تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی Dragon Ball FighterZ برروی کنسول‌ها - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی Dragon Ball FighterZ برروی کنسول‌ها - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی Dragon Ball FighterZ برروی کنسول‌ها - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی Dragon Ball FighterZ برروی کنسول‌ها - گیمفا

تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی Dragon Ball FighterZ برروی کنسول‌ها

اشکان عالی خانی
۲۳:۴۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی Dragon Ball FighterZ برروی کنسول‌ها - گیمفا

مقایسه فنی و گرافیکی و بررسی فنی بازی‌های مختلف برروی پلتفرم های گوناگون، همیشه جذابیت خاصی برای بازی‌بازان دارد. بررسی عملکرد بازی ها و چگونگی اجرای آن ها برروی پلتفرم های مختلف، نه تنها باعث می‌شود تا جزئیات منحصر به فردی را کشف کنیم، بلکه می‌توانیم با آگاهی فنی بیشتری به تجربه بازی مورد نظر بپردازیم. با قسمتی جدید از سری تحلیل فنی با گیمفا همراه باشید.

Dragon Ball FighterZ عنوان مبارزه‌ای جدید استودیوی Arc System Works است که در تاریخ ۲۶ ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ منتشر شد. این بازی که شرکت ناشر، یعنی شرکت باندای نامکو پیش از عرضه تبلیغات بسیاری را برای آن کرده بود، توانست به راحتی به یکی از بهترین عناوین مبارزه‌ای نسل هشتم تبدیل شود. البته موفقیت بازی Dragon Ball FighterZ با وجود استودیوی Arc System Works در صدر کار، موضوع تعجب برانگیز و غافلگیر کننده‌ ای نیست. کافی است تا به کارنامه بلند و بالای این استودیوی کاربلد نگاهی بیندازید تا ببینید چه عناوین مشهور و فوق‌العاده ای به وسیله آن ها خلق شده است. در کارنامه استودیوی Arc System Works، نام های آشنا و بزرگی مانند Guilty Gear و BlazBlue و Persona 4 Arena و چندین و چند بازی و سری دیگر را مشاهده می‌کنیم و همه این عناوین نشان می‌دهد که Arc System Works کار خود را به خوبی بلد است و می‌داند چگونه باید یک بازی مبارزه‌ای فوق‌العاده ساخت.

با این حال، در این قسمت از سری تحلیل فنی نیز تمام تمرکز ما برروی مسائل فنی و بصری است و به دیگر جنبه های بازی اشاره خاصی نداریم. اگر طرفداران سری انیمه محبوب Dragon Ball باشید، قطعا با استایل های بصری و صوتی آن به خوبی آشنا هستید. استودیوی  Arc System Works تلاش کرده تا این استایل زیبا را به درون بازی جدید خود، یعنی Dragon Ball FighterZ بیاورد. سری Dragon Ball در کنار مدیوم انیمه، ید طولایی نیز در زمینه بازی های ویدیویی دارد که بیشتر آن ها نیز اکشن دو بعدی و سه بعدی هستند.

اگر از طرفدارن بازی های مبارزه‌ای باشید، قطعا با سری Guilty Gear نیز آشنا هستید که ساخته همین استودیوی کاربلد است. در ابتدا قصد داریم تا تفاوت بصری نسخه های آخر این سری را با عنوان جدید، یعنی Dragon Ball FighterZ مقایسه کنیم. در سری Guilty Gear، سازندگان سعی داشتند تا با استفاده از یک موتور و طراحی سه بعدی، صحنه های مبارزه و همچنین شخصیت ها را خلق نمایند اما در Dragon Ball FighterZ همه چیز متفاوت است. استودیوی Arc System Works در یک اقدام هوشمندانه از یک نسخه شخصی سازی شده‌ی موتور آنریل انجین ۴ استفاده کرده و آن را به صورت تمام دو بعدی درآورده است؛ با این تکنیک، نه تنها تصاویر شفاف تر، تمیز تر و نرم تری را مشاهده می‌کنیم، بلکه این استایل بصری، به شدت مورد پسند بازی‌بازان سری انیمه است.

تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی Dragon Ball FighterZ برروی کنسول‌ها - گیمفا

لذت مبارزات سریع و بدون توقف در Dragon Ball FighterZ

از آن جایی که تمامی مدل ها در Dragon Ball FighterZ به صورت دو بعدی طراحی شده اند، کار نورپردازی و Shading باید به صورتی خاص و با تکنیک انجام گیرد. نورپردازی روی سطوج مختلف بازی دقیقا به مانند انیمه ها طراحی شده اما در این جا، سازندگان باید سایه های یک موتور سه بعدی را روی مدل های دو بعدی تصویر کنند. برای این کار، استودیوی سازنده از یک تکنیک جالب استفاده کرده؛ به این ترتیب که سایه ها و نورپردازی به صورت کاملا از پیش تعیین شده روی شخصیت های بازی می‌افتند. به عنوان مثال زمانی که یک شخصیت حرکت ویژه‌ را اجرا می‌کند و دوربین به سمت او نزدیک می‌شود، تمامی خطوط سایه ها و نورها به شکل از پیش تعیین شده و حساب شده‌ای روی او می‌افتند و این موضوع باعث شده تا بازی زیباتر، فانتزی تر و «انیمه‌ای» تر به نظر برسد.

یکی دیگر از نکات فنی برجسته در بازی Dragon Ball FighterZ، تنظیم کردن نرخ فریم جزئیات مختلف با یکدیگر است. قطعا می‌دانید که بازی های مبارزه‌ای با نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه اجرا و تجربه می‌شوند (یا نزدیک به آن) و تصور این عناوین با نرخ فریمی متفاوت کمی سخت است. در این زمینه نیز سازندگان بازی، یک تکنیک جالب و زیرکانه را برای استایل خاص آن طراحی کرده‌اند؛ با وجود آن که حرکات شخصیت ها و همچنین حرکات دوربین با نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه‌ی ثابت پردازش می‌شوند، اما حرکات جزئی شخصیت ها یا حرکات ویژه آن ها با نرخ فریمی متفاوت به نمایش درمی‌آیند. به طور دقیق می‌توانیم بگوییم که حرکت دوربین در بازی طبیعتا ۶۰ فریم بر ثانیه است و حرکات شخصیت ها در نقشه، با نرخ ۵۰ بر ثانیه به نمایش در می‌آید. در طرف دیگر، حرکات جزئی بدن شخصیت ها و در واقع انیمیشن آن ها با نرخ فریمی حتی زیر ۳۰ بر ثانیه دیده می‌شوند. این تکنیک خاص استودیوی سازنده نه تنها بازی را کند نکرده، بلکه آن را بیش از پیش شبیه به یک انیمه ساخته است. گرافیک سل شید، نورپردازی و سایه های مخصوص، انیمیشن های با نرخ فریم کم و عناصر دیگر باعث می‌شوند تا Dragon Ball FighterZ از نظر بصری بسیار دلربا و دوست داشتنی شود و همچنین کار بسیار خوب و انقلابی Arc System Works را نشان می‌دهد. در واقع زمانی که Dragon Ball FighterZ را بازی می‌کنیم، حس یک عنوان با طراحی هنری دستی به ما دست می‌دهد اما طراحی بازی اصلا به این صورت نیستند.

تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی Dragon Ball FighterZ برروی کنسول‌ها - گیمفا

به تکنیک نور و سایه شخصیت ها در نماهای ویژه و نزدیک دقت کنید. تکنیک های ریز و تاثیر گذار استودیوی سازنده باعث شده بازی از نظر فنی در عین ساده بودن، بسیار تاثیر گذار باشد.

از بحث تکنیک های به کار رفته در بحث فنی بازی که خارج شویم، نوبت به مقایسه نسخه‌ های مختلف بازی می‌رسد. Dragon Ball FighterZ برروی کنسول های پایه‌ی پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان منتشر شده و همچنین آن را به صورت ارتقا یافته روی کنسول های میان نسلی پلی‌استیشن ۴ پرو و ایکس‌باکس وان ایکس مشاهده می‌کنیم. ابتدا کار را با پلتفرم های پایه آغاز می‌کنیم. از آن جایی که سازندگان برای پوشاندن بافت های بازی و همچنین فانتزی شدن آن از تکنیک سل شید استفاده کرده‌اند، جای مانور زیادی برای آن ها روی پلتفرم های مختلف باقی نمی‌ماند. زمانی که نسخه های پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان را مقایسه و بررسی می‌کنیم، هیچ تغییری بین این دو نسخه مشاهده نمی‌شود. هر دوی این نسخه ها با رزولوشن ۱۰۸۰p اجرا می‌شوند و از این نظر به خوبی شفاف و تمیز هستند. اگر روی جزئیات بصری و گرافیکی این دو نسخه هم ریز شویم و به صورت دقیق آن ها را بررسی نماییم، باز هم هیچ تغییر خاصی مشاهده نمی‌شود، جزئیات بافت ها، مدل شخصیت ها و بسیاری از عناصر دیگر دقیقا یکی هستند و تنها یک عنصر فنی است که بین این دو نسخه فرق ایجاد می‌کند و آن چیزی نیست جز کیفیت سایه ها؛ سایه ها در نسخه پلی‌استیشن ۴ رزولوشن بیشتری دارند و به طور واضح تری مشخص هستند. همان طور که پیش از این گفته شد، از آن جایی که بافت های بازی به صورت فلت و تخت و سل شید هستند و عناصر دیگر نیز به صورت شخصی سازی شده طراحی شده‌اند، جای تغییر و مانور زیادی برای سازندگان باقی نیست و تغییرات به همین عناصر محدود و اجباری ختم می‌شود. حتما می‌دانید که در عناوین مبارزه‌ای، نرخ فریم اهمیت فوق‌العاده ای دارد. در نسخه های پایه Dragon Ball FighterZ، لحظه ای افت فریم مشاهده نمی‌شود و همه چیز همان طور که باید، کار می‌کند. درباره نرخ فریم اجزای مختلف صحنه نیز پیشتر توضیح داده شد.

تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی Dragon Ball FighterZ برروی کنسول‌ها - گیمفا

تنها تفاوت در جزئیات گرافیکی بازی در نسخه های مختلف، همین کیفیت سایه ها است.

همان طور که گفته شد، Dragon Ball FighterZ برای کنسول های میان نسلی پلی‌استیشن ۴ پرو و ایکس‌باکس وان نیز بهینه شده است. برروی این کنسول ها، بازی از رزولوشن بالاتر و همچنین کیفیت سایه‌های بیشتری بهره می‌برد. رزولوشن برروی این دو کنسول قدرتمند قطعا از ۱۰۸۰p بالاتر است اما آیا به ۴K نیتیو می‌رسیم؟ رزولوشن دقیق اندازه گیری شده در نسخه پلی‌استیشن ۴ پرو، ۱۶۲۰p است که بد به نظر نمی‌رسد. در طرف دیگر، ایکس‌باکس وان ایکس قرار می‌گیرد که رزولوشن محاسبه شده روی آن به طور دقیق ۱۸۳۶p اعلام شده است. همان طور که مشاهده می‌کنید، با این که رزولوشن اجرایی به ۴K اصلی یا همان ۲۱۶۰p نزدیک شده، اما حتی با سخت افزار ایکس‌باکس وان ایکس نیز به طور دقیق به‌ آن دست نیافته است. بازی کردن Dragon Ball FighterZ برروی نمایشگر های ۴K باعث می‌شود تا تصاویر و صحنه های بسیار شفاف، تمیز و دقیقی را مشاهده کنیم از تجربه بازی لذت ببریم. در حالت عادی و زمانی که بازی به طور معمولی در حال اجرا است، حقیقتا نمی‌توان تفاوت رزولوشن بین این دو نسخه را دریافت و تنها با بزرگنمایی و بررسی دقیق، تفاوت دیده می‌شود. به غیر از بحث رزولوشن، عناصر جزئی بصری و گرافیکی نیز به مانند کنسول های پایه، با هم فرق خاصی ندارند. حتی اگر کیفیت سایه های دو نسخه پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۴ پرو را با هم مقایسه کنیم، تفاوت چندانی مشاهده نمی‌شود. در طرف دیگر، فرق زیادی در کیفیت سایه های نسخه ایکس‌باکس وان استاندارد با ایکس‌باکس وان ایکس وجود دارد و این تفاوت، در هر حالت به خوبی دیده می‌شود. در زمینه نرخ فریم نیز طبیعی است که بازی روی کنسول های قدرتمند سونی و مایکروسافت هیچ مشکلی نداشته و به صورت ثابت با نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه اجرا شود.

تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی Dragon Ball FighterZ برروی کنسول‌ها - گیمفا

رنگ ها، انیمشن ها و دیگر عناصر به بهترین شکل ممکن به نمایش در می‌آیند. نرخ فریم بازی لحظه ای افت ندارد.

Dragon Ball FighterZ یک بازی مبارزه‌ای فوق‌العاده و یکی از بهترین ها در این نسل است. فارغ از هر جنبه دیگری، این بازی از نظر فنی هیچ مشکل و ضعفی ندارد و به بهترین شکل روی همه کنسول ها اجرا می‌شود. استودیوی کاربلد Arc System Works، موتور قدرتمند آنریل انجین ۴ را به کار گرفته، آن را طبق میل خود و با سل شید شخصی سازی کرده، با تکنیک های سایه و نورپردازی خاص و همچنین تکنیک های ویژه برای نرخ فریم حرکات شخصیت ها آن را شبیه به یک انیمه دوست داشتنی ساخته و به دست بازی‌بازان و دوستداران سبک مبارزه‌ای و البته سری محبوب Dragon Ball داده است. اگر از طرفداران سبک مبارزه‌ای یا فیتینگ هستید، Dragon Ball FighterZ را از دست ندهید. امیدوارم از این قسمت از سری تحلیل فنی لذت و نهایت استفاده را از آن برده باشید. شما می‌توانید برای بررسی دقیق و موشکافانه عملکرد بازی Dragon Ball FighterZ برروی کنسول‌ های ایکس‌باکس وان ایکس و پلی‌استیشن ۴ پرو، ویدیوی تحلیلی زیر را که به وسیله دیجیتال فاندری تهیه شده است، تماشا و دانلود نمایید (واضح است که تنها مشاهده ویدیو با بالاترین کیفیت ممکن باعث فهم دقیق موضوعات فنی این سری می‌شود):

دانلود ویدیو با رزولوشن ۲۱۶۰p (نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه)

دانلود ویدیو با رزولوشن ۱۰۸۰p (نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه)

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی Dragon Ball FighterZ برروی کنسول‌ها - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی Dragon Ball FighterZ برروی کنسول‌ها - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی Dragon Ball FighterZ برروی کنسول‌ها - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی Dragon Ball FighterZ برروی کنسول‌ها - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی Dragon Ball FighterZ برروی کنسول‌ها - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی Dragon Ball FighterZ برروی کنسول‌ها - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی Dragon Ball FighterZ برروی کنسول‌ها - گیمفا