۱۰ بازی تاریخ ساز دهه - گیمفا
۱۰ بازی تاریخ ساز دهه - گیمفا
۱۰ بازی تاریخ ساز دهه - گیمفا
۱۰ بازی تاریخ ساز دهه - گیمفا

۱۰ بازی تاریخ ساز دهه

کسری نراقی
۲۰:۳۸ ۱۳۸۹/۱۱/۱۶
۱۰ بازی تاریخ ساز دهه - گیمفا

تتریس، ماریو، نقطه خور، آتاری، میکرو، سگا و خیلی از بازی‌ها و کنسول‌های دیگر دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی پایه گذار صنعت بازی به شکل کنونی آن هستند. تمام این عناصر دست به دست هم دادند تا دنیای بازی‌های کامپیوتری در دهه نخست قرن ۲۱ به مرزی از تحول و واقعیت برسد که تا آن زمان بی‌سابقه بود.

در این مطلب به بررسی ۱۰ بازی بزرگی می‌پردازیم که در دهه میلادی گذشته قواعد دنیای بازی را بر هم زدند و هر کدام به نوعی تاثیر فراوانی از خود بر جای گذاشتند.

۲۰۰۰: کانتر استرایک

کانتر در ابتدای دهه نخست قرن ۲۱ به یکی از تاثیرگذارترین و به یادماندنی‌‌ترین بازی‌های کامپیوتری تبدیل شد که هنوز هم محبوبیت فراوانی دارد. این بازی که از خانواده‌هاف لایف محسوب می‌شود تعریف جدیدی از بازی‌های مولتی پلیر ارایه کرد. کانتر به بازیکنان امکان داد به صورت گروهی کنار هم بازی کنند، در حالی که هدف یک گروه گذاشتن بمب و هدف گروه دیگر خنثی کردن آن بود. در واقع کانتر که هنوز یکی از محبوب ترین بازی‌های گیم نت‌ها و مسابقات جهانی است، اساس بسیاری از بازی‌های مولتی پلیر امروزی را پایه‌گذاری کرد.

۲۰۰۱: مکس پین

مکس پین شوک بزرگ بازی‌های اکشن سوم شخص بود. کاراگاهی که یکه و تنها انتقام تمام قاتلان همسر و فرزندش را می‌گیرد، به نماد بزرگ بازی‌های کامپیوتری در دهه گذشته تبدیل شد. تیراندازی اسلو موشن مکس پین هنگام راه رفتن یا پریدن ویژگی برجسته این بازی بود که پس از آن در تعداد بی‌شماری از بازی‌ها به کار گرفته شد. چهره شخصیت مکس پین در قسمت اول این بازی بر اساس چهره سم لیک، خالق آن طراحی شده است.

۲۰۰۲: Splinter Cell

اسپلینتر سل و کماندوی همه فن حریف آن سم فیشر، بازیکنان را به دنیای جدیدی از بازی‌های جاسوسی بردند. کارهای زیادی از سم بر می‌آمد؛ این مامور مخفی هم در تیراندازی و کارهای پر سر وصدا مهارت داشت و هم در مخفی کاری و بالا رفتن از دیوارها، آویزان شدن از لوله‌ها و غافلگیر کردن دشمنان و عبور از دوربین‌های مدار بسته. نوآوری‌های زیادی در گیم پلی اسپلینتر سل دیده می‌شود که بنیانگذار بسیاری از حرکات اکشن و مخفی کاری بازی‌های دیگر شد. برای مثال سم فیشر می‌توانست چراغ‌ها را با یک تیر بترکاند و در تاریک مطلق دوربین دید در شب خود را به چشم بزند و دشمنان گیج و بخت برگشته را ناک اوت کند.

 

۲۰۰۳: Prince of Persia: Sands of Time

Prince of Persia در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی یکی از بازی‌های دوبعدی موفق زمان خود بود، اما یوبی سافت در سال ۲۰۰۳ تولد دوباره‌ای به شاهزاده ایرانی بخشید.Sands of Time اولین بازی سه بعدی از سری PoP بود که استانداردهای جدیدی را در صنعت بازی از خود برجای گذاشت. شاهزاده جدید می‌توانست روی دیوارها بپرد، با شمشیر هنرنمایی کند و از همه مهم تر با شن‌های زمان، “زمان” را دستکاری کند. مثلا وقتی زیر پای تان خالی می‌شد و در چاه مرگباری سقوط می‌کردید یا آخرین ضربه را می‌خوردید و جان می‌دادید، می‌توانستید زمان را به عقب برگردانید.

۲۰۰۴:هاف لایف ۲

خیلی‌ها‌هاف لایف ۲ را بهترین بازی تاریخ PC می‌دانند.‌هاف لایف ۱ در سال ۱۹۹۸ با هزینه ساخت ۴۰ میلیون دلاری خود نقطه عطفی را در بازی‌های کامپیوتری رقم زد تا اینکه شش سال بعد،‌هاف لایف ۲ هم معادلات را بر هم زد و به دستاورد بزرگی تبدیل شد.‌هاف لایف ۲ همه چیز داشت؛ داستان پر فراز و نشیب، شخصیت‌های زنده و باورپذیر، قوانین فیزیکی طبیعی و از همه مهم تر تنوع. هرگاه بازیکنان به مرز تکرار و یکنواختی می‌رسیدند، المان جدیدی وارد بازی می‌شد. بازیکنان در ابتدا با دیلم و پای پیاده می‌جنگند، سپس سوار یک ماشین مخصوص مجهز به مسلسل می‌شوند، سلاح جاذبه‌ای معروف‌هاف لایف ۲ را به دست می‌آورند، از شهر زامبی‌ها سر در می‌آورند و خلاصه لحظه‌ای از حادثه دور نمی شوند.

۲۰۰۵: فارنهایت

فارنهایت یا Indigo Prophecy از بهترین بازی‌های PS2 بود که برای خیلی‌ها ناشناخته ماند. این بازی کاراگاهی که بازیکنان را در نقش یک قاتل و کارگاه قرار می‌دهد و در نهایت به مبارزه با نیروی‌های اهریمنی می‌کشاند هدف شان نابودی نسل بشر است، به طور جدی بازیکنان را در پیشبرد داستان بازی درگیر کرد و به آنها امکان داد با انتخاب دیالوگ‌ها و اکشن‌های خود داستان را به گونه‌ای که می‌خواهند پیش ببرند. در واقع بازیکنان در بسیاری از صحنه‌ها بازی نمی کنند و تماشاگر داستان هستند، از این رو فارنهایت را یکی از نخستین بازی‌های‌هایی می‌دانند که سینما را با صنعت بازی درآمیخت. این بازی پایه گذار Heavy Rainیکی از شاهکارهای تاریخ بازی‌های کامپیوتری است که روایت سینمایی را با مهارت و ظرافت بی نظیر در یک بازی کامپیوتری پیاده کرد.

۲۰۰۶: Wii Sports

با ظهور نسل هفتم کنسول‌های بازی، سونی و مایکروسافت دنبال گرافیک بهتر و پردازش قوی تر رفتند، اما نینتندو راه دیگری را در پیش گرفت و Wii را روانه بازار کرد. Wii قالب قدیمی بازی‌های کامپیوتری را بر هم زد و به بازیکنان اجازه داد با تکان دادن یک کنترلر مخصوص، بازی را هدایت کنند. Wii بازی‌های برجسته زیادی دارد که می‌تواند در این فهرست جای بگیرد، اما Wii Sports از اولین بازی‌هایی بود که ظرفیت Wii را به خوبی نشان داد. حرکات بازی‌های ورزشی Wii Sports مثل تنیس، بولینگ، مشت زنی، گلف و بیس بال برای شبیه سازی با کنترلر بسیار مناسب بود.

۲۰۰۷: کال آو دیوتی ۴

کال آو دیوتی یکی از سری بازی‌های برجسته تیراندازی سبک جنگ جهانی دوم بود، اما همیشه سایه سری مدال افتخار را بر سر خود می‌دید تا اینکه کال آو دیوتی ۴ با عنوان Modern Warfare منتشر شد. سری کال آو دیوتی در این بازی برای نخستین بار از فضای جنگ جهانی بیرون آمد و در نبردهای مدرن پاگذاشت. “مادرن وارفر” با روایت داستانی خاص خود تحول بزرگی در بازی‌های تیراندازی ایجاد کرد. در این بازی صحنه‌های سینمایی کاملا حذف شد و تمام اتفاقات از چشم شخصیت اصلی و داخل خود بازی دنبال می‌شد. علاوه بر این حالت مولتی پلیر مادرن وارفر آنقدر محبوب شد که می‌تواند آن را کانتر استرایک جدید نامید. قسمت‌های مختلف کال آو دیوتی شلوغ ترین سرورهای آنلاین را در بین بازی‌های تیراندازی به خود اختصاص داده‌اند.

۲۰۰۸: Metal Gear Solid ۴

متال گیر نه تنها از سری بازی‌های اکشن و مخفی کاری تحسین برانگیز تاریخ بازی‌های کامپیوتری بوده است، بلکه مثل بسیاری از بازی‌های ژاپنی دیگر از جمله فاینال فانتزی، داستان پردازی فوق العاده‌ای دارد. با این حال حساب MGS4 را از قسمت‌های قبلی این سری باید جدا کرد. هیدئو کوجیما، خالق متال گیر تمام تجربیات خود را در MGS4 خرج کرد تا یکی از کامل ترین بازی‌های اکشن تاریخ را خلق کند. Metal Gear Solid ۴ یک بازی داستانی، اکشن، مخفی کاری، اول شخص، سوم شخص و سینمایی است که به طرز بی سابقه‌ای به بازیکنان در میدان نبرد اختیار عمل می‌دهد.

۲۰۰۹: Killzone ۲

قسمت اول “کیلزون” که سال ۲۰۰۴ برای PS2 منتشر شد حرف‌های زیادی برای گفتن داشت، اما در عمل نتوانست به انتظارات پاسخ دهد؛ تا اینکه در نمایشگاه E3 سال ۲۰۰۶ دمویی از کیلزون ۲ روی PS3 به نمایش درآمد. این دمو به نظر یک صحنه سینمایی از پیش رندر شده بود، اما با انتشار کیلزون ۲ همه متوجه شدند این دموی سینمایی در واقع بخشی از خود بازی بود. کیلزون ۲ بعد جدیدی از بازی‌های کامپیوتری را به نمایش گذاشت. این بازی علاوه بر انیمیشن سینمایی و باورپذیر، با استفاده از قدرت پردازش بالای PS3 انفجار و زد و خورد فراوانی را بدون افت سرعت حرکت فریم‌ها به نمایش گذاشت. کیلزون ۲ نقطه عطفی در تاریخ بازی‌های کامپیوتری است.

منبع : فناوران

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۱۰ بازی تاریخ ساز دهه - گیمفا
۱۰ بازی تاریخ ساز دهه - گیمفا
۱۰ بازی تاریخ ساز دهه - گیمفا
۱۰ بازی تاریخ ساز دهه - گیمفا
۱۰ بازی تاریخ ساز دهه - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۱۰ بازی تاریخ ساز دهه - گیمفا
۱۰ بازی تاریخ ساز دهه - گیمفا