کلید اتاق چهارم | نقد و بررسی بازی The Room: Old Sins - گیمفا
کلید اتاق چهارم | نقد و بررسی بازی The Room: Old Sins - گیمفا
کلید اتاق چهارم | نقد و بررسی بازی The Room: Old Sins - گیمفا
کلید اتاق چهارم | نقد و بررسی بازی The Room: Old Sins - گیمفا

کلید اتاق چهارم | نقد و بررسی بازی The Room: Old Sins

رضا توکلی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
کلید اتاق چهارم | نقد و بررسی بازی The Room: Old Sins - گیمفا

سری جدید پازل معمایی The Room، که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازی‌های موبایل شناخته می‌شود، با عنوان The Room: Old Sins توسط استودیو Fireproof Games برای اندروید و آی‌او‌اس منتشر شده و در این مقاله قصد داریم به بررسی آن بپردازیم.

در همین ابتدا باید گفت که اگر تا کنون هیچ‌یک از بازی‌های سه‌گانه The Room یا همان «اتاق» را بازی نکرده‌اید، جدا از عدم تجربه یکی از بهترین‌های موبایل، یکی از برترین پازل‌های تمام پلتفرم‌ها را نیز از دست داده‌اید. این سری بازی پازل جز برترین عناوین بازی‌های موبایل به حساب می‌آید که اولین نسخه آن در سال ۲۰۱۲ بر روی سیستم‌عامل آی‌او‌اس منتشر شد. پس از دریافت بازخوردهای مثبت فراوان چه از سوی کاربران این سیستم‌عامل و چه منتقدان، استودیو سازنده بازی یعنی Fireproof Games تصمیم گرفت نسخه‌های بعدی آن را هم روانه بازار کند. بخش عمده محبوبیت این سری بازی به نسخه دوم آن با عنوان The Room: Two بر می‌گردد که با توجه به بهبود گرافیک فنی و ارائه پازل‌های هوشمندانه‌تر، طرفداران بسیاری را بدست آورد. آخرین نسخه از این مجموعه که باعث شد بتوانیم در موبایل هم یک سه‌گانه موفق و آبرومند داشته باشیم، The Room: Three است. این بازی که پیش‌تر نقد آن در سایت گیمفا منتشر شده است، توانست با کسب امتیاز متاکریتیک ۹۰ در جمع برترین بازی‌های موبایل در همه دوران قرار بگیرد. پس از این موفقیت، حال در سال ۲۰۱۸ استودیو سازنده بازی تصمیم گرفت، عنوان جدیدی از این مجموعه را خارج از فضای سه نسخه اول، طراحی و منتشر کند. The Room: Old Sins جدیدترین نسخه از این مجموعه بازی است که در برخی موارد مانند داستان با عناوین گذشته تفاوت دارد، اما در ظاهر و گیم‌پلی آن تفاوتی ایجاد نشده و یادآور همان سه‌گانه محبوب «اتاق» است. در ادامه با ما همراه باشید.

کلید اتاق چهارم | نقد و بررسی بازی The Room: Old Sins - گیمفا

The Room: Old Sins

خلاقیت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت بازی‌های موبایل بوده و هم‌اکنون بیشتر از هر زمان دیگری نیاز آن احساس می‌شود. در سری مقالات نقد و بررسی بازی‌های موبایل سعی شده جدا از عناوین پرطرفدار و غالبا تکراری (در سبک و گیم‌پلی)، بازی‌های خلاقانه‌ای نیز معرفی و بررسی شوند. از این رو اگر به دنبال ایده‌های جدید و بازی‌های خلاقانه در این پلتفرم می‌گردید، علاوه بر سه عنوان The Room و این نسخه جدید، به شما توصیه می‌کنم حتما عناوین The Monument Valley، Mini Metro و Hidden Folks را هم تجربه کنید و مطمئن باشید که از تجربه آن‌ها پشیمان نخواهید شد. خوشبختانه بازی‌هایی که حاصل نبوغ سازندگان آنهاست در موبایل کم نیست و از شما کاربران دعوت می‌کنم که اگر با این رویکرد بازی‌هایی را می‌شناسید به سایر کاربران آنها را معرفی کنید.

کلید اتاق چهارم | نقد و بررسی بازی The Room: Old Sins - گیمفا

پازل‌های بازی ترکیبی از حالت اشاره و کلیک است

اصلی‌ترین تفاوت نسخه جدید بازی یعنی The Room: Old Sins با سه نسخه قبل، نوع روایت داستان است. برخلاف سه‌گانه The Room که در قالب یک شخصیت بی‌نام و نشان پا به بازی می‌گذاشتید، در Old Sins شما مشخصا به عنوان یک کاراگاه وارد قصه شده و باید با پیدا کردن سرنخ‌هایی در یک عمارت به دنبال  آقا و خانم لاکوود باشید. بازی همانند دو نسخه آخر این مجموعه، تم تاریک و ترسناک داشته و در کنار یک موسیقی متن همگام با گیم‌پلی، تجربه بسیار خوبی را در اختیار شما می‌گذارد. گیم‌پلی و نوع بازی کردن در این بازی تفاوتی با سایر نسخه‌ها نداشته و باید از سبک اشاره و کلیک برای پی‌بردن به معماها استفاده کنید. تمامی عناصر محیط پیش‌روی شما قرار داشته و باید به‌درستی حرکات را برای حل کردن، باز کردن و… انجام دهید. آقا و خانم لاکوود در خانه بزرگ خودشان در شب ناپدید می‌شوند و شما باید با جمع کردن سرنخ‌هایی به دنبال آنها باشید. این خانه اسرارآمیز و ترسناک که مدام در آن موسیقی‌های ریتم کند «هانس زیمر»‌ی نواخته می‌شود، ماکتی در اتاق زیر شیروانی از خود داشته که کاملا طرح خود خانه است و در آن می‌توان به تمامی اتاق‌ها و محیط‌های داخلی خانه دسترسی پیدا کرد. ابتدای بازی درست از همین اتاق زیر شیروانی شروع شده و باید پس از گذراندن یک دوره کوتاه آموزشی، وارد مراحل اصلی شوید. گیم‌پلی بازی برای همه کاربران بسیار آسان بوده و با توجه به اینکه هیچ المانی جز دوربین تک‌لنزی کوچک، کنار صفحه‌نمایش نیست، به‌راحتی می‌توانید در محیط اطراف خود کاوش کرده و در همه چیز برای کسب اطلاعات در مورد مفقودشدگان، سرک بکشید.

کلید اتاق چهارم | نقد و بررسی بازی The Room: Old Sins - گیمفا

وسیله موردنیاز هر کاراگاه!

وقتی وارد مراحل بازی می‌شوید، می‌توانید عناصری را از محیط برداشته و از آنها برای استفاده در سایر پازل‌ها استفاده کنید. هر مرحله از این بازی در قالب یک اتاق معرفی می‌شود و در اصل تمامی اتاق‌های بازی به علاوه اتاق زیر شیروانی مراحل بازی به‌حساب می‌آیند. در کنار صفحه‌نمایش نواری عمودی قرار داشته که در آن می‌توانید عناصر پیدا کرده و را نگه دارید و از آنها در مواقع نیاز استفاده کنید. یکی از نکات جالب بازی که در نسخه‌ دوم و سوم بازی هم کاربرد فراوانی داشت، تغییر در حالت عناصر پیدا شده است. این مورد به این معنی است که می‌توانید با حرکت‌ دادن قسمت‌هایی از یک چیز، فیزیک آن را تغییر داده تا با عنصری که در محیط بازی قرار دارد جفت شود. یکی از اصلی‌ترین نکات مثبت این بازی و کل سری The Room تکراری نشدن مراحل و پازل‌های بازی است. در بسیاری از بازی‌های پازل که حداقل در موبایل دیده‌ایم، تکراری شدن قسمت‌هایی از بازی تقریبا عادی است و می‌توان در آنها پازل‌های مشابهی را پیدا کرد اما در سری بازی «اتاق» به‌هیچ‌وجه با تکرار پازل‌ها روبرو نمی‌شویم و همیشه به‌طور کلی نوع و طرح ارائه پازل‌ها با یک‌دیگر فرق می‌کند. در کنار حل پازل‌ها که به اصطلاح به بخش کلیک بازی مربوط می‌شود، حالت اشاره‌ای بازی هم جذاب بوده و اینکه می‌توانید عناصر درون بازی را حرکت داده و به‌راحتی قسمت‌های مختلف را مشاهده کنید، بسیار لذت‌بخش است. آن لنز کوچکی که در کنار صفحه‌نمایش قرار دارد و باید از آن استفاده کنید، به نوعی محیط را به دو شکل تبدیل می‌کند. اول حالتی است که با چشم عادی در حال تماشا آن هستید و دوم حالتی جادویی‌طور (!) است که به‌وسیله آن می‌توانید اثر انگشت، رد‌پا و محیط‌هایی که قبلا کسی از آنجا گذشته است را مشاهده کنید. استفاده از این لنز جز اصلی‌ترین قسمت‌های بازی است و بسیاری معماها بدون آن انجام نمی‌شود.

کلید اتاق چهارم | نقد و بررسی بازی The Room: Old Sins - گیمفا

جدا از طراحی مراحل، کیفیت طراحی هنری محیط‌های بازی نیز بالا است

 خوشبخاته The Room: Old Sins از آن دسته بازی‌های استانداردی است که آلوده به سیستم پرداخت درون‌ برنامه‌ای نشده، پس قسمت پولی برای راهنما و نمایش راه‌حل پازل‌ها وجود ندارد و این خود بازی است که در قسمتی، بسیار هوشمندانه به شما برای پیدا کردن راه‌حل پازل کمک می‌کند. در بالای صفحه سمت چپ زمانی که بر روی یک پازل بیش‌از حد فکر کرده و نمی‌توانید آن را حل کنید، پیغام‌هایی ظاهر می‌شود که به کمک‌ شما می‌آید. برای مثال ابزار‌هایتان را به شما یادآوری کرده و یا ارجاعی به پازل قبلی که نوع‌ خاصی حرکت را در آن انجام داده بودید، می‌دهد یا یک سری بدیهیات را به شما یادآور می‌شود. برای مثال در بخش‌هایی که با اجسام قرینه روبرو می‌شوید، از شما می‌خواهد آن یکی جسم را مشاهده و ویژگی‌های آن را متوجه شوید. نکته مثبت دیگر بازی، وابسته بودن پازل‌ها و داستان به یک‌دیگر است. از آنجایی که به دنبال کشف حقیقت هستید، در محیط با کتاب و یا دست‌نوشته‌هایی روبرو می‌شود که درآنها به قسمتی از خانه اشاره شده است و شما باید بر اساس آنها به سراغ یک جسم خاص بروید و با پازل آن روبرو شوید. همانند بسیاری از بازی‌های معمایی به این شکل، همه‌چیز به‌راحتی با جستجو در محیط پیدا نمی‌شود و شما برای پیدا کردن یک قطعه خاص در این بازی، امکان دارد تا سه پازل دیگر را حل کنید تا به پازل اصلی و آن شی موردنظر برسید. مهم‌ترین ویژگی Old Sins نسبت به سایر نسخه همین ارتباط میان داستان و پازل‌های بازی است که باعث شده بازی جذاب‌تر دنبال شود اما به این معنی نیست که همه قسمت‌های بازی جذاب است. بازی نسب به سه قبلی خوب مهیج‌تر شده و حتی لحظات غافلگیرکننده‌ای درون خود دارد اما کیفیت مراحل بازی در یک‌سوم میانی تاحدودی افت می‌کند. یکی از مشخصه‌های اصلی مجموعه The Room پیشرفت تدریجی درجه سختی بازی بود و در هر سه‌ نسخه قبل به‌خوبی به‌کار گرفته شده بود اما در این نسخه با تعدادی مرحله و پازل طرف هستیم که چالش جدیدی ایجاد نمی‌کند. این به‌معنای تکراری شدن نیست، بلکه درجه سختی در یک‌سطح باقی می‌ماند و این موردی است که در سایر نسخه‌های این بازی وجود نداشت.

کلید اتاق چهارم | نقد و بررسی بازی The Room: Old Sins - گیمفا

برخلاف بسیاری از بازی‌های پازل که طراحی دوبعدی دارند، این بازی کاملا سه‌بعدی طراحی شده و به صورت اول‌شخص دنبال می‌شود

برخلاف بسیاری از بازی‌های پازل که طراحی دوبعدی دارند، سری The Room کاملا سه‌بعدی طراحی شده و به صورت اول‌شخص دنبال می‌شود. نسخه چهارم این مجموعه هم از این قاعده مستثنا نیست. در این بخش نوع طراحی ملاک نیست، بلکه می‌خواهیم در مورد کیفیت تصویر این طراحی نظر بدهیم. از لحاظ هنری بازی چیزی از یک عنوان که شاهکار خطابش کنیم، کم ندارد و واقعا بی‌نظیر است. المان‌های بازی پتانسیل فضاسازی تیره و تاریک را داشته و سازندگان به‌خوبی آن را متوجه شده و در تک‌تک‌ نما‌های بازی از این تکنیک استفاده کرده‌اند. فضای کلی خانه مرده است و یک اتمسفر تاریک و سنگینی حکم‌فرماست. طراحی هنری و فضاسازی بسیار خوب The Room: Old Sins باعث شده به راحتی بتوانیم آن را به عنوان یکی از بهترین طراحی‌ها در سال ۲۰۱۸ معرفی کنیم. در کنار مباحث هنری، بازی از لحاط فنی هم بی‌نقص بوده و مشخص است که چندین‌بار تست شده و تمامی ایرادات کوچکی که در هر بازی ممکن به‌وجود آید، رفع شده است. همگام با طراحی هنرمندانه محیط‌ها و فضاهای بازی، موسیقی متن دلهره‌آوری نواخته شده که جذابیت مراحل را بیشتر می‌کند. اصلی‌ترین ویژگی بخش موسیقی بازی، صداگذاری آن است. صدای باز و بسته کردن، چرخاندن، صدای حرکت برگ‌ها، بارش باران و… آن‌قدر خوب و هوشمندانه در بازی قرار گرفته که توصیه می‌شود برای از دست ندادن آنها حتما بازی را با هدفون تجربه کنید.

کلید اتاق چهارم | نقد و بررسی بازی The Room: Old Sins - گیمفا

ماکتی از خانه که مراحل بازی در اتاق‌های آن انجام می‌شود

The Room: Old Sins یکی از برترین بازی‌های سال ۲۰۱۸ بر روی سیستم‌عامل‌های موبایلی بوده و می‌تواند هرنوع سلیقه‌ای را جذب خود کند. همانطور که در ابتدا اشاره شد، سری بازی The Room جز برترین آثار بازی‌های موبایل قرار می‌گیرند و تجربه حتما به علاقه‌مندان بازی‌های موبایل توصیه می‌شود. خارج از محدودیت‌های پلتفرم، به‌طور کلی مجموعه بازی «اتاق» یکی از متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین پازل‌ها را در اختیار بازیکنان و علاقه‌مندان این سبک قرار می‌دهد که می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند. آخرین نسخه از مجموعه، یعنی The Room Old Sins داستان‌سرایی می‌کند و برخلاف نسخه‌های قبل روی پیشروی داستان بیشتر تاکید دارد. پازل‌ها وسیله‌ای برای پی بردن به اصل داستان بوده و یکی پس از دیگری قسمت‌هایی از آن را برای شما مشخص می‌کنند. یکی از ایرادات بازی ثابت ماندن کیفیت پازل‌ها در اواسط آن است که پیش‌تر در نسخه‌های قبلی این مجموعه آن را ندیده بودیم و همیشه بازی تازه و به‌مرور سخت‌تر می‌شد. پازل‌های بازی همگی هوشمندانه طراحی شده و دارای چندین بخش هستند. حتی بسیاری این پازل‌ها مکمل یک‌دیگر بوده و این ارتباط بین پازل‌ها بازی را بسیار جذاب‌تر می‌کند. فضاسازی و طراحی هنری بسیار عالی، یکی دیگر از مشخصه‌های بازی بوده و این مورد هم به بالابردن جذابیت بازی کمک کرده است. از همه این موارد مثبت که بگذریم به موسیقی و صداگذاری بازی باید اشاره کرد که تجربه جدیدی در موبایل می‌تواند برای شما باشد. در پایان لازم است اشاره کنیم که The Room: Old Sins یکی از بهترین ۵ دلار‌هایی است که می‌توانید در موبایل خرج یک بازی کنید و واقعا ارزشش را دارد و چه خوب است که Fireproof Games همانند گذشته بازی خود را به صورت غیر رایگان منتشر کرده‌اند. فکرش را بکنید، برای مراحل بازی نوار انرژی طراحی می‌شد و پس از هر مرحله باید منتظر شارژ شدنش می‌ماندید و یا از فروشگاه سکه برای راه‌حل پازل‌ها خریداری می‌کردید! این‌ها سیاست‌های تجاری هستند که توسط شرکت‌های دیگر اجرا شده و از این طریق درآمدزایی دارند اما آنها با این تفکرات هیچ‌گاه به کیفیت The Roomها و سایر بازی‌هایی از این دست نمی‌رسند. توجه داشته باشید که سه نسخه اول این بازی با اینکه به صورت غیر رایگان منتشر شده و هنوز هم رایگان نشده‌اند، اما مجموعا بیش از یازده میلیون (۱۱٫۶۴۸٫۵۳۱) نسخه تاکنون بر روی فروشگاه‌های اندروید و آی‌او‌اس فروخته‌اند.

کلید اتاق چهارم | نقد و بررسی بازی The Room: Old Sins - گیمفا

Porfosor

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

کلید اتاق چهارم | نقد و بررسی بازی The Room: Old Sins - گیمفا
کلید اتاق چهارم | نقد و بررسی بازی The Room: Old Sins - گیمفا
کلید اتاق چهارم | نقد و بررسی بازی The Room: Old Sins - گیمفا
کلید اتاق چهارم | نقد و بررسی بازی The Room: Old Sins - گیمفا
کلید اتاق چهارم | نقد و بررسی بازی The Room: Old Sins - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

کلید اتاق چهارم | نقد و بررسی بازی The Room: Old Sins - گیمفا
کلید اتاق چهارم | نقد و بررسی بازی The Room: Old Sins - گیمفا