فواره چون بلند شود سرنگون شود | نقد و بررسی بازی Sonic Forces
میدانم که آن روزهای عجیب و غریب کودکی را که دوان دوان به سمت کنسول سگای دوستداشتنی خودمان میرفتیم و بی درنگ کارتریج را برمیداشتیم و مشغول گذراندن وقت با جوجهتیغی دوست داشتنیمان میشدیم نمیشود ساده بیخیال شد و نگاهی به اوج تجاری سگا نداشت. آن زمان آنقدر بازی میکردیم تا خورشید بختبرگشته، از شدت خجالت برگردد و آب شود و برود زیر زمین! آنقدر که بابا، با دمپایی انگشتی قدیمیاش، محکم بزند بر سرمان و ای داد بیداد! ساعت ۲ شب شده و ما هنوز داریم بازی میکنیم… . گویی در نگاه دکتر اگمن، یک شرارت خاصی وجود داشت که اجازه ترک میدان را به پهلوانان شجاعی مانند ما نمیداد. خلاصه هرطور که شده بود، دست در دستان سونیک بزرگوار میگذاشتیم و آنقدر با مشت و لگد به جان دکتر میافتادیم که خودش دست به خودکشی بزند و برود پی کارش؛ البته، فقط برای مدتی کوتاه… .
۱۹۹۱، سال قابل توجهی برای طرفداران این سری به شمار میآید! ۲۷ سال از انتشار اولین نسخه Sonic گذشته است! یک خارپشت دوستداشتنی! یک خارپشت غیرعادی! حیوانی که با وجود محبوبیت کم در دنیای واقعی، در جهان بازیهای ویدیویی کلی طرفدار داشته و دارد. ۲۷ سالی که برای خیلیها، مثل ۲۷ ثانیه گذشت و رفت میان خاطرات و حالا، دوباره از آن دوردستها، برایمان چشمک میزند. اما اکنون خبر خوشحال کننده این است که سونیک ما، بازگشته است. ولی آیا خودِ بازی، به عنوان خبرش خوشحال کننده و البته زیبا هست؟ با حسین غزالی و گیمفا همراه باشید.
پیش از عرضه این نسخه، شاهد انتشار Sonic Mania بودیم. عنوانی که با بازخوردهای بسیار خوبی از سوی منتقدان همراه بود و با متای بسیار خوب ۸۶ کار خود را به پایان رساند. Sonic Mania شدیداً مشابه نسخههای قدیمی خودش بود و برای طرفداران دیرینه سونیک، یک بازگشت طلایی و زیبا و البته خاطرهانگیز به شمار میرفت. اما در حالت کلی، اگرچه این نسخه از سونیک، حسابی برای دوستداران و آشنایان این مجموعه، با ارزش بود، اما برای کسانی که میخواهند به تازگی کنار این شخصیت قدم بگذارند، چندان دلچسب نبود! پس، شاید بهترین گزینه، عرضه یک سونیک دیگر، با گرافیک امروزی و گیمپلی عامهپسند باشد. اینجاست که Sonic Forces میخواهد تا ارزش واقعی خود را نشان بدهد. Sonic Forces، در تاریخ ۷ نوامبر ۲۰۱۷ برای پلتفرمهای Xbox One، PlayStation 4، Nitendo Switch و Microsoft Windows منتشر شد و آقایان Shun Nakamura و Takashi Iizuka کارگردانی آن را برعهده داشتند.
همانند چیزی که همیشه بوده، بازی از داستان، به طرز محسوسی، تنها برای جلو کشاندن روند بازی و گیمپلی استفاده میکند. جالب است بدانید که در ابتدا، قرار بود تا داستان Forces، دنباله یکی از بهترین نسخههای مجموعه، یعنی Generations باشد. اما آنطور که دیده میشود، داستان بازی، تفاوتهای قابل ملاحظهای با عناوین ابتدایی داشته؛ دقیقاً به منظور جلو کشاندن روند داستانی و ایجاد هیجان بیشتر! اما با نگاهی دقیق، بازهم میتوان نتیجه گرفت که داستان، دوباره در Sonic Forces لنگ میزد و حرف خاصی برای گفتن ندارد.
سونیک بازهم در دنیای اگمن گیر افتاده و اکنون، دکتر، قویتر از همیشه به همراه متحد جدیدش “Infinite” قصد تصرف دنیا را دارد! حالا ناکلز، تصمیم به ایجاد یک گروه مقاومت جدید میگیرد تا به مقابله با اگمن شرور بپردازد. خارپشت ما هم موظف است تا به همراه سونیک کلاسیک، که از دنیای دیگری آمده، به میدان برود و برای بار هزارم (!) کلک اگمن را بِکَنَد. خب، همانطور هم که گفته شد، نباید داستانی چالشبرانگیز و خفن از Forces طلب کنید! چراکه تمامی این قصهها و درگیریها و البته صحنههای سینمایی که چندان خوب و چشمنواز از آب در نیامدهاند، تماماً در خدمت گیمپلی و شریانهای حیاتی بازی خواهند بود. صحنههای سینمایی، پر است از دیالوگهای آبکی و سطحی، و البته انیمیشنهای چهره و طراحیها که خب از این هم میتوانست بهتر باشد. نگاه کلی به گرافیک بازی، آن را بسیار قابل قبول و مناسب جلوه میدهد. همچنین از مهمترین تغییرات ایجاد شده، میتوان به قابلیت جابهجایی بین حالت side scroller (دو و نیم بعدی) و سه بعدی اشاره کرد که البته در کنار اینکه جلوه زیبا و نوستالژی به عنوان میدهند، ایرادات مخصوص به خودشان را دارند که در ادامه، به آنها اشاره خواهد شد.
نوآوری جدیدی که بازهم در Sonic Forces شاهد آن هستیم، امکان ساخت یک شخصیت دلخواه برای همراهی سونیک است؛ ممکن است در ابتدا فکر کنید که این اتفاق، صرفاً برای عوض کردن حال و هوای بازی است (!) اما توانایی های ویژهای که بازی به شخصیت ساخته شده توسط شما خواهد داد، اجازه فکر کردن به این مورد را به هیچکس نمیدهد. کاراکتر شما، دارای سلاحی ویژه بهنام Wispons خواهد بود که به کمک قدرت خارقالعاده سونیک، امکان ایجاد حرکات ترکیبی زیبایی را به بازیکن خواهد داد. Wispons، به خودی خود نیز دارای نیروهای خاصی است که در عبور از موانع و دشمنان موجود کمک شایانی کرده و روند گیمپلی را از خستهکننده بودن نجات میدهد. مثلا، Drill Wispon به شما این قابلیت را میدهد که برای رد کردن موانع، از سر و کول دشمنانتان بالا بروید (!) یا اینکه از زیر و یا بالای دیوارها به سرعت عبور کنید. بالاتر، به دو تغییر اساسی Forces نسبت به نسخههای قبلی اشاره کرده بودیم: سویچ بین حالت ساید اسکرولر و سه بعدی و ایجاد کاراکتر دلخواه. که الحق و الانصاف، نوآوریهای جذابی نیز به شمار میرفتند. اما مشکل اینجاست که مشکلاتی را نیز با خود به همراه آوردهاند! در طول بازی، امکان کنترل سه شخصیت از جمله سونیک مدرن، نسخه جوانتر سونیک و کاراکتر خودتان را خواهید داشت. پس از رد شدن از چند مرحله خاص، تازه مشکلات گیمپلی یکی یکی خودشان را نشان میدهند. مراحل Sonic Forces به شدت کوتاه هستند و همین کوتاه بودن، لطمه وحشتناکی به بدنه بازی زده است؛ به محض اینکه بخواهید وارد جو بازی بشوید، مرحله به پایان رسیده و حتی اگر بخواهیم این کوتاه شدن مراحل را به حساب ایجاد جذابیت بیشتر بگذاریم، باز هم نمیتوان با آن کنار آمد.
بازی بازهم دست از سر ما بر نمیدارد و اینبار با مصیبتی بزرگتر بر سر ما فرود آمده! معمولاً چالشبرانگیز بودن در اکثر مواقع یک نکته مثبت برای بازیهای ویدئویی محسوب میشود. اما هرچه که بیش از حد باشد، ناگهان خراب میشود. حالا میخواهد نمک باشد و آش را خراب کند، یا اینکه سختی بیمورد باشد و لذتی که از تجربه Sonic Forces نصیبمان میشود را محو کند. این سختیِ اعصابخردکن به طور جدی در حالت ساید اسکرولر به شدت افزایش مییابد. این سختی، البته نه بخاطر مراحل چالشی بازی بلکه به علت عدم توازن در حرکات و فضاهای موجود در مراحل است. این یعنی سختی نابرابر، همیشه در طول بازی گریبان گیر شما خواهد بود. تازه، در مقابل، سازندگان هیچ بخشی برای آموزش افراد تازه وارد در نظر نداشتند و این، بخش دردناک ماجراست (!) اما خارج از بحث سختی و کوتاهی آزاردهنده مراحل، Sonic Forces همان گیمپلی سرعتی و ترکیبی زیبای خودش را دارد. هنوز هم میتوان با سرعت دادن به سونیک، دشمنان را یکی یکی کنار زد، هنوز هم باید از عکسالعملهای سریع برای لحظات حساس استفاده کنید. البته چند حرکت ریز هم این بین به حرکات معروف سونیک اضافه شدهاند! حرکاتی از جمله چرخش سریع و چرخش هوایی (!) که البته خب برای سونیکبازان قدیمی معنا و مفهوم خاصی نخواهد داشت! اما موردی که بیشتر از همه چیز میتواند برای سونیکبازان قدیمی جالب باشد، کنترل آواتار یا همان کاراکتر شخصیسازی شده ماست که تواناییهای خاصش، باعث میشود اصلا و ابدا شباهتی با حرکات و تواناییهای سونیک نداشته باشد. در ابتدا، گزینههای زیادی برای شخصیسازی لباس و موارد دیگر برایتان وجود ندارد، اما به مرور زمان، و با انجام مراحل خاص، قادر به آزاد کردن آیتمهای جدید خواهید بود. حتی هر آواتار، میتواند ویژگیهای مختلفی نظیر پرش دوباره، و شکست ناپذیری موقت را داشته باشد.
خوشبختانه، بازی در بحث فریم ریت سربلند ظاهر شده و در مجموع، شاهد نرخ فریم ثابتی هستیم. پلیاستیشن ۴، ایکسباکس وان و PC هر سه بر روی ۶۰ فریم قفل میکنند و در این میان تنها کنسول نیتندو است که با ۳۰ فریم، Sonic Forces را اجرا خواهد کرد. این نرخ، حتی در صحنههای شلوغ هم صدق میکند و میتوان SF را از لحاظ فنی عنوانی موفق نامید.
Sonic، در واقع، آن فوارهای بود که بلند شد و سپس، سرنگون گردید. او دیگر، نمیتواند مثل قبل محکم روی پایش بایستد؛ چرا که سازندگان، از فرمولی شکست خورده برای ادامه سری استفاده کردهاند و هدف خاصی برای ساخت این بازی نیز نداشتند. Sonic Forces نیز، اسیر این اشتباهات و فرمولها شده است. داستان بازی، در بدترین حالت خودش روایت میشود و بازهم شاهد کلیشه دکتر اگمن و حمله او به زمین هستیم. بازهم شاهد جنگجویان آزادی هستیم و بازهم باید از این نوع کلمات برای وصف سونیک جدید استفاده کنیم. شاید، حالا و با شکست دوبارهای که این مجموعه متحمل شد، بتوان چشم امیدی به آینده داشت. اما هرچه که هست، Sonic Forces به هیچ عنوان نمیتواند یک بازگشت رویایی و بی نقص برای خارپشت دوستداشتنی ما باشد. بازی، ایراداتی دارد که لذت تجربه یک سونیک را با خودش به گور برده. سونیک ما، متاسفانه، گویا در ۲۷ سالگی، پیر شده است! حال اما اگر یک معجون باشد که بتواند او را از مرگ زودرس نجات دهد، بنظر شما آن معجون چیست؟!
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
خیلی ممنونم ازجناب غزالی عزیز بابت مقاله :-*
یادش بخیر چه خاطراتی با نسخه های قدیمی سونیک داشتم :-(( (در واقع بازی های قدیمی هیجان ولذت خاصی داشت)مثل اینکه این نسخه باشکست مواجه شد ولی خب اگه تونستم میخرم.
سلام عزیز دل! خیلی لطف داری. ممنونم. آره واقعا سونیک از اون بازیهایی هستش که از قلب ما دور نمیشه!
خیلی هم بد نبود.
درواقع این بازی برای اوناییه که سونیک امروزی بیشتر دوست دارن.
ولی یه ایرادی تو نقد بود و اونم اینکه چرا داستان تو نقاط ضعفه.
کل سری بازی sonik همین داستانو داشته
سلام پوریای عزیز. من هم نگفتم اصلا که این بازی بد بوده! در واقع نمره ای که بنده به بازی دادم، ۶، نمره ای هستش که کاملا بازی استحقاقش رو داره. درسته که این بازی برای اونایی هستش که سونیک امروزی رو میخوان، اما ایرادات خیلی بدی داره که خراب می کنه کار رو. مخصوصا برای کسانی که از قدیم سونیک بازی می کردن. درباره داستان هم خب باید بگم که هرچی ما جلوتر می ریم، یک سری استانداردها وارد جریان بازیهای ویدئویی می شن که باعث میشه بازی ها رو بر اساس اونها بسنجیم. داستان خوب یکی از اوناست. ببینید قبلا، یعنی در زمان های دورتر، یک بازی چه نیازی به داستان خوب داشت؟ خیلی از بازی ها فقط و فقط بر اساس گیم پلی بودن و البته که اون زمان ایرادی بهشون نبود اصلا. ولی الان نیازه که یه بازی یا داستان نداشته باشه، یا اگر داشته باشه یک داستان درست داشته باشه. و یک نکته دیگه هم بگم، این که سعی کنیم هرچیزی که باب میل و نظرمون نبود رو “ایراد” ندونیم. منتقدها و کلا انسان ها، قرار نیست همه یک اعتقاد داشته باشن و یک شکل خاص و یکدست باشن و فکر کنن.
مرسی
نظرتون عالی بود. بازی تو این زمان منتشر شده و باید در حد بازی های همین زمان باشه. اما کدوم گیمری هست که روزای بچگیش رو با سونیک گذرونده باشه و حالا مشتاق این بازی با تمام مشکلاتش نباشه؟ اگه قبلا فقط یه بازی میکردم اون فقط سونیک بوده. یادمه با شبیه ساز رو پیسی خیلی بازی میکردم. به نظرتون اگه حالا برا ps4 بخرمش پشیمون میشم؟ اینم بگم که مدت زیادی نیست که گیمرم پس سختیش خیلی آزار دهندست؟
سلام دوست گلم خواهش می کنم. ببخشید بابت پاسخ دیر! ولی خب خیلی بستگی به خودتون داره. باید توقعات رو بیارید پایین تا بالاترین لذت رو ببرید.
واویلا از خاطرات این سونیک معمولا توی همه بازی های چند لبه یکیش ۱۰۰درصد سونیک بود ۳ مرحله ای هم که توی اب بود و مدام نفس تموم میکرد و باید حباب میخوردی سخت تر از بقیه بود یه موسیقی با ریتم تند هم توی این مواقع داشت
این نسخه رو بازی نکردم ولی خوندن نقده حسین جان لذت بخش بود
خسته نباشی حسین جان :yes: :yes:
عزیز دلی محمد رضای گل! قربونت. آره واقعاً اون لذتی که اون زمان سونیک داشت رو توی کمتر بازی ای می دیدیم. هیچوقت یادم نمیره. مرسی از وقتی که گذاشتی.
:laugh: 😀 دودید دودید دوید قودودید
از نقد قبلی یکم منصفانه تر بود
ایراداتی داشت ولی خوب بود چسبید
بازی بیش از حد کوتاه بود ولی بعضی مراحلش که روند بسیار سریعی داشتن واقعا برام جذاب بود
۳۰ مرحله ۲ یا ۳ دیقه ای
نوآوری های خوبی داشت
خوب بودن گرافیکشو نمیتونم قبلا کنم بعضی جاها کم کاری شده بود ولی بقیه جاها خوب بود
مثلا اون خط قسمت قرمز روی کله shadow تو بعضی از کات سینا خیلی بی کیفیت بود
نمیدونم چرا نوشتین سختی غیر منصفانه ؟
بغیر از مرحله آخر بازی بشدت آسون بود
۲۰ سالمه ولی نمیدونم چرا خیلی از سونیک خوشم میاد
البته از مراحل دو بعدیش اصلا خوشم نمیاد
سونیک سه بعدی با مراحل فوق سریع :inlove: :inlove: :inlove:
خسته نباشی اقای حسین غزالی، نقد خوبی بود فقط نمیدونم چرا بخش موسیقی بازی رو نقد نکردید. ?:-)
SONIC برای کسی مثل که تمام نسخه هاش رو بازی کردم از اولین نسخه تا نسخه Forces. این سری خیلی سبک های مختلفی داشت هر نسخه با نسخه قبلی فرق داشت مثل نسخه hero با DX یا نسخه های ریسینگ. هیچکس نمیتونه sonic رو به اوج خودش برسونه فقط یک کار میشه برای این سری کرد اینه که با Nitendo دوباره همکاری کنن اگه این طور بشه شاید به دوران طلایی خودش برگرده.
سلام محمد جان. سلامت باشی انشالله ممنونتم. من بخش موسیقی رو نقد نکردم چون بازی کلا در زمینه موسیقی خنثی بود و حرفی نداشت.
ب اونا میگفتن کارتریج؟؟؟من بچه بودم میگفتم نوار
بله برای همه گیمرها این بازی فوق العاده نوستالژیکه الان هم کیفیت خوبی عرضه شده 🙂
من یه نوجوونم. از پنج سالگی با سونیک آشنا شدم. تقریبا ۹۰% بازی های سه بعدی سونیک و بازی های به نام دوبعدی اون مثل منیا، سی دی، و ناکلز، ۲،۱ رو بازی کردم نمی دونم چرا فورسز رو حتی بیشتر جنریشن دوست داشتم. شاید برا اینه که بازی اصلا سخت نبود.(حتی Hard Mode) ولی تونستم خودم برا خودم در حدی که دوست دارم با ساختن چلنج برا خودم سختش کنم. خیلی بهم حال داد همرو اس رنک، همه رد استار ها، همه اعداد، همه مدال های ماه شکل، ۹۰% mission ها. بعضی وقت ها با خودم می گم هیچ کی مثل من فاجعه ها مثل بازی Shadow the Hedgehog و معرکه ها مثل Mania Plus رو دوست نداره.
بر خلاف همه منتقدها و با احترام به شما. من به بازی می تونم ۹ بدم
جالبه این همه بازی سونیک خوب مثل مانیا, generations هست، هیچ کدوم نمره ندادین فقط این. طرف سونیک رو نشناسه، فکر می کنه یه بازی خیلی خیلی خیلی معمولیه