روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا
روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا
روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا
روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا

روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا

نام Nier تا همین سال قبل و پیش از عرضه شاهکاری به نام NieR: Automata اصلا برای بازیبازان شناخته شده نبود و خیلی ها اصلا نمی دانستند که در نسل هفتم عنوانی به نام Nier داشته ایم. در کشور خودمان نیز شاید خیلی از شما با عنوان اصلی Nier آشنایی نداشته باشید و حتی در زمان عرضه آن در نسل هفتم، نام آن را نیز نشنیده باشید، اما برای یک نقش آفرینی باز کهنه کار که کمتر بازی این سبک از زیر دستش فرار کرده است، بازی اصلی Nier یکی از خاطرات خوب نقش آفرینی در نسل هفتم محسوب می شود. NieR عنوانی بود که توسط استودیو Cavia ساخته شد و در سال ۲۰۱۰ به وسیله کمپانی اسکوئر انیکس برای کنسول های PlayStation 3 و Xbox 360 منتشر گردید. نمی توان کتمان کرد که آن بازی ضعف های نسبتا زیادی را در خود می دید اما این ضعف ها هرگز بازی را در حد یک عنوان ضعیف پایین نمی آوردند و در نهایت هر شخصی که این عنوان را تجربه کرده است از آن به نیکی یاد می کند و البته مهم ترین نکته ای که در مورد این بازی خواهید شنید آن است که NieR یک بازی کاملا خاص و با شخصیتی متمایز از تمام بازی های دیگر محسوب می شد و البته دلیل بسیاری از نمراتی که از این بازی کم کرده بودند نیز همین خاص بودن NieR بود که سبب می شد به هیچ وجه یک عنوان همه پسند نباشد و برخی اصلا با آن ارتباط برقرار نکنند.

روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا

نقد و بررسی بازی Nier

NieR عنوانی اسپین آف از سری عناوین Drakengard محسوب می شد. نسخه اول Drakengard دارای ۵ پایان مختلف بود که سازندگان بازی NieR برای ساخت این بازی پایان پنجم بازی Drakengard را برای قرار دادن وقایع داستانی NieR برگزیده بودند. بازی NieR بازخوردهای نسبتا خوب و مثبتی را نیز از سوی طرفداران و منتقدان دریافت کرد و امتیازاتی مثل ۷/۱۰ را از وبسایت آی جی ان به خود اختصاص داد و نهایتا امتیاز متای آن نیز در همین سطح ۷/۱۰ قرار داشت. البته باید گفت NieR از عناوینی بود که نمره اش می توانست غلط انداز باشد و در حقیقت این امتیاز نمایانگر لذتی که از بازی می بردید نبود. کسانی که NieR را تجربه کردند غالبا با عنوانی فراتر از سطح یک عنوان با امتیاز ۷ روبرو شده بودند و یک تجربه کاملا جدید را حس کرده بودند. NieR تم و فضاسازی فوق العاده غیر معمول و نامتعارفی داشت و انگار در دنیای بازی نوعی جادوی محزون و آرام بخش وجود داشت که هر بازیبازی را به آن جذب می کرد و او را به دل داستان غم انگیز خود می کشید.

روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا

NieR یک نقش آفرینی بسیار خاص است و درست است که بسیاری از المان های ثابت و همیشگی نقش آفرینی های غربی و گاها ژاپنی را در خود دارد اما اتمسفر و شخصیت های آن و غم عجیبی که در دنیای آن وجود دارد در ترکیب با گیم پلی ترکیبی آن که مخلوطی از چندین سبک مختلف است، NieR را از هر عنوان دیگری متمایز می کند

همان طور که می دانید در نسل هشتم در تاریخ ۲۳ فبریه ۲۰۱۷ بود که عنوان دوم این سری با نام NieR: Automata نیز منتشر گردید. باید اعتراف کنم که من و شاید خیلی از دیگر طرفداران و علاقمندان این بازی هم با این که می دانستیم این عنوان، یک بازی بسیار زیبا خواهد بود ولی دیگر انتظار چنین بازخورد و نمرات بی نظیری را نداشتیم و زیاد مطمئن نبودیم که بازی در حد یک شاهکار عمل خواهد کرد و امتیاز متایی در سطح بازی هورایزن زیرو داون خواهد گرفت. اما خوشبختانه این اتفاق افتاد و یک انحصاری کنسولی جذاب و شاهکار دیگر به لیست قدرتمند انحصاری های پلی استیشن ۴ افزوده شد تا به این ترتیب نام Nier دیگر تبدیل به یک نام خیلی بزرگ و شناخته شده در دنیای بازی های رایانه ای شود. به شخصه اعتقاد دارم که اگر کسی که قبلا در نسل هفتم یک بار سرسری بازی نایر را تجربه کرده است، اکنون و بعد از تجربه نایر اتوماتا، دوباره به سراغ تجربه بازی اول نایر برود، شاید آن بازی برایش خیلی هم جذاب تر شده باشد و تازه ارزشش را بفهمد و بیشتر آن را درک نماید.

روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا

ترسناک خلق کردن حتما نیاز به کلی جزییات و طراحی و.. ندارد بلکه می شود با یک دایره ساده چهره ای را خلق کرد که هر بار از همان زمان تجربه این بازی تا به امروز به آن نگاه می کنم حس ترس نسبت به ان دارم و اصولا چهره ای که تغییر نکند و همیشه ثابت باشد خیلی ترسناک است و چه بدتر اگر در حال خنده باشد!

تا امروز بارها و بارها از شاهکار NieR: Automata حرف زده ایم و نوشته ایم و نقد متنی و نقد ویدئویی و تحلیل داستانی و .. برای شما منتشر کرده ایم ولی هرگز تاکنون فرصتش پیش نیامده است که برگردیم و سری بزنیم به بازی اصلی NieR که شاهکاری مثل NieR: Automata از ریشه آن خلق شده است و کمی هم در مورد آن بازی صحبت کنیم و دقیق تر آن را مورد بررسی قرار دهیم. اما امروز می خواهیم این کار را انجام دهیم و با توجه به شناخته تر شدن نام NieR، قصد داریم تا سری به نسل هفتم بزنیم و برای شما عزیزان در مورد عنوانی که از بدنه آن، شاهکار NieR: Automata خلق شده است یعنی بازی اصلی نایر صحبت نماییم. در حقیقت در این مطلب قصد داریم تا به بررسی بخش های مختلف این بازی نقش آفرینی خاص بپردازیم و آن را از زوایای مختلف برای شما عزیزان تحلیل نماییم تا اطلاعات کاملی را از این بازی زیبا کسب کرده و شاید قصد کنید تا به سراغ کنسول های نسل هفتم خود بروید و این بازی را تجربه نمایید، مخصوصا اگر از فضا و تم بازی NieR: Automata خوشتان آمده است. پس اگر به هر دلیلی علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر از عنوان NieR هستید و قصد دارید تا اطلاعات بیشتری از این بازی داشته باشید با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا در ادامه مطلب نقد و بررسی بازی NieR همراه شوید.

روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا

سلام ریفیق!! چطوری بامرام؟ شدی شبیه باورام!!! خدایا ما رو از شر هر چی دیوونه اس خلاص نکن که در مقایبسه با اونا بفهمیم سالمیم!!

داستان بازی هزار سال بعد از پایان پنجم عنوان Drakengard  رخ می دهد و شما را در نقش شخصیتی به نام نایر قرار می دهد که در تلاش برای یافتن دارویی برای بیماری دخترش Yonah که با نام Black Scrawl شناخته می شود است. نایر مردی بسیار خوش تیپ و جذاب با چهره ای بسیار مصمم و موهایی بلند و تماما سفید رنگ و نگاهی قدرتمند است که کاملا خصوصیات یک پروتاگونیست و شخصیت اصلی بودن را داراست و چه از لحاظ ظاهری و چه از نظر خلوص و صحت اهدافی که دنبال می کند، برای بازیباز جذابیت دارد. بازی تم داستانی و روایت بسیار خاص و عجیبی دارد و سکوت غمناکی که در دنیای آن جریان دارد شما را به نوعی شیفته خود می کند ولی خب از سمت دیگر هم مواردی در همین دنیای بازی وجود دارد که می تواند شما را پس بزند و در بخش گرافیک در مورد آنها صحبت خواهیم کرد. در واقع فضای داستان و غمگین بودن دنیای بازی شما را به سمت خود می کشد ولی خیلی از مشکلات بصری شما را از شیفتگی شدید به بازی پس می زنند و در نهایت این سلیقه و نوع گرایش شماست که تعیین می کند کدام جنبه برای شما مهم تر است. برای من که قطعا فضاسازی داستان و دنیای بازی مهم تر بوده و هست و خواهد بود. در طول بازی، نایر با یک کتاب سخنگو که با نام Grimoire Weiss خطاب می شود و با همراهی دو شخصیت دیگر با نام های Kainé و Emil به ماجراجویی می پردازد تا بتواند درمانی برای دخترش بیاید و ماهیت وجودی موجوداتی عجیب به نام Shade که در زمین حضور دارند را نیز درک کند. 

روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا

نایر مردی بسیار خوش تیپ و جذاب با چهره ای بسیار مصمم و موهایی بلند و تماما سفید رنگ و نگاهی قدرتمند است که کاملا خصوصیات یک پروتاگونیست و شخصیت اصلی بودن را داراست و چه از لحاظ ظاهری و چه از نظر خلوص و صحت اهدافی که دنبال می کند، برای بازیباز جذابیت دارد.

کلیت داستان بازی جذابیت دارد و شاهد داستان خاص و مرموزی هستیم ولی می توانیم بگوییم روند روایت آن است که مقداری بی روح بوده و دیگر بیشتر از حد غمگین و افسرده است و اتفاقا هر وقت که مانند مطلب دیروز لیستی از غمناک ترین بازی ها در تاریخ بازی های رایانه ای جمع آوری می شود نام بازی نایر را نیز در آن شاهد هستیم که یکی غمگین ترین و ناراحت کننده ترین عناوین در تاریخ بازی ها قلمداد می شود. البته می توان این نوع روند روایت را به حساب خاص بودن بازی گذاشت و بگوییم عنوانی که همه چیزش خاص است روند روایتش نیز خاص است ولی بالاخره این بازی در بازار بازی ها عرضه شده و منتقدین و بازیبازان آن را با دیگر بازی های هم سبکش مقایسه کرده اند و به خاطر همین بیش از حد خاص بودن خیلی ها با آن ارتباط برقرار نکرده و خوب آن را نفهمیده اند که این موضوع کاملا از امتیازات بازی مشخص است. شخصیت های حاضر در بازی نیز از خود نایر گرفته تا بقیه شخصیت ها از همان فرمول خاص بودن بازی تبعیت می کنند و شاهد شخصیت هایی عجیب و معمولا ساکت و کم حرف و خاص هستیم که ناگهان ممکن است به سبک ژاپنی ها از آن ها رفتارهای عجیبی ببینیم!

روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا

بابا خب یه تن ماهی می خریدیم دیگه اینقدر با این ماهی های حفتک رن درگیر نمی شدیم!! از چهارپا بیشتر جفتک می زنن این ماهیا!!

البته این خاص بودن دلیلی بر ضعف آن ها نیست و شما می توانید با شخصیت های بازی مخصوصا شخصیت های اصلی و مهم آن ارتباط برقرار نمایید و شخصیت های خوب و عمیقی را در این عنوان شاهد هستیم که البته مثل بازی بعدی این سری از نظر ظاهری و جذابیت طراحی نیز بسیار عالی و خوش ظاهر و جذاب خلق شده اند و طراحان این سری چه در بازی اصلی و چه در بازی اتوماتا (با این که عنوان اتوماتا را پلاتینیوم گیمز ساخت ولی مشخص است که تم اصلی و کلی طراحی شخصیت ها و دنیای بازی در راستای همان عنوالن نخست است، مخصوصا از نظر جذابیت ظاهری شخصیت ها) از همان بازی نخست، سلیقه خوب خود را در خلق شخصیت های مذکر و مونث کاملا ثابت کردند تا در عنوان نایراتوماتا این موضوع با شخصیتی مثل ۲B به اوج برسد. در مجموع باید گفت بازی Nier در زمینه داستان و روایت نمره قبولی دریافت می کند و شاهد عنوانی خوب و جذاب با روایتی در خور تحسین و شخصیت هایی پردازش شده هستیم که این توانایی را دارند که بازیباز را همراه خود به جلو ببرند.

روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا

دنیای بازی به طرز شدیدی خالی است و شدیدا از کمبود جزییات و محتوایی که دنیای بازی را پر کنند رنج می برد. نامردا نکردن یه  دست مبل و صندلی بچینن روی پل!!

گرافیک بازی بدون شک ضعیف ترین بخش آن به حساب می آید و این موضوع تقریبا در تمام نقدهای بازی نیز مشترک است و در حالی که اکثریت افراد داستان و شخصیت ها و موسیقی و برخی المان های گیم پلی بازی را تحسین کرده اند، از گرافیک آن به عنوان پایین تر از سطح استاندارد یاد کرده اند و به واقع نیز همین طور است و گرافیک بازی ضعیف، رنگ و رو رفته و کهنه به نظر می رسد و با این که از لحاظ هنری شامل طراحی های قابل تحسینی هستیم ولی این طراحی ها معمولا تحت تاثیر جلوه های بصری ضعیف، افکت های ضعیف گرافیکی، رنگ پرداری های کهنه و رنگ و رو رفته و تکسچرهای بی کیفیت قرار می گیرد و اجازه نمی دهد تا طراحی های بازی مثلا مانند بازی جدید این سری که یک شاهکار طراحی بود به چشم آیند.در بازی طی چند مورد هنگامی که آن را تجربه می کردم با افت فریم مواجه شدم و گاها نیز با پارگی تصویر و نمایان شدن پیکسل ها در صحنه بازی برخورد کردم که با این که تعداد این مشکلات زیاد نبود ولی به هر شکل در یاد من باقی مانده است و هرگز نمی توانیم از نابر به عنوان یک بازی با گرافیک خوب یاد کنیم.

روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا

سمت راستیه شب عروسی دعوته داده موها رو براش پف کردن با سشوار!!

 گاها نیز در زمان تجربه بازی ممکن است به منطقه ای برسید اما بافت ها و تصاویر آن منطقه تازه بعد از رسیدن شما به آن منطقه شروع به لود شدن صحیح کنند و چند ثانیه ای طول بکشد تا بافت ساختمان ها و مناطق مختلف بازی به صورت کامل لود شوند که این نیز از ضعف های گرافیکی بازی است. دنیای بازی به طرز شدیدی همان طور که در یکی دو تصویر بالاتر مشاهده می کنید، خالی است و شدیدا از کمبود جزییات و محتوایی که دنیای بازی را پر کنند رنج می برد. ضعف گرافیکی بازی از یک سو و بسیار خالی و بی روح بودن دنیای بازی نیز از سوی دیگر ضربات کاری و مهلکی را بر پیکره بازی وارد کرده اند و بدون شک اگر از نظر دنیای بازی با کیفیتی همچون نایر اتوماتا یا حتی مقداری پایین تر از آن طرف بودیم، عنوان نایر می توانست خیلی بیشتر خود را در دل مخاطبین جا داده و امتیازات بهتری را دریافت نماید. در مجموع بایستی گفت این بازی به هیچ وجه از نظر گرافیکی امتیاز قابل قبولی را دریافت نمی کند و مشکلات خیلی زیاد بخش گرافیک، در واقع پاشنه اشیل بازی بوده و سبب می شوند تا خیلی از خوبی های این عنوان به چشم نیامده و تحت تاثیر ضعف گرافیکی و دنیای بی روح بازی قرار بگیرند.

روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا

یعنی دریغ از یه دونه سبدی، میزی، دبه ای، درختی!! پاک پاک مثل کف دست!!

گیم پلی بازی نایر بدون شک یکی از بهترین و جذاب ترین بخش های آن است که المان های مختلفی را از سبک های گوناگون گرفته است و گاها بین آنها سوئیچ می کند و همه اینها را نیز در زمینه نقش آفرینی کلی خود قرار می دهد. در بازی همان طور که گفته شد شما در نقش نایر که مردی میانسال و خوش تیپ با موهایی سفید است قرار می گیرید که البته نام او می تواند توسط بازیباز تغییر داده شود. شما کنترل این شخصیت را از راویه دید سوم شخص بر عهده دارید و قابلیت کامل چرخاندن دوربین نیز در اختیار شماست و همچنین می توانید با اشیا و آیتم ها، شخصیت ها و دشمنان در دنیای بازی تعامل داشته باشید. دنیای ۳ بعدی بازی به مناطق مختلفی تقسیم شده است که هر کدام با یک لودینگ از دیگری جدا می شوند و شما می توانید در تمام بخش های این مناطق آزادانه گشت و گذار کنید و به اکتشاف و ماجراجویی و مبارزه بپردازید و توانایی راه رفتن و دویدن و پرش و بالا رفتن از نردبان ها را نیز در اختیار دارید. در برخی ساختمان ها و اتاق ها دوربین به کنار می اید و بازی حالت دو بعدی و ساید اسکرول به خود می گیرد و شما می توانید تنها عقب و جلو بروید که البته این موضوع را در بازی جدید نایر نیز دیده ایم. از طرفی دیگر در برخی نبردها دوربین کاملا بالا می رود و بازی حالتی مثل یک شوتر ایزومتریک به خود می گیرد که این مورد را نیز در بازی جدید نایر شاهد بوده ایم و بسیار هم جذاب است و تنوع عالی به بازی می بخشد.

روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا

تصور کنید یه نفر واقعا با اون شمشیر که از خودش بزرگتره بتونه اونقدر بپره!! رونالدو رو باید می دادن نایر بگیره که نتونه اون قدر بپره قیچی بزنه!!

 در طول گشت و گذار در بازی شما توسط دشمنان مختلف مورد حمله قرار می گیرید که شامل موجوداتی سایه مانند و هیولا شکل به نام Shade، حیوانات بزرگ و همین طور روبات های مختلف هستند. با شکست این دشمنان به بازیباز امتیاز تجربه تعلق می گیرد که با آن می توانید قدرت های نایر را افزایش دهید. همچنین از این نبردها پول هم کسب می کنید که با آن می توانید آیتم های مختلف را خریداری نمایید. نایر می تواند توسط شمشیر یک دستی یا دودستی و یا نیزه به دشمنان حمله نماید که این سلاح ها را می توانید در بازی ارتقا دهید تا آسیب بیشتری بزنند و قابلیت های جدیدی داشته باشند. این ارتقاها از طریق مواد مختلفی که می توانید بخرید یا از دنیای بازی جمع کنید و یا از شکست دشمنان به دست آورید انجام می شوند. شما در بازی می توانید انواع مختلف و متنوعی از این کلاس های سلاح گفته شده به دست بیاورید که هر کدام متفاوت از بقیه هستند و انتخاب های خوبی را در اختیار شما قرار می دهند. همچنین نایر می تواند از وردها و اسپل های جادویی نیز استفاده کند که اینها نیاز به مقدار خاصی از انرژی دارند که مدام هم پر می شود.

روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا

ضعف گرافیکی بازی از یک سو و بسیار خالی و بی روح بودن دنیای بازی نیز از سوی دیگر ضربات کاری و مهلکی را بر پیکره بازی وارد کرده اند و بدون شک اگر از نظر دنیای بازی با کیفیتی همچون نایر اتوماتا یا حتی مقداری پایین تر از آن طرف بودیم، عنوان نایر می توانست خیلی بیشتر خود را در دل مخاطبین جا داده و امتیازات بهتری را دریافت نماید.

این جادوها شامل حملات پرتاب کردنی و یا مشت های سایه ای عظیم و دیگر موارد هستند که جذابیت بسیار خوبی به بازی می بخشند و عمق بیشتری را به گیم پلی اضافه می کنند. در نیمه نخست بازی می توانید انواع اسپل های جدید را از طریق انجام نبردهایی خاص به دست آورید. جدا از خط داستانی اصلی بازی، بازی شامل کلی ماموریت فرعی مختلف نیز هست که از طریق آنها امتیاز تجربه و پول بیشتری می توانید کسب نمایید. همچنین جالب است بدانید که بخش های ماهیگیری و فعالیت های مزرعه داری نیز در بازی وجود دارد. سازندگان به خوبی تعادل را در گیم پلی بازی رعایت کرده اند و درجه سختی بازی نیز کاملا مناسب و بالانس شده می باشد و نه شاهد یک بازی زیادی آسان که با دکمه زنی های بیهوده راه خود را باز کنید هستیم و نه یک عنوان بسیار هاردکور و سخت و در واقع از نظر کلی می شود گفت درجه سختی این نسخه نسبت به بازی اتوماتا مقداری پایین تر است.

روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا

در همین گیف کاملا مشخص است که بازی دارای مبارزات باکیفیت و جذابی است یه همراه افکت باحال خون!! ما هم که عاشق خونریزی!!

مبارزات بازی نه به اندازه شاهکار اتوماتا که توسط اساتید اکشن ساخته شده است، ولی در نوع خود و در مقایسه با خیلی عناوین دیگر بسیار سریع و جذاب و پرهیجان هستند و قلع و قمع کردن تعداد زیادی از دشمنان در چند ثانیه با کمبوها و فنون مختلف بسیار هیجان انگیز و لدتبخش است. گاها دشمنان قدرتمندی در بازی وجود می بینید که بسیار هم سریع حرکت می کنند و با دامنه اثر بالا ضربه می زنند که به همین خاطر مبارزات بازی نیاز به دقت و تمرکز بسیار بالایی دارند و باید به موقع در برابر دشمنان واکنش نشان دهید. در مجموع باید گفت Nier در زمینه گیم پلی بسیار عالی و جذاب و باکیفیت و از همه مهم تر متنوع عمل می کند و کاملا می تواند شما را با فعالیت های مختلفی که دارد ساعت ها سرگرم نماید. گیم پلیNier یکی از قدرتمندترین بخش های این بازی محسوب می شود و یکی از برگ های برنده این عنوان، مبارزات متنوع، جذاب، سریع و لذتبخش آن هستند که بازیباز را هیجان زده می کنند.

روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا

گیم پلی بازی نایر بدون شک یکی از بهترین و جذاب ترین بخش های آن است که المان های مختلفی را از سبک های گوناگون گرفته است و گاها بین آنها سوئیچ می کند و همه اینها را نیز در زمینه نقش آفرینی کلی خود قرار می دهد.

موسیقی بازی که توسط Keiichi Okabe ساخته شده بود بسیار زیبا بوده و ساندترک این عنوان بارها مورد تحسین قرار گرفت و به خاطر قطعات زیبایی که داشت مورد توجه بسیاری از دوست داران موسیقی نیز واقع شد و همان طور هم که می دانید این موضوع ادامه دار هم هست و در بازی Nier Automata نیز شاهد ساندترک شاهکاری از زیباترین قطعات موسیقی بودیم. Keiichi Okabe به سبب آشنایی که از قبل با سری مادر نایر یعنی Drakengard و موسیقی های آن داشته است موفق شده تا به خوبی از پس از ساخت قطعاتی فوق العاده جذاب و زیبا برای بازی Nier و همینطور بازی بعدی آن یعنی اتوماتا بر آید و موسیقی بازی کاملا با جو و دنیای بازی مطابقت دارد. اگر موسیقی های شاهکار عنوان نایر اتوماتا را شنیده باشید کاملا مشاهده می کنید که  نوعی شباهت جالب بین موسیقی هر دو بازی در کلیت قطعات به چشم می خورد ولی موسیقی اتوماتا مقداری سردتر و محزون تر شده است نسبت به موسیقی عنوان اصلی که بیشتر احساس را در خود دارد و این تغییر قطعا به سبب تغییر حال و هوای بازی در عنوان نایر اتوماتا است که شخصیت های اصلی آن ربات های آندروید هستند و نیاز بیشتری به موسیقی ماشینی و شاید مکانیکی در این بازی جدید وجود داشته است. در حقیقت موسیقی نسخه اتوماتا با کم کردن از المان احساس که در ساندترک بازی اصلی زیاد وجود دارد، المان های موسیقی خشن تر و مکانیکی تر را به بازی افزوده است تا با جو بازی همخوانی داشته باشد.

روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا

فضای داستان و غمگین بودن دنیای بازی شما را به سمت خود می کشد ولی خیلی از مشکلات بصری شما را از شیفتگی شدید به بازی پس می زنند و در نهایت این سلیقه و نوع گرایش شماست که تعیین می کند کدام جنبه برای شما مهم تر است. برای من که قطعا فضاسازی داستان و دنیای بازی مهم تر بوده و هست و خواهد بود

در تک تک لحظات و صحنه های بازی Nier شاهد موسیقی هایی بسیار زیبا هستیم که همواره یک تم غمناک و احساسی را در خود دارند و یکی از دلایل اصلی که این بازی جزو عناوینی است که تم و زمینه بسیار اندوهناک و غم انگیزی دارند نیز همین موسیقی غمگین آن در کنار داستانش است که واقعا تطابق خوبی با هم دارند و همواره شاهد و شنوای قطعات موسیقی متناسب با حال و هوای بازی هستیم. عنوان Nier از منظر صداگذاری نیز کاملا مناسب و استاندارد عمل کرده است و شاهد صداگذاری های با کیفیتی در زمینه صداگذاری های محیطی و صداگذاری شخصیت های بازی هستیم. صداپیشگان شخصیت های بازی به بهترین شکل کار خود را انجام داده اند و شاهد صداگذاری های خوب و مناسبی برای هر شخصیت هستیم که به خوبی حس و حال آن شخصیت و جو محزون و مرموز داستان بازی را به شما منتقل می کنند تا شاهد صداگذاری های بی روح و کسل کننده ای در بازی نباشیم و کار صداپیشگان بازی در این زمینه کاملا باکیفیت است. خوشبختانه حرکات لب و صورت شخصیت ها نیز هنگام حرف زدن با هم مطابقت دارند و اشکال بزرگی در این زمینه نیز دیده نمی شود. نهایتا باید گفت Nier در بخش صداگذاری و موسیقی کاملا قابل قبول و عالی (مخصوصا از نظر موسیقی) عمل می کند و در این بخش شاهد کیفیت مناسبی در بازی هستیم.

روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا

مبارزات بازی نه به اندازه شاهکار اتوماتا که توسط اساتید اکشن ساخته شده است، ولی در نوع خود و در مقایسه با خیلی عناوین دیگر بسیار سریع و جذاب و پرهیجان هستند و قلع و قمع کردن تعداد زیادی از دشمنان در چند ثانیه با کمبوها و فنون مختلف بسیار هیجان انگیز و لدتبخش است.

  NieR یک نقش آفرینی بسیار خاص است و درست است که بسیاری از المان های ثابت و همیشگی نقش آفرینی های غربی و گاها ژاپنی را در خود دارد اما اتمسفر و شخصیت های آن و غم عجیبی که در دنیای آن وجود دارد در ترکیب با گیم پلی ترکیبی آن که مخلوطی از چندین سبک مختلف است، NieR را از هر عنوان دیگری متمایز می کند. Nier جزو آن بازی هایی در صنعت بازی است که در زمان خودش مطابق ارزشش با آن رفتار نشد و مثل بازی هایی از قبیل okami و … هر چه که به جلوتر آمده ایم قدر و منزلت آن بیشتر شده و بیشتر آن را درک می کنند. مخصوصا موفقیت بی نظیر شاهکار Nier Automata نیز سبب گردید تا خیلی از توجهات به سمت بازی اصلی این سری نیز جلب شود و این بار بازی را عمیق تر نگاه کنند و بیشتر به عمق آن و هدفی که دارد توجه نمایند و اصلا دلیل نوشتن این مقاله هم همین موفقیت بی نظیر Nier Automata است که باعث شد سراغ نقد بازی اصلی آن برویم. شاید اگر امروز منتقدان، بازی Nier دوباره نقد نمایند شاهد امتیازات خیلی بهتری برای آن باشیم.

روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا

Nier در زمینه گیم پلی بسیار عالی و جذاب و باکیفیت و از همه مهم تر متنوع عمل می کند و کاملا می تواند شما را با فعالیت های مختلفی که دارد ساعت ها سرگرم نماید. گیم پلیNier یکی از قدرتمندترین بخش های این بازی محسوب می شود و یکی از برگ های برنده این عنوان، مبارزات متنوع، جذاب، سریع و لذتبخش آن هستند که بازیباز را هیجان زده می کنند.

Nier قطعا ضعف های بزرگی مخصوصا در بخش بصری خود داراست اما این ضعف ها و برآیند کلی که از نقاط قوت و ضعف بازی به دست می آید به هیچ عنوان باعث نمی شد تا Nier را تبدیل به یک بازی ضعیف کنند و به واقع تجربه آن، لااقل برای من که یک طرفدار عناوین نقش آفرینی هستم و کمتر عنوانی در این سبک را از دست می دهم، یک تجربه لذت بخش محسوب می شود که شبیه به هیچ عنوان دیگری نبوده است. در خصوص پیشنهاد دادن این بازی برای تجربه باید این طور بگویم که اگر شما از بازی های خاص خوشتان می آید و یا طرفدار خیلی پر و پاقرص نقش آفرینی هستید و یا از بازی کردن و تجربه Nier Automata لذت برده اید قطعا بازی اصلی Nier نیز می تواند برایتان خوشایند بوده و ارزش آن را داشته باشد که سراغ کنسول های نسل هفتمی خود رفته و آن را تجربه نمایید زیرا یک تجربه خاص و شبیه به همان تجربه Nier Automata را برایتان به همراه دارد البته اصلا نه در سطح و کیفیت Nier Automata که یک شاهکار محض است بلکه در سطح یک بازی نقش آفرینی باکیفیت، خاص، متفاوت و جذاب.

روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا
روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا
روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا
روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا
روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • HsH گفت:

    سلام.ممنون از نقد عالیتون.میگم آقا سعید شما و تیم گیمفا خواهشأ این موضوع ممنوعیت واردات کنسول و بازیاش روپیگیری کنید.خیلی برای ما مهمه.قیمتا نجومی شده.اگه میشه یه تماس با بنیاد بگیرید.با رییس بنیاد مصاحبه کنید که به وزیر ارتباطات بگه مثل گوشی موبایل به چندتا شرکت ارز۴۲۰۰ بدن.خواهشا پیگیری کنید.اگه شما این موضوع رو بیخیال بشید پس کی به داد ما برسه که میخواییم تو این فضا و رکود و هزار بدبختی دیگه از دنیایی که عاشقانه دوستش داریم جدا نشیم.گیمر بمونیم.ممنون بازم

  • aet گفت:

    این دوولا و پوپولا تو این بازی موهاشون زرشکی بود ولی تو nier automata موهاشون صورتی میشه …
    نتیجه اخلاقی: حتی تو یه دنیای آخرالزمانی هم از رنگ کردن موها غافل نشین 🙂

  • DEFAULT گفت:

    هییییی، من تا سال پیش خیلی بازی میکردم، اما امسال کنکور داشتم، تمام وسایل گیم از دم همه رو جمع کرده بودم، دیروز کنکور دادیم، الان میخوام برم سر بازی، دیگه حس میکنم هیچ علاقه ای به بازی ندارم 🙁
    الان که فکر میکنم این موضوع زیاد بد هم نیست، با این قیمت دلار گیمینگ تفریح خیلی پرخرجی شده، من که pc بازم قیمت قطعات کامپیوتر رو دیدم هنگ کردم،سراغ فیلم و سریال برم مثل اینکه بهتره، البته معلوم نیست چه بلایی سر این هم میارن، هر چی تفریحی و شادی داریم از ما گرفتن، واقعا که.

  • Alireza.sh17 گفت:

    عالی مثل همیشه. غیر از این هم از شما، اقای بابایی انتظاری نبود. حکم ناتی داگ گیم رو، شما واسه گیمفا ایفا می کنید.
    واقعا بازی بود که گیمپلی خیلی خوبی نسبت به زمان خودش داشت، اما در نسل هشتم این بازی به اوج خودش رسید.
    ………….‌‌………
    دوستان این بایوشاک اینفینتی رو من بازی کردم و می خواستم بایوشاک کالکشن رو واسه نسخه ۱ و ۲ بازی بخرم، اما یکی از دوستام گفت خیلی گیم پلی قدیمی داره. نظر شما چیه؟ بازی خوبیه؟

    • سلام و عرض ادب حضور شما. یک دنیا ممنونم علیرضای عزیز. واقعا خیلی شرمنده می فرمایید من رو. باعث افتخار من هست این نظرتونو خیلی خیلی ممنونم ازتون.
      در مئرد بازی کاملا موافق هستم باهاتون و دقیقا در نسل هشتم به اوج رسید این سری با اتوماتا.
      در مورد بایوشاک فقط این رو بگم که هر ۳ نسخه اش از ۹۹ درصد بازیای الان گیم پلی مدرن تر و بهتر و خیلی خیلی خیلی جذاب تری دارن.
      https://t.me/Gametal

  • sahba.sh گفت:

    عالی مثل همیشه جناب آقا بابایی
    خاطراتم زنده شد
    هرچقدر از داستان و گیمپلی و موسیقی این بازی بگیم کم گفتیم
    ولی به شخصه از منطقه ی اطراف خونه ی nier متنفر شده بودم از بس بازی هی برمیگشت اونجا و داستان رو ادامه میداد
    تکراری شده بود و خسته کننده
    و اینکه خیلی خاص بود فقط از weiss کتاب معلق سخنگو میشه فهمید همین رو تو هیچ بازی دیگه ای نمیبینید که یه کتاب انقدر جالب و با نمک و قدرتمند باشه
    واقعا ممنون از نقدتون بی نظیر بود

  • با تشکر از آقای آقابابایی نقد خوب و مفیدی بود

  • Hoower گفت:

    درود بر شما آقا سعید گرامی
    جا داره برای چندمین بار یه خسته نباشید جانانه ای بهتون بگم که خیلی دارید تلاش میکنید برای سایت با نوشتار های زیباتون که چند ساله میخونیم…به راستی(واقعا) خیلی ارزشمنده بودن کسانی مانند شما و دیگر دوستان کادر گیمفا آقای معتقدی،آقای آریامقدم و دیگر دوستان در میان مردم
    میخواستم از شما دیدگاهتون پیرامون بازی DMC HD Collection بپرسم و این که چقدر ارزش داره؟
    با این چگونگی بازار و GOW ۵۰۰ هزار تومان دیگه باید با یه تیر چند نشون زد.
    سپاسگزارم :yes: :yes:

    • سلام خدمت اریان عزیز. خیلی ممنونم ازتون. لطف دارید به بنده واقعا. سلامت باشید انشالله. باعث افتخار ماست که برای شما می نویسیم.
      در مورد دویل می کرای باید بگم که خب بستگی دار۸ با چه قیمتی بخواید بخرید. اگر بازی تحفیف خوبی بخوره و بشه مثلا ۱۵ دلار اینا توی فروگشاه سونی ارزش خرید داره واقعا چون ۳ تا بازی جذاب هست ولی بیشتر دیگه نه به نظرم با این قیمت دلار نمی ارزه
      https://t.me/Gametal

  • سلام سعید جان :heart:

    مرسی از نقدهای با کیفیت و زحماتی که میکشی :rose:

    لطفا اگر امکانش هست، یک گزینۀ گزارش تخلف هم در کامنت ها قرار بدین و فرد (یا افرادی) رو مسئول رسیدگی به گزارش ها کنید. به نظرم اجازه بدین کامنت ها بدون بررسی منتشر بشن و اصلا خود نویسنده (و حتی نویسنده های دیگر)، بر اساس شاخص ها و قوانینی که وضع می کنید، اقدام به بن کردن افراد سادومازوخیست کنند.

    مدتی هست که کامنت های بی محتوا، هتاکانه و بی خاصیت در سایت زیاد شدن و با عرض معذرت؛ سایت رو تبدیل به زباله دانی کردن! این عین واقعیت هست سعید عزیز!

    وقتی یک نقد از شما یا تحلیلی از آقای غزالی و سایر دوستان میخونم، حال می کنم…بعدش که بعضی کامنت ها رو نگاه میندازم، حالم بد میشه و تا یک هفته به سایت سر نمیزنم…فقط خط اخبارو از تلگرام گیمفا پیگیری می کنم.

    با این سیستم به جایی نمیرسید. فقط مخاطبان جدیتون رو از دست میدین.

    از بابت صراحت کلام عذرخواهی میکنم. گاهی اوقات نقد باید اینقدر تند و تیز باشه تا طرف متوجه عمق فاجعه بشه.

    من قبلا با لحن ملایم تری تذکر دادم…اما انگار گوش شنوایی وجود نداره!

    موفق باشید :rose: :rose: :rose:

    • البته منظورم گزینۀ گزارش تخلف _ واقعی و کاربردی _ هست. نه این دکوری که گذاشتین و هر کس هر اراجیفی به ذهن مریضش میرسه، میتونه به راحتی به شکل یک کامنت رسمی، منتشرش کنه و غصه ای هم از بابت پاک شدن خزعبلاتش نداشته باشه!

    • سلام خدمت شما. بسیار ممنونم از لطف و محبتتون. واقعا لطف دارید به بنده. خوشحالم که مورد توجهتون قرار گکرفته مقاله.
      عرض کنم حضورتون که ببینید شما وقتی در سایت های خارجی هم برید یه پیام های واقعا عجیب و خیلی خیلی خیلی شرم اورتر از پیام هایی که گاها اینجا میاد رو مشاهده میکنید و همیشه و در همه جا در فضای مجازی از اینجوری افراد و نظرها هم پیدا میشه و نمیشه به صفر رسوندش. الان خیلی خیلی در سایت کمتر شده این موضوع و واقعا ما دوست داریم که به صفر برسه ولی خب همواره همه جور افرادی توی سایت میان. مسئله گوش شنوا نیست مسئله اینا که هی محدود و محدود و محدود کردن ممکن نیست و در این صورت بی احترامی میشه به کسانی که مثل خود شما هیج وقت نظر زشتی نمیذارن. به هر شکل خیلی ممنونم از اشاره تون و امیدوارم که قضای سایت نزدیک تر به چیزی بشه که شما انتظار دارید ازمون.
      https://t.me/Gametal

  • 13eauty گفت:

    من کامل داستان drakengard و nier رو میدونم ولی فقط nier automata رو بازی کردم و ۱۰۰ درصد کردم و باید بگم yoko taro واقعا داستاناش عالین خیلی عالین دلم میخواد کل بازیایی ک این بشر روشون کار کرده رو با کیفیت امروزی بازیشون کنم 🙁
    ممنون بابت مقاله

  • موفق باشی سعید جان
    واقعا خیلی فعالید و مطالب بسیار کاملی مینویسید .
    یسوال داشتم راسته که میگن سیستمی به اسم yetiداره میاد که میتونه بازی های گرافیک بالا رو روی سیستم های ضعیف اجرا میکنه ؟
    ممنونم سعید جان

  • agomon گفت:

    درود بر شما آقا سعید با این نقد زیبا ، جاداره در کنار توضیحات خوبی که درباره این عنوان دادید این مطالب هم اضافه کنم که شاید برای دوستان که علاقه زیادی به این بازی دارن یا هنوز بازی نکردن جالب باشه.

    چیزی که درین عنوان اصلی خیلی مورد توجه است یا شایدم کمی عجیب 🙂 تفاوت میان شخصیت اصلی در نسخه غربی با آسیاای آن یا همون ژاپنیش است، چیزی که متاسفانه شاید زیاد به چشم نیومده یا دقت خاصی بهش نشده در نسخه غربی همون طور که در این عکس ها مشاهده کردید شخصیت اصلی بیشتر شبیه به شخصیت های قهرمانی طراحی شده که در عناوین دیگر شخصیت های اروپایی ابر قهرمانانه وجود دارد
    و همون چیزی است که بیشتریا انتظارش را دارند شخصی بزرگ سال با ظاهری کاملا جدی ، پدری فداکار و با اراده، کسی که برای نجات دخترش هر کاری میکند این فرهنگی است که در بیشتر کشور ها میتوانند باهاش ارتباط برقرار کنند .
    ولی جالبه که بدونید در نسخه ژاپنی داستان به کلی فرق دارد ، شخصیت اصلی بر پایه شخصیت های مانگا و انیمه ای طراحی شده است ، پسری نوجوان و ساده که در روند بازی به دوره جوانی و رشد فکری خود میرسد اینو در سبک مبارزاتش در طول بازی میتوانید حس کنید و تفاوت های این دو نسخه از همین جا شروع میشود
    http://uupload.ir/files/sqo_nier1.png
    نایر نوجوانی
    http://uupload.ir/files/19l5_nier2.png
    نایر جوانی
    به راستی که طراحی لباسش خیلی زیباست در حدی که در نسخه nier automata میتوانیم لباس های این شخصیت رو به عنوان dlc داشته باشیم :inlove:
    از داستان براتون بگم بله اشتباه نکنید این جا قهرمان داستان یک پدر نیست بلکه یک برادر بزرگتر است همون چیزی که از مانگا و انیمه های ژاپنی انتظار داشتیم و داریم ، همین طور که در انیمه ها مشاهده کردید بیشتر فداکاری ها و از خودگذشتگی ها از سوی خواهر و برادر بزرگتر صورت میگیره این چیزیه که در فرهنگ ژاپن جا افتاده و این بازی ژاپنی در نسخه آسیایی بسیار خوب این بخشو به تصویر کشیده
    دیالوگ های داخل بازی کمی متفات است همین طور که موسیقی این دونسخه متفاوت هستن واقعا آقای keiichi okabe بسیار موسیقی های زیبایی برای این بازی ساخته است از یکی دیگر از کار های ایشون میتوان به فاینال فانتزی ۱۵ اشاره کرد Final Fantasy XV’s DLC Episode Gladiolus
    به شخصه چیزی که باعث میشد Nier رو ادامه بدم همین موسیقی شاهکاری بود که میتوان گفت بخشی جدا نشدنی ازین بازی است و اگه مثل من به آهنگ های این عنوان علاقه دارید پیشنهاد میکنم حتما پک مسیقی های این بازی رو دانلود کنید :inlove:
    و نکته آخر این که ورژن ژاپنی این بازی تنها برای کنسول PS3 موجود است ، البته ممکنه به صورت ریمستر شده برای نسل هشتم برای دو کنسول یا حتی PC هم قرار بگیره :inlove:
    این جا هم سایت اصلی NieR RepliCant رو برای شما عزیزان قرار میدم
    http://www.square-enix.co.jp/nier/
    امیدوارم تونسته باشم کمک بهتری کرده باشم و از مطالبی که گفته شد در کنار این نقد زیبا لذت بیشتری برده باشید :heart:

    • سلام و عرض ادب خدمت شما. واقعا لذت بردم از خوندن نظرتون و واقعا خیلی چیزاهای خوبی یاد گرفتم در مورد این سری که با این که طرفدارشم ولی اصلا نمیدونستم. خیلی عالی و زیبا و کامل اشاره فرمودید. خوشحالم که مقاله از نظرتون خوب بوده و تشکر از لطفتون.
      جدیدا هم یه کنسرت اجرای کامل ساندترک نایر اتوماتا رو گرفتم با هر ۳ خواننده این ساندترک ها و سازنده موسیقی بازی که حدود بیشتر از یک ساعت هست و کل اهنگ ها رو زنده در یک کنسرت رسمی اجرا میکنن با پس زمینه ای که توش داره بازی نایراتوماتا پخش میشه و واقعا شاهکاره این اجرا. انشالله در کانال قرارش خواهم داد حتما براتون.
      https://t.me/Gametal

  • Kiss you گفت:

    سلام آقای آقابابایی. چند روزه که دنبال یه سوال هستم، بخاطر همون مقاله ها رو نگا میکنم که قبلا ماهی یبار هم نگا نمیکردم. ولی دیدم حیف حداقل مقاله های شما رو بخونم
    بازی های خالی از جزئیات مال نسل ۶ بودن و اون ها هم بعضا در این مبحث خوب عمل میکردن. این بازی یذره کم لطفی کردن سازندهاش. شاید هم دچاذ افت گرافیک و فریم میشده. خود تخریب پذیری هم داستانی داره
    آقای آقابابایی و دوستان جون من ج بدید اینو
    من کنسولم یهو وسط بازی و حتی توی منوی اصلی خاموش میشه. مشکل چیه؟ چطور حلش کنم؟

روزی روزگاری: یک نقش آفرینی خاص… | نقد و بررسی بازی Nier - گیمفا