تحلیل فنی | بررسی گرافیکی The Division بر‌روی کنسول‌های میان‌نسلی

۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰

کیفیت خروجی تصویر بر‌روی ایکس‌باکس وان ایکس پس از اعمال بهینه‎‌سازی که اخیرا مخصوص تنظیمات ۴k برای عنوان Tom Clancy’s The Division منتشر شده است، خارق‌العاده به نظر می‌رسد.

مدتی پیش بود که یوبی‌سافت اعلام کرد که استودیوی سرگرمی مسیو (Massive Entertainment) در حال کار بر‌ روی نسخه‌ی دوم عنوان Tom Clancy’s The Division است که با توجه به محبوبیت این بازی و به‌خصوص رکورد‌های بسیار خوبی که در زمینه فروش از این عنوان ثبت شد، چندان تعجب‌‌بر‌انگیز نبود. از آن زمان منتقدان و طرفداران این عنوان در انتظار کنفرانس مطبوعاتی یوبی‌سافت در E3 2018 هستند تا این ناشر جزئیات بیشتری از این عنوان در‌ دست‌ توسعه خود منتشر کند. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که یوبی‌سافت در کنفرانس امسال تمرکز ویژه‌ای بر‌روی این عنوان داشته باشد و انتظار می‌رود تا تصاویر و تریلر‌هایی از این بازی توسط سازندگان آن منتشر شود.

Tom Clancy’s The Division اولین بار در سال ۲۰۱۳ در جریان کنفرانس مطبوعاتی یوبی‌سافت در E3 معرفی شد. تریلری که از این عنوان در آن کنفرانس به نمایش گذاشته شد به قدری از لحاظ گرافیکی زیبا و بی‌نقص بود که تحسین همه‌ی دست‌اندر‌کاران صنعت بازی‌های ویدیویی را برانگیخت. متاسفانه همانند عناوین دیگر این ناشر نظیر Watch Dogs هرچه به تاریخ عرضه‌ی این عنوان نزدیک‌تر می‌شدیم از کیفیت گرافیکی و فنی بازی کاسته می‌شد تا اینکه در زمان انتشار بازی در سال ۲۰۱۶ کیفیت خروجی بازی به شدت از تریلر معرفی پایین‌تر بود و همین موضوع باعث ناامیدی کاربران و منتقدان نسبت به این بازی شد. کار به همین جا ختم نشد و خبری از برخی از بخش‌های بازی که در زمان معرفی قرار بود در بازی باشند، نبود. به عنوان مثال بازیکنان قرار بود از طریق برنامه‌ی تلفن همراه بازی بتوانند در نقش کنترل‌کننده‌ی پهپاد‌ در بازی حضور داشته باشند و به هم‌تیمی‌هایشان در مبارزات کمک‌رسانی کنند اما با انتشار بازی اعلام شد که توسعه‌ی این برنامه لغو شده است و یا در حالی که در دمو‌های پیشین بازی به نظر می‌رسید لانگ آیلند و استاتن آیلند جزو نقشه‌ی بازی باشند در زمان انتشار خبری از این مناطق نبود و حتی منطقه بروکلین نیز تنها در ساعات ابتدایی بخش آموزشی بازی حضور داشت. این عنوان در زمان انتشار برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن ۴ ، ایکس‌باکس وان و رایانه‌های شخصی منتشر شد. محتوا‌های الحاقی و بتا‌های باز و بسته‌ی این عنوان مطابق قرارداد همکاری بین یوبی‌سافت و مایکروسافت در انحصار زمانی کنسول مایکروسافت بودند.

در بخش توسعه عمده‌ی فعالیت‌ها توسط شرکت سرگرمی مسیو انجام شد و در کنار این توسعه‌دهنده استودیو‌های مختلف یوبی‌سافت در زمینه‌های مختلف با این استودیو همکاری می‌کردند. از مهم‌ترین این استودیو‌ها می‌توان به شرکت سرگرمی رد استورم (Red Storm Entertainment) اشاره کرد که در بخش طراحی سلاح‌های بازی با استودیو مسیو همکاری می‌کرد. نکته‌ی جالب در مورد رد استورم این است که تام کلنسی فقید از موسسان این استودیو بوده است. برای ساخت این عنوان از موتور قدرتمند و اختصاصی اسنودراپ (Snowdrop) استفاده شده که توسط یوبی‌سافت توسعه یافته است.

در زمینه فروش عملکرد Division  در یک کلام فوق‌العاده بود. طبق اعلام یوبی‌سافت این عنوان پرفروش ترین بازی این شرکت تا آن زمان بود. تنها پس از یک هفته از زمان انتشار، این عنوان با فروش ۳۳۰ میلیون دلاری توانست لقب پرفروش ترین عنوان جدید صنعت بازی‌های ویدیویی را ازآن خود کند.

موفقیت‌های بازی به قدری بزرگ بود که در سال ۲۰۱۶ صحبت‌هایی مبنی‌بر ساخت فیلم سینمایی بر اساس وقایع این عنوان به گوش می‌رسید و گفته می‌شد ستاره‌هایی همچون جیک جیلینهال و جسیکا چاستین در این فیلم هنرنمایی خواهند کرد.

با این مقدمه به بررسی گرافیکی و فنی بازی بر روی پلتفرم‌های مختلف بپردازیم. با توجه به کیفیت خارق‌العاده‌ای که در تریلر‌های منتشر‌شده از عنوان Division دیده‌ شده بود کیفیت خروجی تصویر بازی در هنگام انتشار طرفداران بازی را ناامید کرد. از آن زمان تا کنون یوبی‌سافت با به‌روزرسان‌های متعدد مدام کیفیت بصری بازی را ارتقا بخشیده و به تریلر معروف معرفی بازی نزدیک‌تر کرده است. علی‌رغم ناامیدی اولیه تعهد یوبی‌سافت در این زمینه قابل احترام است. در نهایت کنسول‌های پایه‌ی نسل هشتمی به خروجی تصویر با کیفیت قابل قبولی رسیده‌اند و یوبی‌سافت تا حدود زیادی به وعده‌هایی که داده بود عمل کرد.

بازی بر‌روی کنسول پلی‌استیشن ۴ با رزولوشن ۱۰۸۰p محلی اجرا می‌شود و نرخ فریم نیز در اکثر مواقع بر روی ۳۰ فریم بر ثانیه ثابت است.

در مقابل Division بر‌روی ایکس‌باکس وان با رزولوشن متغیر اجرا می‌شود که تا ۱۰۸۰p نیز بالا می‌رود اما ثابت نمی‌ماند. در بحث نرخ فریم نیز، نرخ ۳۰ فریم بر‌ثانیه هدف بوده و افت فریم‌ها کمی پرتعداد‌تر و پر دامنه‌تر از نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴ رخ می‌دهند.

در کل می‌توان به عملکرد این عنوان بر‌روی کنسول‌های پایه‌ی نسل هشتمی نمره‌ی قبولی داد و یوبی‌سافت با گذر زمان تقریبا به کیفیتی که در تریلر معرفی این عنوان دیده‌شده بود، رسید.

اما به تازگی بهینه‌سازیی مخصوص نسخه‌ی ایکس‌باکس وان ایکس بازی Tom Clancy’s The Division منتشر شد. وظیفه‌ی اصلی این بهینه‌ساز ایجاد قابلیت پشتیبانی از تنظیمات ۴k بر‌روی این کنسول ارتقا‌یافته‌ی میان‌نسلی است. همان‌گونه که تا چندی پیش نرخ فریم خروجی عناوین مختلف بر‌روی پلتفرم‌های رقیب اهمیت تبلیغاتی زیادی داشت، این‌ روز‌ها بحث داغ مقایسه گرافیکی عناوین از نرخ فریم به مقایسه رزولوشن خروجی عناوین کشیده شده است و به‌خصوص تنظیمات ۴k و پشتیبانی از این رزولوشن اهمیت زیادی برای سازندگان و توسعه‌دهندگان پیدا کرده است.

در مورد عنوان Division باید گفت در نهایت رزولوشن خروجی هر دو کنسول میان‌نسلی رقیب متغیر است و هیچ‌کدام به رزولوشن ۴k محلی ثابت نمی‌رسند.

ابتدا با کنسول بهبود‌یافته‌ی سونی شروع می‌کنیم. رزولوشن خروجی در نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴ پرو در بیشتر اوقات در حوالی ۲۸۸۰ در ۱۶۲۰ نوسان می‌کند. این رزولوشن در برخی لحظات بازی به رزولوشن ۴k محلی نیز می‌رسد اما چنین لحظاتی به ندرت مشاهده می‌شوند.

در مورد کنسول قدرتمند مایکروسافت همان‌طور که انتظار می‌رفت وضعیت بهتر است. رزولوشن خروجی ایکس‌باکس وان ایکس پس از دریافت بهینه‌ساز اخیر از ۳۲۰۰ در ۱۸۰۰ تا رزولوشون ۴k محلی نوسان می‌کند. بر‌خلاف پلی‌استیشن ۴ پرو، بازی در این کنسول در بیشتر اوقات در رزولوشن ۴k محلی اجرا می‌شود.

همان‌طور که پیشتر آمد جنگ کیفیت خروجی از عرصه‌ی نرخ فریم به جبهه‌ی رزولوشن کشیده شده و در همین راستا نرخ فریم خروجی در این دو کنسول نسبت به نسخه‌های پایه پیشرفت چشم‌گیری نداشته است.

نرخ فریم کماکان در هر دو کنسول بر‌روی ۳۰ فریم بر‌ثانیه قفل است و تنها پیشرفت قابل ذکر در این زمینه کاسته شدن از دفعات رخ‌دادن افت فریم است و نرخ فریم تقریبا در اکثر اوقات بازی ثابت و پایدار است.

گرچه تفاوت کیفیت تصویر در دو نسخه چندان غافلگیر‌کننده نیست، این موضوع که یوبی‌سافت توانسته بر‌روی هر دو پلتفرم به رزولوشن ۴k محلی برسد احترام‌بر‌انگیز است. به ویژه این‌که Tom Clancy’s The Division از لحاظ پردازشی عنوانی فوق‌العاده سنگین است و عملکرد استودیو‌ مسیو و  یوبی‌سافت در بهینه‌سازی بی‌نظیری که بر‌روی موتور اسنودراپ انجام داده‌اند قابل تقدیر است.

اما این بهینه‌ساز علاوه‌بر ارتقای رزولوشن تصویر، موارد دیگری را نیز به خصوص در مورد شیدر‌ها و نورپردازی و سایه‌زنی مدل‌های بازی بهبود بخشیده است.

علاوه بر بهبود فوق‌العاده‌ای که در رزولوشن خروجی هر دو کنسول نسبت به کنسول‌های پایه ایجاد شده، در هر دو نسخه کیفیت فیلتر آنیسوتراپیک (Anisotropic) بهبود پیدا کرده و بازتابش نور از اشیا طبیعی‌تر به‌نظر می‌رسد. همچنین جزئیات اشیا در تصویر خروجی بیشتر شده و کیفیت سایه‌زنی‌ها نیز بالاتر رفته است.

در‌نهایت می‌توان گفت این به‌روزرسانی، برای دارندگان ایکس‌باکس وان ایکس بسیار عالی و کاربردی خواهد بود و این بهینه‌ساز یکی از بهترین بهینه‌ساز‌هایی است  که تا به امروز برای کنسول‌های ارتقا یافته‌ی میان‌نسلی جدید منتشر شده است. نسخه پلی‌استیشن ۴ پرو خیلی از نسخه‌ی ایکس‌باکس وان ایکس عقب‌تر نیست اما کنسول مایکروسافت به وضوح با ارائه‌ی کیفیت تصویر خروجی بالاتر برتری خود را ثابت می‌کند.

به منظور بررسی دقیق عملکرد عنوان Tom Clancy’s The Division بر‌روی کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ پرو و ایکس‌باکس وان ایکس می توانید ویدیوی زیر را مشاهده کنید:

دانلود با کیفیت ۴k ( با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه)

دانلود با کیفیت ۱۰۸۰p ( با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه)

0
0

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Last Of Us گفت:

    اولا این بازی تو دیوار ۵۰ هم نمیفروشن. هیچکی نمیخره از بس قشنگه لامصب
    دوما جالبه این همه شعار ۴کی واقعی فیل ترو پاور هیولا داد خییییییییییییییییییلی از بازی ها آخرش هم روش ۴کی واقعی نمیاد
    ۱۰۰ دلار هم پول بیشتر گرفت
    دلتون رو به ۴تا پیکسل خشک کردید ( جالبه ۹۹% این آقایون جعبه ایکس با تلویزیون ۴کی هم ندارن )
    خودتون رو دارید از تجربه شاهکارهای سونی محروم میکنید

    0
    0
    • mbox گفت:

      راجع به مسائلی که نمیدونی اظهار نظر نکن دویژن یکی از پرفروشترین بازیای این نسل هست نمیدونم چهجوری
      گاد اف واررو و دویژن رو به هم ربط میدی
      بعیده گادافوارم بازی کرده باشی

      0
      0
    • goldberg68 گفت:

      تو سایت دی اف گفته بود ۸۰ درصد مواقع فورکی واقعی هست چی میگی برای خودت
      کی انتظار داره همه بازی با همه ستیگ رو وان ایکس ۴ کی باشه حتی رو ۱۰۸۰ ti هم همه بازیا از دم تو همه ستیگ فورکی واقعی نیستند بففففففمممممم مهم واقعی بودن و گرافیکی بودن بازیه و این نباید فدای رزولوشن بشه Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral

      0
      0
      • goldberg68 گفت:

        مهم اینه ۹۰ درصد بازیا تو وان ایکس بین ۱۸۰۰ پی و ۲۱۶۰ میچرخند که هفت دستمون بسه فرق ۱۸۰۰ تا فورکی عمرا تشخیص بدی تو تیوی۵۵ اینچ
        بعدشم یجوریم میگی که اصلا پرو مشکل نداره
        مرد حسابی پرو تا الان دوتا بازی ۷۲۰ اصلا داره نیوح و ارک مطعمن باش پلی ۵ هم همه بازی‌اش فورکی نیست حاضرم قسم بخورم

        0
        0
    • KING OF SKY گفت:

      داداش دلشون میخواد دل خودشونو به ۴ تا پیکسل خوش کنن من و تو انحصاری FHD میزنیم اونا انحصاری و اکثر مولتی پلتفرمارو ۴K واقعی میزنن مشکلی هست ؟؟؟ دلیل اینکه جنگ و دعوا راه می اندازیم چیه واقعا ؟

      0
      0
      • Last Of Us گفت:

        دلیلش این هستش که جعبه فنایی مثل تو برن یک اکانت جدید یا جعلی بسازن و عکس لست هم بزارن بیان چرت بگن Big Smile

        0
        0
        • KING OF SKY گفت:

          دوست خوبم توهم زدی
          من کنسول پلی استیشن دارم و ایکس باکس ندارم ولی ایکس باکسم دوست دارم چون عاشق فورزا هستم
          درضمن فکر نمیکنم لحن و صحبت کردنت مناسب باشه شما عملا دارید به طرفداران ایکس باکس توهین میکنید
          هر کسی هم نقدت کرد دلیل نمیشه که یا ایکس باکس فن باشه یا جعلی
          سعی کن به انتخاب دیگران احترام بزاری دوست خوبم

          0
          0
  • Last Of Us گفت:

    ترجیح میدم با رزولوشن ۱۰۸۰ ( فول اچ دی ) گاد آف وار و بقیه شاهکار ها رو بزنم و کنسولم روشن باشه
    تا جعبم ایکسم خاموش باشه و پیکسل های برفک تلویزیون ۴کی ام رو بشمارم
    دکتر علی پاوریتی ( بر وزن شریعتی )

    0
    0
  • ای کاش بتونن تا جایی که امکانش هست حجم اپدیت های۴k رو کم کنن به خصوص در بازی های اینده الان بعضی بازی ها عجیب سنگینه من برای کوانتوم بریک ۷۱ گیگ گرفتم در صورتی که فورتزا هورایزن۳ تنها ۷۰۰ مگ بود یا ویچر۳ هم ۵۰۰ مگ بود هیتمن هم کم بود ولی در عوض ولفنشتاین۲ با ۱۶ گیگ پوست ما رو کند البته اون هایی که مثل کوانتوم بریک سنگین هست تنها رزولوشن مثلا ارتقا پیدا نکرده بلکه گرافیک بازی هم به کل به وان معمولی تفاوت پیدا کرد در هر صورت انشاالله حجم عناوین اینده کمتر باشه

    0
    0