خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا
خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا
خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا
خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا

خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا

تمامی افراد حاضر در صنعت و هنر بازی های رایانه ای از بازیساز و منتقد گرفته تا بازیبازان، خوب می دانند که God of War فرنچایزی است که یکی از ستون های اصلی موفقیت و پادشاهی پلی استیشن در دنیای بازی ها از نسل ششم تاکنون بوده است و نام God of War در کنار پلی استیشن به نوعی عجین شده است. گمان نمی کنم که بازیبازی وجود داشته باشد که از نسل ششم تا امروز همراه پلی استیشن بوده ولی با فرنچایز شاهکار و افسانه ای God of War که در کنار سری آنچارتد یکی از دلایل برتری همیشگی پلی استیشن در دنیای بازی ها بوده است، آشنایی نداشته و با داستان و ماجراهای کریتوس افسانه ای کلی خاطره زیبا نداشته باشد. البته شاید همین حرف نیز صحیح نباشد. زیرا تقریبا تمام بازیبازهایی که پلی استیشن نداشته و ندارند نیز یا کاملا با این الماس ارزشمند سونی آشنایی دارند و یا حتی برای تجربه آن چند روزی کنسول پلی استیشن را تهیه کرده و نسخه های مختلف آن را بازی کرده اند.

خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا

کریتوس، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟

تازه از این نیز می شود فراتر رفت و عنوان کرد که خیلی از کسانی که حتی کلا بازیباز نیستند نیز نام خدای جنگ یا God of War را شنیده اند، مثلا مادر بنده از کل دنیای بازی های رایانه ای فقط و فقط نام God of War را می شناسد و کریتوس و ماجراهای آن را دنبال می کرد! حتی جالب است بدانید زمانی که نسخه جدید God of War معرفی شد, عکس کریتوس جدید مزین به ریش را در تلگرام برایش فرستادم و مادرم نیز گفت “چقدر پیر شده است طفلکی!!” خلاصه که خوب می دانید سری God of War چنین فرنچایزی است و خیلی از یک سری بازی معمولی فراتر بوده و برای سونی و صنعت بازی و بازیبازان بسیار مهم تر و جدی تر از فقط یک “بازی” محسوب می شود و خیلی ها با آن زندگی کرده و اصلا خیلی ها به خاطر آن کنسول خریده ایم و خیلی ها به خاطر آن تغییر جهت داده و به سمت پلی استیشن آمده اند تا اکنون شاهد حکومت ۷۵ میلیونی پلی استیشن ۴ بر دنیای بازی باشیم که مجموع رقبایش هم با هم به این کنسول نمی رسند.

خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا

قبلا هم گفتم “خشم فقط مال توئه، کل خشم های صنعت بازی پیش تو مثل برف شادین.”

بله.. یکی از دلایل اصلی این پادشاهی همین فرنچایز قدرتمند و کریتوس کبیر و مخصوصا معرفی نسخه جدید آن هستند. به طور خاص برای بنده سری God of War یکی از نوستالژیک ترین و محبوب ترین سری بازی های تاریخ به شمار می آید و البته خوب می دانم که برای بسیاری از شما نیز وضعیت به همین شکل است. بارها قبلا خدمت شما عرض کرده ام که به شخصه “دلیل اصلی خریدن کنسول پلی استیشن ۲ برای من تجربه کردن عنوان بی نظیر و پر از خشونت God of War بود و سپس اصلی ترین دلیلم برای خرید کنسول پلی استیشن ۳ نیز تجربه کردن شاهکاری به نام ۳ God of War بود که به عقیده من یکی از دو ۳ بازی برتر نسل هفتم به حساب می آید. همین طور کنسول دستی پی اس پی را نیز برای تجربه دو نسخه مخصوص این کنسول که هر دو نیز بازی های بی نظیری بودند و توسط Ready at Dawn ساخته شده بودند (سازنده The Order 1886 ) خریداری کردم.”  

خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا

عبدتیم، عبیدتیم!!

حتما می دانید که بازی جدید God of War قرار است تا به زودی در تاریخ ۲۰ آپریل ۲۰۱۸ برابر با ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ انحصارا برای کنسول پلی استیشن ۴ منتشر گردد و تعداد عظیمی از گیمرهای دنیا را خوشحال کند. در مطلب امروز قصد داریم تا به بررسی اطلاعاتی که از بازی God of War داریم بپردازیم و با توجه به نمایش ها و تریلرهای پرتعداد آن و صحبت هایی که سازندگان در مورد این بازی انجام داده اند، شما را هر چه بیشتر با این عنوان مورد انتظار و پرطرفدار آشنا نماییم تا در زمان انتشار که چیز زیادی به آن باقی نمانده است اطلاعات بیشتری از این عنوان داشته باشید وگرنه برای خرید یا عدم خرید آن که نیازی به مقاله و حرف کسی نیست و نام God of War برای تضمین خرید یک بازی کافیست. در هر صورت اگر به هر شکلی به عنوان God of War علاقمند بوده و خواهان کسب اطلاعات بیشتری در مورد آن هستید در ادامه مطلب پیش نمایش این بازی با بنده و بسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا

با این زاویه جدید دوربین بازی، قطعا باید سلاح های کریتوس کبیر هم عوض می شد.

بد نیست تا برای گیمرهای جدیدتر و کسانی که شاید زیاد با پیشینه این فرنچایز شاهکار آشنایی خاصی ندارند، مطلب را از ابتدا شروع کنیم و مقدار به گذشته سری و آن چه که تا به امروز بر این فرنچایز گذشته است بپردازیم. فرنچایز بزرگ God of War در سال ۲۰۰۵ و با عرضه بازی God of War برای کنسول افسانه ای پلی استیشن ۲ نام خود را در دنیای بازی ها مطرح نموده و این عنوان زیبا، پایه گذار فرنچایزی حماسی و جاودانه گردید. از سال ۲۰۰۵ تا به امروز و طی ۱۳ سال، شاهد انتشار شش بازی مختلف از این فرنچایز در دنیای بازی های رایانه ای و از نسل ششم تاکنون بوده ایم که یکی از دیگری زیباتر بوده و جانی تازه را به سبک هک اند اسلش در زمان خود بخشیده اند. در اینجا خالی از لطف نیست که مروری بر عناوین این سری داشته باشیم و به این ترتیب هم طرفداران God of War کلی خاطرات شیرین برایشان زنده شود و بازیبازانی هم که اطلاعات زیادی در مورد این سری ندارند، بیشتر با تاریخچه این فرنچایز بزرگ و قدرتمند آشنا شوند تا هر چه بهتر بتوانند بازی جدید God of War که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت را درک نمایند.  بعد از موفقیت بسیار زیاد عنوان اول، در سال ۲۰۰۷ بود که عنوان God of War II باز هم برای پلی استیشن ۲ منتشر شده و بعد از آن عنوان God of War: Betrayal که تنها بازی دو بعدی سایداسکرولر در فرنچایز محسوب می گردد برای گوشی های جاوا عرضه شد.

خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا

پیوند بین طرفداران پلی استیشن و گاد او وار چیزیه که اصلا کسی تا نباشه توش نمی فهمه یعنی چی و چطوریه و چقدر عمیقه.

در سال ۲۰۰۸ عنوان God of War: Chains of Olympus برای کنسول دستی پلی استیشن پورتابل عرضه شده و بعد از آن در سال ۲۰۱۰، این سری با شاهکار God of War III که برترین بازی فرنچایز تا به امروز به حساب می آید، ورودی قدرتمندانه به نسل هفتم و کنسول پلی استیشن ۳ داشت. در همان سال نیز بازی God of War: Ghost of Sparta به عنوان دومین بازی این فرنچایز که برای کنسول دستی پلی استیشن پورتابل عرضه گردیده، منتشر شد تا دارندگان این کنسول دستی نیز طعم شیرین تجربه این سری را بعد از بازی Chains of Olympus مجددا بچشند. دیگر بازی نسل هفتمی این سری God of War: Ascension بود که برای پلی استیشن ۳ در سال ۲۰۱۳ منتشر شد تا کنسول پلی استیشن ۳ نیز مانند پلی استیشن ۲ و پلی استیشن پرتابل، ۲ بازی از این سری را در اختیار داشته باشد. با ورد به نسل هشتم نیز همان طور که انتظار می رفت، سونی نسخه ریمسترد شده شاهکار God of War III را برای کنسول پلی استیشن ۴ عرضه نمود تا بازیبازانی که در نسل هفتم کنسول پلی استیشت ۳ نداشته و یا تازه در نسل هشتم بازیباز شده اند نیز از تجربه برترین بازی هک اند اسلش تاریخ محروم نباشند. با ورود به نسل هشتم بازی های رایانه ای و بعد از گذشت ۲-۳ سال از این نسل، طاقت طرفداران برای معرفی یک بازی جدید و نسل هشتمی از سری God of War کم کم داشت تمام می شد و با توجه به زمان زیادی که از نسخه قبلی این سری گذشته و یک نسل هم در این بین تغییر کرده بود، سونی به نوعی محکوم به معرفی عنوانی جدید از این فرنچایز بود.

خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا

وقتی برای اولین بار از سایه اومدی بیرون تمام موهای تنم سیخ شده بود و اشک توی چشام جمع شد. چقدر صبر کردم تا بالاخره داره رسیدنت نزدیک میشه.

خوشبختانه سرانجام سونی فریاد طرفداران را شنید و در زمانی که همه چیز برای اعلام آمادگی مجدد کریتوس افسانه‎ای برای حضور در صحنه آماده بود، سونی با معرفی عنوان جدید God of War آن هم با یک نمایش خیره کننده در E3 2016 شور و هیجان فوق العاده‌ای را در در دنیای بازی های رایانه ای و بین طرفداران ایجاد کرد. یکی از به یادماندنی ترین لحظات تاریخ گیم برای من و بسیاری از دیگر بازیبازان، لحظه معرفی عنوان جدید God of War در E3 2016 بود که کل حاضران در سالن و هر کسی که داشت مراسم را زنده تماشا می کرد، از خود بیخود کرده بود و به قدری این نمایش شگفت انگیز بود که قطعا تا همیشه در یاد و خاطر ما باقی خواد ماند. آن طوری که کریتوس کبیر با ظاهر جدید و با ریش های بلند و کمی پا به سن گذاشته تر وارد صحنه شد نفش همه مان را بند آورد و آن قدر ذوق داشتیم که از خوشحالی نمی دانستیم چکار کنیم. هنگام معرفی God of War شور و شوق سالن مراسم بیشتر از هر بازی دیگری بود و جوی بی نظیر را ایجاد کرده بود که همگی در آن سر از پا نمی شناختند.

خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا

در این بازی برای اولین بار در این سری نگاه های پر از نگرانی و ناراحتی هم در کریتوس می بینیم.

“God of War” به نوعی نشان از یک شروع مجدد و یک ریبوت برای این سری دارد که البته با توجه به اطلاعاتی که از بازی داریم و تغییرات زیادی که در آن رخ داده اند، همین طور هم به نظر می رسد. در واقع به نظر می رسد که به دلیل همین تغییرات بزرگ و متعدد است که سازندگان بازی نام آن را بدون هیچ پیشوند و شماره و پسوندی قرار داده اند تا شاید این گونه خبر از شروع دوباره این سری از ابتدا دهند و اعلام کنند که این سری از یونان و اسطوره های یونان و خدایان آن، به سرزمین های اسکاندیناوی آمده است و کریتوس بعد از آباد کردن یونان و خدایانش به سراغ اسکاندیناوی و اساطیرش آمده است و تازه قصد دارد تربیت فرزند را نیز امتحان کند. سازندگان بازی خوب می دانسته اند که باید چکار کنند و طرفداران چه می خواهند. زیرا که ما دیگر نمی خواستیم شاهد سلاخی شدن دوباره خدایان یونان باستان و تایتان ها باشیم که تا به حال در ۶ بازی با آن ها سروکار داشته ایم. ما یک موضوع جدید و ناب می خواستیم که سازندگان نیز به آن واقف بوده اند و این بار حتی داستان بازی را از یونان باستان و کوه های المپ، به سمت اساطیر و افسانه های اسکاندیناوی برده اند تا علاوه بر فضای داستان و شخصیت کریتوس، فضا و اتمسفر دنیای بازی نیز به کل تغییر کرده باشد و همه چیز جدید و نو به نطر برسد.

خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا

قطعا با حضور پسر کریتوس بسیاری از مکان هایی که قبلا کریتوس جان در اونها رفت و آمد می کرد حذف شدن!! زشته جلوی بچه بالاخره!!

همه چیز برای کریتوس تغییر کرده است و از همه مهم تر خودش است که تغییر کرده و در عنوان جدید این سری قرار است جنبه ای دیگر از شخصیت او را ببینیم و مشاهده کنیم که وی در قالب یک پدر چگونه عمل خواهد کرد و شاید حتی بفهمیم اگر همان ابتدا وی زن و دخترش را نکشته بود، آیا تبدیل به کریتوسی که می شناسیم می شد یا خیر. کریتوسی که که از یک موجود فانی تبدیل به یک خدا شد و تک تک خدایان و حتی تایتان های عظیم الجثه و افسانه ای را سلاخی کرد. مردی که تا ابد کابوس کشتن زن و دخترش را با خود حمل می کند. مردی که برادر خود هرکول افسانه ای و مادر خود را می کشد. پدر خود یعنی خدای خدایان زئوس را سلاخی می کند، خدای جنگ را جنگاوری می آموزد، چشمهای پوسایدون را با انگشت کور می کند و سر هلیوس را با دست از جا می کند. مردی که کرونوس غول پیکر و عظیم را به زانو در می آورد و وی را نابود می کند. مردی که خیانت مادر زمین یعنی گایا را نیز تاب نمی آورد و دست او را قطع می کند و وی را از بلندای کوه های المپ به سقوط نابودی روانه می کند. مردی که به دل جهنم می رود و دنیای زیر زمین و جهنم را  برای صاحب آن یعنی هیدیس که خودش خدای جهنم و دنیای زیرزمینی است و روح های مردگان را می گیرد، تبدیل به جهنم می کند و خدای مرگ را به کام مرگ می فرستد.

خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا

امیدوارم بزرگ شدی لااقل نصف پدرت بتونی بشی. چن اگه نصف پدرت بشی یعنی جزو برترین شخصیت های تاریخی. ببین دیگه بابات چیه!!

 اما با همین پیشینه، در نسخه جدید می بینیم که کریتوس وقتی پدر باشد چگونه است و چطور می تواند پسرش را تربیت کند. فرزندی که Atreus نام دارد و فرزیند کریتوس و زنی که نمی شناسیم است. در نمایش هایی که تاکنون از بازی دیده ایم شاهد شخصیت هایی بودیم که کم تعداد هم نیستند و به نظر می رسد که در بازی با بسیاری شخصیت های مختلف که ممکن است خیلی از آنها شخصیت های آشنای افسانه های اسکاندیناوی باشند، تعامل داشته باشیم و داستان عمیق تری را نسبت به قبل مشاهده کنیم. شخصیت هایی که قطعا برخی از آنها دوست و برخی دشمن ما خواهند بود و باید دید کریتوس چگونه تعادل رفتاری خود را بین فرزندش و دوستان و دشمنان خود برقرار می کند. در بازی جدید چند باری دیده ایم که گاها کریتوس خشم خود را در مقابل فرزندش کنترل می کند و بیش از آن که به فکر خود باشد به فکر پسرش است. دیدن این جنبه پدرانه از شخصیت کریتوس که به نظر می رسد حالا پیرتر و جاافتاده تر شده است و تجربه بیشتری دارد و مشاهده رفتار وی با فرزندش برای ما طرفداران بسیار جذاب و جالب است.

خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا

یعنی وقتی میگن طراحی زبون آدم رو بند میاره یعنی این…

تا به امروز و با نمایش هایی که از عنوان God of War شاهد بوده ایم، در مورد بخش بصری و طراحی های هنری آن به راحتی و به جرات می توان واژه  “خارق العاده” را به کار برد که می تواند کیفیت عنوان God of War از لحاظ گرافیکی را بیان نماید و واقعا با نمایش هایی که از بازی دیده ایم بی شک شاهد یکی از قدرتمندترین جلوه های بصری و طراحی هنری در نسل هشتم خواهیم بود و قدرت کنسول پلی استیشن را به رخ خواهد کشید. درک کیفیت گرافیکی بازی و طراحی هنری آن زمان زیادی لازم نداشت تا به وضوح توسط همه مشاهده گردد بلکه از همان دقیقه نخست اولین تریلری که از God of War پخش شد همه را شگفت زده کرد و به معنای واقعی کلمه “زیبا” بود. در زمینه گرافیک و طراحی هنری بازی باید بگویم با توجه به محیط ها و مناطقی که تا کنون در نمابش های God of War مشاهده کرده ایم و کاملا بر اساس افسانه های شمالی و مناطق اسکاندیناوی خلق شده اند، سازندگان و طراحان بازی شاهکار کرده اند و شاهد محیط هایی خارق العاده از لحاظ طراحی هنری در بازی خواهیم بود که چشم هر بیننده ای را به خود خیره خواهند کرد و واقعا در برخی صحنه های تریلرهای بازی که تا به امروز دیده ایم  محیط ها به قدری زیبا و عالی طراحی شده اند که نفس را در سینه حبس می کنند و  البته باید گفت که از عنوانی با نام God of War نباید هم انتظار دیگری داشت.

خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا

یه وقت فکر نکنی که قوی و بزرگی ها… کریتوس ما ۷-۸ تا مثل تو رو با هم می خوره…

 طراحی مناطق بازی و سرزمین های شمالی و گاها یخ زده و کوهستانی اسکاندیناوی، تا به امروز که در نمایش ها شاهد بوده ایم، بسیار عالی و منطبق با فضا و تم داستانی و جدید بازی انجام شده است و خبری از نوع گرافیک کارتونی گونه عناوین قبلی و مناطق مختلف یونان باستان و کوه المپ و خدایان و اساطیر یونان نیست. اکنون به سرزمین های شمالی و اسکاندیناوی که مقر و قلمرو وایکینگ ها بوده است آمده ایم و خیلی بیشتر از قبل شاهد مناطقی سرد و یخ زده و برفی هستیم. به نظر می رسد که در God of War یک دنیای بزرگ و وسیع برای ماجراجویی و هیولاکشی و تربیت و آموزش فرزند و… در اختیار کریتوس قرار دارد که در نهایت زیبایی طراحی شده است. این دنیای زیبا با انواع و اقسام مناطق مختلف و متنوع و همچنین تعداد زیاد و خیلی متنوعی از هیولاهای فوق العاده مخوف که به زیبایی و ابهت هر چه بیشتر و با بالاترین کیفیت خلق شده اند، پوشیده شده است و واقعا باید گفت تنوع در طراحی هیولاهای مختلف و همینطور دقت در خلق تک تک جزییات آن ها بیداد می کند و در همین چند تریلر تاکنون کلی هیولای مختلف و عالی دیده ایم که فقط کافیست به گیف هایی که از آنها برایتان گذاشته ام نگاه کنید تا اوج طراحی مخوف یک هیولا را دریابید.

خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا

یا ابالفرض!! یعنی این صحنه رو دیدی باید فقط فرار کنی!!

 البته در بخش فنی، مقداری بحث در مقالات پیش نمایش متفاوت است زیرا که قبل از انتشار بازی نمی توان به قطعیت در مورد گرافیک فنی بازی نظری داد و در واقع باید گفت هنوز زود است تا خیلی زیاد بتوانیم در مورد گرافیک فنی و موارد مربوط به اجرای بازی با توجه این که آن را تجربه نکرده ایم صحبت کنیم، زیرا که از وجود یا عدم وجود مواردی مثل باگ و مشکلات گرافیک فنی مثل افت فریم و … هنوز اطلاع دقیقی نداریم اما در زمینه هایی مثل کیفیت تکسچرها در بازی و سایه زنی و نورپردازی بازی تا آن جا که تاکنون در ویدئوهای گیم پلی بازی دیده ایم، God of War مشکلی را از خود بروز نداده است و شاهد هیچ کدام از این دست مشکلات در گرافیک فنی نبوده ایم. البته با توجه به نام بازی و تجربه و سابقه سازنده و ارزش فرنچایز هم، انتظار می رود در God of War شاهد یک بازی کاملا با ثبات و روان از لحاظ گرافیکی باشیم. در نمایش های بازی تاکنون شاهد نورپردازی خیره کننده و کاملا واقعی بوده ایم و رد شدن اشعه نور از لابه لای شاخ و برگ درختان ذره ای با واقعیت مو نمی زند و بی شک نقش بسیار مهمی در هر چه زیباتر کردن بازی و محیط های و مناطق مختلف آن خواهد داشت.

خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا

فکر کردی کریتوس چیزیش میشه باقالی؟!

در واقع باید گفت با این که در مقالات پیش نمابش هرگز نمی توان به قطعیت در مورد موضوعی صحبت کرد ولی به نظر می رسد بخش گرافیکی عنوان God of War به ویژه از لحاظ هنری جزو قسمت هایی است که می توان بدون شک از کیفیت معرکه آن اطمینان داشت. بدون شک گرافیک عنوان God of War مخصوصا در زمینه طراحی های هنری، می تواند یکی از برگ های برنده این بازی در زمان انتشار و عرضه باشد که طرفداران نیز امید زیادی به آن دارند و مشخص است که سازندگان، وقت و تمرکز زیادی را بر روی کیفیت ظاهری بازی گذاشته اند. فارغ از موفقیت یا عدم موفقیت کلی این عنوان، با ویدئوها و تصاویری که تاکنون از بازی دیده ایم می توان بسیار امیدوار بود که بازی از لحاظ طراحی ظاهری و کارگردانی هنری عنوانی بسیار تحسین شده خواهد بود. نهایتا نیز در خصوص بخش بصری بازی باید گفت God of War در بحث گرافیکی و خلق یک دنیای زیبا و در حقیقت طراحی و کارگردانی هنری در سطحی بسیار بالا قرار دارد و SIE Santa Monica Studio با این عنوان یکی از زیباترین و تماشایی ترین جلوه های بصری که تاکنون در نسل هشتم دیده ایم را برای مخاطبان و طرفدراران پرتعداد God of War نمایش داده است.

خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا

این گیف رو با این که حجمش زیاد بود براتون گذاشتم تا فقط ببینید مبارزه در یه بازی هک اند اسلش یعنی چی…

در خصوص گیم پلی و مکانیک های بازی نیز آن چه که به مانند دو بخش قبلی یعنی گرافیک و داستان، به وضوح و به عنوان اولین مورد قابل اشاره در بازی جدید God of War مشاهده می شود، تغییرات بسیار زیاد و همه جهته نسبت به بازی های قبلی است. زاویه دید و دوربین بازی تغییر کرده است، فضای بازی کاملا متفاوت شده و حتی منطقه و سرزمین بازی از یونان به اسکاندیناوی رفته، دیگر شاهد سلاح های Blade of Chaos محبوب و قدرتمند کریتوس نیستیم و سلاح اصلی وی نیز یک تبر افسانه ای است، ظاهر کریتوس بسیار متفاوت تر از قبل شده است و حتی وی را در قامت یک پدر و یک معلم می بینیم، داستان احساسی تر شده است، برای اولین بار در بازی همراه داریم و بسیاری موارد دیگر در عنوان جدید این سری که برای اولین بار است که به نسل هشتم پای می گذارد لحاظ شده اند و برای نخستین بار است که یک بازی با نام God of War تا این حد تغییر را نسبت به عناوین قبلی خود می بیند. ماجراجویی و هیولاکشی به همراه کریتوس، این بار سبک و سیاقی متفاوت دارد و المان هایی کاملا جدید (که به نظر من این تغییرات کاملا برای این عنوان لازم بوده است) را در بازی شاهد خواهیم بود.

خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا

بیا.. بیا… بیا… خدا رحمتت کنه!

از نکات جدیدی که در مورد گیم پلی بازی به چشم می آید این است که به نظر می رسد تعدادی المان های نقش آفرینی هم به نسخه جدید اضافه شده اند زیرا در تریلرهای بازی و مخصوصا در تریلر اول، زمانی که کریتوس و پسرش به دنیال گوزن هستند مشاهده می شود که در پایین تصویر سمت راست، +۲۵ امتیاز به قابلیت ردیابی اضافه می شود که به نظر می رسد با انجام بیشتر هر یک از کارهای مختلف در بازی، در آن زمینه و شاخه پیشرفت خواهیم کرد. قطعا وجود این المان های نقش آفرینی باعث جذاب تر شدن بازی خواهند شد و اگر دقت کنید می بینید که این روزها سازندگان بازی های مختلف در تمام سبک ها، حتی ریسینگ هم دارند المان های نقش آفرینی به بازی های خود اضافه می کنند تا به آن عمق دهند و قطعا انجام این کار از سوی سازندگان God of War نیز می تواند نقش بزرگی در بخشیدن عمق بیشتر به گیم پلی این نسخه ایفا کند. مبارزات بازی که اکنون بر سلاح جدید و جادویی کریتوس که یک تبر فوق العاده است، تمرکز دارند مانند همیشه خونین و خشن و خلاصه “گاد او وار گونه” به نظر می رسند.

خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا

وقتی میگم بقیه خشم ها برف شادیه یعنی این!!

در مبارزات بازی همان خشم و بی اعصابی همیشگی کریتوس را در مبارزات می بینیم که تازه این بار با تغییر دوربین، نزدیک تر هم آمده و با گرافیک بالاتر و نسل هشتمی شاهد کندن و مثله کردن اعضای بدن هیولاها توسط کریتوس کبیر هستیم. البته این بار همراهی نیز در بازی داریم که پسر کریتوس است و باید حواسمان به او نیز باشد و البته وی نیز به پدرش کمک خواهد کرد تا تعلیم ببیند و زمانی مثل کریتوس یک جنگاور بی نظیر شود و شاید روزی در نسخه ای از این سری شاهد حضور Atreus به عنوان نقش اصلی باشیم. سلاح جدید کریتوس که یک تبر است حالتی مثل گرز خدای رعد یا “ثور” دارد زیرا هر وقت که کریتوس آن را پرت می کند مجددا به دست خودش باز می گردد و با همین روش سازندگان کمبوها و حملات بی نظیری را خلق کرده اند که دیدن آن ها در تریلرهای بازی تاکنون فوق العاده لذتبخش و هیجان انگیز بوده است. بحثی که از همان معرفی بازی تا کنون بارها و بارها مطرح شده است و در مورد آن صحبت های زیادی صورت گرفته مربوط به این موضوع بوده است که  آیا این سطح از تغییر برای عنوانی که ترازو و میزان ژانر هک اند اسلش بوده لازم بوده است یا خیر و یا اصلا این تغییرات نهایتا باعث موفقیت بازی خواهند شد یا نتیجه عکس خواهند داد.

خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا

یه ضربه کریتوسیه محض… هیچ بعید نیست که این بازی بشه بهترین بازی نسل هشت تا امروز و شاید تا بعدا!!

نظرات و دیدگاه های زیادی در این مورد وجود داشتند اما به شخصه همان طور که عرض کردم، اعتقاد دارم که این تغییرات نه تنها برای این عنوان لازم بوده اند، بلکه “حیاتی” هم هستند و با توجه به شناخت و تجربه ای که از بازیبازان و مخصوصا منتقدان در مورد برخورد با بازی های مختلف دیده ایم نتیجه گیری خیلی راحت است که عنوان جدید God of War بایستی بدون شک کلی تغییر نسبت به عناوین نسل های قبلی می کرد. بگذارید تا در مورد چرایی این نظر مقداری صحبت کنیم.  قبلا و در نسل هفتم دیدیم که عنوان بسیار زیبا و فوق العاده ای به نام God of War Ascension از این سری منتشر گردید که ضعیف ترین بازخوردها را بین تمامی ۵ عنوان دیگر سری دریافت نمود در حالی که به واقع از لحاظ کیفیت گیم پلی و … تفاوت خیلی خیلی زیادی با عنوان چند سال قبلش یعنی ۳ God of War که به عنوان برترین برترین بازی هک اند اسلش تاریخ شناخته می شود، نداشت ولی بازخوردهای خیلی مثبتی را دریافت ننمود و اتفاقا وقتی دلیل این موضوع را بین نقدها و امتیازات بازی جویا می شویم مشاهده می کنیم که ببشترین ایرادی که از بازی گرفته شده بود، عدم داشتن پیشرفت خاصی نسبت به عنوان قبلی خود یعنی نسخه سوم بود که باعث شده بود بسیاری از منتقدان از آن ایراد بگیرند.

خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا

بچه ها این چشای هلیوس رو در آورده، کله اش رو کنده با دست، خدای جهنم رو فرستاده جهنم!! خدای آبو ترکونده… پاهای خدای سرعت رو کنده، دیگه شما چی میگین آخه!!

حالا سونی وسازندگان بازی که از این موضوع کاملا آگاه بودند و این برخورد را با عنوان قبلی دیده بودند، کاملا می دانستند که اگر دوباره این اتفاق بیافتد قطعا بازخوردهای خیلی ضعیف تری هم نسبت به God of War Ascension خواهند گرفت و تازه از همه مهم تر این که در این بین یک نسل هم عوض شده است و از نسل هفتم به نسل هشتم آمده ایم و اصلا نمی توان عنوانی را مانند شماره های قبلی این فرنچایز، با یک نسل جلو آمدن، منتشر کرد، حتی اگر کیفیت بازی سوم را هم داشته باشد. در واقع آن ها خوب می دانستند که بایستی که در بازی تغییراتی بنیادی رخ دهد اما به ریشه های سری هم پایبند بمانند. دیگر دلیل اطمینان از این تصمیم برای سونی و سازندگان بازی هم مشاهده وضعیت سری آنچارتد و تصمیم صحیحی بود که نوابغ ناتی داگ در مورد نسخه چهارم گرفتند و آن ها هم با یک نسل جلو آمدن، تغییرات خیلی زیادی را در نسخه چهارم ایجاد کردند ولی باز هم به ریشه های سری وفادار بودند و در حال بازی کردن یک آنچارتد محض بودیم.

خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا

داد می زنی؟ این خداش امام فریاده!!

به این ترتیب بود که سازندگان عنوان جدید God of War  نیز تصمیم به ایجاد تغییراتی اساسی در در نسخه جدید بازی خود کردند که بایستی نهایتا دید به نفع آن و یا به ضررش خواهد شد اما یک چیز مسلم است و آن هم این که اگر سازندگان بازی با یک نسل جلو آمدن، باز هم تغییرات بنیادی را در این نسخه ایجاد نمی کردند قطعا منتقدان و خیلی از بازیبازان این موضوع را بر نمی تابیدند و برای صنعت بازی قابل هضم نبود که چطور یک بازی که دارد بعد از چندین سال از گذشت نسخه قبلی خود عرضه می شود و یک نسل بالاتر آمده است، هیچ تغییری نسبت به قبل نکرده باشد و به عقیده بنده تغییرات عمده ایجاد نکردن در بازی، ریسکش بیشتر بود از این که سازندگان تغییرات بنیادی در نسخه جدید اعمال کرده اند. اما به هر حال ذکر یک نکته نیز در این میان ضروری است که هر چه باشد طرفداران منتظر تجربه عنوانی با نام God of War هستند و بایستی روح این سری در بازی جریان داشته باشد و ریشه های آن حفظ شود که خوشبختانه با نمایش هایی که از بازی دیده ایم جالب است که با تمام تغییرات بنیادی، هنوز روح و عظمت کریتوس و سری God of War کاملا در بازی وجود داشت و به چشم می آمد و امیدواریم که در نسخه نهایی نیز شاهد هر چه بیشتر به چشم آمدن این موضوع در زمینه گیم پلی بازی باشیم.

خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا

حالت دارک سولز و لردز او فالن داره این قسمت..

در زمینه موسیقی و صداگذاری God of War باید گفت با این که در مقالات پیش نمایش معمولا نمی توان زیاد در این موارد صحبت کرد ولی بازی God of War مقداری فرق می کند و از هم اکنون می توانیم مطمئن باشیم که مثل همیشه شاهد شاهکار موسیقی در این بازی خواهیم بود و صداگذاری ها نیز قطعا بدون عیب و ایراد خواهند بود. دلیل اطمینان از شاهکار بودن موسیقی بازی به این خاطر است که اصلا قبل از این که خود بازی جدید God of War معرفی شود در E3 2016 و کنفرانس سونی، شاهد آغاز مراسم با یک قطعا موسیقی بی نظیر با ارکستر زنده و فوق العاده بودیم که همه حاضران و بینندگان را میخکوب کرده بود و به حدی زیبا و حماسی بود که حتی تا حدودی می شد حدس زد که قرار است یک نسخه از God of War معرفی گردد که همین اتفاق نیز افتاد و اعلام شد که آقای Bear McCreary که رهبری همان ارکستر را بر عهده داشت، سازنده ساندترک بازی جدید God of War خواهد بود و قطعه ای که شنیده بودیم نیز قطعه اصلی ساندترک بازی یا همان main theme بوده است که بی نهایت زیبا و حماسی بود و می توان مطمئن بود که شاهد یکی از بهترین موسیقی های نسل هشتم در عنوان جدید سری خواهیم بود، مخصوصا با شناختی که از این سازنده بزرگ برای حضور در کارهای بزرگ تلویزیونی مثل The Walking Dead داریم.

خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا

فقط کله ای که می زنه!!! یعنی قاطیه ها!!

در خصوص صداگاری شخصیت های بازی نیز با توجه به تریلرهای پرتعدادی که تاکنون از بازی دیده ایم و صحبت کردن تعداد زیادی از شخصیت های بازی در آن ها و همینطور با توجه به نام و سابقه سری God of War و سازنده آن در این زمینه، می توانیم اطمینان داشته باشیم که شاهد بازی بی نقصی در زمینه صداگذاری و کیفیت آن خواهیم بود. این بار صداگذاری کریتوس برای اولین بار از زمان شروع سری دیگر توسط Terrence C. Carson که طرفداران خاطرات بی نظیری از وی و صدایش دارند انجام نشده است و با توجه به تغییرات همه جانبه بازی از خود شخصیت کریتوس گرفته تا حال و هوا و دنیای بازی، این بار صداگذار جدیدی به نام Christopher Judge در قامت کریتوس ایفای نقش کرده و صداگذاری و موشن کپچر کریتوس را برعهده داشته است که با توجه به نمایش های بازی خوشبختانه شاهد بودیم که صدای وی کاملا بر روی کریتوس نشسته است و شاهد همان ابهت همیشگی وی در بازی جدید نیز خواهیم بود و همین طور صداگذاری پسر وی نیز تاکنون در نمایش های بازی عالی بوده است. باید تا زمان انتشار بازی صبر کرده و ببینیم که آیا در نسخه نهایی بازی و در کل روند آن نیز شاهد همین کیفیت عالی صداگذاری و موسیقی بازی نیز هستیم یا خیر؟

خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا

حتی با دلار غیرجهانگیری هم میخریمت سریع!!

عنوان God of War قرار است تا به زودی در تاریخ ۲۰ آپریل ۲۰۱۸ برابر با ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ به طور انحصاری توسط سونی برای کنسول پلی استیشن ۴ منتشر گردد و با توجه به بررسی هایی که در مورد بخش های مختلف این بازی با شما داشتبم و مجموع اطلاعاتی که از نمایش های عنوان God of War و صحبت های سازندگان آن کسب کرده ایم، باید گفت امید خیلی زیادی به موفقیت بسیار زیاد این نسخه جدید وجود دارد. نسخه جدید از فرنچایزی که نه نظیر دارد و نه رقیب و نه مشابه و در واقع خیلی فراتر از کلمات است و یک نام همیشه جاودان در دنیای گیم و در قلب بازیبازان محسوب می شود. کریتوس با ظاهری جدید و داستانی جدید و متفاوت، سلاحی جدید، خانواده ای جدید و حتی سبک بازی جدید، به نسل هشتم می آید تا بار دیگر کنترل قهرمان محبوب و پر ابهتمان را به دست بگیریم و با کریتوس و فرزندش، به سلاخی دیوها و هیولاها بپردازیم و فرزندی شایسته را برای چنین پدر قدرتمندی تربیت نماییم.

خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا

آقا خلاصه کلام بگم که”اسکاندیناوی بدبخت شدی رفت…کریتوس کبیر اومده که بمونه و تازه پسرش هم هست. خدا رحمتت کنه اسکاندیناوی!!”

God of War نیاز به تغییرات اساسی نسبت به بازی های قبلی داشت. همان طور که پیش تر نیز خدمت شما عرض کردم، در نسل هفتم دیده بودیم که عنوان زیبای God of War Ascension  ضعیف ترین بازخوردها را بین عناوین دیگر سری دریافت نمود در حالی که به واقع از لحاظ کیفیت گیم پلی و … تفاوت خیلی چشمگیری با عنوان چند سال قبلش یعنی ۳ God of War که به عنوان برترین برترین بازی هک اند اسلش تاریخ شناخته می شود، نداشت ولی بازخوردهای خیلی مثبتی را دریافت ننمود زیرا که پیشرفت خاصی نسبت به عنوان قبلی خود نداشت. سونی وسازندگان بازی که از این موضوع کاملا آگاه بودند می دانستند که اگر دوباره این اتفاق بیافتد قطعا بازخوردهای خیلی ضعیف تری هم نسبت به God of War Ascension خواهند گرفت مخصوصا که در این بین یک نسل هم عوض شده است. در واقع آن ها خوب می دانستند که بایستی که در بازی تغییراتی بنیادی رخ دهد اما با وفاداری به ریشه ها. چند روزی بیشتر تا انتشار God of War باقی نمانده است و باید گفت تقریبا هر چه از این عنوان می دانیم و دیده ایم، مثبت و امیدوار کننده بوده است، ولی به هر حال این موضوع بارها به ما ثابت شده است که هرگز نمی توان با قاطعیت در مورد موفقیت “هیچ” عنوانی قبل از انتشار آن اطمینان داشت. باید منتظر باشیم تا در چند روز آینده پاسخ این سوال که “آیا ریسک بزرگ سازندگان برای ایجاد تغییرات عظیم در این نسخه نهایتا برآیند مثبت و موفقی خواهد داشت یا خیر”، را بگیریم.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا
خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا
خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا
خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا
خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا
خدای جنگ، محافظ پادشاهی پلی استیشن ۴؟ | پیش نمایش بازی God of War - گیمفا