شاهکار کیمیاگری | نقد و بررسی Opus Magnum - گیمفا
شاهکار کیمیاگری | نقد و بررسی Opus Magnum - گیمفا
شاهکار کیمیاگری | نقد و بررسی Opus Magnum - گیمفا
شاهکار کیمیاگری | نقد و بررسی Opus Magnum - گیمفا

شاهکار کیمیاگری | نقد و بررسی Opus Magnum

امیرمهدی نامجو
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
شاهکار کیمیاگری | نقد و بررسی Opus Magnum - گیمفا

احتمالاً خیلی از شما تا به حال نام استودیو Zachtronics را نشنیده‌اید. این استودیو تمرکز زیادی بر ساخت بازی‌های سبک پازل و معمایی دارد و به جز یکی دو مورد، تقریباً تمامی بازی‌های آن بازی‌هایی هستند که نیاز به تفکر زیاد برای پیشروی دارند. در ادامه به بررسی بازی جدید این شرکت که Opus Magnum نام دارد می‌پردازیم.

—————————————————————–

opus magnum

Opus Magnum

نام بازی: Opus Magnum

سازنده: Zachtronics Industries

ناشر: Zachtronics Industries

سبک: پازل

تاریخ انتشار: ۸ دسامبر ۲۰۱۷ | ۱۷ آذر ۱۳۹۶

—————————————————————–

قبل از معرفی خود این بازی توضیح مختصری در مورد سایر بازی‌های شرکت Zachtronics می‌دهیم. از جمله بازی‌های این استودیو می‌توان به Shehnzen I/O، Infinifactory، TIS 100، SpaceChem و Ironclad اشاره کرد که به جز عنوان Ironclad بقیه به طور کامل در سبک پازل دسته بندی می‌شوند و از جمله بازی‌هایی هستند که نیاز به فکر بالا دارند. در بازی‌های پازل این شرکت به طور کلی به تفکر مورد استفاده در برنامه‌نویسی نیاز است. در بازی Infinifactory بایستی خط انتقال مشخصی ایجاد بکنید که مکعب‌هایی را با ترتیب خاص و مدنظر بازی به نقطه مشخصی انتقال دهد و سیستم طراحی شده توسط شما باید بتواند به دفعات نامحدودی این کار را انجام دهد و به نوعی یک خط تولید ایجاد کنید. در بازی Shenzhen I/O شما برنامه‌نویسی برای سیستم‌های میکروکنترلر با استفاده از دستورات واقعی ولی تا حدی ساده شده برنامه‌نویسی است. در این بازی باید با برنامه‌نویسی مناسب کاری بکنید تا سیستم شما درنهایت سیگنال‌هایی که از شما خواسته شده است را تحویل خروجی بدهد. این بازی طرفداران بسیاری دارد ولی متأسفانه منحنی یادگیری این بازی بسیار کند است و برای آشنایی کامل با مکانیزم های آن باید چندین صفحه متن راهنمایی که در خود بازی موجود است و قطعات مختلف و کارکرد آن‌ها را معرفی می‌کند را بخوانید و از این رو ممکن است بسیاری از بازیکنان بعد از چند دقیقه بازی آن را کنار بگذارند ولی کسانی که بتوانند با مکانیزم های آن کنار بیایند، می‌توانند از حل معماهای هوشمندانه بازی لذت ببرند.

اما برسیم به بازی Opus Magnum؛ فضای کلی حاکم بر داستان بازی را می‌توان استیم پانک (یعنی دوران ویکتوریایی به همراه پیشرفت‌های از دنیای امروزی) دانست. البته خود محیط وقوع بازی و اسامی آن بیش‌تر آلمانی هستند و از نظر اسامی مربوط به انگلستان نیست. در این بازی شما در نقش آناتئوس وایا (Anataeus Vaya) هستید که مسئولیت شیمی‌دان ارشد خاندان فن تاسن (Van Tassen) که ثروتمندترین خاندان بازی است را به عهده می‌گیرید و روایت داستانی بازی به طور کامل در قالب نوشته‌هایی میان مراحل بازی روایت می‌شود و در این میان اتفاقات تاریکی میان سایر خاندان‌های این شهر روی می‌دهد. البته شاید لفظ شیمی‌دان خیلی مناسب فضای بازی نباشد و بیش‌تر می‌توان شخصیت اصلی را کیمیاگر دانست چون واقعاً شیمی مورد استفاده در بازی هیچ ربطی به شیمی واقعی ندارد و در اصل کیمیاگری است.

opus magnum

ساختار های پلیمری هم در بازی حضور دارند

به هر حال داستان در این بازی خیلی عنصر مهمی نیست و صرفاً نقش ایجاد بهانه برای طرح معما را دارد. البته داستان در چنین عنوانی با سبک پازل که تمرکزش بر روی ارائه معما است اهمیت چندانی هم ندارد و نبود آن هم نکته منفی محسوب نمی‌شود ولی وجود همین داستان هر چند خیلی هم غنی نباشد، یک نقطه قوت برای بازی محسوب می‌شود.

اما گیم پلی؛ در این بازی هدف کلی شما استفاده از یکسری مواد اولیه که بازی از آن‌ها با نام‌هایی نظیر آب، آتش، خاک، هوا، سرب، نمک، نقره و مواردی مانند این یاد می‌کند استفاده کرده و با استفاده از وسایلی که بازی در اختیارتان می‌گذارد، آن‌ها را تبدیل به مواد جدیدی کنید. برای این کار بازی موارد بسیار مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهد. از طرفی تعدادی بازی مکانیکی در اختیار شماست که وظیفه جابه‌جایی عناصر و مواد اولیه را از طریق دور و نزدیک کردن آن‌ها و یا چرخاندنشان با زاویه ۶۰ درجه در جهت ساعت‌گرد یا پادساعت‌گرد بر عهده دارند. از طرف دیگر تعدادی وسیله هم در اختیارتان قرار می‌گیرند که روی این عناصر فرآیندهای خاصی را انجام می‌دهند. مثلاً یک وسیله خاص میان دو یا چند عنصر پیوند شیمیایی برقرار می‌کند و یکی دیگر سرب را به فلزی بهتر تبدیل می‌کند و می‌تواند درنهایت این فلز را با چندین بار تبدیل به فلز بهتر، تبدیل به طلا کند.

opus magnum

نمونه ای از دستگاهی که سرب را به طلا تبدیل می کند

اما بخش اصلی کار شما این است که اول این وسایل و مواد اولیه را به طور مناسبی روی صفحه کارتان قرار دهید تا بتوانید درنهایت ماده نهایی را تولید کنید و دوم هم این که برنامه‌های حرکت مناسبی برای قطعات مکانیکی ایجاد کنید تا این مواد اولیه را به ترتیب در جای مناسب قرار بدهد تا ترکیب مورد نظر ساخته شود. قانون‌هایی هم که برای این کار وجود دارد، ساده و بدیهی هستند و هیچ قانون دست و پا گیری وجود ندارد. مهم‌ترین قانون‌های بازی قانون‌های بدیهی نظیر این هستند که مواد اولیه نباید به همدیگر برخورد کنند و همچنین یک جسم را نمی‌توان در آن واحد در دو جهت چرخاند. چنین قوانین کاملاً بدیهی هستند و از این رو تمرکز اصلی شما روی ساخت دستگاه مناسب برای تولید محصول نهایی خواهد بود و درگیر رعایت کردن قوانین دست و پا گیر نمی‌شوید.

اما چالش اصلی که برای شما وجود دارد این است که هزینه و اندازه دستگاه خود را تا حد امکان کمینه کرده و سرعت آن را بیش‌تر کنید؛ منظور از افزایش سرعت این است که تعداد عملیات‌هایی را که برای تولید یک محصول لازم است تا حد امکان کاهش بدهید. البته سازنده برای عبور از مراحل بازی در این زمینه محدودیتی نگذاشته است ولی با اتصال به اینترنت و مشاهده وضعیت سایر بازیکنان و رکوردهای آن‌ها در هر زمینه، شما هم ترغیب می‌شوید که هر چه بیش‌تر دستگاه خود را بهینه کنید تا در این زمینه‌ها از دیگر بازیکنان پیشی بگیرید. نکته‌ای که رقابت را سخت‌تر می‌کند این است که عموماً سریع‌تر شدن دستگاه به معنای افزایش هزینه آن است و برای همین برای رقابت با نفرات اول رکوردهای بازی باید کاری بکنید که در عین این که وسیله شما سریع باشد، هزینه کمتری نیز داشته باشد. از طرفی می‌توانید چندین وسیله یکسان و ارزان قیمت را برای جابه‌جایی عناصر و چرخاندن متوالی آن قرار بدهید که مراحل انجام کار را افزایش می‌دهد و از طرفی می‌توانید وسیله پیشرفته‌تر و البته گران‌تری را قرار بدهید که می‌تواند مستقیماً ماده را به نقطه دوری منتقل کند و نیازی به چرخاندن‌های متوالی وجود نخواهد داشت. البته همین نکته که بازی با وجود این چالش‌ها شما را محدود نمی‌کند، بسیار خوب است. هر چند در مراحل بازی می‌توان وسیله‌هایی ساخت که بسیار بهینه عمل کنند اما سازنده فضای بسیار زیادی در اختیار شما گذاشته و می‌توانید به جای ساخت یک وسیله ساده و خلاقانه با ایده‌های خیلی بدیع، یک وسیله بسیار بزرگ و پر از قطعات مختلف و حرکات پیچیده طراحی کنید که صرفاً هدفش ساخت محصول نهایی است و بازدهی و قیمت برای آن چندان اهمیتی ندارند.

opus magnum

نمونه ای از دستگاهی که دو عنصر را به هم متصل می کند

امکان ساخت فایل‌های gif از فرآیند مورد استفاده در دستگاهتان نیز وجود دارند. بدین ترتیب دیگر بازیکنان می‌توانند نحوه عملکرد دستگاه شما را ارزیابی کنند و از این طریق برای ساخت وسایل دیگر ایده بگیرند و البته در صورتی که دستگاه خلاقانه و هوشمندانه‌ای ساخته باشد، بازیکنان دیگر به باهوش بودن شما نیز پی خواهند برد!

سیستم طراحی مرحله نیز برای بازی طراحی شده است که در آن می‌توانید یک ترکیب شیمیایی و مواد اولیه در دسترس برای ساخت آن را طراحی کرده و سپس می‌توانید در یک مرحله خودتان به حل معمای طراحی شده توسط خودتان بپردازید. در صورتی که بتوانید مرحله طراحی شده توسط خودتان را حل کنید، می‌توانید آن را با دیگر بازیکنان به اشتراک بگذارید. مراحل برتر ساخته شده توسط بازیکنان در بخشی به نام Journal of Alchemical Engineering قرار می‌گیرند و از این طریق به بازیکنان بیش‌تری شناسانده می‌شوند. وجود چنین بخشی برای بازی باعث می‌شود که حتی اگر سازنده مراحل جدیدی به بازی اضافه نکند، کاربران می‌توانند خود بازی را گسترش دهند و از این رو بازی حتی در صورتی که سازنده هم مدتی به آن توجه نکند فراموش نخواهد شد.

یکی از نکات مثبت Opus Magnum این است که برخلاف بازی‌های قبلی سازنده که عموماً یادگیری چگونگی کار کردن با آن‌ها سخت و دشوار بود، یادگیری نسبتاً سریعی دارد و بازی به سرعت عناصر اصلی که برای انجام مراحل به آن نیاز دارید را به شما در یک سری مراحل ساده معرفی می‌کند و دیگر نیازی نیست که متن‌های طولانی چگونگی کار کردن با قسمت‌های مختلف بازی را مطالعه کنید. شاید یکی از دلایلی که این بازی‌این روزها به این سطح بالای محبوبیت در بین بازیکنان این ژانر رسیده نیز همین باشد.

در زمینه گرافیک به طور کلی چنین بازی‌هایی نیاز به گرافیک چندان خاصی ندارند. گرافیک هنری طراحی محیط‌هایی که شهری که بازی در آن جریان دارد را به نمایش می‌گذارند قابل قبول هستند. رابط کاربری بازی هم هر چند بهتر بود رنگ‌های بیش‌تری در بخش برنامه‌نویسی آن به کار برود اما در کل قابل قبول است. به جز این از نظر گرافیکی صحبت دیگری در مورد بازی نمی‌توان کرد.

از نظر موسیقی، موسیقی بازی در سطح قابل قبولی قرار دارد. هر چند موسیقی‌های بازی در کل خیلی به یاد ماندنی نیستند ولی با فضای بازی تناسب داشته و در کل برای بازی‌ای که تمرکز اصلی‌اش تا حد زیادی روی معما است و نه سایر بخش‌ها، موسیقی بازی را می‌توان قابل قبول ارزیابی کرد.

نتیجه‌گیری نهایی:

Opus Magnum بازی بسیار خوب و خلاقانه‌ای در سبک پازل است که با وجود موفقیت‌های بسیار بالایش در بین کاربران این سبک، نشان می‌دهد که یک ایده خلاقانه و جالب می‌تواند باعث ساخت بازی‌هایی با محبوبیت بالا و بدون بودجه‌های هنگفت بشود. اگر به حل کردن معما علاقه دارید و حوصله‌تان از فکر کردن بر روی یک مسئله و معما سر نمی‌رود یا به برنامه‌نویسی علاقه دارید، Opus Magnum از جمله بازی‌هایی است که باید آن را تجربه کنید.

شاهکار کیمیاگری | نقد و بررسی Opus Magnum - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

شاهکار کیمیاگری | نقد و بررسی Opus Magnum - گیمفا
شاهکار کیمیاگری | نقد و بررسی Opus Magnum - گیمفا
شاهکار کیمیاگری | نقد و بررسی Opus Magnum - گیمفا
شاهکار کیمیاگری | نقد و بررسی Opus Magnum - گیمفا
شاهکار کیمیاگری | نقد و بررسی Opus Magnum - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

شاهکار کیمیاگری | نقد و بررسی Opus Magnum - گیمفا
شاهکار کیمیاگری | نقد و بررسی Opus Magnum - گیمفا