استیم، آغاز انقلاب در صنعت بازی - گیمفا
استیم، آغاز انقلاب در صنعت بازی - گیمفا
استیم، آغاز انقلاب در صنعت بازی - گیمفا
استیم، آغاز انقلاب در صنعت بازی - گیمفا

استیم، آغاز انقلاب در صنعت بازی

کسری نراقی
۱۶:۱۷ ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
استیم، آغاز انقلاب در صنعت بازی - گیمفا

پلتفرم‌های عرضه دیجیتال بازی‌های ویدئویی و در رأس آن‌ها، استیم، با مدل کسب‌وکار جدیدی که پایه‌گذاری کردند، صنعت بازی‌‌سازی دنیا را به طور کلی تغییر دادند. در کنار مدل جدید این کسب‌وکارها، رشد چشمگیر فناوری و سیستم‌های زیرساختی قرار داشت که تاثیری شگرفی در ارتباطات الکترونیکی گذاشت. این دو موضوع در کنار هم باعث شدند که پلتفرم‌های عرضه دیجیتال بازی‌های ویدئویی به بخشی حذف‌نشدنی و لازم برای صنعت بازی‌سازی تبدیل شوند.

امکان دانلود محتوا، پچ‌کردن‌های مداوم و پر کردن خلاء میان گیمرها و بازی‌سازان نتیجه فعالیت پلتفرم‌های عرضه دیجیتال بود. استیم باعث شد که بازی‌سازان حتی پس از عرضه بازی خود نیز به فکر توسعه آن باشند و روی محصولشان کار کنند.

تا پیش از ظهور استیم، ارتباط بین گیمر و بازی‌ساز تنها در خرید و فروش دیسک بازی محدود می‌شد، قبل و بعد از آن ارتباط دو طرف با هم قطع می‌شد. استیم باعث شد تا جامعه جدیدی به وجود آید، در این جامعه بازی‌سازان می‌توانند با مشتریان بالقوه و بالفعل خود ارتباط برقرار کنند و بازخوردهای آن‌ها در مورد محصولشان را دریافت کنند.

اکنون حتی ممکن است بازی‌های ویدئوی ماه‌ها پس از عرضه رسمی‌شان در استیم توسعه یابند، پچ‌های جدیدی برایشان عرضه شود، حفره‌ها (باگ‌ها)  و اشکال‌هایشان برطرف و المان‌های جدیدی به گیم‌پلی بازی اضافه شود.

 

استیم، صنعت نیمه‌جان را احیا کرد

صنعت بازی دین بزرگی به مایکروسافت و بیل گیتس دارد. اگر آن برنامه‌نویس جوانی که در تیم توسعه ویندوز قرار داشت، یک میلیون دلار از بیل گیتس دریاف نمی‌کرد، هیچ‌گاه شاهد دنیای نیمه‌جان (Half-Life)، کانتر استرایک (Counter Strike)، لفت ۴ دد (Left 4 Dead) و فروشگاهی مانند استیم و چند ده محصول دیگر نبودیم، چون هیچ‌گاهی شرکتی به نام وَلو (Valve) متولد نمی‌شد.

ولو در سال ۲۰۰۳ یک بار و برای همیشه سیستم عرضه بازی‌های ویدئویی را در دنیا تغییر داد و پلتفرمی که ایجاد کرد که بازی‌سازان بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون واسطه با کاربران خود ارتباط برقرار کنند. با عرضه استیم، پلتفرمی در آن زمان به وجود آمد که با کمک آن به‌روزرسانی‌های بازهای آنلاینی نظیر کانتر آسان‌تر انجام شود. البته این داستانی بود که استیم برای کاربرانش تعریف می‌کرد ولی در واقع قضیه فراتر از این موضوع بود. احراز هویت آنلاین استیم، اجرای بازی‌ها و فناوری کنترل دسترسی DRM (مدیریت دیجیتال حق مولف) باعث شد تا بخشی از کاربران و طرفداران ولو عصبانی شوند و حتی آن را تحریم کنند. اما سرانجام استیم توانست از این قائله جان سالم به در ببرد و رشد خود را تسریع بخشد.

 

استیم و بنیان‌گذاری فرهنگ توزیع دیجیتال

ولو همه محصولات موفق خود را در استیم عرضه می‌کرد. افزایش درآمد روزافزون ولو و استیم و استقبال چشمگیر کاربران از خرید نسخه دیجیتالی بازی باعث شد که سایر ناشران بازی‌های ویدئویی نیز به استیم روی بیاروند. به این ترتیب استیم توانست در نتیجه توافق با ناشران بیشتر کاتالوگ‌های بازی‌های عرضه‌شده در فروشگاهش را بیشتر کند و توجه مخاطبان بیشتری را به سمت خود معطوف کند. پس از ورود ناشران به استیم، قابلیت‌های بیشتری به این پلتفرم اضافه شد. سرویس ابری استیم با امکان نگه‌داری فایل‌های ذخیره بازی و اطلاعات پروفایل‌ها معرفی شد. فهرست موفقیت‌ها برای کاربران ایجاد شد و دوستان استیمی می‌توانستند با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند.

 

استیم نه‌تنها مشکلات عرضه سنتی بازی‌های ویدئویی را حل کرد، بلکه فضایی بین بازی‌ساز و گیمر به وجود آورد که بتوانند تعامل بهتری با یکدیگر داشته باشند. از طرفی رشد زیرساخت‌ها و افزایش سرعت اینترنت باعث شد تا هم بازی‌سازان و هم گیمرها از مزایای عرضه دیجتال بازی‌ها، پشتیبانی‌های بعد از بازی و قابلیت‌های آنلاین آن‌ها بهره بسیاری ببرند.

در کشور ما نیز هیولا، درگاه عرضه بازی‌های ویدئویی، فعالیت می‌کند و می‌کوشد درکنار استیم مشکلات بازار ایران در حوزه بازی‌های ویدئویی را حل کند. از آنجا که به خاطر تحریم‌ها ایران از فهرست استیم حذف شده است، دغدغه بزرگی برای گیمرها و بازی‌سازان ایران وجود دارد. اینکه توسعه‌دهندگان نمی‌توانند بازی‌های خود را روی استیم قرار دهند یا به سختی این کار را انجام می‌دهند یک طرف مسئله است و از آن سو گیمرهای ایرانی نیز مشکلات بسیاری هنگام استفاده از استیم دارند.

در هیولا که پلتفرم بومی برای بازی‌سازان و گیمرهاست، این افراد می‌توانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. گیمرها به راحتی و با کارت‌های بانکی ایرانی می‌توانند بازی‌های ایرانی و خارجی را دریافت کنند و از پشتیبانی هیولا پس از خرید نیز بهره‌مند شوند. از طرفی هیولا می‌تواند پلی ارتباطی میان گیمرهای ایرانی و بازی‌سازانی باشد که محصولاتشان را روی آن عرضه می‌کنند. هیولا می‌تواند فضایی ایجاد کند که بازی‌سازان ایرانی و خارجی بتوانند محصولاتشان را بدون دغدغه نقض حق مولف در ایران منتشر کنند. گیمرهای ایرانی نیز می‌توانند از طریق هیولا و پرداخت ریالی بازی‌های ایرانی و خارجی را به راحتی و با چند کلیک خریداری، دریافت و بازی کنند. قیمت بازی‌ها به خصوص بازی‌های خارجی عرضه شده در هیولا در مقایسه با قیمت بازارهای جهانی و حتی نسخه‌های کرک‌شده و غیرقانونی این محصولات بسیار پایین‌تر است چرا که این شرکت قیمت‌گذاری را براساس میانگین درآمد جامعه گیمر ایران تعیین می‌کند و به دنبال تبدیل نرخ دلار به ریال نیست.

هیولا می‌کوشد توسعه‌دهندگان ایرانی را به صنعت بازی در کشور امیدوار کند، گیمرها را به سمت رعایت حق مولف و خرید قانونی بازی هدایت کند و از طرفی پای بازی‌سازان و ناشران خارجی را برای عرضه قانونی بازی‌ها با قیمت تعدیل شده و مناسب در بازار ایران باز کند.

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

استیم، آغاز انقلاب در صنعت بازی - گیمفا
استیم، آغاز انقلاب در صنعت بازی - گیمفا
استیم، آغاز انقلاب در صنعت بازی - گیمفا
استیم، آغاز انقلاب در صنعت بازی - گیمفا
استیم، آغاز انقلاب در صنعت بازی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

استیم، آغاز انقلاب در صنعت بازی - گیمفا