزات با نسخه‌های قبلی تفاوت زیادی نداشته و بازیکنانی که سابقه بازی کردن نسخه‌های قبلی Yakuza را داشته باشند به راحتی با Combat این نسخه نیز کار خواهند کرد. البته لازم به ذکر است که در نسخه قبلی شما چند استایل مختلف مبارزه را می‌دیدید و در این نسخه با توجه به این‌که کازوما کیریو تنها شخصیت قابل بازی است و فقط با وی کار خواهیم داشت، تنها از یک سبک مبارزه استفاده می‌شود. اگر کلا Yakuza را بازی نکرده‌اید هم احتمالا Sleeping Dogs را تجربه کرده‌اید. در این صورت هم کار با سیستم مبارزات Yakuza کار دشواری نخواهد بود و خیلی زود با این سیستم ارتباط برقرار خواهید کرد. و بدترین حالت هم، حالتی است که کلا با عناوین این سبکی آشنایی نداشته باشید که در این صورت هم مشکلی وجود ندارد! مبارزات بازی خیلی سخت نیستند و حتی بازیکنان تازه وارد با چند دفعه بازی کردن و صرف زمانی کوتاه می‌توانند همه چیز را یاد بگیرند. هیچ چالشی در یادگیری استفاده از فنون Yakuza 6: The Song of Life وجود نداشته و اصلا نگران این موضوع نباشید. البته این جمله را به معنی سادگی ترجمه نکنید و یک نقطه ضعف آن را به حساب نیاورید. منتهی به طور کلی مشکلات در بخش combat بازی دیده می‌شوند که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. مشکلاتی که در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم اگرچه آزاردهنده هستند اما برخی بازیکنان می‌توانند با چنین مشکلاتی کنار بیایند. بستگی دارد که بخواهید تا چه اندازه سخت‌گیری به خرج دهید. در هنگام مبارزات با مشکل کنترل کاراکتر رو به رو خواهید شد. مشکلی که می‌تواند برای بعضی‌ها یک کابوس باشد و برای برخی دیگر یک مشکل نه چندان مهم. با این وجود باز هم مبارزات Yakuza 6: The Song of Life جذاب هستند و تقریبا هر بازیکنی می‌تواند در کمتر از نیم ساعت از صفر تا صد بخش combat بازی را یاد بگیرد، حتی اگر هرگز بازی‌های این سبکی را تجربه نکرده باشد.

خوشبختانه شما در طول بازی هیچ وقت بیکار نخواهید بود. حتی مواقعی که حال و حوصله انجام ماموریت‌های اصلی را ندارید، باز هم با توجه به محتوای بالا Yakuza 6: The Song of Life، همواره سر کازوما کیریو شلوغ خواهد بود، مگر این‌که کلا بخواهید در شهر بگردید و وقت خود را با گشتن در شهر و ماجراجویی پر کنید. البته در این صورت هم مطمئنا از بازی لذت خواهید برد. با توجه به این‌که محیط بازی، محیطی دیدنی و چشم نواز است شما همیشه برای کاوش بیشتر در شهر تشویق می‌شوید. راجع به طراحی و بافت شهر هم بیشتر صحبت خواهیم کرد. صحبت از محتوا شد و بگذارید فعلا به ادامه بحث راجع به محتوای بازی بپردازیم. همان‌طور که اشاره هم شد، شما اگر نمی‌خواهید به سراغ مراحل اصلی بخش داستانی بازی بروید، می‌توانید مراحل فرعی را انتخاب کنید. ضمنا در حد یک جمله هم به تنوع مراحل فرعی بازی اشاره کردیم. مراحل اصلی بازی بیشتر حول زندگی شخصی کازوما کیریو در جریان است. معمولا دیالوگ‌هایی که در این مراحل استفاده می‌شوند نیز دیالوگ‌هایی جدی و عاری از هرگونه شوخی و فان هستند اما مراحل فرعی یا Side quest‌ها داستانی متفاوت دارند. قبل از این‌که به سراغ توضیح راجع به مراحل فرعی برویم بگذارید به طور کلی یک بار فعالیت‌های جانبی بازی را بررسی کنیم. برای این‌که در بازی احساس تنوع کنید هم می‌توانید به سراغ مراحل جانبی بروید، هم مینی‌گیم ها و هم چرخیدن در شهر و انجام کارهای متفاوت مثل رستوران رفتن و مبارزه با گروه‌های خلافکاری خیابانی. حداقل بیش از ۹۰ درصد گیمرها با مراحل فرعی، side mission‌ها یا side quest‌ها آشنا هستند اما شاید اصطلاح mini game را قبلا نشنیده باشید. با چند مثال این مبحث را برای شما توضیح می‌دهیم. مثلا یکی از mini game‌ها این است که در یک چت روم با یک زن زیبا صحبت کنید. شما باید به طور مداوم با این خانم چت کرده تا او همه چیز را به شما نشان دهد ( امیدوارم متوجه منظور شده باشید! ) یکی دیگر از مینی گیم‌ها این است که در دارت استاد شوید. برای رسیدن به چنین سطحی باید رقیب‌های مختلف با درجات سختی متفاوت را از پیش رو بردارید. یکی از مینی‌ گیم‌های طولانی بازی مربوط به بیسبال است که در این مینی گیم شما در مسابقات بیسبال به عنوان یک کاپیتان حاظر می‌شوید و وظایفی از جمله جذب عضو جدید برای تیم و پیروزی در مسابقات را دارید. این مینی گیم علاوه بر اینکه نسبت به بقیه مینی گیم‌ها طولانی‌تر است، جذابیت بیشتری هم دارد و همچنین یک تنوع فوق العاده به حساب می‌آید. برای انجام این مینی گیم‌ها شما باید به لوکیشن‌های خاصی رفته و از آنجا کار خود را شروع کنید. این موارد تنها چند مورد از مینی گیم‌های بازی هستند. مینی گیم‌های بیشتری هم در بازی خواهید دید که خوشبختانه از تنوع خوبی هم برخوردار هستند. ضمنا بدیهی است که برخلاف مراحل اصلی داستانی بازی، در مینی گیم‌ها شاهد فان هم خواهیم بود و از آن حالت سنگین زندگی کازوما کمی فاصله می‌گیریم. این دقیقا همان چیزی است که Yakuza 6: The Song of Life را یک بازی ایده‌ال برای گیمر می‌کند. حالا که همه چیز را در مورد mini game‌های بازی Yakuza 6: The Song of Life می‌دانید بهتر است به بررسی مراحل جانبی که در این بازی، substories نام دارند بپردازیم. امکان ندارد یک بازیکن تا به حال به مراحل فرعی برنخورده باشد، بنابراین همه با این مراحل آشنا هستیم. در Yakuza 6 نیز فقط اسم آن‌ها عوض شده. شما برای فعال کردن هر مرحله فرعی باید با شخص خاصی صحبت کرده و او نیز از شما درخواستی خواهد داشت و یا به کازوما اطلاعات می‌دهد. در این مراحل هم تنوع کافی دیده می‌شود. به مانند مینی گیم‌ها، مراحل فرعی هم بعضا ساده و برخی طولانی و چالش‌برانگیز هستند و در این میان شاید چند مرحله هم مسخره به نظر برسند. به عنوان مثال، در یکی از مراحل فرعی شما باید یک ویروس را از گوشی خود پاک کنید. در یکی دیگر از مراحل از شما خواسته می‌شود که تاکسی گرفته و خود را به محل بازی بیسبال برسانید و در نهایت نیز بازی را برنده شوید. یا اینکه شما باید یک سری تمرین خاص انجام داده و سپس یک وعده غذایی مصرف کنید! بعضی از این مراحل فرعی شرایط خاصی دارند، برخی را تنها می‌توانید در روز انجام دهید و بعضی دیگر را فقط در شب. همچنین برای اکتیو کردن بعضی از این مراحل، ابتدا باید مراحل دیگری را به اتمام برسانید و سپس به سراغ مراحل جدیدتر بروید. با انجام مراحل فرعی متوجه می‌شوید که کازوما شخصیت متعهدی دارد و دوست دارد به مردم کمک کند. این‌ها ابعادی از شخصیت کازوما کیریو هستند که شاید تنها با انجام دادن مراحل فرعی متوجه آن‌ها شوید. وی از دوستان خود همیشه حمایت کرده و به مردم کمک می‌کند. مراحل فرعی برخلاف مراحل اصلی می‌توانند بعضی اوقات سبب خنده بازیکن شوند. انجام دادن این مراحل این مزیت را هم دارد که به شما در ارتقا سطح کازوما کمک می‌کند. موضوعی که بعدا بیشتر آن را توضیح خواهیم داد.

آخرین فریاد اژدها | نقد و بررسی Yakuza 6: The Song of Life - گیمفا

یکی از نقاط قوت Yakuza 6: The Song of Life تنوع ماموریت‌های مختلف و فعالیت‌های جانبی است که جلوی یکنواخت شدن بازی را می‌گیرد.

یکی از کارهای لذت‌بخشی که در Yakuza 6: The Song of Life می‌توانید انجام دهید، ساختن گروه و دار و دسته برای خودتان است. در خود بازی به آن Clan می‌گویند و هرطور که دوست دارید آن را ترجمه کنید. در این حالت شما افراد مختلفی را جمع کرده و سپس با آن‌ها یک تیم می‌سازید و توانایی‌هایشان را اکتیو می‌کنید. سپس از آن‌ها در مبارزتتان استفاده می‌کنید. این کار نه تنها لذت بخش بوده، بلکه خیلی هم کاربردی است و دیگر به جای جنگیدن با یک مشت اراذل خیابانی، افراد خود را به میدان مبارزه فرستاده و خودتان مثل یک رئیس از دور نبرد را مشاهده می‌کنید. برای این‌که تیم قدرتمندتری داشته باشید و بتوانید در مبارزات راحت‌تر به پیروزی برسید، می‌توانید افراد قدرتمندی را که در دنیای بازی پیدا می‌کنید استخدام کرده و یک تیم قوی‌تر بسازید. اگر بخواهیم اصولی به قضیه نگاه کنیم، در واقع ساختن Clan هم نوعی مینی گیم محسوب می‌شود. شما برای ساختن یک تیم قوی‌تر، می‌توانید افرادی که نیروی ویژه به حساب می‌آیند را استخدام کنید که البته کمی سخت‌تر از Recruit کردن افراد معمولی خواهد بود. بعضی از افراد شما توانایی‌های خاصی دارند که در مبارزات به کمک تیمتان خواهند آمد، توانای منحصر به فردی از جمله بهبود وضعیت سلامتی تیم و یا قوی‌تر کردن ضربات اعضای گروه. مسلما بعضی از بازیکنان نیز ترجیح می‌دهند که به جای فرستادن هوش مصنوعی به میدان مبارزه خودشان آستین بالا بزنند. این افراد هم حق انتخاب دارند و می‌توانند اصلا از clan استفاده نکنند. بالاتر به افزایش سطح اشاره کردیم. به طور کلی پاداش‌هایی که در Yakuza 6: The Song of Life به ازای کارهای مختلف دریافت می‌کنید خیلی بیشتر از نسخه‎‌های قبلی است. در نسخه‌های قبلی شما می‌توانستید وارد رستوران شده و غذا بخورید. این کار صرفا سلامتی شما را پر می‌کرد که البته این همان چیزی است که انتظارش را داریم. اما غذا خوردن در آخرین نسخه از مجموعه Yakuza، به شما امتیاز تجربه هم خواهد داد و شما نیز از این امتیاز می‌توانید جهت ارتقا توانایی‌های کازوما استفاده کنید. تصور نکنید که می‌توانید هر چقدر که دوست دارید غذا بخورید و امتیاز XP به دست آورید. کازوما فقط تا حد خاصی می‌تواند غذا بخورد و وقتی که سیر شود، دیگر نمی‌تواند چیزی بخورد. بدین ترتیب شما نمی‌توانید بی‌نهایت XP به ازای خوردن غذا به دست آورید چون توانایی کازوما در خوردن، مثل آدم‌های عادی محدود است. مثل هر بازی دیگری، انجام مراحل فرعی و به طور کلی فعالیت‌های جانبی نیز برای شما امتیاز به ارمغان خواهد آورد. مسلما افرادی که زمان زیادی را صرف بازی‌های ویدئویی می‌کنند و با گیم به اندازه کافی آشنا هستند، اهمیت این امتیازها را خیلی خوب درک خواهند کرد.

در پاراگراف‌های قبل بارها به طراحی شهر اشاره کردیم و ذکر شد که در ادامه بیشتر راجع به آن توضیح می‌دهیم و قرار است به صورت مفصل در موردش بحث کنیم و اکنون زمانش فرا رسیده. یکی از نکاتی که پس از انتشار Yakuza 6: The Song of Life به شدت مورد بحث و بررسی قرار گرفت، بحث جلوه‌های بصری بازی بود. Dragon Engine موتوری است که برای اولین بار در تاریخ فرنچایز Yakuza در Yakuza 6: The Song of Life مورد استفاده قرار گرفته و عملکردش هم قابل تحسین است. معمولا سعی می‌کنم توضیحات مختصری راجع به انجین‌ها در مقالاتم ارائه دهم اما از آن‌جا Dragon Engine موتور آنچنان معروفی نیست از صحبت در این باره می‌گذریم و به بحث‌های مهم‌تر می‌پردازیم. همان‌طور که بارها اشاره کردیم، طراحی دنیای Yakuza 6: The Song of Life جزو نقاط قوت بازی به حساب می‌رود. همه‌چیز در Yakuza 6 واقعی‌تر از گذشته به نظر می‌رسد و تا چند ساعت بازیکن غرق زیبایی شهر می‌شود. از خیابان‌های Onomichi گرفته تا چراغ قرمزها و کوچه پس کوچه‌های این شهر، ساختمان‌های بلند و مغازه‌هایی که در شهر دیده می‌شوند، همه دست به دست هم داده تا شما هم از طراحی محیط لذت ببرید و احساس کنید پا به یک دنیای واقعی گذاشته‌اید. معمولا نسخه‌های قبلی Yakuza که روی کنسول‌های نسل قبل قابل بازی بودند در بحث گرافیک حرف‌های زیادی برای گفتن نداشتند. تقریبا همه نقص‌های گرافیکی نسخه‌های قبلی حالا در Yakuza 6: The Song of Life برطرف شده‌اند. در طی دهه گذشته، Yakuza در بحث جلوه‌های بصری نمی‌توانست در مقابل بازی‌های دیگر قد علم کند ولی حالا اوضاع متفاوت شده است. حداقل به لحاظ هنری Yakuza 6 در شرایطی قرار دارد که طرفدارانش بتوانند از بازی مورد علاقه خود دفاع کنند. نورپردازی و رنگ‌بندی محیط به نحو احسن انجام شده. عملکرد مثبت بخش گرافیکی بازی تنها به محیط محدود نمی‌شود، طراحی کاراکترها نیز جای ستایش دارد. این موضوع را زمانی بهتر درک خواهید کرد که کات‌سین‌ها را Skip نکرده و به صورت شخصیت‌ها در حالات روحی مختلف دقت کنید. خوشبختانه Yakuza 6: The Song of Life کات‌سین‌های متعدد و طولانی مدتی دارد و شما می‌توانید تا هر وقت که دوست دارید طراحی چهره کاراکترها را بررسی کنید. نباید پیشرفت انیمیشن‌های بازی را هم نادیده گرفت، پیشرفت چشمگیری که Yakuza در این زمینه داشته هم قابل تقدیر است. حالا انیمیشن‌ها واقع‌گرایانه‌تر و متنوع تر شده و این موضوع در مبارزات بیشتر قابل مشاهده است. موضوع مهم دیگر، طراحی و کیفیت بافت‌ها و تکسچرهای محیط است که می‌خواهیم در موردش صحبت کنیم. محیطی که کازوما کیریو در آن پا می‌گذارد محیطی زنده و پویا است، به لطف موتور Dragon Engine جزئیات بیش از پیش پیدا هستند. تکسچرهای بازی همان‌طور که اشاره کردیم زنده هستند و از کیفیت راضی‌کننده‌ای برخوردار هستند. همه این موارد در کنار هم باعث می‌شوند که شما به عنوان یک بازیکن حس اشتیاق خود به گشت و گذار در محیط را از دست ندهید و به عنوان یک بازی جهان باز به آن نگاه کنید، شهر را بگردید و از آن لذت ببرید.

آخرین فریاد اژدها | نقد و بررسی Yakuza 6: The Song of Life - گیمفا

نگاهی به یکی از محله‌های پر تردد دنیای Yakuza 6: The Song of Life بیندازید!

با وجود بازی‌های بزرگ و AAA که این روزها منتشر شده و یا در حال انتشار هستند شاید کمتر کسی به Yakuza 6: The Song of Life فکر کند. البته افرادی که کلا خود را طرفدار این فرنچایز می‌دانند را فاکتور بگیرید. اما حقیقت این است که Yakuza 6: The Song of Life قطعا ارزش تجربه شدن را دارد. اگر بخواهیم با کلمات این بازی را توصیف کنیم شاید “خیلی خوب” مناسب‌ترین کلمه ممکن باشد، با توجه به روایت داستان، تنوع مراحل و دیگر مواردی که در طول مقاله در موردشان مفصل صحبت کردیم. شاید سیستم مبارزات به نسبت نسخه‌های گذشته تفاوت چشمگیری نداشته باشد ولی در عوض با یک موتور گرافیکی جدید رو به رو هستیم و به لحاظ بصری با یک کاملا متفاوت سر و کار داریم. داستان بازی در واقع یک داستان دارم – جنایی است و بیشتر به زندگی شخصی کازوما کیریو می‌پردازد و در نهایت پرونده این شخصیت را برای همیشه در فرنچایز Yakuza می‌بندد. Yakuza 6: The Song of Life یک بازی دراماتیک و با شکوه است که می‌تواند حدود ۳۰ الی ۴۰ ساعت شما را سرگرم نگه دارد، محتوای غنی دارد و تقریبا خسته‌کننده نیست، هر چند احتمال دارد که بعد از به پایان رساندن بخش داستانی، از بازی کردن این عنوان سرد شوید و به سراغ عناوین دیگر بروید. برای فهمیدن داستان بازی بهترین کار این است که اتفاقات نسخه‌های پیشین را از منبعی معتبر مطالعه کنید با این وجود، برای افرادی که تازه می‌خواهند به جمع Yakuza‌بازها ملحق شوند هم داستان بازی اصلا گنگ و مبهم نیست. اگر تا به حال نسخه‌های Yakuza را تجربه نکرده‌اید مشکلی نیست، Yakuza 6: The Song of Life یک بازی فوق‌العاده جذاب برای شما خواهد بود و اگر از طرفداران این فرنچایز هستید، مطمئن باشید آخرین نسخه از این مجموعه، بهترین نسخه تاریخ آن هم هست. طرفداران Yakuza احتمالا عاشق شخصیت کازوما کیریو هستند، هر چند که با به پایان رساندن Yakuza 6: The Song of Life باید با چشمانی پر از اشک با کازوما هم برای همیشه خداحافظی کنند.

آخرین فریاد اژدها | نقد و بررسی Yakuza 6: The Song of Life - گیمفا

RezaGtx

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آخرین فریاد اژدها | نقد و بررسی Yakuza 6: The Song of Life - گیمفا
آخرین فریاد اژدها | نقد و بررسی Yakuza 6: The Song of Life - گیمفا
آخرین فریاد اژدها | نقد و بررسی Yakuza 6: The Song of Life - گیمفا
آخرین فریاد اژدها | نقد و بررسی Yakuza 6: The Song of Life - گیمفا
آخرین فریاد اژدها | نقد و بررسی Yakuza 6: The Song of Life - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین فریاد اژدها | نقد و بررسی Yakuza 6: The Song of Life - گیمفا