روزی روزگاری: ماجراهای سم و بیگانگان | نقد و بررسی Serious Sam 3 : BFE - گیمفا
روزی روزگاری: ماجراهای سم و بیگانگان | نقد و بررسی Serious Sam 3 : BFE - گیمفا
روزی روزگاری: ماجراهای سم و بیگانگان | نقد و بررسی Serious Sam 3 : BFE - گیمفا
روزی روزگاری: ماجراهای سم و بیگانگان | نقد و بررسی Serious Sam 3 : BFE - گیمفا

روزی روزگاری: ماجراهای سم و بیگانگان | نقد و بررسی Serious Sam 3 : BFE

محمد آریامقدم
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
روزی روزگاری: ماجراهای سم و بیگانگان | نقد و بررسی Serious Sam 3 : BFE - گیمفا

صحبت راجع به بازی‌های قدیمی‌تر گاهی لذت‌بخش تر از صحبت در مورد بازی‌های روز است. همه ما با بازی‌های قدیمی خاطرات زیادی داریم و با به اشتراک گذاشتن مطالب و تصاویر و خاطرات در مورد اینگونه عناوین حس نوستالژی خاصی به ما دست می‌دهد. بازیکنان قدیمی‌تر قطعا با سری بازی Serious Sam آشنایی دارند. مجموعه‌ای که تا کنون ۶ نسخه از آن ساخته شده و نسخه هفتم آن نیز در دست ساخت است. آخرین نسخه این مجموعه Serious Sam 3: BFE بود که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و از آن زمان تا کنون هنوز نسخه جدیدی به بازار عرضه نشده است. تاریخ انتشار Serious Sam 4: Planet Badass هنوز مشخص نیست و کسی نمی‌داند که پروسه ساخت آن تا چه زمان طول می‌کشد. امروز قصد داریم گریزی بزنیم به آخرین نسخه منتشر شده از مجموعه Serious Sam! با ما همراه باشید.

بدون مقدمه بهتر است برویم سراغ داستان بازی و شرح آن. نکته جالب در مورد اتفاقات بازی Serious Sam 3: BFE این است که در واقع وقایع بازی قبل از اتفاقات نسخه اول این فرنچایز یعنی Serious Sam: The First Encounter رخ می‌دهند. نیروهای Mental‌ به زمین حمله کرده و درحال نابودسازی آن هستند و حالا این سم است که باید از زمین دفاع کند. اتفاقات بازی هم در مصر رخ می‌دهند. به شخصه در مقالاتم به طور کامل داستان را شرح داده و به بررسی نقاط ضعف و قوت آن می‌پردازم اما در مورد بازی‌هایی مثل Serious Sam قضیه کمی متفاوت است! به طور کلی داستان هیچ کدام از نسخه‌های Serious Sam عملا جای بحث و بررسی ندارند. شما در همه نسخه‌های این فرنچایز کاراکتری به نام Sam Stone را کنترل می‌کنید و همیشه هم نقش ناجی زمین را بر عهده دارید. تفاوت خاصی را در داستان نسخه‌های مختلف Serious Sam شاهد نیستیم و همین هم سبب می‌شود که کسی به خاطر داستان به سراغ این بازی نرود. البته Serious Sam اگرچه همواره کاربران زیادی داشته و افراد زیادی از نسخه‌های مختلف آن لذت برده‌اند، اما فراموش نکنید که تعداد منتقدین این مجموعه هم کم نیست! به هر حال از ویژگی‌های بازی همین نداشتن یک داستان جذاب و دنبال‌کردنی است و بهتر است با این قضیه کنار بیایید. البته نجات دنیا به خودی خود سناریوی خیلی بدی نیست و نباید بی‌انصافی کرد ولی خب حقیقت این است که Serious Sam 3: BFE در بعد داستانی چیز جدیدی نسبت به نسخه‌های گذشته خود ندارد.

روزی روزگاری: ماجراهای سم و بیگانگان | نقد و بررسی Serious Sam 3 : BFE - گیمفا

در Serious Sam 3: BFE با هر نوع سلاحی که روی زمین پیدا می‌کنید باید هیولا بکشید!

عنوان Serious Sam 3: BFE شاید یک بازی همه‌پسند نباشد. مشکلاتی دارد و نمی‌توان از آن به عنوان یک بازی کامل یاد کرد با این حال به عنوان یک شوتر اول شخص برای طرفداران این سبک، می‌تواند بازی سرگرم‌کننده‌ای باشد. در بخش داستانی یا Campaign بازی شما با انواع و اقسام سلاح‌ها کار خواهید کرد. اغلب مبارزات شما مثل نسخه‌های گذشته در محیط‌های بزرگ و وسیع رخ می‌دهند و شما مطابق انتظار باید با لشکری از دشمنان عجیب و غریب رو به رو شوید. معمولا مبارزات بازی بدین صورت هستند که شما با تکیه بر سلاح‌ها و مهارت خودتان باید در مقابل انبوهی از متجاوزان به زمین قرار بگیرید و در نهایت برنده از میدان خارج شوید. دشمنان شما که انواع مختلفی هم دارند هیچ‌گاه کم تعداد نبوده و همیشه به صورت گروهی به سمت شما حمله‌ور می‌شوند. به طور کلی در Serious Sam 3: BFE شما باید سرعت عمل خوبی داشته باشید تا بتوانید در جنگ‌ها علیه دشمنان زمین پیروز خارج شوید. از نکات منحصر به فرد Serious Sam 3: BFE می‌توان به حمل سلاح اشاره کرد. برخلاف دیگر بازی‌های موجود در بازار، در Serious Sam 3: BFE شما می‌توانید به تعدادی نامحدود سلاح با خود حمل کنید. در اکثر بازی‌ها شما نهایتا دو سلاح سنگین و یک سلاح سبک به علاوه مواد منفجره را همزمان می‌توانید با خود داشته باشید. حتی در بازی‌هایی چون GTA نیز محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد ولی در Serious Sam 3: BFE این‌گونه نیست. شاید از خود بپرسید که آیا واقعا حمل تعداد زیادی اسلحه به صورت همزمان لازم است؟ همان‌طور که گفته شد دشمنان شما در Serious Sam 3 : BFE همه یک مدل نیستند و از تنوع خوبی برخوردارند. هر کدام به شکل خاص خود به شما حمله می‌کنند و به عبارت دیگر، الگو و Pattern‌های منحصر به فرد خودشان را دارند. علاوه بر وضعیت ظاهری، حرکات مختلفی که از خود بروز می‌دهند این دشمنان را از هم متمایز می‌کند. برای نابود کردن نیروهای Mental شما می‌توانید از سلاح‌های مختلفی چون چکش، چاقوی نظامی، انواع شات‌گان، سلاح کمری، راکت لانچر و دیگر سلاح‌ها استفاده کنید.

به طور کلی در Serious Sam 3: BFE باید یک چیز را در ذهن داشته باشید; خبری از داشتن استراتژی و طرح و برنامه‎‌ریزی نیست. شما فقط باید دست خود را روی دکمه شلیک نگه دارید، جای نشانه را تغییر دهید، به جلو بروید و سپس برگردید به عقب و در نهایت هم هر نوع Power Up‌ای که می‌بینید را بگیرید. سلامتی شما به صورت خودکار افزایش نمی‌یابد و مثل بازی‌های دیگر خبری از ریکاوری خودکار نیست. شما باید خودتان سلامتی خود را به صورت دستی افزایش دهید و بدین منظور هم چاره‌ای ندارید جز این‌که سلامتی‌های روی زمین را بردارید. بازی Serious Sam 3: BFE شاید از قانون و استراتژی خاصی پیروی نکند، اما بازی آسانی نیست و باید به عنوان یک بازی چالش برانگیز به آن نگاه کنید. بازی ۵ درجه سختی مختلف دارد که ساده‌ترین آن‌ها Tourist و سخت‌ترین هم Serious است. درجه سختی‌های Easy، Norman و Hard نیز بین این دو قرار می‌گیرند. طبیعتا در درجه سختی Serious شما باید همه تلاش خود را به کار بگیرید و از تمام تجربه و توانایی‌هایتان استفاده کنید. همچنین از هر قدرتی و آیتمی که پیدا می‌کنید باید استفاده کنید. به عنوان مثال روی زمین جلیقه‌هایی پیدا خواهید کرد که در واقع جلیقه ضدگلوله هستند و به شما کمک می‌کنند تا سلامتی کمتری در ازای ضرباتی که دریافت می‌کنید از دست دهید. البته بازیکنان معمولا درجه Normal را انتخاب می‌کنند. درجه Tourist بیش از حد ساده بوده و فقط به درد افرادی می‌خورد که دوست دارند بازی را بدون دردسر تا پایان انجام دهند. دو درجه Hard و Serious نیز بیش از حد سخت بوده و هر کسی چنین درجاتی را امتحان نمی‌کند. درجه Normal نه آنقدر آسان است که بازیکن را آزار دهد و نه آنقدر سخت و دشوار بوده که تنها حرفه‌ای‌ها از عهده آن برآیند.

روزی روزگاری: ماجراهای سم و بیگانگان | نقد و بررسی Serious Sam 3 : BFE - گیمفا

انوع و اقسام هیولاهای این‌چنینی را در Serious Sam 3: BFE ملاقات خواهید کرد.

به مرور در بازی، هرچه سلاح‌های بهتر و قوی‌تری به دست آورید، از بازی هم لذت بیشتری خواهید برد اما در هر صورت بازی برایتان آسان نمی‌شود. خودتان یک درس بزرگ را در بازی فرامی‌گیرید و آن‌هم این است که هرچه بیشتر سلاح برای خود جمع کنید بهتر است. تعداد دشمنان شما در بازی نامحدود است و به همین علت شما هم مجبورید هر نوع سلاحی را با خود حمل کنید تا در شرایط مختلف، از بهترین اسلحه استفاده کنید. حتی برخی از سلاح‌ها را بهتر است فقط برای نوع خاصی از دشمنان نگه دارید. البته در نهایت همه سلاح‌ها به جای خود کاربردی خواهند بود و از همه استفاده مفید خواهید داشت. تعداد زیاد دشمنان و حملات همه جانبه آن‌ها در محیط‌های مختلف بازی در نهایت آدرنالین خونتان را بالا می‌برد و نهایت هیجان را تجربه خواهید کرد. علاوه بر بخش آفلاین بازی، شما باید بخش چندنفره Serious Sam 3: BFE را نیز تجربه کنید. قسمت آنلاین بازی ۶ حالت مختلف را در خود جای می‌دهد. بعید می‌دانم کسی را بتوان پیدا کرد که هم بخش داستانی را تا پایان گذرانده باشد و هم ۶ مد بخش آنلاین بازی را تجربه کرده باشد و بخش داستانی را ترجیح دهد. بخش Co-Op بازی به مراتب جذابیت بیشتری نسبت به بخش داستانی و تک‌نفره بازی دارد. به عنوان مثال یکی از جذاب‌ترین و معتادکننده‌ترین مدهای بخش چند نفره بازی Insta-Kill است. در این حالت هر بازیکن تنها یک تک‌تیرانداز در دست داشته و باید قبل از رقبا به تعداد خاصی کیل برسد تا برنده بازی شود. لازم به ذکر است که در این حالت شما باید دشمنان واقعی را بکشید نه هیولاهای داخل بازی. مد دیگر بازی که باز هم از مدهای جالب و سرگرم‌کننده به شمار می‌رود حالت Last Man Standing است. در این مد شما و سایرین همه در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرید. کسی که کشته شود آن راند را باخته و باید بیرون بنشیند! آخرین کسی که زنده می‌ماند برنده راند شده و راند بعدی نیز به همین ترتیب از سر گرفته می‌شود. بازی مدهای دیگری هم دارد که بقیه تقریبا مشابه با دیگر بازی‌های First Person Shooter هستند و به همین دلیل به صحبت راجع به آن‌ها نمی‌پردازیم.

بازی به طور کلی در بخش گرافیک عملکرد قابل قبولی ندارد. مشکلاتی که در این زمینه در Serious Sam : BFE می‌بینیم سبب می‌شود که کمی از بازی دلسرد شویم. البته با وجود نکات مثبتی که بازی دارد، شاید بتوانید چشم‌هایتان را روی نقاط ضعف آن ببندید. یکی از نکات مثبت بازی طراحی و تنوع محیط‌هاست. همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، بازی از محیط‌هایی وسیع بهره می‌برد. این محیط‌ها نه تنها از تنوع کافی برخوردار هستند، بلکه طراحی قابل قبولی هم دارند. از لحاظ هنری محیط‌های بازی در شرایط مطلوبی قرار دارند. مدل‌های دشمنان هم علاوه بر زیاد بودن و برخورداری از امتیاز تنوع، باز هم طراحی قابل قبولی دارند. به سختی می‌توان از طراحی دشمنان سم در بازی ایرادی پیدا کرد. منتهی وقتی به سراغ جزئیات گرافیکی بازی برویم به مشکلات زیادی برخورد می‌کنیم. نقص‌های زیادی در این زمینه می‌بینیم که متاسفانه تا قبل از انتشار برطرف نشده‌اند. طراحی تکسچرها و بافت‌ها به هیچ وجه در سطح انتظارات نیست. اگرچه طراحی کلی محیط مشکلی ندارد ولی در طراحی تکسچرها به اندازه کافی دقت نشده است. سازندگان در این زمینه وسواس خاصی به خرج نداده‌اند و نتیجه‌اش هم در بازی کاملا مشخص است! باگ‌های بازی هم که معمولا تنهایتان نمی‌گذارند را نیز باید به مشکلات Serious Sam 3: BFE اضافه کرد. البته این باگ‌ها همیشه تاثیر مستقیم در بازی نداشته و گاهی فقط لذت بازی را کم می‌کنند. افت فریم هم مشکل دیگری است که در بازی آن را می‌بینیم. به طور کلی در زمینه گرافیک نمی‌توان به Serious Sam 3: BFE نمره قبولی داد. افکت‌های صوتی بازی اما جزو نقاط قوت آن محسوب می‌شوند. علاوه بر افکت‌هایی چون صدای سلاح‌ها، موسیقی راکی که در هنگام مبارزات نواخته می‌شود نیز به جذابیت بازی می‌افزاید. Serious Sam 3: BFE به خودی خود بازی پرهیجانی بوده و موسیقی‌های بازی هم به این هیجان می‌افزایند.

روزی روزگاری: ماجراهای سم و بیگانگان | نقد و بررسی Serious Sam 3 : BFE - گیمفا

یکی از نقاط قوت بازی تنوع محیط‌های آن است.

عنوان Serious Sam 3: BFE طرفداران خاص خودش را دارند ولی یک بازی همه‌پسند نیست. همه‌پسند نبودن بازی نه به خاطر مشکلاتی که دارد، بلکه به خاطر سبک کلی آن است. مطمئنا در بین خوانندگان این مطلب افرادی هستند که شوترهای اول شخصی مثل Far Cry، Call of Duty، Battlefield و امثالهم را می‌پرستند اما این به هیچ وجه دلیل نمی‌شود که از شوتر اول شخصی مثل Serious Sam 3: BFE هم خوشتان بیاید! با این وجود نه تنها نسخه BFE، بلکه هیچ‌کدام از نسخه‌های Serious Sam آنقدر بد نیستند که ارزش امتحان کردن را نداشته باشند. Serious Sam 3: BFE یک بازی پرهیجان است که البته مشکلات زیادی هم دارد که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. بازی‌ که مطمئنا نمی‌توان از آن به عنوان یک بازی عالی یا خیلی خوب یاد کرد، اما این پتانسیل را دارد که کاربر را به اندازه کافی سرگرم کند.

روزی روزگاری: ماجراهای سم و بیگانگان | نقد و بررسی Serious Sam 3 : BFE - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: ماجراهای سم و بیگانگان | نقد و بررسی Serious Sam 3 : BFE - گیمفا
روزی روزگاری: ماجراهای سم و بیگانگان | نقد و بررسی Serious Sam 3 : BFE - گیمفا
روزی روزگاری: ماجراهای سم و بیگانگان | نقد و بررسی Serious Sam 3 : BFE - گیمفا
روزی روزگاری: ماجراهای سم و بیگانگان | نقد و بررسی Serious Sam 3 : BFE - گیمفا
روزی روزگاری: ماجراهای سم و بیگانگان | نقد و بررسی Serious Sam 3 : BFE - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روزی روزگاری: ماجراهای سم و بیگانگان | نقد و بررسی Serious Sam 3 : BFE - گیمفا
روزی روزگاری: ماجراهای سم و بیگانگان | نقد و بررسی Serious Sam 3 : BFE - گیمفا