گیمفاوب سایت خبری تحلیلی بازی های ویدئویی
English
ADS

ADS

ADS

ADS

ADS

ADS

ADS

ADS

ADS

روزی روزگاری: بزرگترین ماجراجوی دنیا در جیب شما!! | نقد و بررسی بازی Uncharted: Golden Abyss

روزی روزگاری: بزرگترین ماجراجوی دنیا در جیب شما!! | نقد و بررسی بازی Uncharted: Golden Abyss

در نخستین سال لانچ قدرتمندترین کنسول دستی تاریخ یعنی پلی استیشن ویتا، سونی طوری از این کنسول حمایت کرد و بازی هایی را برای آن معرفی کرد که واقعا تمام بازیبازان را شوکه کرد و همه از دیدن این که بزرگترین فرنچایزهای سونی و پلی استیشن قرار است بازی هایی جدید و انحصاری بر روی ویتا داشته باشند، خوشحال و شگفت زده بودند و به نظر می رسید که سونی قصد دارد حسابی با این کنسول زیبا و قدرتمند که امکانات فوق العاده ای هم دارد، غوغا کرده و حسابی آن را بین بازیبازها محبوب کند. معرفی عناوین انحصاری جدید از سری Uncharted و Killzone و Resistance و Little Big Planet و Soul Sacrifice و … و همین طور معرفی بازی های انحصاری جدید از فرنچایزهای مولتی پلتفرم بزرگ دنیا مانند Call of Duty و Assassin’s Creed و … همه و همه باعث شده بودند تا اوضاع برای دارندگان و خریداران این کنسول حسابی خوب باشد. در واقع پلی‌استیشن ویتا انقلابی در کنسول‌های دستی بود. طراحی زیبا و امکانات فوق العاده و کیفیت گرافیکی فوق‌العاده و از همه مهمتر، دو آنالوگه بودن آن دلایل این انقلابی بودن کنسول ویتا است که تا به حال کنسول دستی به این قدرت و کیفیت و امکانات وجود نداشته است.

Uncharted: Golden Abyss به نوعی نماد قدرت کنسول پلی استیشن ویتا و بازتابنده توانایی های آن است

در ادامه انتظار می رفت که در سال های بعد هم همین پشتیبانی را از سوی سونی شاهد باشیم. اما خوب می دانید که اوضاع این طور پیش نرفت و به هر دلیلی از جمله قرار گرفتن کل تمرکز سونی بر روی پلی استیشن ۴ و بسیاری دلایل دیگر، سونی به یکباره ویتا را رها کرد و به حال خودش گذاشت و در عرصه جهانی ناگهان دیگر هیچ خبری از بازی های بزرگ برای ویتا نبود. البته در ژاپن حمایت بسیار خوبی توسط سونی و استودیوهای داخلی این کشور از کنسول دستی ویتا به عمل آمده است و همچنان بازی‌های خوب ژاپنی برای آن منتشر می‌شود و فروش خیلی خوبی را هم در ژاپن تجربه کرده است ولی در عرصه جهانی هیچ خبری از بازی جدید ویتا نیست و شاید گاها تک و توک بازی هایی خوب مثل Salt and Sanctuary برای این کنسول هم منتشر می گردند.

این قدری که نیتن دریک توی همین یه بازی می پره، کل اجداد و نیاکان من از اول تا حالا مجموعا نصفش هم نپریدن!!

سونی اصلا و ابدا از پتانسیل قوی ترین کنسول دستی دنیا استفاده نکرد و به طور کامل به سمت حمایت و پشتیبانی از پلی استیشن ۴ رفت که البته پاسخش را هم گرفت، ولی پلی استیشن ویتا این وسط به نوعی قربانی شد. اما از طرفی هم می شود گفت برای دارندگان کنسول ویتا که خودم نیز یکی از آن ها هستم، آن قدر در همان سال اول بازی خوب و بزرگ و عالی منتشر شد که تا دو سه سال می تواند بازیبازان را تامین کند و به شخصه با این که حدود ۳ سال است که ویتا را خریداری کرده ام اما هنوز هم بازی های جذاب و فوق العاده ای وجود دارد که بر روی ویتا تجربه نکرده ام. البته این موضوع در حالتی است که ویتا تنها کنسول بازی شما نباشد و در کنار آن کنسول یا پلتفرم دیگری هم داشته باشید. بدون شک بزرگترین و محبوب ترین عنوانی که برای کنسول پلی استیشن ویتا تا به امروز عرضه گردیده است و قبلا نیز در مقاله برترین بازی های ویتا در مورد آن صحبت کرده بودم، بازی زیبای Uncharted: Golden Abyss است.

کلا فرقی نداره وسط کوه های پاناما باشه یا توی الدورادو و معبد فلان و اصلا وسط خود جهنم! چون بالاخره سر و کله یه بانو اطرافی نیتن پیدا میشه!!

در واقع سونی با آوردن این سری بزرگ و فوق محبوب بر روی کنسول ویتا، بسیاری از بازیبازان را خوشحال کرد و حتی بسیاری از طرفداران به خاطر همین بازی کنسول ویتا را خریداری کردند. Uncharted: Golden Abyss میراث‌دار فرنچایز قدرتمندی است که برترین و محبوب ترین سری اکشن ماجرایی کنسول‌‌های سونی در نسل هفت و هشت محسوب می‌شود و به نوعی اکنون محبوب ترین سری اکشن ماجرایی دنیا نیز به حساب می آید. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی نکات مختلف مثبت و منفی Uncharted: Golden Abyss بر روی کنسول ویتا بپردازیم و بخش‌ های مختلف آن را واکاوی و تحلیل نماییم. اگر قصد دارید تا اطلاعات بیشتری در مورد این بازی کسب کنید و یا خاطرات آن را برای خود زنده کنید، در ادامه مقاله نقد و بررسی بازی Uncharted: Golden Abyss با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

این دختره واقعا در بلبل زبونی و تیکه انداختن و حاضر جوابی دست کمی از نیتن نداره! یعنی خلاصه بگم زن زندگی نیست!!

 ۳ نسخه اولیه Uncharted در نسل هفتم و بر روی پلی استیشن ۳، این سری را به عنوان فرنچایز اصلی سونی و پلی استیشن به دنیا معرفی کردند و برگ برنده این کنسول در نسل هفتم بودند. نسخه اول این سری که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد یک عنوان بسیار زیبا و عالی بود که نام این فرنچایز را بر سر زبان ها انداخت، اما در نسخه دوم سازندگان بازی در ناتی داگ عنوانی را خلق کردند که دیگر تنها یک بازی عالی و فوق العاده نبود بلکه یک شاهکار بی نقص بود که تمام جامعه بازی های رایانه ای را به تحسین واداشت و گیمران و منتقدان همگی لب به تحسین آن گشودند. ساخت دنباله برای چنین شاهکاری واقعا سخت بود و بسیار دشوار است که برای چنین بازی دنباله ای بسازید که باز هم مورد تحسین همه قرار بگیرد، اما سازندگان این سری باز هم موفق به انجام این کار شدند و با عنوان Uncharted 3: Drake’s Deception شاهکاری دیگر آفریدند.

یکی بود یکی نبود. النا نبود ولی برای نیتن شیطون بلا، همیشه یکی بود!!

عنوانی که از لحاظ جلوه های بصری پیشرفت کرده بود و البته از همان مکانیک های موفق و جواب پس داده نسخه دوم استفاده کرده بود که البته ذره ای هم نیاز به تغییر نداشتند. بعد از این ۳ گانه شاهکار بود که بازی Uncharted: Golden Abyss برای کنسول ویتا معرفی و در سال ۲۰۱۱ منتشر گردید و موفق شد تا بازخوردهای خیلی خوبی را نیز کسب کرده و امتیاز متای ۸۰ را نیز به خود اختصاص داد که البته در مقایسه با ۳ شاهکار اصلی سری بسیار کمتر بود ولی خب برای یک عنوان اسپین آف سری آن هم بر روی کنسول دستی، بسیار مناسب به نظر می رسید و کسانی هم که این عنوان را بازی کرده باشند می دانند که لذت این بازی زیاد ربطی به متای ۸۰ ندارد و واقعا حس و حال یک آنچارتد را به همراه خود دارد و همان نیتن دریک همیشگی و دوست داشتنی را همراهی می کنیم.

یا تقریبا نصف امامزاده ها!

داستان بازی و وقایع Uncharted: Golden Abyss مقداری از قبل از آغاز داستان اصلی این سری و بازی Uncharted: Drake’s Fortune رخ می دهد و نیتن هنوز به پختگی عناوین بعدی فرنچایز نیست و همچنین جوان ترین حالت Sully دوست داشتنی را نیز در بازی شاهد هستیم، البته نه به جوانی مراحل بچگی نیتن در بازی دوم!! در شروع بازی و در مرحله پرولوگ، یکی از مراحل تقریبا پایانی بازی را می بینیم که با نیتن در حال دنبال کردن و یافتن شخصیتی به نام دانته هستیم و می بینیم که دانته یک ارتش مزدور استخدام کرده که به محض دیدن نیتن او را بکشند! سپس بازی فلش بک می خورد به دو هفته قبل و می رود به مرحله نخست بازی. داستان به این شکل آغاز می شود که می بینیم نیتن به همراه یک ماجراجوی دیگر که از همان اول مشخص است شخصیتش خرده شیشه دارد به نام جیسون دانته که گویا دوستان قدیمی هستند، در مناطق کوهستانی پاناما به دنبال سرنخ هایی هستند و مقداری جلوتر به منطقه ای می رسند که در آنجا نیتن با همکار دانته که دختری به نام Marisa Chase است آشنا می شود که به دانته اعتماد چندانی هم ندارد.

وقتی ویتا را دستتان گرفته اید و دارید بازی می کنید واقعا بدون اغراق می گویم، باور نمی کنید این یک بازی کنسول دستی است

در این منطقه آن ها جنازه هایی بسیار قدیمی از سربازان اسپانیایی پیدا می کنند که به نظر می رسد مسموم شده اند و روی قبر نشانه ای به نام Visigoth وجود دارد. ماریسا در اینجا یک آیتم گردنبند مانند را به نیتن نشان می دهد که از دانته پنهان کرده بوده و آن ها با یافتن سرنخ هایی در آن محل، در صدد کشف رازی تاریخی بر می آیند که البته نیتن در ابتدا تمایل چندانی به آن ندارد و نمی خواهد با ماریسا همکاری کند ولی بعدا که آن ها مقداری صمیمی تر می شوند و موضوع مقداری شخصی تر می شود و ماریسا در مورد پدربزرگش که در صدد یافتن این راز بوده و به دنبال آن رفته و دیگر برنگشته به نیتن می گوید، آن گاه نیتن هم تصمیم می گیرد که به او کمک کند. مخصوصا این که نیتن و ماریسا می فهمند هیچ کدامشان همکار و دوست دانته نیستند و هر دو سر کار بوده اند، زیرا که همکار اصلی وی، یک ژنرال پانامایی آدمکش و پلید به نام Roberto Guerro است و جان نیتن و ماریسا را چندین بار به خطر می اندازد. بعدا در بازی اتفاقات بسیار دیگری رقم می خورد و بارها جای شخصیت ها عوض می شود و حتی دوست و دشمن همراه می شوند و باز جدا می شوند و یکی دستور مرگ دیگری را می دهد و ….

کنسول دستی؟؟؟؟ به خدا اگه کنسول پایی هم بتونه این گرافیک رو اجرا کنه!!

همان طور که می بینید داستان بازی Uncharted: Golden Abyss تقریبا از همان روند و چهارچوب کلی سری پیروی می کند و قوانین داستانی سری آنچارتد دقیقا در آن رعایت شده است ولی جدا از خود نیتن که مثل همیشه یک شاهکار شخصیتی است، از لحاظ شخصیت های همراه نیتن دریک (غیر از Chase که باحال و بامزه است و سالی که همیشه سالی است!) مثل دانته که البته بعدا تغییر جهت می دهد و همین طور آنتاگونیست پانامایی بازی، این عنوان در سطح بازی های اصلی سری نیست و ضعیف تر از آن ها عمل می کند و از لحاظ تعداد شخصیت های حاضر در بازی نیز نسبت به بازی های قبل ضعیف تر است، اما خب این موارد با توجه به این که این نسخه یک بازی اسپین آف و فرعی آن هم برای یک کنسول دستی است، نه تنها ضعف محسوب نمی شود بلکه در مقایسه با دیگر عناوین فاخر کنسول های دستی، یک سر و گردن هم بالاتر هستند و نه تنها بابتشان امتیازی کسر نمی گردد بلکه باید سازندگان و صداگذاران و نویسندگان بازی را تحسین کنیم. در واقع گفتن این موارد در جهت اشکال گرفتن از بازی نیست و تنها برای آگاهی شما و در مقایسه با عناوین عظیم کنسولی این سری، این نکات را بیان می کنیم. در هر حال یک بازی کنسول دستی را هرگز نباید با عنوانی مثل آنچارتد ۴ و کنسول پلی استیشن ۴ و حتی پلی استیشن ۳ مقایسه نمود. در نهایت باید گفت از لحاظ داستان و روایت آن و پیچش هایی که دارد و وقایعی که شخصیت ها را روبروی هم قرار می دهد، بازی Uncharted: Golden Abyss واقعا فوق العاده است و کاملا می تواند طرفداران آنچارتد را راضی نگاه دارد، مخصوصا با هنرنمایی فوق العاده نولان نورث و شیطنت های نیتن دریک جوان تر از همیشه!

باید هم دوربین رو بچرخونه. هرکس این جای بازی می رسه کف می کنه. من هم اینجا دو ساعت داشتم می چرخوندم دوربین رو!

از لحاظ بصری باید خیلی راحت بگوییم در یک کلام Uncharted: Golden Abyss خارق العاده ترین گرافیک را در بین تمامی بازی های کنسول های دستی در تاریخ عرضه می کند و به شایستگی لقب “پادشاه گرافیک عناوین کنسول دستی” را باید به این بازی اختصاص داد. بازی چشم های شما را از زیبایی به خود خیره می کند و به قدری زیبا و با سلیقه و حرفه ای ساخته و پرداخته شده است که در طول بازی بارها می ایستید و به مناظر و محیط بازی خیره می شوید و با خود می گویید خدایا یعنی این یک بازی کنسول دستی است و این گرافیک دارید بر روی یک کنسول اندازه موبایل پردازش می شود؟ آن هم یک بازی مربوط به سال ۲۰۱۱؟

یک قسمت حفظ تعادل بر روی بخش های باریک دارید که باید استفاده از حسگر کنسول ویتا تعادلتان را حفظ کنید.

واقعا گرافیک و جلوه های بصری بازی برای عنوانی مربوط به ۶ سال پیش و بر روی کنسول دستی، شگفت انگیز و باورنکردنی است. در مبحث فنی، Uncharted: Golden Abyss فوق العاده عمل می کند و کاملا روان و بدون دردسر اجرا می شود. به هیچ وجه حتی در شلوغ ترین و پرافکت ترین لحظات بازی نیز افت فریم مشاهده نمی شود که این واقعا قابل تحسین است. نورپردازی بازی نیز مانند دیگر بخش های گرافیکی بازی شما را شگفت زده می کند و مواردی مانند ایجاد سایه و تلالو نور و… کاملا به صورت واقعی و Realisic طراحی شده اند و شاهد یک نورپردازی کامل و داینامیک در بازی هستیم. از لحاظ کیفیت بافت ها و تکسچرها نیز بازی از استانداردهای یک بازی کنسول دستی خیلی بالاتر است و البته که انتظار تکسچرها و کیفیت بصری آنچارتد ۳و ۴ را در این بازی نداریم. در بحث هنری نیز اوضاع چندان تفاوتی نمی کند. تنها کافیست تا به مرحله جنگلی و کوهستانی بازی و تصاویر و گیف هایی که برای شما قرار داده ام نگاه کنید تا متوجه شوید قضیه از چه قرار است و با چه طراحی هنری بی نظیری روبرو هستید.

به جان خودم آب توی این بازی از ۸۰ درصد آب های بازی های کنسول های خونگی آب تره! (منظورم این نیست که آب خیس است ها!!)

بازی حتی در یک مرحله نیز از لحاظ تنوع طراحی برای بازیباز کم نمی گذارد و شما بازی را در انواع و اقسام محیط هایی با طراحی زیبا و بی نظیر پیش می برید. البته این تنوع اصلا در اندازه عناوین اصلی و شماره دار سری بر روی کنسول های خانگی نیست ولی همین مراحل متنوع بازی هر یک شما را با طراحی هنری چشم نواز خود شگفت زده می کنند و مراحلی فوق العاده جذاب را برای ما رقم می زنند. در مجموع در مبحث گرافیکی بازی در بخش فنی و هنری باید اذعان داشت که Uncharted: Golden Abyss بدون شک یک الگو و یک میزان برای سایر عناوین کنسول های دستی است و هر عنوانی را که بخواهیم بر روی کنسول های دستی و گوشی های هوشمند از لحاظ کیفیت گرافیکی بسنجیم می توان آن را با Uncharted: Golden Abyss که مثالی از یک عنوان تقریبا بی نقص در این بخش است مقایسه کرد.

یه جا دانته طناب رو می گیره روی دیوار راه میره و میره اون طرف، نیتن سریع بهش میگه الان چی شدی تو؟ سلطان جنگل؟!

در بخش گیم پلی، همان طور که از یک عنوان در سری بازی Uncharted انتظار می رود، شما کنترل ناتان دریک جذاب و بذله گو را برعهده دارید، با دشمنان روبرو می شوید، شلیک می کنید، کاور می گیرید، انواع موانع و صخره ها و دره ها و موانع پلتفرمر را در می نوردید، انواع پازل ها و معماها را حل می کنید، کلی آیتم های جمع کردنی و گنج جمع آوری می کنید، در شرایط سخت گیر می کنید و  با آدم بدها در بدترین شرایط مذاکره می کتید و محیط های زیبای بازی را گشت و گذار می کنید و تمام اینها با یک بالانس فوق العاده در بازی در دسترس شما قرار می گیرند تا لحظه ای احساس خستگی نداشته باشید. گیم پلی Uncharted: Golden Abyss نیز به مانند تمامی عناوین این فرنچایز، نقطه عطف آن محسوب می شود و چندین ساعت لذت ناب را برای شما به ارمغان می آورد و شما را پای بازی میخکوب می کند.

اینجا دیگه یا حداقل دو سوم امامزاده ها!! دیگه نصف جواب نمیده!!

اگر به دنبال تجربه یک عنوان اکشن شوتر سوم شخص بسیار لذتبخش و با کیفیت هستید، Uncharted: Golden Abyss یک پیشنهاد فوق العاده برای شما محسوب می گردد. مبارزات بازی که بر پایه کاورگیری و شلیک هستند بسیار جذاب بوده و آدرنالین خون شما را مخصوصا در درجات سختی بیشتر بازی، کاملا بالا برده و هیجان را به شما تزریق می کنند. در کنار تنوع خوب مراحل، چیدمان مراحل نیز بسیار مناسب انجام شده است و کاملا در راستای لذت بردن بیشتر شما از بازی عمل می کنند. به محض این که بخواهید از مبارزات خسته شوید سکانسی جدید و متفاوت از حل پازل گرفته تا پلتفرمینگ و قایق سواری و اسنایپ کردن و … از راه رسیده تا هرگز از بازی دلزده نشوید.

هر جا زده منطقه ممنوعه یعنی می فهمیم که نیتن حتما میره اونجا!!

تنوع و گستردگی سلاح ها در بازی به مانند نسخه های اصلی سری بسیار بالاست و انواع و اقسام آن ها از کلت و مسلسل و شات گان و اسنایپر و آر پی جی و نارنجک انداز و … در بازی در اختیار شما قرار دارد تا به شیوه های مختلف و بر حسب نوع مرحله ای که در آن هستید دشمنان را از پای در آورید و سلاح مناسب آن مرحله را بیشتر استفاده کنید. در واقع می توان گفت تقریبا تمامی سلاح هایی که در بازی های اصلی سری وجود دارد، دقیقا در Uncharted: Golden Abyss نیز موجود هستند که این موضوع با توجه به این که با یک بازی کنسول دستی طرف هستیم واقعا قابل تحسین است اما شاید بد نبود که یکی دو سلاح جدید و مخصوص این بازی نیز در آن قرار می گرفت تا کمی حس و حال مبارزات را تغییر می داد و المان های جدیدی را به آن می افزود.

بازی بیشتر از کل مجموع تمام بازی های سری معما و پازل و فعالیت جانبی دارد. این را واقعا گفتم ها… کل سری اندازه این یک بازی آیتم جمع کردنی و گنج و پازل و چیدن نقشه و .. ندارند.

در این زمینه یک نظریه این است که “وقتی یک سیستم بی نقص است و به بهترین شکل ساخته شده است دیگر دلیلی ندارد تا آن را بیهوده عوض کرد و در واقع می گویند “نباید به ترکیب تیم برنده دست زد” و نظریه دیگر می گوید “حتی بهترین سیستم ساخته شده نیز جا برای پیشرفت دارد و نباید عینا تکرار شود.” شاید هر دوی این نظریه ها تا حد زیادی درست باشند و در واقع باید گفت انتظاری برای این که تغییرات ساختاری و بنیادی در بازی حاصل شود و گیم پلی و مبارزات از این رو به آن رو شوند را در Uncharted: Golden Abyss  نداشتیم، اما اگر یکی دو مورد جدید در جهت جذاب تر کردن مبارزات بازی به آن اضافه می شد جالب بود.

در مرجله ۲۷ تازه می رسید به مرحله پرولوگ که اول بازی دیدیم. باور می کنید که بازی ۳۴ مرحله فوق العاده دارد؟ من اکنون در مرحله ۱۰ بار سوم بازی با درجه سختی کراشینگ هستم که تمام کردن بازی روی این حالت، تنها تروفی باقی مانده برای پلات شدن بازی است.

 سیستم شلیک بازی دقیق و عالی عمل می کند اما باید اشاره کرد که این سیستم هدف گیری و شلیک به آن کیفیتی که در بازی های اصلی سری دیده ایم نیست و گاها انگار مقداری “هرز” می رود و خطاهایی دارد. هنگام شلیک، دوربین بازی بر طبق عرف عناوین سوم شخص به روی شانه نیتن می رود تا تیراندازی را برای شما راحت تر کند. کاور گیری نیز بسیار راحت انجام می شود و هر گز شما را با کاور گرفتن های خود بخودی یا بلند شدن از کاور و پریدن از روی آن و … آزار نمی دهد و کاملا تحت کنترل شماست.

همون مبارزات بی نظیر و همیشگی آنچارتد با همون سلاح های متنوع و فوق العاده.

استفاده از قابلیت های صفحه های لمسی پشت و جلوی کنسول ویتا به خوبی در گیم پلی بازی اعمال شده است و کارهای جذابی را با این قابلیت ها می توانید انجام دهید. مثلا زمانی که می خواهید مسیری طولانی که کلی جای دست مختلف دارد را مثلا بر روی یک صخره و .. طی کنید، لازم نیست که مدام تک تک آن ها را خودتان انجام دهید و هی بپرید و لبه دیگر را بگیرید، بلکه می توانید از ابتدای مسیر تا جایی که در تصویر می بینید را در طول مسیر با انگشت خود بر روی صفحه بکشید تا نیتن خودش تمام آن مسیر را طی نماید و کار شما را راحت کند.  همچنین در بسیاری از موارد مثل اسنایپ کردن و … زوم کردن سلاح با صفحه های لمسی انجام می شود و با تمان دادن خود کنسول می توانید نشانه را تنظیم نمایید که در عین کوچک بودن، همین کارهای ریز جذابیت زیادی را به بازی می بخشند و حس و حال آن را از دیگر بازی های آنچارتد متفاوت می کنند.

هم قابلیت مخفی کاری را کاملا دارید و هم مبارزات تن به تن جذاب با دشمنان بازی که از صفحه لمسی ویتا، فوق العاده عالی استفاده کرده و فنون مختلفی را به آنها می زنیم.

 همچنین هنگام یافتن برخی آیتم ها مثل گنج ها و برخی آیتم های مربوط به پازل ها و همین طور کتیبه های قدیمی و … روی آن ها را تماما خاک و کثیفی گرفته است که باید با صفحه لمسی پشت، آنها را کاملا بچرخانید و با صفحه لمسی جلو، تمام گرد و خاک و کثیفی را از روی آنها پاک کنید تا مثلا کتیبه قابل خواندن شود که با این که کار کوچکی است ولی همین استفاده از صفحه لمسی ویتا، حس و حال خوبی به شما می دهد و حس یافتن یک گنج پر از گرد و خاک و قدیمی را دارید. در برخی صحنه های بازی گزینه دوربین عکاسی روی صفحه نمایش داده می شود که وقتی آن را بزنید بازی به شما یک عکس از همان منظره نشان می دهد و حالا شما باید با دوربین و زوم کردن و چپ و راست بردن دوربین و .. که با صفحه های لمسی پشت و جلوی کنسول انجام می شود دقیقا مانند همان عکس را بگیرید و حتی ۹۵ درصد شباهت هم کافی نیست و باید بازی به شما درصد ۱۰۰ را بدهد تا عکس به عنوان یکی از آیتم های جمع کردنی در بازی برایتان ثبت شود (البته در این موارد گاها عکس ها گیج کننده است و کمی اعصابتان خرد می شود تا دقیقا به کیفیت ۱۰۰ درصد برسید و چند بار در بازی واقعا سر این موضوع اذیت شدم).

نیتن، گوگولی تر و جوون تر از همیشه!!

همچنین گاها یک تصویر یا نقشه بزرگ پیدا می کنید که کلا تکه تکه شده است و مثلا به ۲۰ قسمت تقسیم شده و شما باید با صفحه لمسی و چرخاندن قطعات و کنار هم قرار دادن آنها، تصویر یا نقشه را مثل یک پازل کامل کنید. گاها نیز مثلا باید یک صفحه حساس به نور که نوشته های روی آن دیده نمی شود را با بردن کنسول ویتا جلوی یک منبع نوری قوی مانند لامپ اتاق و گرفتن کنسول در جلوی آن، نوشته هایش را ظاهر نمایید که استفاده های جالبی است که سازندگان از امکانات ویتا کرده اند. در واقع همان طور که می بینید Uncharted: Golden Abyss از لحاظ تعداد “فعالیت های انجام دادنی جانبی” و یافتن گنج ها و حل کردن پازل ها و … بسیار بسیار فراتر و پرتعدادتر از دیگر نسخه های این سری عمل می کند.

تازه در این بازی نیتن دست به قمه هم شده و با صفحه لمسی ویتا انواع ساقه های بامبو و پارچه و .. قطع می کند.

تعداد گنج ها و عکس ها و کتیبه ها و… که در این بازی وجود دارند شاید اندازه مجموع بازی های دیگر سری است که این موضوع به دلیل وجود صفحه های لمسی ویتا بسیار جذاب هم شده است و گاها حس یک جوینده گنج را به شما می دهد و اگر بخواهید کل فعالیت ها و آیتم های جمع کردنی و گنج ها و کتیبه ها و عکس ها و .. را جمع کنید باید هر چند قدم در بازی جستجو کنید و انواع راه های مخفی مختلف در زیر صخره ها و روی سقف و .. را امتحان نمایید که این موضوع ارزش تکرار فوق العاده ای را هم به بازی می بخشد و انگیزه ای است برای این که اگر یک سری آیتم ها جا ماندند، دفعه بعدی آن ها را پیدا نمایید. همچنین برای کسانی که علاقه به پلات کردن بازی دارند این عنوان چالش هایی جذاب دارد و پلات کردن آن نه خیلی آسان و نه خیلی مرگبار و سخت است. در زمینه معما و پازل ها نیز بدون شک و به راحتی می گویم Golden Abyss بهترین بازی سری است و انواع معماها و پازل های پرتعداد سخت و آسان از جابجایی مجسمه گرفته تا تکمیل پازل و چسباندن قطعات به هم و … در بازی وجود دارند، آن هم با تعداد خیلی زیاد که سبب می شوند بخش ماجرایی بازی نیز در کنار مبارزات پرتعداد آن بسیار کامل و پرمحتوا باشد.

ای جاااان.. از این صحنه هایی که با این که آویزونی بیش نیستی ولی باید دشمنا رو هم بکشی!!!!

اگر بخواهیم در خصوص یکی از موارد منفی در گیم پلی بازی صحبت کنیم باید به استفاده بیش از حد از صفحه لمسی در دو مبارزه پایانی بازی اشاره کرد که در واقع این طور بگویم که در دو باس پایانی بازی، کل مبارزه بدون حتی یک شلیک و به صورت مبارزه تن به تن کامل و فقط با صفحه لمسی است که حس بدی مثل انجام کل مبارزه با Quick Time Event ها و دکمه زنی را دارد و یک اشتباه هم تقریبا همه چیز را به اول بر می گرداند و به طور کلی باید گفت صفحه لمسی ویتا با این که به طور کلی و مخصوصا در بخش های یافتن گنج و حل پازل ها و مبارزات تن به تن با دشمنان معمولی بسیار عالی در بازی استفاده شده است، ولی افراط در استفاده از آن مخصوصا در مبارزات پایانی بازی، به گیم پلی و تجربه عالی شما از بازی لطمه می زند.

با صفحه لمسی اون قدر پارو می زنید می زنید می زنید (نزنید!!)، تازه آخرش می فهمید نیتن نقشه رو برعکس دیده، می رید لب آبشار مرگبار که پرت شید پایین، اونوقت باید تند تند برعکس پارو بزنید که نیافتید!!!

همچنین گاها در بخش های پاروزنی قایق که کل مسیر را باید مدام دست روی صفحه بکشید تا نیتن پارو بزند، خسته کننده است و تجربه شیرینی به حساب نمی آید. در نهایت باید در مورد کلیت بخش گیم پلی بازی گفت المان ها و مکانیک های جدیدی که به واسطه صفحه های لمسی ویتا و افزایش تعداد و نوع پازل ها در بازی و … در بازی قرار گرفته است سبب شده است تا تجربه Uncharted: Golden Abyss کاملا متفاوت از دیگر بازی های سری باشد و در حالی که کاملا حس و حال تجربه یک آنچارتد با همان نیتن بذله گو و پلتفرمینگ و مبارزه و .. را دارد، از سویی دیگر هم حس و حال یک تجربه جدید و متفاوت را نیز داراست که این موضوع به عقیده بنده، اصلی ترین نکته مثبت در گیم پلی بازی و در واقع نقطه عطف گیم پلی Uncharted: Golden Abyss است.

Golden Abyss در زمینه معماها و پازل ها، بهترین بازی سری است و انواع معماها و پازل های پرتعداد سخت و آسان از جابجایی مجسمه گرفته تا تکمیل پازل و چسباندن قطعات به هم و … در بازی وجود دارند، آن هم با تعداد خیلی زیاد که سبب می شوند بخش ماجرایی بازی نیز در کنار مبارزات پرتعداد آن بسیار کامل و پرمحتوا باشد.

صداگذاری شخصیت ها در بازی Uncharted: Golden Abyss به مانند دیگر عناوین این سری در اوج کیفیت (کیفیت ممکن) قرار دارد و حتی کوچکترین و جزئی ترین نقش ها نیز به بهترین شکل ممکن کار صداگذاری شخصیت ها را انجام داده اند. در صدای تمامی شخصیت ها کاملا احساسی که در آن لحظه دارند مشهود است و به خوبی حس غم، ترس، شادی، عصبانیت و … همان طور که در یک انسان واقعی وجود دارد در صدای شخصیت های بازی کاملا حس می شود. ترکیب این صداگذاری حرفه ای با گرافیک فوق العاده بازی بر روی یک کنسول دستی، باعث شده است تا گوش دادن دیالوگ ها و صحبت ها در بازی بسیار لذت بخش باشد و به هیچ عنوان لحظه ای حس مصنوعی بودن به بازیباز دست ندهد، هر چند که به هر حال در زمینه واقعی بودن چهره شخصیت ها و حرکت لب و دهان آن ها اصلا نباید انتظار کیفیتی مثل نسخه های اصلی سری بر روی کنسول های خانگی را داشته باشیم و باید انتظار خود را به توانایی های یک کنسول دستی محدود کنیم که انصافا هم در استانداردهای یک کنسول دستی، نمایش حالت چهره ها هنگام حرف زدن و .. از این بهتر امکان پذیر نیست.

یعنی این تصویر از ویتا؟؟؟ این نور ماه و آسمون؟؟؟ فتبارک الله احسن البازییییین!!!

 همچنان نیز در راس کیفیت کار صداگذاران بازی، صداپیشگی نولان نورث در نقش نیتن دریک محبوب ما قرار دارد که واقعا بی نظیر و بدون ذره ای نقص در نقش نیتن ظاهر شده است و لذت بازی را با بذله گویی های همیشگی نیتن و صحبت کردن های وی با خودش! چند برابر کرده است. همچنین صداپیشه شخصیت Chase نیز کار خود را در کنار نولان نورث به عالی ترین شکل انجام داده و صداگذاران سایر شخصیت ها مثل سالی هم با عملکرد حرفه ای خود باعث کامل شدن روند صداگذاری شخصیت ها در بازی شده اند، البته می توان اشاره کرد که شخصیت دانته می توانست مقداری صداگذاری بهتری داشته باشد، البته نه از نظر صحبت کردن و .. بلکه از نظر هماهنگی و تطابق صدا با ظاهر شخصیت به نظر می رسد صدای دانته با ظاهر و شخصیت او زیاد مطابقت ندارد.

پازل ها و معماهای بازی فوق العاده هستند.

تم اصلی موسیقی سری Uncharted که توسط Greg Edmonson ساخته شد در تاریخ موسیقی بازی های رایانه ای جاودانه شده است و Greg Edmonson که در عرصه سینما و تلویزیون با موسیقی سری Firefly کاملا شناخته شده است را نیز در زمره بزرگترین موسیقیدانان و Composer های عناوین رایانه ای تا به امروز قرار داد و واقعا باید اعتراف کنم که هنوز هم هر چند روز یک بار موسیقی های تم اصلی آنچارتد و قطعاتی مانند Atlantis of Sands را گوش می کنم و این قطعات طوری حماسی هستند که اشک در چشمان آدم با یادآوری خاطراتی که با آنچارتد و نیتن دریک داشته ایم، جمع می کنند. واقعا هم محال است که به قطعاتی مانند Nate’s Theme یا Atlantis of Sand گوش فرا دهید و شیفته و عاشق آن ها نشوید و قطعا بارها و بارها به آن ها گوش خواهید داد.

داره ترکی می رقصه ها!!

جدا از این تم اصلی بازی که همچنان در منوی اصلی Uncharted: Golden Abyss هم خودنمایی می کند، ساندترک بازی توسط Clint Bajakian از کمپانی سونی ساخته شده است و نخستین ساندترک یک بازی بزرگ با ارکستر کامل است که در استودیوهای Ocean Way ساخته شده و جالب است بدانید که در ساخت قطعات بازی از یک ارکستر بسیار کامل ۷۰ نفره با رهبری Alan Umstead استفاده شده است که این موضوع اهمیت این سری بزرگ برای سونی و طرفداران را مشخص می کند که برای یک بازی کنسول دستی، از چنین ارکستر بزرگی جهت ساخت ساندترک استفاده شده است. در بازی شنوای موسیقی ها و در کل، ساندترک بسیار زیبایی هستیم که به مانند دو نسخه قبل به قدری شنیدنی و روح نواز هستند که دوست دارید آن ها را بارها و بارها گوش دهید.

بیشتر از ۱۰۰ تا عکس توی بازی گرفتم با اون دوربین کنار صفحه. خیلی هاش اجباری بود و جزو آیتم های جمع کردنی. خیلی هاش هم عشقی و از زیبایی محیط…

در واقع Uncharted: Golden Abyss هم مثل همه دیگر بازی های این فرنچایز از آن دست عناوینی است که موسیقی آن، نه تنها کاملا بر روی بازی نشسته است و آن را بسیار جذاب تر می کند بلکه به تنهایی و به عنوان یک آلبوم موسیقی نیز کاملا شنیدنی است. می توان گفت موسیقی در عنوان Uncharted: Golden Abyss و به طور کلی در این سری، علاوه بر گوش بازیباز و شنونده، روح وی را نیز مورد هدف قرار می دهد و شاهد وجود قطعاتی در بازی هستیم که علاوه بر گوش نواز بودن، کاملا روح افزا و روح نواز نیز هستند و به شما آرامش می بخشند. در مجموع باید گفت صداگذاری و موسیقی عنوان Uncharted: Golden Abyss در بالاترین سطح یک بازی کنسول دستی و حتی فراتر از آن قرار دارد و بدون شک بازی در این زمینه نیز برترین عنوان پلی استیشن ویتا محسوب می گردد.

تازه یک بخش بازار سیاه هم دارید!! من می خواستم ازش بلیط رئال و پاریسن ژرمن رو بخرم ولی نداشت!!

در مجموع و بعد از بررسی تک تک بخش های بازی باید گفت Uncharted: Golden Abyss به نوعی نماد قدرت کنسول پلی استیشن ویتا و بازتابنده توانایی های آن است. Uncharted: Golden Abyss از آن دست بازی هایی نیست که بگوییم فلان بازی را باید حتما تجربه کنید. Uncharted: Golden Abyss نماد پلی استیشن ویتا است و اصلا قابل هضم نیست که این کنسول را داشته باشید و Uncharted: Golden Abyss که بهترین بازی آن است را تجربه نکرده باشید. هیچ تعریف و تمجیدی بی دلیل نیست. این همه تحسین و تمجیدی که تمام دنیا از سری آنچارتد به عمل آورده و می آورند حاصل زحمت یک تیم است که ذره ذره و لحظه لحظه این فرنچایز را بی نقص ساخته اند و باید هم مزد زحماتشان را بگیرند.

چشم نخوری ایشالا!! بر چشم بد لعنت!! بر حسود لعنت!! بشمار!!

واقعا عجیب و شگفت انگیز است که طی چند سال تکنولوژی چقدر تغییر کرده و پیشرفته شده است. می‎پرسید چرا؟ دقت کنید که تمامی این نکات مثبت و عالی که در این مقاله مطرح شدند و تمام تصاویر و گیف هایی که در این مطلب می بینید، در مورد عنوانی است که بر روی یک دستگاه تقریبا در اندازه GameBoyAdvace اجرا می شود. Uncharted: Golden Abyss بدون شک برترین اکشن ماجرایی تاریخ بازی‏‌های رایانه‎ ای بر روی کنسول‎های دستی است و هیچ تجربه ‎ای را مانند آن بر روی کنسول‎ های دستی پیدا نخواهید کرد. از آن دست عناوینی که تجربه آن تا همیشه در یاد و خاطر شما باقی خواهد ماند.

یعنی هر طور که فکر کنید می بینید این بازی یک نسخه کامل آنچارتد مثل نسخه های کنسول های خانگی است که در برخی موارد ضعیف تر است و در برخی بخش ها بهتر هم هست به لطف صفحه لمسی و قابلیت ها ویتا. در ضمن نقد و بررسی این بازی بر اساس نسخه ویتا صورت گرفته است!!!

در هر صورت طبق روال همیشگی نقدها که در پایان آن، عنوان مورد نقد قرار گرفته را به شما پیشنهاد می دهیم و یا شما را از انجام آن عنوان نهی‌ می کنیم، این بار نیز بایستی پاسخ این سوال برخی علاقمندان که می‌ خواهند بدانند آیا Uncharted: Golden Abyss ارزش خرید دارد یا خیر، را بدهیم که البته گمان می‌کنم تا به اینجا خودتان پاسخ را با توجه به صحبت‌ های بنده در طول مقاله و البته نام بازی کاملا متوجه شده باشید. بگذارید تا این‌گونه بگویم؛ Uncharted: Golden Abyss عنوانی نیست که بایستی آن را برای ویتا حتما خریداری کنید، بلکه بازی است که باید به خاطر لذت تجربه آن کنسول ویتا بخرید و واقعا نمی توانم دلیل خرید ویتا توسط کسی که بازی Uncharted: Golden Abyss را بر روی آن تجربه نکرده است را درک کنم!! با این جمله مطلب را به پایان می رسانم که هیچ توجیهی برای عدم تجربه Uncharted: Golden Abyss وجود ندارد. والسلام!!

12345678910(7 رای, میانگین آرا 7٫43 از 10 )
Loading...

اسپانسر پوشش E3 2018 فروشگاه اینترنتی دریم کالا - E3 2018 sponsored by DreamKala.com 

   
ADS
نظرات

  1. حمیدرضا شکوری گفت:

    خیلی خوشم میاد از این بازی کلن ادونچر تو این لول یکی همین uncharted یکی tomb raider خیلی خوبن

    14Thumb up 0Thumb down
  2. sarfaraz گفت:

    امیدوارم ۳ سری اول را یه ریمیک کامل کنن تا اونایی که هنو تجربش نکردن بتونن بازی کنن

    5Thumb up 7Thumb down
  3. ahkratos3 گفت:

    تنها کنسول سونی رو که نداشتم psvita بود….حیف چنین بازی زیبا رو هیچ وقت تجربه نکردم Frown

    6Thumb up 1Thumb down
  4. rohollah7wanted گفت:

    با سلام خسته نباشید به آقای آقا بابایی عزیز کل نقد رو تقریبا خوندم و واقعا عالی بود میخواستم بگم طوری شما نقد میکنید که آدم دوست داری اون بازی رو حتما بازی کنه واقعا خسته نباشید

    6Thumb up 0Thumb down
    • سلام و عرض ادب خدمت شما. سللامت باشید انشالله. بسیار ممنونم از لطفتون و باعث افتخارم هست که شما اینطور فکر میکنید و افتخار میکنم که وقت میذارید و مقالات طولانی من رو میخونید و بابتش یک دنیا ممنونم ازتون. انشالله که بازی های خوبی رو معرفی کنم و رضایت داشته باشید همیشه از مقالات.

      0Thumb up 0Thumb down
  5. Parsa2002 گفت:

    ممنون
    Uncharted هرجا باشه نشان دهنده قدرت و زیبایی یه بازی و کنسول مقصدهست از هر لحاظی هم که خواست حساب کرد

    4Thumb up 1Thumb down
  6. mkps4 گفت:

    از نقد عالی شما ممنون آقا سعید اگر امکانش هست نقد god of war 3 را دوباره انجام دهید تا یاد آوری بشه برای دوستان چون تاریخ عرضه نسخه جدیدش نزدیکه

    3Thumb up 1Thumb down
  7. LordMercy گفت:

    این بازی، اولین بازی ی بود که رو ویتا تجربه کردم

    نمره ی بازی یه ذره بالا ست، ۸ تا ۸.۵ کفایت میکنه از نظر من

    نقد این بازی رو کامل خوندم، و باید بگم خوب نوشته شده

    فقط زیاده، اونم خیلی زیاد.

    5Thumb up 1Thumb down
    • درود بر شما. مرسی از نظرتون.
      مقالات من اگر دیده باشید کلا کوتاه نیستن و از هیچ نکته بازی حتی ریزترینش هم نمیگذرم تا وقتی کسی بخونه دیگه نیاز به خوندن نقد دیگه و ویدئو . … نداشته باشه. در مورد کوتاه و بلند هم اینقدر دیگه همینجا نظر شنیدیم که یه سری میگن چرا کوتاهه و توضیح نمیدین و یه سری میگن چرا بلنده و طولانی.
      نمره هم که بازی از نمره ۹۵ و .. داشت تا ۸۰ و ۷۵ و…. کلا من همیشه نکات منفی بازی رو هر چقدر باشه میگم و حتی ریزها رو هم اشاره میکنم ولی خب توی نمره جزو کسانی هستم که به سمت بالا نمره میدم. یعنی مثلا یه بازی هست که منتقدا بین ۸ تا ۹ میدن و من جزو دسته ای هستم که ۹ رو میدن.

      3Thumb up 0Thumb down
  8. mehran.x360 گفت:

    بازی عالی Yes
    نقد شما هم مثل همیشه عالی Yes

    1Thumb up 1Thumb down
  9. VALASSS گفت:

    تشکر بابت نقد عالیتون.
    بنده چند ماه بعد از عرضه این کنسول رو تهیه کردم بازی های بسیار زیبایی داشت مثل کیلزون و سول ساکروفایس و همین انچارتد که خیلی از عناوینش لذت بردم ولی متاسفانه به علت پشتیبانی ضعیف سونی مجبور شدم سال پیش بفروشمش.

    4Thumb up 1Thumb down
  10. cv گفت:

    تشکر
    جالبه بدونید نویسنده و کارگردان این شاهکار John Garvin نویسنده وکارگردان Days Gone
    با توجه به موفقیت فوق العاده Nintendo Switchبه احتمال زیاد سونی دوباره به بازار کنسول های دستی بر می گرده

    3Thumb up 3Thumb down
    • mersad گفت:

      به نظرم این بیشتر نگران کننده است! کیفیت نویسندگی این بازی حتی نزدیک کار امی هنینگ و باقی نویسندگان ناتی داگ نیست. بازی داستان اورجینال هم نداره و از همون قالب نسخه دوم استفاده می‌کنه. دوست قدیمی، یه رابطه عاشقانه زودگذر و یه آنتاگونیست ارتشی.

      بخش دوم حرفت هم بعید می‌دونم اتفاق بیفته. اگر بخواد دوباره وارد بازار بشه و موفق بشه نیاز داره که استودیو های اصلیش بازی بسازند مثل کاری که نینتندو میکنه. اما دیدی که ویتا رو ول کرد و رو PS4 تمرکز کرد پس فک نکنم بتونه همزمان روی هر دو تمرکز کنه. یه احتمال دیگه اینه که PS5 به فرم سوییچ باشه که امکانش تقریباً در حد صفره.

      2Thumb up 0Thumb down
    • تشکر از شما و نکته خوبی که فرمودید و به شخصه نمی دونستم

      0Thumb up 1Thumb down
  11. Godofwar0385 گفت:

    به به دمتون گرم اقا سعید مطمئن بودم یه روز این بازیو نقد میکنید بسیار عالی باید بگم‌که انچارتد گلدن ابیس چون واسه ویتا اومد خیلیا تجربش نکردند ولی من‌که واقعا عاشق انچارتدم بازیش کردم و باید بگم همون حسی که شما زیر گیف هاتون نوشتید و منم قبول داشتم مثل این که نوشته بودید این ابها از همه ی ابها ابتره Laugh بازی از لحاظ عالیه و ادم میخکوب میشه چجوری روی کنسول دستی این گرافیک هست واقعا شرکتای سونی خدای گرافیکند چه کنسول خونگی چه دستی گاداف وارهای کنسول پی اس پی هم مرز گرافیک پی اس پیو جابجا کردند و انچارتد گلدن هم مرز گرافیک ویتارو در کل خسته نباشید
    دوستان حتما تجربش کنید که عالیه بازی از سری های اصلی دست کمی نداره

    4Thumb up 2Thumb down
  12. shadowwarior گفت:

    کاش اینقدر که فن بازی توی سایت هست که حتی نویسنده هم این بررسی رو اینقدر طولانی کرده! به تمام عناوین اینقدر دقت بشه……
    بررسی های دیگه خیلی آبکی و سرسری ان و مثلا میگین گرافیک ضعیف گیم پلی بد تموم! ولی تمام نقاط ریز و درشت این بازی رو بررسی کردید! اگه اسمش فن بازی نیست پس چیه؟

    10Thumb up 11Thumb down
    • PlayStation Exclusives گفت:

      انقدر حرص نخور برات خوب نیست Laugh ROTFL

      10Thumb up 7Thumb down
    • Dr.Gamer گفت:

      ایشون علاقه زیادی داشته به این سری شاید یکی دیگه از نویسنده ها بیشتر به بازیای xbox یا به pc علاقه داشته باشه و یه نقد خیلی دقیق برای اون بازیا بنویسه

      5Thumb up 4Thumb down
    • Totoro گفت:

      اون به فن بازی نیست،به نویسنده بستگی داره
      سعید خان آقابابایی همیشه نقد هاش طولانی و کامل هست

      4Thumb up 3Thumb down
      • خدا خیرتون بده که حرف حساب می زنید.
        طرف نمیره ببینه اول اصلا من یه مقاله ناقص و کوتاه و سرسری که توش همه چیز رو توضیح نداده باشم دارم یا نه. حتی در ۱۰ برتر ها هم من همه چیز رو توضیح میدم. چون این نوع نهوشتنم هست. حتی وقتی ۱۰ برتر مایکروسافت رو هم نوشتم باز همه چیز رو رفتم تحقیق کردم و توضبیح دادم.
        خیلی ممنون از انگیزه ای که میدین و حمایتتون

        5Thumb up 3Thumb down
        • Totoro گفت:

          شما بزرگواری آقا سعید
          شما بیخود ناراحت نشین، از این حرف ها همیشه هست

          1Thumb up 1Thumb down
          • اختیار دارید امیر جان. بزرگواری همیشه از شما هست. این دوستمون هم فقط چون تمت فن بودن زدن من واقعا ناراحت شدم. چون ۳ ساله که کاملا در گیمفا و مطالب گیمفا و حتی برنامه ریزی مطالب سعی کردم از هر گونه فن بودن و بی احترامی به بقیه پلتفرم ها و .. خودداری کنم و حتی تا حدی که می تونم فرهنگسازی کنم با برخی مقالات صد فن بازی در قالب طنز. به همین خاطر واقعا برام ناراحت کننده بود حرف ایشون. بسیار ممنونم از بزرگواری شما

            2Thumb up 1Thumb down
    • در شروع باید بگم خیلی جمله جالبی نوشتید: “ولی تمام نقاط ریز و درشت این بازی رو بررسی کردید! اگه اسمش فن بازی نیست پس چیه؟” !!!!!!!!!!!!!!!!! چون تمام نقاط بازی رو بررسی کردم فن بازیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بعد اونوقت بازی هم دارید که من نوشته باشم و کل نکات رو بررسی نکرده باشم؟؟؟؟؟؟؟
      کاش ناراحتیتون از چیز دیگه رو ربط ندید به این مسائل. اینقدر دیگه همه کنسول ها از ایکس باکس و نینتندو و .. رو بررسی کردیم و بهشون پرداختیم که جایی برای حرفهایی مثل حرف شما باقی نمونه تا خوندن چنین نظری فقط جنبه خوندن و رد شدن برام داشته باشه. عزیزم برای تمام پلتفرم ها هم نقد هم ۱۰ برتر هم تحلیل و .. نوشته میشه. حتی برای ایکس باکس و نینتندو تحلیل سال ۲۰۱۷ نوشتیم و برای سونی نرسیدیم بنویسیم!!!
      در ضمن فکر نمیکنم به شما یا کلا هر کسی ارتباطی داشته باشه که من مقالاتم طولانیه یا کوتاه. من کاری ندارم که کی کوتاه می نویسه و کی نه. من همیشه هر چی رو بنویسم کامل توضیح میدم. اسمش هم “نوع نوشتنه” که همه چیز رو کامل توضیح بدی!!! اسمش اینه؟ متوجه شدید؟ انشالله.
      شما که این موضوع بهتون اثبات شده اصلا نیازی نیست بخونید مقالات من رو که اذبت بشید. ما دوست نداریم که اذیت بشید.

      5Thumb up 3Thumb down
      • shadowwarior گفت:

        والا قربان مثله اینکه حرف من خیلی بهتون برخورده و خیلی ناراحتتون کرده من همچین قصدی رو نداشتم در کل اگه شمارو ناراحت کردم بابتش عذر خواهی میکنم –
        اما یه چیز جالب اینه که شما میفرمایید (در ضمن فکر نمیکنم به شما یا کلا هر کسی ارتباطی داشته باشه که من مقالاتم طولانیه یا کوتاه) یعنی من و دوستان دیگه ای که مخاطب این سایت هستن و به لطف این دوستانی که از سایت بازدید میکنن و نظر میدن سایت پابرجاس حق دخالت و نظر دهی نداریم در مورد مقالات؟
        با کامل احترام . پس بخش نظر دهی رو کلا از سایت بردارید تا هیچ کس نظری نده وقتی شما میفرمایی طولانی و کوتاه بودن مقالات من به کسی مربوطی نیست یعنی به کسی ربط نداره پس نظر دهی رو بردارید تا خدایی نکرده دخالتی نشه!

        1Thumb up 1Thumb down
        • مسلما وقتی که حرف ناحق بشنوه ادم بهش بر میخوره. کلا انسان هر طور که رفتار کنه همونطور هم پاسخ میگیره. نه که فقط شما منظورم باشه. من هم هر طور رفتار کنم همونطور جواب می گیرم. مسلمه وقتی که به بنده ای که کلا همیشه هر چی بنویسم کامل می نویسم و همیشه هم حخداکثر احترام و ادب رو برای طرفدارای همه پلتفرم های دیگه قائل بودم و حتی برنامه مقالات سایت رو طوری میذارم که برای همه پلتفرم ها مطلب نوشته بشه بیاین و تهمت فن بازی بزنین باید هم بر بخوره. بنده چون کامل می نویسم فن هستم؟ یا مثلا واسه بقیه پلتفرم ها ناقص می نویسم واسه سونی کامل می نویسم؟ اگر من بیام یه بار ناقص بنویسم یه بار کامل و طولانی اون وقت حق با شماست ولی من همیشه کامل می نویسم هر چی که باشه. یا مثلا مطلب تحلیل و نقد و ۱۰ برتر برای پلتفرم های دیگه کم بوده یا هر چیز دیگه؟؟؟؟؟؟ دور از انصافه تهمت غیر درست زدن. اینه که ناراحت کننده اس.
          ببینید بارها دیدید در مقالات من حتی برخی نظظر توهین امیز هم نوشتن و منتشر هم شده. اگر میخواستیم نظر نذارید که اینقدر نلاش نمی کردم که هر نظری منتشر بشه. ولی وقتی نظری منتشر میشه قطعا جوابی هم در راه هست دیگه. ببینید شاید با توجه به این که من گفتم به شما ارتباطی نداره منظور رو بد گرفته باشید. منظور این هست که کوتاه و بلند نوشتن هر شخص به خودش ربط داره و یکی خلاصه می نویسه و یکی کامل. شما می تونید بیاید بگید کاش کوتاه تر باشه که راحت تر بخونیم. یا بگید من مقالات کوتاه و خلاصه رو بیشتر دوست دارم. نه این که چون زیاد توضیح دادین فن هستید!!!!!!
          در نهایت شما کاربر ما هستید و فکر نکنید که نمی دونم همین که نظر میذارید در سایت و در مقالات رو می خونید از لطف و محبت شماست. اگر مقالاتم رو دیده باشید میدونید که بالغ بر ۵۰ بار گفتم که همه چیز من و ما و مقالات ما و گیمفا به خاطر شما کاربراس. اما همونقدر که شما حق دارید نظر بدید و نظرتون هم منتشر بشه به همون میزان باید هم انتظار داشته باشید جواب بگیرید و این حق برای ما هم پابرجاست. وقتی تهمت زده میشه باید منتظر پاسخ و دفاع کردن هم بود. در نهایت کلا هدف از این بحث ناراجت کردن نبود و بیشتر یک حالت دفاع داشت به تهمت فن بودن که شما زدید. بنده هم قصد ناراحت کردنتون رو نداشتم و کلا هیچ .وقت به هیچ کسی با هر پلتفرمی بی احترامی و بی ادبی نکردم و نمیکنم به خاطر فن بازی و فن بودن و … اگر بودم نمی اومدم مقاله فن در برابر فن رو بنویسم و صد ها بار بگم به خاطر فن بازی هم رو ناراحت نکنید.

          4Thumb up 0Thumb down
          • shadowwarior گفت:

            واقعا از خوندن جوابتون لذت بردم که اینقدر محترمانه برخورد کردید و من متوجه شدم که کاملا درست میفرمایید و حق با شماست _
            واقعیش من وقتی مطلب یا نقد و بررسی رو میخونم به اسم نویسندش توجهی نمیکنم و فقط نظرمو میگم شاید چون افراد دیگه از نویسنده ها بررسی ها رو قبلا کامل ننوشتن بعضی اوقات من اونرو به شما نسبت دادم…
            در آخر هم اگه باعث ناراحتیتون شدم عذر خواهی میکنم _ موفق باشید_ روز خوش

            0Thumb up 2Thumb down
            • درود بر شما. همونطور که عرض کردم خدمتتون جوابی که دادم فقط در راستای پاسخ به مضووعی بود که فرمودید وگرنه گفتم که فکر نکنید نمیدونم حتی همین نظری که نوشته بودید هم از لطف و محبته که ارزش قائل میشید و نظر می نویسید. کلا من همیشه نظرات رو در مقالاتم منتشر میکنم و فارغ از مثبت یا منفی بودنش همیشه جواب میدم و سعی میکنم توضیح بدم برای کاربرامون چون حقشونه که بدونن و حالا یا با پاسخ من قانع میشن یا نه. باور بفرمایید این رو از صمیم قلبم و نهایت صداقت میگم هرگز و هرگز بحث فن بازی و .. رو نمیذارم در مقالات وارد بشه و مسئولم در قبال شما که براتون مساوی برخورد کردن در مقالات سایت رو حفظ کنم و این کوچکترین کاره در برابر لطف شما. خودتون ببینید که در همین مدت مقاله پی سی در برابر لپ تاب، برترین بازی های مایکروسافت برترین بازی های نیتندو، تحلیل عملکرد مایکروسافت، تحلیل عملکرد نینتدو و … براتون نوشته شده. اگر میبینید که من نقد بازی های پلی استیشن رو میکنم به خاطر احترام به شماست. میتونم که مثلا برم نقد فلان بازی انحصاری ایکس باکس رو ترجمه کنم و بنویسم براتون ولی این رو توهین میدونم. کاربر گیمفا باید مقاله اختصاصی داشته باشه پس این مطلب رو میدم به کسی که ایکس باکس داره بنویسه براتون تا مطلب دسته اول و اختصاصی داشته باشید. من چون خودم پلی استیشن دارم خب فقط متاسفانه میتونم اینا رو بازی کنم و نقدشون رو بنویسم وگرنه باور بفرمایید که نوشتن نقد مثلا برای همه بازی های نینتدو و مایکروسافت کاری نداره برام ولی خودم رو مسئول میبینم در قبال شما. به همین خاطر هم بود که خیلی از حرفتون ناراحت شدم. چون انگار یه باری اومد روی شونه هام اونم در حالی که انصاف نبود و من واقعا اینقدر برای شما احترام قائلم که هر چی براتون بنویسم کامل می نویسم تا نرید چیز دیگه مجبور بشید بخونید. به هر حال از شما خیلی ممنونم و امیدوارم که پاسخم شما رو قانع کرده باشه و انشالله که در اینده بیشتر از مون راضی باشید. همین خوندن مقالات و نوشتن نظر چه انتقاد و چه لطف و محبت، بسیار ارزشمنده و از این که وقتتون رو میذارید برای این کار سپاسگذارم ازتون و میدونم که گیمفا و مقالات ما فقط به خاطر شماست که دیده میشه و ارزش پیدا میکنه. انشالله که همیشه سلامت و موفق باشید و باز هم نظراتتون رو ببینم.

              3Thumb up 0Thumb down
  13. AmirDT2 گفت:

    سلام و خسته نباشید به دوست خوبم آقا سعید و تمام تیم گیمفا و دوستان گیمفایی
    نقد فوق العاده خوب و طولانی البته بود ولی خسته کننده ؟ اصلا !
    واقعا بابت این مقالات از شما تشکر دارم …
    آقا سعید لطفا بخش پیام های خصوصی رو یه چک کنید یه کاری داشتم …

    1Thumb up 1Thumb down
    • درود بر شما امیر عزیز و گل. خیلی ممنونم. واقعا خوشحال میشم از دیدن و خوندن نظرتون همیشه.
      امیر جان میدونید که من همیشه اگر دیده باشید کلا مقالاتم کوتاه نیستن و از هیچ نکته بازی حتی ریزترینش هم نمیگذرم تا وقتی کسی بخونه دیگه نیاز به خوندن نقد دیگه و ویدئو . … نداشته باشه.
      به روی چشم امیر عزیز. میخونم امشب و حتما پاسخ میدم فردا خدمتتون. به بزرگی خودتون ببخشید که به خاطر مشغله گاها دیر میشه

      0Thumb up 1Thumb down
  14. هامون معتقدی گفت:

    عجب نقدی بود سعید جان ! واقعا احساس می کنم این عنوان رو تجربه کردم با این که بازی نکردمش
    گیف ها و عکس ها و کپشن ها هم مثل همیشه عالی بود
    من خودم عاشق معما تو بازی هام و خب این بازی می تونه خیلی واسم لذت بخش باشه و راستش اگه به من بود معماهای سری آنچارتد رو از اینی که هست بیشتر و سخت تر می کردم
    حالا امیدوارم یه روزی بتونم تجربه کنمش

    3Thumb up 0Thumb down
  15. 3dmotion گفت:

    واقعاً زیبا بود تشکر از مقاله مفید شما

    1Thumb up 0Thumb down
  16. edward kenway گفت:

    ممنون آقای آقا بابایی نقد بسیار عالی و زیبا بود.هوس کردم ویتا بگیرم In Love

    1Thumb up 0Thumb down
    • LordMercy گفت:

      Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral

      داداچ، نمیدونم سطحی گفتی یا واقعاً به سرت زده یدونه بخری

      ویتا ی من حدود ۸-۷ ماه ه که یه گوشه داره خاک میخوره… اگه ژاپن بودیم یه چیزی

      2Thumb up 0Thumb down
    • درود بر شما. بسیار متشکرم ازتون. لطف کردید که مطالعه فرمودید.
      ببینید اگر حرف من رو قبول دارید باید اینطر بگم که اگر ویتا بگیرید راحت تا حدود یکی دو سال بازی معرکه دارید که بازی کنید ولی بعدش دیگه چیز خاصی نیست و بازی جدید نمیاد. ولی خب همون اول انچارتد و کیلزون و گاد او وار و رزیستنس و سول سکریفایس و لیتل بیگ پلنت و اساسین و کال او دیوتی و دراگونز کراون و پرسونا و .. رو دارید که کلی کیف کنید.
      بنده الان کلی بازی پلی استیشن دارم که بازی نکردم ولی دارم برای بار سوم این انچارتد رو روی ویتا میرم که پلات کنم. پس مطمئن باشید که کنسول ارزشمندیه

      4Thumb up 0Thumb down
      • edward kenway گفت:

        مرسی آقا سعید بابت راهنماییتون صدرصد کنسول ارزشمندیه.والا من که قصد خریدشو دارم ولی هی اطرافیان نظرمو عوض می کنن .ولی در کنار داشتن ps4 فک نکنم کمبود بازیاش تا چند سالی مشکل ساز باشه واسم.ممنون که واسه راهنمایی کاربراتون وقت میذارید

        3Thumb up 0Thumb down
  17. فرشاد گفت:

    درود و صد درود به سعید عزیز و گل خسته نباشی ای بزرگ مرد دوست دار آنچارتد بعد خوندن این مقاله ات فهمیدم عین خودم عاشق و دیوانه سری آنچارتد و بازی های ماجراجویی اکشن هستی جا داره همینجا به قول خودت بگم فتبارک الله احسن الپلیر کپشن ها و دیدگاه هات در مورد کپشن ها منو کشته یدونه اس فقط بزرگترین حیف که از تجربه این عنوان محرومم راستش من بعد psp دیگه ویتا رو تهیه نکردم البته نه اینکه نخوام ها یکی اینکه بودجه هامو صرف پی سی و همونطور که گفتی سونی یهو ول کرد ویتارو منم یهو رفتم سمت ps4 البته پشیمونم نیستم ولی خوب به هر حال نشد متاسفانه بگیرم این کنسول دوست داشتنی رو اما به هر حال تو خود psp هم دورانی داشتم بگذریم به واقعا چقدر تفاهم سلیقه گیم و عقیده و علاقه به موزیک های راک داریم من به شخصه با تمام اینکه نیتن تو قلبم جا گرفته اما یه جاهایی از قلبمم برای لارا کنار گذاشتم راسیتش بعد نسخه ریبوت ۲۰۱۳ برو بچه های اسکورانیکس هم فهمیدن که مردم طالب چه سبک بازی هستن و سری تامب رایدر به جایگاه سابقش تو گذشته برش گردوندن و واقعا با نسخه ۲۰۱۳ و این آخری رایز آف تامب رایدر به شدت حال کردم سری آنچارتد هم که جای خود دارد با اینکه روی Ps3 خودم سه گانه آنچارتد رو داشتم و ریمستر ۳ تاشو برای ps4 ام گرفتم و دوباره همرو بازی کردم واقعا نیتن فراموش نشدنی کلا این شگ شیطون ما نمیتونه بازی بده بیرون که تو یاد و ها و خاطره ها نمونه دیگه هرچی باشه الان بیشتر از ۲۰ ساله که ما با کراش و بازی هاش تا به امروز بزرگ شدیم امید وارم یه روزی شاهد یه نسخه جدیدی از آنچارتد باشیم بالاخره هرچی باشه دختر نیتن دریک هم عین باباش فضول و پیگیر ماجراجویی و سوال آخر بعد به اتمام رسوندن قسمت چهارم میبینیم که دختر نیتن و النا داره تو وسایل های نیتن سرک میکشه نیتن و النا میان ولی خبری از سالیوان نشد واقعا سالیوان مرده برام جای سوال شد اگه مرده باشه که واقعا چقدر حیف که یه پدر یه دوست و یه یار همیشگی نیتن رو دیگه نمیبینم مخصوصا با اون سیگار برگ نازش یکی از بدترین حرفایی که النا زد رو میتونم قسمت سوم در نظر بگیرم که به نیتن میگه این کار برای اون سخته دیگه سنش رفته بالا آخه زن تو چیکار داری سالیوان مکمل نیتن اصن بگذریم یهو یاد اون حرفش افتادم و یه سوال دیگه ای هم که تو ذهنم نقش بست که فکر میکنم یه روزی عملی میشه این بود که دختر نیتن هم یه روز مثل باباش یه ماجراجو میشه و مسلما تو نسل بعدی ما یه آنچارتد خواهیم داشت که شخصیت اصلیش دختر نیتن هستش و خود نیتن هم مثل سالیوان تو راهی که میخواد بره بهش کمک میکنه پشتیبانشه به هر حال فکر نکردن به نیتن اصن امکان پذیر نیست کلا نه فقط نیتن تمام انحصاری های سونی جوری هستن که از یاد فراموش نمیشن تو قلبت جا میگیرن واقعا باید از سونی تشکر کرد مرسی سعید مقاله عالی بود خسته هم نباشی به امید اینکه روزی که آنچارتد بعدی هم ساخته بشه

    1Thumb up 1Thumb down
    • به به. باز هم نظر فرشاد عزیز و بزرگوار که اصلا مقالاتم بدون نظر شما انگار کامل نیست و چیزی کم داره و همیشه از خوندن نظرات پر محبتت لذت می برم فرشاد جان. واقعا ازت متشکرم که وقت عزیزت رو میذاری و مقالات رو میخونی و نظر میذاری و این قدر هم لطف و محبت داری به من. خوشحالم که از مقالات و کپشن ها و .. رضایت داری و باعث افتخار من هست واقعا من هم باید بگم و تبارک الهه احسن الدوستان و احسن الکاربرون!!
      بله فرشاد جان نظرمون بسیار مشابه هم هست در خیلی از زمینه ها و واقعا من هم مثل شما انچارتد و تومب ریدر رو اصلا در یک سطح دیگه میدونم و با تک تک کلماتت در مورد انچارتدو ناتی داگ و سالی … موافقم و دقیقا حرف دل منم هست فرشاد عزیز. باز هم مرسی که من رو با نظرات زیبات خوشحال میکنی و حس میکنم که کسی هست که مثل خودم به دنیای بازی ها نگاه کنه و این دنیا براش فقط بازی نباشه.

      1Thumb up 0Thumb down
  18. Sacr1fIces گفت:

    واقعا دم شما گرم یعنی! اصلا انتظار نداشتم حتی خبری راجب به ویتا ببینم ولی برریسشم به لطف شما دیدیم In Love واقعا ویتام رو خیلی دوستش دارم و لامصب کم نداره هیچی, فقط و فقط بخاطر کم کاری سونی نشد که به موفقیت خاصی برسه وگرنه خیلی ارزش داره, کالکشن هایی مثل Gow Collection و MGS HD Collection خودش به اندازه کافی قانع کننده هست که این کنسول رو بخری حالا کلی قابلیت دیگه مثل امولیت کردن بازی های psp و ps1 و بازی های رترو (سگا-میکرو و …) هم روش, ممنون واقعا بابت نقد.

    0Thumb up 1Thumb down
    • سلام و درود خدمت شما. خیلی ممنون از لطف و محبتتون. خیلی خوشحالم که مورد توجهتون قرار گرفته و اتفاقا من خیلی ویتا رو دوست دارم و قبلا هم براش ۱۰ برتر و نقد کیلزون رو نوشتم. دقیقا و کاملا با نظرتون در مورد ویتا و ارزش کالکشن هاش موافقم و گاد او وار و متال گیر و جک و دکستر و اسلای کوپر و … واقعا ارزشمند هستن. بسیار ممنون از محبت و حمایت و انگیزه ای که میدین

      2Thumb up 0Thumb down
  19. pro gamer2017 گفت:

    ممنون آقا سعید نقد عالی و دقیقی بود.تنها آنچارتدی که هنوز تو کف بازی کردنش موندم همین نسخس مخصوصا با توصیفاتی که از محیط و گرافیک بازی کردید الان بیشتر حسرت میخورم براش

    1Thumb up 1Thumb down
عضویت در سایت

ثبت نام برای این سایت

A password will be e-mailed to you.

دریافت رمز جدید

لطفا نام‌کاربری یا نشانی رایانامه خودتان را وارد کنید. برای ساخت یک گذرواژه تازه با رایانامه، شما یک پیوند دریافت خواهید کرد.

نام کاربری و یا آدرس ایمیل خود را جهت طی کردن مراحل بازیابی رمز عبور وارد نمایید.
ورود به حساب

جستجو در سایت