بازیسازان چقدر دستمزد میگیرند؟
گزارش و خبرهای مربوط به انتشار بازیهای کامپیوتری و استقبال مردم از آنها میتواند یکی از معیارهای گسترش روزافزون صنعت بازیسازی در جهان تلقیشود؛ صنعتی که از جنبههای فنی، اقتصادی و هنری روند رو به رشدی را طی میکند و افزایش درآمدهای حاصل از فروش بازیهای موفق نیز مصداقی بر این مدعا است.
نگاهی به آمار و ارقام فروش بازیها در کشورهای گوناگون این سؤال را به ذهن متبادر میکند که دستمزد کسانی که کارشان طراحی و ساخت این محصولات است چقدر میتواند باشد؟ و همین پرسش باعث شد تا یادداشت این شماره به مروری کوتاه بر این موضوع اختصاص پیدا کند.
بدیهی است که با فهرست کردن مشاغل درگیر در فرآیند تولید بازیهای کامپیوتری یک فهرست طولانی به دست میآید، از اینرو به بررسی درآمدهای چند عنوان شغلی، یعنی طراح بازی، طراح گرافیک سهبعدی، تهیهکننده بازی و برنامهنویس بازی بسنده میشود. نکته دیگر اینکه این درآمدها با توجه به برخی معیارها متغیر هستند. بهعنوان مثال، سه عامل کشور، سابقه کار و نیز شرکت تولیدکننده بازی در افزایش این درآمدها نقش مؤثری ایفا میکنند.
طراح بازی یکی از نخستین کسانی است که وارد فرآیند تولید بازی میشود و طراحی کلیت آن از جمله نحوه تعامل ما با بازی (Gameplay)، قوانین بازی، معماهای بازی و چگونگی حل آنها را برعهده دارد. آماری که توسط سایت Payscale ارائه شده نشان میدهد، درآمد سالانه طراحان بازیهای کامپیوتری در ایالاتمتحده باتوجه به عواملی از این قبیل تقریباً بین ۴۳ تا ۶۶ هزار دلار است.
آمار سایت itjobswatch انگلستان نیز نشان میدهد، متوسط درآمد طراحان بازی در ماههای پایانی سال ۲۰۱۰ میلادی تا ۲۱ژانویه امسال با تعمیم به کل سال در این کشور ۳۲۵۰۰ پاوند بودهاست. وبوایر نیز در گزارشی که در آوریل ۲۰۱۰ منتشر شد، اظهار داشت، درآمد طراحان بازیهای کامپیوتری حاکی از پتانسیل بالای این صنعت است. این گزارش نیز به نقل از Payscale متوسط درآمد طراحان بازی را بین ۴۰۶۹۵ تا ۶۰۹۳۱ دلار عنوان کرد. این آمارها نشان میدهند، یک طراح با یک سال سابقه کار میتواند در سال حدود ۴۱۶۲۰ دلار درآمد داشته باشد و با افزایش سابقه کار به حدود پنج تا نه سال میزان درآمد به بیش از شصت هزار دلار نیز افزایش پیدا میکند. گفتنی است، همه طراحان بازی در استخدام شرکتها نیستند و برخی از آنها به صورت آزاد همکاری میکنند که در اینصورت قراردادی میان آنها و شرکت مربوطه تنظیم میشود.
در ادامه، Payscale درآمد سالانه تهیهکنندگان بازی را مبلغی بین ۵۸ تا ۹۵هزار دلار در سال و گزارش itjobswatch انگلستان متوسط این مبلغ را ۴۵ هزار پاوند در سال ذکر کردهاست. تهیهکنندگان بازی دامنه وظایف گستردهای دارند که کارهای مدیریتی اعم از مدیریت روابط بین سطوح مختلف اعضای پروژه، مدیریت بودجه و مواردی از این قبیل را شامل میشود.
درآمد سالانه برنامهنویسان و توسعهدهندگان نرمافزارهای بازی با توجه به تخصصهای مختلفی مانند برنامهنویسی برای DirectX بین ۵۰ تا ۸۱ هزار دلار است که در انگلستان این میزان حدود ۵۵ هزار پاوند گزارش شدهاست.درآمد سالیانه آزمایشکنندگان بازیهای کامپیوتری نیز طبق آمار Payscale هر ساعت بین ده تا چهاردهدلار است که بیشینه این درآمد در سال به ۳۴ هزار دلار نیز میرسد. ضمن اینکه tjobswatch این درآمد را سالانه حدود نوزده هزارو پانصد پاوند عنوان میکند. آزمایشکنندگان بازی پیش از عرضه بازی به بازار آن را آزمایش میکنند تا ایرادهای احتمالی در آن برطرف شود.
گفتنی است، با افزودن مواردی مانند پاداش، سهم مربوط به سود محصول و نیز کمیسیون دستمزد برخی از عوامل بازی درآمدهای مذکور میتواند از ارقام گفته شده بیشتر یا کمتر باشد. همانطور که گفته شد، شرکت سازنده بازی نیز یکی از عواملی است که در میزان درآمد مؤثر است. بهعنوان مثال، میانگین درآمد طراحان بازی در شرکت یوبیسافت حدود ۴۲ هزار است. درآمد برنامهنویسان ارشد بازی حدود ۸۵ هزار دلار است و طراحان گرافیک سهبعدی حدود ۵۴ هزار دلار در سال درآمد دارند.
شرکت EA به طراحان خود سالانه شصت هزار دلار دستمزد میدهد. درآمد طراحان گرافیک سهبعدی ۶۵ هزار دلار و درآمد برنامهنویس ارشد بازی به بیش از ۱۲۰ هزار دلار در سال میرسد. این توضیح ضروری است که صنعت بازیسازی در ایران نیز چندی است که با جدیت بیشتری مورد توجه قرار گرفته و از اینرو دور از ذهن نیست اگر درآمد مشاغل مربوط به این صنعت در کشور نیز افزایش پیدا کند. ضمن اینکه ارائه آمار مشابه از سوی شرکتهای داخلی سازنده بازی میتواند در شفافتر کردن وضعیت کنونی بازار بازیهای کامپیوتری در ایران مفید واقع شود. تلاش خواهیم کرد تا با همکاری شرکتهای داخلی، نمایی کلی از وضعیت مالی این صنعت در کشور ارائه دهیم.
منبع : شبکه
پر بحثترینها
- تریلر معرفی بازی جدید ناتی داگ، Intergalactic، روی کانال پلی استیشن بیش از ۲۳ هزار دیسلایک دریافت کرده است
- اولین اطلاعات از بازی جدید ناتی داگ، Intergalactic: The Heretic Prophet، منتشر شد
- Astro Bot بهترین بازی سال شد؛ فهرست کامل برندگان The Game Awards 2024
- ناتی داگ از بازی جدید خود به نام Intergalactic: The Heretic Prophet رونمایی کرد
- تحلیلگر: در این تعطیلات محتوای ایکس باکس قویتر از پلی استیشن است
- رسمی: سونی تایید کرد که قصد دارد شرکت مادر FromSoftware را خریداری کند
- GTA انحصاری پلی استیشن ۲ شد زیرا سونی در مورد ایکس باکس نگران بود
- ۱۰۰ بازی برتر در تمام تاریخ پلی استیشن
- نقد و بررسی بازی Indiana Jones and the Great Circle
- Black Myth: Wukong و Elden Ring: Shadow of the Erdtree در فینال رایگیری مردمی The Game Awards
نظرات