NISA: نسخه سوییچ بازیهای رایانهای دو برابر بیشتر از پلیاستیشن ۴ فروش دارند
شرکت NIS آمریکا (که به صورت مخفف با اسم NISA شناخته میشود) یکی از شرکتهایی است که در زمینه بازاریابی بازیهای ویدئویی در حال فعالیت است که سعی در ارائه بهترین خدمات و خلاقانهترین محصولات سرگرمی دارد. حال بهتازگی مدیر عامل این شرکت صحبتهای جالبی در مورد میزان فروش بازیهای ویدئویی روی دو کنسول بزرگ این بازار مطرح کرده که در نوع خودش بسیار جالب توجه و مهم است.
برای مدتی بسیار طولانی برند پلیاستیشن مقصد امنی برای بازیهای ژاپنی، خصوصا بازیهای کوچک با هزینههای پایین به حساب میآمد؛ ما این بازیها را بیشتر با نام بازیهای مستقل و کم هزینه میشناسیم. همچنین شرکتهایی هم در زمینه ساخت چنین بازیهایی فعالیت داشتند که با ارائه بازیهای کوچک و کم هزینه، بخشی از نیاز بازار را رفع میکردند. از جمله این شرکتها میتوان به Falcom و یاNIS آمریکا اشاره کرد که کنسولهای پلیاستیشن را مقصد اولیه و نهایی بازیهای خود فرض میکردند، اما این روزها شرایط تغییر کرده و هیچ چیز شبیه به گذشته نیست. این روزها دیگر برند پلیاستیشن مقصدی امن برای بازیهای مستقل نیست و عناوین انحصاری این شرکت تماما توجه مسئولین شرکت سونی را به خود جلب کردهاند طوری که دیگر آنها نیازی به حمایت بازیسازان و توسعه دهندگان بازیهای مستقل ندارند. به هر حال سونی از فروش بازیهای انحصاری خود هر ساله سود بسیار زیادی به جیب میزند و دیگر صرف هزینه و وقت برای بازیهای مستقل، جایگاه قبل را در این شرکت ندارد.
با تغییر شرایط و عدم حمایت زیاد بازیهای مستقل و کوچک از طرف شرکت سونی، این بازیها باید جایگزین مناسبی برای خود پیدا میکردند؛ جایگزینی که بتواند جای خالی شرکت سونی و برند پلیاستیشن را برای آنها پر کند. این بدان معنی است که بازیهای کوچک باید شانس خودشان را در سایر پلتفرمها امتحان کنند و با انتشار بر روی آنها شانس مجددی برای خود به وجود آورند. یکی از مقصدهای احتمالی جدید این بازیها، آخرین کنسول عرضه شده توسط شرکت نینتندو است؛ کنسولی که در دومین سال عرضه خود قرار دارد و از شانس زیادی برای تبدیل شدن به پرفروشترین کنسول ویدئویی تاریخ بهرهمند است. حال زمان آن فرا رسیده که شرکتهایی نظیر NISA توپ خود را به زمین سوییچ بیاندازند و خود را روی این کنسول دوباره احیا کنند.
این روزها کنسول ترکیبی نینتندو سوییچ بستر مناسبی برای عرضه بازیهای مستقل و کوچک است چرا که بسیاری از این بازیها با عرضه برای این کنسول به خوبی دیده شدند و به فروش بالایی رسیدند. در روزها و ماههای اولیه عرضه سوییچ بسیاری گمان میکردند با نسخه ارتقاء یافته Wii U روبهرو هستند اما پس از گذشت یک سال همه توسعه دهندگان در تلاش هستند که بازیهای خود را برای سوییچ هم به انتشار برسانند. برخلاف کسانی که تصور میکردند بازیهای سوییچ به فروش بالایی نخواهند رسید، این روزها میبینیم که همه برای تجربه این بازیها سر و دست میشکنند و با شور و هیجان زیادی درمورد آن صحبت میکنند.
به نظر میرسد که تغییر پلتفرم مقصد بازیهای مستقل برای شرکتهایی نظیر NISA زیاد هم بد تمام نشده و این انتقال ارزشش را داشته است. مدیرعامل شرکت NISA در مصاحبهای تازه عنوان کرده که پس از عرضه بازیهای آنها روی پلیاستیشن ۴ و نینتندو سوییچ، آنها به این نتیجه رسیدند که نسخه سوییچ این بازیها به فروشی دو برابر بیشتر از نسخه پلیاستیشن ۴ رسیده است و نسخه پلیاستیشن ۴ فقط نصف فروش نسخه سوییچ این بازیها را به دست آورده است که بسیار عجیب به نظر میرسد.
اما این قضیه به همینجا ختم نمیشود. مدیرعامل NISA در ادامه با اظهارات خود کنسول نسل هشتمی سونی را نادیده گرفته و عملکرد آن را زیر سوال برد، وی در این زمینه بیان کرد که آنها (شرکت سونی) به اندازه کافی از توسعه دهندگان کوچک حمایت نمیکنند و فقط به ناشران و توسعه دهندگان بزرگ علاقه نشان میدهند. تاکورو یاماشیتا (Takuro Yamashita) مدیرعامل شرکت NIS آمریکا در صحبتهایش با MCV گفت:
ما بر روی سوییچ بیشتر کار خواهیم کرد. SNK Heroines تنها موردی نیست که در آن با حمایت آنها روبهرو شدیم. آنها پشتیبانی خوبی از ما و پروژههایمان انجام میدهند. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، رفتار سونی با ناشران کوچکی نظیر ما زیاد دوستانه نیست. آنها فقط به ناشران بزرگ ژاپنی علاقه نشان میدهند. همینطور اگر ما عنوانی را به طور مشترک هم برای پلیاستیشن ۴ و هم برای سوییچ منتشر کنیم، نسبت فروش این بازیها یک به دو است. یعنی همان عنوانی که روی پلیاستیشن ۴ به فروش رسیده، برای ما فروشی دو برابر روی نینتندو سوییچ داشته؛ هم از نظر فروش فیزیکی و هم فروش دیجیتالی. بازیهای زیادی برای پلیاستیشن ۴ عرضه شده یا عرضه خواهد شد، بنابراین بازار بسیار رقابتی است. در مقایسه با آن بازار سوییچ فضای کافی برای ناشران دارد تا به درآمد زایی مناسب برسند.
بخش آخر صحبتهای یاماشیتا، موضوعات بدیهی است. شما اگر نگاهی به بازیهای سونی در چند سال اخیر بیاندازید، میبینید که بازار آن بسیار رقابتی بوده است. خصوصا با شروع نسل هشتم سونی در مسیری قرار گرفت که با کنار زدن عناوین کوچک و مستقل راه را برای عرض اندام بازیهای خود باز کرد و فرصت خودنمایی به بازیهای کوچک و مستقل نداد. سونی با توجه کردن به بازیهای بزرگ و AAA سایه خود از سر بازیهای مستقل را برداشت، خصوصا این که خود جیم رایان (Jim Ryan) نیز به صراحت اعلام کرد که سونی دیگر حمایت و پشتیبانی از بازیهای مستقل را عقلانی نمیداند و از این پس این کار را متوقف خواهد کرد. به هر حال شرکت سونی هم به فکر درآمد زایی و سودآوری است. تا زمانی که بازیهای AAA برای عرضه روی این کنسول سر و دست میشکنند، چرا آنها با حمایت و پشتیبانی از بازیهای کوچک و مستقل وقت و هزینه خود را هدر دهند؟ آنها میتوانند با هزینه کردن همین زمان و انرژی برای بازیهای بزرگ، به سود آوری چندین برابر برسند.
با این حال طبیعی است که با قطع حمایت از طرف سونی، بازیهای کوچک و مستقل به سمت نینتندو تغییر جهت دهند. این شرکت کنسولی به نام سوییچ دارد که با آغوشی باز پذیرنده چنین بازیهایی است. تنها نگرانی ما از بابت این است که روزی نینتندو هم مانند سونی سایه خود را از سر بازیهای مستقل بگیرد. امیدواریم حمایت نینتندو از بازیهای مستقل و کوچک، موقتی نباشد.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
تیتر خبر یکم کژتابی داره
از متن خبر معلومه که
فروش بازی های مستقل روی نینتندو بیشتره نه همشون
عجب کاربرای فهیمی داریم
متن خبر رو بخوانید بعد دیسلایک کنید
“رفتار سونی با ناشران کوچکی نظیر ما زیاد دوستانه نیست”
دم نینتدو و مایکرو گرم هوای ناشرای کوچیک و مستقل رو دارند
حالا نینتندو یه حرفی کنسول دستی و قابل حملی هست که به بازی مستقل و … نیاز داره ولی نیاز قوی ترین کنسول دنیا بازی aaa نیاز داره نه مستقل
مایکروسافت چه گلی به سر خودش با مستقل ها زده؟ 😀
همچین عجیب هم نیست. وقتی وارد eShop و PS store بشین متوجه میشین که چرا بازی های مستقل فروششون روی سوییچ خوبه.
دلیلش خیلی سادس چون قابل حمله تو مترو میشینی ولف انشتاین بازی می کنی چی می خوای دیگه تازی به تلویزیونم وصل می شه بخواطر کاربر پسندی کنسوله
هیچ وقت فروش و میزان فروش یه متا و نمره معیار لذت بردنم نبوده. شاید باورتون نشه ولی بعضی از بازی های مستقل لذتش برا من از عناوین AAA هم بیشتر بوده
ولی در کل به نظرم با این قیمت خریدن سوییچ تو ایران اصلا عاقلانه نیست چون اولا سخت افزارش زیادی ضعیفه و دوما بازی هاش هم که رو کاتریج هستش اصلا ایده ی جالبی نیست
اگر بخوام یه دیوایس که قابل حمل باشه برا گیمینگ بخرم یه آیپد پرو صد شرف داره به سوییچ