عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا
عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا
عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا
عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

هیچ شخصی در دنیای بازی های رایانه ای شکی در این ندارد که استودیو From Software و در راس آن ها هیدتاکا میازاکی، اکنون یکی از برترین استودیوهای سازنده بازی در این صنعت هستند که این را بار ها و بارها به همه ثابت نموده و خود را به عنوان اساتید ساخت اکشن نقش آفرینی های زیبا، سخت و نفس‎گیر معرفی کرده‎اند، آن هم به عنوان شروع کننده یک مسیر و خالقین یک زیرژانر کاملا مجزا در دنیای بازی ها که سبب شده است امروز عناوین Souls-like دیگر برای خود تبدیل به یک ژانر و نوع خاصی از بازی ها با قوانینی خاص شوند که همه این ها را مدیون استاد هیدتاکا میازاکی و ۳ گانه ای به نام Dark Souls هستیم که باعث شد اکنون این قدر تعداد بازی های شبیه به آن زیاد شوند که بتوانیم مطلبی در مورد برترین های آنها بنویسیم. البته دیمونز سولز زودتر از دارک سولز خلق شد ولی چون انحصاری بود، خیلی ناشناخته تر از دارک سولز باقی ماند، به همین دلیل تاثیر دارک سولز بر این صنعت بسیار بیشتر از هر عنوان دیگری از آقای میازاکی بوده است و امروزه طرفداران متعصب و پر و پا قرص بازی های سولز، در به در دنبال یافتن هر بازی هستند که مقداری حس و حال شاهکارهای میازاکی و دارک سولز را به آن ها منتقل کند و البته خوشبختانه تعداد این عناوین هم کم نیستند و بازی های معرکه ای با این حال و هوا وجود دارند که اتفاقا هدف اصلی ما نیز در همین مقاله هستند و می خواهیم بهترین بازی هایی که طرفداران دارک سولز باید تجربه کنند را معرفی نماییم. در حقیقت در این مطلب قصد داریم تا به ۱۰ بازی برتری که بسیار برای طرفداران سری Dark Souls مناسب هستند، اشاره کنیم و آن ها را همراه شما برشماریم. عناوینی که هر کدام بازی هایی ارزشمند در حوزه و سبک خود هستند و برخی هایشان هم خاطرات خیلی خوبی را برای ما طرفداران سری دارک سولز رقم زده اند. به مانند همیشه و در مقالات ۱۰ برتر و ۲۰ برتر و … قبل از شروع این مطلب باید نکاتی را ذکر کنم که از شما عزیزان خواهشمندم آن ها را مطالعه نمایید تا شک و شبهه ای برای شما دوستان پیش نیاید. قطعا جدا از این لیست که بنده تهیه کرده ام تعداد بسیار زیادی گزینه های دیگر وجود داشته اند که می توانستند در این مطلب حاضر باشند اما به هر حال تعداد محدودیت دارد و نویسنده، انتخاب هایی را که از نظر خود برتر بوده اند در لیست جای داده است. پس دقت کنید که این مقاله، “۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران سری Dark Souls باید تجربه کنند” به انتخاب و بر اساس رتبه بندی نویسنده است، زیرا که اساس چنین مقالاتی این گونه است و سلیقه شخصی نیز بسیار اهمیت دارد.

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

رتبه بندی و ترتیبی که در این لیست برای بازی های مختلف لحاظ شده است کاملا نظر شخصی نویسنده است و هیچ معیار و میزانی برای درست یا غلط بودن آن وجود ندارد زیرا پای سلیقه مطرح است، البته سلیقه منطقی، نه این که مثلا کسی یک بازی که کلا هیچ ربطی به دارک سولز ندارد را بیاورد و در جایگاه اول لیست ارزشمندترین عناوین Remastered قرار دهد و بگوید این سلیقه من است زیرا که این توهین به شعور مخاطب است اما به هر حال سلیقه شخصی نیز در چنین مقالاتی بسیار اهمیت دارد. قطعا در رده بندی این بازی ها سلائق و علائق با هم متفاوت است و بر اساس تجربه و خاطراتی که هر شخص دارد جایگاه ها را تعیین می کند و قاعدتا هر شخصی از هر عنوانی که بیشتر از آن خاطره داشته باشد و به آن علاقمند باشد، آن را بالاتر قرار خواهد داد. البته ما در این مطلب سعی کرده ایم تا عناوینی را قرار دهیم که یک وفاق جمعی بین بسیاری از بازیبازان و منابع و مراجع معتبر گیمینگ دنیا در مورد فوق العاده بودن مناسب بودن آن ها برای طرفداران دارک سولز برقرار است و بدون شک بازی های این لیست در خیلی از ویدئوها و مطالب مربوط به برترین بازی های Souls-Like با مطلب ما مشترک هستند. در نظر داشته باشید که عنوانی که مثلا من در رتبه ششم قرار داده ام دلیلی بر این نیست که آن بازی حتما و به صورت وحی منزل، ششمین بازی برتر برای طرفداران دارک سولز است، بلکه برای من این گونه است و شاید برای شما اول یا دهم باشد و یا شاید اصلا در لیست شما حضور نداشته باشد. عناوین این لیست، با معیار و میزان “مناسب تر بودن و جذاب تر بودن” آن ها برای یک طرفدار سری دارک سولز مورد سنجش قرار گرفته و در لیست رتبه بندی شده اند و امتیاز متا و موفقیت کلی آنها و … چندان برای جای گرفتن یا نگرفتن بازی ها در این لیست مهم نبوده اند. دوستان عزیزم توجه داشته باشید که تمامی گزینه های این لیست بر اساس داشته ها و اطلاعات نویسنده گرد آوری شده اند و در این مطلب قرار گرفته اند. شاید شما عقیده داشته باشید که مثلا بازی دیگری می توند به جای فلان شماره از این لیست قرار بگیرد و یا جایگاه آن فرق کند. در اینجا نیز معیار و میزان ثابتی نداریم و عقل و منطق در کنار احساس و خاطرات است که در ذهن هر شخص با هم ترکیب می شوند و اسم هایی مختلف را به عنوان خروجی بیرون می دهند. نکاتی که خدمت شما عرض کردم مهم ترین مواردی بود که باید هنگام خواندن مقاله در نظر داشته باشید تا نظراتی عجیب و غریب را شاهد نباشیم. پس بهتر است تا این مطلب را به عنوان یک مقاله سرگرم کننده که به همراه آن برخی خاطراتتان را مرور کرده و یا با برخی عناوین جذاب و باکیفیت برای یک گیمر طرفدار دارک سولز، آشنا خواهید شد، نگاه کنید. با بیان این نکات اگر تا کنون به خواندن مقاله ادامه داده اید از شما دعوت می کنم تا در ادامه مطلب “۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران سری Dark Souls باید تجربه کنند” با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید. 

۱۰ – Necropolis

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

Necropolis

سازنده:  Harebrained Schemes

ناشر: Bandai Namco Entertainment  

ژانر: Action RPG

پلتفرم مقصد:  PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows, Mac

سال انتشار:  ۲۰۱۶

امتیاز متا:  ۶۵/۱۰۰

در مراسم PAX 2015 بود که برای اولین بار عنوان Necropolis معرفی گردید اما نه با این نام. بلکه در این مراسم از این بازی به عنوان “Destructoid’s Editor’s Choice winner” یاد می شد!! مدتی بعد مشخص شد که این بازی Necropolis نام دارد و قرار است تجربه ای چالش برانگیز و تاریک از مبارزات و حل پازل های محیطی و کشف گنج های مخفی را در اختیار بازیبازان قرار دهد. بازی Necropolis که در ژانر Action RPG قرار دارد، توسط Harebrained Schemes ساخته شده و در سال ۲۰۱۶ توسط کمپانی Bandai Namco Entertainment برای پلتفرم های PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows و Mac منتشر گردید. داستان این بازی حول محور شخصیتی به نام Abraxis می گردد که یک archmage است و در طول بازی داستان ماجراجویی وی را دنبال می کنیم. Abraxis برای تمرین کردن جادو در محلی که کاملا از تمدن دور باشد قصد می کند که به یک معبد زیرزمینی مخفی، رها شده و قدیمی برود.

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

تا اسم نکروپولیس و متروپلیس و رئیس پلیس و.. رو می شنوم فکر میکنم یه ربطی به سوپر من اینا داره!!

در حقیقت وقایع و اتفاقات بازی در طول سفر او در این معبد مخوف دنبال می شود و بازیباز باید با مرگبارترین دشمنان و خطرات که هیچ رحم و مروتی ندارند دست و پنجه نرم کند. بازی از زاویه دید سوم شخصی دنبال می شود و شامل مبارزات مختلف و حرکت روی پلتفرم های متحرک و کلی آیتم ها و گنج های مخفی در دنیای بازی است. شما می توانید در بخش های مختلف دنیای بازی پازل های مختلفی را حل کنید تا به بخش های دیگر دسترسی یابید. دشمنانی که در بازی باید آن ها را از پای در آورید اغلب شامل ماجراجویان کشته شده ای هستند که قبل از شما به این معبد آمده و جانشان را از دست داده اند. مبارزات بر پایه زمان بندی دقیق ضربات و همین طور شناختن الگوی حملات دشمنان مختلف است که از این نظر بسیار به سری دارک سولز شباهت دارد و به هیچ وجه به دکمه زدن های سریع و بیهوده نمی توانید کار خود را پیش ببرید.

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

اصلا بازی که مناسب طرفداران سولز باشه و توش عنکبوت گنده بک نداشته باشیم حرامه!!

خدمتکار Abraxis که Brazen Head نام دارد نیز در بازی از طریق شکل دادن به دنیای بازی که به طور مداوم در حال تغییر است به شما کمک می کند تا مراحل، شکل ثابت شده و مشخصی به خود بگیرند. Necropolis با الهام گرفتن کاملا خلاقانه از سری Dark Souls و پیاده کردن آن در قالب فضایی تاریک، دنیایی پیچیده و مبارزاتی مبتنی بر زمان بندی و شناخت الگوی حملات دشمنان، توانست تا بعد از انتشار تقریبا موفق عمل کرده و بازخوردهای نسبتا خوب یا بهتر است بگوییم معمولی رو به بالایی را از سوی طرفداران و منتقدان منابع و مراجع معتبر گیمینگ دنیا دریافت نماید. نهایتا نیز این بازی موفق گردید تا از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای نسبتا مناسب ۶۵/۱۰۰ را کسب کرده تا به این ترتیب تبدیل به یک تجربه تقریبا موفق برای سازندگان و یک انتخاب خوب برای دوستداران سری Dark Souls گردد. می توان گفت بازی Necropolis، جزو عناوین خلاقانه و جذاب الهام گرفته شده از سری سولز است و این بازی در لیست ما از “۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران سری Dark Souls باید تجربه کنند” رتبه دهم را به خود اختصاص داده است.

۹ – Eitr

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

Eitr

سازنده: Eneme Entertainment 

ناشر: Devolver Digital

ژانر: Action RPG

پلتفرم مقصد:  PlayStation 4, Microsoft Windows, Linux, Mac

سال انتشار: ۲۰۱۸  

امتیاز متا: —-

این بازی لیست ما با ۹ بازی دیگر فرق خیلی بزرگی دارد و آن هم این است که Eitr هنوز منتشر نشده است و تازه امسال قرار است عرضه شود!! ولی خب با شناختی که از آن دارم برایش استثنا قائل شدم و آن را در لیست قرار دادم تا علاوه بر ۹ بازی که می توانید تجربه کنید یک بازی هم باشد که شاید در لیست انتظارتان قرار بگیرد و لااقل آن را بشناسید و بدانید چنین بازی وجود دارد. بازی Eitr که در ژانر Action RPG قرار دارد، توسط Eneme Entertainment در دست ساخت قرار دارد و قرار است تا در سال جاری توسط کمپانی دوست داشتنی Devolver Digital برای پلتفرم های PlayStation 4, Microsoft Windows, Linux و Mac منتشر گردد. داستان این بازی بر اساس افسانه های شمالی و اسکاندیناوی و خدایان آن است و سرنوشت شخصیت The Shield Maiden و دنیای او و درخت great tree Yggdrasil را دنبال می کند که توسط Loki شرور و ماده ای به نام Eitr به تاریکی مطلق فرو رفته اند و این گونه او مسیر زندگی و سرنوشت The Shield Maiden را نیز تغییر داده است.

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

یا امام!! چقدر اینا زیادن!!

حالا The Shield Maiden باید به ۹ دنیای Norse که توسط درخت  Yggdrasil به هم متصل هستند سفر کرده و راز سرنوشتش را کشف کند. بازی از زاویه ای تقریبا ایزومتریک دنبال می شود که البته آن قدر هم از بالا و خیلی دور نسبت به شخصیت اصلی بازی نیست و به این ترتریب جزییات زیبای دنیای بازی و انیمیشن ها و طراحی گرافیکی خاص بازی را بهتر می توانید ببینید. شما در بازی می توانید از انواع و اقسام سلاح های مختلف و همین طور حرکات و فنون گوناگون با استراتژی های مختلف برای شکست دشمنان پرتعداد و قدرتمند بازی استفاده نمایید. همچنین قابلیت استفاده از قدرت های خاص و شلیک از راه دور با تیرکمان را نیز دارا هستید و باید با موجودات کابوس گونه و مبارزان تسخیر شده ای که در این ۹ دنیا پرسه می زنند مبارزه نمایید که کار آسانی هم نیست و به نظر می رسد که ما را به یاد سری دارک سولز می اندازد و البته سازندگان بازی نیز ابایی از مطرح کردن این موضوع نداشته اند و نام این عنوان در اکثر ویدئوها و مطالبی که تحت نام “بازی های مناسب برای طرفداران دارک سولز” وجود دارند، به چشم می خورد، با این که هنوز منتشر هم نشده است.

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

اون میزنه، دفاع کن، تو بزن، دفاع کن، وایسا اون دو تا بزنه دفاع کن، یکی تو بزن، دفاع کن، وایسا اون دو تا بزنه، دفاع کن، بعد تو برو که یکی بزنی اما کورخوندی!! اون ۳ ضرب بوده ضربش!! داستان سولز بازان!!

Eitr سیستم کلاسیک و رایج تجربه و Xp در بازی های نقش آفرینی را با سیستمی جذاب به نام Favor System عوض کرده است که در این سیستم شما باید بین یک ارتقای دائمی و همیشگی و Perk هایی که بسیار قوی تر هستند ولی با مردن شما از بین می روند، انتخاب نمایید که گاها انتخاب های سختی را برای شما رقم خواهند زد. گنج ها و آیتم هایی که در بازی از مکان های مختلف و یا از دشمنان کشته شده جمع می کنید به صورت تصادفی ایجاد می شوند که این موضوع ارزش تکرار بازی را نیز بالا می برد و حالتی تکراری به خود نمی گیرد. امیدوار هستیم که سازندگان Eitr بتوانند به خوبی و به شکلی جذاب از المان های قدرتمند سری Dark Souls ایده گرفته و آن ها را در قالبی صحیح در بازی پیاده کنند تا شاهد عنوانی دارای شخصیت منحصر به فرد باشیم که طبق پیش بینی ما و بسیاری از منابع معتبر دنیا،  تبدیل به یک انتخاب عالی برای دوستداران سری Dark Souls شود. به هر شکل بازی Eitr،  با وجود این که هنوز منتشر نشده است، ولی با اطلاعاتی که از آن داریم نامش را در این لیست قرار داده و این عنوان رتبه نهم را به خود اختصاص داده است.

۸- Titan Souls

33mq6gx

Titan Souls

سازنده: Acid Nerve

ناشر: Devolver Digital

ژانر: Action-Adventure

پلتفرم مقصد: Microsoft Windows, OS X, PlayStation 4, PlayStation Vita, Android

سال انتشار:  ۲۰۱۵

امتیاز متا: ۷۴/۱۰۰

در خصوص عنوانی که در این بخش از لیست صحیتش را می کنیم در جایی خواندم که نوشته بود “Titan Souls دارک سولز است اگر که ۲۰ سال پیش ساخته می شد!” واقعا نیز همین طور است و وقتی این عنوان را تجربه کردم فهمیدم که Titan Souls حتی از دارک سولز هم خیلی سحت تر است و کلا حق حتی یک عدد اشتباه را هم ندارید که بازی بخواهد از آن بگذرد! یعنی یک ضربه و مرگ! بازی Titan Souls که در ژانر Action-Adventure قرار دارد، توسط Acid Nerve (اعصابشان بدجوری اسیدی است!) ساخته شده و در سال ۲۰۱۵ توسط کمپانی Devolver Digital برای پلتفرم های Microsoft Windows, OS X, PlayStation 4, PlayStation Vita و Android منتشر گردید. Titan Souls عنوانی فقط برای کسانی است که از صبر بسیار زیادی بهره‌مند هستند. تازه تروفی های بازی که خودشان کاملا یک تله مرگ جدا هستند و از نکات جالب بازی، تروفی های آن هستند. حتی اگر جزو حرفه‌ ای‌ ترین بازی‌ بازان و هاردکور ترین آن‌ ها باشید باز هم کار بسیار بسیار سختی هم در تمام کردن بازی و هم در مسیر پلات کردن بازی Titan Souls دارید که گاها حتی از سختی، غیر ممکن به نظر می‌رسد.

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

همین رو ببینید دیگه خودتون تصور کنید چه بدبختی داریم در بازی و چقدر باید سریع باشید و چقدر روی مخه!!

اکثر لیست تروفی‌های این عنوان از تروفی‌هایی که از فرط دشواری هم خنده‌دار و هم گریه‌دار هستند تشکیل شده است. برای مثال در بازی برای کسب تروفی “Aerodynamics” باید کل بازی را در زیر ۲۰ دقیقه به پایان برسانید. برای کسب “Iron Human” شما باید بازی را در حالت Iron Mode به پایان برسانید که در آن وقتی تنها یک بار می‌میرید کل بازی را باید از ابتدا شروع کنید! تازه یک درجه سختی “دشوار” نیز در بازی وجود دارد که در آن باس‌ها الگوی حملات بسیار بیشتر و همچنین حملات سریع‌تر دارند و دقت کنید که یک تروفی وجود دارد که باید برای کسب آن هر دو حالت دشوار و آهنین فعال باشند! واقعا کسب این تروفی غیر ممکن به نظر می‌ رسد. هدف شما در بازی کاملا مشخص است؛ در نقشه گشت و گذار کنید و تایتان‌ها را از بین ببرید، اما کار به همین سادگی‌ها نیست و در واقع باید بگویم خیلی خیلی هم سخت و مرگبار است. اکثر تایتان‌ها تنها با یک ضربه می‌میرند ولی نکته این‌جاست که شما هم همین‌طور.

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

اصلا فکر همین موضوع که اگر تو یکی زنی اون می میره و اگر تو یکی بخوری تو می میری خیلی آدم رو عصبی و نابود می کنه!! دقت کردین که توی سری سولز هر وقت که با یه باس این حالت پیش میاد و شما یه ضربه می خواید که بکشیدش و اگر هم یکی بخورید می میرید، همیشه ما هستیم که می میریم!!

باور کنید صحنه‌ای که در تمامی طول بازی خیلی بیشتر از بقیه صحنه‌ها خواهید دید، تصویر جنازه کشته شده پیکسلی شخصیت اصلی بازی است که آن را خیلی بیشتر از شخصیت کشته شده تان در سری سولز می بینید. Titan Souls با الهام گرفتن به روش خاص خود از سری Dark Souls و پیاده کردن آن در قالب یک بازی کاملا خاص و دارای شخصیت یونیک، توانست تا بعد از انتشار موفق عمل کرده و بازخوردهای خوبی را نسبت به سبک و پیکسلی بودنش از سوی طرفداران و منتقدان منابع و مراجع معتبر گیمینگ دنیا دریافت نماید. نهایتا نیز این بازی موفق گردید تا از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای خوب ۷۴/۱۰۰ را کسب کرده تا به این ترتیب تبدیل به یک تجربه موفق برای سازندگان و یک انتخاب مناسب برای دوستداران سری Dark Souls و عناوین اصطلاحا Souls-Like گردد. تردیدی وجود ندارد که بازی Titan Souls، جزو برترین و البته سخت ترین عناوین الهام گرفته شده از سری سولز در دنیا بوده و در لیست ما از “۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران سری Dark Souls باید تجربه کنند” نیز با شایستگی رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است. حتی باید گفت Titan Souls بین عناوین شبیه سولز هم باز یکی از سخت‌ترین بازی ها است و تنها قدرتمندترین، صبورترین و شجاع ‌ترین بازی‌بازان و مبارزان جرات حرکت در مسیر کسب آن را دارند.

۷ – Darkest Dungeon

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

Darkest Dungeon

سازنده: Red Hook Studios

ناشر: Red Hook Studios

ژانر: ۲D RPG

پلتفرم مقصد: PlayStation 4, PlayStation Vita, PC, Linux, Mac

سال انتشار: ۲۰۱۶

امتیاز متا: ۸۴/۱۰۰

سازندگان بازی های رایانه ای و حتی خود بازیبازان و شاید حتی خود میازاکی، قبل از ایجاد موج سری سولز و بازی های هاردکور  واقعا فکر نمی کردند که تا این حد عناوین سخت و چالش‎ برانگیز مقبول واقع خواهند شد و گمان نمی بردیم که حتی خیلی از بازی‎بازانی که اصلا کاری با نقش آفرینی نداشتند هم به این سمت جذب شوند اما موج سری Souls نه تنها بازیبازان بلکه بازیسازان را نیز در خود غرق کرد و کلی از بازیسازها طرفدار آن شدند و اصلا دلیلی که اکنون چنین لیستی وجود دارد و داریم در این مورد می نویسیم همین طرفداری از سری سولز بین بازیسازان است که ناگهان شروع کردند و پشت سر هم عناوین دشوار و چالش‎برانگیز خصوصا در سبک‎های نقش‎آفرینی و roguelike و…. ساختند که عناوین باکیفیت و زیبای این سازندگان را امروز داریم در این لیست مرور می کنیم. در این شماره از لیست نوبت به عنوانی با نام  Darkest Dungeon می رسد که یک بازی بسیار باکیفیت و ارزشمند است و بسیار هم مقبول واقع شد. Darkest Dungeon که در ژانر نقش آفرینی دو بعدی و Roguelike قرار دارد، توسط Red Hook Studios ساخته شده و در سال ۲۰۱۶ توسط همین کمپانی برای پلتفرم های PlayStation 4, PlayStation Vita, PC, Linux و Mac منتشر گردید.

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

اقا واقعا واقعا واقعا واقعا سخته این بازی.. یعنی بای کسی که خیلی سولز بازی کرده هم باز خیلی خیلی سخته!! دیگه خودتون ببینید یعنی چی!!

 نخستین ویژگی که در مورد این عنوان توجه هر بازیبازی را جلب می کند طراحی هنری و گرافیک Darkest Dungeon است. تمامی محیط گوتیک و فانتزی و زیبای بازی کاملا با دست طراحی شده‎اند و استایل هنری فوق العاده زیبایی دارند و شاهد بهترین استایل طراحی هنری برای این عنوان و اتمسفر سیاه آن هستیم. همه چیز از مدل ‎های شیطانی طراحی شخصیت ‎ها گرفته تا راهروهای تاریک و لجن گرفته بازی، طوری طراحی شده ‎اند که باید گفت کاملا در انحصار Darkest Dungeon هستند و بازی طراحی و اتمسفر خاص و انحصاری خود را دارد که در هیچ عنوان دیگری وجود ندارد و این موضوع در زمانه و دوره تقلیدهای وقیحانه بازی‎ های مختلف از یکدیگر، بسیار ارزشمند است. Darkest Dungeon عنوانی یونیک و اتمسفریک با فضایی بسیار تاریک است. در داستان، شما بازی را با به ارث بردن یک عمارت گوتیک از اجداد خود آغاز خواهید کرد. عمارتی که تقریبا تمام عمر خود را در آن صرف کرده‎اید آن هم در ناز و نعمت، اما کنجکاوی او در مورد قدرتی که در اعماق این عمارت وجود دارد بالاخره کار دستش می‎دهد و وی باعث باز شدن یک پورتال شیطانی می‎شود که انواع و اقسام موجودات نفرین شده و دیو ها را به خانه وی سرازیر می‎کند. ترس از موجودات و وقایع خوفناکی که وی مشاهده می‎کند او را به مرز جنون و خودکشی می‎کشاند و این جاست که شما باید به مبارزه با شیاطین و هیولاهای این عمارت نفرین شده بروید و آن‎ها را برای همیشه از بین ببرید.

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

آرامش قبل از طوفان!! الدحیل و السد!!

اگر بخواهیم به طور کامل گیم پلی این عنوان را توضیف کنیم باید گفت Darkest Dungeon ترکیبی از سبک‎های نقش‎آفرینی، Roguelike و المان‎های محدود مدیریتی در قالب یک بازی دو بعدی دشوار و تاریک با مبارزات نوبتی و چالش‎برانگیز و عنوانی خوش ‎ساخت برای علاقمندان به بازی‎های هاردکور و کلاسیک و  نقش ‎آفرینی‎های old-school است که هیچ‎جا دست شما را نمی‎گیرد، و اگرهم به یکباره دستتان را بگیرد، مستقیم به وسط جهنم پرتابتان می‎کند! در واقع Darkest Dungeon عنوانی است که دشوار بودن را در صدر موارد الهام گرفته شده از دارک سولز در بازی قرار داده است. Darkest Dungeon توانست تا بعد از انتشار موفق عمل کرده و بازخوردهای بسیار مثبتی را از سوی طرفداران و منتقدان منابع و مراجع معتبر گیمینگ دنیا دریافت نماید. نهایتا نیز این بازی موفق گردید تا از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای ۸۴/۱۰۰ را کسب کرده تا به این ترتیب تبدیل به یک انتخاب عالی برای دوستداران بازی های سخت و سری Dark Souls گردد. باید گفت Darkest Dungeon برای کسانی که به بازی های سخت عادت ندارند و نمی ‎توانند تنبیه و مجازات های سخت در بازی‎ها را تحمل و مدیریت کنند یک جهنم واقعی است ولی برای دوست داران دارک سولز و بازی های هاردکور یک تجربه بی‎ نهایت لذت ‎بخش است که تنها چند دقیقه بازی کردن آن برایشان کافیست تا دیگر نتوانند آن را رها کنند. بدون هیچ تردیدی Darkest Dungeon، جزو باکیفیت ترین بازی های الهام گرفته شده از سری سولز در دنیاست و در لیست ما از “۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران سری Dark Souls باید تجربه کنند” نیز در جایگاه هفتم جا خوش کرده است!!

۶ – Salt and Sanctuary

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

Salt and Sanctuary

سازنده: Ska Studios

ناشر: Ska Studios

ژانر: ۲D action role-playing

پلتفرم مقصد:  PlayStation 4, PlayStation Vita, Microsoft Windows

سال انتشار : ۲۰۱۶

 امتیاز متا: ۸۴/۱۰۰

به شخصه علاقه خیلی زیادی به عناوینی دارم که طراحی‌ های مریض‌ گونه‌ و دفرمه ای دارند، یعنی موجودات و رنگ‌ بندی و کلا طراحی ‌های بازی بسیار عجیب و غریب و خارج از عرف هستند و از نشان دادن زشتی های وحشتناک هراسی ندارند. مثلا طراحی باس‌ها و موجودات دارک سولز یا بلادبورن را در نظر بگیرید، این موجودات شبیه به هیچ موجود آشنا و تکراری در دنیا و در بازی‌های رایانه‌ ای نیستند و همگی حالتی خارج از عرف و دفرمه دارند. عناوینی که چنین طراحی‌ هایی دارند گویی از ذهن شخصی که به طرز نبوغ‌ آمیزی مریض است سرچشمه گرفته‌ اند. Ska Studio یکی از همین استودیوهای خاص است که کارهایشان را از سال ۲۰۱۱ و پس از دیدن تصاویر عنوان انحصاری ایکس‌باکس ۳۶۰ به نام The Dishwasher: Vampire Smile دنبال کرده ام و با همان دیدن اولین تریلر این بازی بلافاصله مجذوب طراحی مریض‌ گونه بازی شدم و متوجه شدم که سازنده این بازی خاص قطعا استودیویی خاص است که امضای منحصر به فردی را در اثری که از خود بر جای می‌ گذارند فارغ از منفی یا مثبت بودن آن ثبت می کنند و عنوان The Dishwasher: Vampire Smile بود که نام Ska Studio را در ذهن من ثبت نمود. زمانی که در سال ۲۰۱۳ این سازنده، عنوانی ساختارشکن و بسیار زیبای دیگری با نام Charlie Murder را باز هم به طور انحصاری برای ایکس‌باکس ۳۶۰ منتشر نمود دیگر فهمیدم که بازی اول آن ها نیز یک جرقه نبوده است و این سازنده واقعا کارش درست است و به کسانی که ایکس باکس۳۶۰ دارند پیشنهاد می کنم این ۲ بازی فوق العاده را از دست ندهند.

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

بازی Salt and Sanctuary به قدری زیبا و کامل است که  واقعا اگر خود میازاکی قصد کند عنوانی دو بعدی بر اساس سولز بسازد، بازی از لحاظ گیم‌ پلی بسیار مشابه Salt and Sanctuary خواهد بود.

 بعد از عنوان دوم و یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۴ بود که Ska Studio اعلام کرد عنوانی جدید با نام Salt and Sanctuary در دست ساخت دارند، اما انگار دیگر از ایکس باکس و مایکروسافت رو برگردانده بودند و اعلام نمودند که این بازی نسخه ایکس باکس نخواهد داشت. بازی Salt and Sanctuary که در ژانر ۲D action role-playing قرار دارد در سال ۲۰۱۶ توسط خود Ska Studios برای پلتفرم های PlayStation 4, PlayStation Vita و رایاینه های شخصی منتشر گردید. البته به این شکل که ابتدا نسخه پلی استیشن ۴ منتشر گردید و چند ماه بعد نسخه پی سی و سال ۲۰۱۷ هم نسخه ویتای این بازی زیبا به بازار عرضه شد که از قابلیت کراس پلتفرم بین پلی استیشن ۴ و ویتا نیز بهره مند بود و خرید یک نسخه برای داشتن بازی روی هر دو پلتفرم کافی است. با انتشار بازی مشخص بود که سازندگان آن کاملا از طرفداران پر و پا قرص سری دارک سولز هستند و در جای‌ جای بازیشان ادای احترام به سری شاهکار سولز به چشم می‌ خورد و تحسین برانگیز اینجاست که چقدر هم عالی و با کیفیت به دارک سولز ادای احترام کرده اند زیرا بازی Salt and Sanctuary به قدری زیبا و کامل است که  واقعا اگر خود میازاکی قصد کند عنوانی دو بعدی بر اساس سولز بسازد، بازی از لحاظ گیم‌ پلی بسیار مشابه Salt and Sanctuary خواهد بود. Ska Studio به بهترین شکل میراث سری عناوین محبوب سولز را با ایده‌های خود و سبک خاص عناوین خود ترکیب کرده است تا عنوانی یونیک، اتمسفریک و دشوار را برای ما به ارمغان آورد.  Salt and Sanctuary به شکلی زیبا شما را در یک دنیای رنگ و رو رفته و محزون و مرموز قرار می‌دهد و در واقع شما را به قلب تاریکی پرتاب می‌کند تا راه خود را پیدا کنید و البته هیچ ترسی هم از این ندارد که ناگهان یک باس عجیب و غریب و بی‌ رحم را بدون این که انتظار داشته باشید به جان شما بیاندازد.

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

یعنی حتی گیفش رو که می بینیم و باس هاش و نوع حمله شون رو می بینیم یاد سولز می افتیم با این که اصلا ۲ بعدیه بازیش..

Salt and Sanctuary با الهام گرفتن از سری Dark Souls و پیاده کردن آن در قالب یک بازی دو بعدی کاملا مجزا و دارای شخصیت منحصر به فرد، توانست تا بعد از انتشار موفق عمل کرده و بازخوردهای بسیار مثبتی را از سوی طرفداران و منتقدان منابع و مراجع معتبر گیمینگ دنیا دریافت نماید. نهایتا نیز این بازی موفق گردید تا از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای ۸۴/۱۰۰ را کسب کرده تا به این ترتیب تبدیل به یک تجربه موفق برای سازندگان و یک انتخاب عالی برای دوست داران سری Dark Souls و عناوین اصطلاحا Souls-Like گردد. Salt and Sanctuary حدود ۲۰ ساعت ماجراجویی هاردکور نقش‌ آفرینی بی‌ نهایت لذتبخش با مبارزات بسیار دشوار در اختیار بازیباز قرار می دهد. باید اذعان داشت که هنر سازندگان Salt and Sanctuary این است که با وجود این الهام گرفتن‌ها بازیشان هرگز رنگ و بوی کپی و تقلید و تکرار را ندارد و عنوانی است که روی پای خود ایستاده است و اگر مقایسه‌ ای هم با سری سولز می‌شود می‌ خواهیم زیبایی و قدرت این بازی را نمایان کنیم که جرات می‌ کنیم نامش را در کنار شاهکارهای میازاکی بیاوریم. این بازی تجربه‌ ای لذت‌بخش و جدید ولی با حس و حال آشنا برای طرفداران و علاقمندان به سری عناوین دارک سولز محسوب می شود و اگر به دنیال تجربه یک بازی اکشن نقش‌‌ آفرینی دو بعدی چالش‌ برانگیز و پر از گشت و گذار و اکتشاف و باس‌ فایت‌ های زیبا هستید Salt and Sanctuary عنوانی مخصوص شماست. هیچ شکی وجود ندارد که Salt and Sanctuary، جزو بهترین انتخاب ها برای طرفداران سری سولز در دنیاست و در لیست ما از “۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران سری Dark Souls باید تجربه کنند” نیز موفق شده است تا بر جایگاه ششم تکیه بزند.

۵ – Lords of the Fallen

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

Lords of the Fallen

سازنده: CI Games, Deck13 Interactive

ناشر: CI Games, Ubisoft

ژانر:  Action RPG

پلتفرم مقصد: PlayStation 4, Xbox One, PC

سال انتشار: ۲۰۱۴

 امتیاز متا: ۶۸/۱۰۰

دیگر صحبت در مورد این بازی هم واقعا تکراری شده از بس که گفته ایم و گفته ایم و گفته ایم… به عنوان کسی که در طی سال ها کمتر بازی نقش‌آفرینی از زیر دستش در رفته است بعد از تجربه Lords of the Fallen و زمانی که اسامی سازندگان بازی در حال گذشتن از جلوی چشمانم بود، داشتم با خودم فکر می کردم که چه اشتباهی کرده بودم اگر این عنوان را بازی نمی ‎کردم. باور  کنید که همان طور که قبلا نیز گفته ام تا به امروز در هیچ عنوان نقش‌آفرینی از برترین‌ ها تا ضعیف‌ترین‌ ها، زره ها و تجهیزاتی با ابهت ‎تر، زیباتر و جذاب ‎تر از زره‎های Lords of the Fallen ندیده‎ ام. باور کنید که در بازی به قدری محو زره های زیبای آن می‌ شوید که هر چند دقیقه یک بار آن ها را عوض می ‎کنید تا از تنوع آن‎ ها لذت ببرید. بازی Lords of the Fallen که در ژانر Action RPG قرار دارد، توسط CI Games و Deck13 Interactive ساخته شده و در سال ۲۰۱۴ توسط CI Games و Ubisoft برای پلتفرم های PlayStation 4, Xbox One و PC منتشر گردید. Lords of the Fallen با بهره بردن صحیح و جذاب از المان های پرطرفدار و بی نظیر سری Dark Souls و قرار دادن آن ها در قالب یک بازی کاملا مجزا و دارای شخصیت و وزن منحصر به فرد، بعد از انتشار تقریبا موفق عمل کرد و بازخوردهای نسبتا خوبی را از سوی طرفداران و منتقدان منابع و مراجع معتبر گیمینگ دنیا دریافت نمود. نهایتا نیز این بازی توانست تا از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای ۶۸/۱۰۰ را کسب کرده تا یکی از عجیب ترین امتیازهای متای تاریخ در مورد یک بازی عالی رقم بخورد اما این امتیاز هرگز نمی تواند ناقض این باشد که Lords of the Fallen  یک انتخاب عالی برای دوستداران سری Dark Souls و عناوین اصطلاحا Souls-Like در دنیا است.

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

سنگینی و وزن مبارزات و سلاح ها و زره ها حتی در گیف ها هم حس می شود..

کمترین لیاقتی که بازی Lords of the Fallen دارد این است که جای اعداد امتیاز متای آن برعکس شوند، زیرا که این کمترین حقی است که این اکشن نقش آفرینی زیبا و قدرتمند دارد. اوضاع در صنعت گیم انگار برعکس است، البته برعکس که چه عرض کنم، زیرا تقریبا در همه دنیا و همه حوزه ها همین بی عدالتی و چربیدن قدرت و پول بر ضعیف تر ها وجود دارد و اسم های بزرگ که هدیه های بزرگ می دهند و سبیل عزیزان را خوب چرب می کنند همیشه خیالشان از نمرات راحت است ولی کوچکترها هرگز. در حالی که واقعا باید برعکس این باشد و وقتی استودیویی کوچک تر از غول های بزرگ دنیا، دل و جرات به خرج می دهد و یک عنوان بسیار زیبا و جذاب می‌ سازد بایستی خیلی بیشتر به آن توجه کرد و به ویژه منتقدان و مراجع گیمی مختلف در دنیا باید بیشتر به آن بپردازند و به سازندگان این نوید را بدهند که راه درستی را پیش گرفته‌ اند و با رفع برخی مشکلات بازی که ناشی از کم‌ تجربگی است، می‌توانند در ادامه عناوین بسیار بهتری بسازند و خیلی موفق‌تر عمل کنند. اما در عمل می بینیم که مثلا در مورد بازی Lords of the Fallen عکس این قضیه اتفاق می‌ افتد و منتقدان با بازی بسیار سختگیرانه‌ تر از عناوین شرکت‌ های بزرگ و خوش‌ نام برخورد می‌ کنند و مواردی را که در بازی‎های اسم و رسم دار گاهی نادیده می‌ گیرند، به شدیدترین شکل در عناوینی که سازندگانش کمی کوچک تر و کم آوازه‌ تر هستند، لحاظ کرده و از بازی امتیاز کم می‌ کنند.

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

تا به امروز در هیچ عنوان نقش‌آفرینی از برترین‌ها تا ضعیف‌ترین‌ها، زره ها و تجهیزاتی با ابهت‎تر، زیباتر و جذاب‎تر از زره‎های Lords of the Fallen ندیده‎ام. باور کنید که در بازی به قدری محو زره های زیبای آن می‌شوید که هر چند دقیقه یک بار آن ها را عوض می‎کنید تا از تنوع آن‎ها لذت ببرید.

بسیاری از نقدها و نمرات متوسطی که به این عنوان تعلق گرفت به دلیل همین نام سازنده آن بود که نام بزرگی نبود و خیلی ‌ها انتظار چنین عنوان قدرتمندی را از آن نداشتند و شاید بدون تجربه کردن کامل آن، بر آن تاختند و بیهوده از آن امتیاز کم کردند در حالی که این رفتار کاملا ناعادلانه بود و معتقدم که اگر در جلوی نام سازنده Lords of the Fallen اسم‌هایی مثل فرام‌سافتور یا بایوویر و … بود توجه بسیار بیشتری به آن می‌ کردند. زیرا که Lords of the Fallen پر است از نقاط قوت و به واقع کمتر ضعف بزرگی در آن مشاهده می شود. در بخش گرافیک و داستان و گیم پلی و … بازی کاملا موفق عمل کرده است و حتی نکاتی دارد که بنده به شخصه تا به حال در هیچ بازی دیگری ندیده ام. Lords of the Fallen بدون هر گونه اغراق و تعصب، یکی از برترین نقش‎آفرینی‌هایی است که در نسل هشتم عرضه شده است و با گرافیک فنی و هنری عالی، گیم‎ پلی استوار و محکم، سیستم پاداش و جزای ریسکی، مبارزات کاملا جذاب، زره‌ ها و تجهیزات بی‎نظیر و درجه سختی نسبتا بالا، موفق می‌ شود تا کاملا شما را جذب و پای بازی میخکوب کند.

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

کمترین لیاقتی که بازی Lords of the Fallen دارد این است که جای اعداد امتیاز متای آن برعکس شوند، زیرا که این کمترین حقی است که این اکشن نقش آفرینی فوق العاده زیبا و قدرتمند دارد.

 Lords of the Fallen حتی یکی از المان های اصلی سری سولز را نیز ارتقا داده است و آن را جذاب تر کرده و بازیباز را بیشتر به فکر وا می دارد. آن ها در بازی خود سیستم پاداش و جزایی را قرار داده‌اند که حمل کردن یا نکردن روح‌ ها با خودتان را برای شما تبدیل به یک دغدغه کنند. در بازی دارک سولز شما می‌دانید که اصلا نباید مقدار زیادی روح با خود حمل کنید و این اشتباه است، ولی در Lords of the Fallen علاوه بر این، می‌دانید که هر چقدر روح بیشتری همراهتان باشد هنگام مبارزات با دشمنان روح‌ های بسیار بیشتری را کسب می‌کنید و مثلا وقتی که مقدار زیادی از روح‌ ها همراهتان است شاید یک دشمن وقتی کشته می ‎شود دو یا ۳ برابر بیشتر به شما روح می ‎دهد و این برای شما تبدیل به یک چالش می ‎شود که آیا سریع روح‌ ها را خرج کنید و یا آن‎ ها را هنگام مبارزات همراه خود ببرید و کلی روح بیشتر بگیرید که این سیستم پاداش و جزا بازی را بسیار جذاب می ‎کند. بی شک عنوان Lords of the Fallen بدون ذره ای توجه به امتیاز متای مسخره اش، جزو باکیفیت ترین و برترین عناوین الهام گرفته شده از سری سولز در دنیا قلمداد می شود و در لیست ما از “۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران سری Dark Souls باید تجربه کنند” نیز با شایستگی رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است. اگرعلاقمند به بازیهای اکشن نقش‌آفرینی مثل دارک سولز هستید مطمئن باشید که از تجربه Lords of the Fallen  پشیمان نخواهید شد.

۴ – The Surge

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

The Surge

سازنده:  Deck13 Interactive

ناشر:  Focus Home Interactive

ژانر:  Action RPG

پلتفرم مقصد:  PlayStation 4, Xbox One, PC

سال انتشار:  ۲۰۱۷ 

امتیاز متا:  ۷۴/۱۰۰

خودتان فکرش را بکنید که یک بازی چطور باید باشد که یک طرفدار پر و پا قرص و قدیمی سری سولز، ۴ بار به صورت پشت سر هم بازی را تجربه و آن را پلات نماید! یعنی هر بار که بازی تمام شد بلافاصله و بی درنگ از ابتدا آن را شروع کردم و تا زمان گرفتن تروفی پلاتینیوم از لحظه لحظه بازی لذت بردم. قطعا وقتی یک بازی می تواند چنین کاری را با یک طرفدار کهنه کار نقش آفرینی و سری دارک سولز انجام دهد یعنی خیلی خیلی بازی خوش دست و جذاب و خفنی است. صحبت از عنوان زیبای The Surge است. یادتان است چقدر در زمان نقد لردز او فالن به شما گفتم سراغ آن بازی بروید و وقتی آن را تجربه کردید تازه متوجه شدید که عجب بازی بی نظیری را داشتید از دست می دادید؟ حالا باید همین را به شما با چند درجه بیشتر از تاکید بگویم که دوستان عزیز طرفدار و دوستدار سری دارک سولز و بلادبورن و… بشتابید، یعنی فقط بشتابید به سراغ تجربه The Surge که بازی عجیبی است برای خودش! می توان گفت هنرمندترین طرفداران سری دارک سولز و آقای میازاکی در دنیا، اعضای استودیو Deck13 Interactive هستند که دو بازی بی نظیر لردز او فالن و Surge را با الهام از بازی مورد علاقه شان ساخته و در اختیار ما قرار داده اند. بازی The Surge که در ژانر  Action RPG قرار دارد، توسط Deck13 Interactive ساخته شده و در سال ۲۰۱۷ توسط کمپانی Focus Home Interactive برای پلتفرم های PlayStation 4, Xbox One و PC منتشر گردید. جالب است بدانید که این بازی یک هنر خاص هم دارد که آن را بین ۱۰ بازی این لیست منحصر به فرد و متمایز می کند. همه بازی های این لیست و بهترین بازی های مناسب برای طرفداران دارک سولز که از آن الهام گرفته اند، همگی بر پایه مبارزات قدیمی با سلاح سرد و کلاسیک هستند ولی یک بازی در این لیست هست کلا زمینه و تمش با دارک سولز فرق دارد و سراغ تکنولوژی بسیار پیشرفته رفته است و در قالب ابرسربازها و ارتقای فیزیکی انسان، عنوانی را کاملا وفادار به ریشه های دارک سولز خلق کرده است که دوستان در یک کلمه می گویم چیزی از یک بازی شاهکار برای “سولز دوستان” کمتر ندارد و آن قدر گسترده و عمیق است و آن قدر ارزش تکرار دارد که هر بار بازی کنید باز هم برای دفعه بعد انگیزه دارید.

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

خودتان فکرش را بکنید که یک بازی چطور باید باشد که یک طرفدار پر و پا قرص و قدیمی سری سولز، ۴ بار به صورت پشت سر هم بازی را بازی کند و آن را پلات نماید! یعنی هر بار که بازی تمام شد بلافاصله و بی درنگ از ابتدا آن را شروع کردم و تا زمان گرفتن تروفی پلاتینیوم از لحظه لحظه بازی لذت بردم. قطعا وقتی یک بازی می تواند چنین کاری را با یک طرفدار کهنه کار نقش آفرینی و سری دارک سولز انجام دهد یعنی خیلی خیلی بازی خوش دست و جذاب و خفنی است.

درجه سختی بازی کاملا بالاست و عنوانی مناسب هاردکور بازان و طرفداران سولز است و باید حسابی صبر داشته باشید و لول بزنید و سلاح و زره ارتقا دهید و ست های جدیدتر بسازید تا بتوانید راحت تر پیشروی کنید. وقتی کشته شوید آیتم های tech scrap می مانند همان جا و یک بار وقت دارید برگردید و آن ها را بردارید و تازه “زمان مشخص شده برای انجام این کار” هم دارید و بعد از زمانی آن ها از بین می روند. هر چقدر هم که بیشتر دشمن بکشید قبل از این که به پایگاه بروید و استراحت کنید، ضریب گرفتن آیتم از دشمنان بالاتر می رود و می توانید مقدار خیلی خیلی بیشتری tech scrap بگیرید. یک نکته بازی که به معنای واقعی چیزی فراتر از شگفت انگیز است و واقعا یادآور سری سولز است، موضوع نوع راهیابی مراحل به هم و ایجاد مبانبرها در بازی است که واقعا مختان گاها سوت می کشد و از این که چقدر بی نظیر مراحل به هم وصل می شوند و از آخرین بخش بازی به اولین بخش آن میان بر می خورد و همه جا به طرزی شگفت انگیز به هم وصل می شوند، واقعا در بازی هنگ می کنید و سازندگان را تحسین خواهید کرد.

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

به زودی و در هفته آینده نقد و بررسی کامل نسخه Complete Edition این بازی زیبا را نیز تقدیم شما خواهم کرد تا هر چه بیشتر با این عنوانی که حتی بیشتر از لردز او فالن در حقش اجحاف شده و جالب است که سازنده شان نیز یکی است، آشنا شوید زیرا این رسالت ماست که شما را از بازی های  فوق العاده ای که شاید به خاطر نمره، خود را از آن ها محروم کنید، آشنا نماییم.

در بسته الحاقی A Walk in the Park  که در نسخه The Surge: Complete Edition به همراه ۳ دی ال سی رایگان قرار گرفته است، یک محیط جدید و خیلی بزرگ که یک شهر بازی زیبا و البته ویران شده است به بازی اضافه شده و چندین دشمن جدید و چندین سلاح و زره جدید و آیتم های جذاب و ۲ باس فایت جدید نیز در بازی قرار داده شده اند که این بسته الحاقی را تبدیل به یک دی ال سی کاملا ارزشمند می کند که البته بهتر است آن را در قالب نسخه کامل بازی بخرید و به صورت جداگانه برای آن ۱۵ دلار ندهید. بازی پر است از رازهای مختلف که درست مانند سری سولز جذابیت دارند و باید آن ها را کشف کنید. The Surge با بهره بردن صحیح و جذاب از المان های پرطرفدار سری Dark Souls و قرار دادن آن ها در لباسی کاملا پیشرفته و دارای بالاترین تکنولوژی ها، توانست تا بعد از انتشار موفق عمل کرده و بازخوردهای خوبی را از سوی طرفداران و منتقدان منابع و مراجع معتبر گیمینگ دنیا دریافت نماید، البته اصلا نه در حد شایستگی اش.

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

باز هم تاکید می کنم ذره ای به متا توجه نکنید و اگر بنده را به عنوان کسی که سال هاست طرفدار دارک سولز است قبول دارید، رتبه این بازی در لیست من را ببینید و بر این اساس کیفیتش را بسنجید، یعنی چهارمین بازی برتر برای طرفداران دارک سولز که باید حتما تجربه کنند.

نهایتا نیز این بازی موفق گردید تا از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای ۷۴/۱۰۰ را کسب کرده تا به این ترتیب تبدیل به یک تجربه موفق (امتیاز ۷۴ امتیاز خوبی است ولی خب این بازی خیلی حقش بیشتر است) برای سازندگان و یک انتخاب عالی برای دوستداران سری Dark Souls و عناوین اصطلاحا Souls-Like گردد. کلا یک تکته خیلی عجیب است. سازنده لردز او فالن هم Deck13 Interactive و CI Games بودند و سازنده این بازی بی نظیر که از لردز او فالن هم پخته تر و برتر است نیز Deck13 Interactive است و هر دو بازی هم با بی مهری مرگبار و شدید منتقدین مواجه شدند و نمی دانم قضیه روابط این سازنده با سایت های بزرگ چیست اما خلاصه خیلی عجیب است رفتار آن ها با عناوین این سازنده. لردز او فالن با متای ۶۸ و Surge با متای ۷۴ تازه در بهترین نسخه. به زودی و در هفته آینده نقد و بررسی کامل نسخه Complete Edition این بازی زیبا را نیز تقدیم شما خواهم کرد تا هر چه بیشتر با این عنوانی که حتی بیشتر از لردز او فالن در حقش اجحاف شده و جالب است که سازنده شان نیز یکی است، آشنا شوید زیرا این رسالت ماست که شما را از بازی های فوق العاده ای که شاید به خاطر نمره، خود را از آن ها محروم کنید، آشنا نماییم. ذره ای شک نکنید که The Surge، جزو برترین عناوین الهام گرفته شده از دارک سولز در دنیاست و در لیست ما از “۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران سری Dark Souls باید تجربه کنند” نیز با شایستگی رتبه چهارم را تصاحب کرده است. باز هم تاکید می کنم ذره ای به متا توجه نکنید و اگر بنده را به عنوان کسی که سال هاست طرفدار دارک سولز است قبول دارید، رتبه این بازی در لیست من را ببینید و بر این اساس کیفیتش را بسنجید، یعنی چهارمین بازی برتر برای طرفداران دارک سولز که باید حتما تجربه کنند.

۳ –  Nioh  

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

Nioh

سازنده:  Team Ninja

ناشر:  Tecmo Koei و Sony Interactive Entertainment

ژانر:  Action RPG

پلتفرم مقصد:  PlayStation 4, Microsoft Windows

سال انتشار:  ۲۰۱۷   

امتیاز متا:  ۸۸/۱۰۰

اگر عناوین ساخته خود استاد میازاکی یعنی بلادبورن و دیمونز سولز را کنار بگذاریم، بازی Nioh قطعا رتبه اول لیست ماست. یعنی شبیه ترین عنوانی که حال و هوای سری دارک سولز را از نظر ساختاری دارد و توسط سازنده ای غیر از خالق دارک سولز ساخته شده است عنوان Nioh است. جالب هم این جاست که با وجود شباهت های کلی Nioh به سری دارک سولز از نظر ساختاری و هاردکور بودن و برخی قوانین دنیای بازی، تفاوت های بسیار زیادی نیز بین آن ها وجود دارد و کلا زمینه و تم Nioh از دارک سولز متفاوت است که این نشان دهنده هنر محض سازندگان Nioh است که معنای دقیق “الهام گرفتن” و نه “تقلید محض” را در بازیشان اعمال کرده اند و ساختار کلی دارک سولز را به ژاپن فئودال و دنیای Oni ها برده اند. در واقع هر کسی که Nioh را تنها یک تقلید کورکورانه از سری Souls بداند، کاملا در اشتباه است، زیرا المان ها و مکانیک های منحصر به فرد Nioh هستند که اصل درخشش بازی بر اساس آن هاست.

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

نی یوه… می یوه یا نمی یوه؟!!

سازندگان در بازی Nioh سعی کرده اند تا در هیچ موردی کاملا مانند سری سولز عمل نکنند و بازیشان شخصیت منحصر به فرد و مجزای خود را در تمام زمینه ها حفظ کند که در این امر کاملا نیز موفق بوده اند. تحت هیچ شرایطی Nioh زیر سایه عنوان دیگری نیست و شخصیتی کاملا مجزا و منحصر به فرد را داراست و اکنون وقتی می خواهیم از شاهکارهای هاردکور صحبت کنیم می توانیم به راحتی نام Nioh را نیز در این لیست قرار دهیم و از آن به عنوان یکی از برترین بازی هایی که نسل هشتم تاکنون به خود دیده است یاد کنیم. اجازه دهید تا ابتدا به بیان اطلاعاتی کلی در مورد این بازی بپردازیم. Nioh عنوانیست که در ژانر Action RPG قرار دارد و توسط Team Ninja ساخته شده و در سال ۲۰۱۷ توسط کمپانی های Tecmo Koei و Sony Interactive Entertainment برای پلتفرم PlayStation 4 منتشر گردیده و البته چند ماه بعد هم نسخه رایانه های شخصی این بازی نیز عرضه شده است. بی شک باید گفت اصلی ترین دلیل درخشش بازی و تبدیل شدن آن به یک شاهکار، گیم پلی بی نقص آن است که فوق العاده عمل می کند.

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

لوسیفر!!

در واقع گیم پلی و مبارزات، ستاره اصلی بازی Nioh هستند که آن را از هر عنوان دیگری متمایز کرده و Nioh را تبدیل به یکی از بهترین عناوین نسل هشتم و سبک اکشن نقش آفرینی می کنند. همان طور که همیشه گفته ایم نباید از این نکته غافل شد که Nioh برای هر بازیبازی مناسب نیست و فقط و فقط و فقط عنونی برای هاردکور گیمرهاست و حتی هاردکورگیمرها که می خواهند آن را تجربه کنند باید در بالاترین سطح دقت و آمادگی و تمرکز خود باشند تا از پس این بازی برآیند. زیرا Nioh حتی از سری عناوین دارک سولز هم سخت تر است و باید خیلی خیلی برای بازی کردن آن اماده باشید و صبر و استقامت داشته باشید. به پایان رساندن Nioh یک گیمر سامورایی می خواهد که خود نیز مانند شخصیت اصلی بازی قدرت ذهنی و استقامت یک سامورایی را داشته باشد! در واقع تنها دوست داران و علاقمندان سری سولز و بلادبورن که این عناوین را به پایان رسانده اند و مشکل خاصی با این بازی ها نداشته اند و علاقمندان سبک نقش افرینی که خواهان تجربه ای مرگبار و سخت هستند باید به سراغ Nioh بروند و حتما هم باید بروند! Nioh جزو بازی هایی است که کاملا جامعه هدف خود را مشخص کرده است و به دنبال جذب حداکثر بازیبازان در دنیا نبوده است بلکه بازیبازان خاصی را هدف گرفته است که برای آن ها بالاترین کیفیت را عرضه کند. این جامعه هدف در بازی Nioh “بازیبازان هارکور” هستند.

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

خیلی بد حمله می کنه این جونور لعنتی.. کلا قیافه این oni ها خیلی ترسناکه..

Nioh با الهام گرفتن درست از المان ها و برخی قوانین ساختاری سری Dark Souls و قرار دادن آن ها در قالب یک بازی کاملا مجزا و دارای شخصیت منحصر به فرد و تغییر فضای غربی بازی به ژاپن فئودال، توانست تا بعد از انتشار نیز موفق عمل کرده و بازخوردهای عالی و بسیار مثبتی را از سوی طرفداران و منتقدان منابع و مراجع معتبر گیمینگ دنیا دریافت نماید. نهایتا نیز این بازی موفق گردید تا از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای عالی ۸۸/۱۰۰ را کسب کرده تا به این ترتیب تبدیل به یک تجربه موفق برای سازندگان و یک انتخاب عالی برای دوستداران سری Dark Souls و عناوین اصطلاحا Souls-Like گردد. بی تردید بازی Nioh، جزو خوش ساخت ترین و جذاب ترین عناوین الهام گرفته شده از سری سولز در دنیا به حساب می آید و در لیست ما از “۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران سری Dark Souls باید تجربه کنند” نیز با شایستگی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. تجربه این بازی برای دوست داران اکشن نقش آفرینی های فانتزی و هاردکور و مخصوصا علاقمندان سری دارک سولز واجب و لازم است.

۲ –  Demon’s Souls   

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

Demon’s Souls

سازنده:  FromSoftware و SIE Japan Studio

ناشر:  Atlus ,Sony ,Bandai Namco

ژانر: Action RPG

پلتفرم مقصد:  Playstation 3

سال انتشار:  ۲۰۰۹

امتیاز متا: ۸۹/۱۰۰  

حکایت Demon’s Souls و دارک سولز مثل پدری است که به فرزندش می گوید “ببین! هر چقدر هم بزرگ بشی و هر کی که بشی بازم بچه منی و من باباتم!” اگر Demon’s Souls نبود قطعا دیگر اکنون این مقاله هم نبود و اصلا دیگر دارک سولزی نبود که آن قدر بزرگ و محبوب باشد که ما بیاییم و برای بازی هایی که شبیه آن هستند و طرفداران دارک سولز باید آن ها را تجربه کنند، مطلبی بنویسیم. اگر Demon’s Souls نبود دیگر اکنون با شاهکارهایی به نام دارک سولز خاطره بازی نمی کردیم و شاید حتی عنوان بی نظیری مثل بلادبورن را که در رتبه اول این لیست است را هم نمی دیدیم. شاید حتی بتوان گفت حق Demon’s Souls هم جایگاه اول این لیست است زیرا در اصل بازی های دارک سولز هستند که شبیه Demon’s Souls بودند! عنوانی که همان ابتدا آمد و به ما گیمرهایی که دیگر بازی سخت از یادمان رفته بود و “نازنازی” شده بودیم گفت “ببین بچه جون من شوخی موخی ندارم! هر چی بازی کردی بذار کنار چون من تعارف ندارم باهات!” وقتی هم که وارد بازی شدیم دیدیم اوضاع از این هم بدتر است. مخصوصا برای آن زمان که اصلا عادت نداشتیم زیرا الان خیلی اوضاع فرق می کند و ما دیگر ۳ دارک سولز و بلادبورن و .. بازی کرده ایم و قلق کلی را می دانیم ولی در آن زمان از این خبرها نبود و فقط مرگ و مرگ و مرگ بود. Demon’s Souls شما را مثل آب خوردن می کشد، خط سلامتی تان را مدام و هر چقدر بخواهد کوتاه می کند، شمشیر شما را می شکند، وادارتان می کند که یک بخش نیم ساعته را ۱۵ بار تکرار کنید تا در نهایت باز هم جور دیگری شما را بکشد؛ هر چه جمع کرده اید را در یک بار مرگ از شما می گیرد و شاید در بار بعدی در ۱۰ قدمی آن داراییتان و در حالی که چشم به آن دارید تا دوباره آن را از روی زمین بردارید شما را بکشد تا از شدت غم و ناراحتی و حرص تا مرز دیوانه شدن بروید؛ اما بازی به همان اندازه که چالش برانگیز و مجازات کننده است، پاداش دهنده نیز هست و به قدری کسب این پاداش ها لذت بخش و جذاب است که می توانید سختی ها را به شوق دریافت پاداش تحمل کنید. بازی Demon’s Souls که در ژانر Action RPG قرار دارد، توسط FromSoftware و SIE Japan Studio ساخته شده و در سال ۲۰۰۹ توسط کمپانی های Atlus ,Sony و Bandai Namco برای پلتفرم پلی استیشن ۳ منتشر گردید.

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

اولین لحظات بازی… جایی که هنوز هیچی نمی دونی… برو مبارز.. قدرتمند باش.. اراده داشته باش… ولی بدون هیچ غلطی نمی تونی بکنی!!

Demon’s Souls یک بازی تاریخ ساز و جریان ساز بود که خیلی چیزها را دوباره به یاد سازندگان انداخت و تابوشکنی کرد. تابویی که بسیار همه گیر شده بود و به طور مداوم به سمت بازی های آسان و بدون چالش و مسخره پیش می رفتیم. Demon’s Souls این تابو را شکست و نام این سری را بر سر زبان ها انداخت و باعث خلق یکی از برترین عناوین و فرنچایزها در تاریخ بازی های رایانه ای گردید، آن هم با یک نقش آفرینی بی نظیر و بی نهایت دشوار. Demon’s Souls با ایجاد یک انقلاب عظیم در سبک اکشن نقش آفرینی و شکستن تابوی بازی های آسان و خط های سلامتی پر شونده و حتی خلق یک زیرشاخه و زیرژانر جدید در دنیای بازی های رایانه ای، توانست تا بعد از انتشار هم موفق عمل کرده و بازخوردهای عالی و بسیار مثبتی را از سوی طرفداران و منتقدان منابع و مراجع معتبر گیمینگ دنیا دریافت نماید. نهایتا نیز این بازی موفق گردید تا از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای عالی ۸۹/۱۰۰ را کسب کند و خود تبدیل به یک مرجع و یک الگو برای ساخت فرنچایزی که امروز در مورد آن مطلب می نویسیم یعنی دارک سولز شود. جالب است که حتی خود کارگردان جوان و کم سابقه این بازی یعنی آقای میازاکی که امروز یک نابغه ساخت بازی های رایانه ای محسوب می شود هم اصلا نمی دانست قرار است Demon’s Souls تاریخ ساز شود و زمینه ساز آغاز یک فرنچایز بزرگ، پرفروش و فوق العاده موفق گردد. بازی بسیاری از موارد حیاتی و کلیدی عناوین نقش آفرینی را در خود داشت اما وقتی آن را بازی می کردید انگار این بازی شبیه به هیچ عنوان دیگری نبود. دلیل اصلی این تفاوت، یک عامل کلیدی و چند عامل فرعی بودند که سبب شده بودند شاهد یک بازی کاملا خاص و منحصر به فرد باشیم. Demon’s Souls یک تفاوت بسیار مهم با دیگر عناوین این سبک داشت و آن جدا از سبک مبارزات و طراحی بسیار خاص دشمنان و باس ها و…. مربوط به درجه سختی بازی بود که آن را بی نهایت دشوار کرده بود و همین درجه سختی عامل اصلی و کلیدی بازی در تفاوت با دیگر عناوین هم سبک بود. در واقع به همین دلیل نیز نام Demon’s Souls بر سر زبان ها افتاد و به عنوان بازی که یکی از سخت ترین عناوین تاریخ است، مطرح شد. آقای میازاکی با ساخت این عنوان ریسک بسیار بزرگی کرده بود که احتمال شکست آن بسیار بالا به نظر می رسید.

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

خیلی کوچول موچول بود خودش، تازه بر و بچ از دور و اطراف هم تیر می زدن بهمون که یه وقت محض احتیاط زنده نمونیم!!

داستان و وقایع بازی Demon’s Souls در سرزمینی به نام Boletaria رخ می دهد؛ سرزمین جادوگران، پادشاهان، شوالیه ها و دزدان. شیاطین حاکمان سرزمین هستند و تنها تعداد محدودی مبارزان ماهر و کاربلد هستند که زنده مانده اند و بر سر روح مردگان مبارزه می کنند. FromSoftware و SIE Japan Studio با کمک یکدیگر یک کابوس اکشن، هک اند اسلش نقش آفرینی خلق کرده اند. بازی که در عین به همراه داشتن المان های اشنای نقش آفرینی، حس و حال کاملا جدیدی دارد و تجربه ای تاریک، خشن و استرس زا را برای شما به همراه دارد و تا بالاترین حد تحمل کسانی که شجاع هستند و توان مقابله با چالش را دارند، می سنجد. همه چیز در این بازی در مورد جمع کردن روح است که به سختی و با شکست دشمنان آن ها را جمع می کنید اما می توانند در یک لحظه و با یک اشتباه تمام بر باد بروند. حس از دست رفتن کلی روح که با زحمت و مشقت فراوان از دشمنان مرگبار بازی جمع کرده اید در یک لحظه، حسی بسیار ناامید کننده است و خشم شما را بر می انگیزد به حدی که می خواهید کنترلر را پرتاب کنید و فریاد بزنید مخصوصا وقتی که تعداد روح ها بالا باشد و مدام حسرت خواهید خورد که چرا زودتر آن ها را خرج نکردم و با خود می گویید این تعداد روح برابر با مثلا ۴ لول بود و این گونه مدام اعصابتان خرد می شود. زمانی که Demon’s Souls را آغاز می کنید احساس می کنید یک نفر بازی را بر روی درجه سختی insane و دیوانه کننده گذاشته است و فراموش کرده تنظیمات درجه سختی و مقداری آسان تر کردن بازی را در آن قرار دهد. دلیل اصلی دشواری و چالش برانگیز بودن بسیار زیاد Demon’s Souls، نه سیل دشمنان گوناگون و وحشی آن است، نه سیستم ارتقای پیچیده و تاکتیکی آن و نه باس فایت های مرگبار آن. اصلی ترین عامل دشواری بسیار زیاد بازی، سیستم ذخیره خودکار یا autosave بازی است. سیستم مبارزات بازی در بالاترین حد ممکن از بالانس و جذابیت قرار دارد و به قدری عالی، تاکتیکی و مبتنی بر دقت و مهارت شما تنظیم شده است که تاکنون در سری عناوین دیگری، چنین سیستم بالانس شده ای را در مبارزات ندیده اید.

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

چقدر سخت بود این بازی… کاش اینو هم ریمستر کنن که اونایی که بازی نکردن ببینن چقدر سخت تره از همه بازی های دارک سولز..

بازی در زمینه گیم پلی، تاکتیک ها، مهارت ها، آیتم های مخفی و المان ها و مکانیک های نقش آفرینی بسیار عمیق عمل می کند و به بهترین و هنرمندانه ترین شکل ممکن شما را در یک فضای تاریک و استرس زا قرار می دهد که دشواری بسیار زیاد بازی  سبب می شود که این استرس بیشتر نیز بروز یابد و شما را بیشتر به چالش بکشد. کلاس شخصیت شما، نحوه ارتقا دادن وی و المان هایی که برای ارتقا انتخاب می کنید، سلاح هایی که آپگرید و یا خریداری می کنید، همه و همه کاملا بر روی استابل و نحوه مبارزات شما تاثیر گذارند و باعث افزودن عمق بسیار بیشتری به مبارزات بازی می شوند. همچنین لذت بازی کردن شما را نیز بسیار افزایش می دهند و از آن مهم تر این که به طرز قابل توجهی ارزش تکرار بازی را بالا می برند. در مورد این بازی باید گفت Demon’s Souls هر چقدر که سخت و بی رحم و نفس گیر است ولی از سمتی دیگر هم به قدری دوست‌داشتنی و جذاب و زیباست که رها کردن آن پس از یکی دو ساعت تجربه بازی کاری بسیار سخت است و مانند یک مریضی بازی‌باز را رها نمی‌کند، یعنی هی درد و رنج می‌کشید و هی برای درد کشیدن بیشتر تشنه می‌شوید زیرا بازی پاداش خوبی در قبال تحمل این درد به شما می‌دهد. پاداشی که اگر کاملا متمرکز نباشید و تمام دقت و توانایی و حرفه‌ای‌گری گیمری خود را به کار نگیرید تبدیل به عذاب و تاوانی سخت خواهد شد که شما را نابود خواهد کرد. البته بازی در خیلی مواقع کاملا هم بدون رحم و مروت نیست و مثلا برخی از باس ها واقعا به حد غیر ممکنی سخت نیستند زیرا که مسیر رسیدن به آنها بی نهایت مرگبار است و همچنین سلاح ها و شمشیرهای بی نظیر و فوق العاده قدرتمندی را نیز می توانید یافته و در اختیار بگیرید. در مورد همه بازی های این لیست می گوییم “فلان بازی یکی از بهترین بازی های الهام گرفته شده از سری دارک سولز است” ولی در مورد Demon’s Souls باید بگوییم که این بازی خودش منبع الهام و دلیل خلق دارک سولز بوده است ولی خب چون انحصاری بود و فقط هم یک نسخه دارد، اندازه دارک سولز مشهور نشد ولی بالاخره نمی شود که کتمان کرد که هر کس ذره ای دارک سولز را دوست دارد باید Demon’s Souls را نیز به عنوان “پدر دارک سولز” تجربه نماید و این شاهکار در لیست ما در جایگاه دوم قرار گرفته است.

۱ – Bloodborne

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

Bloodborne

سازنده: From Software

ناشر: Sony

ژانر: Action RPG

پلتفرم مقصد: PlayStation ۴

سال انتشار: ۲۰۱۵

امتیاز متا: ۹۲/۱۰۰

بالاخره هیچ کس که بهتر از خود سازنده و خالق یک سری نمی تواند عنوانی با همان سبک و سیاق بسازد که دقیقا همان حال و هوا و زیرساخت را داشته باشد. پس قطعا نباید انتظار داشته باشیم که در لیست بهترین بازی های شبیه سری دارک سولز، عنوانی غیر از بازی Bloodborne که خود خالق دارک سولز یعنی استاد میازاکی آن را ساخته است، در رتبه تخست قرار بگیرد. بله… جایگاه نخست لیست ما به شاهکاری به نام Bloodborne تعلق دارد. تا به حال بارها و بارها از این عنوان و بازی های میازاکی نوشته ام اما نمی دانم چطور است که هرچقدر هم در مورد این بازی ها بنویسم و بخوانم باز هم کلی حرف در موردش دارم، مثل خود بازی های میازاکی که شاید وقتی برای پنجم یا ششم دارید آن ها را بازی می کنید تازه چیزهایی را بفهمید که مختان سوت بکشد و بگویید عجب مغزی دارند این سازنده های لعنتی بازی. بازی Bloodborne که در ژانر اکشن نقش آفرینی قرار دارد، توسط فرام سافتور ساخته شده و در سال ۲۰۱۵ توسط کمپانی سونی برای پلتفرم PlayStation 4 منتشر گردید. در خصوص شباهت سری دارک سولز با بلادبورن، جالب اینجاست که با وجود این که بلادبورن کاملا حس و حال و ساختار مستحکم سری دارک سولز را به طرفداران انتقال می دهد، ولی از طرف دیگر کاملا هم مشخص است که میازاکی قصد داشته تا Bloodborne را تبدیل به برندی کاملا مجزا از سری سولز کند و اولین روشی که در راه رسیدن به چنین منظوری پیاده کرده است، طراحی Yharnam و همینطور طراحی دشمنان و باس های بازی است که شبیه به هیچ یک از عناوین سولز نیست و بسیار تاریک تر، زشت تر، کریه تر و مخوف تر هستند. زمانی که بستر وقوع دو بازی و داستان و پیشینه آن‌ها کاملا با هم متفاوت باشند، خیلی سخت است که بخواهیم آن‌ها را کاملا مانند هم فرض کنیم، حتی اگر المان‌های گیم‌پلی بسیار مشابهی هم داشته باشند.

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

آخه اصلا همه چی رو ول کنید.. فقط طراحی هنری همین صحنه رو ببینید… نوع حرکت و بدون باس و رنگش رو ببینید… آدم چی بگه آخه؟ خیلی چاکریم داش هیده!!

همچنین از بسته الحاقی این عنوان با نام The Old Hunters نیز نمی توان گذشت و باید از آن به عنوان یک کامل کننده و بسته الحاقی فوق العاده عالی برای بازی یاد کرد که بازی را مقداری سخت تر نیز کرده بود و برخی از برترین باس های تاریخ بازی های رایانه ای را نیز در آن مشاهده کردیم. Bloodborne با بهره بردن از همان خالق افسانه ای سری دارک سولز یعنی استاد میازاکی، همان طور که انتظار می رفت توانست تا بعد از انتشار موفق عمل کرده و بازخوردهای عالی و بسیار مثبتی را از سوی طرفداران و منتقدان منابع و مراجع معتبر گیمینگ دنیا دریافت نماید. نهایتا نیز این بازی موفق گردید تا از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای عالی ۹۲/۱۰۰ را کسب کرده تا یک انتخاب عالی دیگر و در واقع برترین انتخاب برای دوستداران سری Dark Souls باشد. Bloodborne در کنار غول هایی مانند ویچر ۳ و فال آوت ۴ کاندید برترین بازی سال ۲۰۱۵ نیز شد که شاید اگر تنها عنوان عظیمی مانند ویچر ۳ نبود، بلادبورن بازی سال نیز می شد که واقعا هم شایستگی آن را دارا بود. Bloodborne یکی از بی‎نقص ترین عناوینی است که تاکنون در نسل هشتم منتشر شده است. داستان جذاب و مخوف و غمناک و البته روایتی عالی، شهر مخوف و بی نظیر و مرگبار یارنام که یک مثال از برترین طراحی ها در تاریخ بازی های رایانه ای است، گیم پلی بی نهایت لذتبخش و چالش برانگیز که شدیدا شما را به خود وابسته می کند و شیفته آن می شوید، انواع و اقسام موارد مخفی و سلاح ها و لباس ها و ارتقاها و آیتم های جمع کردنی که شدیدا ارزش تکرار بازی را بالا می برند، صداگذاری و موسیقی های عالی، باس فایت هایی بی نظیر که البته وقتی اسم میازاکی را می آوریم خودش یعنی وجود باس فایت های بی نظیر. هر چه در این بازی هست بی نظیر است و باعث می شود تا بازیباز شدیدا عاشق این عنوان شود. تازه علاوه بر تمامی این موارد که مربوط به کمپین بازی هستند، بخش سیاهچال های بازی نیز وجود دارد که برای خودشان یک عامل جذابیت جدید محسوب می شوند و تجربه آنها و باس های جدیدی که در آن ها می بینیم و انجام آن ها با دوستان و دیگر بازیبازان، سبب می شود تا بلادبورن باز هم بیشتر و بیشتر ارزش پیدا کند.

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

تبلیغ و تریلرش هم از همه بازی ها آخه بهتر بود…

شهر Yharnam نیز یکی از مخوف‌ترین شهرها و محیط‌هایی است که تا به حال بازی‎های رایانه‎ای به خود دیده‌اند و حتی با وجود بارها بازی کردن Bloodborne، به هیج وجه محیط بازی و این شهر برای ما خسته کننده نمی‌شود، چرا که هر بار که آن را تجربه می‌کنیم، باز هم نکته جدیدی برای ما به همراه دارد و زاویه‌ای دیگر از زشتی و سیاهی و تاریکی دنیای خود و البته زیبایی و کیفیت گیم پلی و طراحی خود را برای ما آشکار می‌کند تا هر چه بیشتر به سرنوشت آن بیاندیشیم. طراحی و فضاسازی شهر Yharnam و ایجاد مبانبر های بی نظیر در آن و متصل کردن دنیای بازی به استادانه ترین شکل ممکن و به صورت کاملا هماهنگ، چیزی از خلق یک شاهکار کمتر نیست و Bloodborne را باید جزو Master Piece های این استودیو به حساب آورد. اتمسفر شهر Yharnam به دلیل نوع معماری خاص آن که برگرفته از لندن ویکتوریایی است بسیار تاریک تر و مخوف‌تر از اکثر مناطقی است که تاکنون در دیگر عناوین میازاکی مثل سری سولز مشاهده کرده‌ایم. فضای این شهر مرده به قدری حزن‌انگیز، تاریک، ناامید‌کننده و مرده است که Bloodborne را تبدیل به تاریک‌ترین عنوان میازاکی تاکنون کرده است.

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

چقدر سگ می شد این توی فاز دوم مبارزه.. چقدر وحشتناک و دیوانه وار جمله می کرد… خداوکیلی ازش می ترسیدم وقتی وحشی می شد!!

دشمنان و موجوداتی نیز که در این بازی مشاهده می کنیم بسیار تاریک تر و شوم تر و مخوف تر از سری سولز هستند و به نوعی بازیباز می تواند بدبختی و تاریکی درون آن ها را کاملا لمس کند. همان طور که قبلا نیز اشاره کرده ام “وقتی در حال مبارزه با لودویگ در بسته الحاقی این بازی هستیم که یکی از دشوار ترین باس های تاریخ است، واقعا می توانیم حس کنیم که انگار خود لودویگ نیز که در آن پیکره هیولایی ناموزون و کریه قرار دارد، نمی خواهد آنجا باشد و وقتی چشم او را می بینیم انگار دارد خواهش می کند که او را بکشیم و هر چه زودتر از این بدبختی و سیاهی نجاتش دهیم.” اکنون بسیاری از ما طرفداران و دارندگان پلی استیشن ۴ در دنیا شدیدا منتظر معرفی نسخه دوم بلادبورن هستند و بدون شک وقتی این عنوان معرفی شود مانند بمبی منفجر خواهد شد. تردیدی وجود ندارد که بازی Bloodborne، برترین و واجب ترین بازی برای طرفداران سری دارک سولز در دنیا قلمداد می شود و در لیست ما از “۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران سری Dark Souls باید تجربه کنند” نیز در تنها رتبه ای که شایسته اش است یعنی جایگاه اول قرار می گیرد.

Mohsen bakhtiariOld blacksmithV3S3MIRAlirezaگیمر غمگین

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا
عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا
عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا
عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا
عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا
عناوینی با روح تاریک…| ۱۰ بازی برتر که تمامی طرفداران Dark Souls باید تجربه کنند - گیمفا