نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا
نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا
نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا
نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا

نقد و بررسی بازی God of War؛ خدای جنگ یا خدای نسل هشتم؟!

سعید آقابابایی
۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 09:00
نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا

انتظار، انتظار، روز شماری، تحمل، شایعه، نگرانی…. این کلمات را تک تک کسانی که منتظر رسیدن روز موعود و انتشار بازی God of War بودند از دو سال قبل تا به امروز با تمام وجودشان لمس کردند و لمس کردیم. مدام شنیدیم “فلان جای بازی فلان شده پس شکست می خوره”، “فلان نفر گفته بیسار پس بازیش بد میشه.” هی نگران شدیم که نکند نام این شاهکار جاودانه با یک بازی معمولی و حتی خیلی خوب خراب شود، چون ما فقط شاهکار می خواستیم، مثل همیشه. عادت کرده ایم دیگر. دوست داران پلی استیشن را سونی خیلی بدعادت کرده است و وقتی نام انحصاری بزرگ می آید دیگر به کمتر از شاهکار راضی نیستیم، چون در طول تاریخ بیست و چند ساله پلی استیشن، مدام و مدام و پشت سر هم سونی برایمان شاهکار منتشر کرده است و ما هم دیگر بدعادت و شاید پر رو شده ایم. شاید چیزی مثل قضیه هواداران رئال مادرید و جام باشگاه های اروپا که از بس به قهرمان اروپا شدن عادت کرده اند، حتی طاقت یک بازی بد را هم ندارند و به نوعی پر رو شده اند و با یک بازی بد هم بد و بیراه نثار همه می کنند و این جام را مال خودشان می دانند! همین وضعیت در دنیای گیم برای سونی و طرفدارانش وجود دارد و تا نام بازی انحصاری “AAA” می آید دیگر ما کلا می رویم بالای ۹۰ و شاید با تخفیف بالای ۸۸! مخصوصا اگر که نام این بازی انحصاری God of War باشد که دیگر هیچ! فقط و فقط شاهکار می خواهیم و بس، آن هم وقتی که یک نسل جلو آمده ایم. برای همین ها بود که انتظار کشیدن برای دیدار دوباره با “کریتوس کبیر” خیلی خیلی دشوار بود و البته برخی روزها نگرانی هایش هم وحشتناک. با این که هر یک تریلری که از بازی می دیدیم فقط داشت داد می زد که “عزیزان اصلا نگران نباشید!” ولی بالاخره دست خودمان نبود و تا روزی که نمرات این منتقدان عجیب و غریب این روزها را نمی دیدیم، آرام نمی گرفتیم.

نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا

خدای جنگ یا خدای نسل هشتم؟! | نقد و بررسی بازی God of War

می دانید انتظار و سختی ها و نگرانی هایش چه زمانی تماما از جان آدم بیرون می روند و تبدیل به مصائب شیرین می شوند؟ این زمانیست که وقتی روز موعود فرا می رسد، عنوانی که منتظرش بوده ایم حتی از شگفت انگیز هم شگفت انگیزتر عمل کرده و حتی بزند روی دست شاهکاری بی تکرار به نام ویچر ۳ و آن وقت است که نفسی به راحتی می کشیم و می گوییم خدا را شکر… عینا همین موضوع برای نسخه جدید God of War اتفاق افتاد و وقتی نمرات بازی منتشر شد و پشت سر هم ۱۰۰ و ۱۰۰ و ۹۷ و ۹۵ و .. را می دیدیم، دائما قند در دلمان آب می شد و به سونی و کوری بارلوگ و سانتامونیکا درود می فرستادیم. بله! God of War موفق شد تا امتیاز متای ۹۵ را کسب نماید و در صف برترین بازی های تاریخ قرار بگیرد. امروز قصد داریم تا به بررسی زوایای مختلف و بخش های گوناگون بازی God of War بپردازیم و هر چه بیشتر شما عزیزان را با این شاهکار آشنا کنیم. البته بگویم که این نقد اصلا برای این نیست که تصمیم بگیرید بازی را بخرید یا نه، زیرا که نامی مثل God of War و امتیاز متای ۹۵ دیگر فکر کردن برای خرید نمی خواهد و این بازی جزو عناوینی است که اگر شما پلی استیشن ۴ دارید و این بازی را تجربه نمی کنید، پس چرا اصلا پلی استیشن ۴ خریده اید؟ در هر صورت اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این شاهکار جدید سونی و سانتامونیکا هستید از شما دعوت می کنم تا در ادامه مطلب نقد و بررسی بازی God of War با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا

ایکاروس کیلو چند؟!

در خصوص داستان بازی جدید God of War اصلا و ابدا قصد نداریم تا حتی ذره ای از آن را برای شما عزیزان اسپویل کنیم تا خودتان بتوانید تمام لحظات و اتفاقات بازی را برای اولین بار لمس کنید و خیالتان راحت باشد که می توانید این مطلب را با خاطری آسوده مطالعه نمایید. حتما می دانید که به مانند همه المان های بازی، داستان و زمینه داستانی این نسخه نیز زمین تا اسمان تغییر کرده است و کلا به سرزمین و افسانه های دیگری کوچ کرده است تا حالا شاهد به آتش کشیدن سرزمین های شمالی و اسکاندیناوی و افسانه های نورث و دروازه های والهالا توسط کریتوس کبیر باشیم. بله درست است، God of War از یونان و اسطوره های یونان و خدایان آن، به سرزمین های اسکاندیناوی آمده است و کریتوس بعد از سلاخی یونان و خدایانش به سراغ اسکاندیناوی و اساطیرش آمده است و البته ماموریتی خاص تر در قالب تربیت فرزند نیز دارد. در عنوان جدید God of War بیشترین موضوعی که در مورد داستان بازی به چشم می خورد اضافه شدن بسیار زیاد بار احساسی به داستان است که تاکنون حتی ذره ای از این احساس را در عناوین قبلی سری مشاهده نکرده ایم و نگاه از این زاویه جدید با بار احساسی بیشتر در عنوان جدید خدای جنگ، موضوعی بسیار جذاب و قابل تحسین است که سازندگان به خوبی آن را در دل خشم و خشونت کریتوس حل کرده اند. مطمئن هستم که شما نیز مانند خیلی از طرفداران دیگر این سری محبوب، دیگر نمی خواستید شاهد داستانی مربوط به خدایان یونان و کوه المپ و تایتان ها باشید که تا به حال در ۶ بازی با آن ها دست و پنجه نرم کرده ایم و این موضوع کاملا از بازخوردهای بازی Ascension مشخص و مبرهن بود که این سری تغییر فضا می خواهد، آن هم وقتی یک نسل به جلو آمده است پس تغییر فضای عمیقی هم می خواهد. کاملا واضح است که کوری بارلوگ و تیم هنرمندش نیز کاملا به این موضوع واقف بوده اند و این تغییر فضای عمیق را با تغییر سرزمین بازی از یونان باستان و کوه های المپ، به سمت اساطیر و افسانه های اسکاندیناوی در بازی اعمال کرده اند تا فضا کاملا برای یک افسانه سازی جدید و خلق یک ۳ گانه شاهکار دیگر فراهم گردد.

نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا

ما هیچ.. ما نگاه… قیمت در ایران: ارزان ترین فروشگاه کنسول و بازی در ایران ما هستیم: این باندل رو میدیم ۷۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ میلیون تومان. ولی نخرید تا متعادل شه!!

این تغییرات گسترده و عمیق داستان بازی یکی از مهم ترین نکاتی است که در بازی اعمال شده است و باید اعلام کنم که همین موضوع، یکی از بزرگترین نقاط قوت بازی جدید نیز هست و داستان و ماجراجویی جدید کریتوس در سرزمین های شمالی همه چیز دارد، از عشق و احساس تا پدر بودن و خشم و جنون همیشگی کریتوس. جالب اینجاست که وقتی بازی را آغاز می کنید و مقداری در آن پیشروی می کنید کاملا در می یابید که جدا از فضا و داستان و سرزمین بازی، اصلی ترین چیزی که در بازی تغییر کرده است شخصیت خود کریتوس و جهان بینی اوست که بسیار پخته تر شده و بهبود یافته است و دلیل این هم چیزی نیست جز داشتن یک فرزند که پدرش را قهرمان خود می بیند و از هر کاری که او انجام می دهد درس می گیرد و همان را درست می داند. در واقع کریتوس خوب می داند که اکنون او یک کتاب آموزش زندگی برای فرزندش است و از قدیم گفته اند که شاید شرورترین و بدترین آدم های دنیا هم وقتی صاحب فرزند می شوند، در جلوی فرزندشان سعی می کنند بهترین باشند و در کنار فرزندشان خیلی از مسائل را رعایت می کنند که این موضوع کاملا در بازی جدید God of War در مورد کریتوس واضح است. کسی که داغ کشتن دختر و همسرش او را دیوانه و مجنون کرد و تبدیل به یک ماشین سلاخی خدایان شد، حالا با داشتن فرزند پسری که کاملا خود را در وی می بیند، هرگز نمی خواهد که فرصت دوباره ای که به دست آورده را از دست بدهد و می خواهد که فرزندی خوب و درستکار را در کنار یک جنگجوی قدرتمند بودن، تربیت نماید. در واقع در این عنوان ما جنبه ای دیگر از شخصیت کریتوس را شاهد هستیم، جنبه ای که هرگز آن را ندیده بودیم و نمی داسنتیم که کریتوس می تواند چنین فردی نیز باشد. در واقع در این بازی جدا از خشم و جنون و مرگ و رنج، ما شخصیت پدرانه کریتوس را به تماشا می نشینیم که بسیار جذاب است.

نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا

کریتوس حالا دیگر خیلی تغییر کرده است و تک تک رفتارهایش را در بازی بر اساس این که چه تاثیری روی پسرش می گذارد انجام می دهد و خیلی بیشتر از خودش به فکر فرزندش است و حتی در بازی چند باری می بینیم که گاها کریتوس خشم خود را در مقابل فرزندش کنترل می کند و بیش از آن که به فکر خود باشد به فکر پسرش است.

جذاب از این نظر که در طول بازی ما مدام کریتوس را با گذشته اش مقایسه می کنیم و با شخصیتی که از او می شناختیم، تک تک تصمیماتش را می سنجیم و دیدن تغییر شخصیتی وی به خاطر فرزندش و البته به خاطر با تجربه تر شدنش موضوعی است که بسیار بسیار جذاب و جدید بوده و برای ما جالب است که با زاویه ای دیگر از شخصیت مردی که می شناختیم روبرو می شویم. “کریتوسی که که از یک موجود فانی تبدیل به یک خدا شد و تک تک خدایان و حتی تایتان های عظیم الجثه و افسانه ای را سلاخی کرد. مردی که تا ابد کابوس کشتن زن و دخترش را با خود حمل می کند. مردی که برادر خود هرکول افسانه ای و مادر خود را می کشد. پدر خود یعنی خدای خدایان زئوس را سلاخی می کند، خدای جنگ را جنگاوری می آموزد، چشمهای پوسایدون را با انگشت کور می کند و سر هلیوس را با دست از جا می کند. مردی که کرونوس غول پیکر و عظیم را به زانو در می آورد و وی را نابود می کند. مردی که خیانت مادر زمین یعنی گایا را نیز تاب نمی آورد و دست او را قطع می کند و وی را از بلندای کوه های المپ به سقوط نابودی روانه می کند. مردی که به دل جهنم می رود و دنیای زیر زمین و جهنم را برای صاحب آن یعنی هیدیس که خودش خدای جهنم و دنیای زیرزمینی است و روح های مردگان را می گیرد، تبدیل به جهنم می کند و خدای مرگ را به کام مرگ می فرستد، حالا دیگر خیلی تغییر کرده است” و تک تک رفتارهایش را در بازی بر اساس این که چه تاثیری روی پسرش می گذارد انجام می دهد و خیلی بیشتر از خودش به فکر فرزندش است و حتی در بازی جدید چند باری می بینیم که گاها کریتوس خشم خود را در مقابل فرزندش کنترل می کند و بیش از آن که به فکر خود باشد به فکر پسرش است.

نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا

در طول بازی ما مدام کریتوس را با گذشته اش مقایسه می کنیم و با شخصیتی که از او می شناختیم تک تک تصمیماتش را می سنجیم و دیدن تغییر شخصیتی وی به خاطر فرزندش و البته به خاطر با تجربه تر شدنش، موضوعی است که بسیار بسیار جذاب و جالب و جدید است که با زاویه ای دیگر از شخصیت مردی که می شناختیم روبرو می شویم.

رابطه بین کریتوس و فرزندش در عنوان God of War یکی از برترین روابطی است که تاکنون بین دو شخصیت در تاریخ بازی های رایانه ای دیده ایم و این طور بگویم که حتی “تک تک” دیالوگ ها و کلماتی که در بازی از زبان این دو نفر می شنوید کاملا حساب شده است و همین کلمات و دیالوگ ها در طول بازی آرام آرام شخصیت تقریبا جدید کریتوس و فرزندش را برای ما آشکار می سازد و شاهد یک رابطه پدر و پسری فوق العاده عمیق و واقعی در این شاهکار هستیم که به خوبی داستان بازی را شکل می دهد. شاید باید گفت شبیه به نوع رابطه ای که در لست او آس بین جوئل و الی دیده بودیم، منتها از نوع جنگجویانه و خشن ترش و بهتر بگویم از نوع “کریتوسی اش!” حتما می دانید که فرزند کریتوس در این بازی Atreus نام دارد و وی پسر کریتوس و زنی است که نمی شناسیم. همچنین در طول روند بازی شاهد شخصیت هایی دیگر نیز هستیم که با پیشروی در بازی تعدادشان بیشتر می شود و خیلی از آنها شدیدا در داستان بازی تاثیرگذار و مهم هستند و حتی در رابطه بین کریتوس و پسرش نیز تاثیرگذارند که دیگر بیشتر نمی خواهم این موضوع را بشکافم و بهتر است که خودتان در بازی شاهد این موارد باشید.

نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا

راستش را بخواهید از این بابت به شخصه مقداری نگرانی داشتم که نکند این سلاح جدید جذابیت زنجبرهای همیشگی کریتوس را نداشته باشد ولی خوشبختانه با تجربه این شاهکار تمام نگرانی ام از این بابت به مانند هر نگرانی دیگری که در مورد این بازی داشتم از بین رفت و باید بگویم به حدی عاشق این تبر مرگبار و مخوف کریتوس می شوید که کلا یادتان می رود که قبلا سلاح های زنجیری داشته ایم و به حدی مبارزات حماسی و صحنه های عظیم و سلاخی های بی نظیری با این تبر انجام می شود که از همین الان باید نام آن را در زمره برترین سلاح ها در تاریخ بازی های رایانه ای به مانند Blade of Chaos قرار دهیم.

کریتوس در بازی با شخصیت های مختلفی تعامل دارد و همین تعاملات و روابط در سایه این که کریتوس مدام به فکر این است که چه تاثیری بر روی پسرش دارند، داستان بسیار عمیق تری را نسبت به قبل و شخصیت یک بعدی و تمام خشن و بی فکر و مجنون کریتوس رقم می زند. این شخصیت ها گاها دوست و برخی دشمن ما هستند و کریتوس مدام سعی بر این دارد که تعادل رفتاری خود را بین فرزندش و دیگر شخصیت ها حفظ کند و جز در مبارزات با هیولاها، آن وجهه مجنون و آن ماشین سلاخی را نشان فرزندش ندهد. در مجموع باید گفت که سازندگان و نویسندگان باز هم در زمینه داستان و شخصیت پردازی شگفت انگیز کار کرده اند و به خوبی زاویه ای دیگر از شخصیت مرگبار و خشن کریتوس را که همواره به یک شکل او را می شناختیم برای ما به نمایش در آورده اند و این تغییر را هم بدون دلیل و بیهوده به خورد ما نمی دهند و برایش دلیل دارند که چطور و چرا کریتوس این تغییرات را به خودش دیده است و این دلیل هم وجود فرزند وی در بازی است که می توانم بگویم حتی از خود کریتوس هم در بازی مهم تر است و به نظر می رسد که سازندگان بازی نقشه های زیادی را برای کریتوس و پسرش در آینده در سر دارند و شاهد ماجراجویی های جذابی از آن ها خواهیم بود. God of War در زمینه عمق داستان و جذابیت روایت و شخصیت پردازی از یک فیلم سینمایی با داستانی بی نظیر هم فوق العاده تر است و در سطح برترین عناوین از این لحاظ قرار می گیرد.

نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا

داستان و ماجراجویی جدید کریتوس در سرزمین های شمالی همه چیز دارد، از عشق و احساس تا پدر بودن و خشم و جنون همیشگی کریتوس. اصلی ترین چیزی که در بازی تغییر کرده است شخصیت خود کریتوس و جهان بینی اوست که بسیار پخته تر شده و بهبود یافته است و دلیل این هم چیزی نیست جز داشتن یک فرزند که پدرش را قهرمان خود می بیند و از هر کاری که او انجام می دهد درس می گیرد و همان را درست می داند. کریتوس خوب می داند که اکنون او یک کتاب آموزش زندگی برای فرزندش است و شاید شرورترین و بدترین آدم های دنیا هم وقتی صاحب فرزند می شوند و یا در جلوی فرزندشان، سعی می کنند بهترین باشند و در کنار فرزندشان خیلی از مسائل را رعایت می کنند که این موضوع کاملا در بازی جدید God of War در مورد کریتوس واضح است.

می رسیم به بخش گرافیکی و جلوه های بصری بازی. در یک کلام باید به کوری بارلوگ و دوستان طراحش در سانتامونیکا تبریک گفت که موفق شده اند تا سر حد ممکن از بالاترین توان گرافیکی کنسول استفاده کنند و عنوانی را تحویل دهند زیبا، با ثبات، شگفت انگیز، پولیش شده و چشم نواز که جای هیچ گونه گله و شکایت حتی کوچکی را نیز باقی نمی گذارد. بخش گرافیکی عنوان God of War جزو قسمت هایی است که کیفیت فوق العاده ای دارد و یکی از برگ های برنده این بازی قلمداد می گردد و به وضوح مشخص است که سازندگان در طول دوره ۵ ساله ساخت بازی، وقت و تمرکز زیادی را بر روی کیفیت ظاهری بازی گذاشته اند، هر چند که واقعا باید گفت این موضوع در مورد تک تک المان های این عنوان نیز صادق است. در راستای تغییرات همه جانبه در بازی و تغییر زاویه دوربین و … بخش بصری بازی نیز نسبت به قبل دچار تغییرات عظیمی شده است و گرافیک بازی در این نسخه بسیار واقع گرایانه تر از عناوین قبلی است که حالتی کارتونی مانند داشتند و اکنون با گرافیکی بسیار جدی تر و صحنه های نزدیک تر و نبرهای حماسی تر، به سرزمین های شمالی و اسکاندیناوی که مقر و قلمرو وایکینگ ها بوده است آمده ایم تا ماجراجویی جدیدی را با خدای جنگ آغاز نماییم.

نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا

کسی که داغ کشتن دختر و همسرش او را دیوانه و محنون کرد و تبدیل به یک ماشین سلاخی خدایان شد، حالا با داشتن فرزند پسری که کاملا خود را در وی می بیند، هرگز نمی خواهد که فرصت دوباره ای که به دست آورده را از دست بدهد

در طول چندین ساعتی که تاکنون به تجربه این شاهکار مشغول بوده ام شاهد عنوانی کاملا با ثبات، روان و مستحکم از لحاظ گرافیک فنی بوده و هرگز تاکنون حتی یک بار شاهد وجود مواردی مثل باگ و مشکلات گرافیک فنی مثل افت فریم و مواردی از این دست نبوده ام. بازی از لحاظ کیفیت طراحی تکسچرها، چه از نماهای دور و چه نزدیک فوق العاده عمل می کند و شاهد مواردی مثل دیر لود شدن تکسچرها و … نیز در بازی نیستیم تا با واقع گرایی هر چه بیشتری به سلاخی هیولاها و تربیت فرزند خدای جنگ مشغول شوید و نگران پیکسل های واضح یا لود نشده زمینی که دارید روی آن دشمن را قلع و قمع می کنید نباشید! دیگر تکنیک ها و افکت های بصری از قبیل سایه زنی ها و عمق دید مناظر و مواردی از این دست نیز به بهترین شکل در دل گرافیک بازی اعمال شده اند تا هر چه بیشتر شما را غرق در دنیای بی نظیر God of War کنند. نورپردازی در بازی بسیار حرفه ای و باکیفیت است و نورپردازی داینامیک بازی در تک تک صحنه های آن کاملا خیره کننده و واقعی بوده و نقش بسیار مهمی در هر چه زیباتر کردن دنیای بازی و تک تک محیط  ها و مراحل آن در حین ماجراجویی شما با کریتوس کبیر دارد.

نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا

از همان دقیقه نخست و اولین لحظاتی که  بازی آغاز می شود، کیفیت بصری God of War بازیباز را شگفت زده می کند و هر چقدر که جلوتر می روید مدام با خود می گویید چقدر این دنیا زیبا و فانتزی و جذاب طراحی شده است  و از آن مهم تر تنوع مناطق مختلف این دنیاست که در آن از محیط های سرد و یخ زده سرزمین های شمالی و اسکاندیناوی گرفته تا مناطق جنگلی و سرسبزتر و رودخانه ها و مناطق کوهستانی و غارها و.. همه همه به بهترین شکل و ترتیب ممکن در کنار هم قرار گرفته اند تا حتی لحظه ای هم از قدم زدن و ماجراجویی در دنیای بازی خسته و دلزده نشوید.

God of War از لحاظ طراحی و کارگردانی هنری نیز عنوانی بسیار تحسین شده است و در مورد بخش هنری و طراحی دنیا و مراحل و شخصیت ها و موجودات این بازی به راحتی و به جرات می توان واژه  “خارق العاده” را به کار برد و این کلمه دقیقا بیانگر کیفیت گرافیک هنری عنوان God of War است. کارگردانی سکانس های بازی از لحاظ هنری فوق العاده است و زوایای دوربین ها در هنگام صحنه ها و سکانس های مختلف بازی به قدری عالی انتخاب شده است که هیجان بازی را چند برابر بیشتر کرده و جذابیت مضاعفی را به رگ های بازیباز ترریق می نماید که این نتیجه انتخاب عالی زوایای دوربین ها و کارگردانی هنری بی نقص سکانس های بازی است. محیط ها و مراحل و به طور کلی دنیای بازی به قدری زیبا و عالی خلق شده اند که نفس هر بازیباز و بیننده ای را در سینه حبس می  کنند. دنیای بازی کاملا بر اساس افسانه های شمالی و مناطق اسکاندیناوی خلق شده و باید گفت سازندگان و طراحان بازی در این زمینه شاهکار کرده اند و شاهد محیط هایی خارق العاده از لحاظ طراحی هنری در بازی هستیم. از همان دقیقه نخست و اولین لحظاتی که  بازی آغاز می شود، کیفیت بصری God of War بازیباز را شگفت زده می کند و هر چقدر که جلوتر می روید مدام با خود می گویید چقدر این دنیا زیبا و فانتزی و جذاب طراحی شده است  و از آن مهم تر نیز تنوع مناطق مختلف این دنیاست که در آن از محیط های سرد و یخ زده سرزمین های شمالی و اسکاندیناوی گرفته تا مناطق جنگلی و سرسبزتر و رودخانه ها و مناطق کوهستانی و غارها و.. همه همه به بهترین شکل و ترتیب ممکن در کنار هم قرار گرفته اند تا حتی لحظه ای هم از قدم زدن و ماجراجویی در دنیای بازی خسته و دلزده نشوید.

نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا

برف ها به حدی واقعی هستند که باید با دستکش و کلاه بازی کنید و حتی ممکن است جورابتان خیس شود!!

طراحی مناطق بازی و سرزمین های شمالی و گاها یخ زده و کوهستانی اسکاندیناوی، همان طور که قبلا نیز خدمت شما عرض کرده بودم و در تریلرهای بازی نیز مشخص بود، بسیار عالی و منطبق با فضا و تم داستانی و جدید بازی انجام شده است و حالا با تجربه بازی باید بگویم که موضوع از آن چیزی که فکر می کنید نیز فراتر است و تا وقتی خودتان به دل دنیای بازی سفر نکنید و زیبایی محیط و دنیا و مراحل این شاهکار را به چشم خود مشاهده نکنید، نمی توانید عمق هنری که در دل طراحی های این بازی به کار رفته است را لمس نمایید. این دنیای چشم نواز و طراحی های بی نقصش، با انواع و اقسام هیولاها و دشمنان فوق العاده مخوف و موجودات عظیم الجثه با طراحی هایی تحسین برانگیز و شخصیت های متنوع و جذاب از نظر ظاهری (علاوه بر عمق شخصیت پردازی) پر شده است تا شاهد یک دنیای زیبا ولی خالی نباشیم و محتویات این دنیا نیز مانند خود آن در بالاترین سطح از کیفیت بصری و طراحی قرار داشته باشند. علاوه بر تنوع بسیار بالا در طراحی هیولاها و انواع دشمنان مختلف، نکته مهم تر اینجاست که این تنوع فقط بر اساس تکیه بر خلق تعدادی هیولای مختلف و متفاوت از هم نبوده است و وقتی به موجودات و شخصیت های بازی دقت می کنید مشاهده می کنید که تا چه حد مرگباری به تک تک جرییات نیز در خلق آنها دقت شده است و دقت در خلق ریزترین جزییات آن ها نیز بیداد می کند تا علاوه بر تنوع از نظر تعداد، از نظر کیفیت طراحی و خلق هر موجود و شخصیت بازی نیز بالاترین سطح را به عنوان یک بازی نسل هشتمی شاهد باشیم. در نهایت و در مورد جلوه های بصری بازی باید گفت شاهد عنوانی هستیم که از منظر بصری (فنی و هنری) و خلق دنیایی زیبا و طراحی و کارگردانی هنری در بالاترین سطح قرار دارد. استودیو SIE Santa Monica در قالب کوری بارلوگ نابغه و تیم توانمندش، با God of War یکی از زیباترین و تماشایی ترین جلوه های بصری در نسل هشتم را خلق کرده و بدون هیچ شکی شاهد یکی از قدرتمندترین جلوه های بصری و طراحی هنری در نسل هشتم هستیم که قدرت کنسول پلی استیشن را با کیفیت هر چه تمام تر به رخ می کشد.

نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا

اصلا و ابدا نگران خشم و جنون و بی اعصابی کریتوس در مواجهه با هیولاها نباشید. دقیقا همون دیوانه ایه که قبلا بود!!

گیم پلی و المان های مختلف آن، بخشی است که بیشترین و اساسی ترین تعییرات را در بازی جدید God of War به خود دیده است و به طور کلی در این عنوان تمامی سیستم مبارزات قبلی بازی و سلاح کریتوس و دوربین بازی و المان های گیم پلی مثل QTE دستخوش تغییرات عظیم شده و بهتر است بگوییم کلا تغییر کرده است و در واقع تنها خشونت و سلاخی هیولاها به دست کریتوس است که از بازی های قبلی به این عنوان آمده است که البته اصل موضوع این فرنچایز نیز همین است و به دلیل همین حس مبارزات است که در نهایت می گوییم با وجود تمام این تغییرات عظیم، God of War به ریشه هایش وفادار مانده است و باز هم شاهد یک ” God of War” محض هستیم، منتها در لباسی جدید و نسل هشتمی که اتفاقا بدجوری هم به آن نیاز داشت. بگذارید ابتدا باز گردیم به یک موضوع که قبلا نیز به کرات مطرح کرده بودیم ولی حالا دیگر جوابش را می دانیم و حالا که جواب را داریم همه چیز منطقی تر و صحیح تر به نظر می رسد. پس بد نیست دوباره نگاهی گذار به این مسئله داشته باشیم تا بعد از آن تمام زیر و بم گیم پلی بازی را برای شما بشکافیم. سوال خیلی مهمی که از قبل انتشار بازی بسیاری آن را می پرسیدند این بود که  آیا این سطح از تغییرات برای عنوانی که میزان سنجش ژانر هک اند اسلش بوده جواب خواهند داد یا خیر که اکنون و بعد از انتشار بازی می بینیم که نه تنها جواب داده اند بلکه مشخص شده که بازی شدیدا به این تغییرات هم نیاز داشته است و اتفاقا منتقدها و بازیبازان هم همین را می خواسته اند.

نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا

در گیم پلی بازی گاها و در برخی مواقع شاهد هستیم که سیستمی مثل دارک سولز بسیار خوب جواب می دهد و آن هم “ضربه زدن، عقب رفتن یا دفاع کردن ضربه دشمن و دوباره ضربه زدن” است که به دلیل نوع دوربین و مبارزات بازی و سپر کریتوس گاها بسیار به کار می آیند.

در واقع مشخص گردید که این تغییرات نه تنها برای  God of War لازم بوده، بلکه “حیاتی” هم هستند و نمرات بازی نشان می دهد که اصلا منتقدان چیزی غیر از این نمی خواسته اند و تصور کنید اگر سازندگان می آمدند و حتی یک بازی با کیفیت نسخه سوم هم با همان سبک و سیاق و نوع گرافیکی عرضه می کردند منتقدان چه بر سر بازی می آوردند، زیرا مشخص بود که اگر سازندگان بازی با یک نسل جلو آمدن، باز هم تغییرات بنیادی را در این نسخه ایجاد نمی کردند قطعا منتقدان و خیلی از بازیبازان این موضوع را بر نمی تابیدند و برای صنعت بازی قابل هضم نبود که چطور یک بازی که دارد بعد از چندین سال از گذشت نسخه قبلی خود عرضه می شود و یک نسل بالاتر آمده است، هیچ تغییری نسبت به قبل نکرده باشد. البته مثال بارز این موضوع را هم تازه در همان نسل هفتم و بدون یک نسل جلو آمدن، با عنوان God of War Ascension دیده بودیم که ضعیف ترین بازخوردها را بین تمامی ۵ عنوان دیگر سری دریافت نمود در حالی که به واقع از لحاظ کیفیت گیم پلی و … تفاوت خیلی خیلی زیادی با عنوان چند سال قبلش یعنی ۳ God of War که به عنوان برترین بازی هک اند اسلش تاریخ شناخته می شود، نداشت  زیرا پیشرفت خاصی نسبت به عنوان قبلی خود نداشت. به همین دلیل هم بود که سازندگان توانمند بازی و در راس آنها کوری بارلوگ و البته سران سونی، خوب می دانستند که بایستی که در بازی تغییراتی بنیادی رخ دهد اما به ریشه های سری هم پایبند بمانند. بعد از گرفتن جواب مثبت در مورد اعمال این تغییرات بنیادی در بازی از سوی سازندگان، بهتر است تا به سراغ جزییات این تغییرات برویم و یکی یکی آنها را با شما برشماریم و تاثیر آنها را در گیم پلی شرح دهیم.

نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا

کریتوسی که کلا می گفت فقط خودم و هیچ کس حتی ذره ای برایش مهم نبود حالا در هر کوچکترین خطری ناخودآگاه خودش را جلوی پسرش می گیرد تا سپر بلایش باشد.

اولین و واضح ترین تغییری که در همان تریلر اول بازی و اولین لحظات آن متوجهش شده بودیم ظاهر کریتوس محبوب و دوست داشتنی مان است که در این عنوان  ظاهرش بسیار متفاوت تر از قبل شده است و کاملا مشخص است که سنش کلی بالارفته است و اکنون محاسن بلندی دارد و خلاصه قیافه اش طوری شده است که خیلی راحت تر بتوانیم خدای جنگ را در قامت یک پدر و یک معلم نظاره گر باشیم. برای اولین بار در گیم پلی عناوین این سری، همراهی نیز در بازی داریم که حتما می دانید آترئوس پسر کریتوس است و باید حواسمان به او نیز باشد و البته وی نیز به پدرش کمک خواهد کرد تا تعلیم ببیند و زمانی مثل کریتوس یک جنگاور بی نظیر شود و شاید روزی در نسخه ای از این سری شاهد حضور Atreus به عنوان نقش اصلی باشیم. بر خلاف عناوین قبلی این فرنچایز، بازی جدید  God of War ماهیتی “نیمه جهان آزاد” دارد و از حالت کاملا خطی عناوین قبلی فاصله گرفته است و خیلی بیشتر از قبل قابلیت گشت و گذار در محیط  و تعامل با شخصیت ها و انجام برخی فعالیت های جانبی در بازی را داریم که وجود این المان های “نسبتا نقش آفرینی” باعث جذاب تر شدن بازی شده اند و از آن مهم تر این که نقش بزرگی در بخشیدن عمق بیشتر به گیم پلی این نسخه ایفا می کنند. البته توجه داشته باشید که این عنوان هرگز مانند یک بازی اکشن نقش آفرینی و جهان آزاد نیست ولی به هر شکل مانند بازی های قبلی هم کاملا خطی و بدون هیچ قابلیت گشت و گذار و .. نیست و شما را در پیشبرد مسیر آزادتر می گذارد و با انجام بیشتر هر یک از کارهای مختلف در بازی، در آن زمینه و شاخه پیشرفت خواهید کرد.

نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا

 طعم نبرد و کمبوهای بی نظیر با این تبر و سپر فوق العاده کریتوس هرگز از یاد شما نخواهد رفت

در واقع باید گفت مانند این است که تعدادی المان های نقش آفرینی به بازی افزوده شده و این موضوع حتی بر روی زمان گیم پلی بازی نیز تاثیر گذاشته است و شما می توانید این بازی را بسته به نوع بازی کردنتان و مقدار گشت و گذار در دنیای بازی و انجام برخی فعالیت ها، بین حدود ۱۹ ساعت تا چیزی حتی نزدیک به ۳۰ ساعت به پایان برسانید که قطعا می دانم برای من این رقم می رود بالای ۳۰ ساعت و آن قدر دنیای بازی می چرخم و عکس می گیرم و کیف می کنم که اصلا وقتی در حال بازی کردن آن بودم دلم نمی خواست تمام شود و گذر زمان را نیز حس نمی کردم. فضای بازی و دنیایی که گیم پلی در آن اعمال می شود به طور کامل عوض شده است و کریتوس از یونان و مقر خدایان و تایتان ها و کوه المپ، به سزمین های اسکاندیناوی و نبرد با موجودات اساطیری آن رفته و به جای خراب کردن مقرخدایان یونان در کوه المپ به سراغ لرزاندن پایه های دروازه والهالا آمده است تا این سمت دنیا نیز طعم نبرد با خدای جنگ را بچشند و کریتوس به نوعی به خدای جنگ افسانه های شمالی نیز تبدیل گردد! زاویه دید و دوربین بازی کاملا تغییر کرده و دیگر آن حالت تقریبا از بالا به پایین و نیمه ایزومتریک بازی های قبلی سری که کریتوس را در یک محیط تقریبا از بالا نشان می داد و دشمنان دور تا دور او جمع می شدند و او در تمام جهات آزادانه با آنالوگ ها غلت می زد و به دشمنان ضربه وارد می کرد را در بازی شاهد نیستیم و دوربین به سان یک بازی اکشن یا شوتر سوم شخص به پشت کریتوس آمده است و نماها و مبارزات بازی را بسیار نزدیک تر کرده است و به طور کلی اکنون باید بگوییم که کاملا شاهد یک بازی اکشن سوم شخص هستیم.

نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا

در بازی شما انواع و اقسام نبردهای مختلف را با تنوع بی نظیری از موجودات و دشمنان و هیولاها دارید

دیگر تغییر عظیم بازی مربوط به سلاح کریتوس است که دیگر شاهد سلاح های زنجیری و فوق محبوب Blade of Chaos نیستیم و سلاح اصلی وی در این بازی نیز یک تبر افسانه ای است. راستش را بخواهید از این بابت به شخصه مقداری نگرانی داشتم که نکند این سلاح جدید جذابیت زنجبرهای همیشگی کریتوس را نداشته باشد ولی خوشبختانه با تجربه این شاهکار تمام نگرانی ام از این بابت به مانند هر نگرانی دیگری که در مورد این بازی داشتم از بین رفت و باید بگویم به حدی عاشق این تبر مرگبار و مخوف کریتوس می شوید که کلا یادتان می رود که قبلا سلاح های زنجیری داشته ایم و به حدی مبارزات حماسی و صحنه های عظیم و سلاخی های بی نظیری با این تبر انجام می شود که از همین الان باید نام آن را در زمره برترین سلاح ها در تاریخ بازی های رایانه ای به مانند Blade of Chaos قرار دهیم.  طعم نبرد و کمبوهای بی نظیر با این تبر و سپر فوق العاده کریتوس هرگز از یاد شما نخواهد رفت و به مانند همان سلاح های زنجیری برایتان جاودانه خواهد گردید. نکته مهم در مورد سلاح جدید کریتوس همان طور که قبلا هم خدمت شما عرض کرده بودم این است که “حالتی مثل گرز خدای رعد یا “ثور” دارد زیرا هر وقت که کریتوس آن را پرت می کند مجددا به دست خودش باز می گردد و با همین روش سازندگان کمبوها و حملات بی نظیری را خلق کرده اند که دیدن آن ها در بازی و در دل نبردهای خونین آن، فوق العاده لذتبخش و هیجان انگیز است.”

نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا

همیشه که نباید چیزی گفت…

مبارزات بازی در نسخه جدید بر پایه کمبوهای فوق العاده و نبردهای حماسی و عظیم با تمام کننده های مثل همیشه مرگبار و خونین همراه با قطع عضو … است و زمانی طول می کشد تا کاملا قلق مبارزات دستتان بیاید و و بتوانید زنجیره های جذابی از کمبوها را خلق نمایید. سرعت مبارزات قاعدتا با توجه به نزدیک تر شدن دوربین به شخصیت نسبت به قبل پایین آمده است زیرا می دانید که هر چقدر دوربین از شخصیت دورتر برود انگار سرعت بیشتر می شود و به همین دلیل است که مثلا در بازی های هواپیمایی و یا وقتی که یک ماشین را در بازی می رانید، وقتی توربو می زنید، ماشین و وسیله نقلیه از دوربین دور تر می شود و جلوتر می رود تا حس سرعت گرفتن را بیشتر به شما منتقل نماید و در بازی جدید God of War نیز شاهد چنین موضوعی هستیم و البته باید گفت که به طور کلی زاویه سوم شخص و دوربین پشت شانه، مبارزات کندتری نسبت به عنوانی با دهانه دوربین بازتر و ایزومتریک دارد. با این وجود نکته اصلی مبارزات اینجاست که با وجود این تغییرات و حتی کم شدن سرعت نبردها، اصلا کیفیت و حماسی بودن آن ها کم نشده است و حتی به سبب صحنه های نزدیک تر و دیدن خشونت واضح تر در نبردها، وزن مبارزات بیشتر نیز شده است و دیدن خشونت کریتوس از نماهای نزدیک تر بسیار جذاب تر و حماسی تر از کار در آمده است. در واقع باید گفت ماجراجویی و هیولاکشی به همراه کریتوس، این بار سبک و سیاقی متفاوت دارد و المان هایی کاملا جدید که از نظر من کاملا برای این عنوان لازم بوده اند را در بازی شاهد هستیم. در بازی شما انواع و اقسام نبردهای مختلف را با تنوع بی نظیری از موجودات و دشمنان و هیولاها دارید که از دشمنان معمولی و کوچک گرفته تا مینی باس ها و باس های عظیم الجثه و غول پیکر همگی مبارزات فوق العاده جذابی را برای شما رقم می زنند و تنوع مبارزات چه از لحاظ دشمنان و چه از لحاظ تنوع کمبوها و .. به حدی بالاست که گیم پلی حتی لحظه ای نیز شما را دلزده نخواهد کرد. در گیم پلی بازی گاها و در برخی مواقع شاهد هستیم که سیستمی مثل دارک سولز بسیار خوب جواب می دهد و آن هم “ضربه زدن، عقب رفتن یا دفاع کردن ضربه دشمن و دوباره ضربه زدن” است که به دلیل نوع دوربین و مبارزات بازی و سپر کریتوس گاها بسیار به کار می آیند.

نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا

تبرت بر فرق سر بدخواهت!! تازه یه بار  هم بره و برگرده و دوباره بر فرق سر بدخواهت!

در زمینه موسیقی God of War باید گفت شاهد یک شاهکار موسیقیایی در قالب ساندترک این بازی هستیم و هنرمندی که با ساخت این ساندترک اکنون قطعا ارج و قرب خیلی بیشتری در دنیا یافته است یعنی آقای Bear McCreary، با ساخت قطعات موسیقی و آلبوم این بازی یک کار جاودانه و بی نهایت شنیدنی را خلق نموده است که دوست دارید و خارج از بازی هم مدام بارها و بارها گوش دهید و چه بسا که این ساندترک برنده برترین موسیقی بازی سال ۲۰۱۸ در پایان سال جاری میلادی هم باشد یا لااقل این که باید قطعا در بین ۵ کاندید نهایی برترین موسیقی سال جای داشته باشد زیرا معنای واقعی ساخت یک ساندترک برای عنوانی مثل God of War را در آلبوم موسیقی بازی شاهد و شنوا هستیم. قطعات موسیقی متن بازی در هنگام گشت و گذار و مبارزات و نبردهای حماسی و حتی بخش های احساسی بازی، بی نظیر ساخته شده اند و هر کدام با ارکستر خبره و فوق العاده حرفه ای ضبط شده و به حدی زیبا و حماسی هستند که هر شنونده ای را حتی بیرون از بازی به هیجان و وجد می آورند چه برسد به این که آن ها را بر روی نبردهای حماسی و عظیم خدای جنگ با موجدات اساطیری اسکاندیناوی بشنویم. بدون هیچ شکی باید گفت در ساندترک بازی God of War شاهد و شنوای یکی از بهترین موسیقی های نسل هشتم تا امروز هستیم که پیشنهاد می کنم حتما این قطعات را گوش فرا دهید.

نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا

قطعات موسیقی متن بازی در هنگام گشت و گذار و مبارزات و نبردهای حماسی و حتی بخش های احساسی بازی، بی نظیر ساخته شده اند و هر کدام با ارکستر خبره و فوق العاده حرفه ای ضبط شده و به حدی زیبا و حماسی هستند که هر شنونده ای را حتی بیرون از بازی به هیجان و وجد می آورند

در خصوص صداگذاری شخصیت های بازی نیز قضیه به همان سبک و سیاق دیگر بخش های بازی است و مطابق انتظارمان و همین طور با توجه به نام و سابقه سری God of War و صداگذاری عناوین مختلف آن تا امروز، شاهد بازی بی نقصی چه در زمینه صداگذاری محیطی و چه صداگذاری شخصیت ها و کیفیت کلی صداگذاری بازی هستیم. نکته قابل تحسین در صداگذاری شخصیت ها بدون شک مربوط به کار بی نظیر Christopher Judge در قالب کریتوس است (موشن کپچر کریتوس را نیز بر عهده داشته است) که شخصیتی را که ما سال هاست در نسخه های مختلف این سری با صدای خاص Terrence C. Carson می شناخته ایم را چنان عالی و حرفه ای صداگذاری کرده است که نه تنها ما طرفداران سری کاملا آن را به عنوان یک کریتوس واقعی و کامل قبول می کنیم بلکه اینطور به نظر می رسد که انگار دقیقا هم صدای کریتوس همان صدای قبلی است با این تفاوت که حالا که کلی سنش بالاتر رفته است صدایش هم جا افتاده تر شده است و مقداری پخته تر از قبل است که این موضوع واقعا تحسین برانگیز است و حرفه ای گری Christopher Judge و انتخاب صحیح سازندگان بازی را برای صداگذاری کریتوس می رساند که واقعا در تک تک لحظات بازی با صدای بی نظیر خود مو بر تن بازیباز سیخ می کند. اصلا چرا راه دور برویم؛ در همان اولین تریلر بازی و اولین کلمه ای که کریتوس گفت “Boy” همه چیز مشخص بود که چقدر این صدا پخته و مناسب “کریتوس جاافتاده تر” و چقدر مثل همیشه با ابهت و جذاب است. در همین راستا، کیفیت کار صداگذاری دیگر شخصیت های بازی و هیولاها نیز فوق العاده عالی انجام شده است و کاملا واضح است که هر شخص به بهترین شکل از پس انجام کار صداگذاری بر آمده است و به طور کاملا حس و حال بازی در هر لحظه آن را به بازیباز منتقل می کند و این سبب می شود تا هرچه بیشتر در دل داستان و وقایع بازی غرق شوید و احساسات هر شخصیت را کاملا لمس نمایید که در این زمینه جا دارد به صداگذاری فوق العاده آترئوس نیز اشاره کنیم که به زیبایی هر چه تمام تر همراه با کریتوس در تک تک دقایق بازی شده است و نمی گذارد تا ذره ای تفاوت کیفیت کار صداگذاری را بین کریتوس بزرگ و پسرش حس کنیم و حتی می توان گفت نقش پسر کریتوس در این بازی از خود او نیز پررنگ تر است، همان طور که نقش الی در بازی لست او اس پر رنگ تر از جوئل بود و آن بازی در واقع “درباره الی” بود، این باری هم “درباره آترئوس” است که البته بیشتر از این موضوع را باز نمی کنم تا خودتان بیشتر در هنگام تجربه بازی آن را دریابید.

نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا

سرعت مبارزات قاعدتا با توجه به نزدیک تر شدن دوربین به شخصیت نسبت به قبل پایین آمده است

همان طور که در ابتدای این مطلب نیز خدمت شما عرض کردم برخلاف اکثر مقالات نقد و بررسی که در سایت برای شما از بازی های مختلف و جدید قرار می دهیم، این نقد و بررسی اصلا برای این نیست که شما با خواندنش تصمیم بگیرید و ببینید بازی را بخرید یا نه، زیرا که دو فاکتور “نام God of War” و “امتیاز متای ۹۵” دیگر ذره ای هم فکر کردن برای خرید نمی خواهد و این بازی جزو عناوینی است که اگر شما پلی استیشن ۴ دارید و این بازی را تجربه نمی کنید پس چرا اصلا پلی استیشن ۴ خریده اید؟ این مطلب بیشتر از آن جهت است که شما را هرچه بیشتر با المان های مختلف بازی آشنا کنیم و کسانی هم کلا هیچ شناختی از این سری ندارند را هر چه بیشتر با کلیت و فضای حاکم بر بازی و گیم پلی و مبارزات و .. آشنا نماییم، آن هم بدون حتی ذره ای اسپویل. راستش را بخواهید تمام سعیم در کل مطلب بر این بود که نکند حواسم نباشد و حتی ذره ای از بازی را برایتان اسپویل کنم، زیرا که خیلی خیلی حیف است اگر حتی ذره ای از وقایع آن را خودتان تجربه نکنید، مخصوصا با وقایعی که انتظارتان را می کشد (همین جمله خودش امام هایپ بود ها!!). God of War نیاز به تغییرات اساسی نسبت به بازی های قبلی داشت زیرا دیگر همه چیز در ۶-۷ بازی گذشته سری تکراری و لوث شده بود و عنوان Ascension، در واقع آخرین بازی مجاز به استفاده از فرمول همیشگی سری God of War بود و قطعا دیگر بعد از آن نه منتقدین و نه بازیبازان یک تکرار دوباره از همان فرمول را آن هم در یک نسل جلوتر بر نمی تابیدند و همین نمره های فراتز از شاهکار و متای ۹۵ بازی جدید کاملا موید این نکته است. از نام بدون پیشوند و پسوند بازی جدید “God of War” گرفته تا سیل تغییرات عظیم و ساختاری و بنیادی اش، همه و همه به نوعی نشان از یک شروع مجدد و یک ریبوت برای این سری دارند و گویا قرار است تا در همین بستر و تم جدیدی که در این اولین عنوان خلق شد، شاهد ماجراجویی های دیگر و عناوین جدید تر و شاید خلق ۳ گانه ای بی تکرار دیگر باشیم.

نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا

اصلا و ابدا از انواع هیولاهای و باس های غول پیکر و موجودات بی نظیری که در بازی خواهید دید چیزی به شما نگفتم تا خودتان بعدا ببینید و شگفت زده شوید.

عنوان جدید God of War بهترین شروع دوباره و استارتی جدید برای فرنچایز و افسانه ای است که نیاز به تغییراتی عظیم و انقلابی داشت و خوشبختانه کوری بارلوگ و تیم هنرمندش در سانتامونیکا به بهترین شکل این تغییرات بزرگ را در بازی اعمال کردند تا نه تنها تمامی صنعت بازی اعم از منتقدان و بازیبازان از این تغییرات راضی باشند و آن را تحسین کنند بلکه کاملا به ریشه های سری هم وفادار باشد و هنوز هم شاهد یک God of War باشیم که این در واقع نقطه عطف و بزرگترین مزیت این شاهکار بزرگ است. در حقیقت باید گفت با وجود تمام تغییرات بنیادی مخصوصا در گیم پلی بازی و ساختار آن، هنوز هم وقتی در حال تجربه بازی هستید، کاملا حس و حال بازی کردن یک عنوان از سری God of War را دارید و روح این سری کاملا در بازی جریان داشته و ریشه های آن حفظ شده است تا هنوز روح و عظمت کریتوس و سری God of War کاملا در بازی مشهود بوده و در رگ های بازی جریان داشته باشد. در نهایت باید بگویم دوست عزیز، گیمر عزیزی که پلی استیشن ۴ داری! اگر می خواهی بگویی خفن ترین انحصاری پلی استیشن ۴ و نسل هشتم رو بازی کردم ذره ای در خرید و تجربه God of War شک نکن (البته با توجه به قیمت و نوعی که همیشه بازی ها را تهیه می کنید). دوست عزیزی هم که پلی استیشن ۴ نداری! اگر توان مالی اش رو داری، حیفه از تجربه یکی از برترین انحصاری های تاریخ محروم بشی، چون مانند بازی God of War را هیچ جای دیگه ای و روی هیچ پلتفرم دیگه ای پیدا نمی کنی. خلاصه این که یک کلام ختم کلام: “در خرید God of War و بازی کردن آن لحظه ای درنگ جایز نیست.”

نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا

Batman Arkham knightSpider-ManOnly Rockstargod of warscorpionesOld blacksmithLonesome guy

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ممنون بابت نقد و بررسی عالیتون❤❤❤

    • Godofwar0385 گفت:

      اقا سعید خسته نباشی عالی بود نظرمو این بالا مینویسم تا بخونید زودتر من بازیو تموم کردم و الان دارم دوباره میرم خداشاهده الان که دارم دوباره میرم جذابیتش سه برابر از قبل شده از هر چی بگم کم گفتم چقدر محیط زیباست و گیم پلی و چیزایی که الان نگم بهتره جون اسپویل میشه در کل عالی مخصوصا اخراش که اصلا دیوونم کرد

      Malenia Blade of Miquellascorpiones
      • nfs3forever گفت:

        جذابیت این بازی پر از ایراد به کنار واقعا به نظرت ارزش تکرار داره !!!! من نمیدونم مردم از چیه این بازی عجق وجق بی سر و ته انقدر خوششون اومده که کل اسلحه هاش به یه تبر و معماهاش به پرتاب تبر خلاصه میشه ! حالا همه اینا به کنار چجوری سلیقه شماها اینو در حد رد دد ریدمپشن ۲ میدونه !!!!!! اصلا خداییش این کجا ابر شاهکار راکستار کجا !!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نهایت این شاید بشه با دویل می کرای ۲ یا مثلا توم ریدر انیورسری مقایسه کرد

        GodTheM
    • ببخشید ولی چقد خودتو خار میکنی که بگی چی داری چی نداری من با اون اقام اصن موافق نیسم ولی بااین کارت فمیدم در و دیوار مچ همین

      ممنون از اقا سعید گل همین الان تهیش کردم عصر بزنم بدن سرازته نمیشناسم 😀

    • Last Of Us گفت:

      من فقط و فقط به دور از پاچه خواری با نقد های آقای بابایی حال میکنم به خاطر همین طنزش
      بقیه رو اصلا نمیخونم معمولا
      اگر بخوام بخونم همین عکس نوشته های آقای بابایی

  • omidpava گفت:

    اقا سعید خیلی دوست دارم جدی میگم
    در مورد بازی:
    گاد اف وار هست
    المان های نقش افرینی هست
    سیستم مبارزات از دارک سولز الهام گرفته شده
    از تلو الهام گرفته
    گرافیک بی نظیر
    موسیقی و داستان بالاترین سطح ممکن
    دگ واستون بگم نقشه و راه ها و مسیرهای بازی از بلادبورن الهام گرفته
    ینی همه چیزهایی که به شخصه باهاشون بارها اب روغن قاطی کردم این بازی توش هست
    دارم بازی میکنم من چند بار گفتم بهترین بازی تاریخ به نظرم ویچر ۳ هست
    هیچوقت فکرشو نمیکردم که به این زودی لازم بشه دوباره در تفکراتم تجدید نظر کنم
    دوباره میخوام بگم اقا سعید داداش بزرگ مایی

  • omidpava گفت:

    یه چیز دگ هم دوست دارم بگم
    یه زمانی این سایت کاربرایی داشت که زیر هر پست اطلاعات به درد بخوری راجع به اون پست میدادن و مثلا یه دوستی بود همیشه اطلاعات سخت افزاری رو بهمون میرسوند و ما همیشه ممنونشون بودیم و استفاده میکردیم
    ولی الان همش شده بحث این که ایکس باکس بهتره یا ps4 اقا به خدا شعور ذاتی نیست و اکتسابیه اگر شعور ندارید مایع خجالتو شرمندگی نیست لاقل تلاش کنید یاد بگیرید تا هم زندگی خودتون هم اطرافیانتون بهتر بشه

    • MetallicA گفت:

      داداش خیلی وقته تو پستای آقای آقابابایی از این حرفا نیس

    • 😀 😀 داداش کاربرم ذاتی نیست که اکتسابیه 😀 😀 خیلی از کاربرای این سایت از نسل شیش و هفت اومده بودن و این یعنی اینکه اکثرشون آدمای بالغی بودن که میفهمیدن یه سایت گیمینگ میتونه چه پتانسیلایی داشته باشه در بخش تبادلات کاربریش الان اما نسل هشتمه (خدا به نسل نه رحم کنه) اکثر مخاطبای این نسل هم تو دهه ی هشتم هستن (از جمله خود من هرچند نسل هفتی محسوب میشم با این سیستمم 😀 ) پس ولش کن بره و فقط از مقالات و اخبار سایت استفاده کن چون کامنتای سایت دیگه اون جذابیت و پر محتوایی سابقو ندارن و حرصم نخور سر این چیزا کلا رها کن این سخن‌ها را بزن مطرب یکی پرده.

    • r_313 گفت:

      واقعا این خیلی بده که یه عده آدم متعصب فقط به خاطر تعصبی که روی پلتفورمشون دارند بیاند بی خود و بی جهت یه عنوانو بکوبند. اینم احتمالا جهالت مدرنه دیگه.

  • Last Of Us گفت:

    مرسی آقای آقابابایی و عشقش گاد 😀

  • Iran_gamer گفت:

    “اگر شما پلی استیشن ۴ دارید و این بازی را تجربه نمی کنید پس چرا اصلا پلی استیشن ۴ خریده اید؟”
    خدا بگم چیکارشون نکنه. حالا باید درست سر عرضه گاد دلار گرون می شد؟ چقدر صبر کنیم تا بازی ارزون شه؟ تو این چند روز از کریتوس هم پیر تر شدم.

    Lonesome guy
    • allfreegamer گفت:

      خوب برو یه ظرفیت ۱ آفلاین با ۶۰ تمن بریز روی کنسول بازی رو حالشو ببر فقط بعد از ریختن بازی به نت وصل نشو که بازی قفل میشه

      • Last Of Us گفت:

        اولا این ظرفیت یک دزدیه چون یک نفر این بازی رو با دلار خریده و شما داری اکانتش رو هک میکنی
        دوما باعث میشه کنسول خدایی نکرده بن بشه و نقش صندلی داشته باشه
        سایت همسایه تو فرومش یک تاپیک هست. ببینید چندین نفر اومدن گفتن کنسولشون بن شده
        چند ماه صبر کن میاد پایین . حالا زنده ای تا اون موقع که ان شا الله

    • r_313 گفت:

      راجب همین جمله هم باید بگم لزومی نداره من کنسولمو فقط به خاطر بازی ای بخرم که یه عده عاشقشند. من یه فریم لست آو آس و رزیدنت ایولو به کل گاد آف وار نمیدم.

  • ASSADullah گفت:

    چه به صورت یک بازی کلی و چه به صورت بخش این بازی حتی یک نقص هم ندارد :chic: :yes: :yes:
    :heart: :heart: :yes: :yes:

  • JUST me گفت:

    دنیا کلا ی خدا داره اون بالا سریه.گیم ی خدا داره اونم کریتوسه .اقای بابایی بخاطر زحمت این مقاله پر حجم و مخصوصا سخت ممنونم. چون سخته بخای این همه واسه یه بازی بنویسی اسپویل نکنی .من ی معذرت خواهی هم بدهکارم بخاطر نظرای قبل از عرضه بازی.اخه همش با بقیه دعوام میشد سر اینکه زود قضاوت نکنید داستان بازی عالی میشه گرافیک بازی خاصه خلاصه با همه دعوا داشتم ی سری نظر تند دادم که احتملا بقیه ناراحت شدن.بازم ببخشید ولی خاهش میکنم هیچ وقت زود قضاوت نکنید و دل بقیه سرد نکنید فک کنید طرف ۲ سال منتظر این بازیه همش نظر منفی میدین که بازی مثل قبل نیس .همه ترس از سلاح بازی داشتن که خیلیا میگن از شمشیر ها بهتره میگفتن گرافیک بده که جالب اینه گرافیک بازی بهترین نکته مثبت بازیه. در ضمن خاهش میکنم اقای بابایی روی نظرات بیشتر دقت کنید.سایت گیمفا قبلا خیلی خاص بود ولی الان همه اومدن با اکانت جعلی دلقک بازی سایت خراب میکنن .شوخی هم حدی داره ولی بقیه دارن سایت خراب میکنن…..مرسی

  • شاهکار نسل هشتم 🙂 از بهترین هاى تاریخ :heh: … مرسى بابت نقد :yes:

  • vergil2max گفت:

    ایول.بالاخره نقد GOD OF WAR اقای اقابابایی منتشر شد.عجیب تیتری خفنی.معلوم با یک نقد بینظیر طرفیم.با اجازه شروع کنیم به خواندن. :yes:

  • Reason گفت:

    نقد کامل و زیبایی بود،فقط کاش این جمله رو که نوشتید شمشیرهای کریتوس در این زاویه دوربین ممکن نیست رو پاک میکردید،چون واقعا ممکنه

  • Kooroshmda گفت:

    ممنون بابت نقد بازی اشک تو چشمام از شوق جمع میشه از بس این بازی خوبه و میبینم هیچ نقصی نداره

  • Lightning گفت:

    انقدر با احساس نقد میکنید که اصلا آدم نمیتونه ازتون ایراد بگیره! خسته نباشید آقای بابایی واقعا نقدتون زیبا بود❤

  • yasha2007 گفت:

    “گاد آو وار” تو رو خدا یه کم بد باش لعنتی!!!

  • خسته نباشید به سعید عزیز دل :yes: :yes:
    من شخصا عناوین زیادی رو این نسل روی ps4 بازی کردم اعم از last of us یا order 1886 یا انچارتد۴ -هورایزن -کیلزون ولی واقعیت هیچکدوم این ها لذت گاد رو برای من نداشتن شاید دلیلش ارتباط قدیمی با این بازی در دوران ps2و ps3 باشه اما حقا بین تمام عناوینی که گفتم فقط گاد رو شایسته نمره کامل ۱۰ و بی نقص میدونم و هیچ ایرادی رو به بازی وارد نمیدونم و تنها عنوانی که مثل هیلو و گیرز قبل از انتشار جهانی به ارشیو من اضافه میشه تنها این خداوندگار هک اند اسلش هست

    • خوشحالم محمدرضای عزیز که شما هم از این بازی لذت بردی و نمره ۱۰ رو به بازی می دی
      یادمه قبل تر نگران بودی، که البته منم نگران بودم و این طبیعیه
      خود سانتا مونیکا یه تریلر باس محور از بازی متشر نکرد، در حالی که حماسی ترین لحظات این فرنچایز روی باس ها بود
      خلاصه سانتا اینطور که دوستان میگن(من هنوز تجربه نکردم) ویدئو هایی که منتشر کرده ذره ای از دنیای بزرگ بازی هم نیست و لحظات مهم بازی دست نخورده توی دیتای بازیه!!!
      برخلاف استدیو های دیگه که به بازی خودشون شک دارن و توی تریلر ها میان جذاب ترین بخش هارو قرار میدن و حتی بعضیا کل بازیو تو تریلر هاشون اسپویل میکنن، سانتا حتی یه لانچ تریلر هم واسه بازی نداد!!!
      خیلی پرستیژ سنگینی داره کریتوس، اهل ریا کاری نیست :rotfl:

  • بعد از انتظار فراوان بالاخره نقد کردید
    سپاس فراوان
    بازی بدجور سر و صدا کرد
    تازه به نظر من متای بالای ۹۵ هم حقش هست

  • Dirtyomnic گفت:

    به به :inlove: بهترین منتقد دنیا یکی از بهترین بازی های دنیا رو نقد کرده دیگه چی از این بهتر؟ 😎 :inlove:
    اقا سعید خیلی ممنون بابت این نقد کامل و جامعتون فقط یک سوال دارم 😀
    اگه ویچر ۳ امسال میومد کدومو انتخاب میکردین به عنوان بازی سال کریتوس یا گرالت؟ میدونم سخته ولی جواب بدین لطفا 😉

  • Hamed72 گفت:

    ممنون بابت نقد زیباتون.منتظر بررسی ویدیویی شما هم هستیم آقا سعید :yes: :yes: :yes:
    بازخورد و واکنش کوری بارلوگ هم نسبت ب متا و نمراتی هم ک کسب کرده بودند جالب و احساساتی بود.انگار این ۵ سال ب مثابه این بود ک نهالی کاشتند و ثمره ش درختی تنومند و پربار هست.انشالله ک همه بتونن بازی کنند چون مطمئنا بازی چیزی فراتر از سرگرمی و البته هک اند اسلش خواهد بود.بی تردید یکی از بهترین بازیهای نسل هشتم :yes: :yes: :yes:

  • به به درود بر سعید آقابابایی!!!
    آقا دوباره گل کاشتین ممنونم ازتون
    ما که فعلا دستمون کوتاهه ولی پایان این هفته بالاخره این شاهکار رو تجربه می کنیم
    دوستان خیلی جالبه، یه سری منتقدا میان سلیقه خودشون رو قاطی نقد می کنن، و به اشتباه گیمر ها هم فکر می کنن که منتقد مثل گیمره و طبق سلیقه خودش به بازی نمره میده درحالی که یه منتقد واقعی هرگز اینچنین بازیو نقد نمی کنه
    اصلا اگه منتقد بخواد اینطوری عمل کنه که اصلا نمره ش مهم نیست چه بخواد ۱۰ بده چه بخواد ۰٫۵ بده. مثلا همینایی که میان میگن بازی زیاد حس قدیمو نداره پس ۸!!! یکی نیست بیاد بگه مرد حسابی آخه وجدانن این گرافیک ۸ داره؟ این داستان ۸ داره؟ این سیستم گیمپلی و کمبو های جدید که از نو طراحی شدن ۸ داره؟ این موسیقی که ریشه در استاطیر نورس داره ۸ داره؟ این دوربین بدون کات ۸ داره؟ این صحنه های سینماتیک حماسی و احساسی ۸ داره؟ این فضاسازی و محیط ۸ داره؟ این مدل سازی و جزئیات ۸ داره؟ اصلا کریتوس هشت داره؟ God of War 8 داره؟؟؟
    نقد جناب آقابابایی برای من از معتبر ترین نقد هاست، چه بازی هایی که من فقط به خاطر نقد آقابابایی سراغشون رفتم و چه لذت ها که نبردم
    درکل ممنونم آقا سعید، ولی یه سری تصاویر اکشن فیگور کاش جاشونو با تصاویر InGame عوض می کردن ولی میدونم نمیخواستی ذره ای اسپویل کنی برامون پس دمت گرم :rose:

  • Silas_34 گفت:

    زمانی که یکی از بهترین و مورد انتظارترین بازی های نسل هشتم منتشر بشود، توسط بهترین نویسنده و منتقد گیم ایران به بهترین شکل ممکن نقد شود، در بهترین وبسایت گیم فارسی زبانِ جهان قرار بگیرد….. چه میشه گفت؟

  • Narrator گفت:

    مثل همیشه نقد عالیه
    من پی سی گیمر ام اما با gow گیمر شدم. یادمه خیلی بچه بودم رفتیم خونه پسر خالم دیدم داره gow بازی میکنه رفتم پیشش نشستم و یکی دو ساعت نگاه کردم اونجا بود که متوجه شدم یه چیز خوبی تو گیما هست که باید کشف اش کنم! خلاصه اونجا بود که گیمر شدم
    انشالله که سال ها gow بیاد و همشون هم اقای اقابابایی نقد کنه!

  • به این می گن نقد و بررسی یک بازی …. یک شاهکار…. شاهکار کلومه کوچکی برای این بازی ……… مرسی آقای بابایی …..

  • Y PS گفت:

    ممنون بابت نقد خوبتون
    الحق که خدای نسل هشتم هست این پدر رنج کشیده کم اعصاب!
    اینکه یه سه گانه شاهکار رو دوباره احیا کنی و بازم شاهکار بشه یعنی خدای صنعت گیم

  • Arthur Morgan گفت:

    شمشیرهای کریتوس در این زاویه دوربین ممکن نیست؟
    مطمعنی بازی رو تموم کردی بعد نقد نوشتی؟

    • دوست عزیز شما ابتدا مطلب رو بخونید بعد سوال کنید و بهتره بگم بعد اسپویل کنید.. امن که در متن گفتم که بازی رو به پایان نرسوندم هنوز و چند ساعتی رو برای نقد کردن و بررسی المان ها و بخش های مختلف بازی و … بازی کردم و بعد از تموم شدنش و کامل شدنش هم دوباره نقد ویدئویی بازی رو میریم. دوما سوال شما که کاملا به طور واضح اسپویله و راستش نباید اصلا منتشر می کردم نظر رو ولی به خاطر این که فکر نکنید احیانا رازی رو کشف کردید و حقیقتی رو من میخوام زنده به گور کنم نظرتون حذف شده!!!! بهتره که مقاله رو درست و کامل بخونید توضیحاتش رو. شمشیرهای زنجیری کریتوس دیگه به مانند یک بازی ایزومتریک و نسخه های قبلی اصلا کاربرد ندارن چون دیگه تمام دور و بر کریتوس رو به صورت ۳۶۰ درجه نمیبینیم و باید هی دوربین بچرخونیم. به همین دلیل هم هست که سلاح اصلی بازی کلا عوض شده و میشه اصلا بدون این که بخوای دنبال سلاحای دیگه بگردی و ببیینی اصلا این زنجیرها هستن یا نهف بازی رو با سلاح اصلی کریتوس پایان بدی. در واقع میدونی چیه؟ کامنت شما یک اسپویل بسیار بد بود که واقعا نباید اینطوری حال کسانی که بازی نکردن رو بگیرید با یک ادرس واضح دادن. بنده ۸۰۰۰ کلمه برای این بازی نوشتم و توضیح دادم و تحلیل کردم ولی یه کلمه حتی کوچکترین حرفی رو که ذره ای کسی رو به شک بندازه و .. نزدم در متن که هیچی از بازی لو نره بعد شما با دو کلمه یه نکته رو از بازی لو میدین در حالی که بنده اصلا روی جزییات موضوع ریز نشدم که ذهن کسی رو نفرستم رو سمت اسپویل.. اگر شمشیرهای کریتوس به خوبی قبل در این زاویه ممکن بود که کلا عوصش نمی کردن و به سبک بازی های سوم شخص سلاح تک دست و سپر بیارن.
      خدمت بقیه دوستای گل و عزیزم هم که نظر گذاشتن تا الان سلام عرض میکنم و از خوندن نظراتتون واقعا واقعا به خودم می بالم و به خاطر شما هیچ خستگی باقی نمی مونه واقعا از بس بزرگوارید. انشالله امشب سر فرصت پاسخ تک تک شما بزرگواران و دوستای عزیزم رو مثل همیشه میدم. یک دنیا ممنون از همگیتون.

      • Senatorbigy گفت:

        آقا ی Arthur morgan بهتر نیست اسپویل نکنید؟یعنی الان شما تقریبا دارید میگید یه چیز های کلاسیکی تو این بازی وجود داره ولی من که هنوز بازی رو تموم نکردم میگم آیا بال های افسانه ای کریتوس دوباره میتونیم بگیریمشون؟تو یکی از اسکرین های تو نقد هست آخه با blades of chaos :inlove: واقعا بازیه عالیه :inlove:

      • ShahinSky گفت:

        یک هفته قبل با انتشار خبر لیست تروفی ها همه فهمیدن چی تو بازی قایم شده
        بعدشم که کلیپش منتشر شد تو فضای مجازی
        خیلی قبلتر اسپویل شده بود!

  • Erfanamaniyan گفت:

    داداش یه جارو اشتب زدی
    البته این موضوع برای اکثریت اسپویل شده
    دوستای قدیمیش هستند
    که حتی یه تروفی هم میده
    به نامه Hello old freind

  • peen گفت:

    سپاس فراوان بابت نقد زیبا و عالیتون
    وقتی چنین شاهکارهایی منتشر می شوند زنده بودنم بیشتر معنا پیدا می کنه خوشحالم که زنده ام و همچین شاهکاری را تجربه می کنم

  • کاشکی یکی متن رو ترجمه میکرد، میفرستادیم برای متاکریتیک :-((

  • ehsan M گفت:

    هر روز به خاطره این بازی از سر کار بر میگردم بقیشو برم ببینم چی میشه از جمعه برام خواب و خوراک نذاشته

  • last_fighter گفت:

    الان همه سر نقد این بازی هیجان زده هستند.
    اجاره بدید بازی رو همه بازی کنن بعد نقاط قدرت و ضعف رو همه رو با هم بگیم.
    چیزهای که ۱۰۰ درصد قطعی هستند عبارتند از :
    گرافیک نمره ۱۰ از ۱۰
    موسیقی۱۰ از ۱۰٫
    ویژگی های تاکید شده توسط کارگردان درباره ماجراجویی که برای خودش یک انچارتی شده ۱۰ از ۱۰٫
    حضور پسرش در بازی خیلی مفیده ۱۰ از ۱۰٫
    طبق نظر منتقد گیمفا که همین نظرم ۲۴ ساعت پیش دادم کریتوس یک پدر محتاطه. خدای شکر نگن تناقص گفته.
    کمبود سلاح در بازی . یک تبر خوب نمیتونه جای همه چی رو بگیره. در این ایتم ۷٫۵ بهترین نمره است.
    اتمسفر بازی همه پسند شده این خوبه. ۹٫
    من با این جمله خشم کریتوس تغییر نکرده مشکل دارم. خشمش متعادل شده.۸٫
    QTE های خیلی ابگوشتی در حد چند تا مشت. نه مثل نابود کردن سر هلیوس و هرکول و قصابی شدن هیدیس.۷٫
    اقای منتقد چرا تغییر فاز یا تغییر حالت دادن غول ها رو نگفتید. فقط تعداد کمی از این قاعده استثنا هستند. ۷٫
    در اخر بازی خوبی بود. دوست دارم منتقد بازی ۱۰ روز اینده یک مقایسه بین غول اخر های گاد ۳ و جدید بزاره . خیلی از سایت ها این کارو کردن. مکانیک بازی رو هم به صورت مقایسه ای بزاره.
    در اخر این یک نظر شخصی است. نه یک فعل امری.
    من این بازی رو این جوری که باید میبود دوست نداشتم.

    • moj45taba گفت:

      خوب اون سایتا اشتباه میکنن دوست عزیز اگه قراره با باس فایت سری قبل مقایسه بشه بهتره با نسخه ۱ مقایسه کنند این بازی تنها مقدمه بر دو نسخه بعدیه بهت قول میدم باس هایی رو تو شماره بعدی از بین ببری که تاحالا نمونه اشو ندیدی بعد چجوری میگی یه سلاح تبر مگه بازی رو تموم نکردی در واقع سه سلاح هست دوست عزیز صحنه های qte هم منفورترین چیز تو دنیای بازی ها هستن که این اتفاقا ضعف نیست مزیته 😉

    • omidpava گفت:

      چرا انقدر در مقابل تغییرات مقاومت میکنید؟
      هممون سه نسخه قبلی گاد رو دوست داشتیم
      پس کی قرار بود بازی تغییرات اساسی کنه؟
      چند نسخه باید گیم پلی سه بازی قبل رو تکرار میکردیم؟
      میدونید اینجا یه موضوع هست که بهش توجه نمیکنید
      گاد اف وار های قبلی همه چیز داشتند تو گاد ۳ هیچ چیز از قلم نیوفتاد
      تنها راه ادامه این فرانچایز دگرگون کردن بازی بود وگرنه من میتونم صدتا دلیل براتون بیارم که اگه این بازی هم مثل قبلیا بود هرگز به این نتیجه نمیرسید

  • ممنون از اقای اقا بابایی عزیز بابت نقد عالی و کاملتون من روز انتشار جهانی بازی رو تهیه کردم و واقعا از درس و زندگی افتادم ۳ روز دیگم کنکور ارشدمه ، میتونم بگم یکی از اعتیاد اور ترین بازی های تاریخه که هر جای بازی تصمیم بگیرید که دیگه برید کار های دیگتون و انجام بدیم فکر ادامه بازی مثل خوره میافته به جونتون ، خدا به کوری بارلوگ یک در دنیا و صد در اخرت بده :inlove:

    • arn گفت:

      بازی کردن روزای قبل از کنکور خیلی انرژی آدمو بیشتر می‌کنه، مخصوصا اگه کاملا آماده باشید. اگه تنها تفریحتون فقط بازیه، پیشنهادم واسه شما [در صورتی که واقعا آماده باشین] اینه که بیشتر وقتتون رو با همین بازی پر کنید تا استرس و دلهره‌تون رو فراموش کنید، مخصوصا شب قبلش. برای من که واقعا جواب داده و روزای قبل کنکورهامو همین‌طوری پر کردم.

  • Fight Club گفت:

    درود بر سعید عزیز…
    حقیقتا الان سر کارم نتونستم نقدتو بخونم….
    گذاشتم یه چند ساعت دیگه با حوصله بخونمش و لذت ببرم..
    مرسی که هستی :yes: :yes:

  • last_fighter گفت:

    خیلی دوستان با حساب های فیک خیلی خوب منفی میدن. ادامه بدید سونی از سود بازی میریزه به حساباتون :laugh: :laugh: :laugh:

  • Nima.1371 گفت:

    استاد ممنونم که مثل همیشه به حق و با منطق نقد کردید.به جرات میشه گقت این بازی برتربن بازی تاریخه.مگر اینکه تلو ۲ یا دث استرندینگ بتونن رو دستش بزنن.کاش همه منتقدا حداقل ۱ دهم شما شعور داشتن.اونموقع مطمئن بودم متای بازی ۱۰ میشد.به نظرم این عنوان در کنار عنوان تلو ۱ تنها بازی هایی هستن که لیاقت نمره ی ۱۰ رو دارن چون هیچ نقصی ندارن.هیچ.بازم ممنون استاد.

  • VALASSS گفت:

    خسته نباشید اقا سعید . متاسفانه نقد رو نخوندم چون در حال تجربه ی بازی هستم و میترسم قسمتی از بازی برام لو بره . ولی بعد از اتمام بازی حتما نقدتون رو می خونم چون نقد هاتون عالی هستن.

  • lordhossein گفت:

    با تشکر از آقا سعید . من تابستون قبل نمیدونستم ps4 بگیرم یا نینتندو سویچ از طرفی ذلم میخواست عنوان بینظیر زلدا رو بازی کنم و از طرفی هم خیل عظیمی از انحصاری ها رو از دست میدادم و حتی بسیاری از بازی هایی نظیر اساسین و رزیدنت اویل و ویچر ۳ و … رو هم از دست میدادم . ps4 گرفتم و بیکی از بازی هام هورایزون بودو چون تا حدی شبیه زلدا بود به خودم میگفتم عیب نداره به جاش این هست ولی از ته قلب میدونستم زلدا خیلی کامل تر از هورایزونه . ولی ولی و ولی با بازی کردن عنوان لست اف اس که نسل قبل هم به تجربش نکرده بودم به کنار با اومدن بازی گاد اف وار میدونم اگر نینتندو سویچ میگرفتم آرزو میکردم خود استاد کریتوس منو زیر باد کتک بگیره . و مخصوصا برای من خیلی جالبه چون گاد اف وار ۳ روهم تازه بازی کردم و هنوز اون رو هم تموم نکردم انشالله این دیگه بره واسه بعد امتحانات و تابستون چون اگر الان بگیرم مگه میشه کریتوسو ول کرد به خاطر ایستایی . با تشکر مجدد از آقا سعید عزیز منتظر نقد ویدیویی این عنوان هستیم فقط با عزض پوزش شما قول داده بودین یه ویدیو هم درباره بهترین بازی های rpg درست کنین اگر میشه اون رو هم برای ما درست کنین که دیگه چه شود و. باز هم معذرت میخوام اگر طولانی شد .

  • مازیار گفت:

    سعید جان خسته نباشی بازهم یک مقاله شاهکار برای یک بازی شاهکار نوشتید فقط لطفا نظرات حاوی اسپویل رو تایید نکنید.
    اسپم:دوستان مانیتور ارزون قیمت برایps4چی پیشنهاد میکنید بی زحمت قیمتش هم بگید.

  • metallmind گفت:

    قبل از هر چیزی اول یک تشکر بابت مقاله زیباتون اقا سعید ویک عذرخواهی بابت طولانی بودن مطلب بکنم و دوم اینکه تبریک به همه بابت موفقیت گاد ۴ که واقها به معنای کلمه یک شاهکار به تمام معناس.واقعا دوسال انتظار این بازیو کشیدم و کلی براش لحظه شماری کردم و حالا با بازی کردنش باید انتظار بازی بعدی مورد علاقم ینی آخرین ما ۲ رو بکشم انتظار انتظار واقعا به معنای کلمه برام سخته واسه همین بعضی وقتها با خودم فکر میکنم که چرا با داشتن ۳۵ سال سن و یک خانواده سه نفره هنوزم عاشق گیم هستم و باید روزی یکی دوساعت بازی کنم چرا اومدن ی بازی اینقدر اینقدر برام مهمه ولی خیلی زود جوابشو پیدا میکنم تا بتونم شاهکاری مثل گاد ۴ رو بازی کنم تا بتونم آخرین ما رو بازی کنم تا محو دنیای ویچر بشم و …جالبه برای امثال من گیم شده دنیایی از خاطره و لذت دنیایی که با هوی رین گریه کردم بااتمام بیوند ایستادموبرای داستان زیباش دست زدم با بازی آنچارتد وارد دنیاهایی شدم که تا روزها محو رویاپردازی بودم و با بلود برن بدنبال کتابهای فلسفی رفتم تا راجب دنیاهای تاریک بیشتر بدونم
    خیلی وقتها وقتی یاد خاطراتم با پدر و مادرم و کسانی که عاشقشون هستم میوفتم ناخوداگاه کلی خاطره هم از گیم به یاد میارم .گیم حتی برای من فراتر از این هم پیش رفته و پلی شده بین من و دختر شش ساله ام تا ساعتها با هم بازی کنیم بخصوص آخرین ما و ویچر ۳ چون بازی با محوریت پدر و دختر هستش دخترم عاشق این دوتا بازیه و من باید خط به خط داستان بازیو براش تعریف کنم الانم داریم با هم گاد ۴ بازی میکنیم فقط یکم ناراحته که چرا داستان کریتوس با پسرشه و دختر نیست وقتی شبها دخترم از من میخواد براش قصه بگم تا خوابش ببره با اینکه خیلی کتاب و داستان نخوندم اما به لطف همین گیم کلی داستان دارم تا براش تعریف کنم از پدری که دخترشو از دست میده و وارد یک رابطه پدر و فرزندخوندگی میشه تا مردی که برای پیدا کردن دختر خوندش کل پادشاهیو شهرو کشورو به هم میریزه تا دخترخوندشو نجات بده از پسر یتیمی که به لطف یک مرد خوب تبدیل به بزرگترین گنج یاب دنیا میشه تا دختری که انتقام پدرشو از یک حکومت فاسد میگیره.
    واما جمله آخرخیلی وقتها با این جمله تکراری روبرو میشدم که گیم به چه دردت میخوره و من جوابی براش نداشتم اما امروز اگ کسی ازم بپرسه چرا گیم بازی میکنی میتونم خیلی راحت جوابشو بدم و بگم تا با این شاهکارهابرای فردام خاطره بسازم

    • omidpava گفت:

      عجب کامنت خوبی زنده باد
      کاش خود ماها هم همچین پدرایی داشتیم که عاشق گیم بودن
      کیه که اهل گیم نباشه و حس و حال ما رو موقع بازی کردن بلادبورن و ویچر و تلو و گاد اف وار درک کنه
      تو ادبیات ما باید کلمات جدیدی ساخته بشه که بتونیم به کسی که اهل بازی ویدیویی نیست بتونیم لذت ویچر و بلادبورت رو توصیف کنیم
      من که هنوز وقتی صدای بهشتی عروسک هانتر دریم و فایر کیپر رو میشنوم یه جوری میشم و وقتی به چهره عصبانی کریتوس نگاه میکنم قبل از اینکه فریاد بکشه میتونم نفرت و خشم رو تو چشماش ببینم و بعد از همه اینها میفهمم که دلایلی بسیار محکمی دارم که تو این سن و با این همه مشغله چرا هنوز پیوند من با دنیای گیم هر روز محکم تر میشه

  • DanTe 1368 گفت:

    مرسی سعید جان.. من که متاسفانه این گاد رو تجربه نکردم . ولی تو این روزگار ضعف گیم اومدن یه گیم توپ جای شکر داره..و مطمعنم گاد اوار همین بازیه ..

  • moj45taba گفت:

    آقا سعید من که دلم نمیاد بازی رو تموم کنم چون دیگه از ای شاهکارا کم میان هر نسل نقدتون هم از صبح با اینکه سرکارم دارم میخونم که نقد پر محتوایی بود تازه اگه بازی رو تموم میکردین دیگه چی میشد خلاصه بازی رو بخرین و لذت ببرین که یکی از بهترین های نسل هشت هست این بازی از اولم گفتم بازی گاد نیاز به نگاه کردن متا نداره چشم بسته باید بخری
    بابت نقدم ممنون :heart: :yes:

  • White noiz گفت:

    نقد عالی
    God of war خدای نسل هشت
    ولی Red dead ll زئوس نسل هشت!

  • God of war برترین بازی نسل ۸ و برترین بازی نقد شده به دست برترین نویسنده گیم ایران یعنی آقا سعید

  • EIMPIII گفت:

    درود بر شما سعیدجان،خسته نباشید مقاله ای بسیار زیبا،و به گونه ای به نقد پرداخته شده بود که حاوی اسپویل نباشه که جای قدردانی داره.
    اقا سعید قشنگ تو نقد همه چیز رو پنهان کردید،مخصوصا اون قسمت…… 😀

  • تشکر بابت نقد کامل و زیبای شما
    با عرض پوزش برای اسپم : داغ داغ پایان بازی God of war 4
    http://uploadboy.me/yacgojd1i3m4/VID_20180421_141859_148.mp4.html
    البته اگه میخواین داستان بازی براتون لو نره این ویدئو رو نبینید

  • سلام و خسته نباشید خدمت داش سعید گل…دستت طلا بابت قرار دادن نقد خیلی منتظر بودم نقد این شاهکار با قلم شمارو بخونم…هنوز نتونستم تجربش کنم با این قیمتای کذایی ولی هرطور شده تا یکی دو هفته آینده میرم سراغش…از نقدتون هم تعریف نکنم بهتره چون همه کاربرا میدونن نقدی ک شما بنویسی لذت خوندنش ی چیز دیگس…خسته نباشی سعید جان

  • xman1379 گفت:

    سعید خان گل کاشتی :heart: :heart:

  • Shabgard7 گفت:

    انقلاب بازی های سونیه
    دیوانه وار براش چشم کشیدم و مدام فکرش بودم
    از پارسال تا روزی که اومد

    ممنون از نقد خوبتون

  • Su35.Flanker گفت:

    سلام خدمت شما اقا سعید گل من یک سوال داشتم متاسفانه هنوز مفتخر به تجربه این ابر شاهکار نشدم اما خیلی برام سوال است چندجایی هم پرسیدم که متاسفانه جواب درستی پیدا نکردم جست و جوی های بنده هم جواب نداده. ایا در طول بازی نحوه رسیدن کریتوس به این سرزمین و اینکه چه کسی و چطور اون رو نجات داد و کلا ارتباطش با پایان نسخه سوم به تصویر کشیده شده یا نه ؟ این موضوع برای,من بسیار مهم هست و خواهشا اگه مشاهده کردید بفرمائید چطور بوده اگر نه در قسمت بعدی نقد خواهشا به این موضوع که بسیار برای من مهم هست هم بپردازید و امیدوارم این درخواست بنده رو فراموش نکنید با تشکر از زحمات شما داداش عزیزم.

  • Big Boss11 گفت:

    ما دوست داران پلی استیشن را سونی خیلی بدعادت کرده است و وقتی نام انحصاری بزرگ می آید دیگر به کمتر از شاهکار راضی نیستیم چون در طول “تاریخ بیست و چند ساله پلی استیشن مدام و مدام و پشت سر هم سونی برایمان شاهکار منتشر کرده است و ما هم دیگر بدعادت و شاید پررو شده ایم”
    واقعا همینطوره 😉

  • Mikasa گفت:

    “بزند رو دست ویچر ”
    اوه اوه وقتی ویچر فن درجه ۱ سایت چنین چیزیو میگه …ببین گاد چه کرده

  • biosoroushock گفت:

    عجب نقدی ماشالله آقا سعید واقعا نویسنده توانایی هستید بازی شاهکاره و درش شکی نیست به نظرم حتی از نسخه های قبلی هم در بعضی زمینه ها بهتر شده بی صبرانه منتظرم تا این عنوان بزرگ رو تجربه کنم

  • Vito Scaletta گفت:

    نقد و بررسی بهترین بازی دنیا از بهترین منتقد دنیا، مثل همیشه عالی بود آقای آقا بابایی بازی رو به بهترین شکل بررسی کردین اونم تقریباً بدون هیچ اسپویلی
    من هنوز فرصت نکردم بازی رو تهیه کنم ولی از همون لحظه ای که در کنفرانس e3 2016کریتوس از سایه اومد بیرون فهمیدم این بهترین بازی عمرم میشه فعلا قیمتش منطقی نیست سر فرصت باید مثل نسخه های قبلی چندین بار این شاهکار رو تجربه کنم مخصوصاً الان که بهترین بازی سری و نسل شده.

    • pS1Ps2Ps3PS4 گفت:

      تشکر میکنم از اقای بابایی که واقعا نقد دلنشینی کردن وطنزهاشون جون داده به نقدو برسی بزرگترین بازی جهان.
      دوستان بنده بازی رو تموم کردم .میخوام از نگاه خودم نقد کنم براتون .
      اول ازهمه بازی بسیار طولانی است واقعا طولانی اگر میخواهید لذت ببرید مراحل فرعی روهم برید نزارید برای اخر سر .
      دوم .گرافیک یعنی دهنتون تا اخر بازی بازه و هی میگید واااااو .اوه این پدر…چی ساخته.اوه اوه اوه خداوکیلی :rotfl:
      خلاصه گرافیکش کاری میکنه که کنسول توی منوی بازی جیغ میزنه دیگه فکرش بکنید.
      سوم .گیم پلی این صلاح جدید ۳برابر لذت بخش تر از صلاح قبلیه .همه ی لذت هاش به کنار اینکه با واقعیت نزدیک تره.
      چهارم.داستان بازی به جان مادر الی حضرت داستانش معرکه است باور کنید من الان طرز تربیت کردن فرزندم رو یاد گرفتم از این بازی خخخخ
      پنجم.در مورد فریم و لگ و باگ و فلان و ملان خیالتون تخت که عالیه.
      ششم.هرچی برید جلو صلاح تون خرتر میشه خودتون خرتر میشید .لباس های معرکه و………….
      و نکات منفی این بازی از دید من .
      اولین اینه که پسر کریتوس خیلی قوی است باید یه خورده ضعیف تر بود اسیب پذیر میبود که منو شما یکم ترس تو وجودمون میومد که باید مواظبش باشیم .واینکه باید پسرش رو جوری درست میکردن که خیلی بیشتر از این از کریتوس میترسید. و نکته ی منفی دوم اینه که کاش کاش کاش یه زره دیگه دوربین عقب تر بود یه زره .یا حد عقل موقع مبارزه دوربین یه زره میرفت عقب .تمام این بود نقد من .اگه اشتباه گفتم بگید ممنون

  • Senatorbigy گفت:

    ختم کلام:….خدای نسل هشتم :inlove:

  • pikachu گفت:

    از نظر تکسچر و گرافیک فنی یه سری ایرادات داره…بعضی جاها تکسچر flat دیدم…بجز مساعل ریز فنی بازی شاهکاره و از همه نظر کامله

  • MS GAMER گفت:

    به به ببین چی شد،نقد چه بازیی توسط چه کسیّالبته من مطمئن بودم آقا سعید حسابی درگیر بازیه چون کم پیدا بود و معلوم بود که داره میلیمتر به میلیمتر بازی رو میگرده،در کل نقدتون عالی بود سعید جان و جا داره یه تشکر ویژه هم بکنم بخاطر سرعت عملتون.بازی هم که دیگه جایه حرفی باقی نمیزاره لامصب ابر شاهکاریه البته من فعلا متاسفانه یکم دستم خالیه ولی تا هفته آینده حتما تهیش میکنم و ساعت ها باهاش زندگی میکنم

  • Nightwolf گفت:

    واقعا خدای بی همتا و. یکتای جنگ از همیشه بهتره. وقتی این بازی رو بازی میکنید همون اول گریتون میگیره. واقعا شخصیت هایی مثل کریتوس و نیتن و اسلای کوپر و … تمام احساسات طرفدارای سونی هستن. واقعا فقط کسی میتونه احساسات و حال بازیکن رو بفهمه که با گاد اف وار و کنسولای سونی بزرگ شده. تو هر. نسل سونی با چندین انحصاری انقدر خاطرات خوب و عالی با برامون ساخت که تا سال ها دربارشون حرف بزنیم. این نسل هم که تفاوتی نداره. فقط کریتوس کبیر کم بود که برگشت و تاج بهترین انحصاری سونی و بهترین شخصیت نمادین پلی استیشن و بهترین بازی نسل رو گذاشت روی سرش
    خسته نباشید. اقا سعید. واقعا نقد و. بررسی زیبایی بود. به نظر من نوشته هایی مثل این از بازی هایی مثل گاد اف وار که بتونه همه رو راضی کنه فقط از شما برمیاد و این فقط نظر من نیست.

  • jack a human in skin of an evil گفت:

    تبرش زیباست ولی فقط به درد حل معماها میخوره برای مبازه مشت خود کریتوس قوی تر از تبره Thinking
    دوم واقعا زیبا ست از لحاظ گرافیک فقط میخکوب میشید
    سوم پسر کریتوس وقتی دشمنا نیستن بعضی وقت ها بیخودی به سمت کریتوس تیر پرتاب میکنه نمیدونم باگه یا مخصوصا این طوریه
    چهارم واقعا باس فایتاش قوین ولی ماندگار نیستند در حد نسخه های قبلی حالا شاید تو نسخه های بعد باس فایت های خفن تر بیاد
    پنجم مینی دشمن ها واقعا زیادی تکراری میشن کاش تنوعش بیشتر بود
    ششم مثل نسخه دوم که کلی قدرت عجیب و کلی سلاح های خفن داشتیم این نسخه فقط دوتا داریم سلاح که بده

  • jack a human in skin of an evil گفت:

    jack a human in skin of an evil ۱۳۹۷/۰۲/۰۲ در ۲۲:۴۶
    تبرش زیباست ولی فقط به درد حل معماها میخوره برای مبازه مشت خود کریتوس قوی تر از تبره Thinking
    دوم واقعا زیبا ست از لحاظ گرافیک فقط میخکوب میشید
    سوم پسر کریتوس وقتی دشمنا نیستن بعضی وقت ها بیخودی به سمت کریتوس تیر پرتاب میکنه نمیدونم باگه یا مخصوصا این طوریه
    چهارم واقعا باس فایتاش قوین ولی ماندگار نیستند در حد نسخه های قبلی حالا شاید تو نسخه های بعد باس فایت های خفن تر بیاد
    پنجم مینی دشمن ها واقعا زیادی تکراری میشن کاش تنوعش بیشتر بود
    ششم مثل نسخه دوم که کلی قدرت عجیب و کلی سلاح های خفن داشتیم این نسخه فقط دوتا داریم سلاح که بده

  • vergil2max گفت:

    نقد فوق العاده ای اقای اقابابایی.دستتون در نکنه.واقعا لذت بردم از نقد.از اولین کلمه تا اخرین کلمه و بایستی بگم بهترین نقد سال تا به اینجا بود.
    البته واضح که شما با عجله نقد را نوشتید و کامل بازی را بازی نکردید.شکی نیست که به خاطر ما گیمرا اولویت را به نقد دادید.ممنونم اقای اقابابایی ما را شرمنده خودتون میکنید گرچه دوست داشتم اول کامل بازی را بازی میکردید و لذت میبردید و بعد این بازی ابر شاهکار را نقد میکردید…البته پوزش که میگم–اقای اقابابایی از بس عجله داشتید باز به جای پتک گفتید گرز ثور.دی. 😀
    ضمنا اقای اقابابایی چند وقتی بود که ندیده بودم شما یک نقد جدی بنویسید.چون معمولا زیر تصاویر شوخی را میکنید.حیف جاشون خالی بود ایندفعه(جز یکی دو مورد).البته حقم دارید کی جرات داره با کریتوس شوخی بکنه.دی.:-D همچنین کم پیش میاد شما یک نمره کامل اونم بدون ایراد بدید.همین نشون میده که این بازی چقدر ناب و شاهکار
    اگه بخوایم در مورد بدخواه های کریتوس حرف بزنم که رمانی میشه برای خودش.از منتقدی که بدون دلیل نمره کم میکنه یا منتقدهای که با دلایلی ناشناخته از بازی نمره کم میکنه و یا منتقدهای که کلا با این سری سر لج دارن و با به یک نسخه از این سری هم یک نمره ۸ به بالا ندادن تا برخی کاربرای گیمفا و سایر سایتا که میگن بازی بازی کردن و کلی از بازی ایراد میگرن اما انگار فقط تریلرها را دیدن.در مورد وضعیت بازارم حرف نمیزنم.فقط همینقد بگم که انگار پول میگیرن تا ما را کریتوس کنن.

    • vergil2max گفت:

      اقای اقابابایی میدونم شاید سوال خوبی نباشه ولی واقعا دوست دارم بدونم نظرتون چیه.
      بین ویچر ۳ یا خدای جنگ کدوم بازی بهتریه یا بهتر بگم خدای جنگ چندمین بازی برتر شما شد ایا از دارک سولز ۲ پیشی گرفت و به ویچر ۳ رسید یا از ویچر هم زد بالاتر.اگه جوابم ندید عیب نداره چون ظاهرا هنوز بازی را کامل نکردید.ما که یک سال (مقاله مورد انتظارترین بازیهای سال ۲۰۱۷)صبر کردیم چند روز دیگه هم روش.
      چند تا سوال دیگه هم داشتم که انگار بهتر نپرسم چون میترسم اسپویل بشه.با تشکر

  • بررسی خیلی دقیق و کامل بود و یه خسته نباشید برای این سرعت عمل سعید خان دست خوش
    واقعا قبل انتشار نگران بودم از پس این همه تغییرات بر نیان حتی تا زمان انتشار،ولی بهترین بازی سری؟؟ کاری در حد و اندازه رزیدنت ۴ کردن.احتمال گوتی شدنش با این تعاریف بسیار بالاست.
    بازی هم که طولانی تره،بارلوگ کاملا ارزش ۶٠ دلارو برده بالا منم برم بازی رو بگیرم تا بیشتر اسپویل نشده.باز هم ممنون

نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا
نقد و بررسی بازی God of War 2018 - گیمفا