ADS

ADS

ADS

ADS

ADS

ADS

ADS

ADS

وزیر ارشاد: سهم خود را از بازار جهانی بازی‌های رایانه‌ای بگیریم

وزیر ارشاد: سهم خود را از بازار جهانی بازی‌های رایانه‌ای بگیریم

آیین اختتامیه هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران شنبه شب ۱۹ اسفندماه با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی وزیر سابق ارشاد و سرپرست نهاد ریاست جمهوری و حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در بزرگ‌ترین جشن بازی‌سازان کشور، بازی‌های برگزیده سال ۱۳۹۶ معرفی شدند. همچنین جشنوراه فروش نوروزی به طور رسمی آغاز شد. گزارش کامل این مراسم را می‌خوانید.

 

رقابت ۱۰۰۰ بازی‌ساز در جشنواره هفتم

محمد حاج میرزایی دبیر هفتمین جشنواره رایانه‌ای تهران در مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: بیش از هزار بازی‌ساز از سراسر کشور آثار خود را به جشنواره ارسال کردند.

وی افزود: بیش از ۱۰۰ نفر عضو تیم اجرایی برگزاری هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران، در ۴ ماه گذشته برای هرچه بهتر برگزار شدن این رویداد تلاش کردند.

حاجی‌میرزایی با بیان این که مهم‌ترین هدف ما از برگزاری این رویداد ارتقای صنعت بازی‌سازی در کشور است گفت: امیدواریم در این جشنواره توانسته باشیم پیام این صنعت را به گوش مسوولان و سیاست‌گذاران برسانیم و همچنین زمینه آشنایی گیمرها با بهترین بازی‌های ایرانی فراهم آمده باشد.

دبیر هفتمین جشنواره گیم تهران با بیان این که بازی‌های ویدئویی یکی از موثرترین رسانه‌ها برای انتقال پیام است گفت: این صنعت دیگر صنایع فرهنگی را پشت سر گذاشته و هر سال هم این فاصله بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی ما به عنوان میراث‌دار فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی، باید در راه توسعه این صنعت بکوشیم.

وی با اظهار تاسف از این که برخی بازی‌سازان برتر سال گذشته اکنون در کشورهای دیگر به بازی‌سازی مشغولند گفت: امیدواریم سال آینده همه بازی‌سازان برتر این رویداد را با کارهای بهتر در جشنواره هشتم ببینیم.

 

 

انتقاد هیات داوران از آثار هفتمین جشنواره گیم تهران

هیات داوران هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران در بیانیه‌ای، آثار امسال بازی‌سازان را چندان رضایت‌بخش ندانستند.

براساس این بیانیه روند فنی بازی‌های ایرانی با وجود پیشرفت فناوری و افزایش منابع آموزشی، چندان رضایت‌بخش نیست. در بخش طراحی بازی‌ نیز بازی‌ها بر بازار داخلی تمرکز داشته و از خلاقیت و نوآوری فاصله گرفته‌اند.

همچنین هیات داوران در بخش هنری به انتظارات اولیه نرسید و میانگین امتیازات این دوره پایین‌تر از دوره پیش بود. در بخش بازی‌نامه و داستان بازی نیز هیات داوران ضمن ابراز نگرانی از وضعیت فعلی، هیچ بازی‌نامه‌ای را شایسته تقدیر ندانستند. اما در بخش بازی‌های داستان محور شرایط امیدوارکننده‌تر است.

 

اعلام رسمی تاسیس خانه بازی‌سازان

در ادامه این مراسم تاسیس خانه بازی‌سازان به صورت رسمی اعلام شد.

فرزام ملک‌آرا عضو هیات موسس خانه بازی‌سازان در این باره گفت: فقدان یک صنف و انجمن در صنعت بازی‌های رایانه‌ای به شدت احساس می‌شد که خوشحالیم با تلاش‌های صورت گرفته بالاخره خانه بازی‌سازان به عنوان مجموعه‌ای صنفی، غیرتجاری و غیرانتفاعی تشکیل شد.

وی افزود: امکان عضویت بازی‌سازان به صورت حقیقی در خانه بازی‌سازان فراهم است و کافی است که متقاضی عضویت حداقل در یک پروژه بازی‌سازی در یکی از چهار رشته فنی، طراحی، مدیریت تولید یا موسیقی فعال بوده باشد.

 

بازار هزار میلیاردی صنعت بازی دست یافتنی است

باقر صمدی مدیرکل توسعه محصول و خدمات ایرانسل نیز در این مراسم گفت: وجود ۲۳ میلیون کاربر بازی در ایران، که ۸۰ درصد آنها زیر ۳۵ سال سن دارند و ۷۷ درصدشان با گوشی بازی می‌کنند، یک فرصت بزرگ برای توسعه صنعت بازی‌های رایانه‌ای است.

وی با بیان این که ایرانسل با دراختیار داشتن بیشترین کاربران جوان، به حمایت از بازی‌سازان و بازیکنان می‌پردازد گفت: شرایط ویژه‌ای را برای عرضه بازی‌های رایانه‌ای از طریق اپ‌استور چارخونه در نظر گرفته‌ایم.

صمدی با بیان این که ایرانسل بسته‌های دیتای ویژه بازی‌سازان ارایه کرده است گفت: امیدواریم صنعت گیم روز به روز پیشرفت کند و به بازار هزار میلیاردی گیم که دور از دسترس نیست دست یابیم.

 

رتبه نخست بازی‌سازی در منطقه هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که از یک سفر استانی مستقیما به جشنواره آمده بود، در این مراسم با یادآوری اینکه اکنون در عرصه بازی‌های رایانه‌ای از افق ۲۰ ساله توسعه جلوتریم و رتبه نخست منطقه را در اختیار داریم، گفت: امروز بازی‌ها آنقدر جدی شده‌اند که در حوزه‌های آموزش، ‌درمان، دین، سیاست و فرهنگ اهدافی برای آن‌ها تعریف می‌شود که این یعنی بازی دیگر بازی نیست و جدی شده است.

سید عباس صالحی در این مراسم در سخنانی کوتاه با ابراز خوشحالی از حضور در جمعی از «جوانان خلاق» گفت: اگر مهمترین تحولات چند دهه اخیر در زندگی بشر را بخواهیم نام ببریم به نظرم دو چیز یعنی فضای مجازی و دیگری صنعت بازی بیشترین تحولات زندگی بشر را به خود اختصاص داده‌اند.

وزیر ارشاد تاکید کرد: بازی در سال‌های اخیر هم در حوزه سخت‌افزاری و هم در حوزه‌های نرم افزاری تحولات بسیاری را تجربه کرده که آنقدر گسترده و سریع است که خیره‌کننده به نظر می‌رسد.

صالحی افزود: در حوزه اهداف، اگرچه بازی‌ها با سرگرمی مسیر خود را آغاز کردند اما امروز بازی‌ها آنقدر جدی شده‌اند که در حوزه‌های آموزش، درمان، دین، سیاست و فرهنگ اهدافی برای آن‌ها تعریف می‌شود که این یعنی بازی دیگر بازی نیست و جدی شده است.

وزیر ارشاد در ادامه گفت: در ایران در سال ۹۲، ۱۶ میلیون گیمر داشتیم که در سال ۹۴ به ۲۳ میلیون رسیده است. میانگین سنی گیمرها هم دیگر نوجوانان نیستند. در برخی کشورهای جهان مانند آمریکا این معدل سنی به ۳۵ سال می‌رسد.

صالحی با اشاره به اینکه «ما انسان‌ها همه در حال بازی‌ هستیم و دیگر این حوزه محدود به کودکان نیست» صحبت‌های خود را اینگونه ادامه داد: بازی زندگی ما را فراگرفته است همانطور که دیگر فضای مجازی، مجازی نیست، بازی هم دیگر بازی نیست. با این نگاه بازی‌سازان را باید جدی گرفت چراکه برای یک اتفاق جدی در زندگی امروز ما ورود پیدا کرده‌اند. گویی تنها در حاشیه زندگی حرکت نمی‌کنند و در متن حضور دارند.

وزیر ارشاد افزود: بازی‌سازی ایران در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی داشته است. اگر در افق ۲۰ ساله در برخی از حوزه‌ها هنوز به رتبه اول منطقه نرسیده‌ایم اما در بازی‌سازی رتبه اول منطقه شده‌ایم و این نشان می‌دهد می‌توانیم این مسیر را در رقابتی گسترده‌تر و جدی‌تر دنبال کنیم.

وی ادامه داد: ورود به بازارهای جهانی را باید بالاتر ببریم تا سهم‌مان از بازار جهانی ارتقا پیدا کند. بازی را باید با هویت خود بسازیم. وقتی از هویت و بومی‌سازی صحبت می‌کنیم منظور تکرار گذشته نیست بلکه منظور نوخوانی گذشته و آوردن آن به زمان حال و آینده است.

صالحی خطاب به بازی‌سازان گفت:‌ قصه‌های خود را باید بازخوانی مدرن کنیم؛ کلیله و دمنه، نظامی و شاهنامه را باید به روز بخوانیم. می‌توانیم برای همه این قصه‌ها فضاهای تازه‌ای را بسازیم و ممنونم از همه شما که برای این دنیای جدی، فضاهای تازه‌ای را خلق می‌کنید.

 

منچرز نظر مردم را جلب کرد

در این مراسم در دو بخش جوایز فرعی و اصلی، برترین بازی‌های ایران معرفی شدند. همچنین بازی منچرز به عنوان بهترین بازی سال از نگاه مردم انتخاب شد. هیات داوران همچنین اعلام کرد هیچ بازی را مناسب عنوان بهترین بازی سال تشخیص نداده‌اند.

فهرست کامل جوایز هفتمین جشنواره به این شرح است:

جوایز بخش فرعی:

دیپلم افتخار بهترین دستاورد فنی: مزرعه بهاری

غزال زرین بهترین دستاورد فنی: امیرو ماهی بگیر

دیپلم افتخار بهترین دستاورد طراحی بازی: امیرو ماهی بگیر

غزال زرین بهترین دستاورد طراحی بازی: Unsight

دیپلم افتخار بهترین دستاورد هنری دوبعدی: فیشیمو

غزال زرین بهترین دستاورد هنری دوبعدی: مزرعه بهاری

دیپلم افتخار بهترین دستاورد هنری سه‌بعدی: هردنبیل

غزال زرین بهترین دستاورد هنری سه‌بعدی: خاک

دیپلم افتخار بهترین دستاورد صدا: آشوب در مزرعه

غزال زرین بهترین دستاورد صدا: مزرعه بهاری

دیپلم افتخار بهترین دستاورد موسیقی: سایه‌ روشن: تابستان سیاه

غزال زرین بهترین دستاورد موسیقی: خروس جنگی: تاج و تخت

دیپلم افتخار بهترین دستاورد دوبله: سایه روشن: تابستان سیاه

دیپلم افتخار بهترین دستاورد داستان بازی: کلوپ کاراگاهان

غزال زرین: بهترین دستاورد داستان بازی: مزرعه بهاری

غزال زرین بهترین بازی با محتوای فرهنگی: ایران ۵۷

 

جوایز اصلی:

غزال زرین بهترین بازی در ژانر اکشن: خروس جنگی: تاج و تخت

غزال زرین بهترین بازی در ژانر ماجرایی: بال‌های تاریک ۲

غزال زرین بهترین بازی در ژانر استراتژی و مدیریتی: مزرعه بهاری

غزال زرین بهترین بازی در ژانر سکوبازی: Unsight

دیپلم افتخار بهترین بازی در ژانر ساده: پاپالند: فرار کله‌ها

غزال زرین بهترین بازی در ژانر ساده: امیرو ماهی بگیر

دیپلم افتخار بهترین بازی در ژانر ورزشی: جی‌تی: کلوپ سرعت

دیپلم افتخار بهترین بازی در ژانر اکشن ماجرایی: ایران ۵۷

 

غزال زرین بهترین بازی سال از نگاه مردم: منچرز

 

12345678910(بدون امتیاز)
Loading...
نظرات

  1. گفت:

    خطاب ب وزیر ارشاد:بیا برو ماستتو بخور بابا توقعاتت تو حلقم

    نظر محبوب به انتخاب کاربران 92Thumb up 5Thumb down
  2. سهم ما از بازار جهانی بازی احترام به گیمرای ایرانیه
    ما نباید قاطی بازیهای سی‌اسی بشیم
    سهم ما عرضه مستقیم کنسول و بازی به کشورمونه
    سهم ما اینه که ۴-۵ برابر پول بازی ندیم
    سهم ما بسته نبودن سرورهای بازیها به خاطر تحریم هاست
    سهم ما ایناست سهم ما رسیدگی به فروشندگانیه که روز به روز دارن بهمون و به جیبمون فشار میارن
    ما احترام میخوایم به جامعه گیمر
    چیز زیادی نیست

    نظر محبوب به انتخاب کاربران 117Thumb up 2Thumb down
  3. Kian8492 گفت:

    چی میشه مثل ۱۲۰ کشور دیگه ماهم فقط مصرف کننده باشیم؟

    28Thumb up 7Thumb down
  4. shinada_hanzo گفت:

    اقای وزیر ارشاد با اینکه کارت درسته ولی این موردو فکر نکنم بتونی کاری بکنی

    15Thumb up 5Thumb down
  5. Amirreza.AC گفت:

    خوبی که این مراسم ها داره اینه که شده یک ذره مسؤلین در زمینه ی بازی ها به خودشون بیان و یکسری اقداماتی رو انجام بدن . بازی دیگه بازی نیست و خیلی فراتر از سرگرمیه … .
    آخه رتبه نخست شدن در منطقه خیلی چیز با ارزشیه ؟ لابد می خواستن افغانستان بیاد اول شه ؟ Thinking
    کشور ما که بین سونی و یوبیسافت و اکتیویژن و … که قرار نگرفته … . Sarcasm

    13Thumb up 2Thumb down
  6. reverse_flash_0 گفت:

    شما از دزدی ها و اختلاس هاتون کم کنید گرفتن سهمتون پیش کش !!!

    نظر محبوب به انتخاب کاربران 38Thumb up 2Thumb down
  7. xMIADx گفت:

    پلیز خ.ف.ه همین شمایید هرچی سایت فیلم و گیم رو فیلتر میکنید ما که تو این کشور سرگرمی جز اینترنت نداریم( یعنی نزاشتید برامون) که اینم روز به روز فیلتر میکنید
    با این بازیای چرتتون

    نظر محبوب به انتخاب کاربران 31Thumb up 1Thumb down
  8. خلی جالبه مجری تو گزارشش میگفت بازی های ایرانی حالا سدی شده اند برای بازی های خارجی،
    خدایی این م (ض)خرفات رو از کجاشون درمیارن…همش دنبال اینن که هرچیزی رو ایرانیزسیه بکنن.

    30Thumb up 1Thumb down
  9. kinghr گفت:

    سرعت اینترنتو درست کنید یه بتل فیلد و فیفا با دل خوش برنیم باقی پیشکشتون

    29Thumb up 1Thumb down
  10. AliRastegar گفت:

    بنده چندین انتقاد به بازیسازان ایرانی دارم اولیش اینه که کمی بیشتر روی اسم بازی هاشون فکر و تمرکز کنن و اسم های مناسب تری انتخاب کنن دومم این که کمی عشق و هنر به بازی هاشون اضافه کنن و فقط فکر پول نباشن بعدشم این که از بازی دیگه تقلید نکنن و ‌خودشون خلق کنن ایده هارو و همین موفق و پیروز باشید.

    24Thumb up 0Thumb down
  11. تا وقتی که روابط عادی با دنیا نداشته باشم گیم که سهله تو هیچ عرصه ای نمیتونیم سهم داشته باشیم.

    26Thumb up 3Thumb down
  12. LordMercy گفت:

    نه داداچ

    ما مردم و تو این قضیه گیمرا باید سهم مون رو از شما ها بگیریم

    از چی دفاع میکنن واقعا

    21Thumb up 1Thumb down
  13. dark life گفت:

    بزرگان سایت گیمفا .خواهشا یک پیگیری بکنید ببینید چرا از این بازی ایرانی تراتئون خبری نشده پس.چرا سازنده هاش بازی رو عرضه نمیکنن .الان چهار پنج سالی شده.خواهشا یک پیگیری بکنید .

    6Thumb up 14Thumb down
    • ATAR گفت:

      به این دلیل عرضه نمیشه که این بازی ایرانی هست و سی آ ۰۰۰ءسی نیست
      یه انیمیشن هم رسانا افزار شریف ساخت و بازیش رو هم داشت میساخت ولی چون به رستم و زال و اینها مربوط میشد نزاشتند بیاو تو سینما و بازیش هم نیمه کاره رها شد

      8Thumb up 0Thumb down
      • dark life گفت:

        پس چرا تبلیغاتش توی سایت رسمی بنیاد ملی هستش و حتی از یک شرکت پخش کننده که نسخه نهایی رو در اختیارش گذاشتن برای توزیع خبر دادن البته خبر مال سال ۹۳ هست .اگه میخواست مشکل محتوا داشته باشه سازنده ها حتما اونو اعلام میکردن چون بلاخره زحمت زیاد کشیدن و دو نسخه از این بازی اومده توی بازار.من میخوام اگه موضوعی هست توسط رسانه قدرتمند گیمفا پیگیری بشه .حیف هستش بازی به اون خوبی .

        0Thumb up 0Thumb down
    • monsef گفت:

      بزودی تو سایت هیولا عرضه میشه(همین الان میتونید برید و صفحه بازی رو تو سایت ببینید)

      درضمن این بازی هیچ مشکلی از لحاظ مجوز نداشته که تا الان منتشر نشده و اصلا ربطی به بحثای سی یا ٣٠ نداره
      تنها دلیل عرضه نشدنش ناشر هست.وگرنه قرار بود همزمان با نشر فیزیکی ارتشهای فرازمینی منتشر بشه اما ناشر محترم زحمت کشید و منتشر نکرد

      0Thumb up 0Thumb down
  14. big_cypher گفت:

    من نمیدونم این ایران تو همه کار باید حتما دخالت بکنه ۳ تا کشور تو کل جهان سفر به فضا دارن ایران هم باید بکنه کلی وقت میزارن کلی هزینه میکنن ایران هم باید بتونه مثل اونا گیم بسازه ولی با دانش ۱ صد هزارم و با بودجه پشم و منتهی ادعای پاره کننده ما تحت واقعا اینا فکر میکنن خیلی شاخن تو جهان Big Smile

    8Thumb up 2Thumb down
  15. fmag گفت:

    بازار خودمون رو ندارن بعد میخوان بازار جهانی بگیرن وزیر ارشاد باید بیاد …بخوره

    2Thumb up 0Thumb down
  16. خطاب به این بزرگوار نفس از جای گرم برآورنده:حاجی برو ته صف به همه میرسه
    تا زمانی که کیت های کنسولای مطرح دنیا برای بازیسازای داخلی تحریم هستش شما باید کشکتونو بسابید تازه اگه تحریم هم نباشه کو سرمایه؟ کو سرمایه گذار؟ شما اصلا میدونی بودجه ساخت یه بازی AAA چقدره بزرگوار؟ شما اول برو فرهنگسازی کن که تو کشورت به یه گیمر به چشم یه ادم مفت خور و تنبل که صب تا شب پای بازیه نگاه نکنن بعد قابلمه بیار سهمتو ببر

    2Thumb up 0Thumb down
عضویت در سایت

ثبت نام برای این سایت

A password will be e-mailed to you.

دریافت رمز جدید

لطفا نام‌کاربری یا نشانی رایانامه خودتان را وارد کنید. برای ساخت یک گذرواژه تازه با رایانامه، شما یک پیوند دریافت خواهید کرد.

نام کاربری و یا آدرس ایمیل خود را جهت طی کردن مراحل بازیابی رمز عبور وارد نمایید.
ورود به حساب
جستجو در سایت