هاگوارتز هم تغییر کاربری می‌دهد! | نقد و بررسی بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery - گیمفا
هاگوارتز هم تغییر کاربری می‌دهد! | نقد و بررسی بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery - گیمفا
هاگوارتز هم تغییر کاربری می‌دهد! | نقد و بررسی بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery - گیمفا
هاگوارتز هم تغییر کاربری می‌دهد! | نقد و بررسی بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery - گیمفا

هاگوارتز هم تغییر کاربری می‌دهد! | نقد و بررسی بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery

رضا توکلی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
هاگوارتز هم تغییر کاربری می‌دهد! | نقد و بررسی بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery - گیمفا

بالاخره پس از ماه‌ها انتظار یکی از مهم‌ترین بازی‌های موبایل در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. بازی رایگان Harry Potter: Hogwarts Mystery، یک نقش‌آفرینی جدید در قالب مجموعه هری‌ پاتر و مدرسه جادوگری هاگوارتز است. در ادامه با نقد و بررسی این بازی همراه باشید.

کمتر بازی‌هایی در موبایل وجود داشتند که از قبل انتشار برای آنها تاریخ‌عرضه، تریلر و اطلاعات خبری منتشر شود اما امروزه با واردن شدن شرکت‌ها و حتی نام‌های بزرگ (چه در دنیای بازی‌های ویدیویی و چه در سینما) به بازی‌سازی پلتفرم‌های همراه، شاهد انتشار اخبار و اطلاعات پیرامون بازی‌های منتشر نشده موبایل نیز هستیم. نسخه موبایل بازی هری‌ پاتر با نام کامل Harry Potter: Hogwarts Mystery ساخته استودیو Jam City است که داستانی مجزا از سری کتاب‌های هری پاتر را روایت می‌کند. این بازی که به صورت رایگان منتشر شده است، پیش‌تر در بهمن ماه سال گذشته به صورت آزمایشی و محدود برای اندروید منتشر شد و حال پس از برطرف کردن نقص‌های اولیه، به صورت رسمی توسط بخش موبایل کمپانی Warner Bros در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. این بازی اندروید و آی‌او‌اس، یک بازی نقش‌آفرینی در قالب دنیای هری‌ پاتر و مدرسه هاگوارتز است و هیچ ارتباطی با داستان رمان هری پاتر نداشته و در سال ۱۹۸۰، پیش از ورود آنها به این مدرسه دنبال می‌شود. این بازی که پیش‌درآمدی بر مجموعه هری پاتر است، داستانی پیرامون برادر شخصیت اصلی بازی که خودتان باید خالق آن باشید را روایت می‌کند. مطابق انتظار بازی موبایل جدید هری پاتر رایگان است، اما جهت خرید محصولات درون بازی نیاز به اتصال دائمی اینترنت دارد، در حالی که هیچ‌گونه فعالیت آنلاینی در بازی صورت نمی‌گیرد.

هاگوارتز هم تغییر کاربری می‌دهد! | نقد و بررسی بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery - گیمفا

هاگوارتز هم تغییر کاربری می‌دهد | پوستر اصلی بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery

بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery پیش درآمدی بر رمان هری پاتر است و دلیل ساخت آن هم می‌تواند به سبک موردنظر سازندگان برگردد. از آنجایی که بازی قرار بود یک نقش‌آفرینی در قالب دنیای هری پاتر باشد، ترجیح داده شد که زمان به عقب برده شود و اصلا هری پاتر و دوستانش در داستان حضور نداشته باشند تا بازیکنان خودشان شخصیت مورد نظر را خلق و وارد بازی کنند. همانند همه بازی‌های نقش آفرینی پس از یک مقدمه کوتاه، باید کاراکتر موردنظر خود را شخصی‌سازی کنید. امکانات خوبی برای ساخت شخصیت در اختیار شما قرار داده شده است. منوی طراحی شخصیت این بازی، بسیار به The Sims Mobile شباهت دارد و حتی فیزیک کاراکترهای بازی هم شبیه به Sims است. هر شخصیتی را که ساختید، فورا از طریق زیرنویس‌های بازی به شما اطلاع داده می‌شود که به دنبال برادر خود هستید. برادر شما پس از گذراندن ماه‌ها در هاگوارتز، در این مدرسه ناپدید شده و کسی از آن خبر ندارد. این بهانه ساده و بی‌پرداخت، مقدمه‌ای بر ورود شما به این مدرسه‌ است. نکته جالب بازی رعایت کردن بیشتر مواردی است که در قسمت اول مجموعه هری پاتر دیده بودیم. Harry Potter: Hogwarts Mystery کاملا از روی فیلم‌های هری پاتر الگو برداشته است، زیرا شخصیت‌های اصلی مدرسه درست همان بازیگران اصلی در فیلم هری پاتر هستند. شما بعد از ورود به هاگوارتز پس از گفتگو‌های طولانی و خسته‌کننده به مراسم ورود تازه واردهای مدرسه می‌رسید و باید کلاه سخنگو را بر روی سر گذاشته و سپس با توجه به خصوصیات شما، باید وارد یکی از چهار گروه اصلی گریفیندور، اسلیترین، ریونکلا و هافلپاف در مدرسه شوید. شاید در ابتدا فکر کنید، نوع پیش‌روی در بازی صرفا یک مقدمه برای شروع مراحل اصلی است، اما اینطور نبوده بلکه گیم‌پلی بازی به همین شکل بدون چالش و تکراری است. شما در بازی با هیچ‌گونه چالش خاصی مواجه نمی‌شوید و روند هیجان داستان نه‌تنها افزایش پیدا نمی‌کند، بلکه در مراحل پایانی به نقطه صفر می‌رسد. Hogwarts Mystery در قالب ۱۰ مرحله طراحی شده است که در طی آن باید با مصرف کردن انرژی، مراحل و ماموریت‌ها را پشت‌سر بگذارید. نسخه موبایل هری پاتر کاملا المان‌های بازی‌های نقش‌آفرینی را در خود دارد و گشت‌و‌گذار در محیط هاگوارتز و روبرو شدن با شخصیت‌های آن می‌تواند برای علاقه‌مندان این مجموعه بسیار جذاب باشد.

هاگوارتز هم تغییر کاربری می‌دهد! | نقد و بررسی بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery - گیمفا

در ابتدا باید کاراکتر خود را شخصی‌سازی و یا به صورت تصادفی آن را انتخاب کنید

این بازی از لحاظ مدت زمان گیم‌پلی در بین باز‌ی‌های پرمحتوا موبایل قرار می‌گیرد و حدود ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه گیم‌پلی (که نمی‌توان اسم آن را گیم‌پلی گذاشت!) دارد. بازی مجموعه‌ای از گفتگوها است و تنها وظیفه شما کلیک کردن بر روی عناصر درون محیط است. اگر می‌خواهید در کلاس موضوعی را یاد بگیرید، باید سه بار بروی کتاب بزنید، تا در ابتدا نوار انرژی شما کم شده و سپس آن را فرا بگیرید. در بهترین حالت شما باید حرکات چوب جادویی خود را بر روی صفحه‌نمایش بکشید، تا حرکت آن اعمال شود. اگر این حرکات و گفتگوهای طولانی گیم‌پلی محسوب شود، بله این بازی بیش از ۲ ساعت محتوا برای ارائه دارد! بازی چالشی برای بازیکن ایجاد نمی‌کند و مدام در مراحل آن به این فکر بودم که آیا همانند نسخه موبایل بازی Middle-earth: Shadow of War، این بازی هم برای خالی کردن جیب کاربران موبایل ساخته شده است یا نه. ارائه سیستم پرداخت درون برنامه‌ای برای بازی سرزمین میانه، با توجه به اینکه بخش اصلی آن آنلاین بود و این محصولات در بازی تاثیر داشتند، می‌توان یک ذره آن را توجیه کرد، اما وقتی بازی هیچ‌گونه فعالیت آنلاینی دارد، چرا کاربران باید برای یک جم‌باکس در بازی ۱۰۰ دلار پول پرداخت کنند! شرکت‌های بازی‌سازی دیگر به ۲ تا ۵ دلار برای خرید بازی در ابتد راضی نیستند و هدف خود را به این شکل به صورت نامحدود بالا می‌برند و همیشه گروهی طرفداران افراطی وجود دارند که از این محصولات خرید کنند. یک داستان ساده برای شروع، ماموریت‌های تکراری و خسته‌کننده، بهانه‌ای است برای کسب درآمد از نام این مجموعه بر روی موبایل. همانطور که گفته شد بازی بیش از ۲ ساعت محتوا برای ارائه دارد، اما این زمان بدون درنظر گرفتن نوار انرژی بازی گفته شد. در واقع اگر پس از گذراندن هر مرحله بخواهید فورا بازی خود را ادامه دهید، باید حتما دست در جیب خود کرده تا نوار انرژی را پر کنید، در غیر این صورت تجربه این بازی بی‌هدف شاید تا ۶ ساعت هم طول بکشد.

هاگوارتز هم تغییر کاربری می‌دهد! | نقد و بررسی بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery - گیمفا

کلاس معجون سازی با پروفسور سوروس اسنیپ 🙂

Harry Potter: Hogwarts Mystery در قالب ۱۰ مرحله در یکسال طراحی شده است، یعنی با توجه به داستان بازی شما یکسال در حال تجربه این مراحل هستید. خبر بد اینجاست که؛ اگر مجموعه هری پاتر را دنبال کرده باشید، می‌دانید که تحصیل در مدرسه جادوگری هاگوارتز ۷ سال طول می‌کشد، یعنی این اول کار است و وجود یک نوشته به نام سال دوم با علامت قفل، در پایان مراحل بازی، نشان از ادامه‌دار بودن این مجموعه پیش‌درآمد است. تا به اینجا از ایرادات بازی گفتیم، اما این نسخه از مجموعه هری پاتر، قعطا برای طرفداران این مجموعه می‌تواند جذاب باشد، زیرا امکان خلق شخصیت با نام خودشان در بازی وجود داشته و می‌توانند ساعاتی را در محیط‌های این مدرسه سپری کرده و با شخصیت‌های اصلی این مدرسه مانند پروفسور دامبل‌دور، پروفسور مک‌گوناگال و پروفسور سوروس اسنیپ روبرو شده و در کلاس‌هایی در مورد جادوگری شرکت کنند. از آنجایی که تقریبا همه مراحل بازی شما در حال آموزش دیدن و گفتگو هستید، کاملا می‌توان حدس زد که باید فصل‌هایی دیگری هم برای بازی درنظر گرفته شود تا شما با اتفاقات غیر منتظره هاگواتز هم روبرو شوید. این نوع بازی‌سازی را پیش‌تر بر روی بازی موبایل سریال The Walking Dead هم دیده بودیم. سازندگان ابتدا یک نسخه از آن را ساخته و متشر کردند و پس از دریافت بازخورد‌های مثبت، سایر اپیزودهای آن را برای موبایل ساختند. از این رو احتمالا باید منتظر نسخه‌های بعدی از این بازی هم ماند! جدا از همه این موارد چیزی که توجه همگان را به خود جلب می‌کنند، کیفیت تصویر بازی است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

هاگوارتز هم تغییر کاربری می‌دهد! | نقد و بررسی بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery - گیمفا

اولین و تنها کات‌سین سینمایی بازی کیفیت طراحی هنری بازی را به‌رخ می‌کشد

طراحی هنری بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery بسیار جذاب بوده و با اینکه جزییات بسیار بالایی ندارد اما به‌خوبی توانسته چهره و فیزیک شخصیت‌های اصلی و همچنین سایر افراد حاضر در بازی را به تصویر بکشد. علاوه بر شخصیت‌ها، محیط‌های بازی به‌خصوص محیط‌های داخلی مدرسه هاگوارتز بسیار خوب طراحی شده‌اند. طراحی محیط‌های داخلی بازی یادآور پازل The Room بر روی موبایل است و یک حس رمزآلود بودن را درون خود دارند که با توجه به موضوع بازی و مدرسه، بسیار خوب به‌نظر می‌رسد. از لحاظ فنی بازی ایراد ندارد، اما خیلی هم درجه‌یک نیست و با توجه به حجم بالای شخصیت‌ها، بیشتر از این هم انتظار نمی‌رفت. با این حال بافت‌های عناصر کیفیت خیلی بالایی نداشته و برخی المان‌های ثابت در بازی لبه‌تیز هستند. یکی از ویژگی‌های بازی‌های موبایل، بروزرسانی‌های سریع و پشت‌سر هم است. به‌طوری وقتی یک ایراد و یا باگ در بازی پیدا شود، سازندگان به‌راحتی می‌توانند آن را درست و نسخه جدید بازی خود را منتشر کنند. از همین رو در بررسی این قسمت (گرافیک فنی) از این به‌بعد سعی می‌شود، تنها اشکلات و نقص‌های فنی گفته شود و به مواردی چون این بازی، به‌خاطر اینکه درآینده احتمالا این مشکلات کوچک رفع می‌شوند، امتیاز منفی داده نشود.

بعد از طراحی فنی و هنری به سراغ موسیقی بازی می‌رویم. همانطور که گفته شد این بازی سرشار از گفتگوهای دونفره است و تمامی آنها به صورت متن زیرنویس می‌شود. از آنجایی که به صورت کلی به این سبک از بازی ایراد گرفته شد، دیگر لازم نیست عدم صداگذاری را یک ایراد برشماریم. اگر این بازی با این حجم از مکالمات، صداگذاری می‌شد قطعا بیش از سه گیگابایت فضا اشغال می‌کرد. جدا از این بخش، موسیقی‌ متن‌ بازی اورجینال بوده و از ساندترک‌های فیلم‌های هری‌ پاتر و مجموعه‌های اقتباسی دیگر استفاده نشده است. این موسیقی‌ها بسیار با محیط هماهنگ بوده و مشکلی در آنها دیده نمی‌شود. مشکل در ریتم گیم‌پلی بازی است که نقاط اوج بسیار سطحی دارد و نمی‌توانیم در آن مواقع، انرژی و آن حس موسیقی را حس کنیم و بگوییم خوب بود یا بد.

هاگوارتز هم تغییر کاربری می‌دهد! | نقد و بررسی بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery - گیمفا

بفرمایید جم‌باکس..! بعد از مرحله سوم بازی دیگر نوار انرژی شما برای ادامه پشت سر هم جواب نمی‌دهد و این پنجره برای شما نمایش داده می‌شود

Harry Potter: Hogwarts Mystery بازی‌ای است که شاید تنها طرفداران مجموعه هری پاتر دوست‌اش داشته باشند. در این بازی با یک روند تکراری و از همه مهم‌‌تر خسته‌کننده طرف هستیم که کاملا وابسته به نوار مصرف انرژی است. این روند تکراری از لحاظ تکنیکی، گیم‌پلی بازی محسوب می‌شود! متاسفانه باید گفت که این نسخه از بازی هری پاتر هم به جمع بازی‌های تجاری اضافه می‌شود که اولین هدفشان فروش محصولات درون بازی است. سیستم پرداخت درون برنامه‌ای واقعا چیز بدی نیست و در صورتی که به درستی از آن استفاده شود، مشکلی ایجاد نمی‌کند. برای مثال بازی Clash of Clans به بازی تبدیل شد که هرکس در بازی خرید کند، می‌تواند خود را قوی‌تر کرده و به‌راحتی همه را پشت سر بگذارد. این مورد از اصلی‌ترین ایراد‌های این بازی است که به هیچ‌وجه هم قابل انکار نیست اما شرکت سازنده یعنی سوپرسل در بازی بعدی اقتباس‌ شده از روی آن، یعنی Clash Royale، با تمرکز بر روی المان‌های گیم‌پلی توانست بازی را از وابسته بودن به فروشگاه نجات دهد. در Clash of Clans یک شبه می‌توانستید همه منابع را برای خود جمع‌آوری کنید، اما در Clash Royale هیچگاه همچنین اتفاقی نمی‌افتد و تنها باید تکنیک حمله و دفاع را یاد بگیرید تا در مبارزات پیروز شوید. Harry Potter: Hogwarts Mystery کاملا بازی آفلاینی است و داستان (شاید هم سطحی) خود را پیش می‌برد و نیازی به اتصال به اینترنت ندارد، اما اینجاست که می‌گوییم بازی جهت کسب درآمد بیشتر از نام هری پاتر ساخته شده است؛ شما برای انجام ماموریت‌های مراحل بازی نیاز به انرژی دارید و در  این نوار ۲۴ واحدی، هر ۴ دقیقه یک واحد پر می‌شود و نمی‌توانید پشت سر هم بازی را ادامه دهید. این مورد نه‌تنها به تجربه بازی شما لطمه می‌زند، بلکه زمان بیشتری را از شما برای ارائه یک داستان بی‌اهمیت می‌گیرد و با پیام‌های پاپ‌آپ شما را تشویق به خرید جم‌باکس می‌کند! محتوا بازی هری پاتر، کاملا مشابه بازی‌های است که به صورت غیر رایگان منتشر می‌شوند و اگر Hogwarts Mystery اینگونه بود، آن وقت می‌توانستیم فقط بگوییم یک بازی با داستان سطحی و خسته کننده! در پایان معلوم می‌شود که احتمالا باید شاهد انتشار نسخه‌های دیگری از این بازی باشیم، با این حال اگر قرار است همین روند پیش گرفته شود، بهتر است کلا بازی‌ای ساخته نشود! در پایان اگر از طرفداران مجموعه هری پاتر هستید، این بازی برای شما می‌تواند دقایقی (!) سرگرم‌کننده باشد، در غیر این صورت، به دنبال تجربه آن نباشید.

هاگوارتز هم تغییر کاربری می‌دهد! | نقد و بررسی بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery - گیمفا

Assassin

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

هاگوارتز هم تغییر کاربری می‌دهد! | نقد و بررسی بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery - گیمفا
هاگوارتز هم تغییر کاربری می‌دهد! | نقد و بررسی بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery - گیمفا
هاگوارتز هم تغییر کاربری می‌دهد! | نقد و بررسی بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery - گیمفا
هاگوارتز هم تغییر کاربری می‌دهد! | نقد و بررسی بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery - گیمفا
هاگوارتز هم تغییر کاربری می‌دهد! | نقد و بررسی بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

هاگوارتز هم تغییر کاربری می‌دهد! | نقد و بررسی بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery - گیمفا